duminică, 23 septembrie 2018

CONȘTIINȚA - Cuviosul Paisie Aghioritul, „Trezire duhovniceasc㔄Nevoința duhovnicească”




ACUL CU GĂMĂLIE  - Părintele Ilie Cleopa


           Iarăşi, de mirare ne este faptul că numărul atomilor cuprinşi într-o gămălie de ac se ridică la cifra, ce nu se poate concepe, de 8 sextilioane (8 urmat de 21 de zerouri) şi dacă cineva ar voi să numere aceşti atomi, de ar număra câte un miliard pe secundă, i-ar trebui 250 de ani pentru a face această socoteală. Fraţii mei, nimeni din oameni sau din Îngeri nu poate cârmui aceste preaminunate şi nemărginite zidiri, decât numai Preaveşnicul şi Preaputernicul Dumnezeu, Care pe toate din nimic le-a făcut, după cum este scris: „El a zis şi s-au făcut, El a poruncit şi s-au zidit” (Psalm 148, 5). El pe toate din nimic le-a făcut şi tuturor legi le-a pus, precum şi tuturor le poartă de grijă, după cuvântul: „Cel ce dă hrană la tot trupul, că în veac este mila Lui” (Psalm 135, 25).


Cuviosul Paisie Aghioritul, „Nevoința duhovnicească”

  „De multe ori pierdem ore întregi în zadar ca să aflăm singuri rezolvarea unei probleme, folosind toată lipsa noastră de experienţă. Capul ni se face sonerie, ochii ne ustură, somnul nu ne prinde, pentru că ne-a prins aghiuţă cu gânduri insistente. In cele din urmă aflăm o soluţie, dar după aceea Dumnezeu ne dă şi o alta, o soluţie mai bună, la care nu ne gândisem şi ne rămâne numai durerea de cap a unei nopţi nedormite. Oricât de corectă ar fi părerea noastră, dacă Dum­nezeu nu merge înainte, mintea se oboseşte şi ne vine durerea de cap, în timp ce rugăciunea cu încredere în Dumnezeu odihneşte. De aceea cele greu de izbutit omeneşte să le lăsăm cu încredere în seama lui Dumnezeu şi să nu ne sprijinim pe acţiunile noastre omeneşti, iar Acela va face ceea ce este mai bine.
            Şi pentru orice lucru pe care vreţi să-l faceţi, să spuneţi întotdeauna: “Dacă vrea Dumnezeu”, ca să nu păţiţi ceea ce a păţit unul cândva. Cineva se hotărâse să meargă la via sa ca să lucreze: “Mâine dis-de-dimineaţă, mă voi duce la vie”, îi spune femeii lui. “Dacă vrea Dumnezeu vei merge”, îi răspunde aceea. “Vrea, nu vrea Dumnezeu, eu voi merge”, spune iarăşi acela. A doua zi a pornit de cu noapte. Pe drum a început o ploaie atât de mare încât a fost nevoit să se întoarcă acasă. Nu se luminase încă de ziuă. Bate în uşă: “Cine este?”, întreabă femeia lui. “Dacă vrea Dumnezeu, sunt bărbatul tău…”, răspunse acela.”


Cuviosul Paisie Aghioritul, „Trezire duhovnicească”

CONȘTIINȚA

              „Nu exista in om lucru mai mare decat constiinta odihnita. Este lucru mare sa nu te mustre constiinta ca ai fi putut face si altceva si nu ai facut-o. Atunci omul are o bucurie launtrica si toata viata lui este praznuire. Aceasta bucurie launtrica da putere duhovniceasca.
– Parinte, cum va pricepe cineva daca ceea ce face este placut lui Dumnezeu?

– Omul are o vestire launtric.

– Ii ajunge vestirea lui proprie sau ii trebuie si marturia altora?

– Vorbesc despre unul care are constiinta corecta. Nu vorbesc despre unul care are constiinta gresita. Constiinta corecta il vesteste corect pe om. Atunci omul simte siguranta, nadejde si spune cu smerenie: “Eu nu sunt vrednic de rai; sunt pentru iad, dar cred ca dragostea si mila lui Dumnezeu nu ma vor lasa”. Simte aceasta pentru ca se nevoieste; nu sta fara sa faca ceva si isi odihneste gandul sau, spunandu-si: “Dumnezeu ma va mantui”. Constiinta… lucru infricosator! Nu exista foc mai mare, iad mai mare ca arderea constiintei. Nu exista vierme mai infricosator si mai chinuitor ca viermele constiintei. Cei osanditi vor suferi vesnic, deoarece ii va chinui gandul ca au pierdut bunatatile raiului pentru putini ani de viata pamantesca, desi acestia au fost plini de mahniri si neliniste. Atunci patimile dobandite nu-i vor mai satisface, iar aceasta va fi un alt chin.

– Parinte, cum poate trai monahul in chip practic martiriul constiintei?
– Martiriul constiintei este pentru toti oamenii; nu numai pentru monah. Monahii au pe deasupra si martiriul cel dulce al nevointei. In esenta, nu exista martiriul constiintei pentru unul care se nevoieste corect. Pentru ca pe cat il doare mai mult pe cineva duhovniceste, adica pe cat il doare mai mult fie pentru halul in care se afla, fie pentru ca se face partas la Patima Domnului, cu atat este rasplatit prin mangaiere dumnezeiasca. Chiar daca are mahniri, suparari etc., atunci cand constiinta ii este odihnita, simte inlauntrul sau mangaiere dumnezeiasca”.


IMAGINI SI SIMBOLURI - Sfantul Ioan din Kronstadt

               Exprimarea prin imagini si simboluri constituie un dat necesar al fiintei umane, tinând seama de nivelul sau actual de sensibilitate spirituala. Ea ofera o explicatie convingatoare multor aspecte ale universului nostru sufletesc, pe care, facând abstractie de imagini si de simboluri nu le-am putea cunoaste. Iata de ce dumnezeiescul Învatator, Întelepciunea ipostatica atotcreatoare, Fiul lui Dumnezeu, Domnul nostru Iisus Hristos i-a învatat adesea pe oameni cu ajutorul metaforelor si al pildelor. De aceea, în bisericile noastre ortodoxe exista traditia comunicarii cu credinciosii prin imagini vizuale sugestive – de pilda, icoana Domnului nostru Iisus Hristos, a Maicii Domnului, a îngerilor, ale tuturor sfintilor – pentru a ne putea orândui vietile, forma conceptiile, cuvintele si faptele dupa modelul conceptiilor, cuvintelor si faptelor Mântuitorului si ale sfintilor Lui. De aici frecventa reprezentare a semnului Crucii, cadirea cu tamâie, lumânarile si candelele aprinse, intrarile si iesirile din altar; aceluiasi scop slujesc închinaciunile, plecarea capului, metaniile mari (semn al caderii noastre adânci prin pacat). Toate acestea ne amintesc diferite subiecte sau stari spirituale. Imagistica lucreaza intens asupra sufletului omenesc, asupra capacitatilor sale de a crea si de a actiona. Se spune ca atunci când mama, în timpul graviditatii priveste staruitor fata sau portretul sotului iubit, copilul ce se va naste va semana leit cu tatal sau, sau daca priveste portretul unui copil frumos, fatul ce se va naste va fi frumos. Tot asa, daca crestinul priveste des, cu dragoste si evlavie icoana Domnului nostru Iisus Hristos, a preacuratei Sale Maici sau a sfintilor Sai, sufletul sau îsi va însusi trasaturile spirituale ale chipului contemplat cu iubire (blândetea, smerenia, milosârdia, înfrânarea). O, daca am contempla mai des icoanele si, mai ales, daca am cuprinde cu mintea viata Domnului si vietile sfintilor Sai, cât de mult ne-am schimba, am merge „din slava în slava”. Tot astfel si placuta mireasma a tamâiei în biserica sau acasa evoca, prin analogie, buna mireasma a virtutilor si, prin contrast, miasma pacatelor, si-i învata pe cei sensibili la trairile launtrice sa se fereasca de duhoarea patimilor, a neînfrânarii, curviei, rautatii, invidiei, trufiei, deznadejdii si a altor patimi, sa se împodobeasca cu virtutile crestinesti. Tamâia ne aduce aminte cuvintele Apostolului: „Pentru ca suntem lui Dumnezeu buna mireasma a lui Hristos între cei ce se mântuiesc si între cei ce pier; unora, adica, mireasma a mortii spre moarte, iar altora mireasma a vietii spre viata” (2 Corinteni 2, 15-16). În acelasi chip, lumânarile si candelele ne reamintesc de lumina si focul spiritual, de pilda, de cuvintele Mântuitorului: „Eu Lumina am venit în lume, ca tot cel ce crede în Mine sa nu ramâna în întuneric” (Ioan 12, 46). Sau: „Foc am venit sa arunc pe pamânt si cât as vrea sa fie acum aprins!” (Luca 12, 49). Sau: „Sa fie mijloacele voastre încinse si facliile voastre aprinse. Si voi fiti asemenea oamenilor care asteapta pe stapânul lor când se va întoarce de la nunta, ca venind si batând, îndata sa-i deschida” (Luca 12, 35-36). Sau: „Asa sa lumineze lumina voastra înaintea oamenilor, asa încât sa vada faptele voastre cele bune si sa slaveasca pe Tatal vostru Cel din ceruri” (Matei 5, l6). Aceste materii prin însasi substanta lor ne învata despre realitati spirituale care sugereaza o analogie cu focul si lumina: de exemplu, ca inimile noastre sa arda neîncetat de dragoste de Dumnezeu si de aproapele; ca nu trebuie sa îngaduim sa se aprinda în noi focul patimilor sau al gheenei, ca prin exemplul unei vieti virtuoase ne luminam unii pe altii, ca si cu luminile pe care le folosim în gospodarie.

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 356-357


SIMPLITATE

„Simplu, lin să le faceţi pe toate…Inima voastră să fie simplă, nu cu două feţe şi nesinceră. Sufletul simplu şi bun este căutat de toţi, toţi se odihnesc întru el, se apropie de el fără teamă, fără bănuieli.”

„Un frate l-a întrebat pe Avva Pimen, zicând: Mai bine este a vorbi sau a tăcea? I-a răspuns lui bătrânul: Cel ce vorbește pentru Dumnezeu bine face și cel ce tace pentru Dumnezeu, asemenea.”



Sursa: Alexandru Stanciulescu Barda









Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu