Este medic neurolog şi psihiatru, cercetător în domeniul
conştiinţei, o fire curioasă şi temerară, ce a îndrăznit să caute răspunsuri
despre om în teritorii ale cunoaşterii încă neexplorate.
Distinse cu premii şi declarate bestsellers,
cărţile domniei sale au schimbat viziunea ştiută despre univers, punând pe
gânduri o întreagă comunitate ştiinţifică. Cea mai recentă apariţie, Mintea de
dincolo, nu e doar rodul unor lecturi extrem de vaste, ci şi expresia unei
inteligenţe ieşite din comun, ce a reuşit performanţa absolut originală de a
pune cap la cap concluziile fizicii cuantice, ale psihologiei transpersonale şi
ale ştiinţelor neurocognitive, cu experienţele religioase şi ale morţii
clinice, pentru a ne oferi o descriere cât mai aproape de realitate a lumii de
dincolo. Un demers impresionant, ce reafirmă originea noastră divină şi importanţa
de a trăi după legi spirituale.
"Moartea clinică este o trecere între două
lumi"
- Domnule Constantin Dulcan, tocmai a ieşit de
sub tipar cartea dvs. cea mai recentă, care adună şi sintetizează studii şi
mărturii ale experienţei morţii clinice. De ce aţi ales tocmai acest subiect?
Poate experienţa morţii clinice să dezlege unele mistere ale existenţei umane?
- Nimic din ce am scris până acum n-a fost premeditat.
M-a mobilizat de fiecare dată curiozitatea de a şti ce este dincolo de noi. Aş
putea spune că, scriind, mi-am răspuns singur la multe întrebări. Am scris
întâi Inteligenţa materiei, pentru că am vrut să argumentez ştiinţific intuiţia
că în spatele tuturor lucrurilor se află o Raţiune universală care ordonează şi
coordonează totul. Şi că această Raţiune e Dumnezeu. Dacă Dumnezeu există,
atunci şi noi, oamenii, trebuie să avem un sens. Cea de-a doua carte, În
căutarea sensului pierdut, a fost motivată de faptul că lumea actuală se
înscrie din punct de vedere moral pe o curbă descendentă. Am pierdut legătura
cu Sursa şi am uitat de ce suntem aici. Singuri, fără o busolă spirituală, am
alunecat în marele impas moral, social şi economic în care ne aflăm. Acum,
ceea ce am încercat în cartea Mintea de dincolo a fost să arăt că experienţa
morţii clinice vine să susţină cu argumente clare originea noastră spirituală
- idee pentru care pledează descoperirile fizicii cuantice, religiile,
psihologia transpersonală, ştiinţele neurocognitive şi nu numai acestea.
Toate sursele discutate ne spun că viaţa noastră pe pământ e doar o mică parte
din ceea ce avem de trăit, o lecţie pe care trebuie să ne-o însuşim pentru
evoluţia noastră spirituală. Scriind această carte, simt că am încheiat un
ciclu fundamental al adevărului despre noi. Suntem şi materie, suntem şi
spirit, a reduce existenţa lumii doar la dimensiunea ei fizică înseamnă a ne
întemeia viaţa pe un adevăr incomplet.
- Ce înseamnă concret, din punct de vedere medical,
moartea clinică?
Oferind autografe pe "Inteligenţa
materiei"
- Moartea clinică este acea experienţă în urma
căreia individul traversează toate etapele morţii biologice, dar nu
definitiv, fiindcă e resuscitat, readus la viaţă spontan sau prin intervenţie
medicală, iar funcţiile sale vitale sunt reluate. Ce trăiesc aceste persoane
în timpul morţii clinice e însă tulburător. Studiul experienţelor de moarte
clinică demonstrează că există un tipar comun la toată lumea, indiferent de
rasă, origine sau moment al istoriei.
- Sunt cunoscute cazurile celor care s-au
reîntors la viaţă şi au avut, în timpul morţii clinice, o seamă de revelaţii.
Ce "văd" de fapt aceste persoane?
- La început, chiar în momentul morţii,
subiecţii sunt confuzi, nu înţeleg ce li se întâmplă. Durerea, în cazul celor
foarte bolnavi, încetează brusc. Apoi conştientizează că au murit şi încep
să-şi vadă din afara lor corpul bolnav, rănit sau abandonat. Se miră că nu pot
fi văzuţi şi nu pot fi auziţi de nimeni; sunt uimiţi să-i audă pe cei din jur
că-i declară morţi. Decorporalizaţi, îşi caută rudele, vor să le
îmbrăţişeze, dar mâna lor trece prin corpul acestora fără să fie percepută.
Într-un caz citat de Kenneth Ring, un soldat american mutilat în războiul din
Vietnam şi-a văzut corpul de deasupra sa. A văzut elicopterul american care
l-a transportat la spital şi, spune el, "m-am întrebat unde sunt dus
şi am zburat după el". Cei mai mulţi indivizi vorbesc apoi de imaginea
unui tunel, prin care sunt obligaţi să treacă, singuri sau însoţiţi de ghizi
- rude decedate sau îngeri. Este trecerea dintre două lumi, din lumea
noastră fizică în lumea spiritelor, în lumea de dincolo.
- În cele mai multe cazuri, indivizii se
întâlnesc cu o Fiinţă de Lumină. E chiar Dumnezeu?
21 aprilie 1981.
O
mică parte din rândul imens de persoane care aşteaptă să participe la lansarea
cărţii "Inteligenţa materiei"
- Dincolo de tunel, toţi martorii acestor
experienţe văd o lumină vie, de o strălucire foarte intensă, care nu orbeşte
totuşi. E o lumină feerică, învăluitoare şi caldă, ce oferă mângâiere şi
bucurie. Cei care au trăit aceste experienţe spun că e Fiinţa Supremă, Iisus,
Buddha sau Allah, în funcţie de apartenenţa religioasă a fiecăruia. O fiinţă pe
care o descriu mai degrabă ca pe o impresie trăită, decât ca pe o figură
concretă. Se şi spune că Dumnezeu este aşa cum şi-l imaginează fiecare dintre
noi, dar în realitate nu este ca în niciuna din închipuirile noastre. Aşa cum
mărturisesc cei care au experimentat moartea clinică, Dumnezeu îi întâmpină cu
o iubire copleşitoare, o pace profundă şi o stare de beatitudine despre care
toţi spun că nu au mai trăit-o niciodată. Nici urmă de Dumnezeul dur,
ameninţător şi acuzator, cum e descris tradiţional.
- ...care în plus ne va supune la Judecata de
Apoi.
- Există şi în mărturiile acestor oameni un soi
de judecată. Este filmul vieţii pe care îl văd cei ajunşi în faţa Fiinţei de
Lumină, un film panoramic cu amănunte în detaliu. Aceasta este, cred,
expresia Judecăţii De Pe Urmă, cu care ne-au obişnuit religiile. Nu ne judecă
nimeni, ne judecăm singuri, fiindcă, văzând acest film, trăim, în toată
cruzimea sa, efectul acţiunilor noastre asupra altora. Dannion Brinkley, un
caz celebru de moarte clinică, mercenar angajat în armată, mărturiseşte că a
simţit durerea provocată de gloanţele trase pe front în soldaţii armatei
inamice, dar şi durerea şi disperarea copiilor, mamelor şi soţiilor celor ucişi
în timpul misiunilor lui. A mărturisit că a simţit inclusiv durerea propriului
câine, pe care îl lovea, enervat că îi roade covorul. La filmul vieţii nu eşti,
deci, un simplu spectator, ci trăieşti aievea durerea şi tristeţea pe care
le-ai produs altora, dar şi bucuria şi recunoştinţa celor pe care i-ai ajutat
sau i-ai iubit.
- Există, deci, o plată în ceruri a tuturor
faptelor noastre?
- Nu Dumnezeu ne pedepseşte, ne pedepsim
singuri, aici, pe pământ. Există o lege cosmică, după care tot ce facem altora
se repercutează asupra noastră, mai devreme sau mai târziu, prin boală,
necazuri şi nefericire. Iadul e mai degrabă o stare de spirit, o stare a
conştiinţei noastre încărcate de rele. Toţi cercetătorii acestor fenomene
afirmă cu convingere că nu există dincolo o pedeapsă divină fără sfârşit,
pentru nimeni.
- Să revenim la experienţa propriu-zisă a
morţii clinice. Ce se întâmplă mai departe?
În Bucegi
- După ce filmul vieţii îi face să înţeleagă
unde au greşit şi unde au procedat corect, celor aflaţi în moarte clinică li se
arată o barieră, o punte sau un râu, şi li se interzice să treacă. E semnul
distinctiv dintre cele două lumi. "Nu este încă timpul" e ceea ce aud
cei mai mulţi dintre ei. Altora li se spune, într-o formă sau alta, "Du-te
înapoi şi spune lumii ce ai văzut". Toţi cei care au trecut prin aşa ceva
spun deschis că nu mai au niciun fel de frică faţă de moarte. Pentru cei care
trăiesc aceste experienţe e atât de covârşitor, încât rămân conştienţi şi
după aceea de existenţa unei dimensiuni spirituale în univers, dedicându-se,
pe mai departe, unei vieţi spirituale sau unei vieţi puse în slujba binelui.
"Nu creierul generează conştiinţa, ci
conştiinţa are în primire un creier de care se foloseşte"
- Domnule Dulcan, vă provoc să discutăm şi
din punct de vedere ştiinţific. Cum se împacă toate aceste descoperiri cu
formaţia dvs. de medic neurolog?
- Tocmai pentru că sunt medic neurolog şi am
studiat creierul pot să afirm cu tărie că mintea omenească nu se reduce la
reacţiile biochimice care au loc în creier. S-au făcut măsurători ale
momentului în care sunt activate diferite arii din creier şi ele demonstrează
că aceste activări preced cu câteva miimi de secundă conştientizarea lor. Cu
alte cuvinte, decizia de executare a unei mişcări pare a fi luată înainte de a
fi informat creierul. Şi atunci, dacă iniţiativa creierului precede, oarecum,
voinţa noastră de a acţiona, ne întrebăm firesc: gândim sau suntem gândiţi?
Nu avem încă o teorie coerentă referitoare la conştiinţă. Experienţa morţii
clinice pledează pentru independenţa conştiinţei faţă de creier. Nu creierul
generează conştiinţa, aşa cum încă se crede la modul general, ci conştiinţa are
în primire un creier, de care se foloseşte de-a lungul unei vieţi, pentru a se
informa, a experimenta şi a evolua.
- S-a imputat acestor viziuni avute în timpul
morţii clinice că ar fi rodul anestezicelor sub care se află majoritatea
pacienţilor.
Celebrat în mijlocul oamenilor de ştiinţă
- Da, s-a adus argumentul că ar putea fi
halucinaţii sau expresia unui creier în suferinţă, că ar fi rezultatul
ischemiei sau al unor crize epileptice. Sunt doctor neurolog şi pot aduce
oricând argumente medicale împotriva acestor ipoteze. Despre efectul
anestezicului nu poate fi vorba, căci sunt şi mulţi oameni care au avut aceste
experienţe spontan, fără nicio influenţă chimică. Apoi, există oameni care
şi-au dezvoltat capacitatea de a călători extracorporal, ei sunt cât se poate
de lucizi şi de sănătoşi, iar mărturiile lor se mulează perfect pe viziunile
celor care au trăit o moarte clinică. Nu e vorba de nicio influenţă exterioară.
E pur şi simplu o altă stare a creierului, pe care, vrea nu vrea, ştiinţa va
trebui să o accepte. Există studii făcute pe sute de oameni, de vârstă, sex,
religie şi provenienţă diferite. Viziunile lor sunt asemănătoare, fie că e
vorba de Sfânta Tereza de Avila, de Platon sau de persoane din zilele noastre.
- Aduce studiul morţii clinice argumente
concrete în favoarea realităţii lumii de dincolo?
- Unul din cele mai puternice argumente este
faptul că în timpul morţii clinice, nevăzătorii din naştere văd prima oară ce
se întâmplă în jur. Ei văd cu ochii spiritului, ai corpului de energie. Este o
dovadă că nu avem doar corp fizic, ci şi corp subtil, care este însoţit de o
conştiinţă detaşată de creierul nostru anatomic şi care are o altă percepţie
asupra timpului şi a spaţiului. Experienţa este a acestei conştiinţe, nu a
creierului. Vederea se face într-un unghi de 360 de grade şi poate explora
instantaneu la orice distanţă. Această vedere panoramică apare nu numai la cei
care au o moarte clinică, ci şi în stările de extaz mistic sau în experienţa
unor maeştri spirituali ai Orientului. Un creier traumatizat poate genera,
desigur, şi halucinaţii, dar ele n-au coerenţă, n-au logică. Tot ceea ce se
petrece în experienţa morţii clinice are o coerenţă, un sens moral, o
filosofie profundă, cu referire la viaţa persoanei implicate. În urma lor,
învăţăm întotdeauna o lecţie. Un alt argument extrem de important este memoria
noastră de dincolo. Filmul retrospectiv al vieţii, care li se prezintă tuturor
celor care ajung dincolo, demonstrează că nimic nu se uită din ceea ce am
trăit aici. Se reţin şi cele mai mici amănunte, pe care credeam că le-am
uitat de mult, pe care şi le amintesc chiar şi indivizii bolnavi de Alzheimer.
În timpul vieţii noastre, nu memoria se pierde, ci instrumentul de redare,
neuronul se atrofiază. Memoria rămâne în câmpul conştiinţei, care se extinde
dincolo de noi în acelaşi timp cu matricea corpului nostru subtil. Argumente
există cu duiumul, dar probabil cele mai puternice sunt mărturiile celor reîntorşi
la viaţă.
- Din toate cazurile pe care le-aţi întâlnit şi
studiat, care vi se pare cel mai spectaculos?
- Cred că cel mai impresionant este cazul
Anitei Moorjani, pe care l-a şi relatat într-o carte autobiografică. Era de
patru ani bolnavă de cancer limfatic când, intrată în comă profundă,
terminală, începe să perceapă lumea dincolo de limitele obişnuite. Deşi are
ochii închişi, fiindcă e supusă reanimării, îl vede pe fratele său în avionul
cu care venea din India la Hong Kong, pentru a fi prezent la ultimele sale
clipe de viaţă. Aude discuţiile între medici şi soţul său, deşi ele aveau loc
pe un coridor îndepărtat. Şi nu doar că îi aude şi vede, dar le aude şi
gândurile. Se eliberează din trupul fizic şi constată, cu uimire, că poate fi
în mai multe locuri în acelaşi timp. Vede toate manevrele de reanimare pe care
le fac medicii, înţelege disperarea soţului şi ar vrea să-i spună fratelui să
nu se grăbească, fiindcă nu va muri până nu va veni. Însă nimeni nu o aude. După
o vreme, ataşamentul ei faţă de oameni se estompează şi intră într-o lume minunată,
guvernată de bucurie şi de iubire necondiţionată. Îşi revede tatăl, care
murise cu zece ani înainte, cu care stă de vorbă şi care o anunţă că nu a venit
încă timpul să rămână acolo. Îşi vede filmul vieţii şi înţelege misiunea
pentru care a sosit pe pământ şi ceea ce mai are de făcut pentru a o împlini.
Nu se bucură la gândul revenirii în corpul bolnav, dar înţelege că trebuie să
se întoarcă să transmită lumii un mesaj. La ieşirea din comă, le zâmbeşte
medicilor şi le spune că a fost vindecată şi va trăi. Nimeni n-o ia în serios.
Şi totuşi, peste câteva zile, la analizele efectuate, medicii constată semne
certe de vindecare. Însă Anita Moorjani a mai spus ceva în cartea ei autobiografică,
şi anume că, în spaţiul de dincolo, în timpul filmului panoramic, i s-au
revelat şi vieţile pe care le-a avut până atunci.
"Suntem cu adevărat «lumină din
Lumină»"
- Atingeţi o chestiune extrem de controversată,
tema reîntrupării, respinsă, de altfel, de religia creştină. Avem motive să
credem în aşa ceva?
- Ideea reîntrupării e motiv de mare
controversă între creştini şi susţinătorii ei. Există însă argumente ce ţin
de impresia fiecăruia dintre noi, de acel sentiment de déjà vu pe care îl
avem, uneori, când întâlnim o anumită persoană. Din nou, mărturiile oamenilor
sunt cele care ar trebui să ne pună cel mai tare pe gânduri. Cercetătoarea
Sandra Anne Taylor aduce în discuţie un caz foarte interesant, al unui
tânăr arab, care s-a născut în munţi, în Liban, şi nu şi-a părăsit casa până
la 20 de ani. S-a întâmplat să fie dus ocazional într-o altă localitate, la
sute de km distanţă, pe care a recunoscut-o imediat ca fiind cea în care a
trăit anterior.
Ba mai mult, dintr-un impuls, a mers direct la
casa în care se născuse, i-a identificat pe nume pe cei care o locuiau, le-a
arătat locul în care şi-a amintit că a ascuns nişte bani şi i-a găsit. Familia
respectivă era atunci într-un proces de stabilire a unui hotar între pământuri.
El şi-a amintit unde era vechiul hotar. A fost atât de convingător, încât
şi justiţia i-a acceptat mărturia. Se născuse în acelaşi anotimp în care, în
urmă cu 20 de ani, vechea persoană fusese ucisă. Reîncarnarea lui a fost,
deci, imediată. Mai e şi cazul lui Rand Jameston Shields, care în timpul unei
morţi clinice retrăieşte 68 de evenimente din vieţile anterioare. A reţinut
locul unde a trăit şi cine a fost. A făcut 8 vizite în acel oraş, a inventariat
114 dovezi care atestau acea viaţă şi a recunoscut 35 de clădiri. Cazul lui e
celebru şi e studiat de dr. Jim B.Tucker, la secţia de medicină psihiatrică
din Universitatea Statului Virginia. Dar detaliul care naşte cele mai multe
întrebări e chiar cazul Anitei Moorjani. Acolo, sus, Cineva i-a spus să stea
liniştită, că va fi vindecată şi i-a arătat şi celelalte vieţi pe care le-a
avut. Dacă ştiinţa a putut confirma vindecarea ei miraculoasă, anunţată în
lumea de dincolo, de ce n-am crede şi în celelalte lucruri văzute de ea acolo?
Este o întrebare ce nu poate fi evitată.
- Suntem, deci, nemuritori. Murim, dar continuăm
să trăim sub altă formă.
- Continuăm să trăim în corpul subtil, care e
format din lumină de înaltă frecvenţă. Cei care au văzut corpul subtil, ceea
ce numim în mod tradiţional "suflet", în timpul experienţelor
extracorporale, l-au descris ca fiind format din milioane de puncte luminoase.
Dacă în ceea ce priveşte trupul nostru s-a spus că "pământ suntem şi în
pământ ne vom întoarce", în ceea ce priveşte sufletul, "lumină
suntem şi în Lumină ne vom întoarce". Suntem cu adevărat "lumină din
Lumină". E valabil şi dacă extrapolăm la nivel macro. Universul, spune
David Bohm, este o hologramă gigantică. Între lumea de aici şi lumea de dincolo
e doar o diferenţă de frecvenţă. Ceea ce nu vedem nu înseamnă că nu există. De
pildă, noi percepem sunetele a căror frecvenţă se situează între 16.000 şi
20.000 Hz. Liliacul emite şi receptează ultrasunete cu frecvenţa până la
150.000 Hz. Iar delfinii comunică pe frecvenţe situate peste 150.000 Hz. La
fel şi cu lumina. Sub un anumit prag al frecvenţei, lumina se condensează în
materie fizică, iar deasupra acestuia, lumina devine energie invizibilă. Suntem
aici, pe pământ, limitaţi de zidul unei frecvenţe care ne obturează vederea.
Însă Dumnezeu, în mărinimia Lui, ne-a aşezat într-o fereastră cosmică, din care
putem vedea universul, din care ni se oferă deschiderea.
- Vreţi să spuneţi că Îl putem cunoaşte pe Dumnezeu
pentru că El Însuşi vrea să fie cunoscut?
Printre flori, la
Mânăstirea Pasărea
- Universul nu face lucruri gratuite. În
vremurile noastre au explodat o serie de preocupări ştiinţifice care nu fac
decât să confirme această dimensiune spirituală a universului, să demonstreze
că istoria universului şi a omului e scrisă de aceeaşi mână, că om şi univers
au aceeaşi origine spirituală. Experienţa morţii clinice a fost un mare dar pe
care Dumnezeu ni l-a dat, pentru a ne îndemna să schimbăm drumul greşit pe
care am mers până acum şi să ne însuşim lecţia cunoaşterii şi a iubirii, care
e adevăratul sens al vieţii. Avem o singură şansă de ieşire din criza în care
întreaga omenire este implicată: să optăm pentru o adevărată renaştere
spirituală. Cu alte cuvinte, să trăim în armonie cu Dumnezeu, cu noi înşine,
cu semenii şi cu natura. Nu întâmplător, Iisus a spus: "Eu sunt Calea,
Adevărul şi Viaţa". Ni s-a arătat Adevărul, ni s-a arătat Calea, e
rândul nostru să răspundem chemării Lui.
Cei care doresc să comande cărţile d-lui prof.
Dumitru Constantin Dulcan, o pot face pe www.edituraeikon.ro, la tel. 0364/11.72.46,
0728.084.803 sau pe e-mail mailto:%20eikondifuzare@yahoo.com
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu