miercuri, 15 septembrie 2021

Valeriu Lupu - Pandemia cu coronavirus - între precauție și prudență

 



          Pandemia cu coronavirus - între precauție și prudență

(o retrospectivă necesară)

 

                                                            ”Pericolul primordial în viață este să-ți iei

                                                                         prea multe măsuri de precauție”

                                                                                                            Alfred Adler

 

 

Este avertismentul pe care o celebritate a medicinei din secolul al XX-lea, discipol al nu mai puțin celebrului Sigmund Freud (părintele psihanalizei și istoricelor raporturi între Id, Ego și super Ego) îl dădea omului și comunităților umane atunci când trebuiau să se raporteze la factorii naturali1. Acei factori ce pot influența viața individuală și colectivă, cum sunt catastrofele naturale și pandemiile; previzibile sau nu, așteptate sau neașteptate, preventibile sau nu, dar cu un potențial uriaș de influențare a vieții comunităților umane, având la bază, printre altele și incertitudinele științifice ale momentului.

Dacă încercăm o comparație între afirmația de mai sus, emisă totuși de un savant celebru, cu categorica aserțiune  prezidențială emisă într-un context tensionat, că ”în fața unei boli, ori ești precaut, ori ești prost”10 ajungem la niște adevăruri care pot lămuri multe din realitățile momentului, privind îndeosebi relațiile între autoritățile statului și cetățeanul obișnuit în condiții deosebite. 

Nu vom face nici un fel de comentariu la afirmația prezidențială, dar nu putem să nu apreciem sinceritatea ei. Pentru că da, a fost un moment în care șeful statului și-a exprimat într-un mod cât se poate de onest adevărata părere și adevăratele sentimente pe care le nutrește față de poporul pe care îl conduce. Atunci a fost el cu adevărat și prin el a grăit o întreagă istorie a raporturilor dintre cele două etnii.

 

 

          Între precauție și prudență ca alternativă

 

De acord cu faptul că precauția înseamnă o serie de măsuri (uneori draconice) care să prevină sau să diminueze consecințele unui fenomen natural cum este pandemia cu coronavirus în cazul de față, dar să nu uităm că prudența ne atrage atenția că nu orice măsură de precauție se justifică pentru că, nu rareori, consecințele acestora depășesc chiar pe cele ale fenomenului în cauză, ceea ce pare că se întâmplă și în cazul de față după primele evaluări ale impactului economic și social2. Prin urmare, chiar dacă precauția îndeamnă la măsuri radicale, prudența îți cere să cântărești atent riscurile și beneficiile precauției, pentru că aceste măsuri sunt aplicate unei comunități vii și mereu schimbătoare.

Pentru a discerne între cele două (precauția sau prudența) însă, este nevoie de înțelepciune, pentru că în viața unei comunități, ca și în viața unui individ,  ”există o vreme pentru a îndrăzni  și o vreme pentru a fi precaut, iar un om înțelept știe care din acestea se cer a fi aplicate la un moment dat” (Tom Schulman)15. Acum, când pandemia cu coronavirus pare că se apropie de sfârșit, este cazul ca înțelepciunea umană să facă diferența între precauție și prudență, între adevăr și minciună, între exagerare și realitate, între natură și tehnologie, în sfârșit între știință și umanism. Dacă nu vom reuși să facem aceste diferențe vom ajunge la ceea ce pe drept cuvânt spunea Omar Bradley ”dacă vom continua să dezvoltăm tehnologia fără înțelepciune sau prudență, servitorul nostru (tehnologia n.n.) se va dovedi a fi călăul nostru”4 sau poate la fel de evocator spusele lui C. Maximilian cu referire la raporturile omului cu știința sa când definea bioetica ”bioetica este punctul de întâlnire al tuturor celor care urmăresc destinul uman supus presiunilor științei”12.

Privite lucrurile astfel se poate spune că între precauție și prudență există o diferență majoră, atât în definirea lor ca termeni, cât mai ales în conținut și consecințe. Caracterul preventiv al precauției este viciat de faptul că nu întotdeauna măsurile sunt eficiente, ba mai mult, pot avea consecințe grave în derularea vieții unei comunități dovedită cu asupra de măsură cu ocazia acestei pandemii, resimțită cu precădere pentru extremele de vârstă și purtătorilor de patologie cronică. Și atunci intervine prudența care îți cere să te ferești de vorbe, fapte sau gesturi care să producă neajunsuri la fel de mari, sau chiar mai mari decît cele cauzate de boala însăși5.

Se poate spune pe drept cuvânt că dacă precauția este mama prevederii (sau fiul cel mare al înțelepciunii după cum afirma Victor Hugo), prudența este mama înțelepciunii, ceea ce înseamnă că precauția și prudența trebuie să se regăsească în orice situație critică, dar mai ales atunci când situația este amenințătoare de viață. La scara istoriei evenimentele naturale, chiar dacă ne referim numai la catastrofe în lumea inanimată; (erupții vulcanice, cutremure, inundații, secetă urmată de foamete), nu au fost nici mai mici nici mai mari, ele s-au derulat fără un calendar anume, deși au înregistrat o anumită periodicitate, așa cum și lumea vie, supusă fenomenelor naturale și-a găsit un echilibru prin interacțiunea celor cinci regnuri care alcătuiesc biosfera pământeană; bacterii, fungi, protiști, plante sau animale. În mediul lor natural, fiecare din aceste mari categorii care alcătuiesc încrengături, familii, genuri, specii, chiar dacă au prieteni sau dușmani, realizează un tot armonios care asigură continuitatea vieții pe pământ.

Pentru că fiecare dintre acestea au un rost bine definit. De pildă bacteriile asigură reintegrarea lumii vii (animată) în lumea materială (inanimată), iar virusurile, care nu sunt decât ”viață in potenția”, au rolul de a regla echilibrul între formele de viață, prin urmare este de presupus că fiecare specie are propriul virus din cele peste 320.000 de specii cunoscute. În acest context este de asemenea de presupus că izbucnirile epidemice sau pandemice naturale își au rostul lor în economia generală a vieții pe pământ.

Interesant este și faptul că până nu demult virusurile erau considerate ca microorganisme dâunătoare omului și în general formelor de viață, prin faptul că supraviețuirea și răspândirea lor este condiționată de parazitarea unei celule vii al cărei metabolism și posibilități de multiplicare sunt folosite pentru propria replicare și răspândire. Rostul lor nu ar fi decât unul distructiv  sau cel mult reglator, aserțiune valabilă până la descoperirea bacteriofagilor (virusuri care parazitează bacteriile), a fragmentelor de ADN, sau ARN viral în diferite țesuturi până la observația că virozele banale, sezoniere, au un rol de stimulare a sistemului imunitar făcându-l eficient față de agresiunea externă.

Mai mult, faptul că secvențe genice virale pot fi folosite în scop terapeutic și chiar la fabricarea vaccinurilor (tehnologia prin ARN mesager) a încurajat cercetarea științifică pe aceste forme primitive de viață ca fiind mai facilă, dar nu lipsită de riscuri. Concomitent a apărut și manipularea genetică, asimilată de știința umană ca un veritabil progres științific, manipulare ce pare mai simplă pe genomul viral, de aici o întreagă rețea de laboratoare capabile să lucreze pe genomul oricărei ființe viețuitoare, de unde și speculațiile inerente.

Dincolo de beneficiile pentru știință în general și pentru sănătate în special, sunt riscurile pe care o asemenea tehnologie le presupune pentru că așa cum spunea Ellie Wolman; ”este o greșeală să se creadă că progresul științific este benefic pentru umanitate, deoarece creșterea cunoștințelor creează tot atâtea probleme pe cât rezolvă”. Odată cu beneficiile evidente pe care știința le aduce în viața omului, sunt în egală măsură riscurile, ușor de anticipat, dar greu de gestionat sau anihilat, pe care le aduce cu sine orice progres științific. Printre acestea și tehnicizarea actului medical, utilizarea pe scară largă a tehnologiilor moderne, uneori fără discernământ, proceduri medicale invazive bazate doar pe parametrii pe care monitorizarea electronică le furnizează, ceea ce face din medicină o profesie riscantă și uneori chiar abuzivă prin mijloacele pe care le utilizează (vezi utilizarea abuzivă a antibioticelor, supralicitarea vaccinurilor pentru boli banale, tehnologizarea excesivă a actului medical, ca să nu mai vorbim de telemedicină și multe altele).

 

 

                    O evaluare necesară

 

Acum când pandemia este pe sfârșite, iar șocul ”pandemiei spirituale”14 intenționat creată și întreținută pare depășit, o serie de fapte, abordări și atitudini pot fi evaluate la modul rațional și logic, fără patimă, fără incriminări, ci doar în spiritul adevărului pentru că doar de aici putem extrage învățăminte și atitudini pe care să ni le însușim pentru a le depăși, nu atât în spiritul preacauției cât mai ales al prudenței, cu atât mai necesară atunci când este vorba de sănătatea individuală și îndeosebi de cea colectivă.

Declararea tardivă a pandemiei, bâlbele medicale privind măsurile necesare prevenirii răspândirii virusului SARS CoV 2, tentativa de a mușamaliza evenimentele de la Wuhan, au ridicat numeroase suspiciuni care au condus la speculații și abordări catastrofice. Toate acestea au indus deopotrivă îngrijorare, teamă, spaimă și chiar panică, având la origine asaltul de presă pe toate canalele massmedia cu susținerea și participarea autorităților în domeniu, atât naționale cât și supranaționale. Această atmosferă a fost susținută și augmentată de incertitudinile terapeutice bazate în principal pe mijloace empirice (multe dintre ele s-au dovedit dăunătoare prin efectele lor secundare), depășirea extrem de rapidă a capacității sistemelor medico-sanitare și nai ales al serviciilor de terapie intensivă, la care s-a adăugat și goana nestăvilită pentru descoperirea unui vaccin eficient și salvator.

Până ca lumea să se dezmeticească au trecut trei valuri pandemice, iar astăzi aceiași lume este îndemnată cu obstinație să se pregătească de valul patru care, negreșit, va veni și va face ravagii. Acest val este anunțat cu o plăcere sadică de majoritatea canalelor de știri și de aceiași ciocli apocaliptici cu care ne-am obișnuit și pe care nu-i mai crede nimeni. Suspiciunea unei conspirații la nivel global a fost alimentată și de comportamentul particular al virusului SARS CoV 2 care a acționat țintit pe patologia cronică (indiferent de vârstă) și pe vârstele înaintate, unde uzura biologică accentuau în mod firesc gradul de vulnerabilitate al celor infectați,

Mai puțin afectată a fost populația adultă și de loc populația infantilă, deși la acest ultim grup de populație numai de maturitate imunologică (pe marginea căreia s-a speculat atât de mult) nu  poate fi vorba, având în vedere faptul că până la zece ani sistemul imunitar încă este imatur, îndeosebi sub aspectul titrului imunglobulinelor A circulante și imunglobulinelor A secretorii care apără integritatea morfofuncțională a mucoaselor respiratorii și digestive, ca fiind cele mai expuse agresiunii biologice.

Nici una din teoriile legate de deficitul imun nu a putut fi probată, singura rămasă plauzibilă fiind reacția inflamatorie a organismului, disproporționată ca intensitate în raport cu patogenitatea virusului. Această predilecție a virusului și reacția inflamatorie violentă pe care o declanșează au ajuns să alimenteze și ele suspiciunea că virusul în cauză este unul scăpat din laborator, asupra căruia s-ar fi lucrat din perspectiva patogenității țintite având ca scop diminuarea populației (care se apropie vertiginos de opt miliarde), iar pentru multe state vârstnicii par să devină o problemă socială greu de gestionat.

Indiferent care ar fi sursa virusului (naturală sau scăpată din laborator), extensia fenomenului, scopurile presupuse și panica indusă mediatic, creează sentimentul că se dorește ca această stare să fie întreținută în continuare, dovadă promovarea acestor atitudini alarmiste și măsurilor restrictive ale autoritățile în domeniu. Ceea ce este de-a dreptul trist, este faptul că sunt antrenate în acest carusel panicard personalități medicale a căror etică  profesională și științifică devine astfel discutabilă.

Acești promotori ai alarmismului panicard ar trebui să-și amintească ceea ce Rabelais spunea acum cinci sute de ani că; ”știința fără conștiință este ruina spiritului”. În locul unui val patru (care nu pare a fi mai mult decât coada pandemiei) și unui dezastru ipotetic pentru a justifica o a treia vaccinare, oamenii de știință și autoritățile medico-sanitare ar trebui să știe că resursele biologice ale coronavirusului sau atenuat ex abrupto așa cum se întâmplă în mod obișnuit în evoluția naturală a oricărei viroze și că politizarea fenomenului epidemiologic și a actului medical au consecințe dramatice pentru comunitate.

Aici se poate înscrie și vaccinarea efectiv neglijentă ca act medical atunci când se practică la colț de stradă, în mașină sau printre mici și bere (vezi opinia epidemiologului Molnar Geza: https://rohealthrview.ro). Fără a nega valoarea vaccinării, tindem să credem că actuala curbă descendentă a pandemiei ține de evoluția naturală a bolii care în desfășurarea sa imunizează populația până la acel prag care să diminuieze atât patogenitatea câi și contagiozitatea oricărui tip de virus și coronavirusul nu face excepție. Așa că acel common sense (simț al realității) și bun simț public se opune manipulării la care populația este supusă, de aici spiritul de frondă și contestările de rigoare. Așa încât, nu e de mirare faptul că autoritățile statului, prin reprezentanții săi desemnați să gestioneze criza pandemică, s-au trezit vorbind singuri despre al patrulea val care ar urma să aibă o evoluție catastrofică, generat de tulpina delta care până în prezent nu depășește nivelul unei recrudescențe la sfârșit de pandemie, cunoscută de altfel epidemiologilor.

Este o continuare a tendinței de a menține angoasa publică, începută deja în valul al treilea când s-a recurs la adăugarea unor decese care, chipurile, nu ar fi fost raportate la vremea producerii lor. Scopul era  ca numărul decedaților, care scăzuse dramatic, să fie la o cotă de alarmă, astfel încât, în spatele ei să se mențină măsurile restrictive și coercitive asupra populației. Este o manieră de abordare care amintește de butada comunistă ”i-ale tot, dă-le puțin și vor zice că le-ai dat mult”.

Nu vom face nici un fel de apreciere asupra modalităților de abordare politică, socială, administrativă sau economică, ci vom spune că sub aspect medical abordarea a fost una exagerată, iar corpul medical s-a dovedit a fi un segment extrem de inconsecvent prin participarea efectivă la manipulare și dezinformare, până acolo încât a adus atingere principiilor eticii și deontologiei medicale, dezonorându-și astfel profesia. Cât de caraghioasă apare astăzi utilizarea izoletelor pentru transportarea cazurilor depistate (prin teste a căror acuratețe a fost pusă la îndoială încă de atunci) în unități spitalicești desemnate, chiar dacă nu aveau simptomatologie, sau scoaterea demonstrativă a armatei pe străzi, ca să nu mai vorbim de ordonanțele militare și mobilizarea organelor ordinii publice pentru impunerea unor măsuri care nu au nici măcar girul istoric al utilității lor.

Mai lipsea poziția de tragere și ordinul foc cu toate mijloacele din dotare pentru a produce deopotrivă o tragedie, dar și o culme a ridicolului. Apoi acea campanie panicardă susținută de o serie de figuri din sistem, sau din afara lui care, tocând aceleași clișee, au reușit performanța de a se umple de ridicol dacă n-ar fi devenit între timp odioase prin panica pe care o întrețineau și care strigau pe toate drumurile; testați, testați; pentru ce? Ca să știi! și la ce îți ajută dacă știi? când intervenția ta nu depășește limitele empiricului. Însăși intervenția epideimiologică nu a depășit caracterul empiric și abuziv, iar remediul terapeutic nu a depășit terapia suportivă cu oxigen și administrarea de perfuzabile pentru a depăși momentul critic, pentru că intubația deschidea direct sau indirect calea către eșec pentru majoritatea cazurilor ajunse aici.

Adăugăm acestei situații și acele anunțuri macabre, că în toată țara nu există decât un număr extrem de limitat de locuri la terapie intensivă cu acele structuri de personal echipat la modul grotesc în ținută astrală parcă anume gândite pentru a împiedica actul medical firesc și a creea pacientului impresia că drumul lui este fără întoarcere. Dacă la începutul pandemiei va fi avut oarece justificare, după vaccinarea personalului medical, valoarea costumației nu depășește pe cea a celebrelor izolete folosite la început dintr-o ignoranță crasă pentru transportul testaților pozitiv, chiar dacă nu erau bolnavi. Aceiași costumație poate fi percepută acum ca un supliciu pentru ignoranța celor care o poartă.

Din nefericire, acestor aspecte diletant pompieristice li s-au dat girul prin cele trei structuri administrative și științifice la nivel național (comitetul interministerial, consiliul științific și comitetul de comunicare strategică) și două platforme de raportare a deceselor, toate alcătuite din personalități obscure, bună parte dintre ele, și mai ales factorii de decizie, fără nici o tangență cu epidemiologia, eludându-se astfel, cu bună știință, latura practică a acestei științe.

Este poate și momentul să aruncăm o privire asupra restricțiilor impuse, a eficacității lor în lumea zilelor noastre și a impactului asupra individului și colectivității din care acesta face parte. Ne vom referi pe scurt la cele trei modalități uzitate în lupta epidemiologică și anume; carantina, portul măștii de protecție și distanțarea fizică.

 

 

          Istoria carantinei și avatarurile ei

 

Una din cele mai vechi nodalități de stopare a răspândirii epidemiilor, cunoscută încă din antichitate, este carantina. Ea s-a dovedit încă de la începuturi ca fiind măsura restrictivă cea mai greu de suportat, dar și de pus în practică. Acest aspect a devenit mai evident în timpurile noastre, pentru că lovește în libertatea de mișcare, de deplasare, de manifestare, de muncă, de aprovizionare, de instruire și socializare. Toate acestea vor atrage după sine frustrări de ordin economic, profesional, educațional, cultural, spiritual și social, cu repercursiuni majore asupra a tot ceea ce înseamnă normalitate în viața unui individ sau unei comunități.

Istoria carantinei începe odată cu zorii umanității, cu rezultate variabile în funcție de tipul de boală pentru care era instituită. Apare la începuturi (700-600 î.H) ca o izolare a celor cu anumite boli; de piele, de oase infectate, evacuări genitale, citate în Levitic (Metzra 14 – 15). Va prinde contur o mie de ani mai târziu (706-707 d.H)9 când spitalul construit în Damasc de califul Al Walid, în califatul său Omniad, cuprindea spații speciale (separat de restul bolnavilor) pentru bolnavii de lepră. După 724 de ani otomanii vor construi primul spital pentru leproși, la Edine, tot în ideea izolării acestora13.

Termenul de carantină (quaranta giorni – 40 de zile) apare pentru prima dată în epidemia de ciumă (moartea neagră) din Ragoza (astăzi Dubrovnic, pe coasta adriatică a Croației) între anii 1348 – 1351 când corăbiile erau ținute în larg 40 de zile pentru a avea siguranța că nici un marinar sau pasager nu are vreo boală molipsitoare (lipicioasă – în termenii timpului) care să contamineze localnicii.

Durata carantinei se pare că este de inspirație biblică; 40 de zile a rătăcit Moise prin deșertul Sinai sau 40 de zile a rezistat Iisus Hristos, tuturor ispitelor pe muntele Sinai16. Se cunosc două modele de carantină; modelul britanic înspirat de quarantini giorni și care are la origine teoria miasmelor prin care s-ar transmite boala molipsitoare. Îndepărtarea bolii, (sau ținerea la distanță), se făcea cu esențe de plante aromatice, dezinfecție cu apă de trandafir și oțet, de asemenea prin limitarea deplasărilor și evitarea locurilor aglomerate. În cadrul aceleeași teorii erau implicate și alinierea planetelor care ar influența apariția epidemiilor de gripă, motiv pentru care această boală era cunoscută la vremea aceea (ca și astăzi în lumea anglosaxonă) sub numele de influenza sau boala transpirației (sweating sickness sau sudor anglicus).

Al doilea model a fost modelul habsburgic (aplicat și în Principatele Române), care însemna carantinarea la graniță timp de trei până la cinci zile, în condiții normale și 14 până la 30 de zile în condiții de epidemie, cu dezinfecție prin fumigație, totul sub supraveghere sanitară și militară. Nerespectarea acestor reguli putea să însemne ocnă pe viață sau împușcarea de către străjeri16.

Nici măsurile din interior nu erau mai puțin drastice. Aceste măsuri erau supravegheate de domnitorul timpului și implementate de agie (un fel de minister de interne) și constau în închiderea târgurilor vegetale și animale, evitarea activităților publice în spații închise, interzicerea serviciilor religioase, măsuri de prevenție individuale și obștești, toate izvorâte din experiențele anterioare și bun simț. Pentru Țările Românești, instituirea acestor restricții apare odată cu introducerea Regulamentului Organic (1829) care impunea oficial ca model de carantină modelul habsburgic. Pe lângă prevederile de mai sus, aveau o serie de ”băgări de seamă” privind igiena individuală și a locuinței ”fără osebire, să se ție curate și adăpostul și trupul”, iar pe lângă curățenia generală a ”ulițelor, maidanurilor și proprietăților” să se ”înzestreze bolnițele (spitalele vremii n.n.) cu cele de trebuință”, să se ”rânduiască doftori la toate locurile suspecte”, iar ”spițeriile să fie deschise la verice ceas (orice oră n.n.)” (din circulara domnească emisă în primăvara anului 1848)16.

Cu toate acestea, carantina nu și-a probat eficiența în nici o epocă. Pentru că dincolo de costurile extrem de mari pe care sistemul de carantinare le-a presupus dintotdeauna, au fost abuzurile din partea funcționarilor publici (aveau puteri sporite și discreționare) ce viciau și chiar zădărniceau rezultatele acțiunilor antiepidemice prin carantină. Astfel că în 1859 carantina în principate a fost vremelnic întreruptă în principal pentru ineficiența ei, dar și pentru costurile mari și abuzurilor care se comiteau în numele ei.

Dacă rolul primordial al carantinei era împiedicarea răspândirii epidemiei, istoria acestei măsuri administrative arată sistematic ineficiența ei în marile epidemii și pandemii prin care omenirea a trecut de-a lungul vremurilor. Astfel, istoricul M. Barry care a studiat evoluția gripei spaniole (1919-1920) concluziona cu scepticism că ”în condiții de pandemie orice abordare are limitele ei, iar aplicarea lor pe masse (populație n.n.) într-o situație epidemiologică deja în curs nu poate întrerupe evoluția bolii”2. Acest aspect a fost demonstrat cu asupra de măsură și de evoluția acestei pandemii (cazul Suceava și Timișoara când răspândirea virusului devenea mai amplă pe măsură ce și restricțiile impuse de carantină deveneau mai drastice.

Mai trebuie remarcat faptul că impunerea unei carantine în adevăratul sens al cuvântului este absolut imposibilă în zilele noastre, pentru că vorbim de colectivități umane uriașe în contextul demografic actual (peste șapte miliarde de oameni, față de 1,3 miliarde în primul război mondial și șapte-opt sute de milioane în secolul al XVIII-lea), când mobilitatea populației și bunurilor pe toate căile (terestră, maritimă și aeriană) a devenit copleșitoare și indispensabilă, când coabitarea cu animalele a devenit o modă, fără să se țină cont de faptul că această coabitare favorizează saltul între specii ale microorganismelor specifice fiecăreia, astfel unele specii de virusuri devenind patogene și pentru om.

Prin urmare, carantina în condițiile zilelor noastre este total ineficientă, ba din contra, poate avea consecințe nedorite la nivel individual sau colectiv. Richard Mead afirma că ”un regim de carantină publică menținut la un nivel drastic pe termen lung are efect negativ atât asupra mentalității colective cât și asupra efortului de control epidemiologic” și într-adevăr, nu s-a observat niciun efect pozitiv asupra controlului epidemiologic al bolii în cazul nostru20. Răspândirea virusului a continuat nestingherită, în plus a creat o nevroză colectivă tradusă prin revolte populare peste tot în lume datorită efectelor negative în plan individual; iritabilitate până la irascibilitate și revoltă, astenie, tulburări de concentrare, cefalee, tulburări de înțelegere și comunicare.

O comparație istorică s-ar putea încerca cu pandemia de gripă Hong Kong (1968-1971) în care România a fost atinsă doar de al treilea val (din cauza izolării țării prin ”carantina comunistă”), ajuns la noi via Elveția-Finlanda-Ungaria, și care în parcursul ei pe mapamond a produs un număr comparabil de victime cu coronavirusul actual. Carantina nu a fost instituită nicăieri, prin urmare bursele nu s-au prăbușit, economia a funcționat, viața socială și culturală a continuat, școlile nu s-au închis, nu au existat asalturi de presă și nici manipulări politicianiste așa încât pandemia a trecut fără consecințe economico-sociale,.

Au intrat în carantină doar unitățile spitalicești, în rest s-a acționat în baza principiilor ”luptei în focar” adică; izolarea bolnavilor la domiciliu sau spital (nu spitalizare obligatorie în baza unui test relativ), supravegherea contacților și măsuri de combatere prin igienă și dezinfecție, iar din 1969 s-a introdus vaccinarea în masă, pentru că între timp se descoperise vaccinul antigripal. Este foarte adevărat că sistemul medico-sanitar al timpului permitea ținerea sub control epidemiologic a teritoriului prin structura unităților medicale primare (circumscrpțiile medico-sanitare) care aveau acoperire teritorială și echipă de igieniști (asistent de igienă, oficiant sanitar și dezinfector), la care se adăuga o supraveghere zonală și regională prin structuri specializate (SANEPID, institute de igienă, laboratoare și propriul institut de vaccinuri – Institutul Ion Cantacuzino)11. Așa se face că evoluția gripei Hong Kong în țara noastră s-a încheiat în 11 săptămâni, fără impact economic și social major, iar coada epidemiei s-a resimțit în toamna și iarna anului 1971-1972 prin varianta britanică a aceluiași virus, A/England/42/7217.

Nu mai puțin criticabile sunt și celelalte două măsuri obligatorii impuse de autorități; masca de protecție și distanțarea fizică.

 

 

Scurtă istorie a măștii.

 

Ca și carantina, masca are o istorie pe cât de veche pe atât de interesantă, dovadă că lumea veche avea noțiuni de epidemiologie chiar dacă nu aveau cum să le încadreze în limitele unei științe, inexistentă în acele vremuri. Prima semnalare a măștii purtate este la curtea hanului mongol Kublai. La curtea acestuia curtenii și servitorii, care intrau în contact cu stăpânul, pentru ca să nu răspândească mirosuri (miasme) picături de salivă sau fragmente alimentare, erau obligați să poarte în jurul gurii un șervețel de mătase cusut cu fir de aur. Protecția, așadar, nu era pentru cel ce purta masca, ci pentru cel cu care intra în contact13.

Apoi, pentru o lungă perioadă de timp, masca a fost folosită pentru protecția purtătorului. Astfel, în Roma antică masca se purta pentru a nu inhala particule de oxid de plumb pentru cei care lucrau în minerit (Plinius cel Bătrân  în Istoria naturală, 25-29 e.n.)13. În perioadele marilor epidemii de ciumă ale Evului Mediu, masca capătă o destinație pur medicală, fiind alcătuită din material textil sub formă de cioc cu două compartimente (pentru parfumuri împotriva mirosurilor și plante aromatice împotriva miasmelor – purtătoare de boală) la care asociau și o costumație bizară purtată de cei care își puteau permite asemenea cheltuieli6.

În epoca renascentistă, Leonardo da Vinci concepe o mască pentru muncitorii din construcții (îndeosebi pentru cioplitorii în piatră), alcătuită din material textil care, umectată reținea particulele de praf. La începutul secolului al XVIII-lea pompierii foloseau o mască specială pentru a diminua inhalațiile de fum și funingine în intervențiile de stingere a incendiilor. În epoca modernă Alexander Humbolt (1799) concepe o mască facială prevăzută cu orificii pentru ochi, dezvoltată apoi de Lewis Horeal care introduce sistemul de valve, principiu care va fi folosit în Primul Război Mondial, ca mască de gaze, prin adăugarea cărbunelui activ.

Introducerea în practica medicală aparține medicului polonez Jan Radeki (1850-1905) sub formă de mască chirugicală (masca Mikulicz) pentru a proteja plaga chirurgicală de contaminarea cu microorganisme provenite de la cel care operează. Rolul ei protector pentru diseminarea bacteriană a fost demonstrat în 1905, într-un experiment pe medici și asistente medicale, în care numărul de colonii de streptococi eliminați prin tuse și strănut s-au redus la jumătate pentru cei care purtau mască.

Masca chirurgicală va fi perfecționată continuu, dar nu va depăși nivelul de a limita diseminarea bacteriilor, particulelor mici și impurităților din atmosferă fiind total ineficientă pentru infrastructurile nanometrice sau ultramicroscopice cum sun virusurile. Încercările de a demonstra utilitatea lor în împiedicarea răspândirii virusurilor au fost un eșec, atât în cercetare cât și în practica purtării măștii, până acolo încât și experții OMS au trebuit să recunoască ineficiența ei în transmiterea virală ”există dovezi limitate și inconsistente că masca ar proteja răspândirea infecției cu SARS CoV219. Cu bunăvoință s-ar putea accepta ideea că masca utilizată și schimbată corespunzător ar putea reduce doza infectantă  a particulelor virale, mai ales atunci când sunt înglobate în secreții, detritusuri celulare, celule epiteliale descuamate etc.

În contrast cu beneficiile ipotetice prezentate mai sus, sunt însă riscurile care sunt departe de a fi neglijabile7. În primul rând este bariera mecanică pe care masca o pune în calea respirației fiziologice (normale), care va solicita un travaliu respirator mai mare din partea celor care au patologie cronică respiratorie directă sau indirectă, a celor care practică o muncă fizică, a copiilor și vârstnicilor, a căror capacitate de adaptare este mai limitată.

În al doilea rând; mărește spațiul mort prin adăugarea spațiului dintre mască și cavitățile nazale, ceea ce va face ca diluarea aerului inspirat să se accentueze. Consecința va fi reducerea concentrației oxigenului în alveole la valori mai mici de 16% (cât este normal) ceea ce va afecta schimburile gazoase la nivelul membranei alveolo-capilare pulmonare. Prin urmare, se va instala un grad de hipoxie celulară care va afecta metabolismul celular. Cum cel mai sensibil la hipoxie este creierul vor apărea suferințe din partea acestuia între care mai frecvente sunt; astenia nervoasă, cefaleea, iritabilitate, insomnii, tulburări de concentrare și de comportament.

În al treilea rând, indiferent de anotimp, dar mai ales în anotimpurile reci, masca devine repede un mediu poluat și poluant în același timp. După câteva minute și mai ales datorită tusei, strănutului și respirației umede, masca se contaminează cu flora respiratorie proprie sau cea din mediul înconjurător, devenind astfel un mediu de cultură pentru această floră. În acest context, utilizarea măștii devine improprie dacă nu chiar periculoasă, cu atât mai mult cu cât se adaugă și comportamentul purtătorului prin utilizare repetată și neglijentă; fără spălare, sterilizare sau prelucrare sanitară. Prin urmare, neajunsurilor prezentate mai sus, se adaugă și riscurile biologice, masca devenind astfel un adevărat mediu de cultură pentru bacterii și virusuri, în condițiile utilizării neadecvate.

 

 

Distanțarea fizică și avatarurile ei.

 

Nici distanțarea fizică nu este o noutate. Ea se practică încă din antichitate pentru că se știa încă de pe atunci că fiind în preajma unui bolnav te poți molipsi de o boală ”lipicioasă” (molipsitoare n.n.) și că stând la distanță de bolnav se poate împiedica ”lățirea lipitoarei boale”16. Însăși leproșii în antichitate și Evul Mediu erau obligați să poarte un clopoțel care să le semnaleze prezența în apropiere, în felul acesta fiind ocoliți de cei sănătoși.

În condițiile suprapopulării, interdependenței economice, a libertății și posibilităților de mișcare și distanțarea fizică s-a dovedit a fi o măsură greu de implementat și gestionat. Nu lipsită de importanță este și consecința acestei măsuri asupra mentalului individual și colectiv, pentru că impunerea ei pe cale polițienească induce sentimentul de frustrare cu evoluție spre anxietate și panică, situație ce poate degenera în tulburări de comportament, de la depresie până la agresivitate.

Contribuie la această situație și utilizarea tendențioasă a termenului de ”distanțare socială” care contravine flagrant tendinței instinctuale de apropiere și comuniune interumană, mai ales în vremuri de restriște când oamenii se grupează din instinct în căutare de ajutor și protecție14. Bazant și Bush au demonstrat că distanțarea la 2 m nu are nici o valoare în mediul deschis - riscul fiind același ca la 20 de medtri, iar pentru spațiile închise, mai importante decât distanțarea fizică sunt numărul de persoane din spațiul respectiv, tipul de activitate și prezența ventilației ca și intensitatea ei3. Mai importantă decât toate însă pare să fie timpul de staționare în preajma unui purtător de coronavirus decât distanța față de el, timp care ar trebui să fie sub 15 minute3. De altfel empirismul acestei măsuri este demonstrat și de aglomerările umane cu ocazia sărbătorilor pascale ortodoxe  și procesiunilor religioase din estul Europei (cu excepția României - nici nu se putea altfel), aglomerărilor estivale ale anului 2020 și actualele festivaluri care nu au produs nici un dezastru pe care presa și autoritățile l-ar fi exploatat la modul oneros.

Din nefericire, în ciuda satisfacției nejustificate din partea autorităților cu privire la gestionarea pandemiei, trebuie să recunoaștem falimentul tuturor acestor măsuri total depășite de realitățile zilelor noastre, pentru că pandemia și-a urmat cursul firesc, desfășurându-se după propriile legi. Fără a nega fatalitatea evoluției pandemice, trebuie să recunoaștem că singura modalitate de combatere epidemiologică eficientă a bolii rămâne lupta în focar, cu rigorile ei punctuale, mai ales că la ora când vorbim avem la îndemână vaccinarea, procedeu prin care se reproduce boala la parametri minimali în ideea inducerii imunității specifice prin anticorpi anticoronavirus.

 

 

                    În loc de încheiere

 

Până una alta constatăm că pandemia își urmează cursul ei natural ajungând la al patrulea val (?), de fapt coada pandemiei puțin influențată de vaccin, motiv pentru care se cere efectuarea celui de al treilea vaccin fără o argumentație convingătoare, ceea ce ridică suspiciunea unor interese comerciale dacă nu și de altă natură. Este mult pentru un sistem imunitar ca să suporte trei vaccinuri în mai puțin de un an, ca să nu mai spunem că cei trecuți deja prin boală (adevărata imunizare), nici măcar nu au fost luați în calcul. Riscul cel mai mare îl au cei care au prezentat reacții adverse violente la rapel, sau la vaccinarea după boală puse pe seama bumului de anticorpi (producție excesivă), care poate fi mai grav decât boala însăși prin reacția imună pe care o poate declanșa.

Nu trebuie să pierdem din vedere faptul că supralicitarea vaccinării poate deveni un pericol pentru organism, pentru că vorbim de cel mai sensibil sistem din structura corpului uman. Cum campania națională de vaccinare anti COVID 19 și-a pierdut din elan, prevestind un eșec răsunător, cred că cel mai înțelept lucru ar fi stoparea ei și aplicarea doar punctual acolo unde apar focare, raportate însă la procente rezonabile, care să justifice aplicarea unor măsuri antiepidemice și nu cifre arbitrare care să justifice măsuri administrative cu impact asupra vieții sociale.

Și atunci ne întoarcem iarăși la prudență care cere înțelepciune și discernământ, echilibru și logică în luarea și implementarea unor măsuri care, dacă altădată erau oarecum eficiente, astăzi sunt total depășite după cum am văzut mai sus. Însăși vaccinarea, singura achiziție a modernității, cere același discernământ și logică în aplicarea ei la scară națională și nu aplicarea ei intempestivă în logica precauției care presupune măsuri drastice dacă nu chiar draconice pe linie administrativă. plecând de la o recomandare medicală și ajungându-se la adevărate abuzuri cu impact social important. Actul medical în sine se rezumă la recomandări și intervenții în deplin acord cu pacientul și nu în a impune atitudini înafara voinței sale. Pentru că impunerea unor restricții depășește cadrul principiilor medicale, iar subordonarea indivdului interesului colectiv întotdeauna a generat nemulțumiri și revolte.

Prin urmare, prudența trebuie să prevaleze în fața precauției, iar argumentele în sprijinul ei sunt experiența istorică, pe care cei care gestionează pandemia nu o cunosc (sau o eludează cu bună știință) și cunoașterea științifică trecută însă prin filtrul conștiinței11. Deși mijloacele luptei antiepidemice sunt cam aceleași din vechime (cu excepția vaccinării și luptei în focar), abordarea socială diferă substanțial. Dacă în trecut abordarea sănătății publice se împiedica de ”egoismul, ignoranța, nepăsarea și stupiditatea individului”5, astăzi; dezinformarea, neîncrederea, manipularea și abuzurile autorităților bulversează orice conștiință, oricât de responsabilă ar fi,    

În încheiere aș mai face o renarcă asupra faptului că omul contemporan are o sensbilitate crescută în fața bolii și a morții. În comparație cu alte epoci, boala și moartea este cu greu acceptată ca realitate și spirit jertfelnic. Același Sigmund Freud spunea pe drept cuvânt pentru acele vremuri ”dacă vrei să dobândești puterea de a suporta viața, fii gata să accepți moartea”8 ceea ce astăzi, când întregul proces de formare a individului este orientat către a creea impresia că omul este atotputernic, stăpân pe propriul destin și al planetei (Homo Deus) și poate controla și decide în tot ceea ce înseamnă viață pe pământ, pare o curiozitate, deși în sine ascunde o tristă realitate.

Trebuie să acceptăm și faptul că populația zilelor noastre se găsește la un alt nivel de educație, ca să nu mai vorbim de posibilitățile nelimitate de informare și comunicare. Pentru cei chemați să gestioneze o situație de criză, fie ea și medico-sanitară, le reamintesc cele spuse de același Omar Bradley ”oamenii educați sunt mai ușor de condus dar mai greu de manipulat, că sunt mai ușor de guvernat, dar imposibil de înrobit”4.

 

 

                    Bibliografie selectivă:

 

1.    Adler, Alfred – Înțelegerea vieții, Ed. Trei, 2009;

2.    Barry, M.John – The Influeza, Ed. Penguin Books, 2005;

3.    Bazant, Martin; Bush, John – Studiu MIT;Distanțarea socială

la 2 m nu are efect împotriva Covid 19, 19-apr. 2021;

4.    Bradley, N John; Black, Clair – A General Story, Ed. Simon &

Schuster, New York, 1983;  

5.    Cipolla, Carlo – Legile fundamentale ale imbecilității umane,

Ed. Humanitas, 2021;

          6, Defoe, Daniel – Jurnal din anul ciumei 1664-1665, Ed.

Penguin Books, 2003;

7, Dragnea, Gianina – Studii privind nocivitatea măștilor,

                    Activenews.ro, 14 martie, 2021;

8. Freud, Sigmund – Introducere în psihanaliză, Ed. Trei, 2017

9. Grabe, Lester – Leviticus in John Borton Oxford Bible comentary,

                    Oxford University Press, 1998;

10. Ionescu, Vladimir – Klaus Iohanis,în fața unei boli ori ești precaut

                    ori ești prost, curs de guvernare.ro, 11 iunie 2020;

11. Lupu, Valeriu – Dr. Ioan Buzdugan și epidemiologia vremurilor sale,

                    Însemnări ieșene,

12. Maximilian, C – Timp și destin biologic-incursiune în evoluționismul

                    Modern, Ed. Enciclopedică Română, Buc. 1979;

13. Pliny – Historia naturalis, Ed. Harward University Press, 1989;

14. P.S. Ignatie (episcopul Hușilor) – Maladia ideologiei și terapia

Adevărului  Ed. HOREB, Huși 2020;

15. Schulman, Tom – Cercul poeților dispăruți. (replică film), 1989;

16. Traușanu, M. Lidia – Foarte scurtă istorie a carantinei, Scena 9.ro

                    2020;

17. Vâță, Alla; Beșleagă, E; Scurtu,C; Vântu, C; Cuciureanu, Georgeta;

                    Călin, Mariana; Lupu, Valeriu – Considerații privind

                    Complicațiile pulmonare ale gripei, USSM, Iași, 1973; 

18. W.H.O. – Weckly epidemiological Report, 47/06, 1972;

19. W.H.O – Officials coronavirus updates,3 septembrie, 2021;

20.. Zuckerman, A – Plague and contagion in Eightienth

Century-England The role of Richard Mead, Bulletin of

History of Medicine, vol 78, nr. 2, 2014.

 

          Valeriu Lupu – doctor în științe medicale








Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu