ADEVĂRATA VIAŢĂ - Sfântul Nicolae Cabasila
Pruncii n-ajung în pântecele
maicii lor nicicând măcar la simţământul şi la conştiinţa că trăiesc, câtă
vreme creştinul are în decursul vieţii lui pământeşti destule semne despre
viaţa de dincolo. Explicaţia stă în faptul că adevărata viaţă pentru făt nu
este aceea din întunericul pântecelui mamei, ci pe el îl aşteaptă alta, cea
viitoare. Doar acolo, în pântece, încă nu s-a revărsat asupra lui nicio rază de
lumină şi n-a primit niciun semn că ar mai fi şi altă o viaţă.
Omul mare, creştinul, vede,
dimpotrivă, altceva şi anume, că viaţa viitoare s-a revărsat şi s-a amestecat
întru totul cu cea prezentă, iar Soarele măririi ne-a răsărit şi nouă cu
îmbelşugare, mireasma cerului s-a vărsat peste ţinuturile pline de miros greu în
care trăim, iar spre mâncare s-a dat de acum şi oamenilor pâinea îngerilor.
Iată pentru ce Sfinţilor li s-a dat încă de aici, de pe pământ, nu numai să
gătească şi să-şi orânduiască traiul pentru viaţa viitoare, ci să şi trăiască
după ea şi să o realizeze încă de aici.
Sfântul Nicolae Cabasila, Tâlcuirea
Dumnezeieştii Liturghii şi despre viaţa în Hristos, traducere de Pr. Ene
Branişte şi Pr. Teodor Bodogae, Ed. Arhiepiscopiei Bucureştilor, Bucureşti,
1992, p. 131
IUDA
-Mitrop. Bartolomeu Anania -
„Iubiţii mei fii sufleteşti, Din
nefericire, Iuda nu e doar personajul unui anume moment istoric, ci şi un
personaj al istoriei de după el, multiplicat peste tot, la scara planetară, în
ipostaza sărutarii care acopera tradarea. Printre noi, cei ce beneficiem de
civilizaţie, de cultură, de progres ştiinţific, de libertate, de bunurile
pământului şi de harurile cerului, printre noi se instaurează, încetul cu
încetul, un duh perfid care rastoarnă valorile şi perverteşte limbajul.
Anormalul devine normal, viciul devine virtute, minciuna devine adevăr, furtul
inteligent devine profesie onorabilă, sodomia se cheamă orientare
comportamentală, cuvinte nobile precum prietenie, prieten, prietenă se
degradează în conotaţii dubioase, pervertirea tineretului se intitulează
program de sănătate antisida, destrămarea familiei se numeşte planificare
familială, crimele ingineriei genetice se fac în numele vindecărilor
miraculoase, prostituţia se legitimează prin libertatea femeii de a face ce
vrea cu propriul ei trup, proxenetismul se reclamă de meditaţia
transcendentală, sărăcirea spiritului devine globalizare, invadarea unei ţări
se cheamă război preventiv, terorismul îşi reclamă valenţe divine, infeudarea
economică se numeşte credit bancar, pomana politică devine act de caritate. Şi
multe altele. Iuda se plimba nestingherit prin societate, prin istoria
omenirii, dar şi prin creştinătate. Isprava lui cea mai mare este aceea ca,
dintr’o singură Biserică, a făcut mai multe. Din mai multe a făcut o puzderie.
Şi continuă s’o facă, prin ceea ce îi este propriu: lăcomie, invidie, orgoliu.
Se adaptează uşor, şi-a rafinat metodele. Lucrează la lumina nopţii şi comunică
prin unde hertiene. E un iscusit importator de religie, oferind-o concurenţial
pe piaţa bunurilor de consum. Altfel, e un ecumenist convins. Când nu lucreaza
pe furiş, te invită la dialog frăţesc. Dacă-l refuzi sau daca te aperi, te
pomeneşti intolerant, conservator, fundamentalist, retrograd. Cunoaşte bine
Biblia, are studii universitare, vorbeşte câteva limbi străine. El ştie că
Iscarioteanul era unul din cei doisprezece care au ascultat şi memorat
învăţătura lui Iisus. Dacă ar fi avut curăţie şi talent, putea să scrie o
Evanghelie tot atât de bogată ca a lui Matei. A scris-o postum, în cheia
sărutării perverse. Iuda e un excelent teolog, asa cum este şi patronul său din
Qarantania, care Îi oferea lui Iisus citate din Scriptura. Iuda e tot atât de
zelos printre ai săi, de vreme ce instinctul dezbinării îl mobilizeaza peste
tot, oriunde s-ar afla. Partenerul trebuie mai intâi sedus, dominat şi numai
după aceea nimicit. Iuda îşi abordează semenul cu graţia cobrei care, întâlnind
o viperă în junglă, o invită la un dans aerian, fascinant, ameţitor, pe durata
căruia îşi calculează cu precizie secunda muşcăturii mortale. Iuda e un maestru
al crimei perfecte.”
Din Pastorala din 2005 a
mitropolitului Clujului, ÎPS Bartolomeu Anania.
Video:
RAZBOIUL
IMPOTRIVA COPIILOR – Scopul Educatiei Sexuale Comprehensive
https://ortodoxinfo.ro/2018/10/19/video-razboiul-impotriva-copiilor-scopul-educatiei-sexuale-comprehensive/
MATASEA - Sfantul Nicolae Velimirovici
În Rasarit, folosim uneori pentru
vesmintele preotesti matase chinezeasca facuta în China de mâini pagâne, sau
potire si lingurite si clopotele si lanturi facute de musulmani, sau pietre
pretioase adunate si miresme preparate de închinatorii la foc sau la pietre din
Africa, si nici unul dintre noi n-ar trebui sa se teama sa le foloseasca atunci
când I se închina lui Hristos, asa precum Hristos Însusi nu S-a temut sa atinga
cele mai decazute trupuri sau suflete omenesti cu preacuratele Sale mâini.
Crestinismul nu poate fi spurcat daca foloseste pentru închinare lucruri ale
mâinilor pagâne, însa popoarele pagâne se fac prin aceasta partase la
închinarea crestina, în chip trupesc si întru necunostinta, asteptând clipa în
care vor fi partase la ea si în chip duhovnicesc si întru cunostinta. Fiecare
bucata de matase chinezeasca din vesmintele noastre este o prorocie a marii
Chine crestine.
Sfantul Nicolae Velimirovici,
Patimirea Bisericii, traducere de Laura Marcean, Ed. Sophia, Bucuresti, 2010, p.
40-41.
https://youtu.be/zJw8y0NdoJc
ASCULTĂ-MĂ! (I)
„Îți strig
cu limba tăcerii. Îți strig cu limba dragostei. Îți strig! Ascultă-mă, te rog!
Sunt singur, am nevoie de tine. Întinde-ți mâna și mângâie burtica ta. Acolo
înăuntru sunt eu, copilul tău. Și să fii sigură că voi simți dragostea ta.
Fă-o, te rog! Arată-mi că mă iubești. Te mai rog, mămico, să încetezi să te
enervezi și să te cerți cu tatăl meu, încetează să mai plângi, încetează să mai
fumezi, încetează să mai bei. M-ai înecat cu toate acestea pe care le faci! Te
rog, iubește-mă! Tu ai ales să mă naști. De ce mă chinuiești?”.
Și după ce se va naște acest copil,
un nou dialog începe, de data aceasta față către față.
„Acum,
dulcea mea mămică, mă vei privi și te voi privi în ochi, acum vom vorbi. Acum
îmi vei arăta dacă sunt rod al dragostei, dacă m-ai născut pentru încăpățânarea
ta, pentru că așa ai avut chef sau dintr-o așa-zisă greșeală. Acum, mămica mea,
mi le vei spune pe toate și mi le vei arăta pe toate. Cât timp am stat în
pântecele tău, m-ai făcut să sufăr. Sper ca acum să te fi căit de purtarea ta
urâtă”.
Prima îmbrățișare
„Acolo unde
ne-au pus de îndată ce ne-am născut, toți pruncii nou-născuți plângeam, făceam
protestul nostru, fiecare cu cuvintele sale. La un moment dat a venit
infirmiera și ne-a luat pe câte unul ca să ne ducă la mămica noastră să ne
hrănească. A venit și rândul meu. M-a dus la mama mea, m-a pus în brațele ei și
i-a spus să mă hrănească. Eu o priveam pe mămica mea în ochi pentru că sânul ei
nu era plin de afecțiune, de dragoste, ci era rece. Ea a scos sânul ei și l-a
adus la gura mea. Eu însă refuzam să-l primesc. Am continuat să o privesc în
ochi. Așteptam zâmbetul ei, însă în zadar. Ceea ce s-a întâmplat apoi nu mi-a
plăcut deloc. Cu sila și cu nervi m-a împins ca să iau sânul ei. Am mâncat
foarte puțin, ca să nu o enervez și mai mult. Cu întristare am depistat că
nemulțumirea din ochii mei nu a înțeles-o.
A doua zi
după-amiază l-am cunoscut și pe tatăl meu. A salutat-o numai pe mama mea. Pe
mine nu s-a sinchisit să mă atingă. Doar o privire mi-a aruncat, o privire
fugitivă, ca și cum aș fi fost ceva străin pentru el. Iar aceasta se petrecea
în fiecare zi la spital. O priveam pe mama mea în ochi și așteptam un zâmbet
din partea ei, iar îmbrățișarea ei să devină mai drăgăstoasă. Dar am așteptat
în zadar…
Fragment din Cartea Ascultă-mă! ce va
apărea în curând la Editura Evanghelismos
FRUMUSETEA TRECATOARE - Sfantul Vasile cel Mare
Vreau sa ramâna în tine si mai
puternica minunea creatiei, pentru ca, oriunde te-ai gasi si lânga orice fel de
planta te-ai afla, sa-ti aduci aminte cu tarie de Creator. Când vezi un fir de
iarba verde si o floare, sa te duci cu mintea la firea omeneasca, aducându-ti
aminte de imaginea înteleptului Isaia, care a spus ca „tot trupul este ca iarba
si toata slava omului, ca floarea ierbii” (Isaia 40, 6). Putinii ani ai vietii,
bucuria cea scurta si veselia fericirii omenesti au gasit în cuvintele
profetului o preafrumoasa icoana. Astazi trupul îti este înfloritor si plin de
carne din pricina desfatarii; fata ti-i rumena ca esti în floarea vârstei; esti
zdravan si puternic, iar când te pornesti, nu ti se poate nimeni împotrivi;
mâine, tot tu, esti vrednic de mila, fie vestejit de vreme, fie istovit de
boala. Cutare este vestit cu multimea banilor sai; are în jurul lui multime de
lingusitori; suita de prieteni fatarnici, care cauta sa-i fie pe plac;
nenumarate rude, dar si acestea fatarnice; roi de servitori, care stau lânga el
fie pentru a-l servi la masa, fie pentru alte trebuinte; pe acestia îi târaste
dupa el si când iese din casa si când se întoarce, ca sa stârneasca invidia
celor care-l întâlnesc. Adauga-i acestui bogatas si oarecare putere politica
sau dregatorii primite de la împarati sau conducere de popoare sau conducere de
osti; adauga-i crainicul, care striga cu glas puternic, mergând înaintea lui,
lictori de o parte si de alta, care baga spaima în supusi – ca de la ei vin
loviturile, confiscarile de averi, arestarile, închisorile. Da, nesuferita este
frica pe care o are de acestia poporul de sub mâna lor! Iar dupa acestea ce-i?
Într-o singura noapte sau temperatura mare, sau pleurezia, sau pneumonia
rapeste pe om, îl duce dintre oameni si-l dezgoleste dintr-o data de toata
înselaciunea care-l înconjura, iar slava lui s-a dovedit a nu fi decât un vis.
Dreptate a avut, deci, profetul, când a asemanat slava omului cu slabiciunea
florii.
Sfantul Vasile cel Mare, Omilii la
Hexaemeron, traducere de Pr. Dumitru Fecioru, Ed. IBMBOR, Bucuresti, 1986, p.
121.
Cititi urmatoarea poveste adevarata:
Intr-o sala
de clasa a unui colegiu, un profesor tine cursul de filozofie…
-Sa va
explic care e conflictul intre stiinta si religie… Profesorul ateu face o pauza
si apoi ii cere unuia dintre noii sai studenti sa se ridice in picioare.
- Esti
crestin, nu-i asa, fiule?
- Da, dle,
spune studentul
- Deci crezi
in Dumnezeu?
- Cu siguranta
- Dumnezeu e
bun?
- Desigur,
Dumnezeu e bun.
- E Dumnezeu
atotputernic? Poate El sa faca orice?
- Da
- Tu esti
bun sau rau?
- Biblia
spune ca sunt rau.
Profesorul
zambeste cunoscator. Aha! Biblia! Se gandeste putin.
- Uite o
problema pt tine. Sa zicem ca exista aici o persoana bolnava si tu o poti
vindeca. Poti face asta. Ai vrea sa o ajuti? Ai incerca?
- Da, dle.
As incerca.
- Deci esti
bun.
- N-as spune
asta.
- Dar de ce
n-ai spune asta? Ai vrea sa ajuti o persoana bolnava daca ai putea. Majoritatea
am vrea daca am putea. Dar Dumnezeu, nu…
Studentul nu
raspunde, asa ca profesorul continua.
- El nu
ajuta, nu-i asa? Fratele meu era crestin si a murit de cancer, chiar daca se
ruga lui Isus sa-l vindece. Cum de Isus e bun? Poti raspunde la asta?
Studentul
tace.
- Nu poti
raspunde, nu-i asa?
El ia o
inghititura de apa din paharul de pe catedra ca sa-i dea timp studentului sa se
relaxeze.
- Hai sa o
luam de la capat, tinere. Dumnezeu e bun?
- Pai…, da,
spune studentul
- Satana e
bun?
- Studentul
nu ezita la aceasta intrebare “Nu”
- De unde
vine Satana?
Studentul
ezita.
- De la
Dumnezeu.
- Corect.
Dumnezeu l-a creat pe Satana, nu-i asa? Zi-mi, fiule, exista rau pe lume?
- Da, dle.
- Raul e
peste tot, nu-i asa?Si Dumnezeu a creat totul pe lumea asta, corect?
- Da
- Deci cine
a creat raul? Profesorul a continuat.
- Daca
Dumnezeu a creat totul, atunci El a creat si raul. Din moment ce raul exista si
conform principiului ca ceea ce facem defineste ceea ce suntem, atunci Dumnezeu
e rau.
Din nou,
studentul nu raspunde.
- Exista pe
lume boli? Imoralitate? Ura? Uratenie? Toate aceste lucruri groaznice, exista?
Studentul se
foieste jenat.
- Da
- Deci cine
le-a creat?
Studentul
iarasi nu raspunde, asa ca profesorul repeta intrebarea.
- Cine le-a
creat? Nici un raspuns. Deodata, profesorul incepe sa se plimbe in fata clasei.
Studentii sunt uimiti. Spune-mi, continua el adresandu-se altui student. Crezi
in Isus Cristos, fiule?
Vocea
studentului il tradeaza si cedeaza nervos.
- Da, dle
profesor, cred.
Batranul se
opreste din marsaluit. Stiinta spune ca ai 5 simturi pe care le folosesti pt a
identifica si observa lumea din jurul tau. L-ai vazut vreodata pe Isus?
- Nu, dle.
Nu L-am vazut.
- Atunci
spune-ne daca l-ai auzit vreodata pe Isus al tau?
- Nu, dle,
nu l-am auzit.
- L-ai
simtit vreodata pe Isus al tau, l-ai gustat sau l-ai mirosit? Ai avut vreodata
o experienta senzoriala a lui Isus sau a lui Dumnezeu?
- Nu, dle,
ma tem ca nu.
- Si totusi
crezi in el?
- Da.
- Conform
regulilor sale empirice, testabile, demonstrabile, stiinta spune ca Dumnezeul
tau nu exista. Ce spui de asta, fiule?
- Nimic,
raspunde studentul. Eu am doar credinta mea.
- Da,
credinta, repeta profesorul. Asta e problema pe care stiinta o are cu Dumnezeu.
Nu exista nici o dovada, ci doar credinta.
Studentul
ramane tacut pt o clipa, inainte de a pune si el o intrebare.
- Dle
profesor, exista caldura?
- Da
- Si exista
frig?
- Da, fiule,
exista si frig.
- Nu, dle,
nu exista.
Profesorul
isi intoarce fata catre student, vizibil interesat. Clasa devine brusc foarte
tacuta.
Studentul
incepe sa explice.
- Poate
exista multa caldura, mai multa caldura, super-caldura, mega-caldura, caldura
nelimitata, caldurica sau deloc caldura, dar nu avem nimic numit “frig”. Putem
ajunge pana la 458 de grade sub zero, ceea ce nu inseamna caldura, dar nu putem
merge mai departe. Nu exista frig – daca ar exista, am avea temperaturi mai
scazute decat minimul absolut de -458 de grade. Fiecare corp sau obiect e demn
de studiat daca are sau transmite energie, si caldura e cea care face ca un
corp sau material sa aiba sau sa transmita energie. Zero absolut (-458 F)
inseamna absenta totala a caldurii. Vedeti, dle, frigul e doar un cuvant pe
care il folosim pentru a descrie absenta caldurii. Nu putem masura frigul.
Caldura poate fi
masurata in
unitati termice, deoarece caldura este energie. Frigul nu e opusul caldurii,
dle, ci doar absenta ei.
Clasa e
invaluita in tacere. Undeva cade un stilou si suna ca o lovitura de ciocan.
- Dar
intunericul, profesore? Exista intunericul?
- Da,
raspunde profesorul fara ezitare. Ce e noaptea daca nu intuneric?
- Din nou
raspuns gresit, dle. Intunericul nu e ceva; este absenta a ceva. Poate exista
lumina scazuta, lumina normala, lumina stralucitoare, lumina intermitenta, dar
daca nu exista lumina constanta atunci nu exista nimic, iar acest nimic se
numeste intuneric, nu-i asa? Acesta este sensul pe care il atribuim acestui
cuvant. In
realitate, intunericul nu exista. Daca ar exista, am putea face ca intunericul
sa fie si mai intunecat, nu-i asa?
Profesorul
incepe sa-i zambeasca studentului din fata sa. Acesta va fi un semestru bun.
- Ce vrei sa
demonstrezi, tinere?
- Dle
profesor. Vreau sa spun ca premisele dvs filosofice sunt gresite de la bun
inceput si de aceea concluzia TREBUIE sa
fie si ea gresita.
De data
asta, profesorul nu-si poate ascunde surpriza.
- Gresite?
Poti explica in ce fel?
- Lucrati cu
premisa dualitatii, explica studentul… Sustineti ca exista viata si apoi ca
exista moarte; un Dumnezeu bun si un Dumnezeu rau. Considerati conceptul de
Dumnezeu drept ceva finit, ceva ce putem
masura. Dle,
stiinta nu poate explica nici macar ce este acela un gand. Foloseste
electricitatea si magnetismul, dar NIMENI nu a vazut sau nu a inteles pe deplin
vreuna din acestea doua. Sa consideri ca
moartea e
opusul vietii inseamna sa ignori ca moartea nu exista ca lucru substantial.
Moartea nu e opusul vietii, ci doar absenta ei. Acum spuneti-mi, dle profesor,
le predati studentilor teoria ca ei au evoluat din maimuta?
- Daca te
referi la procesul evolutiei naturale, tinere, da, evident ca da.
- Ati observat
vreodata evolutia cu propriii ochi, dle?
Profesorul
incepe sa dea din cap, inca zambind, cand isi da seama incotro se indreapta
argumentul. Un semestru foarte bun, intr-adevar.
- Din moment
ce nimeni nu a observat procesul evolutiei in desfasurare si nimeni nu poate
demonstra ca el are loc, dvs. predati studentilor ceea ce credeti, nu? Acum ce
sunteti, om de stiinta sau predicator?
Clasa
murmura. Studentul tace pana cand emotia se mai stinge.
- Ca sa
continuam demonstratia pe care o faceati adineori celuilalt student,
permiteti-mi sa va dau un exemplu, ca sa intelegeti la ce ma refer. Studentul
se uita in jurul sau, in clasa. E vreunul dintre voi care a vazut vreodata
creierul profesorului? Clasa izbucneste in ras. E cineva care a auzit creierul
profesorului, l-a simtit, l-a atins sau l-a mirosit? Nimeni nu pare sa fi facut
asta. Deci, conform regulilor empirice, stabile si conform protocolului
demonstrabil, stiinta spune – cu tot respectul, dle – ca nu aveti creier. Daca
stiinta spune ca nu aveti creier, cum sa avem incredere in cursurile dvs, dle?
Acum clasa e
cufundata in tacere. Profesorul se holbeaza la student, cu o fata
impenetrabila. In fine, dupa un interval ce pare o vesnicie,batranul raspunde.
- Presupun
ca va trebui sa crezi, pur si simplu….
- Deci,
acceptati ca exista credinta si, de fapt, credinta exista impreuna cu viata,
continua studentul. Acum, dle, exista raul?
Acum
nesigur, profesorul raspunde:
- Sigur ca
exista. Il vedem zilnic. Raul se vede zilnic din lipsa de umanitate a omului
fata de om. Se vede in nenumaratele crime si violente care se petrec peste tot
in lume. Aceste manifestari nu sunt nimic altceva decat raul.
La asta,
studentul a replicat:
- Raul nu
exista, dle, sau cel putin nu exista in sine. Raul e pur si simplu absenta lui
Dumnezeu. E ca si
intunericul
si frigul, un cuvant creat de om pentru a descrie absenta lui Dumnezeu. Nu
Dumnezeu a creat raul. Raul este ceea ce se intampla cand din inima omului
lipseste dragostea lui Dumnezeu. Este ca frigul
care apare
cand nu exista caldura sau ca intunericul care apare cand nu exista lumina.
Profesorul
s-a asezat.
Daca ai
citit pana aici si zambesti cand ai terminat, trimite asta prietenilor si
familiei, cu titlul “Dumnezeu vs. stiinta”
P.S.:
Studentul era Albert Einstein.
Albert
Einstein a scris o carte intitulata Dumnezeu vs. stiinta in 1921…
Sursa: Pr. ALEXANDRU STANCIULESCU BARDA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu