marți, 1 iunie 2021

Stanciulescu Alexandru - MINILECTURĂ cu GÂND DE SEARĂ - DOAR O VORBĂ.....!

 



NUMELE SFINTILOR

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

                Numele Sfintilor, alcatuit din sunete articulate, are însemnatate oarecum ca si trupul Sfântului sau cu Sfântul însusi… În mic, oarecum se rasfrâng în gura noastra fiintele lumii de Sus si ale celei de jos – si asta prin credinta, prin Duhul Sfânt, Singurul Care este, Care pretutindeni este si toate le plineste.

 

Când îi chemam pe Sfinti în rugaciune, a le rosti numele din inima înseamna deja a-i apropia de însasi inima noastra. Sa ceri atunci, fara sa te îndoiesti, si rugaciuni si mijlociri pentru tine, si ei te vor auzi, si vor înfatisa rugaciunea ta Stapânului grabnic, într-o clipita, ca Aceluia ce pretutindeni este si toate le plineste.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, In lumea rugaciunii, traducere de Adrian si Xenia Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2003, p. 72

 

 

LAPTELE FIERBAND

Sfantul Simeon din Dajbabe

 

 

             Întocmai precum laptele spumega si se ridica atunci când fierbe, tot astfel se înalta cel plin de mândrie atunci când se lauda pe sine. Întocmai precum laptele poate da pe dinafara, tot astfel poate cel plin de mândrie sa saraceasca.

 

Sfantul Simeon din Dajbabe, The Orthodox Word, nr. 271-72, traducere de Laura Marcean, Ed. St. Herman, Platina, SUA, 2010, cap. Selected Verses from the Treasury of St. Symeon’s , p. 37-53



ANOMALIA

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

             De ce oare natura în întregul ei si toate ale sale îsi urmeaza cursul într-o ordine atât de înteleapta si de minunata? Fiindca o conduce si o directioneaza Însusi Creatorul. De ce oare în firea omeneasca – omul fiind suprema încununare a naturii – exista atâta dezordine? De ce apar în viata omului atâtea dereglari si anomalii? Fiindca omului i-a venit în minte sa dispuna el însusi de sine si sa nu tina seama de vointa Creatorului. Omule pacatos, preda-te pe tine însuti si toata viata ta Domnului Dumnezeului tau si viata va începe sa urmeze un curs întelept, frumos, maret, si te vei simti, cât vei trai, minunat, precum Sfintii lui Dumnezeu care s-au predat pe sine lui Hristos si pe care Biserica ni-i înfatiseaza zilnic drept modele de urmat.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 209

 

 

CRESTEREA

Sfantul Vasile cel Mare

        

 

        „Sa rasara pamântul iarba verde” (Facerea 1, 11). Scriptura ne vorbeste de hrana cea multa pe care ne-o dau de la sine aceste plante prin radacinile lor, din tulpini si din roade. Si apoi câta hrana nu ni se mai adauga de pe urma cultivarii lor si a agriculturii?

 

        Dumnezeu n-a poruncit ca pamântul sa faca îndata si samânta si rod, ci ca pamântul sa rasara, sa înverzeasca si sa ajunga la desavârsire în seminte, pentru ca acea prima porunca sa-i fie naturii o scoala pentru continuarea mai departe a poruncii.

 

        Si într-o clipita de vreme, pamântul, ca sa pazeasca legile Creatorului, începând cu odraslirea, a trecut plantele prin toate fazele lor de crestere si le-a adus îndata la desavârsire. Livezile erau încarcate cu belsugul ierbii; câmpiile bine roditoare, acoperite cu semanaturi, care prin miscar ea spicelor lor dadeau imaginea valurilor marii. Orice fel de iarba si orice fel de verdeata, fie dintre paioase, fie dintre legume, umpleau atunci din belsug întreg pamântul. Ca nu aveau nici o lipsa cele ce au rasarit atunci din pamânt: nici nepriceperea plugarilor, nici vremuirile vazduhului, nici vreo oarecare alta pricina care sa le vatame. Si nici osânda (Facerea 3, 17-18) nu împiedica belsugul pamântului; ca acestea au fost mai înainte decât pacatul pentru care am fost osânditi sa mâncam pâinea noastra întru sudoarea fetei (Facerea 3, 19).

 

 

 

Sfantul Vasile cel Mare, Omilii la Hexaemeron, traducere de Pr. Dumitru Fecioru, Ed. IBMBOR, Bucuresti, 1986, p. 123-124

 

 

RADACINILE POMULUI

Arhimandritul Sofronie Saharov

 

 

         Mitropolitul Hierotheos Vlachos povesteste astfel despre o întâmplare petrecuta în anul 1978, când se afla în vizita la Manastirea Sfântului Ioan Botezatorul de la Essex: „Într-o zi Parintele Sofronie m-a gasit în gradina si mi-a aratat un pom zicându-mi: «Acest copac creste încet, încet, înfigându-si întâi radacinile foarte adânc. Asa se întâmpla si cu monahul, creste si progreseaza încet, încet în pocainta, dar radacinile lui intra adânc înspre vesnicie»”.

 

Arhimandritul Sofronie Saharov, Cunosc un om in Hristos – Parintele Sofronie de la Essex, traducere de Pr. Serban Tica, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 220

 



ODRASLIREA

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

              Vezi ca fiece samânta da nastere unui rod care este cu ea deopotriva: din orz se face orzul, din grâu – grâul, din ovaz – ovazul. Asemenea si din cele însufletite: din om se naste omul, din lup – lupul, din urs – ursul, din mioara – mielul, din gâsca – gâsca. Si în rod se vede negresit asemanarea cu samânta din care a iesit. De pilda: lupul naste un alt lup la fel de rapitor ca el, vulpea – o alta vulpe ce se aseamana cu cea dintâi prin viclenie, porcul – un porc ce este deopotriva cu el în lacomie si necuratie. Întocmai se petrece si la nasterea duhovniceasca, prin care se nasc de Sus crestinii. De vreme ce sunt nascuti de la Dumnezeu, trebuie negresit sa se iveasca în ei rodul cel asemenea cu Domnul, din Care s-au nascut duhovniceste. Acestora li se cuvine ca în deprinderile lor sa fie deopotriva cu Tatal lor Ceresc, din Care au luat nastere prin apa si prin Duh: „sa fie urmatori lui Dumnezeu, ca niste copii iubiti” (Efeseni 5, 1); sa fie sfinti, caci El Sfânt este, dupa cum Însusi ne zice: „Fiti sfinti, pentru ca Eu sunt Sfânt” (1 Petru 1, 16); sa fie milostivi, iubitori, rabdatori, blânzi, drepti si asa mai departe. Caci fiii ce se nasc din sfântul, dreptul, milostivul, rabdatorul si blândul Dumnezeu sunt si ei asemenea Lui, întrucât deprinderile tatalui se salasluiesc si în copiii lui. Asa, prin nasterea noastra cea dupa trup, suntem odrasle pacatoase ale lui Adam cel pacatos, ori cei ce sunt nascuti dintr-unul iubitor de prihanire, mândru, nemilostiv, necurat, nedrept, rautacios si mânios sunt cu el deopotriva, iar noi, fiind copiii lui, îl întruchipam pe tatal nostru cel trupesc. Însa cel ce s-a nascut a doua oara din Dumnezeu Îl închipuie pe Domnul prin obiceiurile sale cele bune, ca pe Cel Care îi este Tata: „pentru ca samânta Sa” – adica harul – „ramâne în el” (1 Ioan 3, 9) si face roadele nasterii celei din nou, roadele dreptatii, sfinteniei, dragostei, milostivirii, rabdarii, blândetii si toate celelalte. „Prin urmare, daca este cineva întru Hristos, el e faptura noua” (2 Corinteni 5, 17).

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 135

 

 

 

NISIPUL AURIFER

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

             Când fratele tau va gresi în vreun fel fata de tine, de pilda te va vorbi de rau, te va bârfi fata de cineva, relatându-i aceluia spusele tale într-o forma denaturata, nu te supara pe el, nu-l urî. Cauta sa vezi în el partile bune, atâtea câte vor fi existând. Ca în fiecare om, tine seama de ele cu dragoste, neluând în seama raul ce ti l-a facut bârfindu-te, ca pe o murdarie care nu merita atentie, ca orice plasmuire diavoleasca. Asa cum cautatorii de aur nu iau în seama multimea nisipului si a impuritatilor în nisipul aurifer, oprindu-se numai asupra firisoarelor de aur, desi acestea sunt foarte putine, le pazesc cu grija, le spala, extragându-le din masa nisipului netrebnic, întocmai face si Domnul cu noi, culegându-ne si curatându-ne cu îndelunga rabdare.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 467

 

 

ACELASI AER

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

             A-ti iubi aproapele ca pe tine însuti, a-i împartasi bucuriile si necazurile, a-l hrani, a-l îmbraca la nevoie, a respira – ca sa spunem asa – acelasi aer cu el, considera toate acestea tot atât de firesti precum a mânca tu însuti si a te ocroti pe tine, nu le lua drept acte de binefacere, de iubire de aproapele, ca sa nu te lauzi cu ele. „Caci unul altuia suntem madulare” (Efeseni 4, 25).

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 330



MATERIALISMUL

Sfantul Nectarie al Eghinei

 

 

            Teoriile materialiste care neaga nemurirea sufletului uman si îl reduc la nefiinta submineaza existenta si supravietuirea, progresul si fericirea omului. Este respinsa menirea înalta a omului, coborât la nivelul fiintelor necuvântatoare, universul sau spiritual este distrus, sentimentele nobile îsi pierd valoarea, morala, virtutea, adevarul si întregul tezaur de cinste al virtutilor ramân doar niste cuvinte perimate, fara sens si lipsite de orice semnificatie. Evlavia, credinta, cultul religios sunt socotite roade ale unui cuget obscurantist specific vremurilor trecute. Comuniunea este nimicita si în locul ei este introdus individualismul, existenta egoista. Fiecare e împotriva tuturor si cu totii sunt dusmani unii altora. Pacea este alungata în munti, iar în societatea umana se înfiripeaza razboiul necrutator spre proclamarea dreptului celui mai puternic si a tiranului de temut, groaznic si însetat de sânge, care se desfata cu necazurile semenilor, ale caror sânge si sudoare trebuie sa adape pamântul si solul în care îsi înfig radacinile iubirea de placeri si patimile tiranice. Prezentul este totul pentru om, trecutul si viitorul, inexistente; desfatarea de acum si fericirea care decurge din ea sunt gândurile ce domina.

 

Sfantul Nectarie al Eghinei, Un portret al omului, traducere de protopresbiter dr. Gabriel Mandrila, Ed. Sophia / Metafraze, Bucuresti, 2015, p. 213-214

 

 

TAINA APROPIERII DE DUMNEZEU

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

          Când un om rau vine cu o rugaminte la un om bun, blând si smerit, pentru mai buna reusita încearca sa se asemene acestuia. Asa si crestinul, purcezând a se ruga Domnului sau Maicii Lui celei Preacurate sau Îngerilor sau Sfintilor, trebuie, pentru ca rugaciunea lui sa aiba spor, sa se asemene dupa putinta Domnului Însusi, ori Preacuratei Maicii Lui, ori Îngerilor, ori Sfintilor. Si tocmai în aceasta sta taina apropierii de Dumnezeu si a grabnicei auziri a rugaciunilor noastre.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, In lumea rugaciunii, traducere de Adrian si Xenia Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2003, p. 15



ASCULTAREA

Sfantul Sofronie Saharov

 

 

             Tot ceea ce este, fiinteaza pentru ca Dumnezeu gândeste lumea. Dumnezeu gândeste lumea si lumea fiinteaza. De veti cauta voia lui Dumnezeu în simplitate si smerenie, Dumnezeu poate preschimba orice situatie, pâna si cea mai negativa. Astfel, de veti asculta de parintele vostru duhovnicesc si veti avea încredere în el, sa nu va fie frica de a fi prost calauziti. Dumnezeu întotdeauna va gasi mijlocul de a va descoperi adevarul. A umbla întru ascultare înseamna a va face inima mai simtitoare fata de fiece miscare duhovniceasca din viata voastra.

 

Sfantul Sofronie Saharov, Din viata si din duh, traducere de Parintele Rafail Noica, Ed. Reintregirea, Alba Iulia, 2011, p. 40-41.

 

 

PAJISTEA NADEJDII

Sfantul Teofan Zavoratul

 

 

          Bunule Iubitor de oameni! Daca peste iarba, peste flori, peste toata verdeata se revarsa harul Tau cu îmbelsugare când vine vremea, cu atât mai mult îi vei darui robului Tau ceea ce cere în rugaciune.

 

            Caci, iata, vazduhul se limpezeste si pasarile cu felurimi de glasuri cânta slava marii Tale întelepciuni; iata, întreg pamântul se învesmânteaza în haina de flori pestrite, tesuta fara mâini omenesti, se veseleste si praznuieste.

 

             Stropeste si inima mea cu roua harului Tau, Bunule Iubitor de oameni! Pamântul semanat nu poate sa odrasleasca daca nu cade belsug de ploaie: fara harul Tau, nici inima mea nu poate sa odrasleasca cele bineplacute Tie si sa aduca roada dreptatii.

 

Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire sau cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 32-33

 

 

Educatia

Sfantul Paisie Aghioritul

 

 

          Numele pe care îl scrijelesti pe scoarta unui copac se va mari, va creste odata cu el. La fel si inima copilului tau. Ceea ce scrijelesti în anii lui de gingasie vei citi în cei care vor urma.

 

Sfantul Paisie Aghioritul, Mica filocalie, traducere de Parintele Victor Manolache, Ed. Egumenita, Galati, 2009, p. 141



FACLIA INIMII

Fericitul Trifon Turkestanov

 

     Furtunile vietii nu-i sunt spre îngrozire celui ce-i straluceste-n inima faclia pe care focul Tau a aprins-o. Împrejur e întuneric si vreme mohorâta, e vuiet de vijelie si spaima cumplita. Iar în sufletul lui e lumina si pace: Hristos e acolo! Si inima cânta: Aliluia!

 

Fericitul Trifon Turkestanov, Cunoasterea lui Dumnezeu prin mijlocirea firii vazute, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, cap. Acatist de Multumire „Slava lui Dumnezeu pentru toate”, p. 128.

 

 

Hristos a înviat!

 

Cu deosebit respect vă trimitem nr. 446 al ,,Scrisorii pastorale”. Dacă aveți posibilitatea, vă rugăm să ne confirmați primirea. În situația în care textul primit de Dvs. nu conține diacritice, vă rugăm să ne semnalați și vom încerca să vi-l trimitem într-un alt format.

 

  Sănătate, pace și fericire în casa și în  viața Dvs.!

 

Hristos a înviat!

 

                                                  Pr. Al. Stănciulescu-Bârda



UMBRA SI SLAVA

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

           Vezi ca, atunci când mergem înspre soare, umbra noastra vine dupa noi si, cu cât mai grabit fugim de ea, apropiindu-ne de luminatorul zilei, cu atât mai repede alearga si umbra în urma noastra, facându-se tot mai mare. Asemenea sunt si oamenii evlaviosi. Acestia se apropie de Dumnezeu, iar slava lor vine dupa ei; si pe masura ce ajung tot mai aproape de El, cinstirea le calca pe urme tot mai mult. Si cu toate ca ei fug de proslavire, aceasta alearga în urma lor si nu au cum sa scape de ea. Ori, dimpotriva, atunci când venim dinspre soare, umbra parca ar fugi de noi; si cu cât ne departam mai mult de el, cu atât mai cu grabire se retrage umbra noastra. Astfel, desi alergam dupa ea, nu ne este cu putinta a o ajunge din urma: ea pururea le scapa celor ce încearca sa o prinda, oricât de mult ar fugi pe urmele ei. Întocmai sunt si oamenii care au îndragit cele lumesti: pe masura ce se departeaza acestia de Dumnezeu, se retrage si slava de la ei si cu cât mai mult alearga dupa proslavire, cu atât mai mult fuge ea de ei. Prin acestea te înveti sa cauti a te apropia de Domnul prin smerenie, prin rugaciune, prin deprinderea virtutilor crestinesti si sa dispretuiesti slava lumii acesteia. Si atunci vei avea cinstire, desi nu o vei mai dori. Caci nu este preamarit acela pe care lumea îl mareste, ci acela pe care îl cinsteste Dumnezeu. Iar Domnul îl cinsteste pe cel care Îl proslaveste, dupa cum Însusi zice: „Eu îi voi cinsti numai pe cei ce Ma cinstesc, iar cel ce Ma defaima va fi dispretuit” (1 Regi 2, 30).

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 141

 

 

INTELEPCIUNEA ANIMALELOR

Sfantul Nectarie al Eghinei

 

 

          Cel care supune observatiei un animal anume poate, desigur, sa determine care sunt limitele stiintei si întelepciunii aceluia? Întelepciunea si priceperea animalelor au un caracter particular: fiecare animal are întelepciunea corespunzatoare lui; întelepciunea unui animal nu se înrudeste câtusi de putin cu întelepciunea altui animal dintr-o alta clasa si nu au acelasi fundament, pentru ca nu au ca temei ratiunea, ci firea animalului. Multe animale pot convietui vreme de secole în aceleasi locuri, dar niciodata un animal nu va trage vreun folos de pe urma întelepciunii si stiintei altui animal; se poate ca maimuta sa-l vada pe castor vreme de secole construind, dar niciodata nu va ajunge sa-i imite mestesugul; nici câinele, nici pasarea o alta pasare si nici vreun animal mai mult sau mai putin dezvoltat nu va ajunge sa imite stiinta altui animal. Prin urmare, sufletul animalelor nu se bucura nici de cea mai mica asemanare cu cel al omului; pentru ca animalul nu lucreaza cu stiinta, nici nu e constient de finalitatea lucrarii sale; pe când omul lucreaza liber, ca o fiinta ce e înzestrata cu suflet rational, având constiinta scopului si finalitatii sale.

 

Sfantul Nectarie al Eghinei, Un portret al omului, traducere de protopresbiter dr. Gabriel Mandrila, Ed. Sophia / Metafraze, Bucuresti, 2015, p. 62-62

 

  

 

 

MILIOANE DE CHIPURI

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

            As putea sa-mi imaginez înlauntrul sufletului milioane de chipuri, de pilda, toate ale Maicii Domnului; as zugravi-o cu mintea în toate felurile si toate înfatisând aceeasi persoana vrednica de veneratie, ca si Ea însasi. Dupa cum Monada Cea de dinainte de fire, datatoare de viata, a conceput, a creat prin cuvântul ziditor si a sfintit prin Duhul Sfânt o infinitate de chipuri inteligibile dupa însusi modelul Sau, Care sunt Puterile ceresti, asijderea Tatal a conceput, iar Fiul, Însusi Chipul cel viu al Tatalui, a creat si a sfintit prin Duhul Sfânt si un chip al Sau sensibil si inteligibil totodata – omul. De la aparitia aceluia, la început chip unic, creeaza, spre uimirea noastra, pâna în ziua de astazi asemenea chipuri. Si toate sunt vii, nespus de frumoase, dupa asemanarea lui Dumnezeu, dainuitoare, vesnice. Asijderea si eu, oricât de multe icoane as face, pe toate le voi considera adevarate, vrednice de cinstire, îmi voi pleca genunchii înaintea lor, cu conditia sa corespunda chipurilor (imaginilor) vii ale sfintilor lui Dumnezeu. Ce ne-ar putea împiedica sa avem atâtea chipuri ale Mântuitorului Hristos, câte chipuri reale de crestini exista? Orice icoana a Mântuitorului este chipul Sau vrednic de cinstire, care straluceste în sufletul oricarui crestin adevarat.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 438-439

 

 


M E L C U L

Sfantul Ioan din Kronstad

 

 

         La ce înaltime ti-a fost ridicata, omule, fiinta prin persoana lui Iisus Hristos, Dumnezeu si Om? Pe înaltimea tronului dumnezeiesc. La ce înaltime ti-a fost ridicata fiinta prin persoana Maicii lui Dumnezeu? Mai presus decât heruvimii si serafimii. Pentru cine s-au savârsit acestea? Pentru tine, omule, pentru ca, eliberându-te de povara poftelor ticaloase, sa te faci partas firii dumnezeiesti. Ce raspuns dai acestor intentii, acestor fapte ale Divinitatii, Providentei atotbinevoitoare? Ti s-au dat toate puterile dumnezeiesti spre viata si buna cinstire (2 Petru 1, 3), cum le folosesti? Nu cumva le dispretuiesti? Nu te prelinge, lipindu-te de pamânt ca melcul.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 377.

 

 

PLUGARUL SI GRIUL

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

Vezi, iarasi, un plugar care îsi treiera grâul, adunând semintele în jitnita, iar pleava maturând-o afara. Asa va fi si la sfârsitul veacului acestuia, dupa cum este scris. Atunci cei credinciosi si cucernici vor intra în Împaratia Cerurilor, precum grâul este adunat în jitnita, iar cei rai, ca pleava vor fi dati afara „si-i vor arunca în cuptorul de foc; acolo va fi plângerea si scrâsnirea dintilor” (Matei 13, 40-42). Pilda aceasta te îndeamna sa te îngrijesti staruitor de mântuirea ta si sa nu mai fii pleava netrebnica, ci grâu.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 76

 

 

 

RADACINILE

Arhimandritul Sofronie Saharov

 

 

Pentru a zugravi mai limpede tabloul caii noastre crestine, asemenea Parintilor, vom alege metoda pildei. Când ne uitam la un pom batrân, de veacuri, care îsi înalta coroana pâna în nouri, noi stim ca puterea radacinilor lui care se afunda în adânc trebuie sa fie pe masura dimensiunilor sale. Daca radacinile lui nu ar patrunde în întunecatele sânuri ale pamântului, poate tot atât de adânc pe cât este de înalta coroana; daca întinderea radacinilor sale si puterea lor nu ar fi pe masura volumului si greutatii partii vazute a copacului, ele nu ar putea nici sa îl hraneasca, nici sa-l tina în picioare: un vânt slab l-ar putea doborî. Tot asa si în viata duhovniceasca a omului. Daca constientizam maretia chemarii noastre în Hristos, cu alte cuvinte, alegerea noastra în Sfatul cel mai înainte de veci al lui Dumnezeu spre înfiere, iar aceasta mai înainte de zidirea lumii, atunci de aici noi nu ne vom înalta în mândrie, ci cu adevarat ne vom smeri. Miscarea în jos, în întunericul cel din afara, este de neaparata trebuinta noua tuturor, pentru a ne tine în adevaratul duh crestin. Ea se exprima printr-o necontenita amintire a nimicniciei noastre dintru început, prin cea mai aspra osândire de sine în toate. Si cu cât mai adânc se pogoara omul în osândirea de sine, cu atât mai mult îl înalta Dumnezeu. „Zic voua… ca tot cela ce se înalta pre sine smeri-se-va, iar cel ce se smereste pre sine se va înalta” (Luca 18, 14).

 

Arhimandritul Sofronie Saharov, Vom vedea pe Dumnezeu precum este, traducere de Parintele Rafail Noica, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 107

 



MALUL MARII

Sfantul Ignatie Briancianinov

 

 

Cu cine poate fi asemanat un crestin care îndura suferintele vietii pamântesti cu o adevarata cugetare duhovniceasca? El este aidoma unui calator care sta pe malul marii zbuciumate. Valurile carunte se apropie înversunate de picioarele drumetului si, izbindu-se de nisip, se împrastie în stropi marunti la picioarele lui. Marea, certându-se cu viforul, urla, înalta valuri cât muntii, fierbe, clocoteste. Valurile se nasc si se înghit unele pe altele, iar crestele lor sunt încununate cu spuma alba ca zapada. Acoperita de ele, marea închipuie prin sine gura de necuprins, împresurata cu dinti, a unui balaur înfiorator. Tainicul calator priveste cu cuget molcom acest spectacol amenintator. El îsi tine ochii îndreptati spre mare, dar unde se afla oare cugetarile si inima lui? Gândul sau este la portile mortii, inima sa – la Ju decata lui Hristos. De pe acum el sta înfatisat înaintea lor prin cuget si simtire; acolo se afla grijile lui si teama sa, de care fuge toata frica ispitelor pamântesti. Valurile se vor domoli si se va potoli marea. Acolo unde se înaltau valuri înfuriate, se va întinde luciul neclintit al apelor ostenite de furtuna. Dupa o rascolitoare neliniste, ele se vor retrage într-o tacere de moarte. În luciul lor straveziu se va oglindi soarele înserarii.

 

Privind din limanul pasnic al manastirii la marea vietii, tulburata de furtuna ispitirilor, Îti multumesc Tie, Domnului si Împaratului meu, caci Tu m-ai adus în împrejmuirea sfântului locas! M-ai ascuns „în taina fetei Tale de razvratirea omeneasca”! M-ai adapostit „în cortul Tau de grairea împotriva a limbilor”! (Psalm 30, 20-21) Numai pentru aceasta se mâhneste sufletul meu si se tulbura în nestire : anume când se întreaba daca va trece oare din locul acesta, de pe tarmul marii schimbatoare si necredincioase a vietii, „la loc de salasluire minunata, pâna la casa Domnului, în glasul bucuriei si al marturisirii, al sunetului de praznuire” (Psalm 41, 4-5); aseza-ma-voi oare acolo în vecii vecilor? Cât despre suferintele pamântesti – „în Domnul am nadajduit, nu ma voi teme: ce îmi va face mie omul?” (Psalm 55, 11).

 

Sfantul Ignatie Briancianinov, Cunoasterea lui Dumnezeu prin mijlocirea firii vazute, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 18-19.

 

 

 

MLADITA VITEI

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

Vezi ca via îsi da rodul sau celui care a sadit-o, dupa cum zice Apostolul: „Cine sadeste vie si nu manânca din roada ei?” (1 Corinteni 9, 7). Fiecare crestin este ca o mladita care a fost sadita în via Sfintei Biserici si împrejmuita cu întaritura Legii lui Dumnezeu, adapata cu Cuvântul Domnului si îngrasata din Sfintele Taine si de aceea trebuie sa-I aduca lui Dumnezeu, Saditorului si Hranitorului ei, rodul faptelor celor bune, adica al dragostei, al rabdarii si al blândetii, „rodul buzelor care preaslavesc numele Lui” (Evrei 13, 15). Daca este cineva care nu aduce rodul cel bun, i se cuvine aceluia a se teme de taierea despre care ne spune Înaintemergatorul: „Iata, securea sta la radacina pomilor si tot pomul care nu face roada buna se taie si se arunca în foc” (Matei 3, 10). Întâmplarea aceasta si cugetarea asupra ei te îndeamna spre adevarata pocainta si spre roadele ei, fara de care ea nu poate fi adevarata.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 105

 

 

I-A CAZUT CU TRONC

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

„I-a cazut cu tronc la inima”, se spune când în relatia dintre doua persoane, situate pe trepte diferite, una – cea mai puternica – ofera protectie celei mai slabe. Cel ce s-a învrednicit de protectia celui mai mare, cazându-i aceluia cu tronc la inima, îsi da seama de aceasta si, prin reciprocitate, cauta sa-i fie aproape de inima. Asa se întâmpla si între Dumnezeu si cei ce-L slujesc din toata inima: inima acestora este întotdeauna aproape de Dumnezeu si Dumnezeu este aproape de inima lor. Asa trebuie sa se întâmple ori de câte ori se roaga crestinul. Sa fim aproape de Dumnezeu cu inima când ne rugam. Aceleasi relatii bune, sincere, pe care cautam sa le avem cu oamenii, se cuvine sa le avem si cu Dumnezeu.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 50

 

 

TACEREA CARE NE INCONJOARA

Compozitorul Arvo Part

 

 

Tacerea e întotdeauna mai desavârsita decât muzica. E de ajuns sa învatam s-o ascultam. Aceasta e problema principala. Caci, în aceasta lume, totul e atât de plin, sunt atâtea pe care de-abia le putem presimti. Bineînteles, nu vedem îngeri. Totusi, ei sunt aici. Lânga noi. În general, oamenii nu-i vad. Nu aud ceea ce ne înconjoara, în tacere.

 

Compozitorul Arvo Part, Cantul inimii – puterea cuvantului si a muzicii (AP), traducere de Laura Marcean & Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 66-67







Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu