Doru Ionescu: Dacă nu aveţi nimic împotrivă…?
Ben Todică: Nu…
D.I.: Fumăm o ţigară şi ne apucăm de treabă.
B.T.: Da, faceţi cum vreţi. Vă mai dau şi
cafea, ce poftiţi, vă dau şi…
D.I.: Şi apă.
B.T.: Deci, nu vă faceţi probleme, simţiţi-vă ca acasă, simţiţi-vă
ca acasă... măcar două ore sau trei cât staţi la mine.
D.I.: Suntem înrudiţi mai mult decât am fi crezut.
B.T.: Aşa e filmul, meseria te leagă.
A.T.: Cu ce aparate de filmat aţi lucrat?
B.T.: Îl am în mână, Krasnogorsk 16 mm. Am o fotografie unde sunt
cu aparatul. Am lucrat cu Meopta 8 mm cehoslovac,
Quartz 8 şi super 8 mm URSS,
toate cu arc; Chinon, Canon, Bauer, Sony super 8 mm; cu Meopta Admira 16 mm tot
cehoslovac, apoi cu germanul Ariflex de 16 mm, şi în Australia cu Ariflex Super
16 mm; erau electrice prin cablu sau baterii.
A.T.: La cele de 8 mm nu mă pricep, aşa că nici nu vă întreb.
B. T.: Da, de 8 mm japoneze şi ruseşti. Am aici aparatul din
România, Quartz cu trei seturi de lentile, cu ataşament de tip ”baionetă” super
8, cu lentile. Un aparat foarte bun a fost Krasnogorskul. Sigur, era mai scump,
dar n-am putut să-l iau că aparţinea Casei Pionierului şi altul aparţinea
Exploatării miniere; pentru că erau mai scumpe n-am putut să le iau cu mine ca
amintire, când am fost în ţară, însă nimeni nu mai ştia nimic de ele. Nu ştiu
unde sunt, pentru că cei care mi-au luat locul la Casa Pionierului şi Casa Albă
nu mai aveau nimic din echipamentele lăsate de mine acolo.
A.T.: Aţi lucrat cu Paillard Bolex sau Eclair?
B.T.: Am pus şi eu mâna pe ele, dar n-am reuşit să lucrez cu ele.
A.T.: Ăsta este aparatul de 16 mm cu care am lucrat eu. (Punctez spre poza din mâna lui Andrei)
B.T.: Asta e o fotografie din Oţelu Roşu, cu semnătura lui Gopo şi
cu dedicaţie; la filmul ăsta am lucrat.
D.I.: Îhî.
B.T.: Asta este o fotografie cu dedicaţii de la colegii de clasă,
de la şcoala de film.
D.I.: Filmează-le individual, Andrei!
B.T: Poate se vor recunoaşte unii dintre cei care mai sunt în
viaţă. Eu am fost cel mai tânăr şi mai mic; nu prea am avut şansa să iau poze
bune de pe panourile şcolii, eram mai naiv şi mai ruşinos. Am cules rămăşiţele.
Veteranii, Lucian, Lucaveţchi, Kochi, Ştefi, Beni, Albu, Colonelu, Dragoş,
Preda, Mateiaş, Militaru, Mircea, Negruţi, Crăciun, Octavian, Terry, Simona,
Tony, Claudiu, Bădini, toţi cei mai mari, mai isteţi, au luat ce-a fost mai bun
primii, iar eu, fiind mai ascultător, am aşteptat ca ei să ne dea, dar
şmecherii s-au furişat, şi când m-am trezit eu, nu mai erau poze care să
ilustreze momente din perioada şcolii.
D.I.: Eraţi studenţi de la toate cinecluburile din ţară?
B.T.: Da. Oraviţa, Anina, Reşiţa, Oţelu Roşu, Timişoara, Sânnicolau
Mare, Galaţi, Suceava, Hunedoara, Bucureşti, Arad, Oradea, din oraşele de care
îmi aduc aminte. A fost o lume extraordinară, o societate a progresului
cultural care a dat şansă tuturor celor care au dorit să-şi materializeze
visul; în sistemul ăla comunist au avut şansa să-şi realizeze dorinţa. În
capitalism nu ai şansa asta, pentru că a face film e o aventură costisitoare,
şi tu ca individ nu poţi concura cu instituţiile; posibilităţile sunt terminate.
Ce se va întâmpla în noua ordine mondială va fi şi mai rău: nu va mai avea
nimeni nicio şansă, nu va mai fi nicio cale de distribuţie şi expunere liberă,
totul va fi cenzurat şi legislat. Hollywoodul controlează piaţa de distribuire
mondială. Nu vedeţi că peste tot se spune Hollywood, doar Hollywood.
D.I.: Va fi un alt colhoz, vom trece la cazan.
B.T.: Sigur cazan, da, trecem la feudalismul global. România se
dizolvă şi ea în forma asta nouă de „comunism” global şi vom dansa cum cântă
ei, pentru că ăsta este ritmul în care se merge. Am fost sub romani, fanarioţi,
turci, austro-ungari, ruşi şi acum, sub UE. Cum v-am zis, dacă vreunul are
curaj să zică ceva împotriva lui „satana” ca să ne dezrobească sau printr-o
minune să-l facă să dispară precum Atlantida, atunci avem şansa să ne eliberăm,
să mergem în voie. Eu, de exemplu, sunt şi împotriva Europei unite politic,
economic şi administrativ. Asta-i cea mai mare măgărie, este o distrugere
totală a culturilor popoarelor Europei. Le tai vocea, le tai ritmul natural de
sute de ani de evoluţie. Nu vedeţi că au început deja să le corcească limba, să
le altereze tradiţia!
D.I.: Ăia mici rămân tot mici.
B.T.: Îţi dai seama, să ai o grădină şi să primeşti ordin să
cultivi numai roşii şi doar asta să mănânci. Nu mai ai voie la castraveţi, la
ardei graşi, cartofi, varză, la mirodenii, la multitudine şi varietate, la
nimic. Ori, ţările astea ar fi fost foarte bine să se gospodărească singure, să
rămână în cultura lor. Puteam face un alt bloc militar, dacă asta e ideea, cum
a fost cel din Polonia, de la Varşovia. Puteau să facă blocul militar european,
şi rămâneau ţările cu economia şi modul lor de administrare...
D.I.: ...Cu piaţa noastră comună, nu a lor...
B.T.: ...Da, tu trăieşti cu sarmalele tale, ei trăiesc cu burgării
lor, şi fiecare cu tradiţia lui. Dar chestia asta este cea mai mare tâlhărie:
să iei limbile oamenilor, să nu-şi mai vorbească în limba lor. Pe ce limbă vor
vorbi atunci, germana? Nu sunt de acord! Asta e cea mai mare iluzie să trăieşti
cu impresia că germanii vor fi şefii Europei. Aiurea, ei nu-s şi nici nu vor
fi. Crezi că israelienii o să-i lase pe germani să fie ei şefii Europei?! Îl
vezi pe israelian vorbind germana? Ce-s nebuni la cap! Nicio şansă! E ca şi cum
i-ai lăsa pe japonezi să administreze China. Nu există! Ăştia au pierdut
războiul! Au fost învinşi! Gata, s-a terminat cu ei. Totul e doar o perdea de
fum. Asta a fost ideea bancherilor: „Hai să croim şi noi un bloc militar ca să
fim independenţi şi fără frică”. Noi, ţările Europei ne unim ca să fim
împotriva cui? Împotriva Rusiei, a Chinei sau împotriva Americii? Cum împotriva
Americii? America, de la război încoace nu a încetat să controleze şi să
exploateze Germania şi o face în continuare. Dacă Europa avea o conştiinţă,
nu-i lăsa pe americani să intre pe continent ca să-i bombardeze pe sârbi!
Trebuia să fi luat atitudine: „Du-te domnule acasă, asta-i gospodăria noastră,
o rezolvăm noi.” Te lauzi că ai şi tu armament şi ai putere militară? De ce
trebuia să vină americanii să-i bombardeze pe sârbi?
D.I.: Eu am o temere cu ruşii. O fi Rusia o ţară mare, cu o mare
cultură, dar suntem prea aproape de ei... eu prefer Europa...
B.T.: Eu prefer americanii în schimbul chinezilor... m-am căsătorit
cu China, dar voi n-aveţi idee ce înseamnă să ajungi pe mâna chinezilor, să te
jupoaie ei de viu. Şi nu mă gândesc să fiu căsăpit nici de ruşi. Sigur!
D.I.: Am auzit că au cumpărat bănci la americani, şi ei, şi arabii.
B.T.: Politica americană este foarte bună în străinătate; s-o
doreşti, să visezi la ea, dar mai mult nu e bine să se împlinească, oamenii n-o
duc bine. Eu am fost şi în America, n-aş putea să trăiesc acolo. Este o ţară
frumoasă, totul este imens, gigantic, dar oamenii sunt cu toţii stresaţi, sunt
supăraţi. Tu trăieşti o oră şi trebuie să te gândeşti la următoarea oră cum
faci rost de bani ca să-ţi plăteşti ratele. Acum înţeleg de ce sunt aşa săriţi
de pe fix şi umblă cu puşti şi pistoale. Sunt terorizaţi în interior.
D.I.: Da, da.
B.T.: Vezi, n-aş putea să trăiesc în lumea aia stresantă, ori aici
în Australia este raiul pe pământ; dacă iei un împrumut de la bancă ai garanţie
de serviciu, de la o companie care te garantează că nu te dă niciodată afară,
numai dacă se întâmplă o catastrofă sau dacă tu calci pe bec. În America nu
există aşa ceva, n-ai nicio garanţie de la nimeni; trăieşti mai mult din
„ciubucuri”, din generozitatea clienţilor, din bacşiş. Preţurile sunt forte
vulnerabile, totul este de moment. E greu să trăieşti aşa. În România, în
comunism, noi am avut extrem de multă libertate: după şase sau opt ore de
serviciu făceam ce vroiam, eram liberi să ne ducem unde vrem, să ne combinăm cu
cine dorim, să mai avem o viaţă în paralel.
D.I.: Cine a avut o „bisericuţă” a fost cel mai fericit, eu am fost
fericit în „lumea mea”.
B.T.: Da, da.
D.I.: De asta am supravieţuit.
B.T.: Da, aicea nu ai libertatea asta. Aici 24 de ore eşti mereu
angrenat în lupta pentru existenţă; n-ai voie să gândeşti pentru tine ci doar
pentru capitalist. Comuniştii te „biciuiau”, te băteau ca să-ţi faci norma, să
munceşti, aici nu te bate, te obligi singur, că trebuie să-ţi plăteşti
datoriile în care te-au băgat momindu-te cu materialismul care îţi va aduce
fericirea; cauţi singur două slujbe, lucrezi în două fabrici şi transpiri cu
„sânge”. Te „biciuieşti” singur şi tot nefericit eşti. PENTRU CĂ FERICIREA VINE
DIN COMUNITATEA ÎN CARE TRĂIEŞTI, DE LA CEI DIN JUR, DE LA SEMENII TĂI, ori
individualismul izolează. Fericirea individualistului se măsoară în profit.
Dacă nimeni nu te aude plângând sau râzând, nu exişti. Devii o insulă. Dar ăsta
e capitalismul. Ai tot ce-ţi trebuie, dar numai pentru tine; pe cei din jur
nu-i interesează fericirea ta, nu le pasă de tine. Sunt două lumi diferite,
înţelegi? Nici una perfectă. A blama orânduirile, a da vina pe ele e ca şi cum ţi-ai
fura căciula singur. E o pierdere de vreme şi o insultă adusă omului. Toate
orânduirile îşi au FERICIŢII şi NEFERICIŢII lor.
D.I.: Dar şi tu l-ai ales!
B.T.: Dar e foarte greu să fii mulţumit. Te naşti într-o lume şi
crezi că totul merge liniar, înspre bine, în schimb totul este întortocheat.
D.I.: Aşa o fi când intri
într-un alt neam decât al tău.
B.T.: Să nu mai criticăm pentru că toate orânduirile îşi au
nemulţumiţii lor. Am citit cărţi cu nemulţumiţi după instaurarea comunismului
şi am citit cărţi cu nemulţumiţi după instaurarea democraţiei, şi toate sună
cam la fel.
D.I.: E un mare lucru! Sunt două culturi total diferite. Cum va
descurcaţi?
B.T.: Da, mărturisesc că eu n-am avut de gând să mă căsătoresc în
China; am fost acolo doar cu intenţia de a-mi petrece concediul. De mai mult
timp umblam să găsesc pe cineva ca să-mi refac viaţa, să întemeiez o căsnicie.
Am umblat prin 17 ţări, dar n-am întâlnit pe nimeni să-mi placă, n-a fost să
fie. Ei, când m-am dus în China, am întâlnit-o pe nevastă-mea, care mi-a fost
un fel de ghid. Poate este impropiu spus ghid, sau un ghid cumva aparte: ea nu
vorbea engleză, eu nu ştiam o boabă de chineză. Cum să te ducă gândul că
într-un asemenea context de comunicare se poate înfiripa o relaţie care să aibă
un final fericit în căsătorie? De-asta zic eu că fiecare are un destin: ori îl
găseşti tu, ori te găseşte el, dar se împlineşte.
D.I.: Îhî, aşa este.
B.T.: Am călătorit în China vreo două săptămâni, am umblat în jurul
Shanghai-ului pe o rază de 400 de kilometri, pentru că ea lucra pentru o
companie care făcea lenjerie şi perdele pentru industria hotelieră. Lucra în
departamentul financiar al fabricii şi, când apăreau platnici întârziaţi, se
ducea la clienţii respectivi să adune banii. Eu eram în concediu cu un coleg de
serviciu chinez, vecin de scară cu ea. Eu am dorit să văd cât mai multe locuri
şi atunci, ştiind că ea umbla distanţele astea mari, a rugat-o să mă ajute.
Când plecam împreună undeva, îmi spunea: în oraşul ăsta faci ce vrei, ne
întâlnim diseară şi te aduc înapoi acasă. Mergeam patru ore cu trenul şi în
felul ăsta, stând împreună şi încercând să comunicăm unul cu altul a intervenit
creativitatea, inventarea unui nou limbaj. Când cunoşti pe cineva şi vorbeşti
aceeaşi limbă, te prezinţi cu uşurinţă, cu diplomaţie, îţi faci cumva
publicitate ca să te vinzi şi să câştigi. Îi spui: „eu sunt bărbat bine,
inginer, plin de bani, etc.”, dar când nu vorbeşti limba nu mai poţi să
înfloreşti nimic, s-a terminat filmul... pardon de expresie..., şi-atunci
trebuie să dezvolţi un altfel de limbaj. Să-ţi foloseşti ingeniozitatea şi
adevăratul tău talent ca să te faci înţeles; şi încerci să pari oarecum şi
interesant. În realitate, în această situaţie, nu mai poţi fi altul decât cel
adevărat. Prin desene, prin semne şi sunete am pătruns unul în sufletul
celuilalt şi ne-am îndrăgostit. După ce ne-am despărţit, ne-am sunat, ne-am
scris; ei îi traducea cineva scrisorile; ea îmi scria în chineză şi aveam pe
cineva la serviciu care-mi traducea. Ne sunam la telefon şi stăteam de vorbă
câte 20 de minute, o jumate de oră...
D.I.: În ce limbă vorbeaţi?
B.T.: Aici este frumuseţea!! Unii întrebau pe bună dreptate: „da,
ce vorbiţi voi, dacă nu vorbeşti engleza?”, îi ziceau ei, iar mie: „ce faceţi
voi la telefon jumate de oră dacă tu nu vorbeşti chineza?” Noi gânguream şi
retrăiam momentele anterioare, scoteam aceleaşi sunete pe care le spuneam când
am fost două săptămâni împreună.
D.I.: Limbajul acela comun descoperit în peştera primitivă.
B.T.: Da, şi ne plăcea gânguritul ăla... În special la ţară, ei
folosesc în vorbire şi combină în dialog jumătate cuvinte, jumătate sunete din
natură... Exemple: aseară bătea vântul, ei spun; „aseară vuuuuu vântul” sau „uşa se deschise scârţâind”, ei zic „uşa iiiiiiirs se deschise”...; ei amestecă
sunete şi cuvinte când vorbesc. Când mă întreba ce aş dori să mănânc, venea cu
polonicul şi imita vocile animalelor ca şi cum ar fi întrebat: „Ce vrei să
mănânci, Muu, Cotcodac sau Beheee?”,
iar eu răspundeam: „Cotcodac!” Dacă
literele chineze sunt de fapt imagini, atunci vă puteţi închipui că şi în
vorbire folosesc imitarea zgomotului din natură ca ilustrare în frază. Au
altfel de rezolvare în comunicare: literele lor, caligrafia lor chinezească
sunt de fapt imagini, tot ce vezi scris cu literele acelea frumoase sunt
imagini.
D.I.: Simboluri...
B.T.: La început a fost desenul unei imagini care a evoluat aşa de
repede că s-a transformat în simbol, o literă poveste a devenit scriere, dar de
fapt sunt imagini. Ca să spui: eu sunt în casă, desenezi un pătrat, îi pui
acoperiş şi obţii o casă şi apoi tragi o liniuţă verticală înăuntrul pătratului
care reprezintă un om în casă... Fără
linie, omul nu-i acasă... Dacă întorci litera Y cu susul în jos, în chineză
reprezintă un om. Litera a evoluat din desenul unui om văzut din profil care
păşeşte. Dacă linia verticala a Y-ului întors o încrucişezi cu una orizontală,
obţii un simbol care arată cât de mare e ceva şi e un simbol care vine de la un
om cu mâinile larg deschise: „Atât de mult!”
D.I.: Metaforizat...
B.T.: Toate astea sunt imagini. Eu am avut un profesor de chineză
refugiat din China, care a lucrat cu mine şi stăteam cu el în pauza de masă
şi-mi explica diferite secrete legate de literele chinezeşti. Am rămas
impresionat de felul cum au fost dezvoltate simbolurile astea şi ce reprezintă
ele, am fost fascinat.
A.T.: Acum o să vă rog să luaţi loc aici. Unde pot alimenta
aparatul de luat vederi?
B.T.: Priza e chiar acolo...
A.T.: Staţi să calibrăm lumina şi sunetul.
B.T.: Da, ok...
A.T.: O să vorbiţi dumneavoastră acolo...
B.T.: Da, bun. Vreţi să aranjez şi scena un pic. Să le mut...
D.I.: Nu, nu, lăsaţi-le acolo!
B.T.: Da.
D.I.: Să ne vorbiţi despre toate...
B.T.: O să vorbesc fără frică despre orice mă întrebaţi, o să vă
spun şi despre Băsescu şi despre Ungureanu şi despre... cine vreţi.
A.T.: Pe mine să nu mă băgaţi în seamă.
B.T.: ...Că eu sunt în străinătate şi n-are ce să-mi facă...
D.I.: Eu nu fac politică în emisiuni.
B.T.: De ce, că nu vorbeşti dumneata, la asta m-am referit.
D.I.: Prefer povestea vieţii dumneavoastră.
B.T.: Asta nu ştiam - că vreţi să faceţi un film despre mine sau un
film despre comunitate, despre activitatea mea în comunitate, sunt două lucruri
diferite...
D.I.: În primul rând dumneavoastră şi lumea care vă înconjoară, cu
oamenii şi realizările lor.
B.T.: Cu mine e cam greu să faci într-o oră o poveste despre o
viaţă.
D.I.: Acesta e formatul emisiunii şi datorită ei ne-am întâlnit.
B.T.: Mi-a plăcut, am văzut câteva emisiuni care sunt pe YouTube şi
mi-au plăcut.
D.I.: Aţi văzut doar
portretele muzicale?
B.T.: Am văzut una cu o doamnă din Germania, Adriana Cîrcu cu „Expatria”, originară din Timişoara;
eraţi pe la ea pe-acasă. Apoi una cu un muzician de la Filarmonica din Oradea,
Florian Chelu Madeva şi arhitecta Anda Andrei de la New York.
D.I.: Suntem mai mulţi cei care le realizăm; eu le difuzez de
obicei vinerea...
B.T.: Am văzut ce-a apărut de Doru Ionescu.
D.I.: Da? Mulţumesc mult! Din 2010 încoace am filmat aproape o
sută.
B.T.: Felicitări! Aţi cules toată esenţa românului din diaspora. Nu
ştiu ce aş mai putea eu adăuga ca să completez imaginea dorului de acasă. Bine
că aţi venit acum, că dacă mai stăteaţi mult, îmbătrâneam de tot şi nu-mi mai
aminteam nimic din aventura vieţii mele. Ce v-ar interesa?
D.I.: Ceva interesant din partea locului... o concluzie despre o
perioadă... sau ce v-a determinat să plecaţi, cu mintea de-acum sau cu mintea
de-atunci; cum o să consideraţi dumneavoastră, vă duceţi într-o direcţie sau în
alta. Nu mă interesează faptele exacte ... e o poveste... dacă vreţi o
telenovelă... care a format omul de faţă.
B.T.: Nicio problemă, eu discut.
D.I.: O să vedem cum merge discursul şi atunci voi hotărî cum o să
procedăm. Multe din vorbele dumneavoastră le rezum eu, ca povestitor, iar
dumneavoastră le veţi puncta şi veţi sublinia concluzia.
Cameramanul îşi aranjează scena.
B.T.: Vreţi să vă mai dau lumină, sau altceva?
A.T.: E bine aşa.
B.T.: Scaunul ăsta trebuie să se ridice mai sus.
A.T.: Dacă staţi frumos, îmi fixez şi eu cadrul.
B.T.: Eu nu sunt orator; toate lucrările mele sunt pe bază de
scenariu scris şi nu întotdeauna poţi să cucereşti publicul dacă nu eşti bun
orator. Aşa făcea şi Stanley Kubrik: era stângaci în faţa ziariştilor şi din
acest motiv îi refuza pe toţi cei care veneau la el să-i ia interviu. Era un
geniu în film, dar la vorbit era lemn; şi dacă mai eşti şi o persoană care ai
complexe de inferioritate că n-ai pus o virgulă colo sau te-ai exprimat greşit,
lucru peste care eu am trecut acum, atunci te-ascunzi... pentru că majoritatea
oamenilor nu te judecă după înţelepciune, experienţă sau informaţiile pe care
le ai, ci te judecă după imaginea prezentă, a faptei imediate... E păcat, dar
asta e. De asta îmi place capitalistul: pe el nu-l interesează cum vorbeşti sau
cum araţi, ci ideile pe care le ai.
D.I.: Prima impresie. O să vă întreb pur şi simplu: de unde sunteţi
de loc?
B.T.: Sunt născut în judeţul Vaslui, într-un sat la poalele unui
deluţ, numit Iezer, lângă Bârlad.
Trece pe-acolo râul Tutova. Mi-aduc
aminte de satul ăsta, cu toate că noi am plecat de-acolo când aveam doi ani.
Dar au fost evenimente în viaţa mea care s-au imprimat în memorie şi pe care
le-am luat cu mine visându-le de-a lungul vieţii; îmi aduc aminte de ele şi
acum... cum ar fi biserica. Îmi aduc aminte de clopot.
Acolo am descoperit prima dată
sunetul de la clopotul bisericii şi-mi aduc aminte că mă căţăram pe un coşar
plin cu porumb ca să ajung cât mai sus să aud de unde vine dăngănitul ... şi
atunci am văzut turla bisericii... Aşa l-am descoperit pe Dumnezeu. Îmi aduc
aminte de-o soră a mamei care mă speria. Când mama pleca la nunţi sau la
cumetrii, mă lăsa cu sora ei acasă. Ea avea un ibovnic şi ca să poată să-l
vadă, trebuia ca eu să dorm; deci lua purcelul şi-l ducea la fereastră să mă
sperie că vine bau-bau, iar eu mă băgam sub plapumă şi m-ascundeam. Pe urmă,
îmi aduc aminte cum trecea prin faţa casei o orchestră de cântăreţi la
clarinet, tobă... Asta se întâmpla când se făceau anunţuri mari prin sat. Satul
Iezer aparţine comunei Puieşti şi orchestra trecea prin sat ca să anunţe un
bâlci sau un alt eveniment comunal; trecea prin faţa casei, şi auzind hărmălaia
aia mare, copilaş fiind, ieşeam afară şi mă luam după ei. Îmi plăcea gălăgia
lor şi ritmul tobei, astfel am început să mă îndrăgostesc de muzică, de
muzicalitatea vieţii. De multe ori îi furam mamei cleştele de foc şi mă jucam
cu el ca şi cu un taragot, şi cântam prin curte. Iar mai târziu, îmi povestea
mama cum aveam o cămăşuţă până la buric şi alergam în pielea goală cântând „du,
du, du”... Deci, astea sunt imaginile pe care mi le amintesc, imagini
comfirmate de două doamne foarte sufletiste şi generoase pe care nu le pot uita
din povestirile mele. E vorba de doamna
prof. Vasilica Grigoraş şi doamna prof. Elena Anuşca-Doglan care au făcut
efortul de a-mi vizita sătucul natal şi de a fotografia uliţele şi
împrejurimile acestuia, tărâmul copilăriei mele, vatra unde am deschis ochii,
cu oamenii, casele, biserica şi copiii de azi jucându-se şi mi le-au trimis în
Australia. Doamne ce cadou!
Dacă nu contribuim la vieţile
oamenilor înseamnă că am încetat a exista. Şi asta fac şi eu – EXIST! Dar mai
sunt şi alte imagini în amintirile copilăriei mele mult mai grafice, mai
violente şi mai cenuşii, care probabil nu-şi au locul aici.
D.I.: Şi-apoi toată familia s-a strămutat...
B.T.: Toată familia a plecat în Banat. Ştiu de la tata că noi am
avut pământ. Ei au fost şapte fraţi acasă, dar bunicul după mamă, fost pădurar
din Familia Andrunachi, a avut pământ. Când au venit comuniştii, le-au luat cam
totul. Mi-aduc aminte că tata plângea c-avea doi boi, Bourean şi Plăvan; boii
plângeau şi ei, dar i-au luat cu car cu tot. Nu mai aveam cu ce ara pământul şi
a trebuit să plecăm. Tata nu şi-a cunoscut părinţii; a rămas orfan de tată
înainte de a se naşte. Iar mama lui, când l-a născut a murit şi ea. Deci a fost
orfan de amândoi părinţii.
D.I.: Când s-a întâmplat asta?
B.T.: Prin anii treizeci. Asta se întâmpla în Iezer, Puieşti; apoi
am plecat în Banat, la Bocşa, la Ocna de Fier. Se auzea că la mină se câştigă
mai bine. La Ocna de Fier cred că am stat un an, doi, până s-au deschis minele
de uraniu de la Ciudanoviţa. Cu privire la Ciudanoviţa, lumea era cam fricoasă,
nu vroia să meargă, dar se plătea extraordinar de bine. Ei, şi de acolo am plecat
la Ciudanoviţa prin 1956.
D.I.: Şcoala, liceul, unde le-aţi făcut?
B.T.: Şcoala primară am făcut-o la Ciudanoviţa.
Ciudanoviţa este într-adevăr
raiul pe pământ pentru mine; a fost locul cel mai clocotitor pentru că au fost
oameni veniţi din toată ţara, de toate felurile, de toate neamurile; acolo era
şi cazarmă militară şi o puşcărie. La mină lucrau şi militari şi puşcăriaşi. Se
construia intens, atunci s-au construit şosele, s-au construit blocurile cu
militari, minele, iar pentru noi, copiii, a fost o abundenţă de nisip, de
locuri de joacă şi de alergat.
Erau oameni interesanţi, armată,
militari cu puşti şi mitraliere fascinante pentru noi copiii. A fost o chestie
extraordinar de frumoasă, a fost şi propaganda adusă de ruşi, că ruşii
controlau totul. Erau şi cinematografe: unul lângă cazarma pompierilor, unul
era peste râu, într-o baracă; aici la film erau aduşi şi soldaţii în termen.
Câte un pluton, două, de umpleau sala. Erau aşezaţi în ultimile rânduri, intrau
ultimii în sală; civilii erau respectaţi, aveau prioritate. Noi copiii îi
admiram pe soldaţi. Aveau ceva plin de forţă şi mister în statura lor. Mai era
un cinema la Lişava şi unul nou în casa de cultură, toate pe 35 mm. Nu mai
vorbesc de caravanele judeţene de film pe 16 mm, şi cei de la Casa Armatei
veneau din când în când cu caravana lor militară cu filme eroice. Multe din
filme veneau direct din Rusia. Deci era un fel de forfotă imensă. La
Ciudanoviţa erau mulţi copii şi mai multe şcoli, însă doar de nivel primar şi
secundar.
De acolo am plecat la Bocşa, unde
am făcut şcoala profesională de sudori; de la Bocşa am revenit la Ciudanoviţa
şi m-am înscris la liceul seral de la Oraviţa. Ziua lucram la mină şi seara
mergeam la cursuri; făceam naveta 20 de km cu autobuzul. Pe urmă am plecat în
armată, la grăniceri la Arad şi Timişoara, apoi pe frontiera cu sârbii, la
Toager, lângă Giera. Am fost în blocul de defilare la Bucureşti, de 23 August.
Aia a fost o perioada frumoasă pentru că ne-a scos din cazarma ordinară şi
ne-au băgat pentru o lună de pregătire intensă cu regim special de alimentare
şi cazare.
A.T.: S-a terminat bateria. Oprim puţin.
D.I.: Eu ştiu Teatrul din Oraviţa, din imagini, acolo unde a fost
sufleur Eminescu.
B.T.: Am jucat şi eu pe scena aia, copil fiind m-a recrutat
profesorul Ion Călin din Ciudanoviţa pentru că îi plăcuse cum îl jucam pe
Gâtlan din Amintiri din Copilărie şi
el punea în scenă aceasta piesă şi în Oraviţa, şi mai târziu invitat în echipa
teatrului am câştigat locul trei pe ţară la Oţelu Rosu, la Bienala Ion Luca Caragiale.
D.I.: Ce-aţi jucat, vă mai amintiţi?
B.T.: Comedie cu olteni,
rolul lui Tiron din piesa lui Mazilu, în regia doamnei Geta Vlad.
D.I.: Dumneavoastră moldovean, în Banat, jucaţi piesa cu olteni!!
A.T.: Camera e gata: Motor!
B.T.: Da, Să continui.
D.I.: Cu armata...
B.T.: Am fost la defilare şi a fost o mare bucurie că ne-au scos de
la instrucţia militară şi ne-au dus la pregătire academică, unde eram trataţi
mai bine, mai igienic; hrana era mai bună pentru că ne pregăteau pentru
Bucureşti, pentru Ceauşescu. Ne-am antrenat intens pentru grupul de defilare pe
Stadionul 1 Mai din Timişoara, apoi ne-au cazat la Ghencea. A urmat iar un pic
de pregătire, un pic de spectacol cu fetele de la Teatrul de revistă, corul
militar şi fanfara armatei, apoi după defilare ne-au aruncat înapoi pe graniţă.
În armată am fost caporal, comandant de grupă, pe urmă am ajuns şi secretar de
UTC pe pichet şi am fost şi locţiitor de comandant de pichet, în final. Am avut
prieteni care mi-au scris că vor să treacă frontiera, dar nu le-am răspuns ca să
nu intru în păcat. Era periculos! Eu am avut de mic pasiunea pentru
electronică, radio, devenisem specialist la reparat televizoare.
A.T.: Îmi cer scuze, s-a ars reflectorul.
B.T.: Vrei să-ţi dau altă lumină?
A.T.: Nu! Lăsaţi... mă descurc aşa.
D.I.: Eu am prins vremea cu Voineasa, cu concursul ăla de
radio-locaţie prin Caraş Severin.
B.T.: Voinea îl chema şi pe vecinul nostru de bloc care era
electronist şi repara radio şi televizoare. Eu eram mic şi mă băgam pe la el pe
sub masă; cum ei nu aveau copii, soţia lui mă plăcea şi se bucura să mă ştie pe
lângă ei; de la el am prins dragostea pentru piese mici, să mă joc cu ele; aşa
am ajuns să fac galenă, să fac multe.
D.I.: Prindeaţi şi posturi de radio străine?
B.T.: Nu prindeam decât două, trei posturi. Aveam pietricica aia de
silicon primită de la colegul meu de clasă, Molnar. O primise de la tatăl său
din Băiţa. El locuia acum doar cu mama lui, părinţii erau divorţaţi. Cu o sârmă
oţelită scurmam prin cristal ca să prind postul. Îmi făcusem o bobină din sârmă
de cupru şi procurasem o pereche de căşti de galenă cu impedanţă înaltă, 10.000
– 20.000 de ohmi, foarte sensibile la semnalul radio. Căşti folosite de
geofizicieni în aparatele de detecţie a uraniului prin mină şi zona de la
suprafaţă.
D.I.: Da.
B.T.: Făcusem o bobină pe un sul de carton de 80 mm diametru, din
sârmă de un milimetru de cupru, o piatră de silicon sau quartz şi căşti. Erau
detectoarele acelea militare şi erau din abundenţă, extraordinar de recomandate
pentru a-ţi face un receptor radio; atunci mi-am făcut şi eu galenă. Era
semnalul slab, de putere mică; umblai pe cristal şi prindeai postul radio
Timişoara, Belgrad, Novisad şi radio Bucureşti câteodată, depinde cum era
semnalul şi vremea. Şi pentru că repara televizoare acest vecin Voinea, am prins
dragoste de electronice. Apoi m-am apropiat de un alt vecin care era inginer
geofizician, inginerul Draga Ion, şi apoi de tehnicianul Fânaru Gheorghe, Nea
Giukin şi maistrul Cârje Nicolae; ei lucrau la atelierele de electronică şi
complexul de sortare. Aceşti oameni au prins drag de mine şi m-au luat pe lângă
ei pentru că mă trimiteau întotdeauna să le cumpăr ţigări, o bere. Ei jucau
poker pe-ascuns şi ascultau muzică; eram mai tot timpul pe lângă ei şi-am
învăţat multe. M-au ajutat să-mi fac primul aparat de radio cu lămpi de la zero
şi pot spune că ei m-au educat de mic copil în acest domeniu. Mai târziu, când
am terminat şcoala profesională şi m-am întors la Ciudanoviţa, m-au angajat ca
electronist să construiesc aparatură electronică de detectat uraniu, pentru că
aparatele de detectat uraniu şi toată reţeaua asta venea din Rusia. Când ruşii
au terminat de exploatat uraniu, n-au mai vrut să ne mai dea echipament. Mina a
continuat activitatea şi-a trebui ca noi să ne facem ce ne trebuia.
Băieţii care reparau, au devenit
ei ingineri electronişti şi au construit aparatele noastre. Aşa m-au angajat ca
electronist. Şi în armată am avut noroc cu asta, pentru că mă duceam să repar
televizoare; mă lua comandantul şi mă ducea prin sat... în felul ăsta eram şi un
fel de agent, de spion, ca să aflu dacă cineva vrea să treacă frontiera. Să vă
povestesc şi o fază de teribilism tineresc. Am trecut graniţa ca militar ca
să-mi satisfac un vis pentru că ştiam că niciodată n-o să ajung în străinătate.
Că ştiam ce-au păţit nişte vecini de-ai noştri din Ciudanoviţa, nişte şoferi!
Au făcut cerere să meargă în concediu în Franţa, la Paris; au cumpărat biletele
şi-au venit noaptea... i-au bătut securitatea de i-a stins. Le zicea: „N-aţi
văzut Mănăstirea de la Voroneţ?” Ei ziceau: „Nu.” Şi îi lua la bătaie. „Mergeţi
şi vedeţi ţara întâi, nu la Paris!” Şi aşa am văzut că nu se poate merge în
străinătate; şi-atunci, ca să-mi satisfac un vis, că am mers şi eu în
străinătate, am trecut graniţa la sârbi (apa era îngheţată, nu se puteau vedea
urmele). Dincolo m-am întâlnit cu un soldat sârb, am fumat o ţigară cu el.
Sârbii erau mai relaxaţi, nu ca noi, românii; noi am fost mai duri, mai
instruiţi. Eu îmi realizam un vis şi cu asta am fost mulţumit că unul din
familia noastră a fost în străinătate. Nu ştia nimeni, dar acum când mă gândesc
mai bine, puteam muri liniştit în escapada mea. Nu mă gândeam eu atunci că o să
fug din ţară!! Dacă mă prindeau, mă băgau în batalionul disciplinar. Am văzut
pe unul, îi plângeai de milă. După armată, am venit acasă, m-am căsătorit, am
avut un băiat cu prima soţie, Mioara. Băiatul, Guardeni e aici cu mine. Am
continuat liceul şi în acest timp am fost trimis şi la Bucureşti, la România
film pentru un curs de operator proiecţionist.
La 12 ani m-am îndrăgostit de
film, m-am dus la Arad şi acolo am cumpărat primul aparat de filmat de la o
consignaţie. Când l-am văzut, vai de mine ce bucurie! De fapt, ca să fiu mai
explicit, microbul pentru film mi-a venit din filmele ruseşti care rulau la
cinematograf la noi. Ei erau foarte dotaţi şi am văzut nişte filme cu copii
care se jucau cu un aparat de filmat, cu regizorii şi actorii care au făcut
filmul... şi m-am îndrăgostit de lucrul ăsta. Când am ajuns la Arad şi am văzut
în vitrină aparatul, atunci mi l-am şi cumpărat. Acasă am făcut primul film de
3 minute în culori intitulat Copilărie.
Am mai făcut unul cu calea ferată Bocşa-Reşiţa, pe care le-am dus la Arad, la
un neamţ care lucra ca inginer la Vagonul, să-l developeze el, dar mi-a
confiscat filmul cu calea ferată. Lucrând la Vagonul, el ştia că sunt reguli în
acest sens; eu copil fiind, habar n-aveam că n-ai voie să filmezi căi ferate şi
trenuri. De fapt, el mi-a zis că s-a stricat la developat, dar mai târziu am
realizat că mi l-a confiscat... însă cu filmul am luat nişte menţiuni la un
festival mai târziu. Apoi am început să creez în paralel cinecluburi la Bocşa,
Ciudanovita şi la Oraviţa. Un inginer de la exploatarea minieră, Topală Iulian,
a intrat odată în sala cineclubului Ciudanoviţa, unde prezentam un filmuleţ, şi
a văzut ce instrument bun de promovare ar fi filmul pentru invenţiile şi
inovaţiile la care lucra el în subteran. M-a luat pe lângă el, m-a dus la
sindicat şi m-a promovat ca să fiu sponsorizat şi încurajat. Bineînţeles că
deja eram informat despre sindicat de când eram la Bocşa şi de pe când mergeam
la Timişoara, la clubul CFR. Din momentul în care am descoperit aparatul, am
început să fiu atras de locurile unde erau aparate de filmat, ca să învăţ care
e structura, cum se organizează şi astfel am ajuns şi la Sandu Dragoş, şeful
cineclubului din Timişoara. De multe ori am dormit şi în gări numai să mă
întâlnesc cu ei la cinecluburi. Mergeam cu treburi de la Bocşa la Timişoara,
unde n-aveam pe nimeni, şi mă învârteam toată ziua la clubul CFR, până am
intrat în relaţie cu ei şi-au început să-mi explice care e situaţia cu
sindicatele, cu cinecluburile, şi că nu puteam să particip la festivaluri de
unul singur, ca independent.
D.I.: Bebe Costinaş, vă spune ceva numele?
B.T.: Da. De la Cineclubul CFR; noi eram în Banat ca la noi acasă.
Cei de la Oţelu Roşu, Reşiţa, Anina, Sânnicolau Mic, Băile Herculane sau
Oraviţa eram o familie de cinefili. Sigur, Oţelu a fost primul din judeţul
Caraş Severin, şi al doilea din ţară, după Timişoara. Costinaş şi Mateiaş erau
foarte pasionaţi în arta filmului. Erau de admirat; aveau nişte studiouri
extraordinare. Şcoala de cineaşti a fost organizată de Uniunea Sindicatelor de
la Bucureşti, al cărui director a fost Ion Popescu-Gopo. De fapt, cursul de
film a fost organizat într-un hotel de pe Muntele Semenic, într-o iarnă când nu
era nimeni acolo, numai noi, cei de la şcoală, profesorii şi studenţii. Hotelul
Sebeş era nou construit. Am avut mare noroc în acele timpuri, pentru că
datorită sistemului ne-au fost create aceste condiţii. Au fost aduşi de la
Bucureşti profesori pentru toate subiectele: ingineri de sunet, de imagine,
cameramani, scenografi, tehnicieni în developat film, tot felul de specialişti.
Ne-au pregătit serios; aşa am învăţat meseria de cineast.
D.I.: Anul, aproximativ.
B.T.: 1974, este fotografia cu Gopo în Oţelu Roşu.
D.I.: În 1974-1975, acolo au locuit Phoenix când au compus
capodopera ”Cantafabule”; au stat pe
Semenic trei luni: s-au dus de Revelion şi au stat până la întâi aprilie.
B.T.: A fost un privilegiu să-i cunosc şi eu. Phoenix organiza
sămbăta sau duminica baluri la CFR, la subsol, şi eu mergeam acolo. Când nu era
Sandu Dragoş sus la ultimul etaj în studiourile cineclubului, atunci coboram
jos; era muzică acolo; mă duceam şi priveam timid de pe margine la mulţimea
care dansa, mă uitam plin de curiozitate şi admiraţie; îi admiram mult pe
studenţi. Eu eram un ucenic simplu de la şcoala profesională, iar acolo erau
toate genurile şi gusturile de îmbrăcăminte şi atitudine, toţi eleganţi,
exotici şi rafinaţi. Phoenix cânta! Când se termina, plecau studenţii şi apoi o
luam şi eu încet prin semiîntuneric către gară. Privilegiul ăsta l-am avut şi
cu Cioran, fără să ştiu cine este. Asta s-a întâmplat în Latina, lângă Roma. A
venit la cantină, în lagărul de refugiaţi, a intrat acolo; habar n-aveam noi,
eu n-auzisem de Cioran în viaţa mea în România. Se uita după cineva, era cu un
palton verde pe el, părul zburlit. Unul a zis: ăsta-i Cioran. Mai târziu, după
ce am venit în Australia, am auzit mai multe despre el la postul de radio ABC;
am cumpărat Utopia şi Lacrimi şi sfinţi şi le-am citit. Când
am înţeles, am zis: „îi sărutam picioarele dacă aş fi ştiut cine e”..., sau
măcar să-i fi strâns mâna. Eu am simţământul că sufletele comunică între ele
când se ating. Acelaşi lucru l-am făcut cu Anita Ekberg, blonda din La dolce vita; când a venit la Melbourne
cu Festivalul Fellini, m-am dus şi am
îmbrăţişat-o, ca prin ea să-l ating şi eu pe Fellini. Aşa de mare a fost şi
dorinţa să ajung să-l fi atins pe Cioran, dar n-am ştiut cine este. În acelaşi
fel s-a întâmplat şi cu Phoenix. Eu am credinţa asta: că te poţi contamina de
talent atingându-i.
D.I.: Deja vă îndreptaţi spre o carieră de cineast amator sau
profesionist? Sau ăsta era încă un hobby şi aveaţi viitorul neplanificat?
B.T.: Deci învăţasem sudura la Bocşa şi am revenit la Ciudanoviţa;
dar n-am putut să lucrez prea mult ca sudor pentru că m-au luat la electronică;
eram talentat şi era o zonă secretă. După armată, m-am dus la muncă tot ca
sudor pentru că locul meu a fost ocupat şi pe urmă, încet, încet am trecut
iarăşi pe poziţia asta. Am creat cineclubul cu ajutorul lui Jurca de la
sindicat şi am fost luat să fac film pentru exploatarea minieră, să promovez
noua tehnologie, invenţiile şi inovaţiile inginerului Iulian Topală, care era
foarte cunoscut în România. Ceauşescu vroia să-i promoveze invenţiile la
conferinţe internaţionale care se organizau în domeniu. Pentru Amsterdam, am
făcut două fime de 40 de minute, în culori; la Timişoara unul a luat o
menţiune. Era destul de lung ca film documentar şi l-au scurtat, dar a luat
menţiune. Era făcut în subteran, unde era foarte greu de filmat. Îmi trebuia
foarte multă lumină şi era de mers prin suitoare pe unde avea el invenţiile
(cum să se extragă şi recupereze armăturile din lemn din suitoarele şi nişele
în care se lucra ca să facă economie). Am umblat cu el prin ţară, la Satu Mare,
la Deva unde au fost conferinţele Ministerului Minelor Petrolului şi Geologiei;
eu prezentam filmele. Acestea erau pe 16 mm, dar coloana sonoră o făceam pe
bandă magnetică; le sincronizam eu manual, că nu era domeniul lui. Cred că
toate cinecluburile lucrau la fel: toţi îşi developau singuri filmele; deci
făceam şi eu tot procesul de realizare a filmului singur. Urma să plecăm la
Amsterdam, la conferinţă, dar am fugit, nu m-am mai dus. În momentul în care
eram plătit să fac film, mă puteam deja considera profesionist.
D.I.: De ce aţi fugit?
B.T.: De ce am fugit din ţară? De curios, din aventură.
A.T.: O secundă, adu o altă casetă!
B.T.: Pot să beau nişte apă?
A.T.: Da, da.
Dacă doriţi să aflaţi de ce am fugit din ţară, urmăriţi filmul lui Doru
Ionescu de la TVRI şi TVRPlus.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu