marți, 16 octombrie 2018

MINILECTURĂ cu GÂND DE SEARĂ - DOAR O VORBĂ.....!





CE SA MA FAC? - Sfantul Teofan Zavoratul



           Ce sa ma fac cu pacatele mele? Nu stiu; nu vede mintea mea cum m-as putea spala, cu ce m-as putea curati. Daca mi-ar trece prin cap sa ma spal cu valuri, nu mi-ar ajunge marile, râurile ar fi neîndestulatoare ca sa ma curete. Daca ma voi spala cu sângele si apa din coasta Fiului lui Dumnezeu, ma voi curati si îndurarile de Sus o sa se reverse asupra mea.

Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire sau cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 215.



MAIMUTA SI OMUL  - Sfantul Nectarie al Eghinei


              Mai nou, omul a fost considerat de asemenea a fi o maimuta care a atins perfectiunea. S-a presupus ca prin acceptarea evolutionismului teoriile darwiniste au ajuns la elucidarea chestiunii antropologice.

             Prin aceste teorii fiecare a încercat sa ofere solutii la problema în cauza − aceea a originii omului − si sa explice care este adevarata ratiune a unei asemenea diversitati prezente în neamul omenesc. Însa aceste teorii, pentru ca au fost neîntemeiate, în loc sa rezolve problema au facut-o si mai greu de înteles; tagaduind autoritatea adevarului revelat si socotind ca omul este pe aceeasi treapta cu animalele, au distrus coeziunea care asigura unitatea genului uman, l-au produs asemenea unei ciuperci din celule, i-au negat originea spirituala si i-au atribuit un principiu cauzator dintre cele mai umile. Principala ratiune a esecului lor consta în negare a originii sale superioare si a firii sale spirituale straine cu totul de materie si lume; în general, fara acceptarea unui adevar revelat, omul ramâne o problema fara rezolvare. Acceptarea acestui principiu este fundamentul durabil si de neclintit pe care trebuie sa se sprijine orice cercetator în studierea omului; se impune ca acesta sa fie punctul de plecare pentru clarificarea diferitelor aspecte ale chestiunii si sa se cunoasca adevarul prin mijlocirea veritabilei stiinte. Iar cercetarii stiintifice trebuie sa-i premearga mai întâi credinta în adevarul revelat, pentru ca numai astfel se poate ajunge la cunostinta adevarului; caci în lipsa lui omul rataceste în ignoranta, iar stiinta urmeaza ratacirilor spiritului. Cel ce tagaduieste omul duhovnicesc, tagaduieste însasi problema pe care o abordeaza; ignora faptul ca pervertirea morala, întunecarea mintii si decaderea spirituala pot corupe aspectul exterior al omulu i si pot duce la asemenea deformari exterioare, încât pentru cei pentru care istoria acestor oameni transformati este necunoscuta, aceste preschimbari sa ramâna cu totul de neînteles, iar aceia care cauta raspunsul în afara luminii Revelatiei sa rataceasca si sa ajunga la concluzii foarte departe de adevar.

Sfantul Nectarie al Eghinei, Un portret al omului, traducere de protopresbiter dr. Gabriel Mandrila, Ed. Sophia / Metafraze, Bucuresti, 2015, p. 142-143



ROADELE DATATOARE-DE-VIATA
- Sfantul Ioan din Kronstadt -


             „Dupa roadele lor îi veti cunoaste” (Matei 7, 16). Dupa roadele dulci, datatoare-de-viata si fericire ale Sfintei Liturghii, ale Preacuratelor Taine ale Trupului si Sângelui Domnului vei cunoaste ca Liturghia este de la Domnul si ca ea ne umple de Duh dumnezeiesc si ca acest Duh Preasfânt, datator-de-viata respira în toate rugaciunile si în toate rânduielile sfintelor acte liturgice. Liturghia mi se pare asemenea unui pom minunat, plin de viata. Cu frunze viguroase! Cu roade bogate! Si frunzele sunt spre vindecare, nu numai roadele! Oare cine nu s-a ales cu bogat folos duhovnicesc, cu pace si cu dulceata în suflet, fie si numai de la o singura participare evlavioasa la dumnezeiasca Liturghie? Roade bune nu da decât pomul sanatos. Asa e legea firii.

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 181



Sursa: Pr. ALEXANDRU STANCIULESCU BARDA









Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu