Veronica Balaj - Convorbire cu scriitorul Ion Marin
Almăjan
Privire ageră. Scrutătoare .Cu desăvârşită eleganţă însă. Personalitate impunătoare.
Prin gravitatea ţinutei dar şi datorită
aerului de semeţie.Poartă ceva din aliura vulturului oprit pe un vârf.
Leagă cu stil ales orce fel de convorbire de orce dimensiune.
Poate fi galant, sclipitor, opozant, ironic. După caz. Nu face rabat.
E de neânduplecat când e vorba de principii. Ambiţios, îndrăzneţ
dovedindu-se a fi în timp, selectiv în prietenii şi atitudini, oh, foarte
punctual, mă emoţionează interviul ce urmează.
Nu poartă hlamida enigmatismului, totul e la vedere, păreri, idei,
argumente. E bine să nu te aventurezi în discuţii contradictorii dacă nu ai de
partea ta puterea unor opinii incontestabile.
Poate să-şi permită luxul comportamental de –a fi pătimaş dar şi să întindă
paharul cu toleranţă. Condiţiile sunt însă aceleaşi: dreptatea şi onoarea să nu
fie afectate. Aparenta trufie bănăţenă e doar conştientizarea propriei valori.
Pentru care a ţinut mereu, dar mereu sus steagul onoarei.
E un maestru în exerciţiul clasicei lupte -oneste -cu viaţa.
A ajuns în vârful gloriei neprecupeţind nici un efort necoalizând cu nici
un compromis.
Scriitor de referinţă, jurnalist de frondă şi curaj, conducător al unor
importante foruri culturale, el însuşi find o instituţie culturală, cum l-a
definit critica literară, editor şi aprig apărător al problemelor neamului său,
Ion Marin Almăjan a dovedit că ştie ce înseamnă a preţui şi apăra cultura pentru
păstrarea emblemei spirituale a propriei naţii.
Convorbirea de faţă va fi doar o punctare a ceea ce au însemnat 50 de ani
de muncă în slujba culturii.
VB—Distinse Domnule I.M.Almăjan, întrucât această convorbire va fi citită
şi de romani aflaţi peste mari şi tări, vă propun să ne invitaţi pe Valea
Poveştilor, din locurile natale, chiar dacă le-aţi evocat adesea, vă rog să
acceptaţi să poposiţi şi de astă dată, cu rugămintea expresă de a ne ajuta să
ne imaginăm atmosfera de fabulos de spaime şi miracol.Supranaturalul şi realul
laolaltă Ar fi ca o fotografie veche care a influenţat desigur imaginaţia
scriitorului de mai tîrziu.
IMA Depresiunea Almăjului
este așezată în Banatul de munte asemenea unei cetăți cu doar trei intrări
posibile: unsa dinspre Oravița-Anina, alta dinspre Mehadia- Iablanița și a
treia dinspre Moldova Nouă. Zidurile cetății le constituie pădurile bătrâne,
adânci, de foioase, din ele coborâm pe dealuri domoale pline în copilăria mea de
pomi fructiferi, dealuri tăiate de albii de râuri care se varsă toate în râul
Nera, Nergăni după cum îi zic localnicii. Satele sunt așezate cuminți, după
ordinul de sistematizare venit din partea Curții de la Viena la 1774. Străzi
largi, cu șanțuri bine întreținute, ca să se scurgă apa de ploaie, cu drumuri
în majoritate în timpul copilăriei mele din piatră sau pământ. Almăjenii au
fost începând cu 1772 grăniceri ai imperiului austriac, păzind granița cu
turcii. Cele 4 companii din Almăj au făcut parte din Regimentul de graniță nr.
13 cu sediul în Caransebeș. Au participat la războaiele austro-turce
desfășurate pe teritoriul Banatului, dar și la campaniile antinapoleoniene. Se
povestește că la una din marile bătălii, Bonaparte, urmărind lupta a întrebat:
Cine sunt oștenii aceia îmbrăcați altfel decât trupele austriece, care vorbesc
o limbă necunoscută? Tot el și-a răspuns: dacă aș avea câteva regimente de asemenea
oștași, aș cuceri lumea. Dese au fost incursiunile turcilor în Almăj care au
avut ca urmări dezastruoase: jafuri, ucideri, furtul femeilor și al copiilor pe
care i-au dus la Istanbul, crescând în lkegea musulmană, devenind ieniceri iar
unii dintre ei au ajuns chiar pașe. O asemenea întâmplare s-a petrecut în localitatea
Rudăria, azi Eftimie Murgu,
când trei frați au fost luați și unul din ei a ajuns pașă la Ada- Kaleh,
insulă astăzi scufundată din păcate de crearea Hidrocentralei de la Porțile de
Fier. Odată cu insula a fost cuprins de apă satul
Tufari în a cărui biserică ortodoxă fusese
pictat portretul acelui pașă făcător de bine pentru românii bănățeni.
Dar, almăjenii au știut să-și apere integritatea lor și a familiilor lor.
Când pașa Eucan a năvălit peste Almăj l-au
așteptat în valea Roșie din împrejurimile Șopotului Nou și l-au tăiat pe el și
oștile lui Capul pașei a fost trimis lui
Bathory la Alba Iulia și ridicat pe meterezele cetății.
Dar astea sunt istorii de demult. Când am deschis eu ochii asupra lumii,
înțelegând câte ceva din jurul meu, toată valea era un câmp de luptă între
armatele germană, care venea din Serbia, și cele sovietice și română.
Proiectilele de brand, de pușcă ,mitralieră, de automat zburau deasupra Dalboșețului
natal
și a capetelor noastre, căci bunicul meu, Călin, ne-a luat pe mine, pe mama
și pe bunica Sofia și ne-a dus în adâncul pădurii, într-o râpă, unde să fim
feriți de pericol. În bătălia aceea dealurile au fost acoperite de leșuri umane,
pe care abia le-au adunat după aceea. Multă vreme când bubuia (și valea are un ecou
special la tunete), mă chirceam de frică, amintindu-mi de război.
Copilăria mi-am petrecut-o, în partea ei de început, minunat, iarna
ascultând, la șezătorile celor maturi, povești cu zâne și feți frumoși, cu zmei
, babe cloanțe, cu draci. (În timpul acela, după podul dintre Dalboșeț și
Lăpușnicul Mare era un alt podeț care se chema chiar Podul dracilor) și cu
istorisiri ale moșilor din războiul cel mare, de pe fronturile din Galiția,
Piave etc.. Se zicea că dacă te prinde seara la acel podeț îți iese înaie
Ucigă-l Crucea. Asemenea povești date ca întâmplări adevărate am auzit mereu
ceea ce a lăsat asupra sensibilității copilului urme adânci. Mă temeam de
întuneric. Și de la locul meu dec joacă cu prietenii și până acasă trebuia să
trec tot un podeț. Zis al lui Țăruș, de care mi-era grozav de frică. Sora
bunicii mele, Baba Veta, mă aștepta cu fereastra deschisă (locuia într-o căsuță
din bârne, cu dimensiuni liliputane, ceea ce copilului îi făcea plăcere
socotind că acea casă se potrivea teritoriului lui de poveste). Și bătrâna
acesta care n-a avut copii și-i murise bărbatul de mult timp, m-a iubit și m-a
alintat cum nu mi s-a mai întâmplat de-a lungul vieții. Deci stătea pe
fereastră, cu lampa de petrol într-o mână ți când eu începeam să strig
disperat: „Babo Veto”, ea îmi răspundea: Puiu babii, țucel baba, nu ce ceme, că
mi-s aici”.
Din această lume a poveștii făcea parte și unul din băieții mai mari Aurel,
poreclit și Ghijă, care în pădure, în timp ce păzeam oile, ne prezenta
spectacole de păpuși inventate de el, deși în valea aceea nu pătrunsese nici o
trupă de teatru ca să aibă de unde învăța.
Mai târziu, în vara lui 1951 de Rusalii comuna a fost înconjurată de cătane
și au fost ridicați și duși în Bărăgan așa-zișii chiaburi din rândul cărora
făcea parte și un coleg de al meu. Vă puteți imagina jalea, plânsul femeilor,
al vecinilor și al majorității localnicilor, întrucât în comună mulți erau
rude. Nu am putut uita atmosfera aceea de frică care mi-a părtuns în suflet. O
frică ce domina localitatea, mai ales după ce începuseră să vină, noaptea,
dubele, care îi ridicau pe oameni pentru că cântaseră în birtul lui Lepși:
„Trei culori”, „Deșteaptă-te române” sau „Trăiască regele”, cântece interzise
de regimul bolșevic.În Almăj ca și în alte localități ale Banatului de munte
s-au ridicat în acei ani partizani, adică locuitori care au fugit în munți și
s-au organizat sub conducerea comandorului Domășneanu și a colonelului Uță.
Atacau posturi de miliție, purtau lupte cu trupele de securitate .Din Dalboșețul
natal fugise unul Mondoc care zece ani a umblat numai el știe pe unde și când
s-a întors nu a avut nici o problemă. Am încercat să-l descos, dar a refuzat
să-mi povestească.
Iată câteva din istoriile lumii din care vin…
VB—Personajele din acea vreme a satului au trecut în paginilie cărţilor
dumneavoastră,unele chiar cu identitatea de atunci.Mă refer cu precădere la volumul,
”Nişte ţărani.”
Le-aţi salvat de la uitare.Dacă aţi fi avut posibilitatea să oferiţi o
carte unuia dintre ei, cui anume ia-ţi fi dăruit-o mai întâi?
I.M.A.----Aceste personaje și altele au trecut în cartea mea de debut „Sunt
dator cu o durere”. Unii s-au bucurat
probabil, alții s-au supărat. În cartea mea: „Biruit-a gândul, Epistole dintre
două veacuri” public o scrisoare a unui prieten din copilărie Ion
Voichescu-Cornu care îmi relatează în acei ani, 1971-2, despre reacția consătenilor
și supărările unora. Deci cărțile mele au ajuns la consăteni mai ales în
timpurile în care cartea mai prezenta interes iar întâlnirile cu cititorii din
căminul cultural din Dalboșeț adunau sute de săteni. Acum lucrurile acestea țin
de poveste
VB--- Dar, apopos de scris, aţi declarat că aţi ştiut de la bun început ce
anume vă doriţi în viaţă: sa fiţi scriitor. Totul a pornit de la o lectură.de
la o carte desigur.Ce cărţi aveaţi oare atunci la dispoziţie?
I.M.A.--- Am povestit de mai multe ori că bunicii mei erau țărani cu șapte
clase, părinții la fel, deci nu am avut
de la cine să descopăr frumusețea slovei și nici visul magic de a deveni
scriitor. Am descoperit însă biblioteca comunei unde erau amestecate în anii 50
cărți din literatura clasică dar și multe cărți sovietice. Am citit de-a valma,
tot ce mi-a picat în mână. Poate de acolo mi s-a tras. Prin clasa a doua am
început să versific, firește imitații după poezia la modă cu porumbelul păcii,
dar și după tipicul poeziei populare. Sau mă rog a creației în versuri care
circula în acel timp. Nu uitați trăia încă tătuca Stalin, îi cântam la școală
„Stalin far nemuritor”. Era timpul îndoctrinării noastre. Spuneam pe bină
(scenă) poezii cu partidul, clasa muncitoare, dușmanul de clasă, împotriva lui
Tito („Eu sunt Tito, iau cuvântul/Mă cunoaște întreg pământul). Mi se părea că
lumea în care trăiesc era bună, că așa trebuia să fie, și visam în funcție de
ceea mi se spunea, auzeam și citeam. De atunci m-am format pentru a deveni
colaboraționist cu regimul din propria-mi țară, nu cu „dușmanul patriei” cum
spun deștepții astăzi, întrucât era singura lume în care creșteam, pe care o
știam.
VB----Din mărturiile făcute şi la înalta omagiere care vi s-a organizat de
către Filiala din Timișoara a Academiei Române, înţelegem că nu aţi fost un
potolit sau temător. Firea v-a îndemnat să vă spuneţi părerea sau să apăraţi o
cauză cu orice risc dacă se făcea atingere la nedreptate. S-a manifestat încă
din anii de liceu această coardă a învingătorului prin acţiune. Asta a însemnat hopuri, situţii nedorite, obligat să le
depăşiţi...Putem reparcurge o parte din acest traseu?
I.M.A.----Firește că fiecare se naște cu o zestre, pe care o îmbogățește,
sau o estompează cu timpul. Vă spuneam că am fost un copil care se temea și de
întuneric dar și de poveștile pe care le auzea sau și le spunea singur. Dar, se
vede că mai exista în mine o sămânță a vechilor grăniceri și poate chiar a
lotrilor care în vremea împărătesei Maria Theresia băgaseră spaima în
autorități. Am avut norocul să întâlnesc la „Liceu C. D. Loga” din Timișoara,
în perioada 1955-1960, o doamnă din lumea bună a Timișoarei interbelice, Livia
Codreanu. Am povestit cum am ajuns la acest liceu împotriva voinței părinților,
oameni săraci, care se mutaseră la Anina și cât de jalnic arătam, în comparație
cu colegii mei timișoreni, fii și fiice de oameni cu stare. Ei, această doamnă
și-a oprit privirea asupra mea și nu știu din ce motive, m-a înfiat sufletește.
M-a învățat cum să mă port în lume, mi-a arătat ce să citesc din literatura clasică
românească și universală. Printre cărțile care m-au impresionat și au avut
oarecare influență asupra mea în acel timp au fost Aforisme de Schopenhauer și
mai apoi Lumea ca voință și reprezentare. Din naivitate, din imprudență, urmare
a acestei naivități, am dus o carte a lui Schopenhauer, filosof interzis în
România de atunci, la școală. Tocmai în momentul acela vizita liceul o, se
zicea, brigadă, de la CC și de la regiunea de partid. Unul dintre ei a văzut
cartea. Au vrut să mă exmatriculeze din toate școlile din țară. Norocul a fost
tot doamna Codreanu, care, cândva, în anii interbelici îl ascunsese pe Leontin
Sălăjan (Silaghi) de poliție. Așa am scăpat. Apoi, după ce începusem să
frecventez cenaclul Victor Vlad Delamarina al Filialei din Timișoara a Uniunii
Scriitorilor, la o ședință, după ce cineva a lecturat o povestire, eu n-am avut
altceva de făcut decât să iau cuvântul și să spun că respectiva proză este tot
atât de previzibilă ca un filam sovietic la care știi sfârșitul de la început.
Să amintesc că rușii erau încă în țară și că orice critică, atac la adresa lor,
era pedepsit cu strășnicie. S-a organizat o altă ședință, a doua zi, am fost
demascat, prin cuvântul dr. Levin care era ideologul Filialei și al tovarășului
Ianculescu de la regiunea de partid. Am scăpat ca prin urechile acului,
întrucât unul din participanții la ședință mi-a preluat ideea și a încercat să
demonstreze că am dreptate.Era timpul în care ți se interpretau lesne cuvintele,
erau întoarse împotriva ta și pentru această culpă foarte mulți români au făcut
ani grei de pușcărie. Mărturisesc că nu-mi aduc aminte cu plăcere de acel timp
VB----Anii de facultate au însemnat o lume nouă, o întregire a sinelui. Cum
era studenţia atunci? Aţi experimentat gustul boemei?
I.M.A.--- Am continuat să port cu mine sărăcia, așa că în fiecare vacanță m-am
angajat ca ajutor de minier în mina Anina, la 800 de metri sub pământ. Ca să-mi
economisesc niște bani pentru îmbrăcăminte. Dar, față de liceu (mereu îmi vine
să-l citez pe Bacovia: „Liceu cimitir al tinerețelor mele…”) facultatea, deci
anii de studenție au însemnat o eliberare. Studiam ce-mi plăcea (nu matematică,
nu fizică și chimie, materii pentru mine imposibile), aveam profesori luminați,
colegi, majoritatea simpatici, cu care mai călcam birturile (în special Groapa)
și recitam din Esenin, Eminescu, Arghezi, Bacovia etc) visam, vorba lui
Eminescu, la academii, adică la viitoare glorii literare. Eram tineri, mereu
îndrăgostiți, prieteni cu vinul și cu Omar Khayam. Am debutat cu o povestire,
cam romanțioasă, în revista Scrisul bănățean, în 1973.
VB---Scrisul nu e un teritoriu al liniştii, o recunoştea şi Erza Pound şi
mulţi alţii .Când au început frământările, îndoielile creatorului a fost cred
chiar conştiinţa de sine.Cum aţi descrie aceasta într-o mărturie de autor?
I.M.A.--- Scrisul a fost pentru mine un chin. Firește mi l-am asumat de
bună voie. Sute, mii de ore eu am stat asupra hârtiei, noaptea până târziu,
apoi după-amiezile. Nu am făcut parte dintre scriitorii care mai înainte își
fac un plan și apoi trec la lucru. M-am așezat în fața hârtiei albe ca în fața
ghilotinei sau ca în fața unui teritoriu pustiu. Cel mai greu lucru este să
începi, după credința mea, o povestire sau un roman. Apoi vin crizele. Când nu
mai merge nimic, când ești total gol de sentimente, când îți pui întrebarea
dacă ești înzestrat pentru acea treabă sau doar îți faci de lucru. Nu mint și
nici nu exagerez. Au fost momente în care m-am autocrucificat pe podea de
disperare. Dar aceste îndoieli nu sunt doar caracteristice începutului. Ele mă
bântuie și acum, când aproape se vede malul celălalt. Am fost acum câțiva ani
la Orșova să-mi vizitez un coleg de facultate și prieten în studenție. Acolo am
întâlnit un poet localnic, preot, și la o discuție mărturisind eu că mereu am
semne de îndoială față de propria-mi creația acel coleg aproape m-a făcut cu ou
și cu oțet. Ne-am despărțit cu supărare. El nu înțelegea îndoielile unui
scriitor în vârstă.
VB—Unul dintre volumele de început
poartă un titlu de frondă pentru acele condiţii. Un afront adus cenzurii
chiar prin titlu...Nu mai spun de ochiul
vigilent al partidului. Cartea, „Sunt
dator cu o durere”.
V-aţi asociat cu durerea nemului, a timpului respectiv. Pentru izbăvire.Aţi răscumpărat starea aceea complexă? Cum anume?
I.M.A.----Da, titlul l-am pus intenționat cu trimitere la viața țărănimii
de atunci, la istoria colectivizării, cu toate abuzurile săvârșite de
activiștii de partid, securiști, milițieni. Făceam trimitere la războiul din
Răsărit și la prizonieratul românilor, care la un consătean de al meu a durat
13 ani, la cotele obligatorii o măsură monstruoasă, la deportările în Bărăgan la toate durerile
„obsedantului deceniu” puse în lumină mai târziu de mari scriitori români. Dar
nu doar cartea acesta a avut intenții „subversive”, ci și celelalte. Neîmpăcați în mânie,
Sentimentul puterii,
Întoarcerea spre asfințituri etc.
Mi-am pus și eu întrebarea, și-a pus-o într-o cronică scrisă în anii 80 importantul om de cultură Radu
Enescu iar după 1990 prietena și colega noastră criticul Ada D. Cruceanu. De ce nu au fost
sesizate de critică, de autorități, de Europa liberă? Probabil nu au meritat
prin valoare sau poate eu n-am avut neamuri nici la Moscova, nici la Tel Aviv,
nici la Paris sau la Munchen. Sau e chestie de destin și basta. Așa mi-a fost
scris și nu mă plâng. Dimpotrivă, imitându-l pe Iov zic: Domnul a dat, Domnul a
luat, fie numele Domnului binecuvântat.
Răspunzând întrebării, totdeauna m-am simțit, ca mai toți scriitorii de rit
bizantin, admirator și apărător al
tradiției valoroase ( cea de valoare!) a neamului românesc. În disprețul,
mai ales acum, al tuturor ismi-știlor. Post moderniști, douămiiști, post-post
moderrniști, europeniști, internaționaliști etc.
VB---Aţi avut de pătimit din pricina spiritului liber care vă
caracterizează?
I.M.A.---Știți bine că am avut și mai am încă. Uneori m-a durut cumplit
adversitatea colegilor, nedreptatea fățișă sau ascunsă. Am să povestesc doar o
întâmplare. Eram director al Editurii „Facla” și am fost invitat la Festivalul
european de poezie „Serile de la Struga” din Macedonia. Am plecat cu trenul din
Timișoara. În gară, la Belgrad odată cu mine, din alt vagon a coborât o
delegație a Uniunii scriitorilor din România printre care se numărau și
timișoreni. Au trecut pe lângă mine, de parcă aș fi fost un stâlp de telegraf.
În țară străină!
VB---Se poate spune că ati fost în exerciţiul unui jurnalist sub două
istorii sociale. Jurnalistul I.M.Almăjan versus cele două societăţi în care aţi
activat înseamnă o experienţă formidabilă.Volumele ulterioare o confirmă. „Ca mierea, ca fierea, cuvântul”,
”România cu
pistolul la tâmplă”.
O implicare nedisimulată o remarcabilă ancorare în frământata noastră
contemporanietate.
IMA—Jurnalistica din vremea dictaturii a fost grea, periculoasă și adesea
compromițătoare. Pe timpul acela nu aveam voie să scriem tot ceea ce ne trecea
prin cap, cum se întâmplă acum. Era cenzura, erau indicațiile de partid, era
servilismul unor șefi. Principalul a fost să mă pot strecura pe lângă aceste
indicații, pe lângă aceste teme și ordine. Toată lumea folosea convențional o
frază paravan: „Sub conducerea înțeleaptă a tov N. Ceaușescu…„ După ce depășeai
fraza, puteai să te ocupi de tema ta. Bineînțeles că în cronica de teatru, în
cea de artă plastică de film, erai scutit de asemenea frază. Dar de folosit am
folosit-o și am scris chiar un omagiu adus tovarășului, prin 1970, după
Cehoslovacia. Mi l-a cerut imperios un coleg, secretarul de partid al
Asociației Scriitorilor. Nu-i bag vină, și el a făcut ceea ce i s-a cerut. Pentru
aceste cedări în noapte de 22 decembrie 1989 am scris un text care a fost răspândit odată cu statutul Frontului
Democrat, parcă așa se chema, din balconul Operei din Timișoara text în care
îmi făceam mea culpa. L-am scris fără să fiu disident, fără să-mi arog vreun
merit. Pentru amuzamentul cititorului, amintesc o întâmplare ciudată. Partidul
hotărâse la un moment dat să nu se mai
proiecteze westernuri. Eu, care scriam cronică de film (scriind, exultam
întrucât puteam să-mi permit să slobod condeiul în voia lui) am scris o
însemnare care s-a publicat pe prima pagină a Drapelului roșu, fix în ziua
apariției decretului, însemnare cu titlul: „Și totuși, mie îmi place westernul”
E faină, nu?
După 1990 mi-am dat drumul. În 1996 am publicat cartea cu titlul „Vremea hahalerelor” un strigăt de furie
și de alarmă pentru ceea ce se întâmpla atunci societății românești. Și din
păcate, cam ceea ce am prevăzut atunci s-a petrecut mai târziu. Hahalerele au
devenit hoți de rang european și internațional,, tâlhari, demolatori ai
României. Au ros temeliile țării și au azvârlit națiunea într-o sărăcie fără
seamăn, tâmpind-o cu minciunile politicienilor, ale guvernanților etc,...vezi
cartea România cu pistolul la tâmplă.
VB---- Prozatorul şi jurnalistul au folosit deopotrivă, cuvântul ca armă,
ca argument, ca foţă expresivă şi acum ţintesc fraza din volumul premiat pe
bună dreptate având caracter de unicitate, „Mătuşa
mea Maria Terezia.” Stilul paginilor susţine
veridicitatea epocii, a personajelor…
IMA--- Cartea acesta face parte din programul meu de scriitor și cărturar
dedicat Banatului. Căci, eu nu ostenesc să scriu și să declar că am trei
patrii: prima este comuna în care m-am născut și Țara Almăjului teritoriul în
carc ea este cuprinsă, patria mijlocie o constituie Banatul în întregimea lui
nedespărțit de Dunăre și patria cea mare, România cu părțile ciuntite de
vitregia istoriei. Cartea acesta ca și Amintiri
despre țărani,
ca și În
afara gloriei
sunt un elogiu sau dacă doriți un cântec de dragoste adus părinților și
străpărinților mei țărani, graiului nostru, savanții îl numesc dialect, atât de
colorat, de poetic, de plin de sensuri.
VB---Istoria recuperată prin literatură, acesta ar fi romanul „In afara gloriei.” O reconstituire a
unui personaj flacără a momentului 1848, o redare în imagini literare a epocii
lui Eftimie Murgu, însumează ani de muncă.O culme. Aţi atins-o. Destinul cărţii
în timp cum îl vedeţi în raport cu actuala percepţie a ideeii de patriotism, pe
care nu ezitaţi să o susţineţi în varii formule?
I.M.A.---- Nu pot să prevăd asta. Cartea pare să fie în fața sfârșitului.
Mă refer la cea tipărită. Am scris romanul după o lungă și dificilă
documentare. Miezul lui fierbinte, naționalismul și implicit patriotismul
personajului principal dar și al corifeilor ardeleni și bănățeni, munteni și
moldoveni n-a plăcut celor cărora patriotismul le miroase urât, ca să mă exprim
elegant. De aceea cartea a avut de la apariție și probabil mai are încă inamici
în lumea literară.
Cât privește patriotismul, nu cred că va dispărea. Constat, cu plăcere, la
generația tânără, ce se manifestă pe Facebook, adevărate manifestări
patriotice. Corecte și ferme.
IMA---
VB--- Aveţi cultul prieteniei, spuneam cu alte ocazii şi revin asupra acestui lucru pentru că sunteţi
o persoanaă exigentă. Cine se poate lăuda cu prietenia dumneavoastră, e om de
calitate. Putem afla câteva întâmplări care se leagă în mod necesar de
existenţa prietniilor... Apropos nu doar literare.
IMA---Cred că prietenia este poate cel mai valoros sentiment al omului și
cel mai greu de purtat de-a lungul unei vieți. Dragostea este minunată, te duce în înălțimi greu de atins
altfel, dar dragostea mare, pustiitoare și germinatoare, în același timp, nu
este dată oricui, deși mulți se laudă cu ea. Eu am trăi acest sentiment pentru
care aș fi fost în stare să dau foc lumii orice și în adâncul ființei mele mai
tânjesc și acum și voi tânji până în ultima clipă a vieții.
VB----Sunteţi pe culmea gloriei, despre cum se arată lumea înconjurătoare
de la această înălţime, percepem şi din textele publicate on-line. O stare ardentă
a scriitorului care îşi duce mai departe misiunea de-a se implica în rosturile
societăţii, dar să ne oprim la una dintre marile realizări, creearea Fondului
de carte Ion Marin Almăjan, la Filiala din Timiușoara a Academiei Române. E
bine de ştiut amănunte. E un pas făcut pentru dăinuire.
IMA--- Nu sunt pe nici o culme. Sunt într-un loc onorabil, aș spune, în
rând cu toată lumea. Deci nu am o perspectivă specială ca să mă pronunț asupra
celor din preajmă. O pot face doar ca semen al lor. Cert este că în ultimii 70
de ani societatea românească s-a schimbat enorm. Dacă ar învia bunicul meu
Călin, acum, el care a făcut de la 17 ani primul război, nu cred că ar înțelege
mare lucru din ceea ce se întâmplă acum și mai ales sunt sigura că nu ar
aproba, nu ar fi mulțumit cu ceea ce vede.
Crearea fondului cu numele meu este una din cele mai mari bucurii pe care
le-am avut în ultimii mulți ani. Un cadou regal. Am discutat cu foștii
directori ai Bibliotecii județene și al Central Universitare despre crearea
unui fond în care să se depună lucrurile
de valoare ale creatorilor bănățeni, scriitori, pictori, muzicieni în ideea ca
aceste valori să nu se piardă, odată cu dispariția noastră fizică, cum s-a
întâmplat, din păcate. Este meritul
Filialei Academiei și a directorului Bibliotecii acesteia că a creat
acest fond. Sunt fericit deci că a început cu mine. Va putea fi utilizat de
tinerii cercetători, de cei interesați de spiritualitatea Banatului.
VB---Vă doresc mai departe drum senin pe văile scrisului!
IMA--- Mulțumesc. Pe căile scrisului nu va fi niciodată senin. Poate pe
cele ale vieții, dacă hotărăște Dumnezeu.
Ar fi extraordinar să avem cât mai mulți oameni așa!
RăspundețiȘtergereS-ar putea sa mai fie dar inca nu sunt cunoscuti.
Frumoasă inițiativă!