FORFOTA LUMII - Arhimandritul
Sofronie Saharov
Lumea care ne înconjoara traieste
astazi mai dinamic decât înainte. Dar cu cât mai multa este forfota în lume, cu
atât mai grea devine pastrarea unui cuget crestinesc. De pretutindeni navalesc
asupra noastra tot felul de idei care turbura viata noastra. În vifornitele
vremii noastre este de folos totdeauna sa fii treaz. Este primul lucru pe care
vi-l cer: ascultati cuvântul Evangheliei, fiti treji si încetati de a mai fi
copii.
Nu lasati lucrurile acestei lumi sa
va risipeasca. Concentrati-va toata luarea-aminte, dati-va toata silinta unei
vieti care sa corespunda duhului poruncilor Evangheliei.
Arhimandritul Sofronie Saharov, Din
viata si din duh, traducere de Parintele Rafail Noica, Ed. Reintregirea, Alba
Iulia, 2011, p. 37
INGROPACIUNEA - Sfantul Tihon din
Zadonsk
Vezi cum este îngropat un mort ori
îti înmormântezi tu tatal sau mama, prietenul sau fratele. Aceasta împrejurare
îti da o pricina pentru tânguire, însa nu aceea dintru care multi plâng fara de
folos; ci tu sa versi lacrimile tale cugetând la pricina mortii, adica la
pacatul care l-a adus într-o stare atât de jalnica pe omul cel care a fost
zidit nemuritor si dupa chipul lui Dumnezeu. Temeiul îndreptatitei tânguiri
este acesta: prin pacat L-am mâniat pe Dumnezeu si din aceasta pricina am fost
supusi mortii. Iar vazându-l mort pe aproapele tau, sa-ti amintesti ca si tu
„pamânt esti si în pamânt te vei întoarce” (Facerea 3, 19). Însa apoi sa-i
multumesti lui Dumnezeu ca El, prin Fiul Sau si Domnul nostru Iisus Hristos,
ne-a dat nadejdea cea buna a Învierii si a vietii veacului ce va sa vie.
Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu
in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia,
Bucuresti, 2011, p. 81
Minunea înmulţirii pâinilor, săvârşită
de Sfântul Ioan Botezătorul
Anul trecut (1939), povesteşte bătrânul
Hrisant, am fost pentru o perioadă trapezar. Se apropia prăznuirea Sfintei
Drepte a Sfântului Ioan Botezătorul, în Duminica a IV-a din Postul Mare, când
de obicei săvârşeam un mic hram. Cu două zile mai înainte, am numărat pâinea şi
am văzut că erau 250 de pâinişoare (pe vremea aceea, în loc de pâinea
obișnuită, se coceau niște pâinișoare, câte una pentru fiecare persoană).
Acestea trebuia să-mi ajungă pentru patru mese. Ştii că la fiecare masă se
consumau 70-80 de pâinişoare? Pe lângă aceasta la praznicul Sfântului Ioan
Botezătorul trebuia să dau fiecărui închinător câte una-două pâinişoare de
binecuvântare. Am făcut socoteala şi mi-am dat seama că nu-mi vor ajunge
pâinile.
Aşa că m-am
dus la egumen să îi spun că pâinea nu ne va ajunge şi că a doua zi, în ajunul
hramului, va trebui să fac pâine.
Nu ştiu la
ce s-a gândit egumenul, dar mi-a spus:
– Nu! Nu
trebuie să faci pâine.
– Dar,
Gheronda, nu o să ajungă pâinea şi ne vom face de ruşine faţă de străini. O să
spună că nu a ajuns pâinea la hramul Sfântului Ioan Botezătorul.
Acela însă a
spus din nou:
– Nu, o să
ne ajungă!
Ce puteam
face? Nu am spus nimic şi am plecat mâhnit şi întristat. Am mers în trapeză şi
am împărţit pâinea în două coşuri. Într-unul am pus 150 de pâinişoare, iar în
celălalt 100. Toate acestea s-au petrecut vineri dimineaţa. Între timp mă
gândeam ca la masa de sâmbătă seara să pun posmag înmuiat, ca să economisesc
pâinile. La cele două mese de vineri şi sâmbăta dimineaţă am folosit cele 150
de pâini care erau într-un coş. După ce s-a terminat masa de sâmbătă dimineaţa,
am luat coşul gol şi l-am dus în mica magazie unde ţineam posmagul şi rachiul.
Îmi rămăseseră numai 100 de pâinişoare, pe care le-am păstrat pentru masa de
hram, care era a doua zi.
În
după-amiaza zilei de sâmbătă am mers la magazia despre care am amintit mai sus
ca să iau posmagul şi vasul în care să-l înmoi, aşa cum hotărâsem. Dar cum am
intrat – o, minunile tale, Cinstite Înaintemergătorule! –, am văzut coşul, pe
care îl pusesem gol acolo, plin cu pâini proaspete. Am început să mă frec la
ochi, gândindu-mă că nu cumva să fie vreo înşelăciune a vrăjmaşului. În acest
coş aveam 150 de pâini, dar, parcă le dădusem la cele două mese. Ce-i asta? Cu
adevărat, este minunea Sfântului Ioan Botezătorul. Am alergat la egumen bucuros
şi i-am spus toate, chemându-l totodată să vină să vadă cu ochii lui minunea şi
să creadă. Când a venit şi a văzut, s-a încredinţat de minune şi împreună am
preaslăvit pe Sfântul Ioan.
Iar a doua
zi, să fi văzut cum îi rugam pe pustnici şi pe închinători să ia nu numai câte
o pâine, ci câte cinci-şase fiecare, spunându-le tuturor minunea Sfântului Ioan
Botezătorul”.
(Monahul
Lazăr Dionisiatul, Povestiri dionisiate, traducere din limba greacă de
Ieroschimonah Ştefan Nuţescu, Schitul Lacu – Sfântul Munte Athos, Editura
Evanghelismos, Bucureşti, 2012, pp. 148-150)
FANTANILE SPARTE - Sfantul Ioan din
Kronstadt
Majoritatea oamenilor poarta de buna
voie în inima o povara satanica, dar s-au obisnuit într-atât cu ea, încât de
cele mai multe ori n-o simt si chiar si-o sporesc, fara sa-si dea seama. De
altfel, vrajmasul cel rau le înzeceste acea povara si atunci cei ce o poarta
încep sa fie cuprinsi de o teribila deprimare, de spaima, cârtesc, iau în
desert numele lui Dumnezeu. Cele mai obisnuite mijloace prin care oamenii
veacului acesta îsi alunga „aleanul” sunt petrecerile, jocul de carti,
dansurile, teatrul. Dar, dupa ce recurg la aceste mijloace, plictisul si
lâncezeala inimii sporesc. Daca oamenii acestia au norocul sa se îndrepte spre
Dumnezeu, inima li se despovareaza, încep sa-si dea seama limpede cât de
apasata le era ea mai înainte, cât de mare era greutatea care o strivea, desi
de cele mai multe ori ei nu-si dade au seama . Cât de multi sunt oamenii care
L-au parasit pe Dumnezeu, s-au îndepartat de „izvorul apei vii” si „si-au sapat
fântâni sparte, care nu pot tine apa”? (Ieremia 2, 13) Foarte multe asemenea
fântâni sparte se întâlnesc la oameni, aproape câte una de fiecare. Fântânile
sparte sunt inimile noastre, patimile noastre.
Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea
in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 55
PUTEREA DRAGOSTEI
„Momentele
când am putut să săvârşesc Sf. Liturghie între paturi au fost cele mai sublime
momente ale vieţii mele. Acolo, într-o infirmerie, am slujit vreo 2-3 Sfinte
Liturghii, cât s-a putut şi cum s-a putut… Dar n-am avut niciodată emoţia, în
viaţa liberă, în faţa altarului, cum am avut-o acolo. Erau 2-3 muribunzi care
trebuiau să se împărtăşească. După 3 zile au şi murit… Slujind, am simţit
într-adevăr căldura, fierbinţeala Duhului. Când ne-au scos ei, după vreo cinci
ani de încorsetare din celulă, eram vreo 700 – 800 de oameni, eram după o
ne-revedere de ani şi ani… Îmbrăţişările, sărutările… Turele erau pline de
securitate în jur, în curtea Aiudului … I-au turmentat pe ăştia, n-au ştiut ce
se întâmplă: „Ce vor, ce se sărută aşa, ce se îmbrăţişează, de unde le vine?”.
Ei bine, n-au ştiut să ne
despartă! Ca, până la urmă, să se facă un semnal puternic, al unui căpitan din
serviciul de securitate. S-a făcut linişte. A apărut comandantul puşcăriei,
Kohler, evreu-ungur: „Tot bandiţi aţi rămas? Tot n-aţi învăţat nimic?” Adică,
când a văzut legătura, dragostea dintre noi şi faptul că suferinţa, dimpotrivă,
ne-a legat mai mult, atunci ne-a dispersat: unii la Baia Sprie, alţii la [mina]
Nistru, la Canal… Iată, deci ce i-a înspăimântat pe dânşii: DRAGOSTEA.”
Părintele Iustin Pârvu
PUTEREA CRUCII - Pr. D. Stăniloae
„… Exista
însă și un alt sens al Crucii: compasiunea pentru celalalt. Cu siguranta însă
nu putem face totul pentru celalalt daca tinem la placerile noastre egoiste,
daca omul este legat de lacomie, pofta de stapanire, mandrie. Aceasta arata
insa numai aspectul negativ al Crucii. Pot sa ma apropii de celalalt fara sa-i
vorbesc despre Cruce, aratandu-i insa ca sunt gata la toate sacrificiile pentru
el. Daca este bolnav, ma voi duce la el, voi ramane impreuna cu el. Celalalt
poate suporta el insusi greutati, persecutii, somaj… Iar eu pot sa port
impreuna cu el aceasta Cruce.
Inima celuilalt poate fi miscata
daca vede ca eu port o Cruce pentru el. Atunci el va intelege sensul Crucii
fara ca eu sa ii spun ca tocmai Crucea este cea care ma impinge sa fac aceasta.
O fac pur si simplu.
Sa nu le predicam doar oamenilor
sa-si ia Crucea, ci sa o luam noi insine ajutandu-i pe ceilalti. Voi ajunge
astfel la convingerea ca aceasta Cruce nu este o suferinta pentru mine. Sufar
pentru celalalt, dar aceasta suferinta pentru el ma bucura, ma odihneste, cum
spune un monah de la Athos.
Daca trec pe langa el, daca nu
raman impreuna cu el, daca nu-l ajut, voi suferi toata viata. Poate ca el se va
pierde pentru totdeauna. Va spune: <<Ce fel de preot e acesta? Ce fel de
crestin e acesta?>> Astfel, atunci cand sufar pentru el sunt multumit.”
Părintele
Dumitru Stăniloae
Sursa: Pr. ALEXANDRU STANCIULESCU BARDA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu