TRAIANII noştri DACI
(partea a IX-a)
„Stau la hotare de veghe. E noapte. Romanu-i
aproape.
Vijelioase, în spume, se-nvolbur-ale Dunării
ape.
Hei tu, bătrână pădure, câţi arbori de tisă
din tine,
Mâine în zori vor cădea bubuind, peste
taberi străine!”
(Maica Teodosia – Zorica Laţcu, Veghez)
Eşecul romanilor în războiul
împotriva Dacilor liberi dintre anii 101-102, l-a determinat pe Traian să se
retragă la Roma, să mediteze, să cugete, să chibzuiască. Avea informaţii de la
iscoadele trădătoare că AURUL dacilor din cinci în cinci ani se întoarce în
Marele Sanctuar al Jertfei şi nemuririi lor, când Solul sortit din cei 102,
iniţiaţi înţelepţi pleca prin sacrificiul suprem, bucurie şi onoare la profetul
Zamolxe.
Romanul Traian a plecat optimist
din Roma la 4 iunie 105, trecând Dunărea de astă dată pe podul de piatră
construit de tracul Apollodor din Damasc, hărţuind şi aşteptând clipa
favorabilă, ziua favorabilă, anul favorabil – 22 Iunie 106 – Ziua sacră a dacilor la Marele Sanctuar de la Grădiştea
Muncelului.
Atunci, odată la 150 de ani
vin Marile Ospeţe ale Nemuririi.
Atunci mesagerii sunt Marele Rege sau Marele Preot.
Atunci au fost ucişi cei 101 sacerdoţi -
înţelepţi ai cultului zamolxian.
Atunci s-a început distrugerea
cu ferocitate a lăcaşurilor de cult dacice.
Atunci s-a început exodul
prizonierilor din casta nobiliară şi militară.
Atunci s-a început golirea
Daciei de Aurul ei atât de preţios pentru romani.
„Dacii au fost biruiţi fiindcă anul
106 împlinea veacul dacic. Fiindcă exact cu 150 de ani în urmă – 22 Iunie
44 î.Hr. mesagerul a fost Burebista...
Decebal nu s-a sinucis. Decebal s-a jertfit ca Soarta să mai dea
dacilor un veac zalmoxian.”
(Andrei Vartic, Ospeţele Nemuririi, Ed. Vicovia/ Ed.
Babel, 2012, p. 49)
Viaţa Dacului nemuritor se prelinge întru Ancestral şi Apoi, întru
bătălii şi biruinţi, întru curaj şi crez, întru cultură şi cult, întru Casă şi
Cosmos, întru Dumnezeu şi Neam, întru Vatra Străbună şi Grădina Maicii
Domnului, întru familie şi popor, întru Trecut – Prezent şi Viitor, întru
Marele Sanctuar zamolxian şi Biserica lui Hristos.
Fiinţa Dacului nemuritor se cuminecă întru alternanţa cuvânt-grăire,
artă sacră, atitudine, aură, azur serafic, cântare diafană, datini, dăruire,
drumul Crucii – Învierea, fascinaţie, folclor, persoană, port, splendoare,
întru Zamolxianism, Hristologie şi Dăinuire valahă, întru realitate nemăsurabilă
a vibrării de suflet şi creaţie sublimă.
Pe acest Drum sacru al
dăinuirii dacoromâne îi întâlnim şi pe cei doi Fii aleşi ai Daciei Mari, marii
pătimitori creştini Traian Murariu şi
Traian Popescu – Macă.
TRAIAN Murariu, s-a născut în câmpia bănăţeană a comunei Pădureni de
Timiş la 7 aprilie 1901, într-o familie de ortodocşi harnici, cinstiţi,
cumpătaţi şi evlavioşi. Deşi înzestrat nativ, Traian a terminat de absolvit
doar şcolala generală. S-a achitat onorabil de serviciul militar şi a rămas stâlpul
familiei în vatra părintească alături de cinstea, credinţa şi omenia bravului
ţăran român, deşi fapta ultimă care-l scoate din anonimat avea să-l înscrie în
istorie încununându-l cu aura cerească de martir dac.
Fiinţă sensibilă şi dârză,
smerit şi autoritar, răbdătoar şi zelos s-a împlinit printr-o nemărginită
dragoste faţă de Dumnezeu, alături de o iubire neţărmurită pentru Neam şi de o
credinţă profundă înmănuncheată într-o morală vie, ireproşabilă.
Destoinicul ţăran, primeşte în
casa sa din Pădureni, doi tineri foşti bravi elevi-luptători anticomunişti ai
liceului „Negru Vodă” din Făgăraş: Nicolae Mazilu şi Ion Mogos, elevi eminenţi, apoi exmatriculaţi, arestaţi, condamnaţi
şi întemniţaţi în penitenciarul special pentru copii de la Târgşor. După ce au fost eliberaţi s-au îndreptat spre Uzinele din
Reşiţa în căutarea unui loc de muncă. Aşa ajung în Pădureni la casa lui Traian
în 1950, în seara de 12 Decembrie, a Sf. Ierarh Spiridon, făcătorul de minuni. Luptătorii sunt găzduiţi şi omeniţi,
dar miliţia care-i adulmeca i-a descoperit. Eroii sunt împuşcaţi şi aruncaţi
într-o groapă comună, iar gazda Traian este
arestat, torturat şi acuzat de complicitate la crima de uneltire contra
ordinii sociale, iar în baza sentinţei nr. 1529/ 4 decembrie 1951 este condamnat la moarte.
A fost executat în 27
Septembrie 1952, primind cu seninătate martiriul întru Hristos şi Ţară, în
sinistrul penitenciar Jilava. (Martiri
pentru Hristos, din România, în perioada regimului comunist. Ed. I.B.M. al
B.O.R., Bucureşti-2007, p. 498-499)
Traian Popescu – Macă (1923-2010)
În familia bucureşteanului
Ştefan, mecanic de locomotivă şi a Cleopatrei profesoară de germană, lângă cele
două lalele Elvira, ajunsă
profesoară de Geografie la Colegiul Naţional „Gheorghe Lazăr” – Bucureşti şi Olga, devenită Dr. în Biologie – şef Laborator la spitalul
Brâncovenesc, s-a născut şi bujorul Traian,
în 27 August 1923. Alături de dragoste şi bucurii, Traian a primit şi educaţia
creştină, caracteristică adevăraţilor Români. Şcoala primară a făcut-o la
Braşov, continuând cu liceul „Aurel
Vlaicu” – Bucureşti, unde şi-a încununat adolescenţa în Mănunchiul de prieteni şi Frăţia de Cruce, a Dacoromâniei. A absolvit elogios Facultatea de
Construcţii în cadrul Politehnicii şi Academia de Înalte Studii Comerciale şi
Industriale – Bucureşti.
Traian Popescu a desfăşurat o
activitate vie, militantă, patriotică, anticomunistă între 1945-1947, tipărind
câteva pagini intitulate „Neamul
Românesc”, în care erau arătate atrocităţile bolşevice ale Armatei roşii – numită de proletariatul
laş şi trădător din România şi „eliberatoare”,
de fapt diabolica armată barbară, uzurpatoare, violatoare, criminală şi
sechestratoare a Vetrei străbune, a Tradiţiei sfinte, a Pantheonului spiritual,
a Elitei ortodoxe prin graţia laşului
rege, trădătorul Mihai I Gângavul.
Foile incendiare erau expediate de colegii săi direct în cutiile poştale. A
colaborat tot clandestin cu un absolvent de liceu Corneliu Decebal Andrei care
conducea ascuns un serviciu de informaţii privitor la starea socio-politică a
ţării ocupate de lăcustele sovietice, care devorau totul în cale prin foamea şi
setea lor.
15 Mai 1948 - Prima mare prigoană
anticreştină
ISTORIA NEAMULUI NOSTRU DACOROMÂN ESTE MĂSURA JERTFEI SALE MILENARE ÎNTRU
DUMNEZEU ŞI VATRA STRĂBUNĂ ŞI SPIRITUALITATEA CREAŢIEI ADUSĂ PRIN SACRIFICIUL TUTUROR
GENERAŢIILOR DE AUR!
„Generaţiile eroice au modelat sufletul neamului, au creat cultură,
legislaţie, filosofie, şi au dat în esenţă răspunsul naţional la chemarea lui
Iisus: Creştinismul românesc.” (Traian Popescu, File din Procesul Comunismului – Comunismul la Judecata Istoriei –
Teroarea şi Diversiunea Politica de Stat. Ed. Scara, Bucureşti 2007, p.
178)
Generaţia – 1948 sau Generaţia Crucii a dat Neamului şi
Bisericii lui Dumnezeu cel mai mare număr de Eroi, Cuvioşi, Martiri, Muceniţe,
Mărturisitori şi chiar de Sfinţi.
„Tineri şi mai puţin tineri, de la elevi de liceu şi studenţi, la cei
cu răspunderi familiale, purtând greul războiului anticomunist, cât şi în special
al recuceririi Ardealului de Nord, toţi aceşti membrii ai generaţiei noastre
s-au confruntat cu atentatul la
fiinţarea istorică şi geografică a poporului român. Ei au trebuit să
răspundă la încercarea de a i se falsifica spiritualitatea şi cultura prin
desfiinţarea instituţiilor de bază (fundamentale, n.a.) ale societăţii şi ruperea filmului unei
istorii bimilenare (multi milenare, n.a.). Totul era atacat.” ” (ibid., p. 178-179)
Zidul de apărare în faţa
cataclismului apocaliptic al persecuţiei creştinilor ortodocşi de către
balaurul roşu – comunismul a fost GENERAŢIA 1948 – GENERAŢIA CRUCII, care şi-a
făcut SCUT din chezăţia JERTFEI sale
curate, muceniceşti.
Prigoana şi persecuţia
anticreştină declanşată de ocupanţii sovietici şi slugile lor proletare a
provocat arestarea a zeci de mii de tineri români, creştini ortodocşi din toate
clasele sociale, conform operaţiunii nr. 5 prin ordonanţa M. I. din data de 13
Mai 1948, şi conform estimărilor trădătorului general neromân Mihai Pacepa, „în noaptea de 14-15 Mai sunt arestaţi 15.000 de membrii ai Mişcării
naţionaliste.” (ibid., p. 172)
Între cei 15.000 se aflau inginerul
Traian Popescu şi Corneliu Decebal Andrei. Întâi a fost dus la Malmaison unde a
avut parte de o consiliere socialistă
prin tortură, loviri dese cu ranga. Au urmat apoi alte calvaruri la Jilava,
Piteşti, Gherla, Aiud şi Văcăreşti, pentru vina iubirii de Dumnezeu şi de Neam,
tradusă în Crimă de înaltă trădare,
20 de ani, Crimă de Organizare împotriva
Ordinii Sociale, 10 ani, degradare
civică şi 5 ani închisoare
corecţionară. În temniţele de la Piteşti şi Gherla a beneficiat de Experimentul
reeducării, inventat de pedagogul marxist Makarenko – „Cumulări lente cantitative duc la salturi bruşte calitative”. „S-a
testat astfel rezultatul efectului maxim la care se poate ajunge prin
exercitarea unei terori permanente şi îndelungate fizice şi psihice timp de 24
de ore din 24, după un minuţios şi <<ştiinţific>>
program. La un capăt s-a produs o dezumanizare totală printr-o degradare
psihică, morală şi fizică a elementului asupra căruia s-a acţionat, iar la
celălalt capăt rezultatul torturii a fost martirajul.
Sfinţi şi mucenici pe de o parte,
monştri pe de alta.” (Traian
Popescu, Experimentul Piteşti – Mucenicie
şi Satanizare – Terorismul din închisorile Piteşti, Gherla, Canal, Tg. Ocna.
Atacul brutalităţii aupra conştiinţei, ed. Scara, 2007, p.157)
Împotriva satanicului „experiment”, Generaţia – 1948 - Generaţia Crucii a luptat pe viaţă şi
pe moarte „cu preţul a sute de mii de vieţi jertfite sau schilodite”. (File
din Procesul Comunismului, op. cit., p. 182)
Atrocităţile sovieto-româno-proletare şi-au extins prăpădul
şi asupra monahismului românesc ortodox,
arestând o parte dintre călugării şi monahiile diferitelor mănăstiri şi desfiinţând
zeci de lăcaşuri sfinte. În anul 1958 existau 197 de mănăstiri şi schituri, iar în anul 1987 mai erau 103. În
anul 1951 erau 10.000 de călugări, iar în anul 1963, doar 1.000. (Pr. Ioan Dură, Monahismul Românesc în anii 1948-1989)
„Un caz aparte l-a constituit Mănăstirea Vladimireşti, desfiinţată în 1956 după ce în 1955 fusese arestate o
serie de maici: Maica Veronica,
stareţa Mănăstirii, Maica Teodosia,
poeta mistică, Maica Mihaela Iordache, secretara Mănăstirii, Maica Mihaela Portase, ghidul Mănăstirii, în
frunte cu Duhovnicul Mănăstirii, monahul doctor în Teologie Ioan Iovan. Toate cele 300 de măicuţe
ale mănăstirii au fost evacuate cu forţa armată...” (File din Procesul Comunismului, op. cit., p. 184)
Eroul nostru Traian Popescu a
cunoscut în infernul închisorilor comuniste şi miracolul divin, mai întâi prin
salvarea vieţii sale fizico-psihico-morale de către Maica Domnului prin monahia
poetă – mistică Teodosia – Zorica Laţcu, apoi prin creaţia spontană spirituală
a două lucrări simfonice de mare profunzime artistică.
Momentul salvării lui ca
fiinţă a venit chiar în momentul agoniei sale când încă mai licăreau câteva
scântei de viaţă. Timp de 7 luni de zile a străbătut calvarul anchetelor
continue, finalizate cu o noapte de tortură mortală. Bestiile s-au întrecut
între ele, prin satanismul lovirilor, cu ţevi, cu bastoane, cu cisme, cu tot
ceea ce putea să rupă, să spargă, să frângă oasele victimei, securişti, gabori,
gorile, între care renumitul tuciuriu din Obor, călăul Brânzaru de 100 de kg,
fiara fiarelor sau călăul de la Interne.
Trecuseră două luni de la noaptea muribundă, peste care se aşternuse
doar teama, tremurul, durerea, disperarea, degringolada psihică, când pe la
începutul lunii Octombrie 1955, a auzit dinspre celula vecină un glas de înger,
„DOAMNE!”, urmat la scurt timp de
graiul cuvintelor, „MAICA DOMNULUI”.
Au stabilit comunicarea prin sistemul morse, aflând că îngerul vecin era Maica Teodosia de la Mănăstirea Vladimireşti.
Maica s-a rugat pentru Traian. El nu mai putea să se roage. Era la capătul
puterilor şi totuşi în zilele de 16-18 Octombrie, mintea i-a fost asaltată
pentru prima oară de versuri inedite însoţite de o muzică serafică...
Ziua de 19 Octombrie 1955,
ziua mamei sale a înecat-o cu lacrimi, strigând-o continuu. Călăul Brânzaru
fusese anunţat pentru a-l tortura în acea noapte. După programul de seară s-a
întors sfârşit în celulă, murmurând cuvintele: „Doamne, iartă-mă! Mamă, iartă-mă! A înghiţit 80 de hidrazide,
tăindu-şi venele cu un ciob de sticlă...
Aripa morţii însă nu l-a atins, fiind alungată de Maica Domnului şi de
ruga aprinsă a maicii Teodosia – Zorica Laţcu. Temniţa, calvarul nu s-au
sfârşit, iar lucrarea lui spirituală abia începea. Rugăciunea a revenit ca un
şuvoi, iar versurile şi muzica angelică se revărsau în torente divine picurate
cu prisosinţă de Mântuitorul Hristos.
Fără creion şi hârtie, fără
exerciţiu şi experienţă muzicală Eroul Traian Popescu a elaborat în
penitenciarul din Aiud textul şi muzica a 20 de lucrări, dintre care 3 cu
caracter simfonic.
Poemul – Cantată „Mântuire”; Oratoriul „Calvar”; Oratoriul „Patimile şi Învierea Domnului”, opere
care au fost interpretate în Sala de Concerte Radio în 1991,1992, 1993, de
către corul Filarmonicii „George Enescu”, Maestru Cor Valentin Gruescu (Poemul „Mântuirea”); Oratoriul „Calvar” în 1997, de către „Orchestra Naţională Radio, dirijor Paul
Popescu şi ambele – vizionare Video în
Suedia la invitaţia Fundaţiei Hjelmseryd
în cadrul Colocviului desfăşurat între 21-23 August 2006, precum şi în aula
Universităţii Suceava – Ştefan cel Mare.
În anul 2008 Traian Popescu a
făcut parte dintre invitaţii de onoare ai celui de-al Doilea Congres „Rezistenţă
prin Religie” – Tomis - Constanţa, cu paricipare internaţională,
S.U.A., Germania, Basarabia organizat de Institutul Rezistenţă prin Religie şi Fundaţia Sfântul Apostol Andrei, fondate de mine, în colaborare cu
Arhiepiscopia Tomisului, păstorită de vrednicul Arhiepiscop Teodosie Petrescu.
Manifestarea de înaltă ținută
așezată sub simbolul Rezistenţă prin Religie a reunit
circa 160 de personalităţi,mari istorici , teologi, preoţi, jurnalişti,
profesori, scriitori, artişti, militari, 86 dintre participanți fiind eroi –
veterani ai temniţelor regalo-comuniste,s-a desfășurat pe parcursul a trei
zile, reunind 5 expoziții tematice, comunicări cu caracter istoric sau de
mărturie proprie, 18 lansări de volume cu conținut dedicat tematicii alese.
Totul a fost posibil cu
ajutorul neprecupețit al Arhiepiscopului
Teodosie, trimisul Sf. Apostol Andrei să-i împlinească Misiunea.
A fost, se pare, ultima
prezentare în public a celor două lucrări simfonice născute ca dar ceresc în
temnița Aiudului, autorul TRAIAN POPESCU
fiind copleșit de bucuria recunoașterii valorii creației sale.
În urma profundelor cercetări
din sutele de lucrări publicate şi în mod expres din zecile de mărturii vii,
directe, înregistrate audio-video ale supravieţuitorilor temniţelor
ateo-comuniste, mi-am elaborat astfel conceptul „Rezistenţă prin Religie”:
Lupta aprigă împotriva
comunismului din România a încorporat două FORŢE, două PUTERI, două ARMATE ale
Rezistenţei, Rezistenţa Anticomunistă şi
„Rezistenţă prin Religie”.
Rezistenţa Anticomunistă – Armata de partizani în rândul căreia
s-au înrolat aproape toate categoriile sociale a luptat direct cu arma în mână,
în condiţii vitrege de libertate fizică, morală, în munţi, în peşteri, în
păduri, în faţa armatelor roşii organizate, dotate cu tehnică superioară de
luptă, finalizându-se prin înfrângere, dar şi prin victoria a mii de EROI.
Rezistenţa Anticomunistă a avut caracter determinat, chiar dacă s-a
continuat şi în temniţele şi lagărele comuniste din întreaga Românie
Penitenciară sub forma îndârjirii deţinuţilor
politici, faţă de nedreptăţile şi fără-de-legile comise de regimul
ateo-proletar, bolşevic. Cei mai mulţi s-au cicatrizat în durere şi amărăciune.
Unii însă, au atins chiar praguri ale demnităţii, precum istoricul Gheorghe Brătianu.
„Rezistenţă prin Religie”
(spun Rezistenţă, nu Rezistenţa fiindcă ea nu s-a întrerupt încă...) – Armata eminamente creştin-ortodoxă a
luptat direct în plan spiritual prin rugăciune, poezie, creaţie, jertfă,
suferinţă, iertare, cruce, iubire sub permanenta anchetă, sub neîntrerupta
supraveghere, sub continua tortură. Duşmanul de moarte a avut ca ierarhie de
vârf etnia anti Hristos, anti Fecioara Maria, anticreştinism, antiromânism, cuibărită
în sânul Securităţii şi în braţele partidului comunist din România, folosind
călăi din toate sferele şi scursorile societăţii proletare, ale stârpiciunii, bestialităţii,
laşităţii, prostiei şi barbariei.
„Rezistenţa prin Religie”
era formată din Elita spirituală alcătuită
sub toate vârstele, conştiinţele, caracterele, elanurile de la elev la dascăl,
de la student la profesor, de la soldat la general, de la ţăran la prinţ, de la
meşter la inginer, de la tânăr la bătrân, de la cutezător la filosof, de la
grăitor la teolog, de la mirean la preot, de la muncitor la demnitar, de la
călugăr la ierarh, de la monahii la fecioare, de la ciobani la poeţi, de la
soţii la mame.
Ostaşii „Rezistenţei prin Religie”, deveniţi
deţinuţi religioşi au dat
Rezistenţei un caracter permanent atât în temniţă, cât şi în afara ei în
libertatea sechestrată, înainte şi după Crăciunul
însângerat al anului 1989.
Finalitatea „Rezistenţei
prin Religie” de atunci s-a concretizat prin BIRUINŢĂ asupra
vrăjmaşilor, prin CRUCE şi ÎNVIERE, dând pământului străbun EROI, GENII,
CUVIOŞI şi MĂRTURISITORI, iar Cerului strămoşesc PROFEŢI, MARTIRI, MUCENIŢE şi
SFINŢI.
Rezistenţă prin Religie astăzi va urma pilda Rezistenţei religioase
de atunci!
Opera post detenţie a
eroului-mărturisitor Traian Popescu-Macă s-a concretizat în:
· Cărţi
1.
Mănăstirea
Predeal –Evocări. 2. Catrenele Învierii „Zarca” Aiud 1957-1958. 3. Experimentul
Piteşti. 4. File din Procesul Comunismului. Teroarea şi Diversiunea Politică.
· Articole, colaborator la „Aldine”, România Liberă, revistele „Scara”, Gândirea, Analele Sighet, „Cununa Credinţei”, „Origini”-
America.
· Comunicări, Facultăţile de Matematică şi
Teologie.
· Vizionări – Audiţii, T.V.R. Internaional +
T.V. Cultural, Radio România Tineret, Radio România Cultural, Radio România
Actualităţi.
· Activitate profesională, participant la
construirea a unor fabrici din ţară şi două poduri de cale ferată Braţul Borcea
Feteşti şi Dunăre – Cernavodă.
In memoriam, câteva Figuri – Icoane, foşti
camarazi-eroi ai Eroului – Mărturisitor Traian Popescu, care au transformat ura,
prigoana, persecuţia, celula, temniţa, suferinţa, tortura, prin binecuvântarea
cerului în Frumuseţea creaţiei creştin-ortodoxe.
„Aurel Obreja, fost elev de liceu, după ce în închisoare
a dăltuit în bucăţele de os cu o sârmuliţă şi cu un ac rătăcit în cuta unei
haine sau în talpa bocancului, a devenit sculptor de troiţe de o rară
frumuseţe.
Nicuşor
Purcărea şi-a materializat sensibilitatea artistică şi spirituală,
sculptând miniaturi la porţi de casă ţărăneşti, expunând în Bucureşti, Braşov
şi în Franţa. La Braşov a creat o şcoală de sculptură cu tineri dornici de a-şi
însuşi această artă.
Ion
Păunescu a sculptat busturi şi compoziţii statuare, dar datorită
restricţiilor politice nu a putut expune, iar ca versificator a fost publicat
postum.
Mihai
Tufeanu, inginer de profesie, inventator după ieşirea din detenţie se
dedică picturii expunând la Sala Dales din Bucureşti.
Sergiu
Mandinescu şi Constantin Oprişan poeţi
eminenţi, iar Mihai Timaru, Aurel
Vişovan, Virgil Maxim, Dumitru Bordeianu, Costin Merişca, Ion Munteanu, Paul
Caravia, memorialişti de frunte. Dan
Lucinescu, român cu dublă cetăţenie şi suedeză, stabilit la Malmo şi la
Bucureşti, deopotrivă cercetător, inventator – „Tehnologii ultrasonice
magnetografice şi de analiză spectrală” (1968) şi un
talentat al condeiului. Este autorul a 14 volume cu caracter memorialistic,
istoric, psihologic.”
(Traian Popescu, Experimentul Piteşti..., op. cit., p. 159)
M-a onorat colaborarea şi
preţuire Eroului-Mărturisitor Traian Popescu, căruia-i port cinstire şi
recunoştiinţă deosebită.
Primeşte-ţi, lume, ţărna înapoi!
„Primeşte-ţi,
lume, ţărna înapoi,/ Că cerul nu ne-a vrut! Trufaş şi rece,/ N-a vrut nici o
centime să-şi aplece/ Nici creştetul, nici poalele spre noi.// Pornisem dârji
să dăm năvală-n el/ Şi toată lumea s-o cărăm în stele,/ Dar vitregii, căderi şi
câte cele/ Pe suflet ni s-au pus ca un cârcel.// Dezamăgiţi în primul nostru
dor,/ Am vrut să poposim atunci în stele,/ Dar stelele nu au voit nici ele,/
Geloase să nu fim asemeni lor.// C-un pas mai jos, am vrut să fim azur,/ Dar
nici azurul nu ne-a vrut tovarăşi,/ Şi-a început rostogolirea iarăşi,/ În
hohotul stihiilor din jur.// Şi tot alunecând pe povârniş,/ Am vrut să ne săpăm
mormântu-n zare,/ Să ne păstreze ea şi să ne care/ În cerul plin de taine, pe
furiş.// Dar limpezimea zării de cristal,/ Sub greutatea-nfrângerilor noastre,/
Şi-a destrămat minunile albastre/ şi s-a surpat cu noi precum un mal.//
Primeşte-ţi, lume, ţărna înapoi/ Şi sapă-ne cât mai adânc mormântul!/ De cerul
nu ne-a vrut, ne-o vrea pământul,/ Că toţi suntem ai lui – şi tu, şi noi.
(DEMOSTENE Andronescu, Peisaj Lăuntric, Christiana,
Bucureşti-2009)
GHEORGHE CONSTANTIN NISTOROIU
6 Iunie 2021
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu