MIHAI EMINESCU
(1850-1889) – DUPĂ TRECEREA LA VEȘNICIE-
15
IUNIE -1889,
POETUL
RE-ÎNVIAZĂ ÎN INIMA POPORULUI SĂU
ROMÂNESC!
”PĂMÂNT ȘI APĂ”
(Din legendele
Traciei)
MOTTO:
...După
vremuri mulți veniră, începând cu acel oaspe,
Ce din
vechi se pomenește, cu Darius a lui Istaspe;
Mulți
durară, după vremuri, peste Dunăre vr-un pod,
De-au
trecut cu spaima lumii și mulțime de norod;
Împărați,
pe care lumea nu putea să-i mai încapă,
Au venit
și-n țara noastră de-au cerut pământ și apă”
Mihai
Eminescu-
Scrisoarea a III-a-1881
Istoriograful de profesiune, acel
harnic uricar și căutător prin universala Istorie și Preistorie a Omenirii, va
recunoaște de la prima ochire adevărul adânc istoric și real, așezat în versul
eminescian:
”Au
venit și-n țara noastră de-au cerut –”pământ
și apă”.
Cu toate că expresia ”pământ și apă” este rezultatul
imaginației poetice, spusă de poetul nostru geniu, în sensul cel mai metaforic,
istoriograful va recunoaște și aprecia imediat exactitatea cu care maestrul
poeziei românești așează în vers o realitate istorică precisă.
Fiind, deci, vorba tocmai de acea formulă
folosită. Heralzii(soliile) regilor Persiei, veniți să pretindă supunere, ”pământ și apă”cereau de la cetățile
și popoarele ce urmau a fi supuse și înrobite.
”Pământ și apă”, au cerut solii lui Darius
I, ”regele regilor”, când acesta avu nebuna idee de a mărșălui spre Tracia. ”Pământ și apă”pentru regele lor au
cerut soliile persane anticilor cetăți grecești, ionienilor, dorienilor,
spartanilor, macedonenilor, etc. Cât au fost tiranii antici de tirani, mulți
s-au plecat invaziei persane, că multe erau certurile și ambițiile între
cetățile Greciei antice.
Așadar, iată că în anii 514 î.d.Hristos, Darius a lui Istaspes, în fruntea unor largi cohorte militare, vine de cere Traciei, ”pământ și apă”. Și ajunge la gurile Dunării. Partea dintre Dunăre și Marea Neagră(Pontul Euxin) era numită Sciția Minor și corespundea Dobrogei actuale, fiind în același timp parte din Moesia. Dar la Nord de Dunăre, în pământurile care acum se cheamă Valahia și Moldova (Istoria Greciei-de J.B.Bury,1903), trăiau popoare pe care grecii le-au numit în general sciți, dar, desigur incorect, pentru că în operele literare și istoriografice grecești(Sofocle, Herodot, Tucicide) se vorbește despre Traci, ca fiind locuiotorii acelor Pământuri ale Moesiei. Herodot și mai sigur ne informează că Geții erau locuitorii autohtoni în ținuturile Dunării de Jos. Și tot mulțumită lui Herodot aflăm că: ”Geții erau cei mai viteji și cei mai drepți dintre traci”.Dar neamul tracilor(spune Herodot) este cel mai mare dintre toate neamurile, după acela al indienilor. În Peninsula Balcanică și la Nord de Dunăre trăia acest mare neam al tracilor. Cel din Sudul Dunării trăia împărțit în numeroase triburi, ca Odrizii și Moiesii. Tracii din Dobrogea, Moldova și Muntenia se numeau Geți, iar cei din Transilvania, Banat și Oltenia se numeau Daci. Dar ei vorbeau aceeași limbă spune tot Herodot. Și, peste încă patru sute de ani, aceleași triburi autohtone din Spațiul carpato-dunărean vor fi notate în izvoarele latine (Caesar, Pompeius, Trogus, Strabon, Horațiu, Vergiliu, Ovidiu) sub numele de daci și geto-daci la fel. După toate izvoarele și menționările istoricilor vremii, precum și din traducerile epigrafiilor ulterioare, s-a stabilit cu certitudine că geto-dacii erau, de fapt, cu mult timp înaintea expediției lui Darius I, stăpânitori de vatră. Strabon, geograf și istoric de seamă, ne informează din nou, că: Geții vorbeau aceeași limbă cu tracii, iar dacii au aceeași limbă cu geții. Ritul lor religios era de o factură ”urano-solar”, iar în același timp politeist.
Principalele zeități erauZalmoxes,
Gebeleizis, Bendis, etc. Sciții intră în contact cu triburile geto-dace mai
mult prin intermediul schimburilor economice, sau al unor încursiuni militare,
numai că, lovindu-se de vitejia geților, cruzimea nu prea le-a fost cu succes,
din moment ce geții reușesc să-i ogoiască, stând pe picior de egalitate. Că or
fi fost sciții atât de cruzi, încât au mâncat, efectiv, circa 700 de perși
căzuți prinzonieri, iar din craniile acestora au băut vin, legendele oricum
povestesc, iar cu timpul s-a ajuns la credibilitate. Tot Herodot ne spune că,
de fapt, Darius urmărea o revanșă asupra sciților, care, cu circa o sută de ani
în urmă ocupaseră Media persească.
Oricum, ”regele regilor” adusese cu el și pe arhitectul Samian, pentru a lega
din corăbii un pod peste Bosfor, la Nord de Bizanț. El se afla, deci, la
porțile Europei, ba încă reuși să-și așeze satrapii săi guvernatori peste
cetățile grecești.
Tracia era întinsă și bogată, îl ademenea,
numai că pădurile cele mari și întunecoase le ascundea lor potopul ce-i
aștepta. Apoi, cohortelor sale militare Darius adaugă tiranii și despoții
cetăților supuse lui. Histiaeus, tiranul Miletului, Miltiades, despotul din
Chersonesus, Lidienii, Frigienii, Spartanii, Ionienii, Dorienii, mulțimi de
venetici asiatici s-au alăturat regelui
persan. Așadar, nori negri planau deasupra Traciei. Dar Tracia era puternică și
bogată. Ocupația principală era agricultura. Holdele întinse de mei dădeau
geto-dacilor hrana lor preferată, de care prof. de Istorie Protopopescu din
Sydney, ne povestește azi de tradiționala mămăligă românească. Tracii erau
vestiți crescători de animale. Laptele le era suficient, iar fierberea acestuia
cu mei era o rețetă culinară de zile mari. Practicau tracii geto-daci aurăria,
argintăria, dulgheria, fierăria, meșteșuguri care le asigurau nu numai unelte
de muncă, dar și arme de luptă.
Atelierele meșteșugărești zornăiau la
Uioara(lângă Cluj), la Deva, lângă Hunedoara și la Drajna de Jos(lângă
Ploiești). Depozitele de bare de bronz erau enorme. Geto-Dacii din Tracia erau
făuritori de săgeți de luptă, arcuri, cuțitoaie și custuri, scări de călărie și
scuturi de apărare, necesare la nevoie. Și ocaziile nu lipseau, după cum știm,
începând cu celții, sciții, grecii, etc.
Albinăritul era iar o ocupație plăcută,
femeile prelucrau cânepa, țesând pânză deosebit de frumoasă, albă sau
înflorată.
Spiritual, tracii erau mărinimoși, iubitori
de pace dar și buni la suflet. Legenda ne amintește de Dromihete, care, capturându-l
pe Lisimah (sec.III,î.d.Hristos), cu întreaga armată a acestuia, îl aduce la
curtea sa ospătându-l cu toată cinstea, îl eliberează cu întreaga armată, iar
acest gest dă macedonenilor o bună lecție, ce se fructifică ulterior într-o
bună vecinătate cu geto-dacii. Numai că logica spiritului e mult mai
ingenioasă, astfel cine e capabil să împlinească fapta lui Dromihete, are și
siguranța puterii proprii neumbrite de nici o frică. Această calitate a
bunătății sufletești se pare că, ereditar, s-a transmis însăși poporului român
până în ziua de azi.
Alt simț și gândire însă domina caracterul
lui Darius ajuns acum la gurile Dunării europene. Dornic de mărire și putere,
el face un complot împotriva propriului lui tată, Hystaspes, pe care îl ucide
pentru a-i lua tronul. Visul lui era de a intra în Tracia și a o înrobi,
punând-o sub guvernarea satrapilor perși.
Dar, se pare că puține informații aveau
perșii despre traci, pentru că cel apt de fapte mărinimoase mai are de la
natură și acea tărie de voință și vitejie de a-și apăra vatra, iar geții cu sciții
din Dobrogea(Sciția Mică), pe unde Darius avu plan să intre în Tracia, nu era
tocmai ceea ce regele persan își închipuia, cum erau adică acei coloniști greci
de pe coastele Pontului Euxin. Tracii geto-daci coborau din preistorie, cu cele
șase sute de milenii de ani în vatră. Ar fi fost o incomoditate pentru ei să-i
deranjeze cineva tocmai acum, când lumea se pare că se apropie de cea a treia
mare diviziune socială a muncii. Europa depășea Asia, iar ulterior, odată cu
apariția în scena istoriei a lui Alexandru Macedon, balanța puterilor este
înclinată definitiv. Apariția Romei romane șterge orice speranță de subjugarea
Europei.
Dar, deși vremea nefiind încă cea amintită
mai sus, oricum Tracia nu era o pradă ușoară, așa cum visau regii
persani,Cyrus, Cambyses, Hystaspes și Darius
care acum se afla la gurile Dunării, cu o imensă armată. Oricum, corăbiile
grecești, ioniene,spartane înaintară în sus-ul Dunării, iar în dreptul Sciției
Mici ajutară de aruncară pod de corăbii peste Dunăre, de trecu Darius în
fruntea armatelor sale.
Numai că ”regele regilor” se îngrozi numai
uitându-se spre întunecimea codrilor păduroși ai Traciei. Acolo îi aștepta
spaima și necunoscutul, iar Darius bănuia aceasta. Rătăci el cu armata cât
rătăci prin câmpiile trace, încât, până la urmă, ajunse de pierdu și legătura
cu propria-i armată. Înspăimântat de strășnicia vitejească a geților ce sar la
luptă (Herodot – ”fiind geții cei mai
viteji dintre traci”),Darius se
retrage spre podul de corăbii pentru a regăsi și prelua sub comandă cohortele
militare împrăștiate aiuirea, în timp ce tiranii cetăților grecești mai mult îi
încurcau planurile, în special Miltiade. Darius vru să dărâme podul de corăbii
de peste Dunăre, probabil din motiv ca sciții și geții să nu-l poată folosi
într-o anume situație. Căpitanii greci îl sfătuiră să lase podul, că în cazul unei
situații norocoase va fi necesar iar.
Atunci marele ”rege al regilor”Darius, după cum atestă legendele istorice, luă acel fir de sfoară, pe care făcu șaizeci de noduri și spuse celor lăsați la pod, ca numai un nod să desfacă în fiecare zi, iar dacă la sfârșitul acestora el încă nu se va reântoarce la pod, să dărâme podul. Tiranul din Milet, Histianeus, fiind mai docil regelui, îl duse în cetatea sa de-i dădu ocrotire. Curând însă aprigii călăreți geți ajunseră la liniile Dunării, prăpădiră podul, iar sciții cei adevărați, veniți din nordurile Mării Negre, spun legendele, se veseleau acum umplându-și frigările cu carne de perși căzuți. Și numai după vreo 12 ani se mai reîntoarse Darius cu armatele persane, însă cea mai grozavă invazie persană consemnată de istorie, a fost cea condusă de Xerxes, când, aproximativ 5 milioane de oameni adunați și înarmați mărșăluiau spre porțile Europei, spre Tracia și Grecia antică.
Dar, zadarnică a fost pieirea atâtor vieți
omenești, căci Tracia tot pe loc a rămas, la fel grecii, la fel românii. Ba mai
mult, după cum Istoria arată, Tracia se centralizează, născându-se Dacia ca
stat deosebit de puternic sub conducerea lui Burebista(70-44 î.d.Hristos). În
cadrul Daciei se cuprindea spațiul de la Marea Neagră până în Slovacia și Munții
Balcani. Burebista avea o armată numeroasă înfrângând triburile celtice afate
la hotarele Nord-Vestice ale Daciei. Marele stat Dac intră în conflict cu
statul Roman ce intenționa cucerirea Peninsulei Balcanice, fapt ce, desigur, nu
plăcea suveranului dac Burebista. Caius Iulius Caesar se pregăti cu armata să
intre în Dacia pentru a-l înfrânge pe Burebista, dar aceasta nu se întâmplă,
pentru că în 44 î.d.Hr.,împăratul roman este asasinat în senatul roman. În
același timp, în Dacia, un grup de nobili daci îl înlătură pe Burebista de la
putere, dar vechiul nucleu statal rămâne la Sarmisegetuza, în Munții Orăștiei,
deși Dacia se destrămă în mai multe părți. Dar dacă n-au avut romanii dorința
urgentă a se război cu dacii și nici Burebista
șansa a se măsura cu romanii, va face aceasta Decebal, înfruntându-l pe
Traian, un secol mai târziu.
Restituiri:
Bibliografie:
”Scrieri în
proză”Vol.I. Ed.”Cuget Românesc”-Bârda,2006.pag.44-49
autor, Ioan
Miclău
( De la arhiva
bibliotecii ”Mihai Eminescu”-Cringila, N.S.W).
*
VERSURI : ( Din copilăria și apoi maturitatea poetului geniu-Mihai
Eminescu)
FIIND BĂIET PĂDURI
CUTREIERAM
Fiind băiet
păduri cutreieram
Și mă culcam
ades lângă izvor,
Dar brațul
drept sub cap eu mi-l puneam
S-aud cum apa
sună-ncetișor.
Un framăt lin
trecea din ram în ram
Și un miros
venea adormitor.
Astfel ades eu
nopți întregi am mas,
Blând îngânat
de-al valurilor glas.
Răsare luna,-mi
bate drept în față:
Un rai din
basme văd printre pleoape,
Pe câmp un văl
de argintie ceață,
Sclipiri pe
cer, văpae peste ape,
Un bucium cântă
tainic cu dulceață,
Sunând din ce
în ce tot mai aproape...
Pe
frunze-uscate sau prin naltul ierbii
Părea c-aud
venind în cete cerbii.
Alături teiul
vechi mi se deschise:
Din el ieși o
tânără crăiasă,
Pluteau în
lacrimi ochi-i plini de vise,
Cu fruntea ei
într-o maramă deasă,
Cu ochii mari,
cu gura-abia închisă;
Ca-n somn
încet-încet pe frunze pasă,
Călcând pe
vârful micului picior,
Veni alături,
mă privi cu dor.
Și, ah, era
atâta de frumoasă,
Cum numa-n vis
odată-n viața ta
Un înger blând
cu fața radioasă,
Venind din cer,
se poate arăta:
Iar păru-i
blond și moale ca mătasa
Grumazul alb și
umeri-i vădea.
Prin hainele de
tort subțire, fin,
Se vede trupul
ei cel alb deplin.
1878
REVEDERE
-Codrule,codruțule,
Ce mai faci,
drăguțule,
Că de când nu
ne-am văzut
Multă vreme a
trecut
Și de când m-am
depărtat,
Multă lume am
îmblat.
-Ia, eu fac ce
fac de mult,
Iarna viscole
ascult,
Crengile
rupându-le,
Apele-astupându-le,
Troienind cărările
Și gonind
cântările;
Și mai fac ce
fac de mult,
Vara doina mi-o
ascult
Pe cărarea spre
izvor
Ce le-am dat-o
tuturor,
Umplându-și
cofeiele,
Mi-o cântă
femeile.
-Codrule cu
râuri line,
Vreme trece,
vreme vine,
Tu din tânăr
precum ești
Tot mereu întinerești.
-Ce mi-i
vremea, când de veacuri
Stele-mi
scântee pe lacuri,
Că de-i vremea
rea sau bună,
Vântu-mi bate,
frunza-mi sună;
Și de-i vremea
bună, rea,
Mie-mi curge Dunărea.
Numai omu-i
schimbător,
Pe pământ
rătăcitor,
Iar noi locului
ne ținem,
Cum am fost,
așa rămânem:
Marea și cu
râurile,
Lumea cu
pustiurle,
Luna și cu
soarele,
Codrul cu
izvoarele
1879
LA BUCOVINA
N-oi uita
vreodată, dulce Bucovină,
Geniu-ți
romantic, munții în lumină,
Văile în flori,
Râuri
resăltânde printe stânce nante,
Apele lucinde-n
dalbe diamante
Peste câmpii-n
zori.
Ale sorții mele
plângeri și surâse,
Îngânate-n
cânturi, îngânate-n vise
Tainic și ușor,
Toate-mi trec
pin gându-mi, trec pe dinainte,
Inima mi-o fură
și cu dulci cuvinte
Îmi șoptesc de
dor.
Numai lângă
sânu-ți geniile rele,
Care îmi
descântă firul vieții mele,
Parcă dormita;
Mă lăsară-n
pace, ca să cânt în lume,
Să-mi visez o
soarte mândră de-al meu nume
Și de steaua
mea.
Când pe bolta
brună tremură Selene,
Cu un pas
melodic, cu un pas alene
Lin în calea
sa,
Eol pe-a sa
arpă blând răsunătoare
Cânt-a nopții
dulce, mistică cântare,
Cânt din
Valhala.
Atunci ca și
silful, ce n-adoarme-n pace,
Inima îmi bate,
bate, și nu tace,
Tremură oșor,
În fantazii
mândre, ea își face cale,
Peste munți cu
codri, peste deal și vale
Mână a ei dor.
Mână doru-i
tainic colo, înspre tine,
Ochiul îmi
sclipește, genele-mi sunt pline,
Inima mi-e grea;
Astfel,
totdeauna când gândesc la tine,
Sufletul
mi-apasă nouri de suspine,
Bucovina mea!
1866
~*~
(De la arhiva bibliotecii ”Mihai Eminescu”-Cringila,
N.S.W
Ioan Miclău-Gepianu – 15 iunie, 2021)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu