luni, 28 decembrie 2015

Sã ne prețuim valorile





Ioan Cãrmãzan, între emoție și destãinuire
Gabriela Serban

În data de 2 noiembrie 2015, regizorul și scriitorul Ioan Cãrmãzan s-a aflat la Biblioteca Orãșeneascã “Tata Oancea” din Bocșa, jud. Caraș-Severin, pentru o întâlnire cu iubitorii de literature și film, liceeni din clasa a XII-a care sunt pasionați de aceste domenii, dar și prieteni ai acestui important om de culturã. Cu acest prilej, a fost lansat și cel mai recent volum care poartã semnãtura lui Ioan Cãrmãzan: “Ceaþa albastrã”, un volum frumos atât ca prezentare cât și conținut apãrut la editura “Ecou Transilvan” din Cluj Napoca, 2015. Volumul cuprinde povestiri, scenarii, interviuri, dar și o cronicã de film.
“Ceea ce scriu este propria mea suferințã și este propriul meu suflet, nu mã prefac.” Mãrturisește autorul, iar povestirile din acest volum confirmã. În poveștile depãnate și în scenariile construite regãsim frânturi din biografia lui Ioan Cãrmãzan, o regãsim ca personaj pe sora autorului, poeta Vera Lungu ( “Rapsodia Românã”). De altfel, cinefilii vor recunoaște în aceste scenarii secvențe din filme: “Abur”, “Rapsodia Românã”, “Își ștergeau lacrimile cu pistolul”, “Cealaltã femeie”.
În carte gãsim trei interviuri, mari și late, care abundã în informaþii. Primul interviu este realizat de Radio Reșița, respectiv Doru Dinu Glãvan, cel de-al doilea aparține scriitorului Vasile Bogdan și este și cel mai amplu, iar cel de-al treilea constã într-o discuție a scriitorului Ioan Cãrmãzan cu pictorul Horia Damian, episod care ne duce cu gândul la emisiunea “Academicienii” realizatã de Ioan Cãrmãzan la TVR. Toate aceste interviuri ni-l dezvãluie pe Ioan Cãrmãzan, ne ajutã sã descifrãm sufletul regizorului care se considerã “ un personaj care are foarte mulți prieteni și foarte mulți dușmani.” Ne descoperã pasiunile sale: porumbeii (“Am avut întotdeauna porumbei, fiind una dintre pasiunile vieții mele”); meseria de profesor (povestește și despre tânãrul regizor Sabin Dorohoi pe care l-a “monitorizat” încã din liceu și i-a îndemnat pașii pe toatã perioada studiilor: “Menirea mea este sã-l învãț pe tânãr sã se caute singur, deci din aproape în aproape îl moșesc, adicã încerc ușor, ușor sã îl înțeleg, sã mã apropii de lumea lui, de sufletul lui și sã îl ajut sã se exprime.”); familia (“Familia este pasiunea mea pentru cã întotdeauna mi-am dorit o familie. Am doi bãieți și ei, într-un fel sau altul, vin pe urmele mele…”); cititul (“Îmi place sã citesc și mã dedic cititului destul de multã vreme. Am o pasiune, se numește Borges și citesc tot timpul Borges.”); scrisul (“ Scriu cu mare ușurințã, cu mare plãcere… Când scriu, scriu sub imboldul unei febre, deci eu fac temperaturã când scriu, pentru cã ceea ce scriu este propria mea suferințã, este propriul meu suflet, nu mã prefac.”); filmul (“ E suficient sã faci un film în viațã care sã rãmânã emblemã și la care lumea sã meargã buluc și sã își scoatã pãlãria și sã zici cã ești regizor.”).
În discuții este amintit și regizorul Sergiu Nicolaescu, apropiat prieten al autorului. La una dintre întrebãrile adresate lui Ioan Cãrmãzan cu privire la fericire acesta rãspunde în stilu-I caracteristic: “La un moment dat l-am întrebat pe Sergiu Nicolaescu, care-mi este prieten: ai fost vreodatã fericit? și Sergiu mi-a rãspuns: Nu, am fost mulțumit. și l-am mai întrebat ceva: unde te simți mai bine? și el a zis: Pe drum. Eu mã simt bine la mine acasã, cu porumbeii mei, cu familia mea, cu câinii mei, deci într-un fel sau altul, dacã stau în liniștea mea, în lumea mea. E adevãrat cã la ora asta nu mã vãd decât cu oamenii cu care vreau eu. Am acest privilegiu și îi mulțumesc lui Dumnezeu…”
Ioan Cãrmãzan ne-a dãruit din nou un volum frumos, scris într-un stil alert, stilul Ioan Cãrmãzan, o carte care se citește cu sufletul la gurã.



LAUDATIO

pentru domnul Benoni - Ioan Cãrmãzan,
cu prilejul festivitãții înmânãrii Titlului de Cetãțean de Onoare al județului Caraș-Severin,
în data de 3 noiembrie 2015




Ioan Cãrmãzan este cunoscut ca una dintre personalitãțile culturale care a adus constribuții importante la cultura și arta româneascã, la afirmarea orașului și județului în circuitul national și universal de valori. Scriitor și cunoscut regizor și scenarist, s-a nãscut la 27 iunie 1948 în localitatea Satchinez, jud. Timiș, din pãrinți dascãli bocșeni. De la vârsta de 3 ani se întoarce cu familia la Bocșa (Caraș-Severin), spațiul pe care Ioan Cãrmãzan îl considerã natal, deoarece aici crește, aici învațã, aici se formeazã, de aici pornește în viațã și în carierã. Bocșa este locul unde a copilãrit, și-a fãcut studiile, unde a cunoscut farmecul peisajului și al istoriei, de unde s-a inspirat în câteva cãrți și filme. Absolvent al Facultãții de Matematicã a Universitãții din Timișoara (1971), dupã ce a absolvit și regia de film la I.A.T.C. București (1978), s-a afirmat în cea de-a șaptea artã cu o serie de succese, între care filmele „Þapinarii” (1982), „Lișca” (1983),, „Sania albastrã” (1987), „Casa din vis” (1993), „Lotus” (2004), „Raport despre starea națiunii” (2004), „Cu inima îndoitã” (2006), „Dragoste de mamã” (2006), „Margo” (2006), „O secundã de viațã” (2009), „Oul de cuc” (2010), „Vlad nemuritorul” (2000), „În fiecare zi Dumnezeu ne sãrutã pe gurã” (2002), „Orient Expres” (2004 – în colaborare cu Sergiu Nicolaescu), „Brâncuși – din eternitate” (2014) - sunt titlurile filmelor cãrora le-a fost regizor și unora scenarist. A realizat și filme documentare, între care unul despre Bocșa, dar Și scurtmetraje, din care, din nou, unul este realizat chiar la Bocșa, județul Caraș-Severin („Negustorul de amintiri” – 2009) : „Locul influențeazã, lasã amprente asupra celor care stau într-o anumitã zonã”, spune profesorul și prozatorul Titus Suciu. „Încã student fiind la regie, Nuþu Cãrmãzan vine în Bocșa sã facã filmul de absolvire. Apoi, este primul cineaste care a fãcut un film Tata Oancea; de asemenea, îl aduce pe Nicu Covaci, șeful formației Phoneix, pe dealurile din Bocșa unde face filmãri, iar primul film de lung metraj – „Þapinarii” – își are originea tot la Bocșa. Primele imagini sunt inspirate din Mãgura unde tatãl lui Nuțu Cãrmãzan fusese profesor.” „Cãrmãzan este un fel de Bulgakov al României. Filmele lui sunt profund subversive, nu pentru cã atacã comunismul, ci pentru cã-l ignorã.” („Cineast Magazine”, New York).
În același timp s-a impus în literaturã prin câteva cãrți, douã dintre ele fiind inspirate chiar de orașul și zona Bocșei: „Povestiri din Bocșa” și „Mica țiganiadã”. „Ca regizor, a construit o lume fabuloasã. Ca literat, Ioan Cãrmãzan are o operã absolut importantã și mãrturisesc cã fiecare relecturã îmi dovedește profunzimile textului și îmi dovedește cât de modern este Ioan Cãrmãzan” (prof. dr. Cãlin Chincea) Ioan Cãrmãzan este, cum spunea și Fãnuș Neagu, „un rãzvrãtit și așa trebuie sã rãmânã”, care „vede lumea cu ochi de cineast și o repovestește cu gândire de poet.””Un scriitor care vine cu un spațiu și îl propulseazã în marea literaturã”, afirmã Gheorghe Jurma. Ioan Cãrmãzan este unul dintre cei mai controversați regizori români, este scenarist, este scriitor, este profesor universitar, este membru fondator și președintele UARF (Uninunea Autorilor și Realizatorilor de Film din România); din anul 2005 este membru al Uniunii Scriitorilor din România, iar din anul 2008 este doctor în cinematografie și media. Membru al Consiliului Naþional al Audiovizualului (2007); membru în Consiliul de Administraþie al Centrului Naþional al Cinematografiei (2010); începând cu anul 1999 desfãșoarã o intensã activitate didacticã universitarã: Facultatea de Arte a Universitãþii „Hyperion”, Academia de Arte „Luceafãrul”, Universitatea de Arte Media PRO, Facultatea de Arte Plastice a Universitãții de Vest Timiºoara, Facultatea de Teatru și Televiziune a Universitãþii „Babeº-Bolyai” Cluj-Napoca. Moderator și realizator de emisiuni TVR („De la A la... infinit”, „Academicienii”). A pus în scenã spectacole de teatru (Pescãrușul – Cehov, Romeo și Julieta – Shakespeare); a realizat fime documentare pentru marele ecran sau televiziunile din România, dar și pentru BBC, CNN și Channel 15. A publicat urmãtoarele volume: „Povestiri din Bocșa”. Timișoara, Facla, 1983 și ed. a II.a Reșița, TIM, 2010; „Mica țiganiadã”, Reșița: Timpul, 1998; „Cine-roman”, Iași: Junimea, 2002; „Roșu, galben și albastru”, Iași: Junimea, 2003; „Baladã pentru tatãl meu” (Balade à mon pére). Belgia, 2003; „Elogiul intuiției”, București: Fundația PRO, 2008, „Filmul, nepot al Renașterii”, București: E d i t u r a Universitarã, 2011; „Zece povestiri”; Cluj-Napoca: Ecou Transilvan, 2012; „Oameni din Cocioc”, Cluj-Napoca: Ecou Transilvan, 2013; „Ceața albastrã”, Cluj-Napoca: Ecou Transilvan, 2015. A tradus din limba sârbã romanul „Criptã pentru Boris Davidovici” de Danilo Kiss (2007) și din limba francezã „Viața și opera lui Philippe Ignace Semmelweis” de Louis-Ferdinand Céline (2009). Ioan Cãrmãzan este deținãtorul unor Titluri și distincții și a numeroase premii: Marele Premiu la Festivalul de la New York – filmul Þapinarii; „Tigrul de Aur” la Festivalul Internațional de Film de la Rotterdam – filmul În fiecare zi Dumnezeu ne sãrutã pe gurã; Marele Premiu la Festivalul de film de la Teheran - filmul În fiecare zi Dumnezeu ne sãrutã pe gurã; Diploma de onoare la Festivalul de la Montpellier – filmul Casa din vis; Premiul II la Festivalul Tinerilor regizori de la Tokio – filmul Lișca; Premiul special al juriului la Festivalul Filmului de la Costinești – filmul Casa din vis; Premiul UCIN pentru cea mai bunã interpretare, Gheorghe Dinicã în rolul Cãpãlãu – filmul Casa din vis; Premiul UCIN pentru debut Ecaterina Nazare, rol principal în filmul Lișca. Ioan Cãrmãzan este Cetãțean de Onoare al orașului Bocșa (2008) și al comunei Satchinez (2014). Despre filmele regizorului Ioan Cãrmãzan scriitorul Ioan Pavel Azap se încumetã și realizeazã o carte: „Oamenii de pãmânt ai lui Ioan Cãrmãzan”. Cluj Napoca: Ecou Transilvan, 2014. Despre pasiunile maestrului Cãrmãzan este suficient sã amintim columbofilia, cunoscut fiind faptul cã maestrul este un împãtimit columbofil iscând butada „cel mai mare columbofil între regizori și cel mai mare regizor între columbofili”. Prin activitatea sa, Ioan Cãrmãzan se alãturã marilor oameni de culturã ai Caraș-Severinului. „Plin de har, inteligenþa sa, spiritul sãu profund, deschiderea cãtre lume, clarviziunea sa, puterea de muncã sunt atributele unui om care s-a devotat unui ideal nobil, care s-a ridicat treptat spre înțelegerea și împlinirea lui” (Felicia Voinea, professor din Bocșa). Iatã doar câteva succinte spicuiri din activitatea unui om care s-a pus în slujba culturii prin tot ceea ce a fãcut de-a lungul timpului. Am considerat cã este momentul sã ne manifestãm și altfel recunoștința fațã de maestrul Ioan Cãrmãzan și fațã de aceastã muncã laborioasã a sa încununatã de realizãri de excepție. Ne raportãm la o personalitate care a dat întotdeauna consistențã vieții, care reprezintã un real model într-o lume dominatã de superficialitate. Iatã motivaþii în plus pentru cei care l-au votat în unanimitate drept Cetãțean de Onoare al județului Caraș-Severin! și o spun cu tot respectful pentru acest concitadin și conjudețean al meu: meritã sã primeascã acest înalt respect al comunitãții județene, meritã sã fie astãzi, aici, onorat cu diploma de Cetãțean de Onoare al județului Caraș-Severin!
Așadar, mulțumim tuturor celor care au acceptat propunerea venitã din partea bibliotecii și a unui grup de cetãțeni ai orașului Bocșa și au acordat regizorului și scriitorului Ioan Cãrmãzan binemeritatul Titlu de Cetãțean de onoare al județului Caraș-Severin împlinind astfel un act de dreptate așezând încã un nume de referințã („urma” care rãmâne când toate cele trecãtoare dispar) pe harta culturalã a județului nostru. Mulțumiri președintelui Consiliului Județean Caraș-Severin, dr. ing. Sorin Frunzãverde, mulțumiri domnului vicepreședinte Ilie Iova, mulțumiri consilierilor județeni pentru acordarea acestui titlu domnului Benoni-Ioan Cãrmãzan.
Felicitãri, Ioan Cãrmãzan, dragul nostru Nuțu, și mult succes în continuare!

Gabriela Serban
3 noiembrie 2015

Aparut in revista BOCSA CULTURALA ANUL XVI. NR. 3-4 (91-92) / 2015





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu