Dreptul de a refuza proceduri sau
manopere medicale
Veronica Dobozi, Avocat
05 Septembrie 2021
Proclamația
de la Teheran[1] atrage atenția asupra caracterului dualist al recentelor
descoperiri științifice și a avansului tehnologic, în special în biomedicină
care, pe de o parte, deschid vaste orizonturi de progres economic, social și
cultural, iar de pe de altă parte, pot periclita drepturile și libertățile
individuale, necesitând o continuă atenție pentru menținerea legislației în pas
cu progresul științific.
În
acest context, dreptul individual de a refuza un tratament sau o manoperă
medicală este mai actual ca oricând. Pentru a analiza în ce măsură acest drept
se bucură de protecție, să definim mai întâi conceptele de tratament medical și
manoperă medicală. Vom înțelege astfel prin tratament medical orice intervenție
în sens larg, care este menită să conducă fie la prevenirea, fie la vindecarea
unei boli sau a unei stări care afectează sănătatea unei persoane, iar prin
manoperă medicală vom înțelege orice intervenție asupra unui individ, executată
de personal medical calificat, în scopul diagnosticării unei boli, sau a
stabilirii potențialității existenței unei boli în viitor sau în general pentru
menținerea vieții unei persoane (de exemplu, hrănirea artificială, intubarea,
etc.).
Se
desprinde din definițiile anterior formulate calitatea de pacient a individului
despre ale cărui drepturi și libertăți ne întrebăm în ce măsură sunt protejate.
Drepturile pacientului au apărut după Al Doilea Război Mondial, în contextul
abuzurilor medicale desfășurate de către regimul nazist și au fost pentru prima
oară explicate ca atare, deși într-o formă mai degrabă simbolică, de
declarațiile Tribunalului de la Nürnberg. Totuși, referințele sunt strict
legate de existența unui consimțământ informat, în situația supunerii unei
persoane unui experiment științific sau medical. Ulterior, aceste drepturi ale
pacienților, grefate pe principiile majore de etică dezvoltate de organizații
internaționale, au fost preluate în tratate internaționale și regionale, precum
și în norme cu caracter de recomandare. În acest fel, obligațiile medicilor au
fost dublate de drepturile corelative ale pacienților, punându-se capăt unui
paternalism medical absolut, specific profesiei încă din Evul Mediu.
Drepturile
pacienților au la bază două drepturi fundamentale: dreptul la îngrijire
medicală și dreptul la auto-determinare. Primul presupune existența unei
obligații corelative din partea statului de a asigura existența unui sistem de
sănătate, inclusiv din punct de vedere financiar, a regulilor după care acesta
funcționează, precum și a personalului calificat. Totodată, dreptul la
îngrijire medicală presupune accesul egal la serviciile de sănătate, cu alte
cuvinte, interzicerea discriminării, după criteriile consemnate în legislația
internațională și europeană de protecție a drepturilor omului.
Unii
autori sunt de părere că nu există un drept la sănătate, întrucât aceasta nu
este o noțiune obiectivă, iar nefiind o noțiune ale cărei limite să poată fi
stabilite în mod obiectiv, nu ar putea constitui, în sine, obiectul unui
drept[2], iar alții consideră că nici dreptul la îngrijire medicală nu poate fi
considerat un drept al omului[3]. Însă majoritatea înclină spre a recunoaște un
drept la îngrijirea sănătății (nu la sănătate), ca fiind un drept al omului.
Dreptul
la auto-determinare, chiar dacă nu este prevăzut ca atare în legislația
internațională sau europeană, derivă dintr-o multitudine de drepturi
fundamentale, având aspecte diferite, în funcție de interferența cu fiecare
dintre acestea[4]. Astfel, în contextul dreptului la viață, dreptul la auto-determinare
aduce în discuție chestiunile avortului și ale eutanasiei, ambele având o
puternică caracteristică de alegere individuală. În contextul dreptului la
integritate fizică și psihică, dreptul la auto-determinare oferă posibilitatea
refuzului unui tratament, chiar dacă acest refuz poate fi fatal individului sau
poate justifica auto-aplicarea unor tratamente periculoase sau degradante. În
contextul dreptului la viața privată, auto-determinarea este echivalentă cu
dreptul fiecăruia de a alege ce să facă cu propriul corp și ce alegeri să facă
referitor la modul de desfășurare a vieții sale.
Față
de toate aceste aspecte ale libertății individuale, este evident că orice
tratament, examinare, manoperă medicală sau experiment poate constitui o
încălcare a autonomiei individului și a dreptului său la auto-determinare. În
absența unor restricții prevăzute de lege și proporționale cu scopul legitim
urmărit, orice tratament, manoperă medicală sau experiment, poate fi
efectuat numai după obținerea consimțământului informat și liber al
pacientului.
Dreptul
de a refuza un tratament sau o manoperă medicală apare expres doar în art. 7
din Pactul internațional privind drepturile civile si politice, cu referire la
experimente medicale (adică efectuate în scop de identificare sau prevenire a
unei boli) sau științifice, când se urmărește obținerea unor date științifice.
De exemplu, un experiment medical poate fi administrarea unui tratament
medicamentos experimental menit să amelioreze sau să vindece o anumită boală, în
timp ce experimentele efectuate de medicii naziști cu privire la temperatura de
îngheț a sângelui uman, sunt experimente științifice (lipsite de etică, dar
științifice), iar nu medicale. Acest drept se regăsește și sub umbrela art. 8
C.E.D.O., cel puțin în dimensiunea sa jurisprudențială.
Cine este beneficiarul acestui drept?
Orice
persoană este beneficiara acestui drept, cât timp poate exprima un consimțământ
valabil (adică nu este minor sau incapabil) ori nu se află într-o stare de
deteriorare sau pierdere a cunoștinței care-l lipsește de posibilitatea de a
comunica, în orice fel, cu personalul medical. Pentru persoanele lipsite de
capacitate, regulile generale existente la nivel național sunt aplicabile și în
aceste cazuri.
Probleme
juridice pot exista în situațiile în care o persoană este în stare de
inconștiență și nu-și mai poate comunica alegerile. În aceste situații, dacă nu
este posibilă stabilirea unei căi de comunicare, chiar și non-verbale, coerente
(de exemplu, prin clipit sau orice altă manifestare exterioară), se va apela la
decizia membrilor familiei, a reprezentantului legal dacă există, a medicului
curant sau a unui comitet de etică local sau național, după caz.
În
toate cazurile, trebuie respectat dreptul pacientului de a decide asupra
propriului corp, dacă și-a exprimat anterior voința printr-un act expres, de
preferință autorizat sub o formă acceptabilă în statul respectiv, atât cu
privire la eventuala obstinență terapeutică, cât și cu privire la refuzul
reanimării[5].
---------------------------------------
[1]
Proclamată cu ocazia Conferinței Internationale de Drepturile Omului a O.N.U.,
la Teheran, la 13 mai 1968.
[2]
H.D.C. Roscam Abbing, International Organizations in Europe and the Right to
Health Care, Kluwer, Deventer, 1979, p. 105.
[3]
Philip Barlow, Health care is not a human right, British Medical, Journal, v.
319, 31.07.1999, p. 319, pp. 319-321.
[4]
Aart Hendriks, Manfred Nowak, Western European case-study: The impact of
advanced methods of medical treatment on human rights, United Nations
University website, http://unu.edu, captură din 22.02.2019.
[5]
Sursa - https://www.universuljuridic.ro/autor/veronica-dobozi/ - publicat cu
acordul autoarei
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu