Nicolae Iorga – 150 de ani de la
naştere
Personalitate multilaterală
“Niciunul
din bărbaţii României din trecut şi de astăzi n-a avut o influenţă atât de
puternică şi de hotărâtoare asupra ȋntregului neam românesc ca d. Iorga.
N.
Iorga a devenit exponentul ideii naționale cu toate atributele ei.
N. Iorga a devenit o noţiune: deplina unitate
a poporului românesc” (G. Sima; Tribuna din 26 iulie 1913)
BIOGRAFIA ŞI AFIRMAREA SAVANTULUI ÎN
CULTURA ROMÂNIEI ŞI A LUMII
Nicolae
Iorga s-a născut ȋn Botoşani la 5 iunie 1871 şi a fost asasinat la 27 noiembrie
1940, în pădurea Strejnic, jud. Prahova. Pentru că fusese implicat ȋntr-o
dispută personală cu liderul Gărzii de Fier, Corneliu Zelea Codreanu,
contrubuind astfel, fără voie, la uciderea sa, dar și pentru că a fost un
opozant al Gărzii și al Statului Național-Legionar, Iorga şi-a atras antipatia
legionarilor, fiind ȋn cele din urmă asasinat de un comando legionar. După
aflarea veştii asasinării lui Iorga, 47 de universităţi şi academii din
ȋntreaga lume au arborat drapelul ȋn bernă.
Este
fiul lui Nicolae (Nicu) Iorga (n. 5 octombrie 1837, d. 29 martie 1876)
căsătorit ȋn ascuns ȋn 1860 cu Zulnia Arghiropol ȋn etate de 17 ani, pe care o
“fură” din casa cronicarului Manole (Manolachi) Drăghici; mama ei murise de
trei luni. Au avut doi copii: Nicolae şi Gheorghe.
Bunicul
Costache Iorga (născut la Botoşani ȋn 1779, decedat ȋn 1869) a fost căsătorit
cu Maria Bucur cu care a avut cinci băieţi şi două fete: Emanuel (Manole),
Gheorghe, Nicolae (Nicu), Alecu, Iacob, Zinca şi Olga, iar străbunicul Manole
Iorga, d.1829, a fost căsătorit cu Zoiţa Costea cu care a avut patru copii – Costache,
Elena, Alecu şi Iancu. Tatăl lui Manole Iorga, Iorga Cupeţul, zis şi
Goleongiul, apare ca băcan ȋn Botoşani pe la 1750, aromân din Balcani,
căsătorit cu Ecaterina din Botoşani, cu care a avut doi copii: Manole şi o
fată, căsătorită cu Ioniţă Brădişteanu.
Mama
Zulnia Arghiropol (n. 1842, d. 6 aprilie 1934) este fiica scriitoarei române
Elena Drăghici, (născută ȋn 1820, decedată ȋn 1860, căsătorită ȋn 1840 - dar
divorţată ȋn 1842 - cu Gheorghe Arghiropol, fiul unei Miclescu, rudă cu mitropolitul
Sofronie Miclescu şi cu mitropolitul Calinic), nepoată de soră a cronicarului
Manole Drăghici şi nepoată de fiică a lui Iordache Drăghici, d.1829, (căsătorit
cu Maria Nacu, are copii: Manole, Constantin, Elena şi Zoe), mare vornic al
Moldovei. Gheorghe Arghiropol provine dintr-o familie venită din
Tartaria-Basarabia.
Portretul
lui N. Iorga, făcut de P. Locusteanu, i se potriveşte de minune savantului ȋn
clipele sublime de entuziasm şi emoţie: “Era ȋnalt, avea o frunte largă,
impresionant de largă, ochii, impresionant de sclipitori, fulgerători, prinzând
ȋn pupilele lor lumina zilelor de sărbătoare şi ȋnţelepciunea zeilor
antici.Toată frământarea interioară a geniului, rigiditatea ştiinţei şi puterea
tuturor pasiunilor ieşeau la iveală ȋn scăpărarea privirilor şi ȋn tumultul
ȋnălţător al vorbirii. Era frumos, era mândru, era puternic. Aureola-i de savant
te ȋndemna să-l vezi ca un zeu coborâtor din Olimp: statuar şi marmorean.
Şi
totuşi, era uman, modest, gata de vorbă cu oricine, respectând şi pe cea mai
umilă fiinţă, pe toţi oamenii ȋn mijlocul cărora trăia şi ale căror interese le
apăra.”
Nicolae
Iorga a avut preocupări multilaterale, a fost istoric, critic literar,
documentarist, dramaturg, poet, scriitor, memorialist, enciclopedist, profesor
universitar şi academician român şi al mai multor academii şi institute de
prestigiu din lume, cercetător ȋn marile arhive din ţară şi Europa, precum şi
al ȋntregului teritoriu etnic românesc, conducător de ziare şi reviste, de
organizaţii obşteşti şi politice, creator de instituţii culturale şi
ştiinţifice, militant antisemit, consilier regal, important om politic,
cofondator al Partidului Naționalist[1]Democrat în 1910, ministru,
prim-ministru, parlamentar, preşedinte al Camerei deputaţilor şi al Senatului, naționalist,
activist de centru-dreapta, filo-francez, figură proeminentă în tabăra
pro-Antanta în timpul Primului Război Mondial.2
Este
cunoscut ȋn lume ca medievist, bizantinist, romanist, slavist, istoric al
artelor şi filozof al istoriei.
George
Călinescu afirma că Iorga a jucat ȋn cultura româneasca, ȋn primele decenii ale
secolului XX, “rolul lui Voltaire”. Copil minune, polimat şi poliglot, cu
activitate ştiintifică prolifică, Iorga a scris 1.003 volume, 12.755 articole
şi studii şi 4.963 recenzii, acestea culminând cu Istoria României ȋn 10
volume. A predat la Universitatea din Bucureşti, la cea din Paris şi la alte
instituţii de ȋnvățământ academic şi a fondat Congresul Internaţional de Studii
Bizantine şi Institutul de studii Sud-Est Europene.
Nicolae
Iorga face parte din generaţia care a contribuit la temelia României moderne
după unirea Țării Româneşti cu Moldova, la 1859, şi dobândirea Independenţei de
Stat ȋn urma Războiului de Independenţă, desfăşurând o uriaşă activitate pentru
propăşirea neamului său, pusă ȋn accord cu cerinţele vremii şi sprijinită permanent
pe ȋnvăţămintele trecutului:
“Am
ieşit de la stăpân, nu mai putem fi calfa nimănuia; voim să trăim din lucrul
nostru pentru a ȋntemeia bine căminul nostru cel mic, vatra noastră cea
ȋngustă. Noi trebuie să ne ȋntrebăm, să ne sfătuim, să ne ȋnţelegem clipă de
clipă, pentru a ne afla rostul cel adevărat şi a nu ne ȋndepărta de la dânsul.
Poporul
românesc… e ȋn stăpânirea unei moşteniri, unui patrimoniu de tradiţii, de
datini, de istorie trăită, care face originalitatea lui, deci dreptul lui la
viaţă şi ȋndreptarul lui neclintit. De la acest ȋndreptar pornim şi potrivit cu
dânsul ne ȋntoarcem către acest popor, din care facem parte cu sângele şi cu
inima noatră şi ne ȋncercăm, printr-o muncă iubitoare, de fiecare clipă, să-l
ȋnălţăm către cultura modernă a neamurilor conştiente şi mândre.” (N. Iorga, O
viaţă de om aşa cum a fost) Nicolae Iorga este unul din marii ctitori ai unirii
de la 1918 “În perioada 1908-1914 Nicolae Iorga a făcut din Vălenii de Munte un
centru al luptei pentru reintregirea neamului, centru din care au pornit mari energii
spirituale, spre sufletul românesc de pretutindeni, luminându-l şi ȋnaripându-i
speranţa re-sălăşluirii apropiate ȋntr-un singur trup.
Un
suflet ȋntr-un singur trup, aşa cum a lăsat Dumnezeu să fie şi cum a şi fost.
Un suflet care, atunci când trupul i-a fost prins ȋn robii diferite, a rămas
unitar, purtând continuu năzuinţa reântregirii.
Acestui
suflet i s-a adresat Nicolae Iorga prin cursurile şi prin cărţile de la Vălenii
de Munte ȋn perioada 1908-1914, pregătindu-l pentru momentul cel mare al
reintrării ȋn realitatea geografică a celebrului vers eminescian, De la Nistru
pân’ la Tisa – spaţiu unitar carpato, danubiano-pontic şi nistrean”.
(C.Manolache)
După
Marea Adunare Naţională de la Alba Iulia de la 1 decembrie 1918, Romul Cândea
ȋi scrie lui N. Iorga: “Aceasta este biruinţa cea mare a Dv.; pe care nu v-o
poate smulge nimeni. Dumnezeu să vă dea zile ȋndelungate ca să vă puteţi bucura
de ea! Să trăiţi şi să trăiască România Mare, pe care aţi pregătit-o sufleteşte.”
Reprezentanţi
ai românilor din Basarabia , Bucovina, Transilvania şi Vechiul Regat, care
patrticipaseră la Alba Iulia, ȋntruniţi a 2-a zi la Sibiu ȋi trimit lui N.
Iorga o telegramă semnată de toţi reprezentanţii:”Însufleţiţi de Adunarea de la
Alba Iulia, ne gândim cu dragoste la pregătitorul sufletelor pentru unirea
tuturor românilor.”
Un
mesaj din Chişinău, trimis de un grup de cetăţeni, la 14 decembrie 1918:”Ca fii
sufleteşti ai mişcării naţionale, care de zeci de ani ne-a pregătit ȋn vederea
vremurilor de azi, vă rugăm să contaţi pe devotamentul nostru. Pentru ideile a
căror realizare constitue raţiunea ȋnsăşi a existenţei noatre, să ne socotiţi
printre soldaţii cei mai hotărâţi.”
La
primul congress al preoţilor din Transilvania, ȋntr-un mesaj semnat de
episcopul Miron Cristea, viitorul patriarh, ȋl numesc pe savant ”neobositul
luptător şi făuritor cu condeiul al aspiraţiilor noastre naţionale”.
Andrei
Bârseanu, conducătorul Astrei, transmite, ȋn numele participanţilor la primul
congres ȋn libertate al profesorilor români din Transilvania, o telegramă către
N. Iorga, numindu-l:”marele cugetător, muncitor şi ȋndrumător al neamului,
dascălul dascălilor, model de simţire şi de devotament pentru binele obştesc”.
În
numele Parlamentului şi al Neamului Românesc, ȋn calitate de Presedinte al
Parlamentului, la şedinţa solemnă a Parlamentului din 29 decembrie 1919, când
sunt aprobate actele ȋnfăptuirii Marii Uniri, Apostolul 3 Neamului a spus:
”Dreptul nostru, care a fost un ideal de veacuri, devine, pentru totdeauna,
realitate. Odată cu consfinţirea prin lege a acestei ȋmpliniri. Adunarea
Deputaţilor adaugă devotamentul unei ţări ȋntregi ȋn a menţine şi a transmite
urmaşilor această ȋmplinire. România unită o avem, o vom apăra şi o vom ȋntregi.”
TRANSFORMAREA ORAŞULUI VĂLENII DE
MUNTE ÎN CENTRU CULTURAL
Nicolae
Iorga a transformat oraşul Vălenii de Munte ȋntr-un centru academic şi
cultural, prin ȋnfiinţarea Tipografiei “Neamul Românesc” – “Datina Românească”
şi a Cursurilor de vară care constituie o parte din tumultoasa activitate desfăşurată,
cu un talent de remarcabil şi desăvârşit strateg, cu o perseverenţă şi o
vigoare specific doar personalităţilor puternice, călăuzite de o credinţă
nestrămutată ȋn atingerea idealului urmărit.
În
Tipografia “ Neamul Românesc” – “Datina Românească”, construită şi inaugurată
în mai 1908, s-a tipărit majoritatea publicaţiilor conduse de profesor, precum
şi peste 700 de titluri de carte. Dintre acestea, 325 (80 de titluri tratează
probleme legate de istoria poporului român) sunt tipărite ȋn limbi străine,
fiind lucrări ale savantului, precum şi, ȋn tiraje mari, creaţii ale
scriitorilor noştri clasici şi contemporani.
La 1
iulie 1908, se inaugurează și a doua instituţie culturală de la Vălenii de
Munte: Cursurile de Vară sau Şcoala de Vacanţă. Deschiderea cursurilor are loc
la 2 iulie ȋn clasa I a Şcolii Primare nr. 1 de Băieţi din centrul Vălenilor de
Munte, unde Nicolae Iorga conferenţiază despre romanitatea noastră,
continuitatea ȋn
Dacia
şi despre formarea limbii române:”Originea neamului românesc trebuie căutată ȋn
traci, care au trait aici cu mii de ani ȋnainte…şi aceasta ne dă dreptul de a
ne considera, noi, românii, ca singuri şi adevăraţi moştenitori ai acestor
locuri. Astăzi, suntem cu toţii un singur neam, de o admirabilă unitate, cu o
cultură originală, comună tuturor, ale cărei tradiţii nu trebuie uitate…, pe
baza lor trebuie să dăm ȋntregii naţii o cultră modernă, cu valoare proprie,
din care se va desface o covârşitoare energie.
Poporul
român a reprezentat punctul statornic ȋn vârtejul sălbatic al străinilor,
rătăcirilor, năvălirilor.
Neam
părăsit la răscrucea furtunilor, care bat aici din veac ȋn veac şi vor bate
ȋntotdeauna ȋn aceste locuri de ispititor belşug şi de trecere a oştilor. Apţi
pentru cea mai ȋnaltă civilizaţie şi siliţi a trăi de la o bejenie la alta.
Oricare alţii s-ar fi risipit ȋn lume. Noi am rămas. Cu sabia ȋn mână, de
strajă la toate zările, iar, când s-a frânt o clipă, ca să se lege din nou,
tainic, oţelul, am ȋntins brutalităţii arma subţire a inteligenţei noastre. Şi,
iată, suntem tot acasă.”
Denumirea
Cursurilor este schimbată ȋn 1909 ȋn Universitatea de Vară şi mai târziu “Universitatea
Populară Nicolae Iorga”. Până ȋn anul 1946 Cursurile au funcţionat neȋntrerupt,
când au fost suspendate, au fost reluate ȋn 1968 şi au continuat , cu unele
ȋntreruperi, până ȋn 1978. Istoria nouă a Cursurilor ȋncepe ȋn 1990.
In
aprilie 1912, ȋn curtea tipografiei se pune piatra de temelie la Sala pentru
Cursurile de Vară, după planurile renumitului architect ploieştean, Toma T.
Socolescu. Din 1912 şi până ȋn1946 clădirea a găzduit toate ediţile Cursurilor
de vară, câteva congrese ale Ligii Culturale, numeroase ȋntâlniri publice,
spectacole şi expoziţii. După 1946, clădirea a fost folosită ca sală de
cinematograf până ȋn 1990. La inaugurarea Sălii, care are loc la 1 iulie 1912,
ȋn ziua deschiderii cursurilor au fost de faţă principesa Elisabeta şi prinţul
Carol (trimişi de ȋnsuşi Regele), ȋnsoţiţi de numeroase oficialităţi centrale,
judeţene şi locale, alături de cel mai numeros auditoriu al cursurilor de până
acum, ȋntre ei aflându-se şi cel mai mare număr de români sosiţi de peste hotare.
La
festivitatea de inaugurare a Sălii, Nicolae Iorga arată rostul acţiunilor
culturale de acum: “Suntem un neam fărămiţat şi cea dintâi datorie a ceasului
de faţă este să strângem aceste fărâme prin imprimarea aceluiaşi spirit de
cultură.
Naţiuni
ca aceasta a noastră au nevoie să se pătrundă necontenit de drepturile şi de
chemarea lor. O ȋntreagă literatură, un ȋntreg învăţământ trebuie să se ȋnchine
acestei misiuni. Mai presus de tot ce au ȋn fapt, ele trebuie să aibă şi ceva
mai mult ȋn rezerva morală la care viitorul poate face apel ȋn fiecare clipă.
Spre a crea, ȋntreţine şi spori această rezervă morală ȋn toate sufletele
româneşti, spre a face ca ȋn candelele tuturor să ardă sus şi sigur flacăra
menită să lumineze şi drumuri care nu s-au deschis ȋncă, trebuie şcoli cum
ȋncercăm să o facem pe a noastră...4
Ceasuri
mari vor veni, ȋn care toţi trebuie să fie alături, gata a plăti soartei binele
veşnic al unui neam, cu jertfa acestei vieţi trecătoare. Solidaritatea de
atunci trebuie pregătită din vreme, ȋn muncă şi iubirea laolaltă, prin acea
cultură care hrăneşte acelaşi ideal.”
La lecţia
de ȋnchidere a Cursurilor, Nicolae Iorga se referă ȋncă o dată la rostul
acestei acţiuni, care este acela de a arăta bogăţia trecutului şi de a lumina
calea de mâine, ȋnaripând speranţa: “cu ochii spre viitor ne răzimăm ȋn acest ȋnvăţământ
pe trecut, pe trecutul nostru. O tradiţie bogată şi originală de cultură poate
forma baza unei civilizaţii româneşti ambiţioase. Găsim ȋntrânsa marea
moştenire de cultură tracică, urmele neşterse ale ordinei romane, eroica
prezenţă tăcută a o mie de ani, ȋn care, dacă nu s-a scris, s-a muncit mult şi
s-au făcut mari jertfe… găsim paginile de adevărată glorie a voievozilor
noştri, ocrotirea culturală şi religioasă a Răsăritului Creștin. Găsim, ȋn
această tradiţie, şi mari virtuţi morale.
Pe
aceste două temelii se sprijină mărirea tainică a unui neam: amintirea, totdeauna
vie, a trecutului, şi conştiinţa datoriei ȋndeplinite de toţi şi ȋn fiecare
clipă.”
Scopul
acestor cursuri este precizat cu claritate ȋn programul Ligii Culturale şi al
revistei Semănătorul: educaţia morală şi naţională, menţinerea conştiinţei
naţionale la românii de peste hotare, ridicarea ţărănimii prin cultură şi prin
reforme.
Nicolae
Iorga şi-a propus să realizeze prin ele un:”curent de solidaritate naţională,
ȋntemiat pe tradiţii culese din toate colţurile ţării. De fapt, ȋnţelegeam să
se creeze acolo un mediu prielnic pentru acea unire a tuturor românilor, al
cărui termen n-aş fi cutezat să-l fixez, dar care ȋmi părea nelipsită ȋntr-un
viitor mai lung sau mai scurt.”(O viaţă de om aşa cum a fost) Nicolae Iorga
publică articole prin care formează convingeri, sporeşte ȋncrederea ȋn forţele
proprii şi arată calea de urmat, aşa cum face ȋn articolele:
-
Din Discursul lui N. Iorga, ţinut la 1909, când se împlineau 50 de ani de la
unirea Principatelor:
“Fiecare
generaţie poartă răspunderea meniri sale. Fiecare generaţie e chemată să adauge
ceva la moştenirea primită. Generaţia care nu face acest lucru este distrusă,
ca pedeapsă, ȋn amintirea urmaşilor.
Intr-un
stat liber nici parlamentul, nici autoritatea judecătorească nu au dreptul să
defăimeze adevărul istoric.
Politica
statului, chiar animat de cele mai bune intenţii, nu este politica istoriei.”
-
“Pe ce se poate sprijini un popor” din publicaţia Neamul Românesc din 25
noiembrie 1910:
“Puterea
noastră nu ne-o putem lua numai de la cei de astăzi. Tot trecutul nostru e ȋncă
averea noastră şi oricănd el se poate preface ȋntr-o mare putere activă. Morţii
nu sunt morţi decât pentru cei care-i uită şi mormintele se deschid când știe
cineva rostul cuvintelor de farmec, pentru a ni da iarăşi pe vitejii şi
intelepţii vremurilor.
Cu
boierimea de sus nu se ţine ȋn ţara ȋngustă un neam mai mare, ce-şi caută
aşezarea statornică şi firească. Răzimaţi de tradiţie, să ne întărim prin
solidaritate. Să fim iarăşi ca ȋn vremea când ţara era a ţăranilor, supt un
domn care avea sufletul şi aproape portul lor. Prin chemarea miilor de mii la
viaţa politică, prin revărsarea binefacerilor culturale asupră-le, prin amestecul
cu ei ȋn viaţa socială, ei nu vor mai fi cei de jos, fără drept, iar noi cei de
sus fără putere. Şi atunci, nu vom mai ȋntreba pe nimeni pe ce se poate
sprijinii un popor.”
- N.
Iorga - Conferenţiind despre patrie la Roman, 21 februarie 1912 “Patria ȋnseamnă
pământul părintesc… Pornind din trecut, noţiunea patriei cuprinde ȋn ea
viitorul.
Ce
n-am ȋntemeiat noi nu putem lăsa noi să se dărâme; ce n-am creat nu putem lăsa
pradă nimicirii; ce n-am cucerit nu putem pierde. Moraliceşte, nu putem.
Concepţia ideală şi etică a patriei nu ne lasă.
Înaintaşii
noştri trăiesc numai ȋn noi, urmaşii noştri vor putea trăi numai ȋn noi.
Venim
de la moşi şi strămoşi de patrie. Trebuie să ştim a fi şi noi, pentru generaţiile
ce vor veni, moşi şi strămoşi, transmiţători şi augmentatori de moştenire.”
-
“Stâmpăraţi-vă! Din publicaţia “Neamul Românesc” din octombrie 1915:
“Nu
i-aţi putut da pămănt ţăranului, nu i-aţi putut da şcoală poporului, nu i-aţi
putut da administraţie interesului public, nu i-aţi putut da o politică
naţională statului, nu i-aţi putut da armată idealului!
V-aţi
mâncat ȋntre voi ca nişte câini, ca nişte fiare pentru glorie, pentru câştig şi
pentru ambiţii de leneşi şi pentru capricii de femei. Ei, bine! Aveţi o
datorie. Sunteţi obligaţi la o explicaţie pentru tot ce aţi făcut şi, mai ales,
pentru ce nu aţi făcut. O condamnare vă apasă: ca să vă uniţi şi să daţi ţării
ce se mai poate da din idealul primejduit prin fapta voastră.”
- N.
Iorga “Cuvântare la deschiderea cursurilor de vară ale Univ. Populare, Vălenii
de Munte, 1937”:
“Sunt
oameni …, printre care, din fericire, mă număr şi eu, care, ȋnaintea oricărui
lucru se ȋntreabă dacă lucrul acela aduce vreun folos societăţii, dacă el
corespunde unui ideal, unei necesităţi a societăţii ȋntregi.”
- N.
Iorga final de discurs ȋn 1940 ȋn sala Universităţii Populare de la Vălenii de
Munte:
“Un
popor numai atunci este ȋnvins când sufletul său e ȋnvins. Să fim dârji şi să
aşteptăm căci moara lui Dumnezeu macină ȋncet dar macină bine. Macină pentru
dreptatea popoarelor, deci şi pentru dreptatea poporului nostru”.
“Viaţa
unui popor, succesul lui ȋn lunga luptă tăcută a naţiilor nu le determină nici
ȋntinderea pămăntului, nici numărul populaţiei, nici bogăţia. Acestea se
căştigă, dar ele nu stau la originea puterii.
Izvorul
acestei puteri este viaţa morală a comunităţii, seriozitatea cu care priveşte
traiul, măsura cu care ȋşi alege ţintele şi rigoarea cu care le urmăreşte,
respectul adânc , cultul pentru realitatea lucrurilor”
“Patria
e pentru cei mai mulţi patria lor, pentru câţiva patria părinţilor lor, pentru
foarte puţini, la care patriotismul este activ, e patria fiilor lor…”
Nicolae
Iorga a fost o figură centrală a “Semănătorului,” revistă populistă, şi a
fondat reviste conservatoare ca: Neamul Românesc, Drum Drept, Cuget Clar şi
Floarea Darurilor. A militat ȋn cadrul Ligii pentru Unitatea Culturală a
tuturor Românilor. A iniţiat campanii pentru a apăra cultura României.
ARTICOLE ȊN ISTORIOGRAFIA MONDIALĂ
“În istoriografia mondială, Nicolae Iorga
rămâne neegalat ȋn ceea ce priveşte varietatea subiectelor abordate. A fost
toată viaţa stăpânit de o vie şi luminată curiozitate ştiinţifică. L-au
interesat deopotrivă momente din istoria țărilor scandinave sau evoluţia
micilor comunităţi semănate ȋn bazinul mediteranean. În foarte multe cazuri, a
fost deschizător de drumuri. Şi astăzi, arhivele din Dubrovnik se mândresc cu
volumele de documente – singurele – publicate de Nicolae Iorga după materialele
păstrate ȋn depozitele lor” (Georgeta Filitti). Regele Zog I, al Albaniei, a
donat lui Nicolae Iorga un domeniu cu ieşire la marea Mediterană drept recunoştinţă
pentru contribuţia sa la istoria Albaniei, din care Nicolae Iorga a donat
României ȋn anul 1934, 50% din suprafaţa acestuia şi astfel România a dobândit
ieşire la Marea Mediterană.
“Această
căutare neobosită a căpătat dimensiuni neaşteptate ȋn spaţiul românesc. A dat
la iveală sinteze, volume de documente, studii, articole, notiţe – sute de
mărturii ale unui demers devenit a doua natură. E greu de spus care parte a
pământului românesc l-a preocupat mai mult: Moldova natală, Oltenia Brâncovenilor
şi a lui Tudor Vladimirescu, Ardealul cucerit o clipă de Mihai Viteazul, ori
oazele cu români răzleţiţi în ceea ce el a numit “vechile Romanii”.
În
faţa creaţiei sale copleşitoare, desluşeşti o aplicare, deseori dramatică,
obsesivă, plină de patos, pentru anume provincii aflate încă în cuprinsul altor
state. E un interes activ, manifestat în varii forme: cunoaşterea documentelor
istorice, a vieţii cotidiene, stabilirea unui dialog prin înfiinţarea de
organizaţii culturale, atragerea unor reprezentanţi ai acestor locuri la
şcolirea în aşezămintele sale ori la îmbogăţirea atâtor publicaţii pe care le-a
patronat de-a lungul anilor.
Zecile
de lucrări autonome şi sutele de referiri semănate în opera sa rămân mărturii,
de pildă, pentru felul cum a perceput Ardealul. Pe bună dreptate se spune şi
azi că cine vrea să abordeze o temă de istorie românescă, ȋnainte de toate e
dator să vadă ce a scris istoricul despre ea.
Teritoriul
dintre Prut şi Nistru, numit impropriu, cum avertizează Iorga, de
ruşi,”Basarabia”, ocupă un loc special ȋn creaţia sa. Pare o rană veşnic
deschisă, cu scurte momente de ameliorare, urmate dureros de nesfârşite
sângerări. Pământ de graniţă, râvnit de vecini (ruşi, ucraineni, polonezi,
lituanieni), călcat de bizantini ori de turcii osmanlâi, vizitat cu intenţii
colonizatoare de genovezi, ȋmpânzit de străini preocupaţi de câştig (evrei,
armeni), disputat mai apoi la masa diplomatică europeană cu un cinism ce se
cere mereu amintit, Basarabia constituie un subiect de interes permanent pentru
N. Iorga” (Georgeta Filitti).
“Viaţa
lui Nicolae Iorga este, de la un capăt la altul, un drum al iubirii pentru
semenii săi harnici şi morali, şi al ȋnverşunării ȋmpotriva celor fără
Dumnezeu, lacomi, corupţi şi stricaţi.
E un
drum cristic, cu faptele şi ȋnvăţăturile lui, cu patimile şi golgota lui, dar
şi cu ȋnălţarea, de-a pururi, ȋn nemurire. Cine-l străbate devine mai bogat ȋn ȋnvăţăminte
şi mai ȋnțelept, mai stăpân pe sine şi mai ȋncrezător ȋn propriile forțe. Privirile lui vor putea
străpunge dincolo de prima ȋnfăţişare a lucrurilor şi mai cu seamă, vor putea
să afle rostul propriei existenţe şi drumul care duce la ȋmplinirea acestui rost.”
(C. Manolache)
“Dacă alungaţi câinii vin lupii” N. Iorga Ing.
Neculai Ursu 05.06.2021
Bibliografie:
1.
Barbu Theodorescu - Oameni de seama- NICOLAE IORGA, Ed. Tineretului, 1968
2.,
Georgeta Filitti - Antologie - NICOLAE IORGA “Basarabia noastră”, Ed.
KARTA-GRAPHIC, 2018
3.
C. Manolache – Însemnări, rezumate si extrase din Cursurile de vară “Vălenii de
Munte” Ediţiile: 2014 – 2016
4.
https://ro.m.wikipedia.org/wiki/Nicolae_Iorga
Sursa: Prof. VALENTINA LUPU
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu