miercuri, 1 septembrie 2021

Alexandru Stanciulescu Barda - MINILECTURĂ cu GÂND DE SEARĂ - DOAR O VORBĂ.....! (3/O9/2021)-(10/09/2021)

 



B U S O L A

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

             Avem un barometru care nu greseste si care arata cum urca si coboara nivelul vietii noastre duhovnicesti. Acesta e inima. Am putea-o numi si busola, dupa care ne calauzim când navigam pe marea vietii. Ea ne arata încotro mergem: spre Rasaritul cel duhovnicesc, Care este Hristos, sau spre apus, adica spre întunecata împaratie a mortii, cea a diavolului. Cauta cu luare-aminte la aceasta busola, sa nu te însele; sa-ti arate calea cea dreapta. „Daca inima noastra nu ne osândeste, avem îndraznire catre Dumnezeu” (1 Ioan 3, 21), adica ne îndreptam spre Rasarit.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 64.

 

 

C A I N E L E

Parintele Ilie Cleopa

 

 

          Nimic nu este fara de rânduiala, nici nehotarât în cele ce sunt, adica în fapturi, ci toate poarta si arata în ele semnele si urmele întelepciunii Ziditorului. Iarasi sa ne gândim, cât de recunoscator este câinele si catre prietenie țiitor de minte? De cuvântare cu adevarat este lipsit câinele, dar întocmai înteleptilor lumii acesteia, cum ei se îndeletnicesc cu silogismele lor, întru acelea câinele se arata de la fire învatat. Ca urma piciorului fiarei cercetând-o câinele, când ar fi aflat-o cum ca în multe parti se desparte si se împarte, numai nu sloboade glas sa ne arate zicând: „Uite pe aici si pe aici a trecut fiara si în aceasta parte a apucat”, si asa prin lepadarea cararilor celor mincinoase pe cea adevarata o arata. Dar ce zic de cararea fiarelor, caci câinele si cararile oamenilor straini si tâlhari foarte adesea le descopera celor ce sunt în paguba, dupa cum aceasta o stiu cei ce se îndeletnicesc cu descoperirea furilor, iar tinerea de minte pentru facerea de bine a acestui animal, pe care din nemultumitori, pentru facerea de bine, nu rusineaza? Fiindca unii din câini se pomenesc ca au murit pentru stapânul lor. Înca se cade a ne minuna cum câinele se face luisi doctor la durerea de cap si de stomac, pascând iarba ce se zice troscot si asa, prin învatatura cea neînvatata a firii sale, pe cele ce îi sunt de folos le paste!

 

Parintele Ilie Cleopa, Opt cuvinte despre minunile lui Dumnezeu din zidiri, Ed. Episcopiei Romanului si Husilor, Roman, 1996, cap. 8: Minunile lui Dumnezeu la vietuitoarele de pe us, p. 78-88.

 

 

ALIPIREA DE LUME

Cuviosul Bonifatie de la Teofania

 

 

          Frica de Dumnezeu se agoniseste atunci când omul, dupa ce s-a lepadat de lume si de toate cele ce sunt în lume, îsi aduna toate gândurile si se cufunda tot în contemplarea lui Dumnezeu si în simtirea fericirii fagaduite Sfintilor Lui. Daca nu s-a slobozit de lume, sufletul nu poate sa-L iubeasca pe Dumnezeu fara fatarnicie, deoarece lucrurile lumesti sunt ca un val peste ochii lui.

 

Cuviosul Bonifatie de la Teofania, Bucuria de a fi ortodox, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 16



JUDECATA PREVAZATOARE

Sfantul Vasile cel Mare

 

 

               Daca cele necuvântatoare nascocesc si-si gasesc mijloace pentru mântuirea lor, daca pestele stie ce trebuie sa aleaga si de ce trebuie sa se fereasca, ce vom spune noi cei înzestrati cu ratiune, cei instruiti de lege, cei îndemnati de fagaduinte si înteleptiti de Duhul, când rânduim viata noastra mai fara de minte decât pestii? Ei stiu sa se îngrijeasca pentru viitor, iar noi, pentru ca nu nadajduim în viitor, ne cheltuim dobitoceste viata în placeri. Pestii strabat atâtea si atâtea noianuri de ape ca sa gaseasca un oarecare folos; dar tu ce poti spune, tu, care traiesti în trândavie? Ca trândavia este început al facerii de rau. Nimeni sa nu dea vina pe nestiinta! Este sadita în noi o lege naturala, care ne arata sa ne apropiem de bine si sa ne departam de cele ce ne vatama.

 

Sfantul Vasile cel Mare, Omilii la Hexaemeron, traducere de Pr. Dumitru Fecioru, Ed. IBMBOR, Bucuresti, 1986, p. 153.

 

 

FIRUL DE PAR

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

             Nici un fir din parul capului vostru nu se va pierde... Ce înseamna asta? Nici un gând sfânt pe care îl tineti în minte nu se va pierde nici pentru Dumnezeu, nici pentru oameni. Fiindca stim ca gândurile, ideile sfinte si simtamintele sfintilor lui Dumnezeu se pastreaza pâna astazi intacte, au fost trecute în marea carte a vietii.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 277



COMPOZITORII

Mitropolitul Ilarion Alfeiev

 

 

              Adevarata întoarcere a compozitorilor apuseni spre sfera credintei s-a petrecut doar la sfârsitul secolului XX, când, în locul zgomotului disonant, fara forma, al muzicii aleatorii si al tacerii lipsite de continut, a aparut o nou-gândita armonie pentru tacerea spirituala absoluta a minimalismului muzical. Ceea ce se astepta cel mai putin în arta era o renastere religioasa, dar tocmai aceasta a surprins si a împlinit sperantele compozitorilor si ale publicului. Dupa inovatiile posibile si imposibile ale avangardei, caracterizate prin efecte exterioare abundente înlauntrul unei pustietati launtrice izbitoare, publicul tânjea dupa o muzica în care sa se îmbine simplitatea si profunzimea – o muzica simpla în limbaj si în stil, dar adânca în continut; care sa-i miste pe oameni nu atât prin teme stridente si originalitate stearpa, nici chiar una care sa atinga neaparat sufletul, ci una care sa poata sa-l duca pe om dincolo de hotarele existentei pamântesti, în legatura cu lumea de Sus.

 

           Nu este întâmplator faptul ca la sfârsitul secolului XX Apusul a experiat o crestere a interesului pentru muzica bisericeasca, mai ales pentru cântarea gregoriana. CD-ul Canto Gregoriano, înregistrat în 1993 de monahii spanioli de la Abatia Santo Domingo de Silos a devenit un bestseller international: la începutul secolului XXI se vândusera mai mult de sapte milioane de exemplare. Producatorii nu-si puteau da seama ce îi atragea pe oameni sa cumpere acest disc si cum tonul monofonic, unison, al cântarii simple monastice depasea în popularitate hiturile starurilor mondiale.

 

Mitropolitul Ilarion Alfeiev, Cantul inimii – puterea cuvantului si a muzicii (MIA), traducere de Laura Marcean & Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 23

 

 

C O A S A

Parintele Ilie Cleopa

 

 

         Daca vedem ca într-o câmpie bine înflorita au intrat niste cosasi si cu coasa lor nemiloasa taie si doboara la pamânt multime mare de iarba si de flori frumoase, care acum împodobeau pamântul cu culorile lor frumoase si cu mireasma lor si daca ne aducem aminte ca si pe noi ne asteapta coasa mortii, care nu are mila de copii, de tineri si de batrâni, ci pe toti, prin dureri si suspine negraite ne scoate din viata si ne duce în vesnicia veacului celui fara de margine, apoi negresit ca dintr-o cugetare ca aceasta mare folos pentru sufletul nostru adunam si spre trezvie si grija de mântuirea noastra ne desteptam. Sa ne aducem aminte caci ca iarba si floarea câmpului suntem asemenea, care azi înfloreste, iar mâine se arunca în cuptor. Fiindca o mica fierbinteala, un junghi sau o mica suparare sau o alta întâmplare, scoate pe om dintre cei vii si-l duce în tarina pamântului si toata cinstea si podoaba lui, ca un vis a trecut si ca un fum ce-l goneste vântul s-a stins de pe pamânt.

 

Parintele Ilie Cleopa, Opt cuvinte despre minunile lui Dumnezeu din zidiri, Ed. Episcopiei Romanului si Husilor, Roman, 1996, cap. cap. 3: Minunile lui Dumnezeu din iarba si flori, p. 28-37



SUFLETUL SI CUVANTUL

Sfantul Nectarie al Eghinei

 

 

              Sufletul a dat glas primului cuvânt de îndata ce omul si-a deschis ochii si si-a îndreptat privirea spre natura înconjuratoare si i-a înteles frumusetea. Dat fiind ca simturile îsi fac aparitia odata cu venirea la viata, primul cuvânt reprezinta primul act de perceptie a lumii. Sfânta Scriptura, cea mai veche scriere a lumii − si, desi nu e socotita de cei ce tagaduiesc Revelatia dumnezeiasca a fi o carte scrisa sub inspiratia Duhului Sfânt, trebuie considerata drept scrierea cea mai profunda sub aspect filosofic a lumii antice −, afirma ca Dumnezeu, dupa ce l-a creat pe om, l-a invitat sa dea nume animalelor. „Si a facut Dumnezeu tot din pamânt toate fiarele câmpului si toate pasarile cerului si le-a adus la Adam, ca sa le vada pe acestea si sa le dea nume; si tot numele dat de Adam fiecarei fiinte vii a fost numele care i-a ramas acesteia” (Facere 2, 19-20). Aceasta opinie primordiala a umanitatii referitoare la limba omului reprezinta un argument suficient împotriva celor care îi tagaduiesc sufletului rational cuvântul si socotesc cuvântul rostit nu un mijloc al sufletului rational inseparabil de acesta, ci drept cauza a lui; ce altceva poate sa exprime aducerea animalelor [în fata lui Adam] si invitatia adresata omului, odata cu plasmuirea sa, de a le vedea si a da nume tuturor animalelor decât impulsul sufletului rational de a generaliza, de a judeca si de a cugeta? Cum ar fi putut sa le dea nume daca sufletul sau n-ar fi avut capacitatea de a întelege diferentele specifice si caracterul propriu fiecarui animal?

 

Sfantul Nectarie al Eghinei, Un portret al omului, traducere de protopresbiter dr. Gabriel Mandrila, Ed. Sophia / Metafraze, Bucuresti, 2015, p. 65-66

 

 

SOARELE

Sfantul Nicolae Velimirovici

 

 

          Soarele este simbol al Domnului Dumnezeu. Sfântul Grigorie Teologul a scris: „Ceea ce pentru oamenii trupesti este soarele, pentru cei duhovnicesti este Dumnezeu”. Asemenea lui, dupa cum soarele straluceste si lumina sa lumineaza si încalzeste toate fapturile vii de pe pamânt, tot astfel si Dumnezeu lumineaza sufletele cu întelepciunea Sa si le încalzeste cu dragostea Sa. Fara soare, vine moartea trupeasca; fara Dumnezeu, cea sufleteasca. Prorocul Moise a grait catre poporul lui Israil: „Viata si moarte ti-am pus eu astazi înainte, si binecuvântare si blestem. Alege viata, ca sa traiesti” (Deuteronom 30, 19). Cu alte cuvinte, cunoaste pe Dumnezeu Cel Unul si Viu, nevazut, si doar Lui, Unuia, sa te închini, si sa nu te închini înaintea simbolurilor vazute, primindu-le pe ele ca dumnezei, ca sa nu devii închinator la idoli. Primul lucru înseamna viata, al doilea este moarte.

 

Sfantul Nicolae Velimirovici, Simboluri si semne, traducere de Gheorghita Ciocioi, Ed. Sophia, Bucuresti, 2009, p. 22-23

 

 

LUMINA LIMPEDE

Cuviosul Bonifatie de la Teofania

 

 

           Trebuie sa ne straduim sa vedem ce ne arata Duhul Sfânt. Lumina lui Dumnezeu arata limpede tot ce se afla în casa noastra – dar ca sa vedem ceea ce e în ea trebuie sa deschidem ochii si sa ne uitam cu luare-aminte, cercetând cele ce se afla în ea. Altfel, oricât de limpede ne-ar arata lumina de zi a lui Dumnezeu cele ce se afla în casa noastra, nu vom sti ce este în ea daca nu o vom cerceta.

 

Cuviosul Bonifatie de la Teofania, Bucuria de a fi ortodox, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 49-50



TEMPERATURA INALTA

Parintele Arsenie Boc

 

 

                  La temperaturile la care se alege aurul fiintei noastre de zgura acestei fiinte, în firea noastra apare modul divin de a fi, de a voi si de a gândi.

 

Parintele Arsenie Boca, Parintele Arsenie Boca – mare indrumator de suflete din secolul XX, Ed. Teognost, Cluj-Napoca, 2002, p. 74.

 

 

NOUAZECI SI NOUA LA SUTA

Arhiepiscopul Iustinian Chira

 

 

               Inima e prea putin pentru a îngloba tot sufletul. Sufletul exista si-n ultima celula din organismul uman. Sufletul este în tot corpul viu, 99% din organismul omului e suflet. Doar 1% este mineral, ca de aceea ochii vad si de multe ori poftesc.

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Convorbiri in amurg, Ed. Dacia, Cluj-Napoca, 2006, p.



DRAGOSTEA

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

                Vezi dragoste fierbinte, fie la o femeie-mama pentru copilasii ei, fie la o pasare pentru puisorii sai, fie la fiare si dobitoace pentru odraslele lor. De la aceasta întâmplare, ridica mintea ta spre dragostea lui Dumnezeu pe care El o are pentru om – faptura Sa cuvântatoare, zidita dupa chipul Lui. Daca în fapturile Sale Domnul a pus o astfel de iubire – precum a dat, de pilda, mamelor pentru copiii lor –, atunci cu cât de neasemuit mai mare este dragostea pe care El Însusi o are pentru om, pe care l-a facut dupa chipul si asemanarea Sa? Din aceasta izvodire întelegem ca Dumnezeu îi pune dinainte omului atâtea binefaceri, încât acestea nu doar ca nu pot fi însiruite, ci nici cu mintea nu pot fi patrunse. Negraita Sa dragoste tocmai prin aceea se arata, ca El atât de mult râvneste mântuirea noastra, atât de mult ne rabda pe noi, pacatosii, cu atâta nazuinta ne asteapta pocainta, cu atâta milostivire si bucurie îi primeste pe cei ce se caiesc si cu atâta neîngaduinta îi pedepseste pe cei ce nu se pocaiesc! „Caci într-atât a iubit Dumnezeu lumea, încât pe Fiul Sau Cel Unul-Nascut L-a dat, pentru ca tot cel ce crede într-Însul, sa nu piara, ci sa aiba viata vesnica” (Ioan 3, 16). Iata de ce El Însusi ne spune prin Prorocul: „Oare îsi va uita femeia pe pruncul sau, astfel încât sa nu-i fie mila de odrasla pântecelui ei? Dar chiar daca o femeie ar uita acestea, Eu pe tine nu te voi uita – zice Domnul” (Isaia 49, 15). Aceasta iubire parinteasca a Tatalui Ceresc îl veseleste pe cel drept, iar pe cel pacatos îl mângâie si îl povatuieste sa nu deznadajduiasca de a Sa milostivire, ci, mai mult decât atât, îl îndeamna sa alerge la El cu pocainta si cu încredintare sa astepte mila Lui.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 62.

 

 

 

SIMTUL VAZULUI

Sfantul Nectarie al Eghinei

 

 

              Vederea este simtul cel mai nobil si desavârsit dintre toate cele cinci simturi exterioare; aceasta nu contribuie doar la conservarea vietii trupesti, ci slujeste omului cu precadere în privinta nevoilor sale spirituale. Diferenta existenta între foloasele aduse sufletului si cele aduse trupului este atât de mare pe cât de mare e diferenta între nevoile duhului si cele ale carnii, precum si aceea dintre arte si stiinte si nevoile vietii cotidiene. Artele frumoase se datoreaza ochiului. Dupa cum ne arata Istoria antropologiei, prin intermediul vederii omul este introdus în lumea frumusetii spirituale si materiale, a gratiei, ordinii, armoniei, stralucirii, maretiei, sublimului si miracolelor; ea strabate înaltimile, distantele si, ramânând nemiscata, contempla, ca de pe un tron înalt si maret, întreaga lume. Îsi încordeaza ochii si patrunde în universul microscopic si plin de mistere al creatiilor invizibile; si de acolo, înaltându-se mai presus de ceruri, intra în universurile infinite ale titanilor, ale pietrelor de temelie a întregii creatii si cutreiera în universuri invizibile asemenea unui locuitor al înaltului care paseste deasupra cerurilor. Cu adevarat, cât de minunata e vederea!

 

Sfantul Nectarie al Eghinei, Un portret al omului, traducere de protopresbiter dr. Gabriel Mandrila, Ed. Sophia / Metafraze, Bucuresti, 2015, p. 100

 

 

 

RADACINILE SMERENIEI

Cuviosul Bonifatie de la Teofania

 

 

                Fiind întrebat de ce arborele îsi înfige radacinile în pamânt cu atât mai adânc cu cât este mai înalt, Cuviosul Bonifatie a raspuns: „Înaltându-se, se smereste si smerindu-se, se înalta. Asa trebuie sa faci si tu, frate în Hristos! Daca însusirile tale intelectuale sau morale, de la fire sau de la har, din afara sau dinauntru, te înalta, cu atât mai mult smereste-te întotdeauna si peste tot. Fara radacinile adânci ale smereniei nu vei fi niciodata ferit de cadere”.

 

Cuviosul Bonifatie de la Teofania, Bucuria de a fi ortodox, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 140



MIREASMA ODAII

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

Vezi ca aceia care vor sa scoata dintr-o odaie miasma stricaciunii aprind pulberi binemirositoare sau altceva ce ar putea folosi pentru aceasta si astfel, prin buna mireasma, îndeparteaza acea duhoare. Sufletul omului este întocmai ca si o odaie care mai înainte de caderea stramosilor nostri era plina de frumusete si bunacuviinta, ca de niste arome placut mirositoare, fiind loc de salasluire pentru Sfântul Duh; însa dupa cadere a intrat în suflet rautatea si l-a umplut cu duhoarea stricaciunii. Simtim si mirosim în noi aceasta putoare atunci când dinlauntrul nostru, „din inima ies gânduri rele” (Matei 15, 19), ca niste miasme rau mirositoare; simtim, iubite crestine, si suspinam din pricina lor, voind a ne dezbraca de omul cel vechi si a ne învesmânta întru cel nou. O, fie ca sa ne învredniceasca si pe noi de aceasta Domnul cel Iubitor de oameni, Care de dragul omului S-a facut El Însusi om! Cum altfel am putea sa izgonim duhoarea din sufletul nostru, daca nu printr-o buna mireasma potrivnica aceleia? Caci cele ce sunt potrivnice se alunga una pe cealalta. Asa se izgoneste întunericul prin lumina si frigul prin caldura. Rautatea si naravul cel rau au intrat în sufletele noastre prin caderea lui Adam. Dumnezeu a venit pe pamânt si ne-a aratat chipul sfintei Sale virtuti si bunatati, ne-a înfatisat chipul smereniei, al rabdarii, al blândetii, al dragostei si al celorlalte sfinte virtuti care se aflau în inima Sa dumnezeiasca; si întocmai cum vulturul îsi învata puii sa zboare, asa i-a povatuit El pe credinciosi cum sa traiasca în aceasta lume si cum sa fie bineplacuti lui Dumnezeu, caci zice: „Învatati-va de la Mine” (Matei 11, 29); si înca: „V-am dat voua pilda, ca, precum v-am facut Eu voua, sa faceti si voi” (Ioan 13, 15); si Apostolul spune: „Hristos a patimit pentru noi, lasându-ne pilda ca sa pasim pe urmele Lui” (1 Petru 2, 21). Prin bunatatea, smerenia, rabdarea, blândetea si dragostea Lui sa izgonim din inimile noastre rautatea, mândria, mânia, ura, invidia si toata necuratia. Si astfel, aducând în sufletele noastre virtutea lui Hristos, sa ne straduim a ne izbavi de raul nostru obicei si, prin podoaba obiceiurilor celor neprihanite ale lui Hristos, sa alungam duhoarea venita de la vrajmasul. Si cu cât mai mult vom face acest lucru, cu atât se va curata mai mult casa sufletului nostru, asa precum, arzând tot mai mult din pulberea cea binemirositoare, odaia se izbaveste de putoare si aduna în sine mireasma cea bineplacuta. Greu îi este trupului nostru, crestine, sa se lepede de naravul sau cel rau; dar acest lucru ni se cere prin datoria credintei noastre crestinesti.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 214

 

 

IZUL UNUI VAS

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

Vezi ca un vas de lut raspândeste acel miros care s-a îmbibat în el de la început si, oricât de mult l-ai spala si l-ai curata, tot nu-si pierde izul. Din aceasta întelege ca asa se întâmpla si cu omul, caci el se aseamana cu un vas de lut. Cele pe care le-a învatat din tinerete, acelea le va tine si în restul zilelor sale. Daca va fi crescut în bunatate si în frica de Dumnezeu, asemenea va si trai. Iar de va învata a face raul, atunci si în viata sa va raspândi duhoarea naravurilor celor rele. Însa de vreme ce omul este aplecat spre rautate, el lesne le va deprinde din tinerete pe toate cele rele, daca nu va fi întors de la acestea cu frâul fricii si al pedepsirii si daca nu îsi va îmblânzi trupul cel înversunat. Aceasta pilda te povatuieste sa le dai copiilor tai cresterea cea buna si sa îi tii în frica si învatatura lui Dumnezeu, dupa cum ne sfatuieste Apostolul: „Parintilor, nu-i întarâtati pe copiii vostri spre mânie, ci cresteti-i întru învatatura si certarea Domnului” (Efeseni 6, 4).

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 96



DOUA MERE

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

          Vezi doua mere care sunt la fel de frumoase si placute la înfatisare, însa în miezul lor nu se aseamana, caci unul dintre ele este putrezit si rau mirositor, iar celalalt este si pe dinauntru întocmai ca si pe dinafara. Întelege de aici ca tot asemenea sunt si faptele omenesti. Ispravile multora par deopotriva vrednice de pretuire, însa în sinea lor se osebesc, de vreme ce nu sunt izvodite din inimi de acelasi fel. De pilda, cineva da milostenie din dragoste de Dumnezeu si de aproapele, pe când altcineva o face din iubire de sine si din trufie, vânând slava desarta: cel din urma este mândru si orgolios, iar cel ce iubeste pe Domnul si pe aproapele sau este cu adevarat milostiv. Un om îi cere iertare celui pe care l-a suparat, parându-i rau ca l-a mâhnit pe aproapele sau; si altul asemenea se roaga sa fie iertat de cel pe care l-a nedreptatit, însa o face doar pentru ca acela sa nu-l cheme la judecata, pricinuindu-i astfel vreo napasta. Unul ca acesta sufera de iubire de sine, iar cel care se caieste pentru mâhnirea aproapelui are dragoste adevarata. Întâmplarea si cugetarea aceasta te învata ca de vrei sa fii bineplacut lui Dumnezeu, atunci faptele tale, care parelnic sunt vrednice de lauda, trebuie sa fie bune si înlauntru, în inima, si orice lucrare care poarta chipul bunatatii se cuvine sa vina dintr-o inima binevoitoare.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 118

 

 

MUZICA E MEREU PREZENTA

Compozitorul Arvo Part

 

 

            Tot ceea ce descoperim uimiti în lume a existat dintotdeauna, cârmuindu-se dupa aceleasi legi. Ceea ce este era asa înca de mii de ani, cu mult înainte de Einstein si de Newton. Tot astfel se petrece si în muzica. Aici, acolo, muzica e mereu prezenta. Într-o zi vine cineva care o aude si o scrie. Asa.

 

Compozitorul Arvo Part, Cantul inimii – puterea cuvantului si a muzicii (AP), traducere de Laura Marcean & Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 63

 

 

 

ARBORELE FIRII OMENESTI

Sfantul Sofronie Saharov

 

 

Hristos este Dumnezeu nemarginit. El nu S-a rastignit numai pentru credinciosi, ci pentru tot omul, de la Adam si pâna la cel de pe urma ce va a se naste din femeie. A urma lui Hristos înseamna a patimi pentru a vindeca si a mântui întreaga omenire. Nu poate fi altfel.

A iubi pe aproapele nostru ca pe noi însine, a vietui dupa poruncile lui Hristos ne va duce în gradina Ghetsimani, unde Hristos se ruga pentru lumea întreaga.

„Iubeste pre aproapele tau ca însuti pe tine”. Mi s-a dat sa înteleg aceasta porunca în chipul unui arbore, cosmic, urias, a carui radacina este Adam. Eu nu sunt decât o mica frunza pe un ram al acestui arbore. Însa arborele nu-mi este strain: este temeiul meu. Îi apartin. A te ruga pentru lumea întreaga este a te ruga pentru acest arbore în întregul sau, cu toate miliardele sale de frunze.

A urma lui Hristos este a te deschide cugetului lui Hristos Însusi, ce poarta în Sine omenirea întreaga, întreg arborele, fara a lasa deoparte o singura frunza. Daca dobândim aceasta constiinta ne vom ruga pentru toti ca pentru noi însine.

De vom ajunge sa fim asemenea chipului lui Hristos, purtatori ai întregii omeniri si ai lui Dumnezeu, „eul” nostru va fi chipul Absolutului. În dimensiuni microscopice poate, însa cu adevarat chipul Absolutului.

Nu este nimic mai dureros decât a avea dragostea lui Hristos în aceasta lume. Este o lupta de dimensiuni cosmice.

 

Sfantul Sofronie Saharov, Din viata si din duh, traducere de Parintele Rafail Noica, Ed. Reintregirea, Alba Iulia, 2011, p. 21, 23








Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu