MARI FILOSOFI ROMÂNI CREŞTINI
ORTODOCŞI: VASILE BĂNCILĂ
GHEORGHE CONSTANTIN NISTOROIU
„Dacă Frumuseţea este întâi stare de spirit,
înflorire a inimii, atunci singura cale de a
te
bucura de graţiile ei este de aţi găti
pentru
ea inima cum se cuvine.”
(Ieromonah Ioan Bute)
Filosofia creştin-ortodoxă dacoromână
întruchipează tot ce e sublim în trăirea mistică a celui ales de Dumnezeu să-I
reflecte Harul, Bunătatea, Adevărul, Veşnicia, Libertatea, Autoritatea,
Dreptatea, Divinitatea, Dragostea şi mai ales Frumuseţea.
În funcţie de măsura jertfei
supreme a Neamului, care îşi atribuie dăruirea totală, Dumnezeu îl înzestrează cu cele mai alese
Daruri pentru a-şi consacra vocaţiile şi misiunile divine: pedagogia, preoţia,
poezia, teologia, filosofia, monahismul, arta...
Nu este ca la catolicii
desprinşi din Ortodoxie la 1054, cu teoria
harului prisositor, ori cu cea a indulgenţelor,
în care cotizezi pentru mântuire sau cotizează alţii pentru tine, ci este un
răspuns la măsura dragostei ortodoxului dacoromân la infinita Dragoste a lui
Dumnezeu, pe care i-o atribuie clipă de clipă în orice moment al trăirii.
Aşa se explică Epocile de
mare cultură, de-a lungul mileniilor când Jertfa dacoromânului a fost deplină
şi când Dumnezeu a înnobilat Neamul cu cei mai aleşi Fii ai creaţiei în toate
domeniile, mai ales în cele ale vocaţiei şi misiunii divine.
Bunul Dumnezeu, ştiind încă
înainte de Creaţie Sa, că Mama Fiului Său, Fecioara Maria-Vlaherna Carpatina în
care Se va Întrupa Iisus Hristos, va fi din Seminţia preaaleasă pelasgă, adică
traco-scito-geto-daco-română, a înzestrat-o ca cea mai Frumoasă Naţiune, ca Soarele
de pe cer, în care să înmugurească, în care să înflorească, în care să rodească,
în care să se zămislească cei mai de seamă Conducători, cei mai demni
Sacerdoţi, cele mai dârze Căpetenii, cei mai jertfitori Fii ai ţărânii precum Iarba
verde cea mai încercată şi cea mai des călcată..., cei mai inimoşi Poeţi, cei
mai înflăcărate Mame, cei mai mistici Filosofi, cei mai smeriţi Duhovnici, cele
mai frumoase Fecioare, cei mai remarcabili Rapsozi, cele mai luminate Genii,
cei mai inventivi Artişti, cei mai prolifici Scriitori, cei mai cutezători
Voievozi şi cei mai cucernici Vlădici.
Această inesplicabilă
bucurie cu care Dumnezeu şi Fecioara Maria şi-a încins Dacia Mare, nemuritoare a
Lor cu un chimir de mare preţ-veşnicia, explică Darurile Creatorului: Frumosul
în toate şi Frumuseţea întru totul.
Frumosul ca Dar divin este
Frumuseţea în sine, sofianică, conferită celor Aleşi în care se reflectă
făgăduinţa acelei bucurii covârşitoare a harului Duhului Sfânt: în conştiinţă,
în asceză, în mistică, în jertfă, în artă, în cruce, în creaţie, în filocalie.
Frumosul primit, primenit într-o inimă
curată, înveşmântat într-un suflet ales este de fapt o străfulgerare a unui
fior serafic, asemeni inimii când atinge o aripă de Înger, ori firul de iarbă
care a înflorit în urma paşilor Sfintei Fecioare MARIA.
Frumosul dăruit aleşilor dacoromâni, ca o
stare de spirit a naturii lor, crează fascinaţia ce se reflectă în
înţelepciune, risipindu-se pentru a dobândi Frumuseţea.
Toate lucrurile, fenomenele,
acţiunile, fiinţele care vin în comunicare cu Filosoful creştin-ortodox le
pătrunde şi le exprimă sensul lor, dar numai Frumuseţea o cântă.
Complexitatea alcătuirii
fenomenului divin frumos constă în simplitatea dăruirii.
Dăruirea totală a celui
hărăzit să dobândească dragostea dumnezeiască nu cere argumente, nu convinge, nu
constrânge, ci învinge prin sine, farmecă, fascinează.
Frumosul este hărăzit ca Înţelepciunea aleasă să
fie!
Frumosul din suflet, frumuseţea lăuntrică a inimii ţinteşte
încununarea!
Întâmpinarea Frumuseţii vine
prin îmbrăţişarea privirii noastre curate către ea.
Totul este delicat, totul este armonios, totul
este sublim când privim Frumosul.
Frumuseţea lui Dumnezeu se aşterne peste
aşezarea frumosului din Om.
Filosoful creştin-ortodox
dacoromân îşi înnoieşte frumuseţea prin Frumosul creat.
Lumina dulce a cugetului se
întrepătrunde cu frumuseţea aurei din Icoana Mamei.
Lumina serafică a cugetului
conferă spiritual Filosofului sceptrul „Culturii
Duhului”.
„Duhul Sfânt este Cel care-l îmbogăţeşte sufleteşte
pe om, iar oamenii doritori de frumuseţi divine au o cultură a Duhului” (Ieromonahul Rafail Noica, Cultura Duhului. Ed. Reîntregirea-Alba
Iulia-2002, p. 3)
Lumina Frumosului îşi
împleteşte menirea, strălucirea prin trăirea în sine, prin trăirea în celălalt
care este hristic, prin trăirea în Dumnezeu, prin înălţare, prin mângâiere.
Dintr-o fulguire de Paradis,
dintr-o străluminare de har, dintr-o zguduire de extaz, dintr-o atingere de
înger, dintr-o binecuvântare a lui Hristos, dintr-un prisos de jertfă mistică a
Neamului a odrăslit marele filosof brăilean Vasile Băncilă, care a împletit Frumosul într-o nouă percepţie a
creaţiei ortodoxe, dincolo de limitele diversităţii ei.
Vasile Băncilă şi-a plămădit în inima sa largă cât mărinimia unei
Vetre strămoşeşti, un crâmpei admirabil de lume dacică purtată permanent în
sufletul său frumos.
„Rădăcina sufletului nostru, pentru a vorbi
într-un limbaj popular, e străbătută de instinctul religios. Seva fiinţei
noastre vine dintr-un loc, unde religiozitatea îşi are ungherele ei cele mai
tainice şi mai consistente.” (Vasile
Băncilă, Opere, vol.III, Muzeul
Brăilei, Ed. Istros-2006, p. 357)
Sufletul său a înflorit
într-o cântare neasemuită care a răspândit în jur atâta farmec.
Clipa privirii Filosofului,
a giganticei opere-capodopere este un infinit al încântării.
Gândirea lui astronomică în
diversitatea tematicii, în profunzimea teologico-mistică înfăşoară sufletul
într-un farmec care depăşeşte cu mult tărâmul sublim al creaţiei.
Darul Filosofului creştin-ortodox Vasile Băncilă care, a dat Ortodoxiei naţional-universale
altă dimensiune a spiritului întru Frumos, uimeşte, surprinde, fascinează,
înfioară printr-o armonie îmbietoare a înţelesului existenţial, esenţial, ca o
îndrăgostire de har, ca o înlănţuire de lumină.
Frumosul în creaţia
filosofului Vasile Băncilă trece din
sfera aritmetică, urcă peste piscul perceperii exhaustive sălăşluind în emoţia
divină a încântării, a contemplării.
Vasile Băncilă a smuls instinctul metafizic din desfătarea
infinitului ridicându-l pe cea mai înaltă culme a religiozităţii misticii
jertfelnice, de pe cerul Daciei Mari înspre Cerurile dumnezeeşti ale Fecioarei
MARIA.
Dacă totul curge, cum remarca
Heraclit, referindu-se la Creaţia divină, înseamnă că: Totul este Lumină! Totul este Cuvânt! Totul este Cugetare! Totul este
Cântare!
Filosoful Vasile Băncilă a cunoscut Adevărul
pentru a-L mărturisi, a înţeles Libertatea pentru a trăi, a împlinit Iubirea pentru a dărui, a
întâlnit Frumosul pentru a-l înfrăţi. Acestea au fost axa şi idealul vieţii şi
Operei sale prolifice şi proeminente.
Idealul în lumea noastră creştin-ortodoxă
nu este un paradox, ci o antinomie împlinită, o paradigmă înfăptuită ce-şi
exercită nobleţea.
„Trebuie păstrate idealurile, ne îndruma Petre Ţuţea, aceste paradoxuri în ordinea universală,
caracterizate prin <<majestatea
idealităţii lor>>, cum
spune Chersterton.” (Petre Ţuţea, Filosofia
Nuanţelor. Ed. Timpul, Iaşi-1995, p. 131)
Idealul nu este un cumul de
amintiri ce se aşează peste om ca rodiri din Pomul Cunoaşterii, ci seva
tumultoasă, astralică, ancestrală, limpede şi îmbietoare ce susură din Moşi şi Buni,
Strămoşi şi Străbuni aşa cum se propagă ecoul pe crestele Carpaţilor atunci când
MOŞUL cel Drag le grăieşte pustnicilor daci, cum străfulgera mistica marele
isihast de la Mănăstirea Frăsinei-Vâlcea, Ghelasie Gheorghe.
„Noi Dacii/ Nu avem Zei,/ Avem ICOANA/ UNIRII Cerului cu Pământul...”(Ierom.
Ghelasie Gheorghe, Moşul din Carpaţi. (Căutarea
Originilor). Colecţia Isihasm-1999,
p. 9)
Idealul întru Frumos
descătuşează sufletul Omului ales: îl face mai adânc, mai curat, mai profund,
mai diamantin, mai cuprinzător, mai aprins, mai scântâietor, mai tulburător,
mai tainic, mai mistic, mai isihast, mai ceresc, mai jertfitor, mai
naţionalist.
„Naţionalismul a crescut la noi din pămîntul
însuşi al ţării. De la umilul cărturar de sat, pînă la cel mai
înalt învăţat de la oraş pe care Dumnezeu ni l-a hărăzit, în fiecare epocă
găsim apostoli de-ai naţionalismului pe toate treptele sociale.” (C.
Rădulescu-Motru, Mărturisiri. Ed.
Minerva-1990, p. 138)
Toţi Marii Filosofi Creştini
Ortodocşi Dacoromâni sunt hărăziţi de Mântuitorul Iisus Hristos şi toţi au pe
fruntea lor aura naţionalistă.
Ardeleanul Andrei Bârseanu,
o figură proeminentă a naţionalismului creştin ortodox dacoromân, reflecta
naţionalismul în adunarea de la Şimleu din 7 August 1908, prin scânteierile
evanghelice ale lui Iisus Hristos, admirabil exprimate de George Bariţiu: „Aceea ce este apa pentru peşti; aerul
pentru zburătoare şi pentru toate vieţuitoarele; ce este lumina pentru vedere;
soarele pentru creşterea plantelor; vorba pentru cugetare, aceea este
naţionalitatea pentru fiecare popor.” (ibid., p. 139)
Raportul
credinţă-naţionalism asumat de Filosoful creştin ortodox include pământul
Vetrei străbune ce transcende în Cerul de deasupra Patriei, imprimându-i astfel
nemuritorului dacoromân coslujirea veşnică
întru Dumnezeu, Neam şi univers.
Idealul Frumosului pentru
Filosoful creştin ortodox dacoromân se întrupează aşadar în naţionalismul
dătător de viaţă de creaţie a Frumuseţii valahe.
A fi român este o stare firească, dar a
rămâne ROMÂN este o stare suprafirească.
„A fi român însemnează o stare naturală, o formulă de echilibru a
existenţei din care decurg prin însăşi desfăşurarea vieţii, anumite forme. Un
bob de grâu, dacă îl îngropi în pământ, la umezeală, încolţeşte şi dă fir. Un
anumit fir, cu o anumită dezvoltare, necesară, mai dinainte determinată de
însăşi structura bobului de grâu. Aşa se petrece şi cu <<România>> noastră. A fi român însemnează a avea o
anumită plămadă, din care decurg cu necesitate absolută anumite atitudini şi
gesturi.
Voinţa noastră nu are nimic de
zis în această împrejurare; pentru că noi nu
ne putem depăşi în chip normal pe noi înşine decât încetând a mai fi noi-înşine.”
(Nae Ionescu, Îndreptar Ortodox. Ed.
Artemis, p. 90)
Ortodoxia Filosofului
creştin Vasile Băncilă reprezintă dreapta sa credinţă, iar credinţa străbună a
Neamului asumată prin jertfa trăirii sale mistice fie în creaţie, fie în
carcera politică, reprezintă însăşi fiinţarea fiinţei sale naţionaliste.
Cuvântul este rostirea
divină a Logosului Dumnezeiesc Care, pune pecetea pe orice creaţie sublimă a
artistului de orice gen: poezie, filosofie, teologie, filologie, a artistului
artist prin excelenţă, ca sacerdot întru slujirea Frumosului.
Ortodoxia în trăirea
naţionalistă dacoromână nu mai rămâne pur şi simplu o doctrină, ci transcende
în plenitudinea vieţii ca VIAŢĂ a Neamului, a cunoaşterii lui în esenţă.
„Pentru orice tânăr român actul apartenenţei
la comunitatea de viaţă naţională implică cunoaşterea comunităţii ca entitate
biologică şi spirituală. Nu apărem în lume la întâmplare şi nici nu evoluăm
independent de mediul în care am apărut. Când pierdem însă această stare de
conştiinţă a interferenţei dintre individ şi comunitate anulăm, mai întâi
fiinţei proprii, dreptul de a benificia de toate valorile materiale şi
spirituale ale comunităţii, iar mai apoi alterăm biologic şi spiritual
comunitatea, devenind factori de disoluţie, vrednici fiind de osândă şi în plan
istoric şi în plan etern.”
(Virgil Maxim, Imn pentru crucea purtată.
Ed. Antim-2002, p. 104)
Mihail Eminescu-Marele
Profet al Daciei Mari a redefinit apartenenţa sa demiurgică la religiozitatea
Neamului dacoromân, conferindu-i o dimensiune spirituală aproape neegalată, dar
înfrumuseţată şi de ceilalţi Corifei ai gândirii creştin-ortodoxe care i-au
urmat în Dinastia Frumosului divin românesc.
Cel care a pierdut această
interferenţă cu Patrimoniul dumnezeesc al Neamului a fost, o spun cu mare
mâhnire filosoful nemţean din Ghindăoani, Vasile Conta. Păcat!
Filosoful adevărat, cel
creştin-ortodox nu cotrobăie ca raţionalistul
prin cutele Creaţiei să-L
surprindă cumva pe Dumnezeu, spre o revizuire a Facerii Sale, ci cântă în
creaţia sa artistică Frumosul Dumnezeiesc şi Frumuseţea Creaţiei Sale.
Omologarea unei creaţii
artistice de orice gen nu ţine de aportul
unei instituţii interne ori externe, ci de harul Duhului Sfânt care îi dă
nemurire autorului.
Filosoful, poetul, teologul,
monahul, artistul, pedagogul, preotul, ţăranul primenit mereu de veşnicia
slujirii, în întruparea lor creştin-ortodoxă sunt: Rugă dacică şi Cântare
valahă, Cremene Carpatină şi Cer Voroneţean, Lumină tracă şi Cuvânt serafic
bucovinean, Lacrimă pelasgă şi Har dumnezeesc argeşean, Suferinţă bănăţeană şi
Iubire olteană, Cuminecare dobrogeană şi Mărturisire ardeleană, Cruce basarabeană
şi Înviere divină, Mirare mehedinţeană şi Împlinire vâlceană în faţa Frumosului
ca atitudine a autenticităţii creştin-ortodoxe.
„În faţa a tot ce a fost şi a tot ce este, cât şi în faţa a tot ce va
urma, mă întreb cu toată gravitatea: Care
este atitudinea autentic creştină? Ce ar face Hristos în locul nostru? Oare noi
am procedat bine? Am împlinit noi voia lui Dumnezeu în acest secol?” (Ioan
Ianolide, Deţinutul profet. Ed.
Bonifaciu-2009, p. 111)
Fiinţa cugetului Filosofului
creştin-ortodox Vasile Băncilă se înteţeşte prin funcţiile persoanei admirabile
ale sintezei gândirii sale, ce transpare ca un miracol de o dimensiune pură, de
o înălţime spirituală ortodoxă, de o trăire teologic-liturgică ce arde
permanent ca o Aură verde pe altarul Icoanei Frumosului din Omul timpului dacic
nemuritor şi din spaţiul serafic valah transcendent.
„În mişcarea omului în timp şi spaţiu-în istoria lui-am în vedere, spune
inegalabilul Petre Ţuţea, termenii:
cauzalitatea-începutul-finalitatea-sfârşitul-timpul-finitudinea şi epoci,
punctând spaţiul, desfăşurarea din primordii, etapele aparenţei purtând pecetea
<<dominaţiei primordiale>>
(Sf. Ap. Pavel), calea către adevăr (metoda),
modelul platonic ideal trezit maieutic
sau inspirat..., dogma axioma şi norma, transcendentul şi imanentul...”
(Petre Ţuţea, Bătrîneţea Şi Alte Texte
Filosofice. Ed. Viitorul Românesc, Bucureşti-1992, p. 7)
Destinul gândirii exprimat
prin limba Cuvântului frumos la marele gânditor Vasile Băncilă are menirea
aducerii în primul rând şi în mod absolut Slavei lui Dumnezeu, ca un Dar
dumnezeesc şi apoi ca o dăruire deplină Neamului său drag.
Limba noastră cea însufleţită de harul lui Dumnezeu şi de zelul
părintelui-poet-erou-martir Alexei Mateevici, păstrează nealterat expresivitatea,
claritatea, cultul, muzica, poezia ca o miere duhovnicească strămilenară, ca
esenţă mistică în înţelepciunea ortodoxă a lui Vasile Băncilă, care a
aprofundat ca nimeni în lume diversitatea ideilor sublime în unitatea
Frumosului divin românesc, a Frumosului serafic dacoromân.
Cele 13 volume ale
Operei-Capodopere a gândirii ortodoxe eminamente fascinante primite în dar de
la marele prieten bibliofil Dumitru
Ionescu-Bucureşti, din totalul provizoriu al celor 16 volume apărute, sau
care vor mai apărea ale brăileanului de Aur Vasile Băncilă, însumează 5885
de pagini. Dacă acceptăm că cele 3 volume ar însuma doar 1000 de pagini,
munca titanică, laborioasă, erudită prin elocinţa Brăileanului s-ar apropia la
7000 de pagini, poate chiar depăşind cifra aceasta astronomică, ca măsură a jertfelniciei, a vocaţiei, a misiunii şi a
iubirii sale.
Suferinţa pentru Dumnezeu
şi Neam zămislită în temniţele ateo-regalo-comuniste i-a purificat sufletul,
i-a contopit inima într-o trăire pentru iubirea întru cuminecare harică cu Adevărul,
cu Dragostea, cu Libertatea, cu Frumosul din Cer şi de pe Pământ.
Diversitatea tematicii sale
nu constrânge Ideile la stadiul de enunţ, de meditaţie.
Ele trec prin filtrul prolegomenei,
tezei, sintezei, catehezei, paradigmei, paideii: de la Etică, Ideal, Eminescu,
Ortodoxia, Sensul revoluţiei lui Tudor Vladimirescu, Adolescenţa,
Caracteristicile vârstelor, Religia iubirii şi Pestalozzi, Autohtonizarea
filosofiei, D-l Rădulescu-Motru şi doctrina Personalismului energetic, Religia
şi şcoala, Natura eului şi rolul acestuia, Călătorie în Evul Mediu,
Corespondenţa lui Spiru Haret, Glasul unui profesor, Lucian Blaga, eseist,
Tragicul lui Pârvan şi tragicul modern, O carte românescă despre sfânta Tereza
de Lisieux, Crăciunul copiilor, Sensul culturii şi „culturalizarea” satelor..., şi tot aşa cu zeci de sute de teme.
Am menţionat deja faptul că
toţi Titanii Filosofiei şi Teologiei Ortodoxe Române l-au venerat pe ROMÂNUL
EMINESCU.
„Vorbind despre Eminescu, grăieşte la rândul său Marele Vasile
BĂNCILĂ, vorbim de fapt, despre noi;
fiindcă el a intrat în însăşi ţesătura fiinţei noastre, aşa cum a intrat în
sufletul pământului acestuia... Eminescu se cere trăit, deci, nu analizat;
ţăranul trăieşte natura, obiceiurile, aerul, religia, dar nici nu este
conştient de ele, nici nu înţelege măcar problema de analiză. Cam aşa suntem şi
noi în raport cu Eminescu.” (Vasile Băncilă, Opere, vol.II, Muzeul Brăilei, Ed. Istros-2006, p. 304)
Filosofia adevărată, precum
poezia divină trebuie să curgă ca vibraţia unui înger, ca lacrimile sublime ale
unei inimi arzătoare, ca fiorurile din strunele magnificei vioare, ca vraja
farmecului unei Romanţe de demult.
„Cărăruie, cărăruie,/ dorule, cărare
şuie.../ Tot cotind către fântână,/ mergi cu nopţile de mână.// Printre lanuri
de mohor/ plângi cu Drumul-Robilor,/ şi oftezi cu Caru-Mare,/ printre lanuri de
cicoare.// Treci un deal şi sări o vale/ peste lacrimile tale./ Cobori văi şi
urci pieptiş,/ numai prin mărăciniş,/ peste inimă, pieziş...”
(Radu Demetrescu Gyr, Cărăruie, cărăruie)
Să iubim mai presus de fiinţa noastră Fiii aleşi ai Gândirii
creştin-ortodoxe române!
Fond de carte, bibliofil Dumitru
Ionescu-Bucureşti.
( fragment din ciclul ”MARI
FILOSOFI ROMÂNI CREŞTINI ORTODOCŞI” )
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu