Vasilica Grigoraş - „Urma soarelui”
în lumina anotimpurilor Anei Urma
Urma
soarelui prinsă într-o carte. Şi nu în orice carte, ci una specială, cu
mireasmă de “sakura” (flori de cireş japonez). Un volum de poeme de sorginte
niponă (haiku), premiat în cadrul Proiectului „Festivalul Internaţional de
creaţie Literară „Titel Constantinescu”, Ediţia a XI-a, Râmnicu Sărat, Proiect
aparţinând Asociaţiei „Renaşterea Râmniceană”, preşedinte Constantin Marafet. A
obţinut Premiul „Vintilă Horia”, în anul 2018. Cartea a apărut la Editura
Rafet, Râmnicu Sărat.
Pentru cei
care o cunosc pe poeta Ana Urma, câştigarea acestui premiu nu este o surpriză.
În lumea haijinilor s-a remarcat în timp fiind apreciată ca unul dintre cei mai
buni autori de poeme nipone, excelând în compunerea de haiku, meritul său fiind
recunoscut cu locuri fruntaşe la concursurile naţionale săptămânale şi lunare.
Poeta a obţinut mai multe premii şi la concursurile de poezie.
Cartea „Urma
soarelui”, nu este singura din panoplia creaţiei sale. În anul 2015, la Editura
PIM din Iaşi i-a apărut primul volum de haiku ”Ploaie de vară”,
iar la
Editura Art Book Bacău volumul de poezie ”Isadorable”. În anul 2016 vede lumina
tiparului volumul de poezie ”File de jurnal”, volum premiat la ”Festivalul de
poezie religioasă - Credo” 2017.
Aşa cum
mărturiseşte, Ana Urma a început să scrie haiku din anul 2010, atunci când a
„descoperit comunitatea interactivă online a iubitorilor de haiku Romanian
Kukai şi pe oamenii minunaţi, care fără să ştie au răspuns unei nevoi lăuntrice
de căutare şi apropiere, de a mă iniţia şi lămuri pe mine însămi despre
misterul descifrării celei mai populare poezii de inspiraţie niponă, haiku”. A
început să scrie şi să trimită la concursuri şi frumoasele rezultate nu s-au
lăsat aşteptate.
Pentru toţi
autorii de haiku, Matsuo Bashō este farul de la care primim lumină:
„...compunerea unui poem trebuie să fie înfăptuită într-o clipă, cum simte o
ciocănitoare de departe un copac uriaş sau cum sare un spadasin la un duşman
periculos”. În acest spirit, haijinul Ana Urma imortalizează imaginea într-un
haiku, surprinde un istantaneu, un flash, nu descrie, ci printr-o singură tuşă
creioanează, juxtapune, alătură cele două planuri ale poemului.
Organizarea
internă a volumului este cronologică, incluzând poeme scrise între anii
2010-2017. Fiecare an este un capitol, căruia autoarea i-a dedicat şi un motto,
ales, fireşte din Matsuo Bashō. Vieţuind conform înţelepciunii din „ţara
soarelui răsare”, părintele haiku-ului, ne sfătuieşte : „Nu căuta să calci pe urmele
înaintaşilor. Caută ceea ce au căutat ei.” Şi Ana Urma este un căutător iscusit
în poemele sale.
"soare la apus –
umbra mult mai înaltă
decât bunica"
Întâlnim
aici o juxapunere a două imagini. Prima „soare în apus” este o constatare, o
observaţie, iar a doua „umbra mult mai înaltă/ decât bunica”, o contrapondere a
versului doi şi trei. Un tablou superb, unui cadru natural i se juxtapune o
imagine, a bătrânei. În primul vers, autoarea ne propune să asistăm la
asfinţitul soarelui, o imagine celestă. Ziua este pe sfârşite, soarele alunecă
uşor, dar sigur spre orizont, strălucirea se atenuează treptat, timpul îşi
deapănă firul. În planul al doilea, după kireji, poeta animează imaginea prin
prezenţa bunicii, care se împuţinează, parcă este mai mică în statură, doar
umbra-i mai înaltă la apusul soarelei. Întâlnim aici paradoxul, figură de stil
permisă şi recomandată în compunerea haiku-ului şi utilizată cu dibăcie de Ana
Urma. Şi mergând cu raţionamentul mai departe, aş adăuga faptul că fiecare
dintre noi suntem o zi, răsărim şi apunem, precum soarele. Ca şi lumina
soarelui şi omul pe pământ este trecător. Autoarea leagă cu abilitate lumea
omului cu cea a cosmosului, umanul cu cerescul, ambele creaţii divine.
"cuiburi fără pui –
privirea bătrânului
tot mai des spre cer"
Un haiku
reuşit, o notaţie precis alcătuită şi cu profund conţinut. Este lesne să
înţelegem că primul vers „cuibul fără pui” reprezintă casa fără copii. Poate
n-au fost niciodată sau, poate au plecat din casa părintească din varii motive.
Şi-ntr-un caz şi-n altul, părintele, de-acum bătrân priveşte „tot mai des spre
cer”, cu gândul la bunul Dumnezeu, fie a neputinţă, fie cu înţelepciunea
acceptării situaţiei în care se află. Înţelege că se apropie timpul să plece la
Cer.
"vânt peste ape –
în oglindă tremurând
iarăşi luna"
Un
instantaneu dintr-o noapte de toamnă senină, în care protagoniştii sunt vântul,
apa şi luna. Oglindirea astrului nocturn pe suprafaţa apei este o imagine
vizuală, lacustră, sugestivă. Ne punem firesc întrebarea, oare de ce tremură
luna? Găsim explicaţia în primul vers: vântul este cel care mişcă luciul apei,
iar luna „emoţionată” la întâlnirea acestuia, rezonează în vibraţie şi tremură
în ritm eolian. Prin folosirea cuvântului „iarăşi”, poeta ne spune că fenomenul
este repetitiv. Şi chiar o credem.
"lumina din geam –
în cana fără toartă
primul ghiocel"
Ne aflăm în
anotimpul de primăvară, cu zile mai luminoase, în care ne trezim bine dispuşi
şi mai optimişti. În casă, pe masă o „cană fără toartă”; o avem mai de demult,
dar nu renunţăm la ea pentru că ne este dragă, este păstrătoarea unor amintiri
frumoase, poate am primit-o în dar de la cineva drag… Într-un strop de poem
este reflectată desprimăvarea naturii şi a sufletului. Lumina soarelui ne intră
în casă şi în inimă prin prezenţa primilor ghiocei. Ne înseninează, ne dă
speranţă de mai bine.
"pian în amurg –
cu fiecare notă
alte frunze cad"
Nu este un
concert, ci o voce singulară, un „pian în amurg” cântă lângă noi, împreună cu
natura receptivă la sunetul instrumentului deapănă frunzele timpului. Un tablou
superb de toamnă spre sfârşit, un pian mai vechi care îşi cântă ultimele
arpegii spre bucuria tuturor. Toamna îşi dezleagă frunzele, acestea slobozind
pe tonuri romanţă sau rapsodie, de ce nu? Pe final de vreme bună, savurăm
armonia sublimă a cântecului pianului şi a naturii.
"un alt răsărit –
albi şi pereţii sălii
de aşteptare"
Primul vers
„un alt răsărit” este o tuşă de penel din natură, este o sugestie limpede, care
ne duce cu gândul la un nou început, o şansă nouă în/la viaţă. Fiecare dintre
noi trecem şi prin grele încercări, dar poeta nu explică când şi cum se
întâmplă, se desfăşoară acest lucru, însă ne sfătuieşte să avem speranţă pentru
că asemenea răsăritului de soare, va veni şi bucuria inimii. Când este vorba de
noi înşine sau de o persoană dragă aflată pe patul de spital, să nădăjduim
într-o nouă rază de lumină, pentru că sunt „albi şi pereţii sălii/ de
aşteptare”. Imaginea oglindită în partea a doua a poemului este frumos
articulată prin folosirea cuvântului „aşteptare”, ceea ce presupune şi multă
răbdare şi credinţă.
"lan de lavandă –
toată mireasma verii
în perna cu flori"
Cine nu a
văzut un „lan de lavandă” şi nu a rămas impresionat de culoarea şi parfumul
său? Pe şevaletul câmpurilor o privelişte din plină vară, a cărei mireasmă a
pătruns şi în casa noastră prin perna pe care mama, bunica au cusut aceste
minunate flori. Bucuria se prelungeşte dincolo de timp, vara trece, însă
mireasma rămâne împregantă în perna pe care ne odihnim şi, care ne odihneşte.
"vremea dudelor –
pe umărul copilei
primul tatuaj"
O nouă
imagine estivală. De data aceasta, un colţ din grădina de la ţară, în care
autoarea surprinde „vremea dudelor”. Dulceaţa acestora îmbie oamenii,
indiferent de vârstă, însă cu prioritate copiii să se înfrupte cu poftă. Şi cum
altfel, decât scuturând dudul. Fără a spune expres culoarea dudelor, înţelegem
că sunt negre, iar acestea îşi lasă amprenta pe umerii, mâinile lor, asemenea
unui veritabil tatuaj, pe care îl poartă bucuroşi mai mult timp, poate până la
terminarea dudelor coapte. Cu un efort de imaginaţie, chipul copilei este un
tablou minunat pe aureola verii. Prin prezenţa dudului şi a copilei, poemul
este unul jucăuş, predispune la bucurie, invitându-ne şi pe noi să culegem dudă
cu dudă, dacă se întâmplă să fim prin preajmă.
"singur pe peron –
scuturându-se de floare
cireşul amar"
La prima
lectură, din versurile din planul doi al poemului, credem că e vorba de
primăvară, când cireşul îşi scutură florile. Ni se pare normal, însă ne
întrebăm: de ce poeta a precizat că este vorba de un cireş amar? Întorcându-ne
la primul vers „singur pe peron”, presupunem că e vorba de o despărţire, poate
o dezamăgire în dragoste (de aceea o fi cireşul amar!!). Putem crede că este
„toamna” unui cuplu, apusul unei iubiri. Un haiku excepţional, cu o remarcabilă
forţă de sugestie.
Dar toamnele
trec, iar noi aşteptăm să petrecem alte bucurii ale timpului când:
"urme în omăt –
plină de bastonaşe
prima dintre foi"
Început de
iarnă, ici colo pâlcuri de zăpadă aşezate pe pământul negru ori pe frunzele
deja ruginite. Bucuria zăpezii pentru toţi ne scoate din casă, cei mari pentru
treburile zilnice, cei mici nerăbdători să se joace, lăsând cu toţii „urme în
omăt”. Încercând să decriptăm partea a doua a poemului „plină de bastonaşe /
prima dintre foi”, conştientizăm că de acum începem să adunăm primele amintiri
pe care le postăm cu migală pe prima dintre filele cărţii, reflectare a
spectacolului, a jocului dăruit de Dumnezeu pe pământ, numit viaţă.
Poeta Ana
Urma merge mai departe pe firul logicii şi ne sugerează (poate chiar ne
avertizează) că se poate întâmpla ca atunci când
"ninge cu fulgi mari –
între creion şi hârtie
nicio literă."
Un autentic
poem de sorginte japoneză încununează creaţiei poetei. Ne dăruieşte o imagine
superbă a naturii. Totul este alb, pur, tămăduitor. Rămânem cu toţii în casă,
acasă, cu noi înşine, cu eul nostru liric, doar medităm, ne rugăm. Nimeni şi
nimic nu poate împieta această stare, sperând că va veni timpul în care
completăm jurnalul cu slove, versuri, imagini şi trăiri de fineţe şi
profunzime.
Revenind la
Basho, care spunea că „Dacă în universul acesta răsar flori, eu am încredere în
el.” Şi Ana Urma are încredere în frumuseţea şi generozitatea poemelor japoneze
pentru sufletul şi spiritul nostru.
"salcâmi în floare –
încet desferecate
toate porţile"
Se spune că
o floare nu aduce primăvara, însă cu certitudine mireasma florilor de salcâm nu
cunoaşte margini, se propagă în cele mai mici cotloane ale naturii şi vieţii
omului. Să ne deschidem sufletul la frumosul din natură, la parfumul
inconfundabil al acestor flori, la albul lor strălucitor şi să ne reanimăm
sufletul, cumva puţin ofilit de iarna trecătoare. Dar să ne mângâiem inima şi
mintea şi prin lectura unor minunate poeme, precum cele din acest volum.
Felicitări,
Ana Urma pentru cartea „Urma soarelui” şi pentru premiul obţinut la Festivalul
de poezie de la Râmnicu Sărat!
Fotografia
postată de Vasilica Grigoras.
Comentarii
Ana Urma
Ana Urma Cât de frumos spus: ”Matsuo Basho este farul de la
care primim lumină” în haiku. Și să nu uităm de mentorii care ne-au netezit
calea. Comentarii, critici, laude toate au contribuit la formarea noastră ca și
autori de haiku dar și determinarea propri…Vezi mai mult
Eugenia Pana
Eugenia Pana Felicitari!
Irina Coptil
Irina Coptil Mii de felicitāri ... prea frumos..!!
Cecilia Birca
Cecilia Birca Sunteți pur si simplu grozave ambele !
Ana Urma, Vasilica Grigoras, sunt onorată si de-a dreptul
fericită să vă cunosc atât prin versuri cât și prin această
"recenzie" care e mai mult decât o recenzie, este un telescop de mare
finețe îndreptat spre gal…Vezi mai mult
Traian Grigoras
Traian Grigoras Imj. pare , rau ..Nu, pot citi, atata text
...Azi , se cer , pastile , rezumate !
Manole Victor
Manole Victor Frumos!Felicitări și considerație!
Netty Popa
Netty Popa Felicitări!
Georgeta Anastasia
Tudora
Georgeta Anastasia Tudora Felicitări!
Sergiu Suhareanu
Sergiu Suhareanu FELICITARI !
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
RăspundețiȘtergere