George Anca
13-17. 8. 78 Delhi
Ne trezește. Ne-a adus umbrela.
El trebuie să fie. În alb. E guru-ul. Vom veni la yoga. Nu pot. Se trezește și
Nana. Nu mai mergem noi. Se duce mama. Plouă. Plouă. Nansi se întoarce: nu
plouă.
Mă visez întors în România,
într-o casă asemeni celei de aici, reparată. Rudele mă privesc, îmi spun câte
ceva. Nu puteam ajunge de ieri până azi, nu sunt cu voi, trebuie să visez –
niciun răspuns, răceală, Viorica, Jenica, vă spun că nu m-am despărțit de Nana
și Nansi – ea tocmai plecase să facă yoga. Guru-ul învață violent românește.
O boare. Timar Pur, cu Nana.
Cumpărăm săpun, ciclete. Plouă. Înaintăm. Acasă toarnă și fulgeră. Nansi ne dă
să mâncăm. Curând cădem îmbibați de muson.
Trebuie să deschid cursurile.
Studenții, risipiți printre etaje. O comisie asistă. Câțiva s-au strâns în
sală. Îmi spun în minte fraze adânci, de efect. Am deschis cursul. Oare
castelul din fundul mării al milionarului va fi fiind la fel de umid? Ai mei
vor recita – începutul teatrului de limbă română al Universității din Delhi –
Peste vârfuri, La steaua, Facerea rigvedică în română, cor, român, apoi Eu nu
strivesc corola de minuni a lumii de Blaga, în engleză, Păunul de Barbu –
română, hindi, Shatranj de Sorescu, hindi, Cartea de Anca, punjabi. Cântăreți
de sitari și veena. Studenții se înscriu la universitate, plătesc taxa, dar
renunță, atingându-și scopul de a obține permise de autobuz.
William Wordsworth dacuri
subcerești Mai supraviețuim Pe columna traiană o zi un mileniu renaștem
musonice ploi înotul în timp o cetate renaștem nor de lăcuste Reumatism,
tuberculoză. Cutremure, ucideri, rugăciuni ciclon de acte tributare.
acel ocean fără adânc
în ceruri ondulând
vapoare
și noi în floare pe
oblânc
ființe ape plutitoare
cu oasele de scoici
molâi
înlăcrimatei maici
precesta
un fiu sub cruci de
coporâi
monsun fiind în noi
acesta
zac flăcări în jilave
torții
slăvi respirate
dimpotrivă
fă doamne mănăstire
din toți morții
s-o dărâmăm în somn
de Șivă
Pot fi atacat în
stradă. This lecturer?
Programul Eminescu.
Animație.
Statuia lui
Vivekananda se inaugurează astăzi
Speech cu Sangasen
Singh (I think that
Schopenhauer is
German) – șeful Deptt.
Buddhist Studies,
despre Eminescu.
Salutat de Panka.
Warmly.
Afluență de vehicule
pe Chhatra Marg.
A răsărit soarele
firbinte.
Ieri am privit două
veverițe copii.
Rullerul a observat
că am scris
poezii contra unora.
Lui?
„dară pe calea ce-ai
deschis
n-oi merge
niciodată”. Apoi al doilea
ruller, la infinit,
aceeași.
Cărticica de
conversații va fi în draci.
Eu nu strivesc corola
de minuni a lumii.
Eu însumi în panjabi.
Muzică de veena la
universitate.
Xenofobie cu ușile
închise.
Să-i scriu lui Marin
Preda, nu lui
Râpeanu.
Nansi reprezintă
România. România o
retrage pe Nansi,
India-bursa, mâine-poi-
mâine. Ne vedem
infamați de famați
Zahăr, biscuiți,
chibrituri. Signal.
Mâncărimi în pizdă.
Coșmare muncitorești,
sub dictat.
Alternative
înseninării și abisuri.
Degradare metaforică,
retorismul
umilului, scopitului,
cumintelui.
Mântuire prin muzică,
isterie, murire.
Nu te las, vreme de
apoi, să mă aștepți.
Evanghelia după mine
ba eu după
evanghelie.
Gesturile plîngeroase vin de la
sine în afară, prăbușindu-mă din buric de studiu.
Lumea nu există, cu atât mai
ciudat mor în ea, cu viață, cu moarte, fără viață fără moarte.
Continuitatea meditației
sfinților în frăția stâncilor abate sezoanele de la sentimentalismul
sacrificiului uman.
Ai avut curaj din prostie, atingi
cunoașterea înspăimântat, te vei dezice de tine prin Iuda.
Că n-are nimeni nevoie de Don
Quijote, care nici de morile de vânt, de rasa lui parapapală, de silueta în
moda calului sculptat caricatural?
Își fracturase un picior în drum
spre întâlnirile zilnice, după ani i s-a părut altfel trecutul, prezentul
pervers și l-a desființat, ispășind pedeapsa pentru crimă în singurătate
dorită.
Nu ți-e rău numai ție, l-ai
trecut, mai e cineva bolnav – vreau să mor pentru toți, buni și răi – cei răi
întâi.
(Încă un coșmar de fum) trezire
sub lucruri umflate – de ploaie, de bumbac, de carbonizare? - dezgroparea
dintre mobile pneumatice, moluște, vâslirea pe loc printre ele, o vizită
imposibil de primit, somnolentă, guru-ul perpetuu, insinuat deodată instructând
o îmbrățișare după toate regulile spirituale a ta, de-i spun pe românește „ieși
afară”, nu înțelege, dar dă comenzile în această limbă, va să zică se face că
nu înțelege, ieși afară, îl împing amabil, în timp ce glisăm molusc, pare să o
pornească dar nu fără femeie și fără mine.
Zgomotul. Somnul mă îneacă furie.
Pământul de ploaie se înmulțește. Press-cooker-ul termină de fâsâit și șuireat
când detună un trăznet care stinsese lumina și trezise sirenele pompierești,
singurele paratrăznete din vastitate – lumea are șanse să scadă – să ne iubim
de moarte – șișir asana ne purifică și de sexualitate, de toate bolile, de
viață.
Cântecele pentru Uday Shankar
ating fundul auzului. Trikuti ne preface în hopa-Mitică. Nansi ar fi mâncat,
dar n-are cum găsi, de ploaie, pește. Nu mai există însă pește de prins, am
rămas doar cu prinsul, dar nu de pește, ori cu peștele prins și nemaiexistând,
prinsul unui pește care nu mai poate să existe de prea mult prins, peștele
simbolic, interior, ochios, inalterabil, fezandant, atomizant.
Nu fuma la pește. Stai în cap,
fii academic în umilință și petrecere de mizerie în strivirea de toate
corolele, fără Blaga. O gândire românească poetică, blând petrecătoare a
vămilor obscure, prin cântec de ani și întâmplări ca un eros mereu condamnat
râsului și sfârșitului, reamintirii și plânsului. O persoană terminată, cu
faimă a altora peste ardoarea eternului său suflet niciodată lăsat la vedere,
baladit o clipă în umbra munților cu o eclipsă, un avatar cât că Eminescu nu
mai este.
Audiția universului înăuntru,
picat pe dungi, bucle, hăuri de liniște contorsionând ființa deschisă, șivaită,
menindu-și plexurile infinitului, peste ridicol, moarte, anacronism. A nu mai
vrea să ieși din monotonie, din coajă, din groază – a-ți fi frică de armonie, a
surâde aparatului de fotografiat mucegăit de umezeala cosmică, a vedea în soare
un dușman adorat, evident foarte puternic. Nervi o dată, la revedere, isteria
și coșmarul, așteptarea dărâmată, libertate, Rajasthan gătit în deșert
preschimbător printre colibele harijane. Păun malayalam întunecat aruncând
ocheade și cozi în timp ce este ucis în carte, la început a fost păunul.
să ne împingem
sufletele doamnă pe apă în fum atât de înecăcios obscurizându-ne
ecou de trei ființe
pe drum și le prinde o ploaie de la început de la început am fost o dată trei
ființe pe drum și ne-a prins o ploaie
jai Hind sfânta
noastră Maria surya namaskar muzică veche vii cântăreți condor imperiu
becisnică euforie lămâi dulci mere pere șalul puștoaica iraniană atinsă pe mână
beta de guru-ul confuz în coșmare fum la mijlocul vieții poate de jertfă
primită nu ne ucidem nici singuri străini încă ne recunoaștem ai noștri am 34
de ani lumina soarelui purifică ființa în scufundare
Predau româna în draci. Redus
numărul de țigări din lipsă de bani. Negresele au apărut în sariuri la Gandhi
Bhavan. Și iraniencele. Disputa grupurilor. Scrisoare I este tradusă în
punjabi, malayalam și telugu. Au sosit „ambasadorii”, anunță Nana – CR și nea
I. Ceva reviste și tachinări, de ce nu mă duc pe acolo. Îi ofer pliante, îmi spune
să i le duc țaței Leana – adaugă, de la noi din sat, a, pentru mine doamna
Leana, măcar schimb numele-n Maria. Invitații la expoziția de pictură
românească – o deschide P.C. Chunder – și la recepția din Imperial Hotel. Vrea
să-l vedem acasă, nu plătesc scuter. Șefii mari sunt în concediu, mai așteptăm
după bilete. Nansi face greva studiilor.
Se va tăia strofa din „Diana”, ca
și „Păunul”. Își ridică schizofrenia la rang de reprezentativă, nu au alt rost
decât să împiedice absolut orice cuvânt autentic în cultura românească. E greu
de spus ce-i trage la fund iremediabil, o societate de o inerție dusă la
sublim? „Muncim de dimineața până seara, facem și munca portarului”, îi spun că
aia nu e muncă și „să faci bine să ajungi cel mai mare diplomat”.
Nansi are intuiția că mi se vor
face insinuări și pentru First Romanian, chiar îmi sugerează să nu mă mai omor
pentru carte. Măcar Geza mă acuză că eu sunt cel ce zice că e bine, totul, la
noi, că aș fi naționalist, mă iscodește dacă mi-aș permite să să fiu împotriva
lui, mărturisind că el m-a lucrat pentru că nu îl rugasem înainte să mă susțină
– se pronunță că-l neglijam. Spune bazaconii despre toată lumea, polonezul
cumpără înnebunit, terorizat, predecesorul său s-a făcut vinovat de tantra,
plus că a mai și crescut în casă de orfani.
Examenele la care sunt supuși
suplimentar față de mine, mă denotă indirect cumva deasupra, într-o sferă
proprie. Uneori am impresia că anumiți, înainte de a da cu piatra, aruncă o
scuză. Lupta mea e totuși morală. Virulența, dacă bate în retorism de poezie,
în melos. N-am idee specială despre divinitate, dar aceasta, se poate crede,
îmi ține uneori partea, cât să nu mor de rușinea injectată pe toate filierele
în jurul existenței noastre.
Așa că trogloditismul cinic, în
haită, de cocote fără ștampilă în condicuțe, căzute pe chestia asta în
abstinență de nevoie, refulată în mâncătorie și copită, n-are decât să-mi pară
providențial. A fi împiedicat să trăiști, mai treacă-meargă, ajunge în firea
degenerărilor, ceva mai rău, fără nume, ofensator până în rărunchii istoriei,
asta dezarmează. Nu e de lăsat pe mâine nici răzbunarea, ce ni se dorește, s-ar
spune holera în fiece oră, spre a fi poate lăsați să putrezim nearși,
neraportați, neșterși din gelatina de hârtie a ordinii.
unde sunt ideile Platoane
bătrânii îngenunche purtând un lanț de munți să numere vămile cerului în ochii
răzbiți spre opacul viitor corbi lănceri călări ideea renașterii de apoi
orice ins de treabă
târâit pe coadă pădurarul câine latră-n loc să roadă haita tantră oase codrul
rezonează fosforul din scorburi amuțește loază întru scârba vocii munți în
pantomimă dinții fac strămoșii foamea îi animă
citești iubite
criminal pe Makbeth te trec în scripte Shakespeare sinucis turban ori scalp ori
creier fără poză rămână arheologie la găini pădurile de târfe să înghețe cu
focuri printre craci neaprobate prinzi suflet zgârci ejaculare în vârful
șișului ocoloșiș
lăsat sânge de umid
cer cuțit trup de carbid sfârâit în infinit la un timp bătut cu nit liniștit pe
aur mort în coclaur de resort
țigări moștenitoare
zeițelor în floare tufișelor de zare în buze rășchitoare pe vreme aripioare
pedepse glandulare un hoit țânțar o boare
semnificăm păcatul al
cincisprezecelea în creier nemâncatul de-a înghițit peltea din Giurgiu
Ferentară combină sub talmud slab sexul a fanfară ce nu o mai aud
depresiune de baboi
în apa veacului strigoi mai inventează un raport semnat Nichita Rapaport istorici
rânduie în prox și mântuie-mă pe sub vox că m-ai fi lustruit de viu sub fulgul
altuia să fiu te-ai fi ținut la perioade să nu se vadă cine cade cine fumează
cine fu cu barbă continent Korfu
nu putem risca să
atenteze la întunericul nostru local frânghia naftalina pregătite să-le
corecteze înainte de a tăcea cu ultima dorință pentru noi
scrisori de grațiere
în iarba fiarelor de-o viață ne e râvnă a rupe inutil cu ochii-n apa fiartă
agâncul vălurind eufomânt
18.8. 78 Delhi
Mergea cu benzile pentru surori,
a călcat greșit. A ajuns acasă, nu-i credeam. Mi-a luat o partidă de șah. I-am
luat-o și eu pe cea mai frumoasă a noastră de până acum, cu tură, doi cai
contra tură, pion transformat. Apoi a plâns două ore strigând „mamă, mamă”, de
durere. Univ. Health Center, închis. Hortystul sionist mă ironizează și mă
îmbie cu bani, ar merge cu bicicleta să vadă o femeie suferind.
Ajungem la Spitalul Sf. Ștefan.
Lume amabilă. Doctorul foarte tânăr, din Orissa, îmi spune despre Jaganath
Puri, eu de Alecu Ghica. Radiograma trebuie citită mâine de un al treilea
senior doctor. Târziu, Nansi își amintește că a mai avut amândouă picioarele în
ghips când era copil. Pare veche, îmi spune astăzi dr. Joseph despre fisură. E
o entorsă, va purta două săptămâni plaster.
Curând, el se angajase într-o
operație. Culuare pline de pacienți, însoțitori, surori subțiri și cumsecade
ori importante. Ghipsul pus. Înapoi acasă. Mâncare chino-italo-tibetană, numai
cu macaroane și ouă. Fierb apa, laptele dă-n foc. Vremea se schimbă. Nu ne interesează
din nou nimic. Nici yoga, nici M.Phil, nici D. Litt., nici porcăria
diplomato-antidemocratică și antiumană, nici localnicii cu viața, clevetitorii
ori poeții lor.
Mi-e somn. Nu pot trăda. Țânțarii
iau furnica uriașă drept Gulliver. Ratarea se bazează, în ce are sublim, pe
sensibilitate, iar în uzanța ei de grup pe agresivitatea nulității, neantul
activ proferat de Șora, prima categorie opunându-se tuturor celorlalte. Nu e o
criză a individului cât o supremație a vidului. Afi o personalitate înseamnă trăirea
în moarte impusă. Și câte precepte buddhiste inoperante.
Nu știm, adevărat, absolut nimic
ce ne așteaptă. Ne obsedează pierderile netipice. Suntem doar pe drumul nostru.
Picherii înarmați ne scot din sărite și atât. O umilință cerebrală, creștină. Comerțuri
cu neîntrerupte accidente mici, plus ritual – mi-ești surată pân la moarte? -
sunt moartă pân la moarte. Nu vom mai avea deodată de arătat decât spre noi
înșine.
Coincidențele îmbogățesc subsolul
universului. Moartea ne va fi coincidentă. Horoscoapele nu sunt fără șanse.
Intrăm în coșmare mai tasate. Strângem dinții prostește rușinați. Corpurile ne
devin expresii disidente. Disperările de împrumut consolează. Ofensatorii
inspiră milă – parcă totuși putem să băgăm, la rându-ne, pe toată lumea în pizda
mă-sii.
Ce cârpaci e un ortoped și
acoperă un mit. De ce n-am acoperi și noi cârpele în care suntem încercați?
Scutecarii n-au stofă. Step de idei accidentat și el. Dezbinul materialist
ordinat ne intimidează... Sunt timidă, începe să recunoască și Nana, singurul
nostru stăpân și bucurie.
Socotească internaționalii, în
rețeaua de scabroase superstiții, bife de păcate imposibile, ba vom colabora
baudelairean dându-le descrierea excitantă a ceea ce ei necunoscând pun în
coada unor cuminți, onești și mistici prăpădiți cu artă în nas, fără batistă în
buzunarele rupte, cusute, rupte. Vor fi destui să ne amintească
atribuindu-ni-le propriile lor pehlivănii, refulări, proletcultisme.
Ce puteam face decât să-i cred pe
alții mai intelectuali gândindu-i pe-ai noștri mai trădători. Le spui ce e cu
tine și ți-o taie că au auzit ei de la prieteni ca Orlov așa și așa, îi lași să
moară proști, țipi că te dai la fund de zile mari pe care le maimuțăresc
abject. Acest sistem de impotență a lăsat satele goale și s-a făcut oficiu
diplomatic.
Că-i ofensează Eminescu,
Brâncuși, Blaga, ce tradiție reîncarnează, ce perpetuitate în dedublarea unei
societăți pe capul unui popor cântat în trompete neînregistrate?x O blândețe de
ironie generalizată, o încrucișare turmentată de mâini în fața lărgirii și
trecerii timpului, un turism prin viață, istorie și antifapte, o vânjoasă –
cotropitoare din rădăcină – tristețe, înnobilată de disperare mioritică.
salut străbune
guturai
și cancer trecător
din nas
în întreitul Om de
rai
dintre sprâncene fără
glas
ce gând în lume îmi
răsai
când de vedere m-am
mai ras
și m-am întins lângă
un pai
neintrodus în ananas
ori te strănut fără
de voi
cu mine veșnic
doborât
de preacinstitele
nevoi
și râmătoare întrucât
poienile cu flori
de-apoi
îmi gâdilau porcescul
gât
să-i scriu lui Noica
ba lui Șora lui Eliade-n diaspora cum India îmi lasă chica din scrumul lui
Alecu Ghica ei mi-ar răspunde anevoie cu picătură de la Noe tot infiltrată în
odae în așteptare de DaNae bătrânii mei centauri vira e Învierea nu Hegira
Fecioară Ave Maria că
a ta e împărăția rupe-ne trupurile-n hău ferște doamne de mai rău ne sună
ceasul de apoi doamne ferește după noi ferește că te nimerește copita despicată
creștinește măcar călătoream în van prin bolnița Sfântu Ștefan
furat de ironie
mărturisesc din viață un trecut viitorului voința suicidului fumat niciun
testament doar o speranță mereu departe în afară de a nu fi trăit în mine de a
nu fi murit în lumine acum mă poate prinde vârtejul sfârșitului dat nume
spitalului amorului meu repudiez dodiile numai pentru mine din sănătatea-mi
proscrisă urând de sub o țintă desfid urmașii de hăitași nimfoanele și
politicienii ce mă vor cita citologic cytosar doar am fost cu muții veșnic
retrăindu-mi-i odâr potăilor în codru amuțite surâsul tot lor suflete curate de
țapi și iezi supraviețuitori
G.B în mare fierbere invidioasă.
Un practician de succes e barat cu volubilitate. El se numără printre
temeiurile dacă nu baza impunerii și recunoașterii sale. Proza interferărilor
de fiecare zi în clasa lui e ultraevidentă și plină de năduf. O s-o țin minte
nu în jurnal.
Nu arhivarii, dar brahmanii mă
vor ajuta în căutătoria lui Alecu Ghica. După unele aparențe, îl reîncarnez (El
încă nu există, ori eu).
Un indian care învață cu
obstinație românește, via yoga, aduce revelația universalismului
anticomparatist, oricât similitudinile sanscrito-române l-ar stimula. Româna
inspiră o forță spirituală și vibratorie nedisimulată de gramatici și fonetici,
inaccesibilă diplomatismului alingv și acefal, greu de înțeles de colocutori,
colocatari și contemporani.
Rămâne ca o întâlnire de grație a
unei vocații pierdute în retrezirea sentimentului maternei afirmații. Eu cred
în română odată cu acei atât de depărtați sensibili pe care-i întâlnesc în ea.
Contaminați de luptă neutronică, obstaculare și vegetativitate, îi las pe
zodidacți să comande slogane depășite și de a doua arătură.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu