“Desțelenind
adânc, Lucian Boia tot istoric rămâne” se intitulează comentariul meu la cartea
lui, “Balcic Micul paradis al României Mari”, publicat în revista “Luceafărul”
Botoșani din 24 noiembrie 2014, apoi în alte articole în volumul “Borna
sufletului”, Editura PIM, Iași, 2015.
“Până la a fi
românesc, din 1913, Balcicul
era doar un spectacol al mării și
un seducător amalgam etnic și cultural de la marginea fostului Imperiu otoman.
Dacă administrația noastră preia un târg modest, pictorii dau aici de Orient în
toată splendoarea sa, dar mai ales de un peisaj și de o lumină cu totul aparte.
Deși îl vizitează în 1915 și văzuse ce avea de văzut, regina Maria se
îndrăgostește de Balcic abia în 1924, într-atât de puternic, încât își
construiește, pe țărmul stâncos și sălbatic, un adevărat paradis. Se poate
spune că datorită ei, din acest moment, mitul Balcicului nu mai are nevoie de
combustia istoriei, este pur și simplu sincron cu realitatea, ba chiar o înrâurește,
dându-i o strălucire fără egal în perioada interbelică. Boema artistică,
animatorii culturali, scriitorii, arhitecții și chiar și politicienii vin vară
de vară la Balcic, înfrumusețându-l și pregătindu-l pentru o promițătoare
carieră de stațiune marină și culturală. Ca orice paradis, și Balcicul a fost
pierdut. Lucian Boia l-a reconstruit însă atât de bine din fărâme de memorie,
din documente și fotografii de epocă, încât se poate spune că, printr-o carte
atât de frumoasă, am recâștigat, simbolic, paradisul pierdut”, scrie editorul
pe ultima copertă a volumului la care m-am referit (Balcic, Micul paradis al
României Mari de Lucian Boia, Editura Humanitas, București, 2014).
Revin asupra
subiectului pentru că, dacă Lucian Boia a făcut foarte bine din ceea ce i-au
spus amintirile, documentele sau fotografiile de odinioară, pictorii, cum spune
editorul, ceea ce vreau să prezint aici sunt actualitățile zilei, culese tot de
un om deprins cu frumosul și regret că nu a pus într-un album de artă, că artă naturală
și prelucrată, nu doar cu penelul, este ce ne prezintă Petria Dolia, Focșani,
aducându–ne și statornicindu-ne, parcă, paradisul în suflet, spre bucuria și a
inimii reginei Maria rătăcită pe undeva…acum, iată, se împlinesc 77 de ani. o
viață de om!
“Regina Maria
a României. Marie Alexandra Victoria, din Casa de Saxa-Coburg și Gotha, născută
la 28 octombrie 1875, Eastwell Park, Kent, Anglia – decedată la 18 iulie 1938,
Sinaia, tatăl – ducele Alfred de Edinburgh (cel de-al II-lea fiu al Reginei Victoria),
mama – ducesa Maria Alexandra, unica fiică a Țarului Alexandru al II-lea al
Rusiei, nepoată a Regelui Edward al VII-lea, verișoară primară a Țarului
Nicolae al II-lea, verișoară primară a regelui George al V-lea, mare prințesă a
Marii Britanii și Irlandei, nepoata Reginei Victoria a Marii Britanii, soția și
sfetnicul regelui Ferdinand până la moartea acestuia, în 1927, regină a
României.
S-a logodit la
16 ani cu Prințul Ferdinand de Hohenzollern, successor la tronul României, s-a
căsătorit la 29 decembrie 1892.
La Muzeul
Național al României se află o cupă de argint gravată cu inscripția – care
amintește de această căsătorie: “Bine ai venit mireasă de Dumnezeu aleasă spre
a patriei cinstire. Ianuarie 1893”.
Iubea poporul
a cărui regină era. Purta cu mândrie straiele populare românești.
„Odată am fost
străină pentru acești oameni, acum sunt de-a lor, și, deoarece vin de atât de
departe am fost prin acest lucru, mai în măsură de a le vedea calitățile și
defectele” (Țara mea, Hodder-Stoughton, 1916).
Familia regală
a avut 6 copii. Mezinul familiei, prințul Mircea, moare după 3 ani, de febră
tifoidă, Carol al II-lea, viitorul rege al României, prințesa Elisabeta,
prințesa Mărioara, prințul Nicolae, prințesa Ileana.
Perioade
diverse: 10 octombrie 1914-20 VII 1927. Încoronarea 15 octombrie 1922 la
Catedrala din Alba Iulia, ca succesori ai României întregite.
Supranumită de
popor „Mama răniților”, „regină soldat” pentru atitudinea eroică din timpul
Primului Război Mondial – a luptat direct pe front, a vegheat în spitale de
campanie, a coordonat activitatea unei
fundații de caritate – a fost ea însăși Soră de caritate.
„Dacă aș fi
fost bărbat, să am drepturile bărbatului și spiritul pe care îl am în corpul
meu de femeie...” (Regina Maria a României, Povestea vieții mele, vol. III,
București, Editura Eminescu, 1991, p. 487).
„...Oșteanul
pornise cu bună-credință, gata să-și jertfească viața pentru ceea ce învățase
să creadă că e datoria lui pentru patrie...” (Regina Maria a României, Povestea
vieții mele...); „Vai! Și câte jertfe, ce măcel, câtă moarte...”; „Și s-au
luptat vitejește, nebunește, cu disperare...”; „Gândul atâtor vieți risipite
numai pentru a fi învinse la sfârșit, era pentru mine un chin ce îmi întuneca
ceasul de triumf...”; „tragice, și cu mult mai tragice decât mormintele celor
biruitori, sunt multele morminte ale celor învinși...”
Datorită ei,
intervențiilor sale în negocierile de pace, după Primul Război Mondial, ia
naștere Romînia Mare: Transilvania, Bucovina, Moldova, Basarabia și Muntenia,
reunite!
Ea a pledat
pentru cauza poporului a cărui regină era, reamintindu-le aliaților occidentali
enormul sacrificiu al Armatei Române.
„Transilvania,
Bucovina, până și Basarabia! Rmânia Mare! Parcă îmi venea amețeala când îmi
dădeam seama de minima soartei”.
Mare iubitoare
de artă, a încurajat arta și pe creatorii aceștia, la rândul său a pictat, a
scris numeroase cărți.
După moartea
regelui Ferdinand (1927) conducerea țării a preluat-o prințul moștenitor, Carol
al II/lea, care a izolat-o complet pe regină. Maria s-a retras din viața
publică la Balcic, până la moartea ei, în 1938.
Conform
ultimei sale dorințe trupul i-a fost înmormântat la mânăstirea Curtea de Argeș;
inima, îmbălsămată, a fost dusă la reședința din Balcic și adusă în țară, după
pierderea Cadrilaterului în 1940, zace pe undeva, prin Muzeul Național de
Istorie a României.
Personalitate
complexă, regina Maria își merită pe deplin nu doar locul în inimile noastre,
ci și datoria noastră de a-i găsi și pune inima sa iubitoare pentru români –
acolo unde își merită locul, poate chiar în prim-plan, la intrarea în Muzeul
Național de Istorie a României!”...
Despre
„Castelul Reginei Maria de la Balcic”, Petria Dolia, căreia i-aș fi dorit
Albumul-color cu Balcicul, sau BalchiK în limba bulgară, așa cum arată astăzi,
scrie, „un orășel situat pe țărmul Mării Negre, în Bulgaria, la circa 60 km. De
Vama Veche. Între anii 1913-1940 a aparținut României, în urma celui de al
II-lea război balcanic (iunie-august 1913). În 1940, Cadrilaterul, inclusiv
Balcicul, a fost redobândit de Bulgaria.
În Balcic se
află Celebrul Castel („Cuibul liniștit”), reședință a Reginei Maria, înconjurat
de o la fel de celebră grădină botanică, unicat în Europa Centrală și de Est,
în special datorită colecției de cactuși.
“Cuibul
liniștit” este de fapt o vilă cu pereții albi și acoperișuri de țiglă roșie,
străjuită de un minaret. Este construit de-a lungul a trei terase și combină
elemente ale stilului maur, stilului mediteranian cu cel al caselor bulgărești.
Este foarte aproape de mare, fiind despărțit de aceasta doar de faleză.
Poarta mare cu
două canaturi a Castelului, care seamănă cu un turn de control, este intrarea
principală în complexul Castelului
dinspre uscat.
Parcul a fost
transformat în timp într-o adevărată grădină botanică. Acum conține aproape
3.000 de specii de plante, unele dintre ele rare, precum și o colecție de
aproximativ 250 de cactuși, una dintre cele mai importante din Europa. În 1955
grădina a intrat sub tutela Universității din Sofia pentru studiul botanicii.
Grădina are o
zonă care imită celebrul labirint Cretan, unele materiale de construcție au
fost aduse din Insula Creta.
O altă zonă a
Parcului, foarte frumoasă, este “Grădina lui Allah”, cu alei pavate cu piatră
adusă din Maroc.
“Grădina lui
Allah”
face legătura între “Fântâna de
Argint”
și vila “Săgeata albastră”.
Grădina nu trebuie uitată
deoarece, după cum am spus, adăpostește o colecție unică de cactuși în aer
liber, cactuși plantați acum 80 de ani, deci prin 1927, deveniți astăzi
adevărați copaci care dau grandoare și interes locului. Cu puțin noroc, ei pot
fi descoperiți și admirați chiar în perioada lor de înflorire, prin luna
august, dacă suntem atunci în vacanță.
În această
grădină mai pot fi văzute vase antice, diferite tipuri, bănci din piatră și
chiparoși zvelți.
Vila Moara se
află în apropiere de cascadă. Poate fi ușor observată deoarece Moara a fost
păstrată în timp ce lângă ea a fost construită vila, un adevărat loc de odihnă
pentru oaspeții Reginei.
“Puntea
suspinelor” este numit podul care trece peste cascadă și unește cele două
maluri ale Canalului. Legenda spune că, dacă această punte este trecută cu
ochii închiși, în timp ce ne propunem o dorință, aceasta se va și împlini în
foarte scurt timp, chiar până ce terminăm de străbătut puntea în trecerea deja
începută.
Cascada
artificială e printre cele mai spectaculoase obiective din grădina de la
Balcic. Pe malul Cascadei se află Uzina electrică a Palatului, transformată în
Magazin de suveniruri. Aici se poate vedea și un dispozitiv de extragere a
uleiului din trandafiri.
“Tronul
Reginei Maria” este un fotoliu din marmură, având în dreptul său o măsuță din
piatră. Era un loc preferat al Reginei, multe dintre fotografiile ei fiind
făcute în acest loc. Piatra din care a fost cioplit tronul este acum lucioasă de la mâinile tuturor celor
care au vrut să stea pe acest tron, fie și numai câteva clipe, ca amintire.
Templul apei
(The Temple of the Mater), o construcție cu arcade, pictate pe interior, în
cărămiziu și albastru puternic, susținute de coloane imense și având în interior
bazine în care altădată se afla apă.
Aleea Vinului
demonstrează frumusețea acestei plante, umbra ușoară și jocul gingaș al razelor
de soare cu frunzele arătoase și boabele de struguri.
Capela Stella
Maris (Steaua Mării) – un loc de suflet al Reginei Maria. A ținut să fie o
Capelă ortodoxă, din respect deosebit pentru credința poporului său. Undeva, pe
peretele de piatră, se află unica inscripție în limba română, păstrată pe
întreg domeniul. Este o placă de marmură albă, pe care stă scris, cu litere
aproape șterse, faptul că domeniul a fost construit de regina Maria.
Din timpul
vieții, regina Maria și-a exprimat dorința ca inima sa să fie îngropată aici.
Ceea ce s-a și întâmplat. Inima Mariei a odihnit la Balcic până în anul când
această zonă a fost cedată Bulgariei. Caseta cu inima reginei a fost mutată la
Bran, celalt loc de suflet al suveranei.
Mormântul
Reginei Maria (Queen Marie-s Grave) este un colț retras, aflat puțin mai sus de
Castel. Mormântul este săpat în stâncă, fiind de fapt și un cavou , umbrit de
un copac și dominat de o cruce pe care se poate vedea o scurtă inscripție,
reprezentând povestea vieții reginei.
Regina Maria
nu se află însă înmormântată aici, ci în biserica Mânăstirii Curtea de Argeș.
Grădina
Ghetsemani a fost proiectată și plantată între anii 1933 și 1936. Este, ca
fiecare dintre grădinile botanice de la Balcic, străbătută de un pârâu. În ea
se găsesc specii diverse de flori, lalele negre, crini și o uriașă magnolie.
Născută în
Marea Britanie, la Kent (deci pe o insulă), regina Maria mărturisea că Balcicul
a fost întoarcerea ei la mare, la prima ei dragoste.
După moartea
arhitectului grădinii de la Balcic, regina, drept recunoștință, i-a așezat o
piatră funerară pe care stă scris: „Lui Jules Jannin, care a făcut ca visul meu
să devină realitate în această grădină”.
După moartea
lui Jules Jannin opera sa a fost continuată de Carol Gutman, în cinstea căruia
a fost ridicată o vilă care îi poartă numele.
Vizitând
fermecătorul Castel de la Balcic și Grădina botanică din jurul lui, care
coboară în terase până pe plajă, înțelegi de ce regina l-a îndrăgit atât de
mult.
Domeniul de la
Balcic nu e dominat de un Castel sau de o construcție somptoasă care să
uimească prin grandoare sau fast. Nu megalomania a stat la baza alcătuirii
acestei reședințe, ci simplitatea, dragostea reginei pentru frumos. S-a ales,
așadar, o scară a umanului armonizat cu natura”.
Despre ce a
mai rămas din Balcicul, cândva, românesc, vorbește și Lucian Boia, p. 183, în
primul rând, Castelul și întreg domeniul reginei Maria, zice și domnia-sa, au
scăpat de distrugere, sunt în circuitul turistic și sunt bine întreținute, ele
fiind principala atracție a locului.
Din ce a
construit Henrieta Delavrancea se păstrează primăria, devenită muzeu al
orașului, au dispărut locuințele generalului Basoviceanu, vila Nae
Ionescu-Popovici-Lupa, vila Grigore Iunian, vila Stelian Popescu... Se
păstrează vilele Cancicov, Eliza Brătianu, Moșescu, într-o stare precară
„Turnul (fără turn)Mugur”, vila Pilat care a devenit restaurant la malul mării,
vila Smărăndescu-de asemenea, bine întreținută, iar părsită, gata de demolare
este vila Cuțescu-Storck...
S-a deschis un
drum, care nu a existat, de la „Cuibul liniștit” și celelalte vile, terase și
scări de piatră care coborau spre mare. Au apărut hoteluri moderne care nu i-ar
fi displăcut reginei, crede istoricul.
Important este
că regina Maria se bucură de toate onorurile, de onorurile „turistice” îndeosebi,
ea a redevenit patroana locurilor, cel mai modern dintre hoteluri îi poartă
numele, iar peste tot se vând suveniruri cu chipul ei, iar legendele despre ea,
favorabile sau nu, circulă din gură în gură mai ales la vreme de seară...
Ceea ce a
pierdut statul român prin renunțarea sau cedarea, fără prea mare și iscusită
diplomație, a ceea ce i se cuvenea să fructifice, numai comuniștii o știu, dar
e prea târziu...
De Balcic
aminteşte în memoriile sale, Nicolae Tretiacov, membru al uneia dintre cele mai
mari familii ale nobilimii ruseşti, cum a evacuat şi a ascuns aici, într-o
pădure situată la 40 km. depărtare, în vecinătatea Mării Negre, cuferele cu aur
ale ruşilor albi, partizani ai Ţarului Nicolae al II-lea, aflat în 1917 în
război cu comunuştii, oastea lui Lenin.
Când s-a
dezlănţuit dezastrul şi s-a conturat înfrângerea, Trietiacov a fost însărcinat
să ascundă bogăţiile – contribuţiile susţinătorilor Ţarului – într-un loc
sigur, şi acela a fost ales în sudul Dobrogei, tertoriul României aflată sub conducerea
Regelui Ferdinand şi a reginei Maria, prieteni apropiaţi ai Împăratului Nicolae
al II-lea.
Tretiacov a
săpat patru gropi mari, în care a aranjat cu grijă cuferele şi conţinutul lor,
după care a plecat în ţară.
După cum se
ştie Nicolae al II-lea şi familia lui au fost executată cu brutalitate de
bolşevici.
Spre sfărşitul vieţii, Tretiacov
a încercat să recupereze comoara, sudul Dobrogei fiind cedat între timp
Bulgariei. A fost o nereuşită, Tretiacov a decedat, iar de atunci căutările au
rămas ţinta predilectă a vânătorilor de comori.
Despre Balcic
și Castelul Reginei scrie fiecare, după cum îl vede și simte cu mintea, inima
și sufletul. Dan Alexe, de pildă, un autor care publică la editura Humanitas,
2015, „Dacopatia și alte rătăciri românești”, de pe coperta, IV, căreia ni se
spune că „are inteligență, informații credibile, argumente, cultură și stil”,
„cu vervă și umor” reușește „atacuri excelent dirijate împotriva prostiei”
unora dintre noi. Într-un capitol al cărții citate, care în întregime desființează
nu doar dacismul ci întreg românismul, p.276, vorbește și „de o regină de-a
noastră romanică”, care, „și-a construit, cu mână de lucru găgăuză, o vilă
fantezistă cu minaret, botezată pompos „palat”, dar care „e cam de prost gust”,
p 277.
Mai româncă,
Ana Maria Sandu, cu gândul la vacanța mare ce vine, răspunde astfel la „ancheta
estivală cu scriitori”, promovată de revista Formula As, nr. 1173, iulie 2015:
„...Nu contează de câte ori am fost în grădina Palatului Reginei Maria.
Senzația de familiaritate nu mi-a anulat absolut deloc bucuria de a urca și a
coborî pe aleile lui înflorite, unde umbra îți face pielea de găină, oricât de
cald ar fi afară. Să ne înțelegem, pentru standardele celor mai mulți, palat e
mult spus. Și impropriu. Palatul de la Balcic mi s-a părut tot timpul mai
degrabă o casă mare, uluitor de simplă. Caldă și prietenoasă, fără nimic
ostentativ. Grădinile, văzute an de an, le descopăr și mai spectaculoase. Un
colț de rai verde, suspendat deasupra mării.
Sufăr uneori
că la Balcic nu este plajă. Dar m-am obișnut. Dacă o iei pe străduțele în pantă
din orașul vechi, neinvadat de turiști, dai de scări care te duc spre pâlcuri
de case ascunse în vegetație. S-a construit mult, alandala, dar un farmec discret tot mai păstrează locul. Într-un an,
am căutat toate casele desenate de Henriette Delavrancea, care au mai rămas
în picioare. Toate au ceva țărănesc, balcanic și mediteranian. Un fel de „luxe,
calme et volupte” care îți bucură ochiul. Au existat vreo 22 de proiectate de
marea arhitectă la Balcic, din păcate, unele au dispărut sau au fost mult
transformate. Printre cei care i-au comisionat proiecte se numără: Ion Pillat,
generalul Rasoviceanu, Eliza Brătianu, ministrul de finanțe Cancicov, familia
Cuțescu-Storck...
Dacă vreți să
vă faceți o idee despre Balcicul de altădată, căutați și poze. În casa lui Ion
Pillat, desenată de Henriette Delavrancea, acum e un restaurant. Clădirii i
s-au adăugat terase și alte construcții ajutătoare, dar încă îți mai poți
imagina cum arăta în perioada interbelică.
Pentru vila
Storck,
aflată în apropierea palatului,
am o slăbiciune imensă. E lăsată de mult timp într-o paragine care îmi rupe
inima. Știu că în scurt timp o să dispară. Și un bloc impersonal îi va lua
locul. Dintr-o clădire misterioasă și
majestuoasă, înghițită de o vegetație sălbatică, a ajuns azi o ruină, care încă
se încăpăținează să rămână în picioare. Tavanul s-a prăbușit și se văd porțiuni
mari de cer. Foișorul de abia se mai zărește dintre bălării. Un banner anunță
că e de vânzare. Dacă ajungeți la Balcic și treceți prin fața ei, opriți-vă și
priviți-o. Va dispărea în curând și, odată cu ea, se va duce o întreagă lume.
Îmi place și
Hotelul Speranța. O clădire boierească din 1886, care i-a aparținut doamnei
Ghica și care se află chiar pe strada principală, Cerno More. A fost mult timp
de vânzare, dar se pare că și-a găsit la un moment dat un cumpărător englez. Nu
l-a renovat, de câțiva ani a rămas semeț și gol, și cu obloanele trase.
Mahalaua
tătărească, azi locuită de romi, a rămas la fel de săracă, ca pe vremea Reginei
Maria, care mergea acolo și împărțea copiilor haine, mâncare și bani. Regina a
iubit locul ăsta cu tot sufletul. Oricâte straturi de istorie crudă ar fi
trecut peste el, o înțeleg atăt de bine. Mi-o imaginez, uneori, cum privește,
de pe jilțul ei de piatră, marea, până hăt, departe. Și imaginea asta o port cu
mine și mă face să mă întorc, precum fiica rătăcitoare, mereu, la Balcic”.
Și trecînd în
lumea oamenilor de artă, dintre care face și dânsa parte, Ana Maria Sandu mai
scrie: „Mihail Sebastian – ca și alții n.n. – fugea din Bucureștiul cald, la
Balcic. După o cură de soare și de mare se întorcea cu bateriile încărcate, de
fiecare dată”.
Sunt și
scriitorii noștri, indiferent de profesie, ceea ce n-ar vrea Dan Alexe să fie
românii – niște „deprinși să-și ducă viața îngenunchind în fața pădurii
naționale de eroi și statui” care ne poartă în lume...amintindu-ne ce am fost
și unde vrem să ajungem.
Ion N. Oprea
P.S.: Scrie Vasile Maierean
(revista Lumea nr. 3/2015) în Preliminarii la dipariția unei națiuni, sub Motto
„Cugetați, cugetați, cugetați”, într-un serial documentar.
În 1920,
Consiliul Orășenesc Brașov a donat (!?) Castelul Bran, bun de patrimoniu
inestimabil, reginei Maria.
E un blestem
faptul că în România s-au găsit nemernici prădători de ţară, de-a lungul
tuturor timpurilor şi în toate structurile sociale.
La moartea sa,
regina nu a lăsat castelul ţării căreia i se cuvenea, ca bun de patrimoniu de
neînstrainat şi l-a trecut în testament în proprietatea fiicei sale Ileana.
După 1948,
Castelul Bran a fost naționalizat și a intrat în proprietatea statului român,
fiind amenajat şi administrat ca muzeu de istorie și artă feudală. În 1987 a
intrat în restaurare, lucrare terminată cu bani din bugetul statului român, în
1993.
La 18 mai
2006, după o perioadă de proceduri juridice foarte controversate, castelul este
retrocedat. La data de 1 iunie 2009, intră pe deplin în posesia habsburgilor
moștenitori: Dominic, Maria Magdalena și Elisabeta, fiind astfel definitiv
înstrăinat.
Principalul
vinovat al acestei acţiuni incalificabile împotriva patrimoniul cultural al
României este fostul ministru al culturii Adrian Iorgulescu, implicat şi în
alte afaceri necurate asemănătoare: retrocedarea Castelului Peleş, cazul aşa-ziselor
brăţări dacice de aur etc.
Dar, e
vinovată şi clasa politică de după 1989, în întregimea ei, pentru elaborarea
legislatiei actuale, inadmisibil de permisivă când e vorba de avuţia naţiei.
La 15 ianuarie
şi 26 februarie 2007, istoricul Mihai Pelin scria în „Cronica Română”: „Acum,
Dominic de Habsburg vrea să vândă ceea ce i s-a oferit în conditii perfect
ilegale...
Ce ar mai trebui ca lui Adrian
Iorgulescu să-i intre în cap că se joaca cu focul?
Actualul
guvern îl apară şi-i cântă în strună, dar n-ar fi exclus ca un alt guvern să-i
ceară socoteală pentru escrocheriile puse astăzi în operă. Şi chiar dacă nici
aşa ceva nu va surveni, omul oricum va rămâne în istorie ca un ministru pe care
l-a durut undeva de soarta patrimoniului cultural naţional şi de soarta
culturii, în general… În schimb, în Parlament se vorbeşte despre formarea unei
comisii de anchetă, care să cerceteze condiţiile evident suspecte în care a
fost cedat unui cetăţean străin un bun remarcabil de patrimoniu cultural şi
istoric. Ii dorim succes, deşi ne îngrijorează faptul că această comisie va
lucra sub girul Comisiei pentru cercetarea abuzurilor şi corupţiei a Camerei
Deputaţilor, prin zelul căreia s-au acoperit destule matrapazlâcuri.”
Ceea ce, din păcate, s-a şi
întâmplat cu adevărat.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu