(Să calci pe urmele Lui)
Suntem la casa de nebuni în România unde un vechi
prieten e în vizită la Eminescu. În curte răsfiraţi ca păsările care scormonesc
prin gunoaie după viermişori câţiva pacienţi confirmă atmosfera suferinţei
poetului care în spiritul bucuriei aduse de prezenţa vizitatorului gesticulează
şi râde la bucuria veştilor din afară. Se îmbrăţişează şi apoi dansând în
ritmul versurilor cântecului Deşteaptă-te
Române, se învârt în jurul curţii atrăgând în entuziasmul lor pe ceilalţi
nebuni din jur:
„Deşteaptă-te române din somnul cel de moarte“, ei
cântau râzând, iar nebunul de lângă ei se agita supărat scâncind: „Ţi-am spus
să nu-ţi mai pierzi vremea că n-ai pentru cine. Omul, o specie oarbă şi
suferindă de nepăsare şi uitare“ şi plin de spume se uită împrejur. Dând cu
ochii de o cărămidă, o ia în mână şi spre şocul vizitatorului îl trăzneşte în
cap pe Eminescu. Acesta se prăbuşeşte în braţele lui Iisus care, până atunci,
stătea pe o lespede şi privea admirând dragostea pentru aproapele din bucuria
poetului, acum împietrită pe chip în poalele Lui. Uimit, Iisus îl mângâie şi
ţintindu-l în ochi pe nebun se întoarce spre ceruri strigând: „Iartă-i Tată, că
nu ştiu ce fac“! Nebunul îngheaţă cu ochii holbaţi spre cărămida cu care lovise
pe Cel fără de vină, în timp ce corul de îngeri care se alăturaseră lui Eminescu
începe să se dizolve în vocea îndurerată a lui Hristos: „Întruchiparea
învăţăturilor mele! Oare
câţi fii tată, oare câte lacrimi!“
Şi apoi se aude vocea lui Eminescu: „Nu
am crezut să învăţ a muri vreodată!“ Însuşi Hristos s-a cutremurat la pedeapsa
adevărului. Omul continuă în nepăsarea lui. Stă ascuns în carapacea dorinţelor sale deşarte,
dorinţa viermelui de a se înfrupta cu lăcomie din frunza de lângă el. O specie
oarbă şi surdă care iubeşte şi trăieşte din minciună.
Ce imagine cutremurătoare pe muzica corului Deşteaptă-te române, să fii lovit în
cap până îţi ies creierii, zbătându-te în agonie, o durere care îşi poate găsi
liniştea doar în braţele lui Iisus.
„Măcar la crucificarea mea“, a suspinat Iisus
„norodul a fost prezent“.
Ce a urmat este zguduitor.
Eminescu, stropul de iubire pentru neamul omului,
creaţia lui Dumnezeu. Stropii sunt sunete de clopot, bătăi de inimă din Tatăl. Iisus,
Eminescu…, şi câte vor mai fi, o Doamne, pentru a-i trezi?
Alexandru Macedon, Genghis Khan, Mihai Eminescu
sunt forţe eliberatoare care nu s-au conformat canoanelor impuse de orânduirile
vremii. Cei trei au folosit tehnici diferite de eliberare, însă cea a lui
Eminescu a fost calea iubirii libere, fără constrângere, violenţă, fără sabie
sau înrobire, eliberare prin cultură şi cunoaştere a potenţialului infinit al
adevărului absolut, prin creşterea şi cunoaşterea de sine. Un război e drumul
scurt spre o ţintă, însă ţinta e sfârsitul, ori cultura duce spre nemurire spre
adevărul infinit, ne-o spune Eminescu. Lăcomia distruge infinitul
posibilităţilor din jur. Devenim dependenţi, o plasă întinsă de cei de la
putere, care în loc să ne fie loaiali, deoarece pentru asta le-am încredinţat
soarta, ei au creat o capcană în care am căzut cu toţi pradă trădării lor. Au
creat sisteme prin care ei se aleg între ei şi, mai nou, sistemul s-a mutat la
cei cu bani, la lăcomie. Au investit de frică toţi banii în armament şi acum
vor trebui să facă ceva cu el.
Oliver Stone a lucrat zece ani la scenariul
filmului „Alexandru Macedon“ şi chiar atâţia nu au fost suficienţi ca să-l
prezinte cu adevărat pe erou. Tuturor le este frică de măreţia acestui mit „Alexander
the Great”, care de mii de ani răscoleşte imaginaţia istoriei. La fel, Sergei
Bodrov a studiat eroul mongolian Genghis Khan care a fost interzis timp de 70
de ani în URSS, (chiar şi pronunţarea numelui lui) de către regimul sovietic în
care a fost prezentat ca monstru al istoriei pentru actele comise de-a lungul
vieţii sale pentru a găsi adevăratul motiv care l-a condus şi construit ca mit.
Serghei a trebuit să
meargă în Mongolia ca să ceară permisiunea să realizeze acest film. Pentru mongoli, Genghis Khan este un fel
de dumnezeu.
Lui Genghis Khan i s-a furat tot ce
a iubit înainte de a porni în crearea mitului său, pe când lui Eminescu i s-a
luat totul când a fost trădat, închis şi omorât. Să realizezi un film despre Eminescu e de sute de
ori mai greu decât despre Iisus pentru că e necunoscut pe plan internaţional.
Trebuie să fii un bun cunoscător al limbii române ca să-l poţi aprecia la
adevărata sa valoare, iar ca să-l înţelegi ca mit trebuie să aparţii culturii
neamului lui. Scriitorul Vasile Andru spunea într-un interviu dat mie, în
Australia, că Anita Bose, profesor de origine indiană din Germania a învăţat
limba română doar din dorinţa de a-l putea citi şi înţelege pe Eminescu. Mitul
există, însă nu e conturat pentru necunoscători. Eminescologul Nae Georgescu a
propus şi lucrează la prezentarea lui. Mel Gibson a realizat un film frumos despre Iisus,
însă nu cred că ar avea curajul să creeze unul despre Eminescu. Singurii, după
părerea mea care ar fi capabili de acest rol ar fi fost David Lean şi Stanley
Kubric, însă ei nu mai sunt printre cei vii, iar unul care e încă printre noi,
ar fi Milos Forman, însă nu ştiu dacă el nu s-a pensionat. Eu am primit un
scenariu despre Eminescu de la scriitorul Ştefan Dumitrescu, însă mi-e frică
să-l deschid datorită măreţiei şi complexităţii eroului. Ca şi Alexandru
Macedon şi Genghis Khan, Eminescu a înspăimântat mai multe imperii, o spaimă
care există şi azi în arhivele ori în imaginaţia lor, că nu erau puţine şi nici
azi nu sunt, cele care vor să acapareze România şi să deposedeze naţiunea de
drepturile ei. Dacă Oliver Stone şi Sergei Bodrov au avut obstacole politice şi
de ordin financiar ca să-şi realizeze filmele lor, cu atât mai greu va fi
oricui ar încerca să realizeze viaţa marelui poet care a fost distrus la o
vârstă tânără şi omorât ca urmare a forţelor dirijate din afară. Imperiul
austro-ungar, Germania, Rusia, Turcia, oameni de seamă politici din guvernul
României de atunci şi unii mai spun azi, că şi evreii, lucru care nu se poate
dovedi exact cum nu se poate dovedi că Eminescu ar fi fost un necredincios, un
ateu sau un personaj lefter, lucru pe care cineva se chinuia să-l demonstreze
la televiziunea română, citind dintr-o scrisoare adresată Veronicăi Micle. Ce
nu face un bărbat ca să fie pe placul iubitei, exclam eu şi să nu uităm că
Eminescu era încă tânăr şi se spune că dacă nu-ţi trăieşti viaţa în libertate
deplină până la vârsta de 40 de ani nu eşti om. Bărbatul găteşte şi împleteşte
şi ciorapi ca să ajungă la inima celei dragi dacă o pasionează aceste lucruri
şi cunosc mulţi preoţi şi pastori care nu au devenit şi vorbit de credinţă până
la vârsta maturităţii. Dar
asta nu înseamnă că Eminescu nu a crezut în Dumnezeu. Dacă citim sincer,
Dumnezeu e în toate textele sale şi numai un trădător sau manipulator din
opoziţie poate susţine astfel de murdării.
Eminescu a fost un tânăr revoltat împotriva
nedreptăţilor făcute poporului român. El a studiat în vest, a cutreierat
România în lung şi-n lat, chiar şi pe jos pentru a o cunoaşte şi împărtăşi. I-a
studiat legendele şi obiceiurile, portul şi limba şi a încercat să le apere
împotriva Împeriului austro-ungar şi a guvernanţilor de atunci. Eminescu
înspăimânta nu numai politicienii ci şi pe istoricii şi literaţii români prin
adevărul operei lui. „Mihai Eminescu a fost victima unui asasinat politic
ordonat de Imperiul austro-ungar și Germania și executat de trădătorii din
România. El a fost sacrificat pentru că forțele externe doreau să impună
României o alianță cu Imperiul austro-ungar și renunţarea definitivă la
Transilvania, un lucru căruia Eminescu i se opunea cu toată ființa“, declară
George Roncea într-un interviu.
Sunt cu toţii invidioşi. Au fost atunci şi sunt şi azi. De ce? Pentru că el prezintă un
pericol pentru planurile celor din conducerea Europei. Operele lui Eminescu
trezesc. Sunt ferestre spre realitate, spre stele întru iluminare şi îmbogăţire
a conştiinţei naţionale, pentru a te înţelege pe tine însuţi. Ce îl deosebeşte
pe om de restul vieţuitoarelor este cultura sa şi gradul de evoluţie atins.
Cultura, ca şi credinţa, e eternă şi infinită. Adică e în creştere continuă şi
asta ne ţine distanţaţi de celelalte vieţuitoare.
Shakespeare a creat personaje pentru dramele sale
din adâncul sufletului său, iar Anglia e de neconceput fără lucrările sale.
Eminescu ne înobilează sufletele şi ne învaţă să iubim şi să ne apărăm cu
demnitate comoara. Dacă noi dispărem şi rămâne doar o carte scrisă de Eminescu,
omenirea va şti cine suntem, spunea Dan Puric într-un seminar. Chiar şi închis
de Titu Maiorescu, el a continuat să lupte pentru frumuseţea şi dăinuirea
neamului său. „Ne vindem cu uşurinţă aproapele. L-a închis la unu, că la patru
avea tren să plece în concediu la Paris”, spunea George Roncea.
Povestea lui Eminescu e cea mai extraordinară din
istoria universală a omului. El a cucerit şi înfricoşat duşmanii României de
atunci. A fost incorigibil şi neînfricat şi mai ales nu s-a lăsat cumpărat de
nimeni. A stat în compania reginei la un ceai cu aceeaşi mândrie cu care a stat
în piaţă cu târgoveţii, plugarii sau politicienii ţării. Avea putere de
reflecţie, era meditativ, era românul absolut! Spunea Cioran CĂ DACĂ EMINESCU
NU ERA, ROMÂNIA ERA O GLUMĂ şi că fiecare vers al lui este aproape
intraductibil, „Nu credeam să învăţ a muri vreodată”. Este un vers profund
creştin! „Fii tu desăvârşit precum a fost Tatăl meu”. I.C. „Europenilor! Luaţi
sufletele copiilor şi faceţi roboţi din ei, cetăţeni aşa aiurea, sclavi, viermi
de mătase”, zic.
Eminescu era profund contemplativ. „Misterul şi
taina sufletească le lipseşte celor de azi”, spune Dan Puric. Petre Ţuţea
spunea că în biserică afli că eşti om. Mai bine treaz şi viu decât treaz şi
mort, continuă Dan Puric. Adică vierme rozător de Frunze, zic eu. Vă place aşa?
Eminescu a continuat să lupte şi după ce a fost
închis şi continuă să lupte şi azi prin lucrările sale, de aceea se caută să
fie scos din literatura română. Constantin Noica, Petre Ţuţea, Mircea
Vulcănescu, Mircea Eliade, Vasile Băncilă etc, toţi au prelungit duhul gândirii
Bisericii Române, însă niciunul nu a fost precum Iisus pe jos, prin praf,
pietre şi scaieţi la izvorul durerii naşterii ei.
Biserica Ortodoxă Română are marea obligaţie de
a-l apăra pe acest mare iubitor şi luptător al neamului, „suma lirică de mari
voievozi”, cum îi spunea Ţuţea.
Niciunul din sfinţii creştinătăţii nu a făcut mai mult pentru naţiune decât a
făcut Eminescu. Uitaţi-vă în fiecare vers şi cuvânt al lui şi veţi vedea
credinţă, adevăr şi lumină. El a fost jertfit ca şi Iisus Hristos, o jertfă
care a cutremurat cerul.
Eu ştiu că se pot ţine predici şi în alte limbi,
însă vindecarea ne vine de la origine, de la geneză, de la începutul
cuvântului, care a fost al părintelui nostru, Tatăl.
Ţara nu sunt politicienii, ci naţiunea! Naţiunea
cu toate sacrificiile ei de-a lungul vremurilor.
Ben Todică
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu