INTERVIUL LUI BRANCUSI IN 1930
"Arta e o taină – o credință, nu
e o formulă. Când se face după o teorie e falsă"
Constantin Brâncuși.
Interviu cu Constantin Brâncuși
realizat de Apriliana Medianu pentru ziarul Curentul, 6 octombrie 1930
E în
București.
A
venit să aranjeze vreo expoziție? A adus cu el ceva din operile lui? Nu. A
venit pentru nepoții lui, ajunși pe băncile universitare. După ce îi va ști cu
un rost – se reîntoarce la Paris.
Brâncuși
e o mână de om însuflețit. Două fărâme de soare strălucesc în privirile lui de
român cu cugetul limpede și drept. A început să încărunțească.
Mai
rămâneți mult prin țară?
Să
văd copilul ăsta înscris la facultate și plec. Ce să mai fac pe aici?
Dacă
nu ați fost niciodată pe la Brebu – duceți-vă acum. Preotul de acolo a
colecționat niște pietre interesante.
Le
știu. Am fost. Sunt modelate de apă.
Cum
și când v-ați gândit să începeți sculptură?
Nu a
fost o idee. A fost o necesitate de a mă elibera de mine însumi.
Ce
material modelați cu plăcere?
Trebuie
să te faci prieten cu materia, să o faci să vorbească în sensul binelui și al
frumosului.
A
fost o noutate sculptura dv. Ați avut multe dificultăți la început?
Dificultățile
nu se sfârșesc niciodată.
Cum
ați ajuns la formula aceasta a artei? Ce maeștri v-au călăuzit în începuturi?
Nici
unul. Toate au pornit din mine. M-am pomenit făcând sculptură. Arta e o taină –
o credință, nu e o formulă. Când se face după o teorie e falsă. Trebuie să ne
distrugem pe noi, să ne degajăm de toată impertinența omenească. Numai astfel
izbutim să descoperim frumosul.
Image
removed by sender.Care a fost prima dvs. operă?
Un
monument lui Petre Stănescu, la Buzău. O comandă obișnuită, ca orice comandă.
Dar era prima mea ciocnire cu responsabilitatea. Monumentul trebuia să
reprezinte o femeie plângând. Cum era să fac o femeie goală într-un cimitir… Am
făcut atunci din materia ce mi se pusese la dispoziție o rugăciune..
O
interpretare modernă…
Arta
nu e nici modernă, nici veche, e artă. Numai că timpul perfecționează spiritul
omenesc – și spiritul cere el însuși aceasta. Aud azi vorbindu-se despre tot
felul de curente în artă. E un fel de balamuc universal. Arta nu s-a dezvoltat
decât în epocile mari religioase. Când sentimentul religios scade urmează o
decadență. Tot ce se creează prin filozofie și religie e bucurie, lumină,
libertate. Tot ce este pornit în alt sens e lucru pierdut.
Folclorul
slujește la ceva?
E
singurul care e artă, se face prin el însuși. Toate artele superioare trec pe
acolo.
Dacă
ați încerca să reveniți în țară definitiv?
Dacă…
nu pot să mă întorc. Cine îmi dă mie să mănânc aici? Eu nu pot să mă bat, să
dau pe alții la o parte, pentru ca să obțin o lucrare..
Parisul
e o cetate universală…
Nu.
E târziu acum să mă mai strămut în țara mea. Nu mai am timp să mă afirm.
Americanii
pun mare preț pe operele dvs.?
Da…
prima mea expoziție am făcut-o în Statele Unite la muzeul modern, oficial. Am
fost invitat de americanii care veniseră la Paris. Era prin 1912-1913 – o
expoziție modernă retrospectivă. Au avut succes lucrările mele.
Dar
după război s-a vorbit și de un proces ce ați avut cu autoritățile americane.
Oh,
ce s-a mai spus atunci! Că am fost chiar și arestat, și lucrările confiscate.
Se știe că în America arta intră liberă. Trimisesem câteva lucrări ce fuseseră
cumpărate. Cei de la vamă au găsit că ele nu seamănă a obiecte de artă și că
vreau să introduc clandestin bronz brut. Mi-au impus și o amendă de 50 la sută
din valoarea statuilor puse pe cântar. A fost un proces mare care a durat 2
ani. Toți artiștii mari și criticii de artă din America au fost chemați să-și
dea avizul dacă e artă, sau nu e artă?.
Rezultatul?
Au
modificat articolele din lege pentru ca lucrările mele să intre în libertate.
Arta mi-a fost recunoscută astfel oficial. Ce de legende mi-au ieșit atunci!
Când am venit în Gorj – cei de la Peștișani se uitau la mine foarte curios.
Tata era cel mai avut, și era om umblat. Fusese pe la Craiova – ajunsese până
la București. În sat casele aveau pe atunci un ochi mic de geam și acela
acoperit cu hârtie. Cum s-a întors din călătoriile lui prin orașe a introdus o
inovație: a pus de s-au mărit ferestrele – făcându-le să se deschidă. După el
au făcut și ceilalți. Azi toate casele sunt frumoase – și cu ferestre mari, la
Peștișani.
Pictură
nu ați încercat? Culoarea nu v-a atras? Numai forma?
Ba
da, am multe proiecte de fresce schițate. Dar pentru tot ce mai simt că trebuie
să dau în sculptură, mi-ar mai trebui, ca lui Briareu (n.r- personaj mitologic
cu o sută de brațe și cincizeci de capete), încă o sută de brațe să pot sfârși.
Coloana
s-ar ridica frumos într-una din piețele Bucureștilor...
Ori
cât de profan ai fi în ale artei, privind operile maestrului Brâncuși, încerci
întotdeauna emoția misterioasă a infinitului. Cine nu a încercat sensația
aceasta în fața „Pasărei Măiestre" – „Pasărei în spațiu" – „Coloanei
care se desfășoară în infinit"… Toate, Brâncuși le vede în proporții mari
– ireale aproape. Explicând aceasta, brațele lui de muncitor artist schițează
un gest larg – privirile ridicate fixează intens și perseverent un punct în
spațiu. El vede pasărea măeastră visată, coloana, care se ridică, se ridică.
Această
coloană – pe o bază de cel puțin 50 de metri s’ar ridica frumos într’una din
piețele Bucureștilor – atât de sărac în statui.
Maestrului
Brâncuși nu-i place reclama. Au vrut scriitorii să-i consacre volume. A refuzat.
Unul din bunii lui prieteni și admiratori, Paul Morand, l-a omagiat cândva
superlativ. Întâmplarea face ca scriitorul și sculptorul să se întâlnească la
București astăzi.
„Am
refuzat să mi se scrie volume. Orice eșire pe arenă o consider ca un sfârșit.
Și eu mai am multe de spus.”
O
doză de optimism confuz și contagios emană din vorba sa.
Se
spune că în sângele românesc se amestecă o mulțime de influențe: latine, slave,
bizantine – fapt dovedit în producțiile artei țărănești.
„Cel
latin însă predomină. E și firesc să fie așa. Legionarii romani erau cei mai
tari, ei erau doar învingători – și sunt încă. Moștenirea lor nu s-a putut
pierde."
„Am
vizitat Spania, Italia. Ne asemănăm extraordinar. Dintre latini, numai
francezii sunt puțin mai deosebiți și dacă ceilalți s-au desvoltat mai curând
decât noi și au o civilizație și artă mai veche – nu suntem vinovați. Toate se
petrec astfel în natură. Într-un copac unele fructe se coc mai curând, altele
mai târziu – toate au însă același gust delicios.”
„În
arborele latin – noi am fost fructul care s-a copt mai târziu."
„Aci,
la hotarul celor două lumi (Occident și Orient) unde suntem așezați – avem un
destin mare."
„De
la Slavi n-am prea moștenit multe. În vorbire ne-a rămas acel «î» atât de urât
în pronunțare, iar culorile lor sunt tari, violente. Uite la covoarele dinspre
vecinii noștri ruși – la desenele lor."
Maestrul
Brâncuși a văzut multe și știe multe. Vorba îi e domoală – cu ascensiuni line
de entusiasm – cu sonorități catifelate. Ne despărțim ca după o lungă
confesiune.
Interviu
reprodus de ActiveNews din Cotidianul.ro
Sursa:
ADRIAN MUNTEANU
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu