duminică, 14 octombrie 2018

DOAR O VORBĂ.....! - MINILECTURĂ cu GÂND DE SEARĂ




HRANA SI RUGACIUNEA - Arhimandritul Sofronie Saharov


             Atunci când mâncam trebuie sa ne si rugam. Toate mâncarurile au înlauntrul lor puterea ziditoare a lui Dumnezeu. Astfel, cu rugaciunea, apropiem materia hranitoare si asta ne ajuta. Mâncarea da energie trupului, avem nevoie de ea pentru a putea sa lucram si pentru a avea putere de rugaciune. Pentru cei ce se roaga, puterea mâncarii se preface în putere duhovniceasca. Cei ce se roaga putin sufera de faptul ca puterea si energia mâncarii se transforma cel mai mult în patimi si lacomie. În situatii din acestea e nevoie de post.

Arhimandritul Sofronie Saharov, Cunosc un om in Hristos – Parintele Sofronie de la Essex, traducere de Pr. Serban Tica, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 307.


PRIZONIERUL  - Sfantul Tihon din Zadonsk


           Vezi ca un om care a cazut prizonier la un dusman hain îndura suferinte de tot felul. El este ferecat în lanturi de fier, este silit sa traiasca dupa voia celui ce l-a înrobit, sa-i faca pe plac celui care îl cazneste, si rabda batjocoririle, defaimarile si ranirile pricinuite de acela – într-un cuvânt, duce o viata plina de amaraciune, care nu este cu nimic mai buna decât însasi moartea. De la aceasta înrobire simtita, întoarce-ti mintea spre înrobirea cea nevazuta. În ce amarnica prinsoare se chinuieste sufletul cel pacatos care a fost luat sub stapânire de diavolul, stapânitorul acestei lumi! Legându-l cu lanturile poftelor lumesti, el îsi savârseste reaua sa voire asupra sufletului înrobit, îl face de râs, îl batjocoreste, peste ranile cele vechi îi face altele noi, îl tâ raste dintr-o nevoie în alta si-l ademeneste dintr-o faradelege în alta. Amarnica e robia cea trupeasca, însa cea sufleteasca este si mai cumplita! Caci cel robit trupeste, desi lucreaza cu trupul pentru chinuitorul sau, cu duhul este slobod si duhul lui nu poate fi legat sau stapânit de nimeni. Si-apoi, el se va izbavi de necazul sau prin moarte. Însa cel care are sufletul sau înrobit, desi poate fi slobod cu trupul, este mai nenorocit decât oricare dintre cei robiti trupeste, caci unul ca acesta va fi legat în veci, daca nu se va izbavi prin harul lui Hristos. O astfel de înrobire e cu mult mai pagubitoare prin faptul ca pacatosul n-o vede; el gândeste despre sine ca e slobod, ca nu slujeste nimanui, însa de fapt este mai nenorocit decât cel ce are trupul ferecat în lanturi.

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 80.



RADACINILE POMULUI  - Arhimandritul Sofronie Saharov


            Mitropolitul Hierotheos Vlachos povesteste astfel despre o întâmplare petrecuta în anul 1978, când se afla în vizita la Manastirea Sfântului Ioan Botezatorul de la Essex: „Într-o zi Parintele Sofronie m-a gasit în gradina si mi-a aratat un pom zicându-mi: «Acest copac creste încet, încet, înfigându-si întâi radacinile foarte adânc. Asa se întâmpla si cu monahul, creste si progreseaza încet, încet în pocainta, dar radacinile lui intra adânc înspre vesnicie»”.


Arhimandritul Sofronie Saharov, Cunosc un om in Hristos – Parintele Sofronie de la Essex, traducere de Pr. Serban Tica, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 220.



SPIONUL LAUNTRIC - Arhimandritul Sofronie Saharov



                    Uneori, citirea cuvintelor Parintilor îngreuneaza viata duhovniceasca. Spre exemplu, un crestin are o experienta duhovniceasca. Si daca va citi o anume carte patristica, devine ca un spion al propriului sine, încercând sa-si ordoneze în sine, în mod analog masurilor sale duhovnicesti, lucrurile pe care le-a citit. Astfel, tot ce face dreapta, o roade si o distruge stânga. Este nevoie de multa simplitate în viata duhovniceasca. Batrânele analfabete psalmodiaza lui Dumnezeu rugaciuni si au un chip copilaresc, în timp ce oameni foarte cultivati fac rationamente înalte, însa pe fata lor se vad sfâsierea, salbaticia.

Arhimandritul Sofronie Saharov, Cunosc un om in Hristos – Parintele Sofronie de la Essex, traducere de Pr. Serban Tica, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 337.



Neprețuitul dar al discernământului


Starețul ne amintea întotdeauna de marea virtute a discernământului duhovnicesc.

„Adăugați cunoaștere-discernământ la virtute”, ne spune Apostolul Petru. În Sfânta Scriptură Însuși Dumnezeu pretinde de la noi să avem înțelepciune duhovnicească, neprihănire și luare-aminte: „Fiţi dar înţelepţi ca şerpii şi nevinovaţi ca porumbeii”.

Mai înainte de orice lucrare să vă conduceți după următorul raționament creștin: „Lucrarea pe care intenționez s-o fac nu este cumva împotriva lui Dumnezeu? Nu cumva săvârșind-o, îl voi vătăma pe aproapele? Dacă după o cercetare amănunțită conștiința vă va rămâne liniștită, atunci înfăptuiți ceea ce intenționați”, spunea starețul.

Să vă încredințați întotdeauna voii lui Dumnezeu. Să nu vă împotriviți ei, ci să ascultați de ea cu multă luare-aminte. Să țineți întotdeauna calea de mijloc. În nici un caz extremele nu sunt de lăudat. Să nu întârziați în lucrarea mântuirii și să nu amânați din zi în zi pocăința voastră.

Niciodată să nu așteptați și să nu pretindeți dragoste pentru dragostea pe care o arătați, laude pentru smerenia arătată și recunoștință pentru slujirea pe care o faceți. Străduiți-vă să rămâneți fără răsplătiri pământești, ca să nu vă pierdeți răsplata cerească.

Discernământul este un dar neprețuit pe care Sfinții Părinți îl consideră mai presus decât toate virtuțile, de vreme ce cu el sufletul se împotrivește patimilor. Aceeași faptă noi o putem schimba într-un caz în faptă bună, iar în alt caz în rea, dacă nu avem discernământul duhovnicesc. În acest chip și fiecare lucrare devine roditoare sau neroditoare. De pildă, să luăm un nasture. Dacă-l coasem cu ață groasă, va rezista multă vreme. Și astfel lucrarea noastră va fi roditoare. Dacă însă îl vom coase cu ață subțire, atunci lucrarea noastră va fi neroditoare, pentru că nasturele repede se va rupe și va trebui să-l coasem din nou.

La fel se petrece și în rugăciune și în orice altă lucrare, începând de la neglijența cu care face semnul Crucii. Dacă noi îl facem cum se cuvine, cu frică de Dumnezeu și rugăciune, atunci această lucrarea a noastră este mântuitoare, ne povățuiește către Dumnezeu. Dacă însă o facem cu nepăsare, dacă mișcăm mâna repede fără rugăciune, fără rugăciune lăuntrică, atunci jignim măreția lui Dumnezeu și nu primim nici un folos. Prin această lucrare nu facem altceva decât să ne înmulțim păcatele.

Când vă închinați la icoane, luați aminte să nu împingeți pe cineva, căci se mâhnește sufletul aceluia și este distras de la rugăciune. La biserică mergeți să cereți mila lui Dumnezeu și pentru aceasta luați aminte să nu-l jigniți pe aproapele. Iar atunci când mergeți să vă împărtășiți cu Preacuratele Taine, mai ales atunci, să rostiți cu osârdie Rugăciunea lui Iisus, să nu vorbiți cu nimeni și să nu întoarceți în nici o parte gândurile și privirile voastre. Mergeți și vă împărtășiți cu sufletul liniștit, întristându-vă numai pentru păcatele voastre.

Trebuie să spunem înlăuntrul nostru cu discernământ: Ce să spun? Cum s-o spun? Ca nu cumva să rănesc pe vre-un om cu cuvântul meu. „Din gura voastră să nu iasă nici un cuvânt rău” (Efes. 4, 29), ne învață Sfântul Apostol Pavel. Iar dacă alții vă jignesc, să nu luați aceasta ca pe o jignire, ci ca pe un medicament pe care Dumnezeu l-a pregătit pentru voi, ca pe o ocazie de a primi cunună pentru răbdarea voastră, prin care se curăță orice necurăție a inimii.

Starețul știa să folosească orice lucrare a fiilor săi duhovnicești, să primească din ea o lecție pentru a-i învăța pe ceilalți și a-i îndrepta pe toți cei care greșeau. Odată, în timpul săvârșirii unui paraclis înaintea icoanei făcătoare de minuni a Adormirii Preasfintei Născătoare de Dumnezeu, o femeie a început să facă metanii înaintea icoanei. Starețul a oprit-o cu blândețe și i-a spus să nu mai facă niciodată aceasta. Adresându-se ei, le-a explicat tuturor de ce nu trebuie să facem metanii în timpul slujbei.

 – Vă gândiți că faceți metanii și primiți binecuvântare, dar în realitate păcătuiți. De ce? Pentru că noi toți stăm și ne rugăm, vorbim cu Maica lui Dumnezeu, iar ea ne ascultă cu luare-aminte. Dar voi furați această vreme de la popor, jignind atât pe cei care se roagă, cât și pe Maica lui Dumnezeu. Pe toate trebuie să le facem cu prudență. Iată acum veți primi sfințenie, dar să nu pierdem Harul – Doamne ferește! – prin graba necumpătată. Sfințenia se pierde atunci când se face zgomot. Trebuie să ne străduim să sădim Harul în inima noastră, astfel încât să prindă rădăcini și să ne hrănească duhovnicește și sufletul nostru să devină luminat, curat și înmiresmat.

Să primim sfințenia cu evlavie și frică de Dumnezeu. Să sărutăm numai la început icoana Maicii Domnului și Crucea. Primind Harul, trebuie să-l păstrăm și să nu ne despărțim de el. Dacă mergi pe Sfântul Munte[1] și vezi un copac mare și sănătos, iar jos lângă el se afla o ramură uscată ce s-a rupt din el, să știi că tot așa devenim și noi dacă ne rupem de Harul lui Dumnezeu. Adică ni se usucă sufletul. Asta o spune și Domnul nostru în Evanghelie: „Dacă cineva nu rămâne în Mine, se aruncă afară ca mlădiţa şi se usucă; şi le adună şi le aruncă în foc şi ard” (Ioan 15, 6).



Din Cartea: „Starețul Sava Mângâietorul”.

[1] Starețul numea „Sfântul Munte”, un munte ce se afla lângă Mănăstire





RUGĂCIUNEA  -  Bartolomeu Anania



Am stat multă vreme la Jilava, care este o închisoare subterană, şi am trăit acest fenomen. Celulele comunică cu şanţul care face legătura cu partea de deasupra şi, vara, ferestrele sunt deschise.

De ani de zile vin rândunelele şi-şi fac cuib în celule. Există un bec care arde ziua şi noaptea, pentru că acolo nu ai voie să stai pe întuneric, unul dintre dorurile mari fiind să ajungi odată să dormi cu lumina stinsă, pentru că trebuie să fii tot timpul sub supraveghere. Aşa încât, deasupra becului de la intrare, era o mică platformă şi acolo rândunelele îşi făceau cuib. Ei bine, în fiecare primăvară fiecare rândunică venea exact la cuibul ei din celulă, din sutele de celule care erau acolo. Ele deveniseră blânde şi le-au marcat la un picior deţinuţii mai vechi în toamnă, iar când veneau primăvara le luau în palmă şi se uitau la semnul de la picior.

Deci, dacă rândunica ştie să găsească o celulă, cum să nu ştie rugăciunea? Aşa că, dacă este plecat undeva, într-o călătorie, departe, sau a fugit de acasă, s-a pierdut în lume şi nu ştii unde este, dacă eşti mamă şi este copilul tău şi te rogi pentru el, să fii sigură că rugăciunea este singura care-i ştie adresa. Acesta este unul dintre miracolele rugăciunii că nu greşeşte niciodată adresa!



Mitropolit Bartolomeu Anania

Extras din „Rugăciunea, izvor de putere în încercările vieţii”, Ed. Doxologia, 2013, pag. 57-58





Sursa: Pr. ALEXANDRU STANCIULESCU BARDA









Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu