de George Anca
S-A
CONCEPUT
de George Anca
s-a conceput posibilitatea
de a se prelungi viața
individului la infinit
ideea de a învinge moartea
bântuie mai mult
de un creier de savant
ceea ce n-a fost posibil
în două-trei sute de ani
va deveni în mii de secole
imaginațiile fantastice
ale magiei și poveștilor
sunt ferecate în știința viitorului
tot trecutul este doar începutul
unui început tot ce este și a fost
nu este decât crepusculul aurorei
credința religioasă și utopia
sunt față de rațiune și simțuri
exact ca văzul față de pipăit
raza de acțiune a văzului
fiind infinit mai mare
decât cea a pipăitului
a crede este a vedea în timp
a ști e a vedea în spațiu
a crede a vedea ce va fi
a nu crede în Dumnezeu
este a împiedica realizarea
destinelor umane
umanitatea crește
în măsura în care crede
credința îi determină creșterea
lumea se poate răci sorii să se stingă
dar este vorba de a menține înăuntrul
nostru ceva ce nu poate pieri
sângele și pasiunea existenței noastre
au fost reprezentate în perioada carboniferă
prin ceva cu sânge rece și piele vâscoasă
e posibil să fie nu e posibil să fie
se întâplă să fie nu se întâmplă să fie
nu e imposibil să fie e imposibil să fie
nu e necesar să fie e necesar să fie
e posibil să nu fie nu e posibil să nu fie
se întîmplă să nu fie nu se întâmplă să nu fie
nu e imposibil să nu fie e imposibil să nu fie
nu e necesar să nu fie e necesar să nu fie
schema imposibilului o vom afla cu voia domnului
vai fiul meu vai fiul meu pe cruce
piele fandată sub piroane
vai fiul meu tu prunc de lapte
cruce de unire între creație și Dumnezeu
rugul aprins al isihiei pocăință înveselitoare
alegerea cea bună secerișul peștii de taină
lăudată de mamele cu prunci
de cei care nu au pe nimeni pe lume
în mijlocul iernii în zilele de vară
mințile celor fără de minți le întregești
sănătate demonizaților le dăruiești
pe neînțelepți prea înțelepți îi arăți
nu ne-ai părăsit în timpurile cele grele
în toată vremea ne spui eu sunt cu voi
nu ne lași să fim munciți de diavoli
mărirea fecioarelor apărarea văduvelor
mângâierea orfanilor veșmântul celor goi
veselia celor întristați bucuria celor scârbiți
creștinilor locuința ai cercetat
cu mila ta pământul l-ai umbrit
îți pleci genunchii spre încoronare
izbăvești ochii noștri de veșnica tânguire
potolești dreapta mânie a lui Dumnezeu
destrami necazurile noastre cele vrmelmice
ai surpat idolii ai sădit credința
ai izgonit necredincioșii ți-ai ales grădina
locului acestuia darul tău l-ai făgăduit
zeii au sădit în om
tot ce era necesar
spre a nu se prăbuși
sortite să dispară trupurile
în materia universalî amintirile
în nemărginirea timpului
te-ai îmbarcat ai plutit
pe mare ai coborât
pe țărm debarcă
dacă ai plutit către o altă viață
nici acolo nu lipsește
o providență divină
doctrina imitației dirijată
cu mână mângâietoare și ucigașă
contra lui Homer a tragicilor și a pictorilor
ne sculptăm sufletele
după imaginea sufletelor
respirând în personaje
suntem moderni nu
antici suntem francezi nu
greci sau romani
a inventa pare a recunoaște
o arie în căderea
monotonă a picurilor
mic templu
fiecărei chestiuni
stelă fiecărei enigme
teoriile unui artist
îl seduc să iubească ce nu iubește
și să nu iubească ce iubește
ce-n buclă sorb vasilian
de-o mesă pastor Singapore
sorbi-om castorului nor
s-ar răsfira meridian
ca-n ziua altui penteleu
ne-om închina lui Dumnezeu
virtuti
franciscane
virtuti franciscane doar în
renuntarea darul mantiei
evanghelizarea pãsãrilor
sper s-o mai ascultãm curând pe signora
putin probabil deoarece signora
a murit azi-dimineatã exact la ora douã.
uneltiserã împotriva intereselor noastre
si-si îndepliniserã misiunea lor
altfel decât hotãrâse votul vostru
integrate într-un scenario crestin
numeroase traditii arhaice
îsi dobândeau propria lor rãzbunare
maturarea mineralelor
transmutarea metalelor
elixirul obligatia secretului
stie sã asculte
ceea ce se aflã de fatã
poate vorbi dacã este rostitorul
îndeplinindu-ti menirea clipei de fatã
pãstrând partea divinã existentã în tine
vei trãi ca un om fericit
priveste toate activitãtile ca un bãrbat
ca un om ca un cetãtean
ca o fiintã hãrãzitã mortii
caracter neloial
caracter de sarlatan
caracter tiranic
roteste-ti gândul asupra vremurilor
lui Traian toate vor fi la fel
si s-a stins totusi si aceastã generatie
ignobil nobil lerui
scoburi scorburi lustrale
palma tãlpii traforatã
ideea generalã este separatã
de orice existentã individualã
si nu comportã altã expresie decât cuvântul
în cer se diviniza lumina trãznetul
pe pãmânt apele subterane
noptile astronomice
înteleg foarte bine
spune Dumnezeu
vã faceti examenul de constiintã
lãsati-mã sã-mi fac meseria
pãcatele vã sunt atât de pretioase
a le comemora cu un sort de pietate
bieti imitatori pe invers
puneti-vã seara jerbele
pãcatelor de peste zi
vã gânditi mai mult la pãcate
gândi-v-ati a nu le comite
când încã nu le-ati comis
în pragul bisericii
uiti tina
nu te uiti la picioare
nu inimã nu privire nu voce
decât pentru altar
pentru trupul lui Iisus
si amintirea si asteptarea
trupului lui Iisus sunt de ajuns
ca tina sã nu fi trecut pragul
a nu se vorbi de tinã
a-i transporta memoria
e a transporta însãsi tina în templu
oaspeti îmi sunteti zice Dumnezeu
eu sunt Dumnezeul oaspetilor
copii ai mei veniti în noaptea mea
faceti-vã examenul de constiintã
dar si vã
stergeti picioarele
dus ieri bãiete
gând pe mâine
ieri nemântuit poate mâine
nu e târziu a ispãsi
e târziu a comite
a fi comis
se vorbeste zice Dumnezeu
de imitatia lui Iisus Hristos
imitatia fiului meu de cãtre oameni
a nu se uita cã fiul meu
începuse prin aceastã
singularã imitatie a omului
singular fidelã pânã la
identitatea perfectã imitând
a se naste a suferi a trãi a muri
nu iubesc pe cel
ce stie mai bine ca mine
ce voi face mâine
nu iubesc spune Dumnezeu
pe cel ce nu mi se încrede mã vedeti
punând capcane ca un rege barbar
sunt bun crestin zice Dumnezeu
credeti cã m-as amuza a vã
surprinde ca un asasin de noapte
eu sunt tatãl lor zice Dumnezeu
si fiul meu le-a spus
le sunt judecãtor mai ales tatã
ei sunt fratii fiului meu
barierã între ei si mine
trei-patru cuvinte
îsi aruncase pe umãr mantaua
pãcatelor lumii siajul rugãciunilor
fãrã numãr în zile fãrã numãr
imensã flotã
de rugãciuni
sunt atacat
salvatã justitia pierdutã mizericordia
omul imposibil a se salva
nimic imposibil lui Dumnezeu
sactificetur nomen tuum
adveniat regnum tuum
fiat voluntas tua sicut in coelo et in terra
m-am jucat
m-am jucat ades cu omul
zice Dumnezeu ce mai joc
încã mai tremur
Dumnezeu juca a mântui
tremuram si eu
de a nu-l putea salva
el vrea sã piardã
eu vreau sã câstige
jucãm de-a cine pierde câstigã
le fac rãzboi
pentru a-i împiedica
sã piardã bãtãlia
îl prea sustin nu mai e liber
nu îl sustin cade
îi expun ori libertatea ori mântuirea
însumi sunt liber zice Dunnezeu
am creat omul dupã
chipul si asemãnarea mea
toate prosternãrile
nu valoreazã cât
îngenuncherea unui om liber
libertatea cuvântului
a fi lepros decât
sã cadã în pãcat
am creat libertatea omului
dupã chipul si asemãnarea
propriei mele originale libertãti
tremur de iubire
fiul meu a murit pentru ei
cum ei au murit pentru el
în orice familie spune Dumnezeu
existã un ultim nãscut
el e cel mai tandru
în vechiul testament
tatãl sfârseste
cãutându-si fiul si aflându-l
în noul testament
fiul nud sfârseste
venind sã-si afle tatãl
inocentã plinã experientã vidã
inocenta câstigã
experienta pierde
inocenta e tânãrã experienta bãtrânã
inocenta creste
experienta descreste
inocenta se naste experienta moare
inocenta stie
experienta nu stie
uite zice Dumnezeu
ce fac
din experienta voastrã
copii duceti-vã la scoalã
bãrbati la scoala vietii
la învãtat la dezvãtat
toatã istoria se joacã
de douã ori spune Dumnezeu
o datã în evreime o datã în creestinime
copilul se joacã de douã ori
o datã în Benjamin
o datã în copilul Iisus
nimic nu e mai frumos decât
un copil spunându-si
rugãciunea spune Dumnezeu
profetul vorbeste înainte
fiul meu în timpul sfintii dupã
eu vorbesc tot timpul
fericiti imaculatii pe cale
beati immaculati in via
va fi zis ce de sfinti ce de martiri
qui empti sunt de terra
vous voyez ce que nous
en avons fait dit Dieu
de teatru ave zile tinã
petrecerea pe verso
impietatã rãsfirare opus
moartea pãmântului produce apa
din moartea apei se iscã aer
focul se naste prin moartea aerului si invers
îti este sortit sã vietuiesti
la curtea împãrãteascã
si acolo se poate trãi cinstit
virtuti franciscane doar în
renuntarea darul mantiei
evanghelizarea pãsãrilor
sper s-o mai ascultãm curând pe signora
putin probabil deoarece signora
a murit azi-dimineatã exact la ora douã.
uneltiserã împotriva intereselor noastre
si-si îndepliniserã misiunea lor
altfel decât hotãrâse votul vostru
integrate într-un scenario crestin
numeroase traditii arhaice
îsi dobândeau propria lor rãzbunare
maturarea mineralelor
transmutarea metalelor
elixirul obligatia secretului
stie sã asculte
ceea ce se aflã de fatã
poate vorbi dacã este rostitorul
îndeplinindu-ti menirea clipei de fatã
pãstrând partea divinã existentã în tine
vei trãi ca un om fericit
priveste toate activitãtile ca un bãrbat
ca un om ca un cetãtean
ca o fiintã hãrãzitã mortii
caracter neloial
caracter de sarlatan
caracter tiranic
roteste-ti gândul asupra vremurilor
lui Traian toate vor fi la fel
si s-a stins totusi si aceastã generatie
ignobil nobil lerui
scoburi scorburi lustrale
palma tãlpii traforatã
ideea generalã este separatã
de orice existentã individualã
si nu comportã altã expresie decât cuvântul
în cer se diviniza lumina trãznetul
pe pãmânt apele subterane
noptile astronomice
înteleg foarte bine
spune Dumnezeu
vã faceti examenul de constiintã
lãsati-mã sã-mi fac meseria
pãcatele vã sunt atât de pretioase
a le comemora cu un sort de pietate
bieti imitatori pe invers
puneti-vã seara jerbele
pãcatelor de peste zi
vã gânditi mai mult la pãcate
gândi-v-ati a nu le comite
când încã nu le-ati comis
în pragul bisericii
uiti tina
nu te uiti la picioare
nu inimã nu privire nu voce
decât pentru altar
pentru trupul lui Iisus
si amintirea si asteptarea
trupului lui Iisus sunt de ajuns
ca tina sã nu fi trecut pragul
a nu se vorbi de tinã
a-i transporta memoria
e a transporta însãsi tina în templu
oaspeti îmi sunteti zice Dumnezeu
eu sunt Dumnezeul oaspetilor
copii ai mei veniti în noaptea mea
faceti-vã examenul de constiintã
dar si vã
stergeti picioarele
dus ieri bãiete
gând pe mâine
ieri nemântuit poate mâine
nu e târziu a ispãsi
e târziu a comite
a fi comis
se vorbeste zice Dumnezeu
de imitatia lui Iisus Hristos
imitatia fiului meu de cãtre oameni
a nu se uita cã fiul meu
începuse prin aceastã
singularã imitatie a omului
singular fidelã pânã la
identitatea perfectã imitând
a se naste a suferi a trãi a muri
nu iubesc pe cel
ce stie mai bine ca mine
ce voi face mâine
nu iubesc spune Dumnezeu
pe cel ce nu mi se încrede mã vedeti
punând capcane ca un rege barbar
sunt bun crestin zice Dumnezeu
credeti cã m-as amuza a vã
surprinde ca un asasin de noapte
eu sunt tatãl lor zice Dumnezeu
si fiul meu le-a spus
le sunt judecãtor mai ales tatã
ei sunt fratii fiului meu
barierã între ei si mine
trei-patru cuvinte
îsi aruncase pe umãr mantaua
pãcatelor lumii siajul rugãciunilor
fãrã numãr în zile fãrã numãr
imensã flotã
de rugãciuni
sunt atacat
salvatã justitia pierdutã mizericordia
omul imposibil a se salva
nimic imposibil lui Dumnezeu
sactificetur nomen tuum
adveniat regnum tuum
fiat voluntas tua sicut in coelo et in terra
m-am jucat
m-am jucat ades cu omul
zice Dumnezeu ce mai joc
încã mai tremur
Dumnezeu juca a mântui
tremuram si eu
de a nu-l putea salva
el vrea sã piardã
eu vreau sã câstige
jucãm de-a cine pierde câstigã
le fac rãzboi
pentru a-i împiedica
sã piardã bãtãlia
îl prea sustin nu mai e liber
nu îl sustin cade
îi expun ori libertatea ori mântuirea
însumi sunt liber zice Dunnezeu
am creat omul dupã
chipul si asemãnarea mea
toate prosternãrile
nu valoreazã cât
îngenuncherea unui om liber
libertatea cuvântului
a fi lepros decât
sã cadã în pãcat
am creat libertatea omului
dupã chipul si asemãnarea
propriei mele originale libertãti
tremur de iubire
fiul meu a murit pentru ei
cum ei au murit pentru el
în orice familie spune Dumnezeu
existã un ultim nãscut
el e cel mai tandru
în vechiul testament
tatãl sfârseste
cãutându-si fiul si aflându-l
în noul testament
fiul nud sfârseste
venind sã-si afle tatãl
inocentã plinã experientã vidã
inocenta câstigã
experienta pierde
inocenta e tânãrã experienta bãtrânã
inocenta creste
experienta descreste
inocenta se naste experienta moare
inocenta stie
experienta nu stie
uite zice Dumnezeu
ce fac
din experienta voastrã
copii duceti-vã la scoalã
bãrbati la scoala vietii
la învãtat la dezvãtat
toatã istoria se joacã
de douã ori spune Dumnezeu
o datã în evreime o datã în creestinime
copilul se joacã de douã ori
o datã în Benjamin
o datã în copilul Iisus
nimic nu e mai frumos decât
un copil spunându-si
rugãciunea spune Dumnezeu
profetul vorbeste înainte
fiul meu în timpul sfintii dupã
eu vorbesc tot timpul
fericiti imaculatii pe cale
beati immaculati in via
va fi zis ce de sfinti ce de martiri
qui empti sunt de terra
vous voyez ce que nous
en avons fait dit Dieu
de teatru ave zile tinã
petrecerea pe verso
impietatã rãsfirare opus
moartea pãmântului produce apa
din moartea apei se iscã aer
focul se naste prin moartea aerului si invers
îti este sortit sã vietuiesti
la curtea împãrãteascã
si acolo se poate trãi cinstit
o reflectie
o reflectie-l fãcu pe Paul
sã fugã din situatia divinã de unde
contempla etaje de judecãti relative
atacã dumnezeii inamicilor
dar înainte descoperã-i
oamenii-si ascund dumnezeii veritabili
sunt situatii si idei
ce nu se pot preciza
fãrã a pieri noi sau ei
orice crimã tine de un vis
se vrea comisã
naste tot ce-i trebuie
toatã lumea asasineazã
o micã miscare secretã
un reflex asasin
privirea de-ar putea fecunda
mortii de-ar putea ucide
strãzi pline de cadavre si bortoase
printre reprezentatii
procurând satisfactii
executiile necesare
societatea prinde un criminal
si-l închide cinci ani
fãrã a gândi la al saselea
omul nu se poate sincer
nici vinde diavolului
nici dona lui Dumnezeu
ars ras pecetei script
din polilog necarte
nemai suflând lumânãrire
ideea de proprietate
ca si ideea de patrie
este inerentã omului
cum sã nege dreptul de proprietate infinitã
fãrã sã distrugã ceea ce a fãcut
esenta însãsi a proprietãtii
dar cum sã legitimezi dreptul sã se extindã
fãrã sã legitimezi dreptul de a ruina
si de a expropria o masã de semeni
bogãtiile sunt imaginea lui Dumnezeu
nu bogatul este imaginea lui Dumnezeu
Dumnezeu este imaginea bogatului
se simt oameni
au nevoie de oameni
singuri neoameni
o inexistentã pedepseste pe cei rãi
o multiplicare a existentei
recompeneazã pe cei buni
clarul nu rezistã
la angoasã formula
obscurã dã sperantã
sunt otrãvit
puteam avea ideea
acum zece ani
sã-mi fi clasat
propriile forme
sã gândesc în ele
dacã viata
avea un scop
n-ar mai fost viatã
ziua începe printr-o luminã
mai obscurã decât toatã noaptea
angoasa îmi e meserie
este în natura
ratiunii conducãtoare
sã se împace cu sine
iubeste neamul omenesc
urmeazã îndrumãrile divinitãtii
numai atomii constituie o realitate
este regesc sã faci
bine si sã auzi
cã esti vorbit de rãu
binele nu reprezintã
altceva decât
a salva si a fi salvat
aruncã-ti privirea asupra
drumului stelelor ca si cum
te-ai roti împreunã cu ele
altii au trecut în legendã
iar altii în clipa de fatã
si din legendã sunt stersi
nãscuti unul pentru altul
ori fã-le educatie
ori rabdã-i
cel care calcã vointa naturii umiversale
este lipsit de pietate
fatã de cea mai veche dintre divinitãti
aceastã divinitate se numeste adevãr
si este cauza primã
a tuturor adevãrurilor
piatra aruncatã în sus nu simte niciun rãu
când cade din nou pe pãmânt dupã cum
niciun bine când este înãltatã atât de sus
dacã au fãcut-o numai
pe eroii de tragedie nimeni
nu m-a condamnat sã-i imit
nu spera sã instaurezi
Republica lui Platon
ci cel mai mic lucru
cine ti-a spus oare cã zeii nu-si unesc
puterea lor cu oamenii pentru acele
lucruri care se gãsesc în tãria noastrã
cum as putea sã mã culc cu aceastã
femeie cum sã fac sã nu râvnesc
sã mã culc cu aceastã femeie
de nu mi-as pierde
copilasul de nu m-as
teme cã-l pierd
sã nu fie nevoie sã te
învinovãtesti cã nu te-ai asteptat
ca un astfel de om sã greseascã
tot ce ti se întâmplã a fost pregãtit
pentru tine încã din vecinicie
încã din infinitul timpului
termenul mãretie sufleteascã
reprezintã ridicarea pãrtii inteligente
deasupra frãmântãrilor
zeii nu doresc sã fie lingusiti
ci au în primul rând dorinta ca toate
fiintele rationale sã li se asemene
un pãianjen se mândreste
cã a vânat o muscã un om cã
un iepure altul cã o zglãvoacã
altul cã a vânat un porc mistret
altul cã vâneazã ursi
iar altul sarmati
voi spune universului cã vointa mea
este aceeasi cu a lui cã iubesc
împreunã cu el ceea ce-i place lui
dupã ce a împrãstiat în mitrã sãmânta
tatãl se retrage o altã cauza preia sãmânta
si astfel se zãmisleste copilul
în sfârsit vom rãsufla
usurati cã am scãpat
de acest pedagog cicãlitor
o fiintã rationalã
cuprinde cu întelegerea ei
renasterea periodicã a universului
nimic nu lezeazã cetãteanul
nãscut cetãtean
dacã nu prejudiciazã cetãtii
dupã tragedie a fost adusã pe scenã
comedia veche apoi comedia mijlocie
iar în cele din urmã comedia nouã
îngãdui ca partea mai divinã
din tine sã fie înfrântã
de partea muritoare
nu s-a nãscut încã un hot al liberului
arbitru sã se gãseascã o tehnicã
de acordare a consimtãmântului
sferã desãvârsit
rotundã mândrã
de surâzãtoarea ei statornicie
Turnavitu
Turnavitu
paraponisitu
n-ai gânditu
arrité ocara lumii englegé
afierosit isterit li-am jertfit
se zarifefseste se pudureste
punga nu-l embodisãste
sã nu fie strãnturos
întoarce bernevecii pã dos
antereu caftan din ziua lui Cefan
contes din zilele cui
în letopiseti nu-i
gingãsii d-epilepsii
ametãsc se slutãsc
afumã cu pene gene
nãbãdaica vine
biciu bun la sine
una sutã bine
nouãzãci la vine
saizãci la spati
c-o umple de sãnãtati
schimbarea costumatiei
împrumutã râsuri noi
vapori capritii teribilitate
tiganca vrãjitoare baba hârca
vârã în cazan doi drãcusori
si scoate un înger
primo comic
martor si bãtrân
si tatã nobil
sã mã tai
pus de
trei crai
cã nu-i bunã
de-o pricinã
îl aninã
de-mpãrãtesti heretisesti
logos facã
Marea Albã
voinic socaric
lângã dânsul
nu-ti tii râsul
veste
de rãsmiritã
cã este
balaur
scrâsni
strãsnicii
tunuri fumuri
trãznet pleznet
pãr din crestet
cântã sfântã
heruvimeascã
îngereascã
neîbârzoiatã
se iveste
pupupãieste
dintru
aflate
cetate
urias
gustã
lãcustã
cãsi mese s-altare
zãifeturi s-ospete
la pãhãrele istete
alesi diresi
carte parte
pã hârtie sã fie
ahele mãsele
bere pãrere
ajutã sutã
a hãrtuire
doao mâni
duh în plãmâni
tâmplare ne
tâmpineze sã sã
scoale nescare
cu cale
neste dârdale
ha dã pã urmã
o nãtãrie
s-o ciocârlie
cha câr
Sânt-Ilie
sãgeatã aratã
în gãvãlie
corb mort
sãtana
astupându-si rana
câte stele
cu jele
ahastã nãpastã
dada Dumnezieu
sã-l ierte
sã sã certe
crestet sede
dã a crede
bine de tine
cumplite tintuite
satrã de vatrã
capete sparte
odinioarã
acum ocarã
om fi doarã
soi
cum el
în gunoi
întãleagã sagã
cu una cu doao
fãcuti din oao
antifoane
ce ti-e
Spiridoane
nu vedeti
perit-au
nu e tarã
o asinã
Sân-Spiridoane
sui cãlare
rãmãsãi
în viatã
vorbeatã
face
sfadã
dupã pradã
poate
zãuitându-si
de toate
îsi vor da seama de deosebirea
dintre comportamentul strãbunilor
si atitudinea acuzatului
pietatea fatã de zei
respectul fatã de pãrinti
dragostea de binele patriei
la cãderea noptii
porni cu barca
spre corabie
furisându-se pe portita aceea micã
fãrã sã simtã nicio strângere de inimã
în fata porturilor patriei pe care le pãrãsea
lipsite de apãrarea
la care avea
datoria sã vegheze
s-a dedat la rãspândirea stirilor false
prin fuga lui a dãunat societãtii
nu jurati strmbãtate cu mâna pe altar
au venit corãbii s-a aflat
cã cetatea noastrã
n-a cãzut pradã
este drept ca voi sã pedepsiti cu moartea
pe omul care n-a gãsit de cuviintã sã ia parte
la înmormântarea celor care au murit
pentru libertatea si salvarea poporului
acestia n-au avut parte de înmormântare legiuitã
în mãsura în care aceasta depindea de el
la alte popoare veti gãsi
în pietele publice ridicate
statui de atleti
la voi vedeti pe cele
ale strategilor învingãtori
si pe ale celor ce-au omorât tirani
dintre acele douã urne asezate în fata voastrã
una e a trãdãrii
si alta a salvãrii
voturile voastre
vor hotãrî sau ruina patriei
sau siguranta si fericirea ei
tara si arborii ei vã implorã
porturile arsenalele si zidurile
cetãtii vã cer stãruitor
templele si altarele vã roagã
fierbinte sã le veniti în ajutor
amintindu-vã crimele lui Leocrate
tors ploii
de afarã
a doua oarã
sculpturã topitã
ochi albastri
pas în-tors
învãtãtoarea
dându-ne nota
altei recunostinte
Paul va deveni
creatorul misterului
evreiesc
evreii au procurat Dumnezeu Tatãl
evreii schismatici Dumnezeu Fiul
si elenismul filosofic Sfântul Spirit
Fiul este de origine mixtã iudeo-elenic
pentru cã în el ideea de Mesia
a profetilor se reuneste cu Logos
aproximativa lor coincidentã
între opera lui Iisus si a sfântului Paul
si opera lui Cezar si a lui August
dorinta de iubire este un artificiu
prin care geniul speciei asigurã
continuitatea acesteia
omul a fost creat nu pentru
a se bucura de o fericire terestrã
ci pentru a îndeplini o misiune divinã
gândirea este sursã
de bucurie dar câte
bucurii nu tulburã ea
fericirea este cauza realã
a progresului dar nu îi este
nici scop nici rezultat
sinuciderile cresc în raport
direct cu progresul
civilizatiei si culturii
Jean Racine la Sibiu
o poalã de flamingo pe gust de nuc micesc
la tragerea pe gard cajunii
murind în a cui plasã
din peste neam te lasã
oui puisque je retrouve un ami si fidele
oui je viens dans son temple adorer l’Eternel
quoi tandis que Neron s’abandone
în soare racinian pe necitite
Sibiu cu paznic Tolstoi copilul întrebând
dar Jean Racine la rege de Alexandru când
albul zarzãrilor
galbenul cornilor
pantomima avatarului
sã vând rachiu unui paznic
semãnând cu Nicu Steinhard
el nu pãrea a-l fi bãut
poate familia poate Sibiul
n-am sã cer alte daune
decât tot pe mama si paznicul
sã refacem târgul
sã ne întrebãm si altceva
mama era Elisabeta
surori de ocazie iesire din singurãtate
Tavi Ghibu îsi pierduse vocea m-a luat
sã-l vorbesc de nu kairos ne-am dus
si la Plãmãdealã paznicul maicilor
i-am dat imperiul lui Horia Stamatu
mai doriti ziarul Tolstoi gratuit
ce de rusi în Sinaia Benedetto
Societatea Tolstoi nu s-a mai prezentat
nici în casa Micescu nici la subsol
dând spre Podul Mincinosilor
a vedea orasul ca pe rãzboi
voiati aici dar vã coceati
paznicul scormoneste cu ochii
un kairos de când nu voi mai fi
ori încã nu-mi permiteam sã fiu
toti ne ocupãm cu acelasi lucru
fetele n-or fi de la patrimoniu
românce în Japonia s-au certat
cu rusii sã nu prãpãdim tot ce avem
în sus mai limpezi ape Gange
mama în ospiciu Tolstoi în Roma
paznicul cur în cur cu Tolstoi
care cu care Gheorghieni
un bunã ziua de la paznicul controlor
un pic exhibitionist de n-oi fi ratat-o
pe mama nevorbind cu ea pe-asa tot
povestitã o viatã chiar fãrã China
minus 29 cald în hale pãturi de rãzboi
femeile mai sensibile dar aveau grijã
veneau cu marmide de ceai si ele
puneau mîinile sã se încãlzeascã
al singurãtãtii de voie în
nerecunoasterea armonicei
de unde sã te lãmuresti lamurã
pe neverde cine nu ne pierde
al treilea tunel si-as mai cãuta
penitele muririi dintr-un scris
urcasei o iei iar la vale
nu esti drumul spre Bergen
lacuri nu sunt lacrimae rerum
de când nu mai invidiasem copacii
neconstruitã coadã de Transilvanie
urâtul cãlãtor în persoana mea
voi scrie pe dosul patrimoniilor
departe fiindu-mi tu din partea cealaltã
de unde venisem amândoi acum singur
paznicul în centrul tãranilor
cunoscându-i îi manipuleazã cu orasul
Fãgãras pe Olt si Radu Negru
în cinematograf cu Muntean
varã era ori asteptãtoarea
laudã vajnicei corporalitãti transilvane
download ronii coloraturã du-te
pânã nu te-ai întors bidinea
Ricã sã te cânte descânte
somnul paznicului Tolstoi
în Sibiu o noapte de apoi
pe pojghita haitei de copoi
zgaibã de bust
pe protopop Cioran
sistem de alarmã
la casa Goga
s-o dus în sus
trebe sã vinã
ui mãi cãlca-te-ai
una am prins
pe Valea Caselor Senelor
dumbrava mamei somnului
malaria din altã viatã
nu mai tot face atâta praf
Mãiastra lui Brâncusi îl speriase
si India mea de sapte ani
as fi zis ce-as fi zis
paznicului strategic
scrisul muzeu vizibilitate orbeniei
paznicul Nitelostoi muzeolog
un milion de oameni un milion de copaci
sunt mândru de paznicul personaj
asta ne-o fi soarta unora sã ne
enervãm preopinentul când nici
nevoie unul de altul n-am avea
alta decât sã ne coalizãm contra noastrã
nici în dodii
nici în India
în Sibiu cu
pazã cãlare
impulsul
mortilor
opozitivi
paznicul
plictisul
cetitorului
externist
culturist
textul
neamtului
fãrã
Cioran
frig luminos
numai pânze
bastioanele
de pe Cibin
povestea paznicului Tolstoi
mort si înviat mama
iehovistã dupã asemãnare
din tren în ambigen
Georges din Rennes rinichi
pitesteanca aer închis
trofee masca mea a înverzit sus
cu ea ceas albit în floare
pe câte ne-or nimeri si cine
azi sã scãpãm ghiort m-a
înghitit m-a braconat din
spate suntem ubicue vrem
sã murim vânate spre
lauda noastrã a ochiului
si penei amestec de crimã
si eliberare la alegere
n-om fi vânat din nastere
ne-om vâna om uzurpa
fiarele cãprioarele sub
mascã poligon ne drãmuim
sub Fuji prin Sibiu
dupã ce plecarã vânãtorii
am delegat si dintre noi
sã ne termine ne-am
mai decimat si însine cã
nu zice natii alea pe
cãutate cu jurii gale
cum nu ne dorim decât sã
fim vânati peste rând
sã scãpãm de nedreptatea
singura e vânãtoare
ne împuscã trebuitorii
ne lasã si în viatã vai
cât sã-i rontãim
simplul instinct de a te lãsa fârsit
fârsind câte un pic dacã te si
redistribui în alt animal avatar
îngurgitate clante ce-oti zice
muzicã stiutã plictisul îl vãd
în dreapta mea mã duc la
catedralã înaintez spre sfinti
voi si intra catapeteasma
sã mã împuste în post pregãtit
cu dulcele în mãruntaie
cerul sã ne vâneze în el
stingându-ne un balet
vânãtoresc animale
vânând mãsti pe oameni
nemascati îmblânzitori
voi ce suflet
crãuniti
spre Tiresias
între coloane
paznicii
în linie
la temelia
vânãtorii
mãturã
cadavrele
mãstilor
garoiule
când si
ibsenienii
ni se mascarã
sã piarã
doar paznicul
acum la Astra
c-a fost si domnu’
presedinte
în miezul
zilei
sã rãmânem
restaurare
dharma
lentoarea
contemplãrii
de paznic
recunoastere
din tinerete
din India
si retro
cobori
avatar
muntii
mai repede
mama si
paznicul
ne mai putem
pierde
omul
se ridicã
pe vârfuri
degeaba
paznicul
i-a fost
client
la tuicã
musca
pe perete
bãieti
si fete
dusi
întorsi
brâncusieni
în Gorj
paznic
Tolstoi
rachiu
în buduroi
lemurian
alexandrin
Jean
Racine
pe tale pe hududoi
sã vã faceti trei din doi
meargã moara pe mãlai
l’al botezului alai
din Pârcioagã doi si gemeni
cu noi sã ni te asemeni
uite sorã mielele
în copaci nuielele
nu le mânce Pastele
ci le cânte broastele
vom trage-n jos pe mal frumos
a te distra pânã la os
din mos strãos a-ti vorovi
de mortii ce au fost si vii
nu te mãnânc nu sorb adânc
mi-e mutã saua de oblânc
sã nu întârzii pe Izlaz
când va seca spre tãu si iaz
ne vom încrucisa cuvinte
cum face-o natie pe dinte
pendinte nu s-o mai uza
de Cuza nu te-oi meduza
n-am temã torpilatã bine-ar poc
pe drumul lui Ulise-n iad pe foc
azi mã uitai nemuritoare
în porci nemaitransformatoare
cum as traduce ca spãlãri
pe râu masinile cãlãri
am rânduit pãrintosie
în postul si cu voiosie
ba tocmai trist a o lua
mai razna ca la mama mea
a renunta a reveriei
douã imaculãri Mariei
harfa d’Orfeu
apãsatã de smeu
cumsecade
ne dãm bade
pe voi înverziti
printre veveriti
pãgâna cu ochi mari
mãiastrã indorari
am si vorbit asearã
cum ajungeam în garã
pe senzationale
brãtãri bumerangale
cum hotul dintre gratii
aratã spre Istrati
scris pe mormânt Brâncusi
cosonii în arcus
n-as divulga în prozã
rãzboiul de o rozã
quoi tandis que Neron s’abandonne au sommeil
faut-il que vous veniez attendre son reveil?
mai putem
mai putem noi încã sã fim crestini
nu numai cã putem dar nu putem
sub pedeapsã cu moartea sã nu fim
neantul iatã ce mã otrãveste nu este
si deodatã îmi spune iatã-mã
oribila fatã a ceea ce nu este
Dumnezeu permite ca natiunile
sã se pedepseascã unele pe altele
pentru dispretul cu care ele l-au tratat
oamenii sunt cei care fac zeii
si le împrumutã vesmintele lor
vocea lor si formele lor
fericirea în libertatea de a-si pierde dusmanii
de a-i ruina, de a-i izgoni
de a-i fi pedepsit la moarte
reuni un mare numãr de muzicieni
si dãdu foc corãbiilor
în sunetul instrumentelor
senatul a ordonat construirea unui templu
pentru Venus Verticordia
Venus care întoarce inimile spre bine.
nici artã divinã nici stiintã umanã
sunt niste impudenti
pe care îi apasã foamea
acest infern nu este decât o inventie a poetilor
moartea ne redã linistii somnului
de care ne bucurãm înaintea nasterii
acum îndurãm clamitãtile unei pãci lungi
mai redutabilã decât spada
lumea învinsã ne dã viciile sale
aceastã umilire voluntarã a lui Cezar
nu este ea un vag si îndepãrtat ecou care
aminteste umilirea omului de pe cruce
monoteismul primitiv în cetate
politeismul în imperiu necentru
se transformã în scepticism ateu
lui Cezar August
fiul al zeului
Iulius Cezar
în toate aceste spectacole era vorba
mai ales de aceste probleme
ale celeilalte vieti
aceastã persistentã a vietii aceastã
existentã a celuilalt mormânt
misterele le arãtau
nu teologii nu filosofii erau
agenti sincretismului religios
roman ci soldatii
Capitoliul
o capelã
a lui Isis
cã Jupiter
impunea
abstinente
Pretextatus
hierofant
al lui Hecate
a primit
botezul sângelui
lui Mithra
din unirea sacrã a Persefonei
si a tatãlui ei Zeus
se naste Dionysios-Zagreus
suferintele si învierea lui Zagreus
ca o promisiune de imortalitate
preafericitã dupã suferintele vietii
din mitul lui Zagreus
doctrina pãcatului
originar si a mântuirii
titanii ucigasi ai
lui Zagreus sunt
strãmosii umanitãtii
Zeus îi trãzneste si
din cenusa lor
au iesit primii oameni
umanitatea
pângãritã
prin vechea crimã
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu