A
fost și n-a fost vis
~*~
Azinoapte
m-am visat ilot din Sparta
Măslinuind
livada doamnei Marta
Care-mi
dădea drept hrană, zilnic, mie
Un
sandviș învelit în poezie
Ce
conținea mereu, neapărat
Între
felii de vorbe, un rahat
Trudeam
de zor din zori până-n amurg
Iar
seara cădeam lat de-atâta sârg
Pânăntr-o
zi, când, după cum fu datul
S-a
terminat în debara rahatul
Și
mă trezii cumva ca luat din oală
Că
îmi dădu o poezie goală
De
orice-aș fi putut gândi că-i hrană
Pentru
sărmna specie umană
-
Deschide-ți, dom’le, gura și inghite
Felii
de vid în vorbe potrivite
Cu
care demonstrez la toți că eu
Sunt
mai zeiță decât Dumnezeu
Și-n
aste vremuri tulburi am în mână
Merindea
pentru gura lui bătrană
Să
potolesc, cu mâna-mi neostângă
Flamânda
dumnealui gură nătângă
Fă
bine dar și nu te mai holba
Și-nghite
sandvișul din dreapta mea !
Am
luat sandvișul, da’-n loc să-l înghit
I
l-am zvârlit în ochi… și m-am trezit…
A
fost și n-a fost vis – rușine mie
Ca-a
mers cu pâra la Academie
Și-a
câștigat. Pe mine, ca poet
M-au
condamnat să scriu acest pamflet!
………
Acuma,dacă
stau și mă gândesc
Înclin
să cred c-a fost un semn ceresc
Că
visul meu, în ultimă instanță
Avea
un tâlc de mare importanță;
Precum
știți bine, mult timp nu mai e
Și-atunci
când vom alege-n USR
E
musai să votăm, la Vel-șefie
Pe
cineva suprem în meserie
Cum,
bunăoară, e Marta Petreu
Mai
dumnezeie decât Dumnezeu –
Doar
ați vazut și voi ce ochi avea
Nici
Domnul s-o privească nu-ndrăznea
Cât
e de Dumnezeu, mut de uimire
Nici
aer nu avea să mai respire
Și
nu Cuvântul îi ieșea pe gură
Ci-un
damf puternic de maculatură
Citise,
cred cartea scrisă de Marta
Și
intuise Creatorul soarta
Literaturii…
unde sus n-au loc
Decât
enoriașii sectei Woke
Și
unde – știți prea biune ce spun eu –
Trona
pe vremuri un alt Dumneazeu…
Și
irăși stau și irăși mă gândesc:
Dacă
nu-i Dumnezeul cel ceresc
Ci
Dumnezeul cel de altădată
Sub
care Marta s-a văzut urcată
La
Exhinox, pe bolta cerului
Și-acum
se-arunc-asupra dumnealui
Cel
din al carui cer contestatarii
Mai
bine de-un deceniu-au supt pulsarii
(Ca
cei de prin boscheți adiomamă)
Și-acuma
nimeni nu-i mai bagă-n seamă
Drept
pentru care, înca pe felie
Ei
toarn-adiomamă-n poezie
Si
țes din vorbe-n vânt câte-un zăbranic
–
Poem LGBT, porno, satanic
Sau
naiba știe ce-altă mascara –
Pitind
trecutul într-o debara...
~*~
MARIAN
ILIE
Marta
Petreu – grosolană mistificare pe tărîmul vieții lui Mihai Eminescu
DE ION SPÂNU
Cercetare
de mîntuială în „Apostrof”.
Una dintre cărțile mele se numește „Asasinarea lui
Eminescu”, în care am analizat pe toate fețele ziua de 28 iunie 1883, în care
Mihai Eminescu a fost internat în ospiciu de către Titu Maioresu încă din
dimineața acelei zile, fiind aruncat spre seară din Băile Mitrașevschi în
cămașă de forță. Am văzut toate documentele păstrate, am citit tot ce s-a scris
despre acea zi, fie de către contemporanii lui Eminescu, fie de cei care au
scris cîte ceva în anii din urmă, realizînd, în final, prima investigație de presă
exhaustivă despre această zi fatală pentru destinul lui Mihai Eminescu,
părintele spiritual al tuturor jurnaliștilor români!
În aceste condiții, vă dați seama ce senzație am avut
cînd am citit articolul „Eminescu și Nietzsche”, semnat de Marta Petreu în
revista „Apostrof”, nr. 3/2019! Sîntem, cu acest articol al Martei Petreu, în
fața celei mai grosolane mistificări în ceea ce privește biografia lui Mihai
Eminescu, așa cum veți vedea în demonstrația noastră de mai jos.
MARTA
PETREU L-A EXTERNAT PE EMINESCU DIN OSPICIU PENTRU A-L TRIMITE „LA 10 SEARA” LA
MAIORESCU
Iată un prim fragment semnificativ din articolul
Martei Petreu, în care, pe linia trasată de Eugen Simion, vrea musai să-l
scoată pe Eminescu ca fiind nebun incurabil, ceea ce, pe baza documentelor
cunoscute, am putea spune că este o adevărată „nebunie”:
„Înainte de-a se pierde în tenebrele bolii psihice,
Eminescu, pe lîngă o nervozitate aparte și un „orgoliu crescut", a avut
cel puțin încă două simptome semnificative: întîi, în 23 iunie 1883, a declarat
de față cu martori că „vrea să se călugărească" dar să rămînă în
București; apoi, în seara zilei fatale de 28 iunie 1883 – ziua cînd boala a
izbucnit în el cu o asemenea forță, încît gazda lui, doamna Slavici, a fost
nevoită să-i ceară lui Maiorescu ajutor la 6 dimineața – în drum spre sanatoriul
Șuțu, a binecuvîntat oamenii cu care s-a întîlnit, concret, pe doamna Maiorescu
și pe un vizitator al lui Maiorescu: „Pe la 10 seara, a venit Eminescu cu o
trăsură la mine, a binecuvîntat-o pe soția mea cu o privire fixă și pe Ilie
Nicolescu, care tocmai pleca, îmbrățișîndu-mă și apoi tremurînd", nota
Maiorescu în jurnalul său”.
Marta Petreu este profesor de istoria filosofiei și
este greu de imaginat că un astfel de „specialist” își bazează susținerile pe o
documentare atît de rudimentară! Observați că Marta Petreu citează din jurnalul
lui Titu Maiorescu ce s-a întîmplat în dimineața fatidicei zile de 28 iunie
1883, dar nu a avut curiozitatea să vadă textul original al însemnărilor
acestuia, cum ar fi făcut orice cercetător serios, și nici să citească vol. II
din „Însemnările zilnice” ale lui Maiorescu, publicate de I. Rădulescu-Pogoneanu,
unde ar fi găsit însemnarea corectă:
Să revedem pasajul corespunzător din articolul Martei
Petreu din revista „Apostrof”, în care apare această expresie ciudată „PE LA 10
SEARA”:
Observați că în „Însemnările zilnice” se spune clar:
„PE LA 10 veni cu trăsura la mine
Eminescu”, în timp ce Marta Petreu scrie, citînd – chipurile – tocmai din
jurnalul aceluiași Maiorescu: „Pe la 10 seara, a venit Eminescu cu o trăsură la
mine”!
Informația Martei Petreu este complet falsă,
știindu-se că la ora 19.00 Mihai Eminescu era deja ridicat din Băile
Mitrațevschi, pus în cămașă de forță, aruncat în căruța cu coviltir (ambulanța
de la acea vreme) și dus direct la ospiciul dr. Șuțu, acolo unde, conform
aceleiași însemnări, Titu Maiorescu îl internase încă de dimineață, cotra sumei
de 300 de lei pe lună!
Iată două pasaje din Procesul-verbal (publicat în
facsimil de Constantin Barbu în „Codul invers”) care certifică faptul că
Eminescu nu avea cum să vină în 28 iunie 1883 la Maiorescu „LA 10 SEARA”, căci
era deja ridicat în cămașă de forță „LA ORA 19” din Băile Mitrașevschi și depus
la „Caritatea” lui Șuțu, așa cum scrie comisarul C.N. Nicolescu:
Evident, ne-am întrebat de unde a scos Marta Petreu
acea informație că Mihai Eminescu era liber în seara de 28 iunie 1883, astfel
încît să se ducă la acasă la Titu Maiorescu „PE LA 10 SEARA”. Și, am
descoperit!
CONFUZIA
MARTEI PETREU ÎȘI ARE ORIGINEA ÎNTR-O EDIȚIE CARE A TRANSCRIS GREȘIT
„ÎNSEMNĂRILE…” LUI MAIORESCU
Cu acest articol din „Apostrof”, Marta Petreu se
descalifică pe veci din calitatea de cercetător, în general, și de
„eminescolog”, în special. Am căutat, totuși, să aflăm originea acestei
confuzii și am descoperit că, pe blogul său, un oarecare Ion Marin Almăjan a
citat tot din „Însemnările zilnice” ale lui Maiorescu exact aceeași informație
ca a Martei Petreu: „PE LA 10 SEARA a venit Eminescu cu o trăsură la mine, a
binecuvântat-o pe soția, mea, cu o privire fixă și pe Ilie Nicolescu care
tocmai pleca”.
Era greu de crezut că Marta Petreu, poetă aproape
porno, cu veleități de cercetător, redactor șef la o revistă a Uniunii
Scriitorilor, își luase ca sursă un citat de pe blogul lui Ion Marin Almăjan
(deși, mai știi?). Numai că, pe blog, Almăjan indică sursa citatului său:
„Presupun că veți fi interesați, ca și mine dealtfel, să urmăriți, notațiile
din jurnalul lui Titu Maiorescu, carte retipărită recent de Editura David Press
Print, privitoare la Mihai Eminescu”.
Am luat, așadar, legătura cu directorul editurii
„David Press Print” din Timișoara care, cu amabilitate, ne-a pus în legătură cu
Bogdan Mihai Dascălu, coordonatorul ediției. Într-o convorbire telefonică pe
care am avut-o cu Bogdan Mihai Dascălu, avînd în față amîndoi textul german al
însemnărilor lui Maiorescu, acesta A RECUNOSCUT CĂ ESTE VORBA DESPRE O GREȘEALĂ
A EDITORILOR! De bună credință, domnul Dascălu ne-a și trimis fotocopiile
paginilor, inclusiv cu textul german, unde se vede clar eroarea de traducere:
Nu este, deci, nici un dubiu: eroarea de traducere din
ediția lui Bogdan Mihai Dascălu, recunoscută și asumată de editori, a fost
înghițită pe nemestecate de Marta Petreu, care, în acest fel, dă dovadă că nu
are nici o legătură cu cercetarea în domeniul eminescologiei, deși simte mereu
nevoia să-și dea și ea cu părerea!
Este, însă, foarte grav că articolul „Eminescu și
Nietzsche” a apărut într-o revistă a Uniunii Scriitorilor și este semnat chiar
de redactorul șef Marta Petreu, deci ar putea să reprezinte pentru elevi,
studenți și profesori o bază documentară credibilă, putîndu-se perpetua astfel
aceste informații false care, dincolo de faptul că sînt de un imens ridicol,
pot încurca și mai mult cercetările în acest domeniu!
CRONOLOGIA
ABSURDĂ A ZILEI DE 28 IUNIE 1883 DUPĂ HABARNISTA MARTA PETREU
În cartea noastră, „Asasinarea lui Eminescu”, am
refăcut cronologia zilei de 28 iunie 1883, ținînd cont de toate documentele
existente:
– ora 6: Maiorescu primește cartea de vizită de la
Ecaterina Szöke Magyarosy, soția lui Slavici, în care i se cere s-o scape de
Eminescu
– „imediat după aceea”, notează Maiorescu, Simțion, de
la Societatea „Carpații”, vine acasă la Maiorescu pentru prima oară
– împreună, Maiorescu și Simțion pleacă la ospiciul
dr. Șuțu, unde, total ilegal, fără absolut nici o dovadă despre o eventuală
nebunie a poetului, în afara biletului primit de la soția lui Slavici, cei doi
îi fac actele de internare lui Eminescu, Maiorescu plătind în avans 300 de
franci
– ora 10: Eminescu vine acasă la Maiorescu, unde,
„potrivit înțelegerii” cu Simțion, este trimis la Societatea Carpații, „de unde
urmează să fie dus la dr. Șuțu”, așa cum scrie Maiorescu în jurnalul său
– ora 11: Eminescu se duce la Băile Mitrașevschi,
potrivit Procesului-verbal al lui C.N. Niculescu, de unde avea să fie ridicat
la ora 19 („7 seara”). Eminescu, Potrivit lui Ventura (informația trebuie luată
cu mari rezerve), s-ar fi dus la Capșa.
– ora 12: percheziții și arestări la Societatea
„Carpații”, unde Maiorescu îl trimisese pe Eminescu
– ora 19: Comisarul C.N. Niculescu încheie
Procesul-verbal în care consemnează că a fost chemat de Ocășanu și Siderescu,
colegii lui Eminescu de la Societatea „Carpații”!
– în jurul orei 19: conform aceluiași Proces-verbal,
aflăm de la comisarul de poliție: „Am fost siliți să-l îmbrăcăm în camisolul de
forță și astfel l-am condus institutului „Caritatea” cu concursul D-lor
Ocășeanu și Const. Simțion – luănd însă cheia de la ușa băii. La „Caritatea”
l-am confiat Dl. Dr. Șuțu, rugându-l a-i da îngrijiri excepționale”.
Aceasta este întreaga cronologie a zilei de 28 iunie
1883, care cuprinde evenimentele în care a fost angrenat Eminescu și este greu
s-o contrazicem, căci este întocmită pe baza documentelor. Există un singur
episod care are mari semne de întrebare, ca să nu spunem direct că este o
simplă fabulație: povestea lui Grigore Ventura, care ne-a parvenit indirect, la
mare distanță în timp, fiind relatată de Al- Ciurcu în articolul „Eminescu –
din amintirile mele”, publicat în ziarul „Adevărul” din 17 octombrie 1911, deci
după mai bine de 28 de ani de la ziua de 28 iunie 1883!
Marta Petreu, însă, ignoră toate aceste lucruri pentru
că, pur și simplu, nu le cunoaște, altfel, măcar pe cale de logică simplă,
și-ar fi dat imediat seama că Mihai Eminescu nu avea cum să fie acasă la
Maiorescu „LA ORA 10 SEARA”, căci, la acea oră, era deja depus într-una din
camerele de la ospiciul dr. Șuțu!
Dacă ar fi citit „Însemnările zilnice” ale lui
Maiorescu, publicate de I.Rădulescu-Pogoneanu, pe care nu le poate ignora nici
un cercetător serios, Marta Petreu ar fi văzut că Eminescu a venit la Maiorescu
la ora 10 dimineața, nu seara! Ea, însă, a citit doar ediția scoasă recent la
Timișoara de către Bogdan Mihai Dascălu, unde este regretabila eroare cu „ora
10 seara” și… a căzut în capcană pentru că nu știe nimic despre viața lui
Eminescu.
Dacă ar fi s-o luăm în considerare pe Marta Petreu,
cronologia zilei de 28 iunie 1883 ar arăta astfel:
– ora 6: doamna Slavici îi trimite lui Maiorescu
cartea de vizită în care-l anunță că Eminescu e „foarte reu”
– „Pe la 10 seara”: Eminescu a venit acasă la
Maiorescu, unde a binecuvîntat-o „cu o privire fixă” pe soția lui Maiorescu
– după acest episod, Eminescu s-ar fi dus singur, pe
jos, la „sanatoriul” lui Șuțu, din moment ce, Doamne, Dumnezeule!, potrivit
Martei Petreu, „în drum spre sanatoriul Șuțu, a binecuvîntat oamenii cu care
s-a întîlnit, concret, pe doamna Maiorescu și pe un vizitator al lui
Maiorescu”!
EPILOG
LA MISTIFICAREA MARTEI PETREU
Cînd nu știi ceva și, totuși, îți dai cu părerea, ai
făcut deja pasul în curtea ridicolului, de unde e greu să mai găsești poarta
spre ieșire. Marta Petreu, prin această așa-zisă „cercetare” eminesciană, ne
demonstrează că se simte bine acolo. Mai are, totuși, o șansă: să-și pună
cenușă în cap și să se lase de meseria asta, căci cercetarea este la fel de
grea precum carnea de porc. Deci, la cratiță, Marta Petreu!
Așadar, să fie clar pentru toată lumea: în ziua de 28
iunie 1883, Eminescu a fost acasă la Maiorescu la ora 10 dimineața, nu la ora
10 seara, cum a visat Marta Petreu!
~0~
S-a făcut vâlva mare dar, ca deobicei, nu folosește la
nimic, mii de scriitori și milioane de eventuali cititori români asistă
neputincioși la ascensiunea pe firmamentul noii noastre literaturi a unei
astfel de stele - deocamdată - necăzătoare, căreia limba și literatura română,
ca și cultura unei întregi civilizații umane nu-i mai spun nimic. Nimic!
Cultutra florilor de mucigai pare a fi singura ocupatie a poetei cu simțul
mirosului dat peste cap. Cum e posibil
așa ceva? Limba, literatura, cultura lumii, în general, au încă atâtea de spus
- prin tot ceea ce s-a creat de milenii, dar și prin ceea ce ar fi de creat de
aici încolo, domeniul de referință fiind tot ceea ce ține de Frumos, ce
înnobilează spiritul uman. Totul ține în primul rând de capacitatea fiecărui
creator de receptare a Creatului, apoi de capacitatea de a aduce la zi și chiar
de a sonda mai departe, prin mijloacele specifice, realitatea și existența
umană.
În literatură, mijlocul acela este cuvântul,
indiferent de limbă și de realitatea ce o definește. Dacă cititorul obișnuit
receptează pur și simplu mesajul transmis de un autor, pentru creatori există o
întreagă teorie a literaturii între ale cărei canoane îi este dat să se
manifeste. Există un lung șir de borne care marchează drumul, începând de la
creatorii Homer, Dante, Shakespeare etc. până la teoreticienii zilelor noastre precum
Benedetto Croce, Umberto Eco sau, în literatura română, Tudor Vianu, George
Călinescu și mulți alții.
S-a scris mult, în lume, de milenii și mai ales în
ultimele două secole, au pâlpâit, s-au succedat și au coexistat o sumedenie de
curente literare - totul în cautarea Noului, ca formă și conținut. E un
principiu de care mai toți creatorii sunt conștienți și se străduiesc să-l
aplice. În fond, nu e mare folozofie; trăim Noul în fiecare zi, atat în ceea ce
privește realitatea ce ne înconjoară, cât și în privința limbii și gândirii,
ceea ce îi poate diferenția pe creatori fiind stilul - modul în care ei folosesc
unealta/mijloc avută la îndemână.
Avem așadar două elemente de bază, în meseria
scrisului: realitatea (fie ea și una fictivă) și mijlocul folosit întru
reflectarea ei. Realitatea, știm cu toții, înseamnă lumea ce ne înconjoară și
ceea ce se întâmplă in interiorul ființei umane, de la macro la nono-univers,
în perpetua devenire a acestui Tot. Datoria creatorului este de a-i ințelege
sau intui frământările, începând de la cele generate de Legea Legilor
Universului, Actul însuși al Creației, până la cele mai delicate legi intuite
de Om în existența sa multimilenară, gen "vorba lungă, sărăcia
omului". Este extrem de important ce anume din infinita realitate îl
preocupă pe creator, astfel încât să existe o punte de legătură, de rezonanăa
între el și receptorul creației sale, cititorul.
În ceea ce privește literatura română, cu toate
barierele și ambuscadele întâmpinate din partea regimului trecut, ea a urmat o
cale ascendentă, găsind un larg ecou în rândul publicului cititor. Doamne, cum
se mai cumpărau pe sub tejghea, se multuplicau și circulau operle valoroase! A
fost explzia șaizecistă, al cărei efect nu a putut fi preluat și am-plificat în
deceniul următor, șaptezecismul capotând la jumătatea drumului sub asaltul
generației optzeciste - un copil teribil al culturii socialiste, ale carui
naștere și evolutie fulminantă, în anii aceia de opreliști impuse (unele cumva
presupuse) încă lasă loc la discuții. Mie mi-a fost tare greu să înțeleg de ce
mi-a fost scos de sub tipar un volum de poezie patriotică, din care multe poeme
fuseseră deja publicate în reviste și ziare, în timp ce unii din cei ce veneau
din urmă se bucurau de niște libertăți și încurajări greu de înțeles chiar și
acum, după patru decenii. Greu, dar nu imposibil, pentru cine a urmărit
îndeaproape, cu spiritul treaz evoluțiile din politica dâmbovițeană și
reflexiile lor în mediul cultural.
A fost și bine și rău ca s-a întâmplat așa. A fost
bine pentru că în literatura română s-au deschis noi perspective în abordarera
actului creației și a fost rău pentru că literatura s-a îndepărtat treptat de
esența ei și de cititor. Oricât am da vina pe dezvoltarea noilor tehnologii în
comunicare, o bunăî parte din vina pentru îndepărtarea cititorilor de cartea
editată le revine chiar celor implicați în fenomenul literar - autori, critici,
editori, diriguitori, educatori. Sub asaltul nestăvilit al optzecismului și
derivatelor din el, tinzând să devina o adevarată ideologie, puntea de
rezonanță cu cititorul s-a îngustat, distanța de la autor la cititor luând
treptat proporții, până la rupere.
Cum se poate aștepta cineva ca poezia cu pronunțată
tentă sexuala și chiar porno (vezi premiile Mihai Eminescu de acum nu mulți
ani), sau poezia cu tente sataniste (vezi volumul de față) să-si găseasca ecou
în publicul larg. Acele cărți vor avea cititori, însă doar din cercul restrâns
al creatorilor adepți ai respectivei pseudoideologii, sau din cel la fel de
restrâns al cititorilor practicanți. În definitiv, ce se comunică prin
creațiile respective? Atat de îngust să
fie universul material și spiritual al autorilor? Atât de săracă, de fadă să le fie viața? Se
pare că pentru ei conteaza prea puțin asta, de vreme ce sunt publicați,
lăudați, premiați, plimbați, promovați etceterați pe seama unor responsabili
din segmentul dominant al mediului literar. La ce bun accesul la un public
incapabil să înțeleagă profunzimea neantului din jurul lor? Neant, dacă
comparăm spațiul acela închis cu universul cel infinit prin care acum un secol
și jumătate Eminescu își călătorea mintea și sufletul. Vai, și asta îi doare
enorm! În autismul acesta și în micimea lor n-au loc de Eminescu și de atâtea
alte minți și suflete luminate care i-au precedat. De aici și singura lor
metaforă reușită, cea cu debaraua. Potrivit întelepciunii noastre populare, aș
zice: cine pregătește debaraua altuia intră singur în ea! Mai ales că pe unde
se învârt ei putoarea, de exmplu, vine nu dinspre Cel de Sus, ci de la
cadavrele vii din mediul respectiv, peste care s-a întins mucigaiul de pe
buruienile cultivate de Marta Petreu și vecinii ei din constelație. Atentie,
Lev Tolstoi nu-l cunoscuse pe Putin, ca să zica cineva că aș da-o pe putinism!
Trimis de MARIAN ILIE
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu