OMUL în concepţia lui Blaise Pascal
de Florin George
Popovici
I.
INTRODUCERE
Omul este
pentru Blaise Pascal o fiinţă a intervalului, suspendată între tot şi nimic:
nimic în raport cu infinitul dar totul în raport cu neantul – avem de-a face cu
o ambiguitate ontologică („infinit de îndepărtat de ambele extreme”).
Dramatismul condiţiei umane rezultă din aceea că se găseşte la egală distanţă
de cele două extreme ale existenţei, din faptul că în om se găseşte un câmp de
luptă pe care se înfruntă agonic măreţia şi josnicia, gloria şi mizeria, fără
ca bătălia să se termine într-o victorie totală a uneia dintre părţi. Tragismul
mai rezultă din incapacitatea omului de a-şi putea determina cu exactitate
locul pe care-l ocupă în univers, de a tranşa între cele două tendinţe
contradictorii. Putem spune că, în acord
cu gândirea lui Pascal, omul poate fi gândit ca o fiinţă „atopică”, dacă putem
spune astfel (de la a – fără şi topos –loc): nu ştie pe ce treaptă să se aşeze.
Spectacolul grandios al universului îi provoacă o permanentă stare de
nelinişte, izvorâtă din dorinţa şi totodată din incapacitatea funciară de a-l
înţelege. Făptură firavă, vulnerabilă, dar de o complexitate extraordinară,
amestec de lumini (raţiune) şi umbre (instinct), omul deţine un statut prin
excelenţă contradictoriu: nici înger, nici bestie sau demon: „Nimic nu este mai
straniu în firea umană decât contradicţiile pe care le descoperim în ea cu
privire la mai toate lucrurile”. El este depozitarul unor calităţi şi afecte
contrare, al unor seducţii contrare deopotrivă de puternice: simţire-raţiune,
spirit-corporalitate. Omul nu înseamnă doar raţiune, ci şi afectivitate,
voinţă, deprinderi, cutume, obiceiuri. Dacă spiritul are ordinea lui, guvernată
de principii şi legi, în schimb, inima are logica ei pe care raţiunea adesea nu
este capabilă să o înţeleagă.
Ce-i rămâne
omului? Să caute să-şi înţeleagă condiţia, să descifreze ceea ce ţine de
intervalul în care este situat, să renunţe la voluptăţile care-l condamnă la
uitarea de sine, să tindă spre înălţarea spirituală, să dea creditul cuvenit
verbului a fi mai curând decât celui de a avea…
II.
FRAGMENTE DE TEXT
„Este
periculos să insişti asupra egalităţilor omului cu vitele fără a-i arăta şi
măreţia sa, după cum este periculos să-i arăţi cu prea mare insistenţă măreţia
pe care o are fără a-l face să-şi vadă josnicia. Este însă şi mai periculos
să-l laşi neştiutor şi de una, şi de alta. Însă este foarte avantajos să i le
înfăţişăm pe amândouă. – El nu trebuie să creadă nici că este doar asemenea
animalelor, nici că este asemenea îngerilor, şi nici nu trebuie să fie în
necunoştinţă de cauză privind ambele, ci trebuie să le cunoască. Omul nu este
nici înger, nici animal; nenorocirea este că cine vrea să devină înger, devine
animal”.(Blaise Pascal, „Cugetări” în Scrieri alese, trad. în lb. rom. la
Editura Ştiinţifică, Bucureşti, 1967)
„La urma
urmei, ce este omul în natură? Nimic în raport cu infinitul, tot în comparaţie
cu neantul, un lucru de mijloc între nimic şi tot. El este infinit de
îndepărtat de ambele extreme; iar fiinţa lui nu stă mai aproape de nimicnicia
din care este scoasă decât din infinitul în care-i înghiţită. Puterea sa de
înţelegere păstrează, în ordinea lucrurilor inteligibile, acelaşi rang ca şi
corpul în imensitatea naturii. Tot ceea ce poate face ea este de a descifra
ceva din ceea ce aparţine lucrurilor de mijloc, veşnic disperată că nu le poate
cunoaşte nici principiul de bază, nici finalitatea. (…) Iată adevărata noastră
stare. Este ceva ce limitează cunoştinţele noastre într-un fel de margini peste
care nu trecem, incapabili de a şti totul şi de a ignora totul în mod absolut.”
(Blaise Pascal, „Cugetări” în Scrieri alese, trad. în lb. rom. la Editura
Ştiinţifică, Bucureşti, 1967)
„Ce himeră
mai este şi acest om? Ce noutate, ce monstru, ce haos, ce îngrămădire de
contradicţii?! Judecător al tuturor lucrurilor; imbecil vierme de pământ;
depozitar al adevărului; îngrămădire de incertitudine şi de eroare; mărire şi
lepădătură a universului. Dacă se laudă, eu îl cobor; de se coboară, îl laud
şi-l contrazic mereu până ce reuşeşte să înţeleagă că este un monstru de neînţeles…
Omul este aşa de mare, încât măreţia lui reiese şi din aceea că el se ştie
nenorocit. Un copac nu se ştie nenorocit. Este adevărat că să te vezi nenorocit
înseamnă să fii cu adevărat; dar înseamnă şi că eşti mare dacă ştii că eşti
nenorocit. Astfel, toate nenorocirile omului dovedesc măreţia sa. Sunt nişte
nenorociri de mare senior, de rege deposedat… Omul nu este decât o trestie, cea
mai slabă din natură; dar este o trestie cugetătoare. Nu trebuie ca întregul
univers să se înarmeze spre a-l strivi. Un abur, o picătură de apă e destul ca
să-l ucidă. Însă în cazul în care universul l-ar strivi, omul ar fi încă mai
nobil decât ceea ce-l ucide; pentru că el ştie că moare; iar avantajul pe care
universul îl are asupra lui, acest univers nu-l cunoaşte”.(Blaise Pascal „Cugetări” în Scrieri alese, trad. în lb.
rom. la Editura Ştiinţifică, Bucureşti, 1967)
III.
SUGESTII INTERPRETATIVE
Lectura textului pascalian se poate
desfăşura la trei niveluri:
(1). NIVEL
DESCRIPTIV – Pascal încearcă să formuleze un răspuns la întrebarea: dintre
toate tipurile de fiinţare, prin ce anume se diferenţiază omul?
Omul = trestie
apartenenţa
omului la naturalitate (biologic) = nivelul de jos al lumii create
finitudine,
precaritate, fragilitate, vulnerabilitate
omul este o fiinţă
precară
limbaj
vegetal – “trestie cugetătoare” + accent =
“cea mai slabă”
limbaj
animal – “vierme de pământ” + accent = “imbecil”.
Omul =
trestie cugetătoare – apartenenţa omului la spiritualitate nu mai indică locul
pe care Pascal crede că îl ocupă omul între fiinţe spirituale:
apartenenţa
la spiritualitate poate fi dedusă din predicatele logice atribuite de Pascal
omului ca fiinţă spirituală:
a. “judecător al tuturor lucrurilor” =
capacitate judicativă/de raţionare
b. “depozitar de adevăruri” = rezultate pozitive
ale exercitării facultăţii de judecare
c.
“îngrămădire de incertitudini” = rezultate negative ale exerciţiului de judecată
OM = a+b+c =
fiinţă contradictorie
OMUL –
aparţine atât naturalităţii, cât şi spiritualităţii
fiinţa –
naturaliter-precară
spiritualiter-contradictorie
interpretare
a caracteristicilor nivelurilor extremale
piatră
unghiulară (puncte unificatoare) a lumii create
singura
fiinţă creată ce intră în mişcare cauzal şi aspiraţional
confruntare
dintre necesitate şi libertate
(2). NIVEL
EXPLICATIV – Pascal răspunde la întrebarea Ce sunt oamenii?
Teză: omul este cea mai măreaţă
dintre fiinţe
Argumentare:
(a). pentru că deţine, în genere, conştiinţa nenorocirii lui (i. e. măreţie =
conştiinţa propriei nenorociri); (b). în mod special, are conştiinţa
nenorocirii considerate a fi cea mai mare = moartea.
Concluzie =
superioritatea fiinţei umane în raport cu elementele naturale (vegetal, animal)
(3). NIVEL
PRESCRIPTIV – recomandarea/sugestia lui Pascal:
Întrucât nu
toţi oamenii au conştiinţa măreţiei lor (nu-şi conştientizează propria
condiţie) Pascal invită la adoptarea unei atitudini contemplative, la
reflecţie.
Îndemn la
filosofie – prin discursul său, Pascal ne plasează într-o poziţie
contemplativă, ne determină să reflectăm la specificul nostru, ca fiinţe umane.
IV.
REFERINŢE CRITICE
„Pascal
destituie filosofia din pretenţia ei de a cunoaşte omul şi de a întemeia pe
această cunoaştere o artă de a trăi cum se cuvine. El pune în evidenţă mişcarea
dialectică a conştiinţei, menită în chip firesc contradicţiei, sfâşierii.
Opunând conştiinţa stoică, pătrunsă de grandoarea sa, conştiinţei sceptice,
închinată îndoielii universale până la punctul de a se nega oarecum pe sine în
sentimentul neputinţei sale, Pascal arată cum aceste două forme opuse şi
inseparabile ale conştiinţei umane nu pot decât să se ciocnească, fără o
reconciliere posibilă pe planul raţiunii care îşi interzice contradicţia.”
(Jacqueline Russ, Istoria filosofiei, vol.2 – Inventarea lumii moderne, Editura
Univers Enciclopedic, Bucureşti, 2000, p.293)
„Numai
creştinismul face astfel posibil să gândim natura umană potrivit cu logica
paradoxală care îi este proprie, care uzează de contrarietate pentru a face să
ţâşnească această deosebire esenţială dintre natură şi graţie, care dă seamă,
totodată, de înjosirea omului, atunci când naturii i se sustrage graţia, şi de
înălţarea sa, atunci când aceasta vine să i se alăture. Istoria mântuirii este
istoria acestei traiectorii verticale ce oscilează pentru fiecare de la cădere
la ascensiune, de la greutate la graţie, de la mizerie la grandoare. Mântuire,
graţie şi grandoare, neprimindu-se totuşi decât în umilinţă înaintea lui
Dumnezeu (cunoaşterea mizeriei şi micimii — Pascal spune „josnicia”), în
deposesia unui eu care se eliberează de pretenţia la centralitate şi nu în
stăpânirea orgolioasă a voinţei. Umilinţa este aceea care ne face mari şi
grandoarea aceea care ne face umili.” (Jacqueline Russ, Istoria filosofiei,
vol.2 – Inventarea lumii moderne, Editura Univers Enciclopedic, Bucureşti,
2000, p.295)
https://floringeorgepopovici.wordpress.com/2011/09/26/omul-in-conceptia-lui-blaise-pascal/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu