MARI FILOSOFI ROMÂNI CREŞTINI
ORTODOCŞI: ERNEST BERNEA
GHEORGHE CONSTANTIN NISTOROIU
Şi-mi
zise Domnul: „Eu sânt Frumuseţe;/ „În Mine-i cald sălaş de primăveri;/
„La Mine zorile sânt făr-de-seri,/ „Şi Duhul
înfloreşte’n mii de feţe.”
(Maica
TEODOSIA-ZORICA Laţcu, FRUMUSEŢE)
Filosoful creştin ortodox dacoromân este un Om educat, bine format,
asumat unui ocean de cunoştiinţe de seamă, cu un everest de deprinderi
aristocrate, cu o culme a bunului simţ, cu un spirit care atinge Cultura
celestă hărăzită doar Spiretelor înalte.
Pentru a deveni un Corifeu al
Culturii, respectiv un Apostol al gândirii, Filosoful propriu-zis trebuie să-şi
aşeze temeinicia pe temelia dascălului, a îndrumătorului, a formatorului de
caractere elevate prin excelenţă.
Trăgându-şi seva din Izvorul
divin, din cel străbun nemuritor şi din mentorul ales, Gânditorul se formează
prin harul divin pentru ca la rândul său să fie hărăzit a odrăsli pentru ceilalţi
discipoli care la rândul lor trebuie să urmeze calea Mentorului.
Filosoful creştin ortodox
dacoromân trebuie să fie animat de toate lucrurile sublime, extraordinare,
inegalabile, dar în mod expres de cultul Frumosului.
Pentru aceasta trebuie să-şi
croiască viaţa pe un model ales, pe un arhetip paideic-educaţia spiritului de nobleţe, de cinste sufletească şi mărinimie
pe care să-l susţină cu toată fiinţa, puterea şi autoritatea culturii sale, în
comuniune cu dragostea întru Dumnezeu şi întru Neamul său.
Numai aşa, spiritualitatea Filosofului
român creştin ortodox devine etalon, sursă şi putere pentru formarea celor care
prin onoare şi demnitate sunt datori să slujească Dumnezeului şi Neamului,
adică Frumosului revelat în tot ce străluceşte deplin ca o armonie a splendorii
extazice ca o Simfonie a Luminii, ca o Lumină liberatoare.
„O lumină caldă, o lumină liberatoare
închide pleoapele şi deschide porţile sufletului./ Freamăt răsună din adânc
şi-mi inundă făptura./ Beau frumuseţea unei clipe cât o viaţă.” (Ernest Bernea, Lumini în Necunoscut. Ed. Timpul, Iaşi-2000, p. 17)
Graiul viu al Filosofului
nostru se prelinge din adâcurile ancestrale convertite Frumosului care se adună
în inima sa încăpătoare de Neam şi de Cer, pentru a se întrupa în scrisul haric
nemuritor, slujitor al Iubirii.
Caracteristica sufletului său
frumos dă dimensiune propăvăduirii Adevărului ceresc în inimile arzătoare de
Conştiinţă, de Ideal, de Libertate, de Nemurire.
Filosoful creştin ortodox dacoromân
se implică spre o părtăşie de comuniune nu numai cu discipolii săi ci şi cu
comunitatea conştientă şi trează spre bine a Neamului.
Întru această autoritate a
conştiinţei, a misiunii, a vocaţiei şi a jertfei sale plenare Filosoful devine
la rândul său o împărtăşire a spiritului din care se cuminecă toţi cei
râvnitori şi desemnaţi a întrupa elementul de continuitate spre veşnicie al
Neamului drept măritor creştin: de la ţăranul imperial şi veşnic verde până la
Conducătorul cel înţelept şi până la Vlădica cel adevărat jertfitor întru
Hristos.
Vlădica să cuprindă întreaga
Biserică a lui Hristos în sufletul său, iar Conducătorul să îmbrăţişeze
întregul pământ strămoşesc în inima sa. Să fie buni Conducători!
„Bunul conducător. Unde-i bunul conducător? Acela care iubeşte cu toată
fiinţa sa, care mângâie, care înalţă? E atât de rar printre oameni! Popoarele
caută mereu profeţi şi capătă în schimb cezari.” (Ernest Bernea, Preludii: Îndemn la Simplitate, Cel ce urcă
Muntele, Treptele Bucuriei. Ed. Predania, p. 35)
Filosoful creştin ortodox
dacoromân, devenind purtător al harului hristic, adică al Luminii Cuvântului
devine ecoul stării sale de duh, de înălţare serafică a inimii în care se
reîntrupează, iar prin răsadul gândirii primenit în pământul aşteptării
uceniceşti, se renaşte la rândul său în spiritul ortodox renăscând de asemenea
şi pe alţii.
În trăirea ortodoxă românescă
privind rostirea dulce şi gândirea profundă, sublimă Filosoful creştin ortodox
dacoromân se revelează pe sine, revelând la rândul său frumuseţea limbii române
în care străluceşte flacăra liturgică a limbajului sublim, descoperind astfel
originalitatea înţelepciunii româneşti ce se răsfrânge asupra viziunii de
destin spiritual al omenirii în general şi al lumii ortodoxe în special.
Filosoful creştin ortodox
dacoromân trebuie să se asume integral şieşi ca misiune şi vocaţie, ca
frumuseţe şi adevăr devenind astfel propriul său înaintemergător.
„Omul adevărat este înainte mergătorul, este înţeleptul care, teoretic
şi practic, manifestă umanitatea sa ca o înflorire a primelor principii, ca un
act spre desăvârşire.” (Ernest Bernea, Trilogie
Filosofică. Ed. Dacia Cluj-Napoca, 2002, p. 54)
În cuvântul Filosoful creştin
ortodox dacoromân grăirea indiferent de mierea şi savoarea ei, nu rămâne la
stadiul semnelor convenţionale, ci urcă sus de tot devenind în mod expres
sinteza expresivă a existenţei noastre arhimilenare.
Toată clarviziunea Filosofului
nostru surprinde prezentul în încărcătura sa de realităţi abstracte ori reale,
voite, nevoite, întâmplate prin sau nu hazard, programate ocult, completându-l
într-o stare de graţie a viitorului spre un tărâm transcendent.
Conceptualitatea gândirii Filosoful
creştin ortodox dacoromân se asumă măsurii spiritualităţii sale pure, nu ca cea
a raţiunii pure kantiene care nu
implică religiosul ca paradigmă a cunoaşterii, ci ca sens înalt al transmiterii
serafice a Revelaţiei divine ce santifică Libertatea ca putere generatoare a
Elitei spiritual-creştin-ortodoxe, cea purtătoare a stindardelor Jertfei şi al Omeniei.
„Fără libertate nu va fi elită şi fără elită nu va fi spiritualitate,
nu va fi nici elevaţie, nici progres; elita spiritului şi spiritualitatea
elitei. Va trebui să trecem din nou de la omul standard la omul model, la omul ales, formă superioară a tot ce apare sub acest
nume. Atunci vom avea civilizaţie şi cultură, atunci vom avea omenie.” (Ernest
Bernea, Criza Lumii Moderne. Ed.
Predania, p. 53)
Ernest Bernea îşi adună în plinătatea universului gândirii sale,
înfiriparea dorului dăruirii din care se reflectă cea mai subtilă expresivitate
a trăirii sale ortodoxe.
Slova scrisă a cugetului său
îşi trage seva din vedenii de taină, din străluminări de demult, din
scânteierile unui Arhanghel Mihail, Voievod ceresc al Dreptăţii, ce se răsfrâng
ca o copleşire asupra sufletului său arzând de Logos.
Închinarea sa pentru Frumos se
răsfiră ca o Pădure de Argint peste
Codrul milenar al creaţiei, ce a crescut din jertfa sacră a martirilor şi
lacrimile tămăduitoare ale Mamelor care, au legănat legendele profundului cult traco-geto-dacic-român.
Duhul său irumpe ca apă
miraculoasă, veşnic curgătoare să potolească setea.
Filosoful creştin ortodox
dacoromân Ernest Bernea este o cumpănă de suferinţă şi har, o jertfă de neîncetată
iubire în care se cuminecă Dumnezeu şi Neamul dacic.
Peste puterea rugăciunii
mistuitoare din inima sa atotcuprinzătoare s-a aşezat ca o temelie pururea
blândeţea terapeutică ce s-a răsfrânt în dăruire-mană cerească.
Cu trudă, cu pricepere, cu
dăruire, cu zel, cu înflăcărare s-a zidit pe stânca cugetului său pe care să
crească şi să se înalţe semeţi Brazii purtători de Destin.
Din prea-plinul inimii lui
şi-a dăruit sufletul Creatorului şi Neamului său îndrăgit.
În tot ceea ce a fiinţat ca
persoană: în gest, în gând, în cuvânt, în faptă, în căutare, în înţelegere, în
cunoaştere, în dăruire, în jertfă, în iertare, în iubire, în înălţare, în
taină, Marele Filosof dacoromân a surprins cu sensibilitate, cu profunzime, cu
clarviziune, armonia, splendoarea, sublimul, divina suferinţă, iubirea din
Creaţia lui Dumnezeu revărsată peste creaţia sa atât de aleasă, aristocrată,
nemăsurată, inefabilă, mărturisind permanent supraîncercările biblicoevanghelice
ale Mântuitorului Iisus Hristos, care avertizau marile prigoane-persecuţii ce
vor însoţi Creştinismul Ortodoxiei pe tot parcursul misiunii, vocaţiei, jertfei
şi iubirii Bisericii Sale.
„Ierusalime, Ierusalime, care omori pe prooroci şi ucizi cu pietre pe
cei trimişi la tine, de câte ori am voit să adun pe fiii tăi, cum adună pasărea
puii săi sub aripi, dar n-aţi voit... // Iar El, fiind în chin de moarte, mai
stăruitor Se ruga. Şi sudoarea Lui s-a făcut ca picături de sânge care picurau
pe pământ.... // Dar ei strigau, zicând: Răstigneşte-L! Răstigneşte-L!...//...
iar pe Iisus, biciuindu-L, L-a dat ca să fie răstignit...// Şi L-au îmbrăcat în
purpură şi, împletindu-I o cunună de spini, I-au pus-o pe cap...// Şi-L băteau
peste cap cu o trestie şi-L scuipau şi, căzând în genunchi I se închinau...//
Şi I-au dat să bea vin amestecat cu smirnă, dar El n-a luat. Şi L-au răstignit
şi au împărţit între ei hainele Lui, aruncând sorţi pentru ele, care ce să ia.”
(Luca 13,34; 22,44; 23,21
Marcu 15, 15,17, 19, 23-24)
Prigoana şi persecuţia asupra lui Hristos
s-a repercutat asupra tuturor Apostolilor Săi, perpetuându-se aprig asupra
Ucenicilor acestora până în zilele noastre, trăite la aceeaşi intensitate
suprafirească, dar mult mai îndelungat, zeci de ani, cu o furie şi o tortură
mult mai diabolică, de toată Elita spirituală a Ortodoxiei dacoromâne, Cruce-
mesaj misionar, ca o viziune mistică împlinită expresiv, hristic, suprauman, testamentar
ca odinioară Marele PAVEL, cel prigonit, cel persecutat, cel închis:
„Căci din multă supărare şi cu inima strânsă de durere v-am scris cu
multe lacrimi...// N-am nedreptăţit pe nimeni, n-am vătămat pe nimeni, n-am
înşelat pe nimeni./ Trupul nostru n-a avut nici o odihnă, necăjiţi fiind în tot
felul: din afară lupte, dinăuntru temeri.// În osteneli mai mult, în închisori
mai mult,/ în bătăi peste măsură, la moarte adeseori./ În osteneală şi în
trudă, în privegheri adeseori, în foame şi în sete, în posturi de multe ori, în
frig şi în lipsă de haine...// De aceea mă bucur în slăbiciuni, în defăimări,
în nevoi, în prigoniri, în strâmtorări pentru Hristos, căci, când sînt slab,
atunci sînt tare.” (Sf. Ap. Pavel, II Corinteni 2,4; 7, 2, 5; 11,23, 27;
12,10)
Corola semantico-spirituală a
limbii noastre alese arată frumuseţea sufletului unui Neam, profunzimea
spiritului Elitei sale împărtăşită cu vocaţie sacră şi jertfă serafică.
Proniatorul ceresc după ce a
sălăşluit în Creaţia Sa Frumosul, ca sceptru regal al Omului religios, privind
creaţia sa harică asemeni unei Corole a Luminii, îi împrăştie mireasma divină
spre cele mai alese caractere şi cele mai rare destine.
În Cetatea Focşani a tărâmului Vrancei, aşezată pe
miraculosul Milcov, în a 28 zi a însoritului Martie, printre mugurii grăbiţi
spre viaţă, surâde şi pruncul Ernest Bernea.
A urmat şi absolvit cu brio la Brăila, Liceul „Nicolae
Bălcescu”, apoi cu strălucire facultatea de Litere (română-franceză) şi cu magna cum laudae pe cea de Filosofie.
Întâlnirea cu marele Gânditor Nae Ionescu i-a marcat profund primăvara
tinereţii.
A aprofundat studiile
postuniversitare: Doctorat în Sociologie-Istoria religiilor la Paris; Doctorat
în Filosofie cu Heidegger la Freiburg. Devine conferenţiar al lui Simion
Mehedinţi pe Catedra de antropogeografie, director în Ministerul Informaţiilor
şi director-diplomat în Ministerul de Externe. Între 1965-1972 a condus şi
coordonat Institutul de Etnografie şi Folclor-Bucureşti.
Ernest Bernea a supravieţuit
Calvarului regalo-comunist în urma persecuţiilor declanşate între 1939-1962, cu
mici recreaţii şi pe cele din 1984.
Pe tot parcursul vieţii sale
plină de lumini şi înserări, de azururi şi furtuni, de fulgere şi trăznete, de
suişuri şi torturi, de persecuţii şi prigoane a menţinut o demnitate rar
întâlnită şi un spirit dintre cele mai elevate.
Opera sa vizând domeniile
Sociologiei şi Filosofiei s-a acoperit de slavă şi cinste: Trilogie Sociologică; Spaţiu, timp şi cauzalitate la poporul român; Christ
şi Condiţia Umană. Timpul la Ţăranul român; Trilogie Pedagogică; Trilogie
Filosofică; Preludii (sinteza altei triologii filosofice): Îndemn la Simplitate, Cel ce urcă Muntele,
Treptele Bucuriei; Mic tratat de înţelepciune şi virtute, Dialectica spiritului
modern; Criza Lumii Moderne, Lumini în Necunoscut; diverse studii şi
articole de mare referinţă.
În cadrul cercetării şi
elaborării studiului de Sociologie, Ernest Bernea defineşte Fenomenul Românesc
ca o forţă generatoare a comuniunii sale spirituale, privind unităţile de
viaţă, determinismul geografic, etnografia, datinile, obiceiurile, tradiţia.
Dacoromânii se identifică cu
arealul său, purtându-l în sânul spiritului şi împrumutându-i la rându-i din
caracteristicile sale magnifice, pilduitoare.
Ţara Oltului-îmbrăţişează la sud şirul Munţilor Făgăraş, la nord
Valea Oltului, cotitura Oltului cu Turnu Roşu spre apus, Munţii Perşani şi
Măgura Codlei la răsărit. „Etnic prezintă o unitate perfectă:
costumul, ceramica, uneltele, mitologia, obiceiurile, limba, au caractere
locale pe care le simţi cum ai ajuns acolo şi dispar cum ai ajuns în regiunea
Sibiului, a Târnavelor, sau în Ţara Bârsei.”(Ernest Bernea, Trilogie Sociologică. Ed. Dacia
Cluj-Napoca, 2004, p. 310)
Marea întrebare a Filosofului nostru rămâne evident Omul.
Fiinţa şi Persoana sa.
Omul este creaţie cerească,
preludiu şi finalitate a creaţiei sale religios-spirituale.
Omul este natură, spirit şi
religiozitate în măsura în care le este Măsură.
Omul este cunoaştere şi
lămurire, înţelegere şi înţelepciune, idee, rugă şi spirit.
O întindere stranie şi o
înălţime tainică. O culme de risc şi un meridian de răbdare.
O apă curgătoare, limpede,
cugetătoare şi o străfulgerare de geniu.
O înfiere de Dor şi o risipă a
dăruirii. O plăsmuire de cer şi o ţărână sfântă. O meditaţie a spiritului şi o
întrepătrundere metafizică. O cunună a suferinţei şi o aură mistică. Un liman
de jertfă şi o nesfârşită iubire. Un sfârşit şi o finalitate. O răscruce a
sorţii şi o Cruce a destinului. O Golgotă şi o Înviere. O înălţare şi o
nemurire.
„Omul este spirit întrupat. El are o sferă de existenţă aparte care nu
este nici cea naturală, oricâte date şi caractere am avea de aici, şi nici cea
supranaturală, oricât de mare ar fi setea noastră de perfecţiune.
Omul constitue o sferă de existenţă aparte.
Ordinea materială şi spirituală coexistă în umanitatea sa... Starea, calitatea
de a fi om, nu este dată definitiv,
necondiţionat. Ea se cucereşte prin sforţare
proprie continuă, prin creaţie.” (Ernest Bernea, Trilogie
Filosofică. Ed. Dacia Cluj-Napoca, 2002, p. 50, 52)
Omul: Bărbat şi Femeie devin
corolă a Familiei şi rădăcină a Neamului. Aşadar, Naţiunea devine o comuniune
de Familii care-i conferă prin religiozitate nemurirea.
Naţiunea nu se asumă doar ca
Durere şi Îndemn ci şi ca Dăruire şi Iubire.
Naţiunea nu este doar
existenţială ca o prezenţă şi o trecere, ci mai cu seamă existent-esenţială ca
spirit şi har în trecut, în prezent, în viitor.
Temelia şi Stâlpul Naţiunii
sunt întrupate prin sânge şi jertfă, cuvânt şi lumină, crez şi mărturisire, suferinţă
şi ideal mistic, atitudine filocalică şi adevăr sofianic, viaţă şi cruce, prin
care fiinţează dacismul şi românismul în plenitudinea lor umano-serafică.
„Naţiunea este o familie: prin sânge, prin limbă, prin credinţă, prin
cei vii şi prin cei adormiţi. Ne înrudim, ca o singură familie, prin depărtări
de secole şi suntem mândri că purtăm acelaşi nume de Român.” (Duiliu T.
Sfinţescu, Răspuns la întrebări ale
tinerilor care doresc tot Adevărul ... Ed. Crater-1996, p. 96)
Omul în esenţă, cel religios
hristic, adică creştin ortodox dacoromân este micro şi macrounivers,
firesc-muritor şi suprafiresc-nemuritor, dor şi dar, existenţă şi năzuinţă imanent
şi transcendent, concret şi concept, cuprins şi necuprins, plângere şi bucurie,
rugă de foc şi rug aprins, frângere şi răsfrângere, formare şi transformare,
împlinire şi definire, uman şi divin, atitudine şi amplitudine, har şi
libertate, esenţă lirică şi act dramatic, cântare şi încântare, conştiinţă şi
iluminare, revoluţie şi revelaţie, grandoare cosmică şi armonie celestă, înnoire
şi splendoare, mirific şi sublim, copleşire şi îndumnezeire, frumuseţe şi
adevăr.
„Despre frumuseţe şi adevăr; e un semn al umanităţii noastre, e un
îndemn la a fi mai buni, mai generoşi. Adevărul creşte sufletul poeţilor, pe
acela al copiilor şi profeţilor; vine de acolo din inima lucrurilor şi se
aşează în sufletul celor înamoraţi de un ideal, a celor ce cred că pot tălmăci enigma
frumuseţii.” (Ernest Bernea, Studii
de Pedagogie. Ed. Predania, Bucureşti, p. 250)
Aripile sale
spiritual-metafizice, haric-religioase, hristico-mistice sunt: Suferinţa ca
sens suprafiresc şi Dragostea ca împlinire divină.
Suferinţa îl urcă pe Filosoful
creştin autentic pe culmea azurului creaţiei continue, iar Iubirea îl
transfigurează întru frumosul de Icoană arhetipală.
„Omul este o existenţă care îşi
poartă frumuseţile cu luptă. De aceea viaţa sa este atât de frumoasă şi atât de
dramatică.” (Ernest Bernea, Îndemn la simplitate. Ed. Vremea,
Bucureşti-2006, p. 110)
Omul nu este un prisos al
vremurilor, ci un prinos al veacurilor. Agăţat de Lumină devine edificator întru
Cuvântul, care-i unifică cutezătoarea sa creaţie. Urcă dealul cunoaşterii
pentru a atinge idealul culturii. Între simplitate şi complexitate, cu ruga sa
şi noianul de nelinişti metafizice ale Neamului, cu toiagul harului la drum, cu
distincţia demnităţii ca heraldică suverană, Omul creştin ortodox dacoromân
suie Calea firmamentului spre dinastia rafinamentului sacru, ca o chemare a
adâncirii gândirii sublime, ca o înălţime a misticii suave serafice, ca o
adăugire la liturghia Frumosului: o viaţă de deplină dăruire pentru Neam, dar
închinată permanent lui Dumnezeu, o rostire şi o rostuire a evlaviei ortodoxe
întru naţionalismul creştin ortodox.
„În ţara noastră, Biserica a fost unul
dintre centrele spirituale ale acestui neam şi n-a făcut deosebire între naţionalism
şi evlavie.” (Părintele
Sofian, Ed. Bizantină, Bucureşti-2012, p. 628)
Ernest Bernea a creat prin
opera sa, graţie harului prisositor, o înaltă şcoală a vieţii, a jertfei, a
dragostei, a demnităţii cugetului, a ortodoxiei, chiar dacă aproape nimeni
astăzi nu se încumetă să-i rostească numele, să-i recunoască meritele sale
ctitoreşti, ziditoare, nici în şcoala filosofică, nici în cea teologică. De
restul nici pomeneală.
Nerecunoştiinţa este păcat
strigător la cer. Nu se poate iarta!
Prigoana atee împotriva
cinstirii Înaintaşilor creştini ortodocşi, tolerată de ierarhii-baroni ai B.O.R.,
veneraţi prin pilda Mântuitorului este păcat împotriva lui Dumnezeu-Iisus
Hristos. Pururea nu se iartă!
Chipuri ale strălucirii Aurei Sf. M. Mc. Dimitrie:
Dimitrie Basarabov-sfânt;
Dimitrie Cantemir-Domnitor, prinţ al culturii; Dumitru Stăniloae-teolog filocalic, preot; Dumitru Bălaşa-teolog, preot, istoric, mărturisitor;
Dimitrie Bejan-teolog, preot, istoric, mărturisitor; Dumitru Fărcaş-artist emerit; Dumitru Abrudan-teolog, preot,
cărturar; Dimitrie Balaur-preot
mărturisitor; Dumitru Dosoftei Florea-arhimandrit mărturisitor; Dumitru Şerban-preot mărturisitor; Dumitru M. Şerban-preot, mărturisitor; Dumitru Iliescu-Palanca-preot, mărturisitor; Dimitrie Mihai Sturza-prinţ,
scriitor; Dumitru Banea-mărturisitor,
scriitor; Dumitru Radu Popescu-teolog,
preot, cărturar; Dumitru Fecioru-teolog, preot, cărturar; Dumitru Călugăru-teolog, preot,
cărturar; Dumitru Coconu-preot
mărturisitor; Demetrescu Radu Gyr-cel mai mare Poet al Crucii,
mărturisitor-teolog; Dumitru Dulgheru-preot,
mărturisitor; Dumitru Grigorescu-preot
militar, ctitor, erou; Dumitru Jijeescu-preot
mărturisitor; Dumitru Marinescu-preot
mărturisitor; Dumitru Nica-preot
mărturisitor; Dumitru Smarandache-preot
mărturisitor; Dumitru Stancu-preot
mărturisitor; Dumitru Ionescu-Bucureşti,
mare bibliofil; Dimitrie Grama-scriitor;
Dumitru-Titi Tudosă-mărturisitor.
+ Cuv. Dimitrie cel Nou; Sf.
Mc. Nestor
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu