BARBARIA MODERNĂ
Ioan Slavici - Tudor Mușatescu
DICTIONARUL UMORISTIC AL LIMBII
ROMÂNE
TUDOR MUȘATESCU
AMOR: maladie care te trânteşte, sănătos, la
pat.
ADULTER: Căsnicie cu dublă tracţiune.
BIS: un cuvânt care nu mai are nici un sens
pentru bărbaţii care au trecut de 50 de ani.
CERB: unul fericit că e încornorat.
DECOLTEU: aeroport pentru aterizarea
privirilor şi decolarea dorinţelor.
EST: cel mai răsărit dintre punctele
cardinale.
GÂGĂ: filozof român profund, dar adânc.
HAREM: visul soţului după ce s-a certat cu
nevasta şi doarme pe canapeaua din sufragerie.
INFIDELĂ: cea fidelă altuia.
JUSTIŢIE: oarba care vede ce face.
MIREASĂ: alba care îţi face zile negre.
NEVASTĂ: persoană care te încântă o lună şi te
descântă toată viaţa.
OMIDĂ: fluture căsătorit.
PROSTIE: creieri cu intermediari excluşi.
RAMOLIT: bărbat care se gândeşte la femei,
numai pentru a se răzgândi.
SOŢI: condamnaţi la somn comun, dar la visuri
separate.
TACT: ceea ce trebuie să ai ca să nu strici
ritmul în căsnicie.
USTUROI: creşă de căţei.
VIS : viaţă de rezervă.
X: Eternul necunoscut.
Y: Praştia alfabetului.
ZVON: Știre în neştire.
. Unii
trăiesc gratis, alţii degeaba.
. Dacă
într-o vorbă îndeşi mai mult decât încape, devine vorbă goală.
. De ce
prostul e mărginit, când prostia e nemărginită?
ADRIAN MUNTEANU
Un poet
român la Romanian Cultural Festival de la Muzeul de Artă Maryhill, Washington,
SUA, muzeu legat de prezenta și donația reginei Maria.
În
nord-vestul Statelor Unite, unde râul Columbia desparte statul Oregon de statul
Washington, se află Muzeul de Artă Maryhill care este împlinirea visului a
patru prieteni. A unui întreprinzător american, a unei dansatoare care a
impresionat America și Europa, a reginei Maria a României și a unei pasionate
colecționare, Alma de Bretteville Spreckeles.
În acest cadru, românii-americani din Seattle,
Portland și împrejurimi au alcătuit un festival al tradițiilor românești cu participarea
unor formații și a unor interpreți locali remarcabili pentru străduința și
disponibilitatea de a păstra și evoca ceea ce românii au mai de preț în cultura
lor, ca emblemă a identității naționale. Printre invitați s-a facut notabilă și
prezența talentatului actor-poet trăitor la Brașov, Adrian Munteanu, aflat
într-un turneu în Statele Unite ale Americii și Canada unde performează într-un
spectacol (recital)
excepțional de poezie românească.
Iată ce ne
relatează acesta: „Am fost onorat să aduc la acest festival, în spațiul acestui
muzeu unic și valoros, poezia românească, emoția și trăirile noastre specifice,
particularitătile cuvântului românesc ziditor... Prezentă în 1926 la
inaugurarea muzeului, regina Maria a donat obiecte și mobilier în valoare de 1
milion și jumătate de dolari. Alături de
un public format din români și americani, a fost prezent consulul general al
României la Los Angeles, domnul Cosmin Dumitrescu.
Aici, la
Maryhill, românii sunt apreciați ca niște adevărați ctitori și înfăptuitori ai
unui moment politic cu largi ecouri peste ocean, acela al reîntregirii
naționale. Aceasta după ce, secole după secole, țara a fost supusă și împărțită
între mari imperii. În timpul primului război mondial și apoi la actul
reîntregirii, regina Maria s-a dăruit cu toată ființa împlinirii naționale,
alături de întreaga generație românească...”
„Cinci
cafele, vă rog. Două pentru noi și trei în așteptare”
„Cinci
cafele, vă rog. Două pentru noi și trei în așteptare” – Faceți ca această idee
frumoasă să ajungă la toată lumea!
Am intrat cu
un prieten într-o cafenea mică din Belgia și am comandat. În timp ce ne
îndreptam spre masa noastră, doi oameni au ajuns și s-au apropiat de bar.
„Cinci
cafele, vă rog. Două pentru noi și 3 în așteptare”. Au plătit, și-au luat cele
2 cafele și au plecat. Mi-am întrebat prietenul „ Ce înseamnă cafele în
așteptare?” Prietenul mi-a răspuns „ Așteaptă și-o să vezi.” Au mai intrat
câțiva oameni. Două fete au cerut câte o cafea pentru fiecare, au plătit și au
plecat. Comanda următoare a constat în 7 cafele și a fost făcută de 3 avocați –
trei pentru ei și 4 „în așteptare”. În timp ce încă mă întrebam ce înseamnă
„cafelele în așteptare”, aceștia pleacă. Deodată, un om îmbrăcat cu haine
vechi, care semăna cu un cerșetor, ajunge la bar și întreabă binevoitor: „
Aveți o cafea în așteptare?” și chelnerul îi servește o cafea. Recapitulare:
oamenii plăteau de dinainte o cafea care urma să fie servită unei persoane
aflată în imposibilitatea de a-și plăti o băutură caldă! Această tradiție a
început la Napoli, dar a fost răspândită în toată lumea și în câteva locuri
este posibil să comanzi nu numai „ cafele în așteptare” dar și un sendviș sau o
masă completă… faceți ca această idee frumoasă să fie publicată în toată lumea!
Ar fi minunat ca acest lucru chiar să se realizeze.
IOAN SLAVICI
Barbaria modernă
Semitismul (1908)
I
Pela
mijlocul secolului al optălea înainte de Christos, când s'a intemeiat Roma, în
partea apuseană a lumii vechi stăpânitori ai popoarelor și purtători ai
culturii erau semiții. Mezopotamia și Iranul se aflau sub stăpânirea
asirienilor, dela care pomește gândul stăpânirii universale și care în timpul
primilor regi ai Romei cuceresc Siria și în urmă și Egipetul. Tot atunci
fenicienii exploatează ca neguțători toate țerile de dimprejurul Mării
Mediterane prin numeroasele colonii, pe care le au pe toate coastele și prin
toate insulele, și se încheagă puterea Cartaginei, care încurând străbate în
oceanul Atlantic.
Aceste sunt
lucruri, pe carele învață și trebue să le știe toți copiii de prin primele
clase alc școlilor secundare.
Știm apoi,
că atât asirienii, cât și fenicienii erau oameni sensuali și lacomi, nesățioși
în ceeace privește mulțumirea trebuințelor trupești, cu gândul îndreptat mereu
spre cele materiale. Până chiar și cultul lor religios pornia din sensualitate,
și multe din sărbătorile lor erau adevărate orgii.
E învederat
dar, că prin semiți viața economică a ajuns încetul cu încetul la mare
desvoltare, și sunt fabuloase bogățiile adunate în centrele de viață ale
semiților prin comerciu, prin industrie și prin exploatarea neomenoasă a
stăpânitorilor. Sardanapal al asirienilor a rămas în vecii vecilor neîntrecut
în ceeace privește comorile ce-a adunat, lucsul ce desfășura și desfrâul, în
care-și petrecea viața.
Pornirea
spre viață fără de frâu, spre îngrămădire de bogății, fără de care ea nu e cu
putință, și spre exploatarea nemiloasă, prin care bogațiile se adună, e
omenească și o găsim în toate societățile. Pecând însă la popoarele de viță
ariană ea e combătută ca slăbiciune și isvor de nenorociri, semiții o iau drept
un fel de virtute și condițiune neapărată a desvoltării.
E mai presus
de toată îndoiala, că cu cât mai multe și mai mari sunt trebuinșele, cu atât
mai vârtos își încordează oamenii puterile, ca să creeze mijloacele pentru
satisfacerea lor, și că acela, care consumă mult, împinge societatea spre o
lucrare stăruitoare. Nici prin lucrarea aceasta însă nici prin satisfacerea
trebuințelor sale omul nu se fericește, ci se consumă în sbuciumare necurmată,
și de aceea în lumea ariană singură stăpânirea de sine e socotită drept virtute
și oamenii sunt stăpâniți de gândul, că cu cât trebuințele îți sunt mai puține
și mai mici, cu atât ești mai ferit de nevoi, deci și mai capabil de fericire.
Spiritul
semitic a pătruns încetul cu încetul la toate popoarele, care au primit cultura
dela asrieni ori dela fenicieni, și în secolul al șaselea înainte de Htistos,
când elinii poenesc în Atena și în colonii spre desvoltare, întreaga lume
apuseană erà semitisată. Asia-mică e înțesată de semiți și admiră pe Croesus,
ale cărui comori sunt admirate de toți — afară de Solon, care nu-l pune pe
îngrămăditorul lor în rândul oamenilor
fericiți. Egiptenii sunt puși în rândul semi-semiților. Elinii sunt amestecați
cu fenicieni, al căror tip și ale căror apucături se păstrează în poporul grecesc
până în ziua de azi. Până chiar și romanii sunt atinși de semitism, căci
etruscii după părerea celor mai mulți erau de origine semitică.
Tot atunci
se pornește însă și reacțiunea contrasemitismului.
Stăpâniți de
simțemântul covârșrii intereselor individuale, semiții nu erau în stare să
întemeieze societăți dăinuitoare, și lumea semitică trebuià neapărat să meargă
în desvoltarea ei prin ruină morală și
materială spre descompunere în indivizi. Ceeace știm despre Sodoma și Gomora
ori despre Sibaris se poate spune cam despre toate centrele de viață ale
semiților, și sfășierile interne, pe care le știm în viața evreilor, sunt nota
caracteristică a tuturor societăților semitice. Dacă în mica Fenicie erau șase
state, nu puteà să fie cohesiune în marea împărăție asiriană, care se întinideà
din Iran până în pustiurile Saharei. Ridicându se dar împotriva stăpânirii
asiriene, mezii găsesc un razim puternic chiar în lumea semitică, și la
sfârșitul secolului al șaptelea ei dărimă și pustiesc în unire cu babilonenii Niniva
și pun capăt stăpânirii asisiene.
Cu aceasta
se începe lupta cea mare, pe care lumea ariană o poartă împotriva semitisinului
și care se urmează și astăzi.
Stăpânirea
babiloniană, care ia locul celei asiriene, fiind și ea semitică, nu poate să
fie dănuitoare, și e desființată de Cir, care întemeiază prima stăpânire
universală ariană, o împărăție ce să întinde în cele din urmă din Asia centrală
până în Sahara și din pustiurile Arabiei până la Dunăre.
Rostul
organic al acestei stăpâniri e înnăbușirea spiritului semitic, care duce la
lupte necurmate și prin desfrâu la ruină, și propagarea celui arian, pe care-l
lămurește la perși Zoroastru, la inzi Buddha, iar la elini Socrat.
Stăpânitorii
însă încurând se semitisează și ei, și încă în timpul lui Xerxe, nepotul lui
Cir, satrapii persieni sunt în ceeace privește exploatarea nemiloasă, luxul și
viața fără de frâu de o potrivă cu mai marii Asiriei ori ai Babiloniei.
Împărăția persană e deci și ea mereu sbuciumată și se susține numai pentrucă nu
e cine s'o desființeze. Elinii se semitisează și ei, și în timpul lui Pericle
alăturea cu admirabila desvoltare a artei se desfășură cea mai destrăbălată
viață, care trebuià neapărat să ducă la răsboiul peloponesiac, în care
spartanii cu moravuri aspre frâng în cele din urmă puterea Atenienilor corupți.
În timpul
răsboiului peloponesiac se ticăloșesc însă și spartanii, cari numai prin cele
mai mișelești apucături și numai unindu-se cu Cir cel tinăr ajung învingători.
La începutul
răsboiului peloponesiac, izbucnește în Atena ciuma, de care a perit și Pericle,
și o spaimă fără de margini îi cuprinde pe atenienii însetați de plăcerile
viețuirii.
După felul
de a vedeà al arienilor moartea e trecere spre o existență mai ferită de
sbuciumări, și socotindu-se în ajunul morții, arienii să pregătesc desfăcându
se de cele trupești pentru această mai binecuvântată existență ca Socrat, care,
osândit la moarte, așteptà în liniște și stând de vorbă cu iubiții săi clipa,
în care aveà să beie păharul de otravă. Atenienii, desbrăcați de firea ariană,
s'au aruncat cu ochii inchiși în cel mai desgustător desfrâu: așa țineau ei să
se bucure de puțina viață ce le mai rămăneà, căci în gândul lor omul SE naște,
ca să aibă parte din plăcerile viețuiri și ei făceau din convingerea ceeace
alții fac din slăbiciune.
Pretutindeni
bogățiile îngrămădite împing spre desfrâu și spre miserie: ei îngrămădeau
bogățiile în concurență cu fenicienii anume ca să se poată da desfrîului și
mințiau, înșelau ori despoiau — nu de nevoie, ci din convingerea, că numai așa
se pot agonisi mijloacele pentru satisfacerea nesecatelor trebuințe omenești.
Zadarnice erau dar silințele celor încă nestricați, ca să-i închege într'un
stat destul de puternic spre a pune capăt stăpânirii persane, căd bogățiile, pe
care le adunaseră prin muncă întinsă, nu le dedeau putere, ci i istoviau și
orașele lor erau ca cele feniciene, cuibare de stricăciune. Lipsiți prin
nesițiu de simțemântul comun, ei se sfâșiau între dânșii, și alăturea cu
luptele purtate cu bărbăție în câmp deschis se desfășurau altele, pe care
societățile lor secrete, așa numitele Heberii, le purtau prin ascuns, iar în
vălmășeala acestor lupte soțul era trădat de soție, părintele de fii, fratele
de frate, se iertau toate mișeliile, dacă duceau la biruință.
În fața
acestei destrămări speiale era organică ieșirea la iveală a macedonenilor
neatinși încă de spiritul semitic, cari, deși puțini, erau tari prin
simțemântul lor comun.
Menirea
providențială a lui Alesandru Machedon era să se facă stăpân pe lumea cultă de
atunci, ca să propage într'ânsa spiritul arian, în care fusese crescut de
Aristotel, ucenicul lui Platon. El e, ca Socrat, unul dintre cei ce au pregătit
lumea pentru venirea Mântuitorului nostru, și cele mai caracteristici fapte ale
lui sunt dărămarea Tirului și a orașului Persepolis, cuibare, ca odinioară
Niniva, ale stricăciunii, și risipirea comoriior îngrămădite de regii persani —
înzestrând zece mii de fete măritate în ziua nunții lui cu oșteni de ai săi.
Azi, după
două mii, două sute și aproape 50 de ani, când omenirea iar SE plânge, că prea
s'au îngrămădit bogățiile în mânile câtorva, înțelegem cu toții gândul, cu care
le-a risipit Alesandru Machedon pe cele îngrămădite în timpul lui, ca să
întemeeze buna stare familiară.
II
În timpul
lui Alexandru Machedon Romaera un orășel cu câteva sate împrejurul lui, dar tot
destul de putenic pentruca să-i caute alianța Alexandru din Epir, pe care
grecii din Italia îl chemaseră într'ajutor, iar ceeace făcea puterea Romei era
virtutea romanilor.
Plugari lipsiți
de cultură întelectuală, romanii erau în timpul acela ajunși la o stare de
înaltă cultură morală, stăpâni fiecare pe sine însuși, neșovăitori în
împlinirea datoriilor, buni soți, buni părinți; buni tovarăși, deci și buni
cetățeni și aspri nu numai față cu alții, ci totodată și fiecare față cu sine
în suși. Ceeace ia făcut stăpâni ai lumei n'a fost mult admirata lor vigoare
trupească, ci această superioritate morală, din care rezultă simțemântul lor
comun.
Privind
lucrurile din punctul de vedere semitic, ne am deprins a-i socoti pe romani
popor de cuceritori. Adevărul e, că ei au fost un fel de poliție a lumii, în
care au trăit, și răsboaiele și le-au purtat numai ca să apere ori să
ocrotească pe cei năpăstuiți asigurând pacea și buna rânduială. Idealul romanilor,
pe care Virgiliu îl precisează atât de bine în Eneida, e »pax romana«, și de
aceea singura știință, pe care au cultivat-o cu o stăruință, este
jurisprudența, în care au și rămas neîntrecuți.
Ei s'au
răsboit cu semniții pentrucă aceștia nelinișteau pe vecinii lor și ai Romei și
erau de rea credință. Cu tarentinii, cu grecii din Italia, în genere și cu
Pirhu, care le venise într'ajutor, s'au răsboit fiindcă aceștia erau corupți,
hrăpitori și insolenți. Cu cartaginenii s'au răsboit fiindcă au fost provocați
și în urmă amenințați. Niciodată ei n'au pornit din propriul lor îndemn, nici
n'au provocat vre un răsboiu, și niciodată n'au supus pe cei învinși.
Pe
veciniilor și i-au făcut amici și în urmă soți și încurând după moartea lui
Alexandru Machedon atât latinii, sabinii și etruscii, cât și grecii din Italia
le erau soți.
Puțin în
urmă au prefăcut în provincie Sicilia, asupra căreia se certau grecii și
cartaginenii, Gallia cisalpină, de unde era amenințată Roma și Spania, pe care
au scăpat o de sub stăpânirea cartaginenilor.
Provinciile
nici acum, nici mai târziu nu erau țări supuse, ci întrate sub purtarea de
grijă a senatului. Roma nici o dată n'a fost exploatoare, și în timpul
guvernarii unor proconsuli ca Semproniu Grachu ori gioerele său Scipio Africanul
(Emilian), cari au fost mulți, provincialii erau fericiți.
Viind însă,
ca stăpâni, în atingere cu cartaginenii, cu elinii și cu alte popoare se
mitisate, romanii primesc încetul cu încetul cultura semitisată, iau apucături
semitice, pornesc spre desfrâu și, având trebuințe nesecate, ajung în cele din
urmă să fie exploalatori. Ceeace n'a făcut dar nici o dată Roma, au făcut după
nimicirea Cartaginei romani desbrăcați de firea romană.
Aceasta-l
facea pe Marcu Porciu Caton Cenaoriul să stăruie cu îndărătnicie pentru
dărâmarea Cartaginei, de unde se revărsa spiritul semitic și spre Roma. Gîndul
lui era, că nu e cu putință pacinica viețuire împreună câtă vreme există
Cartaginea, și tot el a șters din listele senatului pe Scipionii, care
primiseră dimpreună cu cultura elină și apucăturile semitice și propagau la
Roma pornirea spre lucs, spre desfrâu și spre nesațiu.
Prin
dărâmarea Cartaginei romanii pun capăt celei din urmă rămășițe de stăpânire
semitică, dar nu și covârșirii spiritului semitic, care se întinde în
societatea romană și străbate din ce în ce mai adânc în toate straturile ei.
Luptele
agrare, răsboiul cu soții și crâncenile răsboaie civile, care au sbuciumat
lumea romană timp de o sută de ani, nu ar fi fost cu putință, dacă o însemnată
parte din romani n'ar fi fost chinuită de trebuințe mari și împinse spre
nesațiu. Catilina, omul fără de rușine și fără de frică, e tipul arianului
semitizat, care săvârșește din convingere cele mai mișeleșli fapte și e mândru
de mișelia sa, pe care o ia drept lucru firesc.
Nici odată
însă lumea elină-romană nu a fost stăpânită de spiritul semitic, care era
combătut de cele mai luminate capete pretutindeni, unde au străbătut elinii ori
romanii. Înrîurirea lui Socrat, alui Platon și alui Aristotel nu incetează nici
în cele mai turburate timpuri, și îndeosebi romanii înclină chiar și în
mijlocul decadenței morale spre stoicismul, care e în cel mai propriu înțeles o
pregătire pentru viețuirea creștinească.
Cea mai
strălucită ivire în viața poporului roman, Iuliu Caesar, nu e ascet, dar
combate prin legile croite de dânsul atât luxul, cât și desfrâul, încuragiază
întemeerca bunei stări familiare și asigurează pe timp de peste două sute de
ani pacea în țările ajunse sub stăpânirea romană.
Suntem azi
deprinși a ne gândi, când e vorba de semitism, la evrei și numai la dânșii,
deși știm prea bine, că evreii sunt numai o mică și neînsemnată parte din lumea
semitică, pe care în timp de cinci sute de ani, dela Cir până la Iuliu Caesar,
popoarele de viță ariană au frânt-o și au sfărâmat-o. Nici nu e apoi vorba de
semiți, ci de spiritul propagat de dânșii.
Oamenii toți
sunt porniți spre desfrâu fiindcă trebiuințele trupești ale omului sunt
nesecate. De aceea popoarele barbare, lipsite fiind de cultură morală, foarte
ușor cad în desfrâu fiindcă nu-și dau seamă, că trebuie să se stăpânescă, ori
n'au cuvenita tărie sufletească spre a se stăpâni.
Ajuns însă
la un stadiu de desvoltare mai înaintată, omul trăiește mai mult cu sufletul
decât cu trupul, își dă silința să și stăpânească pornirile trupești, se simte
umilit când nu le poate stăpâni și se rușinează săvârșind fapta socotită rea,
prin ascuns.
Semiții
resping acest fel de a vedea. În gândul lor omul trăiește ca să și satisfacă
trebuințele trupești și are nu numai dreptul, ci chiar și datoria de a le
satisface. Are dar și datoria de a agonisi cu orice preț mijloacele pentru
satisfacerea lor, și vrednic e pentru dânșii — nu cel ce știe să se stăpânească
și să se mulțumească cu puțin, ci cel ce știe să adune bogății spre a-și putea
petrece viața în belșug.
Acest spirit
semitic se mențîne și în împărăția romană și el e ceeace a sleit puterile
romaniior. El era însă combătut, și e destul să ținem seamă, Vespasian și Titu,
Traian și Hadrian, Antoniu Piul și Marcu Aureliu Filosoful erau stoici,
pentrucă să știm, că la romani desfrîul erá rușinos, iar nu obraznic ca la Cartagenea,
la Sibariș, la Tir ori la Niniva. Oamenii ca Comod ori ca Heliogabal, noul
Sardanapal, vor fi fost ei număroși, dar erau disprețuiți și nu puteau să aibă
înrâurire asupra societății.
Numai așa a
și fost cu putință străbaterea creștinismului pornit din Nazaretul
»popoarelor«. Nici evreii, nici alți semiți adevărați nu puteau să înțeleagă și
să primească învățăturile Mântuitorului nostru, cari erau contra firii și
contra tradițiunilor lor. Dacă e însă adevărat, că Hristos nu din ură ci din
iubire a lucrat, nu e mai puțin adevărat, că ori și ce propagandă antisemită
din adevărată iubire de oameni pornește. Iubindu-i cu adevărat pe oameni,
trebuie neapărat să stăruim, ca ei să se lapede de apucăturile semitice, prin
care atâția oameni s'au nenorocit și atâtea societăți s'au destrămat.
III
Se vor
împlini încurând două mii de ani dela nașterea lui Hristos, creștinismul însă
nici până în ziua de azi n'a străbătut în toată corățenia lui. Lumea elină
romană l-a primit, ce-i drept, dar numai păstrând multe din tradițiunile ei
păgânești, iar popoarele barbare, stăpânite fiind de patimi vii, nu erau în
stare să se supună toare asprelor regule de viețuire ale creștinismului și au
perit încetul cu încetul mistuindu-se înse-le pe sine lăsând în urma lor numai
reamintiri de viețuire barbară. E și azi mult păgânism și multă barbarie în
lumea noastră creștină.
Pe la
mijtocul secolului VII iar, când în arabi se ridică iar semiții, ca să
realizeze idea stăpânirii universale în o nouă formă, lumea creștină e slabă și
în timp scurt, ca prin minune, se înființează marele califat, care întrece în
întindere toate împărațiile de mai nainte.
Nu e încă
dăinuitoare nici această nouă stăpânire semitică, și peste vre-o sută cincizeci
de ani se slăbește prin desfrău, prin istovirea susțiitorilor ei și prin
desbinări. Înriurirea ei culturală hotărește însă mersul desvoltării omenești
pentru un lung șir de veacuri înainte.
Semiți,
arabii sunt oameni cu gândul îndreptat spre cele materiale. În timpul
stăpânirii lor dar viața economică a ajuns în toate ramurile ei la înaltă
desvoltare și științele așa numite exacte au pornit și ele spre o desvoltare
până atunci ne mai pomenită.
Aceata e
marele folos, pe care l-a tras omenirea din stăpânirea altfel scurtă a
arabitor. Inzii și perșii și eelinii ni-au îndreptat prin filozofie, prin
poezie și prin artă în genere spre înălțarea sufletească pentruca prin o
viețuire contemplativă să se fericească fiecare însuși prin sine. Romanii ni-au
desvoltat simțemântul de dreptate pentruca, țiind seamă de principiul »Honeste
vivere, suum cuique tribuere et neminem laedere«, să nu ne jignim unii pe
alții: Arabii ne-au îndrumat spre scrutarea firii lucrurilor ce ne încunjură
pentruca să ne putem face stăpâni pe natură.
Știința
noastră e pornită dar din îndemn semitic și privind lucrurile din punctul de
vedere al desvoltării intelectuale, se poate zice, că lumea modernă e
semitisată.
Ar fi însă o
mare greșeală, dac'am zice, că e semitică știința noastră. Adevărul e, din
contra, că semiții nici odată n'ar fi putut să atingă gradul de desvoltare
știențifică, la care am ajuns noi.
Progresul,
în genere, e cu putință numai într'o societate cu rânduială bine așezată și
dăinuitoare, iar istoria celor din urmă câte-va mii de ani e dovadă, că semiții
nu sunt în stare să întemeeze asemenea societăți. Ceeace a făcut cu putință
desvoltarea știențifică a fost simțământul nostru comun, abnegațiunea noastră,
pornirea noastră spre înălțarea sufletească și iubirea de oameni, spre care
ne-a îndrumat creștinismul.
Aceata e
marele folos, pe care l-a tras omenirea din stăpânirea altfel scurtă a
arabitor. Inzii și perșii și eelinii ni-au îndreptat prin filozofie, prin
poezie și prin artă în genere spre înălțarea sufletească pentruca prin o
viețuire contemplativă să se fericească fiecare însuși prin sine. Romanii ni-au
desvoltat simțemântul de dreptate pentruca, țiind seamă de principiul »Honeste
vivere, suum cuique tribuere et neminem laedere«, să nu ne jignim unii pe
alții: Arabii ne-au îndrumat spre scrutarea firii lucrurilor ce ne încunjură
pentruca să ne putem face stăpâni pe natură.
Știința
noastră e pornită dar din îndemn semitic și privind lucrurile din punctul de
vedere al desvoltării intelectuale, se poate zice, că lumea modernă e
semitisată.
Ar fi însă o
mare greșeală, dac'am zice, că e semitică știința noastră. Adevărul e, din
contra, că semiții nici odată n'ar fi putut să atingă gradul de desvoltare
știențifică, la care am ajuns noi.
Progresul,
în genere, e cu putință numai într'o societate cu rânduială bine așezată și
dăinuitoare, iar istoria celor din urmă câte-va mii de ani e dovadă, că semiții
nu sunt în stare să întemeeze asemenea societăți. Ceeace a făcut cu putință
desvoltarea știențifică a fost simțământul nostru comun, abnegațiunea noastră,
pornirea noastră spre înălțarea sufletească și iubirea de oameni, spre care
ne-a îndrumat creștinismul.
Scrutările
arabilor erau îndreptate spre foloase practice, iar ale noartre sunt pornite
din iubire de adevăr. Arabii erau alchimiști, care căutau meșteșugul de a face
aur din materii fără de preț: noi suntem chimiști, care caută mulțumirea de a
se fi încredințat despre adevăr în ceeace privește firea materiei.
Oameni cu
privirea îndreptată spre cele apropiate, semiții n'au putut și nici că puteau
să ajungă unde am ajuns noi, care, cu ochii îndreptați spre înfinit, ne înâlăm
și ne adâncim, ne perdem pe noi înșine în scrutările noastre și avem cultul
științei. Marii noștri scrutători toți au fost oameni cu desăvârșire
desinteresați, care s'au jertfit pe sine înșiși pentru știință, au urmărit
numai binele obștesc, iar pentru sine au râvnit numai la mulțumirea de a se fi
dumirit. Astfcl nici nu ar fi fost cu putință progresele, pe care le-am făcut.
Chinejii au
născocit iarba de foc pentru distracțiunea lor; Arabii s'au folosit de ea, ca
să și făurească arme; noi perfecționăm armele, ca prin ele să asigurăm pacea:
așa e în toate, și, dacă știința noastră nu e nici ariană, nici semitică, ci
omenească e semitic felul utilisării practice a resultatelor dobândite de
știință.
Noi arienii
avem în vedere totdeauna binele obștesc, și scrutătorii, dacă s'au gândit la
vre-ua folos practic în lucrarea lor, acesta era al tuturora. Semiții au în
vedere fiecare binele său îndeosebi și profită de rezultatele științei, ca să
exploateze pe cei neștiutori, lipsiți de destoinicie ori nevoieși.
Acest abus
de știință e semitic.
Sunt
uimitoare progresele realisate în timpul celui din urmă secol în ceeace
privește tehnica lucrării omenești, și ar fi lucru firesc, ca în urma acestor
progrese viețuirea să fie pentru toți mai ușoară. Ea e, din contra, mai grea
decât în trecut și mai nesuferită, și nici odată, poate, n'a fost în lume atâta
miserie ca azi când cei știutori și destoinici abusează de știință și de
destoiniciile lor, ca să-și stoarcă din munca altora mijloace pentru o viețuire
petrecută în belșug.
Mii de
oameni muncesc din greu și se istovesc în lipsă de hrană pentruca alți câțiva,
care nu muncesc, să poată trăi în belsug ori poate chiar în desfrâu. Copii și
femei lehuze pier în lipsă de purtare de grijă, în vreme ce cai de lux, câni și
pisici se îngrașe consumând pe ales hrană omenească. Oameni destoinici,
vrednici și cum se cade se sbat în luptă cu mari nevoi în vreme ce femei
stricate și slugi nemernici se îmbuibă la răsfățare. Așa a fost aceasta nu
numai la Niniva și la Babilon, la Tir și la Cartaginea, la Atena și la Roma, la
Damasc, la Cordova și la Bagdad, ci și la curțile multor mai mari feudali:
pornirea spre desfrâu și spre asuprire e omenească în înțelesul cel rău al
cuvântului, e strâns legată de firca trupească a omului și trebue neapărat să
iasă la iveală în ceice nu țin s'o stăpânească. Lucrul acesta e omenesc:
semitică e însă convingerea morală că așa e firește, așa e bine, că nici nu
poate să fie altfel, că e prost cel ce nu profită și de propiile sale
destoinicii, și de împrejurări, și de nevoile altora, ca să-și agonisească
mijloacele pentru o viață petrecută în belșug. A păcătui e lucru omenesc
orișicât de greu ar fi păcatul: semitic e a păcătui cu obrăznicia celuice
săvârșește fapta rea fălindu-se cu ea.
Acest
semitism s'a întins și se întinde mereu în societatea noastră modernă, în cât
suntem adese ori ispitiți a zice, c'a ajuns într'însa la stăpânire
covârșitoare. Dacă ne dăm înse bine seamă, ne încredințăm, că până chiar și
între cei-ce exploatează, ca să poată trăi în îmbuibare, sunt puțini cei ce o
fac aceasta cu nerușinare semitică: cei mai mulți sunt răpuși de slăbiciunile
lor și o fac mai cu perdea. Nu e societatea noastră atât de stricată, cum
adese-ori ni se pare tocmai pentru-că privirile ne sunt îndreptate asupra
puținiior, care nu se sfiesc a se pune în conflict cu sâmțământul comun.
Noi însă,
cari urmărim desfășurarea vieții noastre comune de câti-va zeci de ani, suntem
cuprinși de simțemântul, că puținii se sporesc și; sporindu-se, se fac din ce
în ce mai nerușinați, căci repulsiunea, pe care o produc în societate, e din ce
în ce mai slabă.
Ținem încă
la moravurile părinților noștri și punem în rândul celor cum se cade numai pe
oamenii, care nu se abat de la ele, dar le dăm din ce în ce mai puțină
sancțiune.
A fi cum se
cade ni-se pare ceva comun, dacă nu chiar o prostie, și privirile noastre se
îndreptează cu un fel de uimire sfiicioasă asupra celor ce se deosebesc prin
felul lor de a viețui și au îndrăzneala de a săvârși fără de perdea fapte, pe
care părinții nostri nu le iertau, eară noi nu le aprobăm. Aceștia sunt
interesanți, adese ori chiar admirați pentru dibăcia lor, și nu rar se întâmplă
să facem haz când omul cum se cade e stropit cu noroiu de mișelul îmbogățit
prin exploatare nemiloasă ori prin apucături josnice.
Această
îngăduința față cu cei ce-și bat joc de bunele noastre moravuri nu e semitică,
dar e trecere spre semitismul practic.
IV
Propagatorii
spiritului semitic sunt în SOcietatea noastră fără îndoială mai ales evreii
risipiți printre noi, și de aceea oamenii pripiți în judecată iau firească
reacțiune contra semitismului drept o luptă pornită fie din ură de rasă, fie
din fanatism religios contra evreilor.
Nici nu se
poate tăgădui, că în orișicare societate cu rânduială morala bine așezată
evreii sunt primiți cu repulsiune și isolați cu atât mai vârtos, cu cât se
isolează și ei înși-și. Lupta nu e în adevăr pornită contra evreilor, ci contra
propagandei făcute de dânșii.
Judecând
lucrurile din punctul de vedere al moravurilor noastre tradiționale, una din
cele mai de căpetenie datorii ale omului e să muncească, să alerge și să
ostănească spre a-și agoonisi mijloacele pentru asigurarea bunului său traiu,
și omul, care-și face datoria aceasta, e stimat și iubit de semenii săi,
muițumit cu sine însu-și și ferit de nevoi.
Nu mai puțin
e dator omul a-și pune frâu, ca să păstreze ceeace a agonisit, și încă mai
stimat și mai iubit de alții, mai mulțumit cu sine însu-și și mai ferit de
nevoi e celce stăpânîndu-se pe sine adună averi mari ori sporește avuția
moștenită. Leneșul, neajutoratul ori risipitorul totdeauna au fost dispețuiți
în societatea noastră, iar bogăția adunată prin muncă și prin cumpătare a fost
totdeauna și e și azi socotită drept cel mai învederat semn de vrednicie.
Gândul de a face peste putință îngrămădirea bogățiilor ori de a împune
risipirea lor nu e potrivit cu firea noastră, care l prețuim pe om nu numai
după ceeace el e însuși prin sine, ci totodată și după ceeace are și după
ceeace le pare semenilor săi.
Doritori cu
toții de-a fi mult prețuiți, nu e nevoe să mai fim și jidoviți ori porniți spre
desfrâu pentruca să râvnim la avere cu orice preț și să mințim, să ne fățărim,
și înșelăm, să ne înjosim, să furăm, să siluim, SĂ ne folosim de nevoile ori să
abuzăm de slăbiciunile altora spre a ne agonisi atât de mult prețuita avuție.
Poate orișicare dintre noi să cadă în asemenea păcate, și mulți și cad în
adevăr, cad însă dându-și seamă, că au păcătuit, ascunzându se cuprinși de
rușine și câindu-se de faptele lor. Jidovul ori jidovilul le face aceste fără
ca să se rușineze, cu un fel de fală, ca ceva firesc, drept dovezi de
destoinicie, ispitând și pe alții să le facă și luând în bătaie de joc ori
urgisînd pe ceice nu le fac.
Lupta e
pornită de semiți și de semitizați pentru înlăturarea bunelor moravuri. Nu e
tradițiune ori regulă de viață, nici preocupare religioasă ori națională, care
nu e luată în bătaie de joc, ei terfelesc tot ceeace nouă ne e sfânt, și e
destul să stăruim asupra obiceiurilor moștenite dela părinții noștri pentruca
să fim urgisiți de dânșii și prigoniți făra de cruțare. Puși astfel în stare de
legitimă apărare suntem nevoiți a ne folosi de toate armele, ca să conservăm
ființa morală a societății, și, dacă mai e destulă putere de viață în
societatea noastră, vom ajunge în cele din urmă să i izolăm pe evrei și să
punem capăt propagandei semitice.
Aceasta e
adevărata ființă a antisemitismului modern: pornit din simțemântul de
conservare morală, el e prin chiar firea lui intransigent, dar dușmănos nu
poate să fie.
Cu totul
alta e lupta pornită de cei despoiați împotriva despuietorilor.
Evreii și
cei asimilați de dânșii au adunat prin lipsă de scrupule și prin apucături
mișelești bogății mari, de care se folosesc spre a trăi în desfrâu în vreme ce
mulțimea cea mare a muncitorilor se sbate în mizerie materială și morală. E
firească ura, pe care au stârnit-o în inimile acestora, și această ură ușor
ajunge să se reverse asupra tuturor celorce au bogății moștenite ori agonisite
și poate să ducă în cele din urmă la o groaznică vărsare de sânge. Nu are insă
a face antisemitismul cu ura aceasta, căci el urmărește tocmai înlăturarea
izbucnirilor pătimașe.
Tot astfel
în urma, lipsei de cruțare a stăpânitorilor feudali s'a adunat multă ură în
inimi și ura aceasta a isbucnit în sângeroasele revoluțiuni, cari au schimbat
fața societății noastre: numai oameni lipsiți de judecată ar putea să
învinovațească pentru vărsările de sânge pe humaniștii din secolul XVIII, cari
și-au propagat vederile liberale tocmai pentrucă prevedeau igbucnirile pătimașe
și voiau le le înlăture.
Pornind din
iubire de oameni, antisemiții le zic în fiecare zi evreilor și celor momiți de
dânșii: Puneți-vă frâu, fiți cumpătați, nu vă obrăzniciți și dați-vă silința de
a aliná suferințele celor îndârjiți, căci astfel vai de noi de toți!
Tocmai de
aceea mișcarea antisemită e îndreptată mai ales contra celor ce fac propagandă
semitică. Evreul, care făcând speculă mizerabilă, îngrămădește bogății mari și
aruncă mii și mii de oameni în mizerie, nu e pentru societate atât de
primejdios ca acela, care luând parte la viața morală și intelectuală a
noastră, strică mințile și otrăvește inimile. Starea de destrăbălare morală la
care am ajuns, e rezultatul înrîuririi directe ori indirecte a unor asemenea
evrei, și e pentru ori și care popor chestiune de conservare națională să
alunge dela sine pe evreii ce vor să ieie ca ziariști, ca scriitori, ca oameni
de știință, ca compozitori muzicali ori ca artiști în genere — parte la viața
lui morală și intelectuală.
Seminția
omenească nu se stârpește nici prin ciumă, nici prin holeră, nici prin foamete,
nici prin războaie; pier însă prin lăpădare de obiceiuri popoarele
descompunându-se în indivizi, din cari prin premenire morală se încheagă alte
popoare. Aceasta e primejdia, de care suntem amenintați în urma înrîurirei
semitice și de care nu putem scăpá decât izolând pe evreii ce nu se asimilează
primind regulele de viețuire ale noastre.
Sunt în
societatea noastră de azi două lumi deosebite, cari se isbeic una de alta, și
una din aceste două lumi trebuie neapărat să piară. Nu poate să fie nimic mai
firesc decât dorința ca aceasta să nu fie a noastră.
V
Urgaria e
semitisată și cea mai semitisată parte a ei e societatea maghiară, iar aceasta
nu pentrucă sunt în Ungaria mulți evrei și aceștia sunt puși în rând cu
maghiarii, nici pentrucă evreii au înrâurire hotărîtoare în viața politică și
stăpânesc viața economică în toate ramurile ei, ci pentrucă viața morală și
intelectuală a maghiarilor e condusă de evrei.
Sub
conducerea aceasta s'a schimbat cu desevârșire atât felul de a gândi, cât și
caracterul maghiarilor.
Noi, care
ni-am petrecul copilăria și tinerețele în societatea maghiară și am luat pe ici
pe colo și apucături maghiare, ne simțim azi mai mult ori mai puțihi străini
între maghiari fiindcă dânșii nu mai sunt cum îi știm din timputile impulsive
ale vieții noastre și din studiile ce am făcut asupra istoriei lor naționale.
Așa, cum îl
știm, maghiarul e cu inima deschisă, de bună credință și cu deosebire afectuos,
bărbat în puterea cuvântului, care nu se înjosește, nu-și schimbă sub
înrîurirea împrejurărilor hotăririle și pe a căruia vorbă se poate razmá
orișicine. Da aceea a și ieșit vorba, că maghiarii sunt popor de »cavaleri«.
Vor mai fi
și azi unii dintre maghiari așa; cei cu desăvârșire mulți sunt însă fie ca
Wekerle ori Kossuth, fie ca Polónyi și Lengyel, fie ca Bánffy ori Ugron.
Oameni de o
fire cu deosebire expansivă, ei sunt doritori fiecare de a păreá mai mult decât
ceeace în adevăr e și porniți spre goana după plăceri lumești, ușor au ajuns
dar să aibă trebuințe prea multe și prea mari și să treacă peste măsura
cuvenită în ceeace privește cheltuielile.
Numai puțină
încurajare le mai trebaiá pentruca să-și peară bunul cumpăt și să se afle mereu
în strâmtoare, iar încurajare li-au dat multă ceice voiau să tragă foloase din
ușurința lor și sunt altfel de părerea, că omul trăiește pe lume pentruca să și
facă parte cât de mare din plăcerile vieții.
Foarte multe
din nevoile, cu care se luptă românii în regatul ungar, sunt urmari ale acestei
porniri spre îmbuibare, care prin ruina morală și materială ușor ar puteá să
ducă în cele din urmă la isbucniri pătimașe. Sunt însă multe semnele care
arată, că isbucnirea va fi înlăturată prin isolarea evreilor, cum a fost în
partea apuseană a monarchiei habsburgice, unde ei deasemenea ajunseseră să
stăpânească viața economică și să aibă înrîurire hotărâtoare în cea politică.
Pe români
cestiunea în tot cazul îi privește numai indirect câtă vreme vor stărui în
raționala lor hotărîre de a-i isola pe evrei și de a respinge inrîurirea lor
culturală.
Ne am amăgi
înse pe noi înșine, dacă am zice, că suntem destul de consequenți în ceeace
privește resistența față cu înrîurirea semitică. Massele cele mari ale
poporului o mai respinge, ce-i drept, dar societatea noastră cultă e în mare
parte semitisată, căci bisiantismul nu e în adevăr decât o formă a
semitinismului și tot semitisată e și cultura franceză, pe care a primit o o
parte din societatea română. Îndeosebi în țările coroanei ungare însă
semitismul e propagat sistematic și cu toată străjnicia, căci ceeace se numește
cultură maghiară nu e în adevăr decât spirit semitic.
Căsătoria civilă,
despărțirea școlii de biserică, măsurile luate spre a scădeá puterea
autorităților bisericești, lupta purtată parte fățișă, parte prin ascuns contra
creștinismului au în vedere numai asigurarea succesului propagandei semitice.
Trăind
întrun stat stăpânit de conducătorii acestei propagande și în continuă atingere
cu jidovi și cu jidoviți, românii din regatul ungar nu au putut să rămâie
neatinși de semitism.
Îndeosebi
tinerii, care cresc în scoli maghiare ori fac studii academice în centre
semitisate ca Clujul, Oradea mare ori Budapesta, iau pe nesimțite apucături
semitice și întorcându-se la ai lor, se simt străini între românii, cari
resping încă spiritul propagat de dânșii.
Semnul
distinctiv al acestor oameni înstrăinați de neam e, că ceeace pentru noi e
semitism pentru dânșii e lucru omenesc, ceva firesc și de sine înțeles, un
rezultat al civilizațiunii.
Ceeace e
românesc în felul nostru de a fi și de a gândi e rusticitate, lipsă de cultură,
foarte adeseori prostie. Istoria noastră, pe care n'o cunosc și nici nu țin s'o
cunoască, li se pare săracă în fapte. Literatura noastră, care nu se potrivește
cu felul lor de a gândi și de a simți, le pare sarbădă. Silințele noastre
politice și culturale li-se par naive. Ei pot să fie susțiitori zeloși ai cauzei
noastre naționale, dar nu din avânt, ci cu gândul de a-și crea pozițiune, și de
aceea NU sunt în stare să aduca jertfe și se dau după păr când interesele lor,
cari totdeauna sunt multe și mari, o cer aceasta.
Îi cunoști
de departe după îmbrăcămintea lor, care e totdeauna scumpă și deosebită de a
altor muritori, de cele mai multe ori pestriță, model și mostră după cel din
urmă jurnal.
Pe caleă
ferată iau clasa I. și se uită cu un fel de milă la ceice călătoresc cu clasa a
II-a. La hotel iau salon, dacă se poate, cu balcon la stradă, ca să i-se poată
arăta lumii. În cafenele și în restauranturi fac multă gălăgie și nu aleg după
calitate, ci după preț, totdeauna ceeace e mai scump. La dânșii acasă desfășură
mult lux, și dacă le dă mâna să umble cu doi cai, umblă cu patru.
Să se uite
fiecare împrejurul său și să și dea seamă, dacă știe ori nu asemenea oameni
prin aproprierea sa și dacă numărul lor scade ori crește.
Să se uite
fiecare împrejurul său și să și dea seamă, dacă știe ori nu asemenea oameni
prin aproprierea sa și dacă numărul lor scade ori crește.
Dacă scade,
e bine, ear dacă crește, e cu mult mai rău decum vor fi crezând ceice nu-și dau
seamă despre consevințele practice ale înclinărilor de felul acesta.
Omul, care
are trebuințe multe și mari, are multe și mari nevoi, se află mereu în
strâmtorare și face, vorba românului, pe dracul în patru, ca să agonisească. E
în stare și să mintă, și să amăgească, și să înșele, și să abuseze fie de
nevoile, fie de nepriceperea, fie de buna credință a altora, SE dă după păr, se
injosește, își schimbă hotărârile potrivit cu împrejurările, e tovarăș rău,
care te părăsește când lumea ți-e mai dragă. Mai rău apoi decât toate aceste e,
că el urește pe ceice nu sunt ca dânsul și din simțământ de conservare propagă
în societate spiritul, de care e stăpânit el însusi. Omul cum se cade, care se
stăpânește pe sine, ca să și poată face în toate împrejurările datoria, îi este
urgisit și vrednic nu de stima și de iubirea tuturora, ci fie un hipocrit
miserabil, fie un prost Astfel se stârnește în societate o luptă haină, în care
cei buni, care și aleg cu multă cruțare armele de luptă, adese-ori sunt biruiți
de reii, pentru care e bună ori și-ce armă.
Sant două
lumi îndușmănite de mii de ani, care se isbesc și în zilele noastre una de alta
și din lupta acestor două lumi nu vom putea să îeșim noi poporul român întreg
decât dacă vom ști să păstrăm cu îndărătnicie moștenirea morală a neamului
nostru, care a trăit timp atât de îndelungat în mijlocul unei lumi date peirii
și trăește și azi numai păstrându-și bunele moravuri.
https://georgeanca.blogspot.com/2018/09/barbaria-moderna.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu