ÎNMULȚIREA PÂINILOR
Anul trecut
(1939), povesteşte bătrânul Hrisant, am fost pentru o perioadă trapezar. Se
apropia prăznuirea Sfintei Drepte a Sfântului Ioan Botezătorul, în Duminica a
IV-a din Postul Mare, când de obicei săvârşeam un mic hram. Cu două zile mai
înainte, am numărat pâinea şi am văzut că erau 250 de pâinişoare (pe vremea
aceea, în loc de pâinea obișnuită, se coceau niște pâinișoare, câte una pentru
fiecare persoană). Acestea trebuia să-mi ajungă pentru patru mese. Ştii că la
fiecare masă se consumau 70-80 de pâinişoare? Pe lângă aceasta la praznicul
Sfântului Ioan Botezătorul trebuia să dau fiecărui închinător câte una-două
pâinişoare de binecuvântare. Am făcut socoteala şi mi-am dat seama că nu-mi vor
ajunge pâinile.
Aşa că m-am
dus la egumen să îi spun că pâinea nu ne va ajunge şi că a doua zi, în ajunul
hramului, va trebui să fac pâine.
Nu ştiu la
ce s-a gândit egumenul, dar mi-a spus:
– Nu! Nu
trebuie să faci pâine.
– Dar,
Gheronda, nu o să ajungă pâinea şi ne vom face de ruşine faţă de străini. O să
spună că nu a ajuns pâinea la hramul Sfântului Ioan Botezătorul.
Acela însă a
spus din nou:
– Nu, o să
ne ajungă!
Ce puteam
face? Nu am spus nimic şi am plecat mâhnit şi întristat. Am mers în trapeză şi
am împărţit pâinea în două coşuri. Într-unul am pus 150 de pâinişoare, iar în
celălalt 100. Toate acestea s-au petrecut vineri dimineaţa. Între timp mă
gândeam ca la masa de sâmbătă seara să pun posmag înmuiat, ca să economisesc
pâinile. La cele două mese de vineri şi sâmbăta dimineaţă am folosit cele 150 de
pâini care erau într-un coş. După ce s-a terminat masa de sâmbătă dimineaţa, am
luat coşul gol şi l-am dus în mica magazie unde ţineam posmagul şi rachiul. Îmi
rămăseseră numai 100 de pâinişoare, pe care le-am păstrat pentru masa de hram,
care era a doua zi.
În
după-amiaza zilei de sâmbătă am mers la magazia despre care am amintit mai sus
ca să iau posmagul şi vasul în care să-l înmoi, aşa cum hotărâsem. Dar cum am
intrat – o, minunile tale, Cinstite Înaintemergătorule! –, am văzut coşul, pe
care îl pusesem gol acolo, plin cu pâini proaspete. Am început să mă frec la
ochi, gândindu-mă că nu cumva să fie vreo înşelăciune a vrăjmaşului. În acest
coş aveam 150 de pâini, dar, parcă le dădusem la cele două mese. Ce-i asta? Cu
adevărat, este minunea Sfântului Ioan Botezătorul. Am alergat la egumen bucuros
şi i-am spus toate, chemându-l totodată să vină să vadă cu ochii lui minunea şi
să creadă. Când a venit şi a văzut, s-a încredinţat de minune şi împreună am
preaslăvit pe Sfântul Ioan.
Iar a doua
zi, să fi văzut cum îi rugam pe pustnici şi pe închinători să ia nu numai câte
o pâine, ci câte cinci-şase fiecare, spunându-le tuturor minunea Sfântului Ioan
Botezătorul”.
(Monahul Lazăr Dionisiatul, Povestiri
dionisiate, traducere din limba greacă de Ieroschimonah Ştefan Nuţescu, Schitul
Lacu – Sfântul Munte Athos, Editura Evanghelismos, Bucureşti, 2012, pp.
148-150)
DUHOVNICUL
”L-ai
intristat pe duhovnic, L-ai intristat pe Dumnezeu. Eu am experienta personala a
neascultarii si a constrangerii duhovnicului meu, Nichifor.
L-am
constrans zicandu-i: „Daca nu facem aceasta… plec.” Parintele Nichifor a fost
nevoit sa accepte. Cand m-am intors la chilia noastrã, parintele mi-a spus: De
ce, mai copile, m-ai silit sa facem lucrul asta? Dupa ce mor eu, vei putea sa
faci ce vrei”.
Cu aceste
cuvinte ale lui, infricosatoare si biciuitoare, mi-a aratat ca m-am indepartat
de Dumnezeu. Am pierdut rugaciunea pentru mult timp.
Nu numai ca
am pierdut harul rugaciunii, insa am fost si „biciuit” de Dumnezeu. Stii ce
canon se primeste daca-l fortezi, daca-l obligi pe duhovnic sa faca ceva? E cu
adevarat infricosator.
Cel ce face
ascultare e ca o hartie alba. Nu are nimic scris pe ea care sa fie luat de
diavol.
Cat
valoreaza duhovnicul, cu frica de Dumnezeu, nu valoreaza intreaga lume, nu
valoreaza tot Sfantul Munte.”
Staretul Efrem Katunakiotul
SIMPLITATE
„Simplu, lin
să le faceţi pe toate. Să nu faceţi nimic cu scop. Să nu spuneţi „O să fac aşa,
ca să obţin acest rezultat”, ci să lucraţi aşa, lin, fără să o ştiţi. Adică să
vă rugaţi simplu şi fără să vă gândiţi la ce vă va dărui Dumnezeu înlăuntrul
sufletului. Nu faceţi socoteli. Ştiţi, fireşte, ce dăruieşte Dumnezeu atunci
când vii în atingere cu El, dar e ca şi când n-aţi şti. Să nu vorbiţi despre
asta nici măcar cu voi înşivă. Astfel, când ziceţi rugăciunea „Doamne Iisuse
Hristoase, miluieşte-mă”, să o ziceţi lin, lin, şi să nu vă gândiţi la nimic
altceva în afară de rugăciune. Acestea sunt lucruri foarte delicate şi este
nevoie să lucreze harul lui Dumnezeu. Inima voastră să fie simplă, nu cu două
feţe şi nesinceră; bună, iar nu vicleană şi interesată. Sufletul simplu şi bun
este căutat de toţi, toţi se odihnesc întru el, se apropie de el fără teamă,
fără bănuieli. Acest suflet trăieşte cu pace lăuntrică şi este într-o relaţie
bună cu toţi oamenii şi cu întreaga zidire. Cel bun, cel bun şi frumos, care nu
are gânduri viclene, atrage harul lui Dumnezeu. Întâi de toate, bunătatea şi
simplitatea atrag harul lui Dumnezeu; sunt temeiurile pentru ca Dumnezeu să
vină şi să-Şi afle locaş în noi. Dar cel bun trebuie să cunoască şi vicleniile
diavolului şi ale oamenilor, deoarece mult se va chinui. ”
(”Ne vorbește părintele Porfirie”)
SIMPLITATEA
”E proprie stelei lumina din jurul
ei; tot aşa e proprie cinstitorului şi temătorului de Dumnezeu simplitatea şi
smerenia. Căci nu este alt semn, care să facă cunoscuţi şi să arate pe ucenicii
lui Hristos, ca cugetul smerit şi înfăţişarea umilită. Aceasta o strigă toate
cele patru Evanghelii. Iar cel ce nu vieţuieşte aşa, adică întru smerenie, cade
din părtăşia Celui ce s-a smerit pe Sine până la cruce şi moarte, care este şi
legiuitorul cu fapta al dumnezeieştilor Evanghelii. ”
Filocalia, vol. 4
NĂDEJDEA ÎN OAMENI
„Niciodată, copilașul meu, nu
trebuie să-ți pui nădejdea în om. Aceasta este o mare greșeală, este o greșeală
fatală. Fără hotărârea lui Dumnezeu omul nu te poate apăra, nici mângâia.
Trebuie să rânduiască Dumnezeu. Fără ajutorul lui Dumnezeu omul este
neputincios.”
Starețul Nicon de la Optina
STRESUL
”Ritmul de viaţă al oamenilor a
devenit foarte grăbit şi ajunge să fie tot mai alert; toţi aleargă, tuturor le
este teamă că întârzie undeva, că nu mai prind pe cineva, că vor rata ceva, că
nu vor face altceva. Maşinăriile se deplasează prin aer, prin apă şi pe
pământ, dar nu aduc fericire umanităţii, ci, dimpotrivă, distrug starea bună a
lucrurilor care a mai rămas pe pământ. In lume a intrat graba, goana diabolică.
Tainei acestei goane ne-o descoperă Cuvântul lui Dumnezeul, în capitolul 12 din
Apocalipsă(…).
Aţi auzit: satana a coborât pe
pământ şi pe mare cu o furie nestăpânită, „ştiind că mai are puţină vreme“.
Iată care este sursa acestei goane a lucrurilor şi a concepţiilor din lume,
iată de unde provine această grabă şi în tehnică, şi în viaţă – un maraton tot
mai alert al oamenilor şi al popoarelor în general.
Împărăţiei lui satan curând i se
va pune capăt. Iată un motiv de bucurie pentru cer şi pentru oamenii de pe
pământ care vieţuiesc cereşte. Răul condamnat, presimţindu-şi pieirea, aleargă
pe pământ, tulbură umanitatea, se umflă până la limita puterii sale şi îi
obligă pe oamenii care nu şi-au pus pe fruntea şi inima lor pecetea crucii Mielului
lui Dumnezeu să se îndrepte impetuos înainte şi să-şi accelereze ritmul de
viaţă. Răul înţelege că, doar prin acest iureş al oamenilor şi al popoarelor,
el ar putea reuşi să facă părtaşi ai pierii sale încă o parte din umanitate.
(…)Treburi şi iar treburi,
griji, nevoi, urgenţe, conştiinţa importanţei tuturor acestor lucruri… Bietul
om! Dar unde este bunătatea ta, unde este chipul tău? Unde eşti tu însuţi,
omule? Te ascunzi după roţile şi şuruburile roţilor vieţii care se rotesc continuu?
Totuşi îţi voi spune: grăbeşte-te să faci binele, câtă vreme mai vieţuieşti în
trup. Umblă în lumină, câtă vreme mai eşti în trup. „Umblă în lumină, câtă
vreme mai este lumina“ (vezi In 12, 35). Vine noaptea când nu vei mai putea
practica binele, chiar dacă ți-ai și dori.”
Cuvânt de zidire
„Un frate a
mers odata la Avva Felix, impreuna cu cativa mireni. L-a rugat fratele sa le
spuna cuvant, insa batranul tacea. Dupa ce l-au rugat mult, batranul le-a zis:
– Vreti sa
auziti cuvant ?
Au raspuns:
– Da, avva.
Atunci le-a
spus:
– Acum nu
mai este cuvant. Atunci cand intrebau fratii pe batrani si faceau ce le spuneau
batranii, Dumnezeu le dadea cuvant pentru folosul celor care intrebau. Acum,
insa, pentru ca intreaba, dar nu fac ceea ce aud, a luat Dumnezeu harul de la
batrani si nu gasesc ce sa graiasca, fiindca nu mai este cel care sa lucreze.
Auzind
aceasta, au suspinat si au spus:
– Roaga-te
pentru noi, avva !”
ROADELE OMULUI - Sfantul Ignatie
Briancianinov
Ramura roditoare se pleaca spre pamânt,
apasata de multimea si greutatea roadelor sale. Ramura stearpa creste în sus,
înmultindu-si mladitele sale neroditoare.
Sufletul
bogat în virtutile evanghelice se cufunda în smerenie din ce în ce mai adânc,
si în adâncurile acestei mari afla margaritarele cele de mult pret: darurile
Duhului.
Trufia este
semnul neîndoielnic al omului desert, rob al patimilor, semnul sufletului în
care nu are nici o intrare învatatura lui Hristos.
Nu judeca pe
om dupa cele din afara ale sale, nu-ti da cu parerea despre el ca este trufas,
ori ca este smerit. „Nu judecati dupa înfatisare”, ci „dupa roadele lor îi veti
cunoaste” (Ioan 7, 24; Matei 7, 16). Domnul a poruncit sa-i cunoastem pe oameni
dupa faptele lor, dupa purtarea lor, dupa urmarile faptelor lor. „Stiu eu t
rufia ta si rautatea inimii tale” (1 Regi 17, 28), i-a zis lui David aproapele
sau, dar Dumnezeu a dat marturie pentru David: „Aflat-am pe David, robul Meu;
cu untdelemnul cel sfânt al Meu l-am uns pe el” (Psalmul 88, 21). „Nu cum va
cauta omul va vedea Domnul: caci omul va cauta la fata, iar Dumnezeu va cauta
la inima” (1 Regi 16, 7).
Sfantul Ignatie Briancianinov, Despre
inselare, traducere de Adrian si Xenia Tanasescu-Vlas, Ed. Schitul romanesc
Lacu, Sfantul Munte Athos, 1999, p. 106-107.
TACEREA DARURILOR - Sfantul Tihon din
Zadonsk
Vezi ca pomul îsi daruieste rodul
tuturor, dar tace; fântâna pe toti ne adapa, dar tace; la fel si celelalte
fapturi ale lui Dumnezeu ne aduc folos, însa ramân tacute. Caci ele asa au fost
rânduite de catre Ziditorul si, necuvântând, propovaduiesc slava si lauda lui
Dumnezeu, dându-ne prilej si noua, celor care le folosim spre trebuinta
noastra, sa slavim si sa laudam bunatatea Domnului. Prin acestea învatam si
noi, fapturile cele cuvântatoare, sa ne facem bine unul altuia, dar sa tacem,
sa nu trâmbitam înaintea noastra, sa nu râvnim slavirea noastra, ci sa cautam
slava Ziditorului nostru, de la Care am primit fiinta noi însine, dimpreuna cu
orice lucru bun. Astfel ne învata pe noi Hristos, Mântuitorul nostru: „Asa sa
lumineze lumina voastra înaintea oamenilor, încât ei sa vada faptele voastre c
ele bune si sa-L slaveasca pe Tatal vostru cel din Ceruri” (Matei 5, 16).
Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu
in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia,
Bucuresti, 2011, p. 102.
Sursa: Pr.
ALEXANDRU STANCIULESCU BARDA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu