„Ăsta-i voievod absolut, Vlad
Ţepeş. Păi fără ăsta istoria românilor e o pajişte cu miei!”
(Petre Ţuţea)
„Petre Ţuţea este singura minte
genială întâlnită de mine în Balcani.”
(Emil Cioran)
Radu Preda s-a născut la Galaţi, în
anul 1972.
După studii strălucite în cadrul
Facultăţii de Teologie Ortodoxă Bucureşti, continuă jurnalistica la Academia
Evanghelică de Presă de la Frankfurt pe Main, iar la Heidelberg, Paris şi Roma
studii doctorale. Devine conferenţiar la Facultatea de Teologie Ortodoxă din
cadrul Universităţii „Babeş Bolyai”, Cluj-Napoca,
apoi fondator şi director al Institutului Român de Studii Interortodoxe,
Interconfesionale şi Interreligioase (INTER) şi preşedinte executiv al
Institutului de Investigare a Crimelor Comunismului şi Memoria Exilului
Românesc (IICCMER). A publicat: Jurnal cu
Petre Ţuţea (1992) şi a condus revista Renaşterea
a Arhiepiscopiei Vadului, Feleacului şi Clujului, iar alături de scriitorul
creştin Costion Nicolescu, editează
revista DEISIS a Mitropoliei Ortodoxe Române pentru Germania şi Europa
Centrală; Biserica în Stat. O invitaţie
la dezbatere (1999); Comunismul. O
modernitate eşuată (2009); Ortodoxia
şi ortodoxiile. Studii social-teologice (2010).
Jurnalul cu şi despre Petre Ţuţea este
scris la 18 ani de adolescentul Radu Preda şi, devenit 2 ani mai târziu Cartea sa de debut, poate chiar şi de
referinţă. Sub îndrumarea şi binecuvântarea părintelui Anania, Radu Preda are şansa de a deveni
ucenicul- intermediar al neliniştilor
metafizice ale Zorilor mistici ortodocşi, asumate de marele Gânditor
creştin Petre Ţuţea, adunate apoi sub
forma unui scenariu iniţiatic, numit învăţătura prin învecinare.
Scenariul
propriu-zis se desfăşoară pe două căi: una a dialogului, cea a unui fluviu
imens, înzestrat cu o multitudine de aflueţi, curgând ba limpede şi tumultos, ba
lin şi armonios; cealaltă cale, întinsă peste simţirea ucenicului ca o culme
tainică a tăcerii, a meditaţiei, străfulgerată de uimire, amplificată de
fascinaţie, de bucurie, de iubire.
Jurnalul cu Petre Ţuţea aşează Ucenicul
şi Maestrul, autorul şi Gânditorul-autor într-o lumină pură, filocalică,
românească.
Toate visele,
năzuinţele, crezurile şi împlinirile lui Ţuţea
erau întru desăvârşirea creştină a Naţiei sale. Iată unul din visele sale rare:
„-Visam
o republică religioasă, ceea ce era o absurditate. Religia este legată de
aceste două mari principii: principiul monarhiei şi principiul ierarhiei. Călcate acestea, realizează spiritul de
cireadă umană. Eu raportez religia şi la cantitatea de ordine etico-socială
posibilă prin prezenţa ei...
-Religia
creştină are o virtute pe care n-a avut-o nici un sistem filosofic în istorie:
egalitatea absolută, nedemagogică, a oamenilor în faţa lui Dumnezeu. Toţi sunt
oameni. Creştinismul nu e depăşit în istorie de nimic... E mai mântuitoare o
rugăciune într-o biserică din Găieşti decât Platon...
-Toată
viaţa am dorit să ajung în clanul conducător, pentru a face oamenilor binele cu
carul... Am proiectat forme de rânduire socială. Uite, în republica lui Cicero
poate trăi oricine. În a lui Platon, mai mult el. Că oamenii pot trăi şi în
state anapoda, vezi Uniunea Sovietică... Până acum, în Europa geniul politic nu
l-au avut decât latinii şi geniul filosofic grecii, iar germanii au fost
copiişti zeloşi. Platon, făcându-şi sieşi republică, a arătat că a avut numai
geniu filosofic, iar nu şi politic. Dovadă că drept grecesc nu există, în timp
ce drept roman e o perfecţiune a ordinii.” (op. cit. p. 25, 70,30)
Creat după chipul
lui Dumnezeu, omul primeşte existenţa ca dar divin, dar împlinirea vieţii,
desăvârşirea ei se atinge doar prin fascinaţia şi sfinţenia dăruirii de sine către semeni, astfel, ca în reciprocitatea dăruirii să redevenim Daruri întru dragostea de Dumnezeu şi
de Neam.
Dăruirea de sine cu bucurie curată este
o aleasă împlinire de sine.
Petre Ţuţea este Fiul risipitor al Cerului, care a dăruit tuturor celor chemaţi,
lumina Harului lui Dumnezeu, împărtăşită prin mireasma sufletului său aprins.
Plinătatea
vieţii creştine este o permanentă dăruire de sine, jertfă care înmugureşte,
înfloreşte şi rodeşte în taina Crucii.
Puterea Crucii
îşi trage seva din iubirea lui Hristos şi din susurul de credinţă şi tezaurul
de virtuţi al Strămoşilor.
Petre Ţuţea este expresia binecuvântată
a dăruirii de sine.
Petre Ţuţea este unitatea de măsură
apologetică a Românismului.
Gândirea lui Petre Ţuţea prin varietatea
expresiilor, aşează unitatea cugetului său creştin într-o pluralitate şi
diversitate de fenomen mistic ce fascinează permanent. Iubirea sa pentru
Dumnezeu şi Neam transcende într-o varietate de daruri.
Exprimarea sa
caldă, profundă, autoritară, atrăgătoare ţese o varietate de forme asemănătoare
instrumentelor şi sunetelor lor, care propagă vieţii o simfonie unitară,
uluitoare, a cărei notă fundamentală irupe în suflet ca o liturghie a trăirii
minunate.
Întreaga sa
cultură ortodoxă, izvorâtă din forţa vitală a Tradiţiei, pusă într-un raport
existenţial cu Creatorul este transmisă cu o fineţe interpretativă ce reflectă
adâncimea mistică a sufletului său dogoritor.
Datinile,
tradiţiile religioase, obiceiurile şi folclorul circumscrise Credinţei ortodoxe
au dat forţa moral-spirituală a identităţii noastre.
Petre Ţuţea nu este doar Mitropolit de Aiud, ci şi Patriarh al
spiritualităţii noastre naţionaliste.
Meditaţiile
sale vibrante, străfulgerate de focul mistic, adâncimea smereniei, îi conturează
aura unei noi dimensiuni a conştiinţei sale întru devoţiunea ei ortodoxă.
Petre Ţuţea este prin adâncimea luminii
sale teologice, prin seninătatea, calmul, cinstirea şi supracinstirea pe care
le aduce Neamului şi lui Dumnezeu, un Model, un Pedagog, o Icoană ortodoxă: „Iisus
Hristos este eternitatea care punctează istoria.” (op. cit. p. 20)
Vorbind despre
Generaţia sa de Vârf, desprinsă din şcoala inegalabilului filosof creştin Nae Ionescu, la rândul lui
ţâşnit din profunda şi multimilenară înţelepciune a poporului dacoromân,
musceleanul de aur, Petre Ţuţea se
justifica liturgic: „ni s-a făcut onoarea de a muri pentru poporul român.” (ibid.
p. 29)
Petre Ţuţea este şi rămâne pentru noi un
Apostol al spiritului naţionalist-ortodox.
Însemnătatea
culturii sale creştine expusă intrinsec filosofic, corelează perfecţiunea
Gânditorului creştin prin excelenţă.
Petre Ţuţea este un Tratat de pedagogie
creştină, un Mărturisitor mistic al Teologiei ortodoxe, o Călăuză filocalică a
Filosofiei hristice, o Lumină sofianică a Cuvântului divin.
Petre Ţuţea, fiind un imediat, nu devine o posteritate legendară, el rămâne
o flacără mistică ce arde filocalic şi veşnic în Candela ortodoxiei
dumnezeieşti.
Învăţătura sa
vie, profundă, brodată pe un caracter de autoritate, specific doar Adevărului,
îi conferă genialitatea ortodoxă fără egal ca luminător al gândirii filosofice a
Religiei creştine.
Filosoful creştin-ortodox Petre Ţuţea este
gânditorul mistic şi teologul fundamental prin excelenţă.
Erudiţia sa
alimentată din seva Hristică, prin suferinţa mistică acumulată în închisori,
actualizează Ethosul, reînnoindu-l şi împlinindu-i fiinţa.
Petre Ţuţea este filosoful creştin
fundamental al Culturii Ortodoxe a Duhului.
Cultura sa
pătrunzătoare îl situează într-o unitate de spirit, într-o sobornicitate
ortodoxă, manifestată deplin şi dăruită aproape tuturor.
„Creştin,
Ţuţea realizează o punte de legătură între dialogul platonic şi dialogul
apologetic... Dialogurile cu Ţuţea au o construcţie lirică şi cromatică. Ţuţea
îmi dăruieşte o summa poetică a
poveştilor lumii.” (ibid. p.50)
Cultura sa
enciclopedică şi suferinţa întru Hristos şi Patrie asumată în temniţele atee,
poartă pecetea şi mărturia transfigurării sale pe calea creştinului autentic.
Cultura
spiritului autentic trebuie să se fundamenteze doar pe premise
teologico-ortodoxe.
În cadrul sistemului său filosofic, Ţuţea a
pogorât Cerul peste neliniştile sale metafizice.
Esenţa sa
filosofică este de fapt o teologie ortodoxă a chintesenţei ancorată în
specificul ei plenar, sofianic şi filocalic.
Petre Ţuţea este Suma Sofianică a
Filocaliei româneşti.
Premisele
gândirii sale creştine, provoacă uimirea, declanşează lumina şi devin atitudini
răsfrânte în concluzii eminente.
Cultura
Duhului care sălăşluieşte în el, îi întregeşte Opera gândirii pe care o expune
ca pe o simfonie de mare virtuozitate.
Filosofii creştini de talia lui Ţuţea sunt
nişte Vulcani ai gândirii ortodoxe, a căror erupţie din plinătatea focului
trăirii lor mistice, fascinează o lume care-i vede în magnifica lor strălucire.
La rândul său,
gânditorul creştin Petre Ţuţea este
fascinat de aura Sfântului-străvechi ideal de viaţă hristic-ortodoxă, în
context general, iar în mod expres în persoana Marelui Apostol Pavel: Pavel
este cât toată Mediterana.
Dacă lumea în
cursul ei istoric s-a închinat Idealului ca întrupare: înţelepciunea antică
prin prooroci şi profeţi, chipului martiric, icoanei sfântului, ipostazei de erou-semizeu,
de cavaler trac sau medieval, de erudit-enciclopedic, de pedagog creştin, de
duhovnic mistic, de înaltă demnitate aristocrată, Sfinţenia însă a rămas în
toate ipostasurile ei doar sub chipul umano-divin, ca ideal al viitorului
transcendent.
Toate modelele
sunt călăuzitoare creştinilor, dar de urmat trebuie să-i urmeze doar pe Sfinţi.
„Cu
cât suntem mai avansaţi, mecanic şi material, cu atât suntem mai departe de
esenţa reală a lumii, de sfinţenie. Un sfânt poate fi şi analfabet, dar e
superior unui geniu, fiindcă ideea de sfinţenie e legată de ideea de minune. Un
sfânt poate face o minune. E posibilă minunea ca o faptă a lui, dar la geniu
nu. Geniul face isprăvi, nu minuni... Dacă un preot din Bărăgan, când se roagă,
este Dumnezeu cu el, atunci preotul ăla înlocuieşte toată Academia Română...”
(ibid. p. 75)
Drumul lui Petre Ţuţea pe pământul dacoromân a
fost cel al unui Român, cel al unui Creştin ortodox, cel al unui Model de Călăuză spirituală şi Pedagog
creştin.
„Calitatea
de model, spune tânărul autor, dar destul de matur în gândirea sa
creştină, Radu Preda, poate
fi atribuită unei existenţe atunci când omul, în loc să fie reflexul luptei
pentru existenţă, este reflexul luptei mai înalte: acea pentru mântuire... Or,
în planul credinţei, al iconomiei bisericeşti, modelele, căile prin excelenţă
ale transcendenţei, sunt sfinţii; iar printre noi, şi la scara noastră laică,
modele sunt mărturisitorii, cei care
fac legătura, în conştiinţa teoretică, între cer şi pământ...
Mărturisitor,
Ţuţea este un exemplu de <<călugărie albă>>: deprins cu o existenţă
minimă în închisoare, Ţuţea a continuat şi în libertate, până la moarte, felul
acesta de viaţă, în care nu de puţine ori asceza se intersecta cu sărăcia, iar
aceasta comunica cu mizeria şi nevoia. ” (ibid. p. 55)
Înfrumuseţat
cu un vibrant foc naţionalist creştin, stârneşte emoţie serafică în cei care-l
cunosc direct sau indirect, prinzându-ne pe toţi într-o reală admiraţie şi
meditaţie mistică.
Petre Ţuţea nuanţează filocalic mistica
Adevărului, esenţele spiritului: Dumnezeu, Omul, Viaţa şi Mântuirea.
Toată viaţa şi
întreaga sa cultură alcătuiesc un Tratat al neliniştilor
matafizice înmugurite în Zorii
purpurii ai Ortodoxiei.
Călăuza lui Petre Ţuţea a fost întotdeauna
Adevărul revelat.
Întreaga sa trăire
este un prinos adus Străbunilor, prin independenţa milenară a spiritului lor strămoşesc.
Petre Ţuţea, nu numai că a fost, dar el
este şi va fi pururea.
Fără
asentimentul din lăuntru al fiinţei noastre, ca persoane sau Neam, nu poate
încolţi nici o marginalizare ori profanare din afară.
Lupta
împotriva îngenuncherii ca naţie şi urcuşul spiritual pentru devenirea ca
fiinţă mistică a Neamului este stindardul sub care s-a înrolat filosoful Petre Ţuţea şi Generaţia sa de aur.
Această înflăcărată
luptă patriotică este anticipată şi admirabil versificată de poetul britanico-indian
Rudyard Kipling (1835-1936), care a
primit în anul 1907, premiul Nobel, cu poezia <<Dacă>>, poezie în care se regăseşte crezul mistic al Generaţiei lui Petre Ţuţea în vârtejul duşmanilor din lăuntru şi din afară:
„De
poţi să nu-ţi pierzi capul când toţi în jurul tău/ Şi l-au pierdut pe-al lor,
găsindu-ţi ţie vine.../ De poţi, atunci când toţi te cred nebun şi rău/ să
nu-ţi pierzi nici o clipă încrederea în tine;/ De poţi s-aştepţi oricât fără
să-ţi pierzi răbdarea,/ De rabzi să fii minţit, fără ca tu să minţi,/ Sau când,
hulit de oameni, tu nu cu răzbunarea/ Să vrei a le răspunde, dar nici cu
rugăminţi;/ De poţi visa, fără să te robeşti visării,/ De poţi gândi, fără să
faci din asta un ţel,/ De poţi să nu cazi pradă nicicând dezesperării,/
Succesul şi dezastrul privindu-le la fel;/ De rabzi s-auzi cuvântul rostit
cândva de tine,/ Răstălmăcit de oameni, ciuntit şi prefăcut,/ De poţi să-ţi
vezi idealul distrus şi din ruine/ Să-l reclădeşti cu-ardoarea fierbinte din
trecut;/ De poţi risca pe-o carte întreaga ta avere,/ Iar tot ce-ai strâns în
viaţă să pierzi într-un minut/ Şi-atuncea făr-a scoate vreo vorbă de durere/
Să-ncepi agoniseala cu calm de la-nceput./ Şi dacă trupul tău, slăbit şi
obosit,/ Îl vei putea sili să-ţi mai slujească încă/ Numai cu străşnicia
voinţei tale-ncât/ Să steie peste vreme aşa cum stă o stâncă,/ De poţi vorbi
mulţimii fără să minţi şi dacă/ Te poţi plimba cu regii fără a te-ngâmfa,/ De
nici amicii, nici duşmanii nu pot vreun rău să-ţi facă,/ Pentru că doar
dreptatea e călăuza ta;/ Şi dacă poţi să umpli clipa trecătoare/ Să nu pierzi
nici o filă din al vieţii tom:
Al tău va fi pământul, cu
darurile-i toate/ Şi ceea ce-i mai mult, să ştii, vei fi un OM!”
Gheorghe Constantin Nistoroiu
P.S. Îmi exprim mâhnirea şi indignarea
pentru ilustraţia copertei, născută de Vasile Gorduz, care consider ca
profanează Icoana Mărturisitorului ortodox cu chipul său minunat Petre Ţuţea,
culmea sub privirile pretinşilor prieteni: Codrescu şi Bucuroiu.
Autorul, Radu Preda, la rândul său trebuie
să fie mai atent pe viitor privind editurile care-l solicită, pentru a nu se
mai repeta o astfel de blasfemie care se răsfrânge asupra Chipului sfinţeniei
şi implicit asupra lui Dumnezeu-Sfinţenia sfinţilor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu