Bucuria
lecturii sonetelor lui Theodor Răpan
din PAS ÎN DOI. De trei ori 33 + 1 Iconosonete, cu opere grafice de Damian
Petrescu (Editura „Semne”
- 2014) nu poate fi deplină fără cunoaşterea prealabilă a metaforei
sale!
Poetul preferă
ca titlu structura „Pas în doi” în
locul altor sintagme, pentru plusul de expresivitate al acestei combinaţii,
prin care nu surprinde numai grija manifestată de autor în organizarea
structurii şi compoziţiei, ci şi esenţa a ceea ce sugerează, o proprietate
fundamentală a construcţiei – lirismul – şi un sentiment personal faţă de actul
creaţiei.
Titlul
orientează spre tema cărţii pe care, citind-o, veţi identifica-o, precum şi
gruparea sonetelor în cele trei cicluri: I. Sonetele deşertăciunii; II. Sonetele dezdurerării; III.
Sonetele destrămării, la care se adaugă Sonetul de adio.
Deşertăciunea, dezdurerarea, destrămarea
– acestea sunt conceptele fundamentale în jurul cărora gravitează,
deopotrivă, câmpuri lexicale, motive şi
laitmotive ale căror simboluri sunt subordonate meditaţiei asupra vieţii şi a
morţii, sub steaua iubirii – ca spaţiu al neuitării, între fiinţă şi nefiinţă.
Această nouă
apariţie editorială a poetului Theodor
Răpan este o carte a rafinamentului expresiei, care se adresează, în egală
măsură, cugetului şi ochiului, un adevărat „catehism al iubirii”, ca sentiment
nepereche, pe care îl trăieşte Omul prin cuminecarea legăturii cu Universul.
Vocea distinctă a creatorului
mizează pe prospeţimea şi pe valoarea noutăţii stilistice, trăsături fundamentale
caracteristice acestui spirit slujind de o viaţă, ca un adevărat sacerdot, în
templul care se numeşte: Poesia!
Citind PAS ÎN DOI, veţi afla cum puteţi trăi în armonie şi în echilibru explorând
necunoscutele spiritului interior ale Omului, de la freamătul timid al gândului
până la dezlănţuita furtună pasională a Cuvântului, dar şi interferenţa poeziei
cu grafica, datorate celor doi creatori: Theodor Răpan, autorul sonetelor, şi Damian
Petrescu, realizatorul albumului plastic.
*
Volumul PUR ŞI SIMPLU. 154
Contrasonete, cu opere grafice de Damian
Petrescu (Editura „Semne”
- 2015) vine după alte cărţi de sonete, pe care poetul Theodor
Răpan ni le-a dăruit în
ultimii doi ani: FIIND – 365 + 1 Iconosonete
(2013), FĂRĂ DE MOARTE. De trei ori 60 + 1 Iconosonete, 3 volume
(2014), PAS ÎN DOI. De trei ori 33 +
1 Iconosonete (2014).
De ce PUR ŞI SIMPLU are ca subtitlu 154
Contrasonete? Fiecare sonet este precedat de un motto, preluat din ediţia: William Shakespeare – „Sonnets”, Londra,
1609. Practic, acest nou volum al lui Theodor Răpan nu este nimic altceva decât
«replica sa de adoraţie» la adresa Marelui Will! Absolut originală şi de
admirat! Iar „enigma” o
veţi descifra citind cu atenţie distihul-„motto”
shakespearian, în conjuncţie cu distihul autorului de faţă!
Nu-i greu de fixat aici tema – Iubirea, pentru
ca, din tema principală, să se ramifice o serie de teme secundare, unele mai
acaparatoare decât altele. Motivul central, care concentrează fiorul liric, este
acela al trecerii, căci, aşa cum se-ntreabă poetul: „Din ghearele iubirii
cine scapă/ Şi din strânsoarea morţii cine fuge?/ Vicleana stă
la pândă... Sapă, sapă.../ Nu vrea pe înserate să dejuge!”
PUR ŞI SIMPLU
nu este numai cartea «sonetelor de stare», ea este întreaga istorie a
sufletului poetului care iubeşte mult viaţa, dar meditează asupra morţii,
profund uman în tot ceea ce face. Aici moartea nu este macabrul, sinistrul,
tenebrul; sentimentul morţii este, de fapt, expresia profundului mister
al trecerii spre necunoscut, căci, până la
urmă, necunoscute rămân toate: iubirea
nu este amor, cum nu este pendulare între plăcerea simţurilor şi asceză!
Theodor Răpan este un stilist care
tinde spre perfecţiune. În viziunea lui, poetul trebuie să fie preocupat de
aşezarea în plan estetic a stărilor ce ţin de nobleţea umană. Sobrietatea şi
concizia, izvorâte din limbajul poetic, definesc stilul poeziei lui,
conferindu-i expresivitate.
Interogaţiile şi exclamaţiile
retorice, enumeraţia în structura poetică a frazei, inversiunile topice dau
strălucire textului, argumentând originalitatea stilului. Sensibilitatea
creatorului cunoaşte o linie ascendentă, alimentată fiind şi de o imaginaţie
bogată.
În oglindă –
geniala ilustraţie a lui Damian Petrescu
întregeşte totul!
Citiţi-l şi vă
veţi convinge că, aspirând la cultul frumuseţii,
Theodor Răpan face din scrisul şi
din arta sa o profesiune de credinţă!
Prof. dr. Nicoleta Milea
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu