FURTUNA SĂ SE LINIȘTEASCĂ
Gandhi-Eliade – Be
Gandhi – Surender Bhutani – Mircea Vulcănescu – Daniel Vorona – Mioara Vergu –
Hitler – Dailyvibes
GANDHI - ELIADE
Gandhi: Be
the change that you want to see in the world.
Eliade: For
religious man every world is a sacred world.
Gandhi: You
must not lose faith in humanity. Humanity is like an ocean; if a few drops of
the ocean are dirty, the ocean does not become dirty.
Eliade:
Light does not come from light, but from darkness.
Gandhi: A
coward is incapable of exhibiting love; it is the prerogative of the brave.
Eliade: In
love, no certainty is ultimate... That elementary thing - the feeling that you
are loved - must be certified again and again, because one doubt,one mistake
razes everything to madness and ecstasy.
Gandhi:
Happiness is when what you think, what you say, and what you do are in harmony.
Eliade: The
joy of life is not a profane type of enjoyment: it reveals the bliss of
existing, of sharing in the spontaneity of life and the majesty of the world.
Gandhi: I
object to violence because when it appears to do good, the good is only
temporary; the evil it does is permanent.
Man becomes
aware of the sacred because it manifests itself, shows itself, as something
wholly different from the profane.
MIHAI EMINESCU Cultural
Center
Str. Jean Louis Calderon nr. 39
Tuesday Colloquia
September 25, 2018, 5 pm
Year X no. 7 (104)
Theme: BE GANDHI
Viorica Vatamanu: Recital
Rabindranath Tagore
Interventions:
George Anca: Be Gandhi
Bianca Michi Nema: Romanian
Philosophical Centenary
Horace Gange: Tagore and Eliade
Contemporaries
Corneliu Zeana: Romania in Balkan
Policy
Viorel Speteanu: Conquest of Plevna
Redoubt
Poetry Theater:
Alma Dinulescu, Angela-Spica Djigola-Popescu, Gabriela
Tanase, Vali Pena, Doina Boriceanu, Elena Armenescu, Puşi Dinulescu, Vasile
Menzel, Gheorghe Lupaşcu, Sorin Stratilat, Gheorghe Dănilă, Ştefan Opreanu
Book relese:
George Anca: GANDHI At The Alexandra
Theater, Signs, 2018
Partners:
Mihai Eminescu International Academy,
Romanian-Indian Cultural Association, Aromanian Cultural Association, Alexandru
Philippe Foundation, Robert Calul Theater
Coordinator: Dr. George
Anca
Centrul Cultural MIHAI EMINESCU
Str. Jean Louis Calderon nr. 39
Colocviile de Marți
25 septembrie 2018, 5 pm
Anul X nr. 7 (104)
Theme: FII GANDHI
Viorica Vatamanu: Recital Rabindranath Tagore
Intervenții:
George Anca: Fii Gandhi
Bianca Michi Nema: Centenar filosofic
românesc
Horace Gange: Tagore and Eliade
Contemporaries
Corneliu Zeana: România în politica
balcanică
Viorel Speteanu: Cucerirea redutei
Plevna
Teatru de poezie:
Alma
Dinulescu, Angela-Spica
Djigola-Popescu, Gabriela Tănase, Vali Pena, Doina Boriceanu, Elena Armenescu,
Puși Dinulescu, Vasile Menzel, Gheorghe Lupașcu, Sorin Stratilat, Gheorghe
Dănilă, Ștefan Opreanu
Lansare de carte:
George Anca: GANDHI La Teatrul
Alexandra, Semne, 2018
Parteneri:
Academia Internațională Mihai
Eminescu, Asociația Culturală Româno-Indiană, Asociația Culturală Aromânească,
Fundația Alexandru Philippe, Teatrul Robert Calul
Coordonator: Dr. George
Anca
SURENDER BHUTANI
Reading Together
I turn a page
you turn a page
you turn a page again...
then I turn a page
that is how we read a book together
Keeping apart our seductive thoughts
we measure time and fill our space
a host of unnamed people too
simply turn pages and remain quiet
Every book demands a determined
effort
we too sponsor our efforts
to chase dreams or to overcome grief
we try to focus on the ordinary
with our microscopic details
What is left by contrast at every
turn?
reminding us of our fragility?
or an exercise in self-denial?
or an overdose of exuberance?
In the final leg of our journey
we don't want to transfer
our extra-baggage of the past
for the beauty of the present
we would keep on reading together
as if nothing had ever
happened between us
MIRCEA VULCĂNESCU
Din toate câte s-au pierdut
Suflet sărac.
Să pot, m-aș fi făcut colac
Și-n miez de nucă aș fi vrut să mă
Prefac
Dar n-am putut,
Căci nu-i pe plac.
Colind sărac,“Colind sărac,
Suflet sărac.
Și totuși n-am putut să tac
Ci îți trimet un gând
Flămând,
Ca dorul unui vechi pastor,
Colindător,
Ce stă veghind și așteptând,
Să vadă cerul coborând.
Colind sărac
Suflet sărac.
Colind al sufletului meu
Ești gol de sârg, de drag ești greu.
Gol e bunul Dumnezeu
Născut în staul, printre oi,
Nu în palate, ci-nevoi,
Ca să ne fie nouă Frate
Și să ne scoată din-nevoi
Și din păcate.
Colind sărac
Suflet sărac.
Prunc de o zi
Domn nefăcut
S-a întrupat Cel Nevăzut
Și din Fecioară S-a născut.
Din slavă plină, din tărie,
Ni S-a născut în sărăcie,
Sol coborât din vecinicie,
Vis împlinit,
Hristos în cuie răstignit
În ieslea rece ne-nvelit,
Un bou suflând
Îngeri în jurul Lui veghind,
Păstori cântând,
Amurg pe cerul ruginit…
Și…
“trei crai de la răsărit”…
Ce “spre stea au călătorit”…
Colind sărac,
Suflet sărac.
Vin la-nchinat
Și, doar din sufletul curat
I-au adus aur să domnească,
Smirnă să tămăduiască,
Tămâie ca să-nvioreze
Rugă să se-nduioșeze,
Tot ce-nflorește să rodească
Tot ce-i pierdut să se-mplinească.
Ce este strâmb să se-ndrepteze
Săracii să se-ndestuleze.
Furtuna să se liniștească,
Dușmanul să se biruiască.
Toată ispita să-nceteze,
Doar bucuria să cuteze.
Doar robi suntem, ca și regi,
Să ne găsim din nou întregi
Prin taina Lui de căpătâi
În slava noastră cea dintâi.”
DANIEL VORONA
să nu tac prea tare îmi spun bucata
aceasta de lemn e tatăl meu care se
preface că prinde albine în vreme ce
bat cuie într-o pânza de păianjen şi
stă la umbră pe drumul spre mănăstire
atunci când mă vede lângă o fată
eu mă fixez în cealaltă spaimă din
mine ca un refugiat într-o universitate...
cu mustăţi cu gene şi sprâncene
în care cel mic îl bate pe cel mare
aruncându-se singur în golul legiferat
(motivare
pentru
arestare)
o bucată de salam uscat mă întreabă
ce mai faci daniel vorona
sunt un teatru care scuipă sânge
eu sunt sursa de energie îi răspund
nimeni nu mă poate plânge
(sunt frate
cu urzica)
până să se instaureze anarhia
însoţitor de câini aş fi dorit să fiu
viclean și foarte suav defineam
animalul care m-a locuit un timp -
mai presus de mine - gioarsă
(purtam pălărie
să nu fiu atins
de pneumonie)
există foarte multe modalităţi de a
fi vulgar îi explic unei mimoze
care mă înjură fără să ştie că
pierde în natură credibilitatea
chiar dacă noi susținem unificarea
monetară şi nerambursabilă
arunc pălăria
odată
cu toamna
îngrop
şi melancolia
ps
vine un vapor să îi dau amendă pentru
că nu porți dungi la pijamale mă
întreabă de eroi şi de revoluţii eu
mă împotrivesc 99% ideii de asimetrie
MIOARA VERGU
A început școala!
Vreau să
cred că indiferent de ziua din luna septembrie în care începe anul şcolar,
emoţiile sunt, dacă nu aceleaşi, măcar asemănătoare. Pentru că de la aceste
emoţii, generate de întâlnirea cu colegii, cu doamna /domnul învăţătoare/învăţător,
dirigintă/diriginte, profesor preferat, de la aceste emoţii se nasc interesul
şi pasiunea pentru învăţătură. Sigur, la început de an şcolar, cam fiecare
copil promite şi îşi promite că va fi conştiincios, că va învăţa,... că nu va
chiuli, că va fi respectuos. Eh, sigur, socoteala de-acasă nu se potriveşte cu
aceea din târg!
Începerea
anului şcolar este un eveniment (sau ar trebui să fie!) pentru tot românul
pentru că, nu-i aşa?!, educaţia este un domeniu prioritar în ţara noastră. Mai
ales educaţia în învăţământul preuniversitar, cred eu, pentru că absolvenţii
lui sunt viitorii studenţi. Avem învăţământ preuniversitar bun, vom avea şi
învăţământ universitar performant!
Şi iată-ne
la începutul anului şcolar 2018-2019. Pe repede-nainte, cum începem? Pe de o
parte, şcoli bine dotate, profesori calificaţi, pe de altă parte, peste 4000 de
şcoli nu au autorizaţii, multe şcoli din mediul rural se închid şi copiii sunt
obligaţi să facă naveta, manualele şcolare sunt „depăşite” înainte de a ajunge
la elevi, (unele) cadre didactice s-au împotmolit la examenele de titularizare
sau de definitivat… programele şcolare - spun specialişti, nu eu! – nu ţin
pasul cu vremurile. Semnele ar trebui să fie mai bune!
Cum, în
general, suntem predispuşi să preluăm (nu mereu cu discernământ!) ceea ce se
întâmplă la marile curţi ale Europei, ce credeţi că fac francezii, care au
constatat că nici ei nu stau prea bine la capitolul educaţie. I-au măsuri.
Pentru că au constatat că rezultatele şcolarilor francezi la testele PISA sunt
din ce în ce mai slabe, ministerul Educaţiei a hotărât să revină la
„învăţământul clasic”, obligativitatea dictărilor, a „extemporalelor” la
matematică şi ştiinţe…şi la interzicerea folosirii telefonului mobil în şcoală.
Nu am auzit ce măsuri se iau la noi! Mi-ar plăcea ca doar eu să nu fi auzit!
Sigur, 10
septembrie, anul acesta, este o zi festivă pentru învăţământul românesc. Este o
zi de bucurie. Dar nu se poate să nu vedem că sunt aşa de multe de făcut, de
reparat. Dacă nu spunem nu înseamnă că nu există lipsuri. Trebuie consemnate,
asumate şi eliminate, înlocuite cu împliniri.
Noi toţi
avem sau ar trebui să avem trei rânduri de părinţi: biologici - mama şi tata,
spirituali - naşa şi naşul, şi educatori – învăţători şi profesori. Iubirea,
profesionalismul, interesul fiecărui părinte generează oameni iubitori,
profesionişti, performanţi, interesanţi şi interesaţi. Eu am încredere în
educatori! Succes în noul an şcolar! Rezultate bune şi satisfacţii pe măsură!
...
Vreau să
cred că indiferent de ziua din luna septembrie în care începe anul şcolar,
emoţiile sunt, dacă nu aceleaşi, măcar asemănătoare. Pentru că de la aceste
emoţii, generate de întâlnirea cu colegii, cu doamna /domnul
învăţătoare/învăţător, dirigintă/diriginte, profesor preferat, de la aceste emoţii
se nasc interesul şi pasiunea pentru învăţătură. Sigur, la început de an
şcolar, cam fiecare copil promite şi îşi promite că va fi conştiincios, că va
învăţa,... că nu va chiuli, că va fi respectuos. Eh, sigur, socoteala de-acasă
nu se potriveşte cu aceea din târg!
Începerea
anului şcolar este un eveniment (sau ar trebui să fie!) pentru tot românul
pentru că, nu-i aşa?!, educaţia este un domeniu prioritar în ţara noastră. Mai
ales educaţia în învăţământul preuniversitar, cred eu, pentru că absolvenţii lui
sunt viitorii studenţi. Avem învăţământ preuniversitar bun, vom avea şi
învăţământ universitar performant!
Şi iată-ne
la începutul anului şcolar 2018-2019. Pe repede-nainte, cum începem? Pe de o
parte, şcoli bine dotate, profesori calificaţi, pe de altă parte, peste 4000 de
şcoli nu au autorizaţii, multe şcoli din mediul rural se închid şi copiii sunt
obligaţi să facă naveta, manualele şcolare sunt „depăşite” înainte de a ajunge
la elevi, (unele) cadre didactice s-au împotmolit la examenele de titularizare
sau de definitivat… programele şcolare - spun specialişti, nu eu! – nu ţin
pasul cu vremurile. Semnele ar trebui să fie mai bune!
Cum, în
general, suntem predispuşi să preluăm (nu mereu cu discernământ!) ceea ce se
întâmplă la marile curţi ale Europei, ce credeţi că fac francezii, care au
constatat că nici ei nu stau prea bine la capitolul educaţie. I-au măsuri.
Pentru că au constatat că rezultatele şcolarilor francezi la testele PISA sunt
din ce în ce mai slabe, ministerul Educaţiei a hotărât să revină la
„învăţământul clasic”, obligativitatea dictărilor, a „extemporalelor” la
matematică şi ştiinţe…şi la interzicerea folosirii telefonului mobil în şcoală.
Nu am auzit ce măsuri se iau la noi! Mi-ar plăcea ca doar eu să nu fi auzit!
Sigur, 10
septembrie, anul acesta, este o zi festivă pentru învăţământul românesc. Este o
zi de bucurie. Dar nu se poate să nu vedem că sunt aşa de multe de făcut, de
reparat. Dacă nu spunem nu înseamnă că nu există lipsuri. Trebuie consemnate,
asumate şi eliminate, înlocuite cu împliniri.
Noi toţi
avem sau ar trebui să avem trei rânduri de părinţi: biologici - mama şi tata,
spirituali - naşa şi naşul, şi educatori – învăţători şi profesori. Iubirea,
profesionalismul, interesul fiecărui părinte generează oameni iubitori,
profesionişti, performanţi, interesanţi şi interesaţi. Eu am încredere în
educatori! Succes în noul an şcolar! Rezultate bune şi satisfacţii pe măsură!
În prima zi
din acest an şcolar, mi-am pus o dorinţă: fiecare cadru didactic, indiferent de
ciclu de învăţământ, indiferent de materia predată, inclusiv desen, muzică,
educaţie fizică, să-i înveţe pe copii limba română şi să fie exigenţi cu
exprimarea orală sau în scris. Credeţi că-mi va asculta cineva dorinţa? De
fapt, întreb dacă mi se va îndeplini. Mulţumesc doamnei învăţătoare şi tuturor
profesorilor care m-au învăţat carte!
A fost prima
zi de şcoală. Dar… puterea obişnuinţei: încă aştept 15 septembrie! :)
Multă vreme,
câteva decenii, în viaţa fiecărui român erau nişte zile fixe, indiferent de
vremea de afară, de starea fizică sau psihică: ziua de naştere, onomastica,
Crăciunul, Anul Nou, Paştele, 15 iunie şi 15 septembrie.
15
septembrie a fost sinonim cu începerea anului şcolar. Cu două săptămâni înainte
începea achiziţionarea uniformei, a echipamentului sportiv, a ghiozdanului, a
rechizitelor… În uniforme - clasele 1-12, fetele, cu bentiţe, cu pompoane,
băieţii tunşi, toţi cu uniforme apretate şi impecabil călcate, cu emblema pe
mânecă, cu ghiozdanele în care urma să puneam manualele noi, pe care le găseam,
frumos ordonate, pe pupitru, participam la festivitatea de deschidere, aşezaţi
pe clase, în careu. Vedeam, la început de ciclu şcolar, conducerea şcolii,
învăţătorii şi profesorii.
Cadrele
didactice primeau flori, erau îmbrăcate festiv şi erau pline de o emoţie
pozitivă, pe care o insuflau şi elevilor.
Clasele erau
curate, miroseau a var şi a substanţe de curăţat duşumeaua sau parchetul, după
caz. Geamurile „invizibile”, acoperite de perdele imaculate, lăsau să pătrundă
culoare de miere a toamnei. Făceam cunoştinţă cu învăţătorul/învăţătoarea (mai
ales), cu dirigintele, eram interogaţi despre starea de sănătate şi verificaţi
pentru aceea de igienă. Ni se dădea orarul pentru tot anul sau, măcar pentru
primul trimestru. Intram într-o lume mereu nouă, deşi era mereu aceeaşi.
Sigur, tot
în deceniile acelea, săptămâna de şcoală avea şase zile pline şi, în ultimii
ani, după prima zi de şcoală, urma prima zi din cele două săptămâni de practică
agricolă: de cele mai multe ori, la cules de fructe şi legume sau struguri şi
porumb. Era, de fapt, pentru noi, un fel de prelungire a vacanţei. Nu
cârcoteam, pentru că eram împreună, elevii se cunoşteau mai bine între ei, ei
îi cunoşteau pe profesori şi profesorii îşi făceau o idee despre elevi.
Datele
examenelor, evident!, de admitere la liceu, de treaptă, de bacalaureat, în
învăţământul superior, universitar şi postuniversitar, erau puncte fixe în
existenţa noastră.
Mulţi ani,
familiile cu copii îşi ordonau calendarul ţinând seama (şi) de structura anului
şcolar. Puteai să-ţi programezi concediul pe mulţi ani, să-ţi faci depozite
pentru cheltuielile destinate datei de 15 septembrie.
Nostalgie?!
Da, pentru ordine şi predictibilitate în viaţa copiilor, a tinerilor. Nu discut
despre conţinutul învăţământului, deşi este, după atâţia ani, necesară o astfel
de discuţie! Pentru ce se pregătesc copiii noştri? Cum o fac? Ce îi convinge că
fără studiu nu pot accede la o viaţă decentă, fericită, la performanţă?
Succes în
noul an şcolar, dragi elevi, stimate cadre didactice, iubiţi şi iubitori
părinţi! Să fiţi un "trio formidabil"!
SURENDER BHUTANI
Reading
Together
I turn a
page
you turn a
page
you turn a
page again...
then I turn
a page
that is how
we read a book together
Keeping
apart our seductive thoughts
we measure
time and fill our space
a host of
unnamed people too
simply turn
pages and remain quiet
Every book demands
a determined effort
we too
sponsor our efforts
to chase
dreams or to overcome grief
we try to
focus on the ordinary
with our
microscopic details
What is left
by contrast at every turn?
reminding us
of our fragility?
or an
exercise in self-denial?
or an
overdose of exuberance?
In the final
leg of our journey
we don't
want to transfer
our
extra-baggage of the past
for the
beauty of the present
we would
keep on reading together
as if
nothing had ever
happened
between us
ÎNȚELEGERI SECRETE
ÎNTRE HITLER ȘI SUA.
Fuga lui Hitler
În anul
2017, a fost descoperită în Marea Nordului epava unui submarin nazist. Multe
documente FBI declasificate relevă faptul că Hitler împreună cu peste 50 de
apropiați s-au retras în Argentina la bordul unui submarin.
Submarinul
descoperit este un model U3523, unul dintre cele mai performante din timpul
celui de al Doilea Război Mondial. Două zile de la capitulare, amiralul Donitz
a ordonat ofițerilor ca toate submarinele din dotarea armatei germane să se
predea aliaților. În realitate, ordinul nu a fost respectat. Doar jumătate din
numărul de submarine au fost preluate de aliați.
Unele dintre
acestea au fost descoperite în anii 50, în proprietatea marinei argentiniene.
Un document întocmit de un agent FBI în Argentina prezintă informații despre
sosirea lui Hitler în Argentina, la bordul unui submarin U3523, împreună cu 50
de persoane din anturajul său.
Submarinele
U3523 aveau o lungime de 80 de metri, puteau să rămână sub apă o perioadă lungă
de timp și se deplasau cu viteze foarte mari. Aceste submarine erau vârful de
lance a tehnologiei naziste.
Agentul FBI
a furnizat informații cu privire la ajutorul pe care Hitler l-a primit din
partea guvernului argentinian care a dispus construirea unei locuințe în stil
bavarez, într-o zonă mai izolată din Anzi. În această locație au locuit Hitler,
Eva Broun și câțiva apropiați.
Alejandro
Bustillo, arhitectul locuinței, a declarat că finanțarea construcției a fost
realizată de imigranți germani foarte bogați, implicați la vârful politicii
argentiniene.
Ce au descoperit
sovieticii în buncărul lui Hitler?
În anul
2009, Nicholas Bellatoni a efectuat un test ADN pe un fragment din presupusul
craniu al lui Hitler. Testul a relevat că ADN-ul nu corespundea familiei lui
Hitler. A fost un adevărat scandal între Moscova și Bellatoni.
În anul
1945, însuși președintele Eisenhover declara că are suspiciuni cu privire la
sinuciderea lui Hitler.
Iunie 2017, descoperire epocală
Într-o nișă
secretă a unei biblioteci din Buenos Aires au fost descoperite mai multe
lucruri personale care au aparținut lui Hitler. Printre acestea erau
decorațiile lui Hitler, dar și ochelarii de vedere ai acestuia.
Conform unor
documente dar și a martorilor, Hitler a murit în anul 1979, în localitatea
Bertioga, în urma unui atac cerebral produs în timp ce înnota. Hitler a fost
îngropat într-un buncăr în apropiere de Asuncion.
Fuga lui Hitler
Scriitorul
și istoricul Abel Basti este autorul cărții Hitler în exil. În urma unor ample
documentări el a prezentat stratagema pe care a utilizat-o Hitler în fuga sa
din Berlin. Buncărul în care a locuit ultimele zile ale războiului avea un
tunel subteran care făcea legătura cu aeroportul Templhof.
Acolo l-a
așteptat un elicopter cu care a ajuns în Spania, de unde a plecat în Argentina
la bordul unui submarin. Abel Basti consideră că între Hitler și SUA a existat
o înțelegere privind fuga lui. Astfel s-ar putea explica operațiunea Paperclip,
în urma căreia peste 2000 de cercetători naziști au primit azil politic în SUA.
Această înțelegere s-a făcut departe de ochii URSS-ului.
23 DE
CURIOZITĂȚI DIN PSIHOLOGIE.....!
Iată mai jos
o listă cu nu mai puțin de 23 de curiozițăți din
psihologie,
realizată de dailyvibes.org .
1. Oamenii
sunt mai fericiți atunci când sunt ocupați. Asta îi ajută să rămână optimiști.
2.
Fericirea, supărarea, tristețea, frica, repulsia și uimirea sunt singurele șase
emoții care se pot exprima universal, peste tot în lume.
3. Consumul
de ciocolată eliberează în organism aceleași substanțe chimice care se secretă
atunci când suntem îndrăgostiți.
4. Oamenii
sunt mai sinceri atunci când sunt obosiți.
5. O
îmbrățișare scurtă, de numai 25 de secunde, eliberează în corp substanțe chimice care sporesc încrederea în
persoana pe care o iei în brațe.
6. Studiile
arată că pierderea telefonului mobil generează o panică similară cu cea
provocată de o experiență care pune viața în pericol.
7. Atunci
când gândesc în altă limbă, oamenii au tendința să fie mai logici.
8. Nicio
persoană oarbă nu a fost vreodata diagnosticată cu schizofrenie.
9. Elevii de
liceu din ziua de azi suferă de același nivel de
anxietate ca
pacienții medicilor psihiatri din anii ‘50.
10. Creierul
înregistrează respingerea drept durere.
11. Cam 30%
din timp, gândurile ne zboară aiurea.
12. Cele mai
clare amintiri pe care le avem sunt probabil greșite.
13. Chiar și
iluzia progresului îi motivează pe oameni.
14.
Dependența de Internet a fost declarată boală mintală.
15. Nu
există cu adevărat multi-tasking (sa faci mai multe lucruei in acelasi timp).
16.
Inconștientul nostru este cel care știe și decide primul.
17. Oamenii
pot lega relații apropiate, autentice cu aproximativ 150 de persoane.
18. Când ne
amintim un eveniment din trecut, ne amintim de fapt ultima oară când ne-am
amintit de el. Nu ne amintim evenimentul în sine, ci amintirea lui.
19. Oamenii
cu un scăzut respect de sine sunt în general violenți.
20. 80% din
conversațiile oamenilor sunt despre nemulțumiri.
21. Oamenii
care fac voluntariat sunt mai mulțumiți de viața lor.
22. Creierul
uman este mai creativ atunci când e obosit.
http://georgeanca.blogspot.com/2018/09/furtuna-sa-se-linisteasca.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu