marți, 1 iunie 2021

Gratiela Buzic - Romanian Lady (nota informativa)

 

Captura CU, de pe tablou


Romanian Lady

Armenian Woman - Frederic Arthur Bridgman (American, 1847–1928)

 

Am gasit imaginea tabloului in iulie 2013, sub titlul "Armenian woman", asa incat am cautat sa aflu de ce acest tablou se numea asa. Am reusit sa adun informatii si sa le pun cap la cap dupa aproape 3 ani. Azi ar fi mult mai usor, pentru ca intre timp multe dintre surse au fost arhivate digital si sunt usor accesibile. Munca mea a avut trei obiective: sa stabilesc traseul parcurs de tablou, sa aflu cine ar fi putut fi sursa de inspiratie si sa explic denumirea tabloului.

 

Am inteles pe parcursul documentarii ca acest tablou fusese denumit gresit, titlul lui initial fiind "Dame roumaine". Pentru ca imediat dupa expunerea sa la Salon in 1882 a fost cumparat de Joseph E. Temple, un american bogat, protector al artistilor americani, tabloul a ajuns in colectia lui si lasat in custodie Muzeului de Arta Pennsylvania in 1883. Din acest moment tabloul capata denumirea in engleza "Romanian lady". Muzeul respectiv a tinut acest tablou in colectiile lui  cel putin pana in 1897, cand a redactat un catalog al lucrarilor detinute. In acest catalog tabloul apare mentionat ca facand parte din colectia Joseph Temple, ca fiind prezentat muzeului in 1883 si ca avand dimensiunile 47X60.

 

Nu am gasit alte informatii legate de "Romanian lady" dupa 1897. Tot ce stim sigur este ca acest tablou a reaparut in 1977 sub denumirea "Armenian woman" la Galeriile Schweizer din New York, de unde a fost cumparat de muzeul din Boston care il detine si azi. Evident, Muzeul de Arta Pennsylvania nu mai detine azi nicio lucrare de acest autor. Explicatiile care au aparut in emisiune cu privire la traseul tabloului se bazeaza doar pe o presupunere a mea ca la un moment dat, cel mai probabil dupa crahul bursier din 1929 descendentii lui Temple ar fi vandut acest tablou, care este posibil sa fi ajuns astfel in Europa, poate in proprietatea unui evreu de unde sa fi fost luat de nazisti. Este,repet,doar presupunerea mea, fiindca asa s-ar putea explica de ce ar fi schimbat cineva denumirea tabloului. Este insa posibil si sa fie vorba doar de o confuzie intre "Romanian" si "Armenian". Nu pot explica exact de ce si cum "Romanian Lady" a devenit  "Armenian woman", dar este sigur vorba despre unul si acelasi tablou, fiindca dimensiunile in inch sunt aceleasi.

 

Dupa ce am reusit sa adun datele despre traseul tabloului si denumirea initiala am luat legatura cu MFA Boston, care a schimbat denumirea tabloului. Pentru ca totusi procesul acesta a durat cateva luni am luat legatura cu televiziunea Digi in speranta ca o emisiune despre tablou ar putea sa sensibilizeze autoritatile sa ma ajute in demers. Insa nici televiziunea nu a inceput filmarile decat dupa ce MFA Boston a facut modificarea denumirii. Aparitia mea la ei nu mai avea rost, dar deja le promisesem participarea la emisiune.

 

Obiectivul urmator , legat de sursa de inspiratie pentru tablou, a fost mai greu de atins, pentru ca pictorul Bridgman nu a calatorit niciodata in Europa de Sud-Est si nu am gasit nicio dovada a vreunei legaturi cu cineva din Romania. Am construit insa o teorie conform careia sursa de inspiratie ar putea fi regina Elisabeta. Aceasta purta costum popular si avea intotdeauna la ea in calatorii in strainatate obiecte romanesti. Adesea oferea obiecte si costume  drept cadou celor din strainatate si recent am gasit o scrisoare a ei in care trimitea cuiva din Statele Unite un costum intreg insotit de o fotografie a ei imbracata astfel, pentru a arata cum trebuie purtat costumul. Dar nu numai ca regina avea acest obicei, ci avea si intentia de a promova tara peste hotare.

 

Anul 1881 este un an important in istoria Romaniei pentru ca dupa recunoasterea Independentei sale de catre marile puteri europene avusese loc incoronarea lui Carol I. Aceasta perioada marcheaza inceputul relatiilor diplomatice cu multe state ale lumii. Prin urmare promovarea Romaniei ca o tara cu un nou statut pe harta politica era un obiectiv important. Stim sigur dintr-o biografie a pictorului american G.P.A.Healy ca acesta calatorise in Romania la invitatia reginei in 1873 si 1881 si ca in 1881 Healy realizase un portret al regelui pentru a-l expune la Salon la Paris in acel an. Un portret al regelui Romaniei lucrat de cel mai cunoscut portretist al momentului si expus la cea mai mare manifestare artistica a lumii era evident cea mai buna modalitate pentru o astfel de promovare a tarii.  Prin urmare pare firesc ca in 1882, anul in care si regina Elisabeta devine celebra in Franta in urma publicarii "Cugetarilor unei regine" in limba franceza ea sa incerce sa promoveze Romania tot prin intermediul unui portret executat de un pictor de mare succes cum era F.A.Bridgman. Teoria mea sustine ca in cursul unei calatorii la Paris pentru lansarea "Cugetarilor..." regina l-a cunoscut pe pictorul Bridgman, i-a vorbit despre tara ei si i-a oferit un costum  national complet, sugerandu-i sa realizeze un tablou pentru Salon. As mai adauga ca totusi regina nu era singura care facea astfel de cadouri strainilor, din sursele mele era o practica destul de raspandita si este posibil totusi ca o alta doamna din inalta societate sa fi facut acest gest.

 

Pana in momentul de fata nu am gasit nicio dovada in sprijinul uneia sau a alteia dintre ipoteze. Mi se pare totusi mult mai plauzibila cea legata de regina Elisabeta, caci aceasta avea obiectivul de a promova tara. Mai mult decat atat, articolul "Bucharest" publicat de regina in februarie 1893 in revista "Harper's weekly" contine, printre alte ilustratii, si o imagine a "Romanian lady". Or, F.A.Bridgman, autorul tabloului, a avut o lunga colaborare cu aceasta publicatie, intre 1881 si cel putin 1899, ca ilustrator. E greu de crezut ca regina Elisabeta nu a avut o consultatie cu redactorii si pictorul in vederea publicarii acestei imagini. Ca in Romania acest tablou era cunoscut sta marturie o stire din revista "Familia" din mai 1882, unde se arata ca la Salon la Paris este expusa o "Doamna romanca". Imaginea "Romanian lady" este de gasit si pe o carte postala imprimata in Romania (deci produsa dupa 1894), unde exista , pe langa aceasta imagine, mai multe trimiteri vizuale la Casa Regala romana : drapelul, stema regala, un corp de cladiri ce seamana cu ansamblul manastirii Sinaia, resedinta  de vara preferata a reginei.

 

Legat de denumirea tabloului, atat in franceza "Dame roumaine" cat si in engleza "Rumanian lady", ea sugereaza ca tabloul reprezinta o doamna, adica o femeie din inalta societate. La vremea respectiva numai acestea erau numite "doamne". Doamnele purtau costume populare, fara o legatura cu o zona ertnografica anume, pentru a-si afirma identitatea in contextul construirii natiunii romane. Dealtfel in acelasi scop regele Carol introdusese prin decret in 1882 obligativitatea purtarii costumului national de catre institutoare.

 

Tanara care apare in portretul "Romanian Lady" nu este regina Elisabeta ci o tanara care lucra ca model pentru acest pictor, caci ea apare in multe dintre panzele lui. Cel mai probabil ea nu este romanca. Costumul pe care il poarta este insa unul 100% romanesc si este din regiunea Muscel. Doamna Angela Ludosanu, artist iconar si care coase ii romanesti a identificat modelul iei din tablou in cartea cu modele din 1943 a Elisei Bratianu. Tot doamna Ludosanu  a studiat modele de sort la Muzeul Taranului Roman : modelul din tablou apare in judetele Arges, Muscel, Valcea. Eu am gasit apoi aceste modele de sort, fusta si bete intr-o lucrare din 1893 a lui Ioan Niculescu, sunt tot modele de Muscel. Explicatiile date de etnograful Horatiu Silviu Ilea in 2016 in emisiunea de la Digi, unde dansul a aparut la recomandarea mea, s-au dovedit deci ulterior a fi eronate. Intregul costum este specific regiunii Muscel.

 

Cam acestea sunt lucrurile pe care le pot spune despre acest tablou, si pe care am reusit sa le public in franceza intr-o revista cu un tiraj mic. Pe langa faptul ca am reusit sa redau tabloului denumirea initiala si sa vin cu o teorie asupra aparitiei lui, as vrea sa spun ca acest lucru a avut o consecinta destul de importanta in lumea artei. Inafara de "Romanian Lady" mai exista cel putin alte doua tablouri pictate de Bridgman tot in 1882 si care reprezinta aceeasi tanara (modelul lui Bridgman) imbracata cu aceeasi ie. Denumirile lor la vremea respectiva erau "Young oriental woman" (vandut la Sothesby's in 2012)  si "Young woman with red flowers in her hair,gold jewelry" (vandut in USA prin Cottone auctions in 2008).  Tabloul care se numea "Young Oriental woman" a fost revandut in noiembrie 2020 tot la licitatie si cu aceasta ocazie provenienta lui a fost analizata si pusa in legatura cu alte tablouri de Bridgman. Mai mult ca sigur specialistii au constatat asemanarea evidenta cu "Romanian lady" si au decis si ei sa schimbe denumirea tabloului din "Young oriental woman" in "Dame roumaine en blouse", mentionand ca acest tablou a fost pus in legatura cu tabloul  "Romanian lady" de la MFA Boston. Prin urmare faptul ca am reusit sa redau denumirea initiala tabloului de la Boston a dus la recunoasterea subiectului romanesc si in alt tablou de Bridgman, provenit dintr-o colectie particulara.

 

Am facut acest demers catre dv. pentru a clarifica putin lucruri care au aparut pe internet si care sunt incomplete sau care astazi au fost infirmate. Inchei acest lung mesaj trimitandu-va imagini cu tablourile "Young oriental woman/Dame roumaine en blouse" si "Young woman with red flowers in her hair, gold jewelry", cartea postala pe care se gaseste reprezentarea imaginii 'Dame Roumaine/Romanian lady",  capturi de ecran de pe site-ul casei de licitatii care a modificat titlul tabloului lor dupa comparatia cu "Romanian lady" precum si imagine din catalogul Salonului din 1882, unde puteti vedea mentionat tabloul 'Dame roumaine" cu nr. curent 390.

Cu multumiri,

Gratiela Buzic



















Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu