Gheorghe Constantin Nistoroiu
„Sunt conştient de natura
mesianică a Credinţei ortodoxe şi vreau să
slujesc acestei Credinţe în mod desăvârşit până
la moartea mea. Îi iubesc pe oameni şi, pentru
mântuirea lor, urmez drumul Crucii”.
(Sfântul Valeriu Gafencu)
Zorii
primăverii anului 1953 a adus
familiei de munteni creştini din Vlaşca, Alexandru şi Georgeta-Elisabeta, un
Mărţişor divin, un suflet cu har: pruncul Gabriel. Toată copilăria sa a fost o Dumbravă minunată a bucuriei. Educaţia
i-a fost călăuzită de fiinţele cele mai dragi: Mama şi Bunica-Dăscăliţele de
mare vocaţie, care i-au sădit în suflet dorul de Dumnezeu, de ţară şi de carte.
Ca elev şi
student a fost eminent, dar a avut şi privilegiul unor Dascăli minunaţi, precum
şi spiritul tatălui-scriitor care a ars pentru el toată viaţa.
Cunoscut sub
pseudonimul literar Al. T. Drăgănescu,
tatăl său ne mărturiseşte: „Aşa cum îl ştiu pe Gabi din primele clipe
conştiente ale vieţii sale şi din toţi anii în care a scris şi a publicat, îşi
dorea o Românie cunoscută în lume, o Românie în care scriitorii să ocupe locul
ce-l merită. O Românie liberă-aşa cum istoria străveche o atestă”.
(Artur Silvestri. Aşa cum l-am cunoscut. Vol. 1, Ed. Carpathia, 2010, p. 234)
Tinereţea
petrecută la Revista Luceafărul
alături de bunii săi colegi de litere, de condei, consacraţi, l-au umplut de
lumină, de bunătate, de farmec, de ambiţie, de mărinimie, uneori de tristeţe,
de succes, de curaj, de rafinament, de bucurie, de responsabilitate, dar şi de
dor şi cinstire pentru Marele său Neam.
Măreţia unui
Om ales înfloreşte din aura Chipului în care se reflectă harul Duhului Sfânt
prin care odrăslesc virtuţiile morale
ale Asemănării întru Atotcreator, prin mireasma îndumnezeirii sale: din
Adevărul lui Dumnezeu spre slava Neamului Dacoromân, din sânul poporului spre
sufletul său, din conştiinţa Naţiunii spre raţiunea sa, din credinţa
Străbunilor spre nădejdea sa, din jertfa Strămoşilor spre dragostea sa, din
înţelepciunea Logosului divin spre darul său creator, din Milosârdia Fecioarei
spre frumuseţea Patriei dragi, din Răscumpărarea Mântuitorului Hristos spre
învierea vieţii în cadrul Cetei Alese:
„Viaţa
noastră nu a fost făcută ca să ne plângem şi ca să ne gândim, precum cei ce
aduc prigoana, răul şi destrămarea, la toate cele trecătoare, ea ni s-a dat ca
să ne străduim să devenim, în felul nostru, model şi exemplu, iar numele bun şi
fapta bună, oricât ar fi, în proporţie, de măruntă şi oricât de indefinită,
sunt cele ce ne vor salva de la uitare şi de la Moartea Definitivă. Noi am
aflat – câteodată fără să avem nevoie de cuvinte, căci poate doar ni s-a şoptit
sau există în tiparul ce ne-a făcut posibili-că dincolo de lumile amestecate ce
ne înconjoară, există şi stăruieşte o Românie Tainică, de unde am ieşit la o
vreme şi unde ne vom întoarce şi noi, la o vreme, adormind până când suna-vor
trâmbiţele Judecăţii de Apoi. În acea lume sunt toţi cei despre care, în şoaptă
sau în gând, facem adesea pomenire, căci sunt Părinţii noştri, oameni buni...”
(Artur Silvestri. Aşa cum l-am cunoscut. Vol. 1, Ed. Carpatia, 2010, p. 17)
Prietenul drag
care l-a vegheat, l-a alinat, l-a alintat, l-a încurajat, l-a sprijinit, l-a
iubit, Mariana Brăescu-Silvestri îi ţine permanent aprinsă candela sufletului
lui: „Cu
eforturi sisife se străduia să înlăture uriaşa stâncă a nepăsării, a delăsării,
a ignorării valorilor naţionale, a deznădejdii marginalizaţilor oricât de
valoroşi, a căror vină nu era decât aceea că nu făceau parte din corul corect
politic indiferent faţă de cine, indiferent faţă de ce moment. Artur Silvestri
s-a stins ca un martir, ca un călugăr laic care îşi luase de bună voie asupra
sa povara greşelilor timpului său şi sub această povară care până la urmă l-a
strivit, încerca îndreptarea”. (Artur Silvestri-Fapta Culturală. Ed.
Carpathia, 2009, p. 8)
Nu, Doamnă
Mariana Silvestri, Stânca nu l-a strivit, fiindcă el, Artur, devenise muntele unde sălăşluia Călugărul Gabriel, cu spiritul, cu harul, cu lumina, cu ruga şi cu
dăruirea sa, slujind Faptele Mari ale Omului Mare într-o Dacie Mare, şi
îndemnându-ne pe noi Ucenicii lui să-l cinstim, să-l preţuim şi să le continuăm
permanent cu demnitate şi onoare în Duhul Ortodoxiei strămoşeşti.
Un alt fiu al Daciei Mari, scriitorul Ion Marin Almăjan l-a surprins pe Artur Silvestri îmbrăţişat de Neam în
aura de: „mare patriot şi cărturar român, scriitor, filosof al culturii, editor
şi publicist de elită, creatorul reţelei de publicaţii electronice INTERMUNDUS Media”. (ibid. p. 24)
În comuniunea
cu harul hristic, omul creştin îşi defineşte esenţa sa ortodoxă slăvind:
adorarea lui Dumnezeu, cinstirea pentru Înaintaşi cei Mari, recunoştiinţa
Elitelor spiritual-religioase, flacăra comuniunii întru iubire, mireasma
misiunii întru adevăr, vocaţia alegerii în lumina crezului şi autoritatea
conducerii de aţi asuma jertfa, vrednicia şi responsabilitatea întru zidirea
Panteonului sacru al Neamului nostru: „Pentru mine, care trăiesc numai ca să scriu,
toate aceste simţăminte se răsfrâng în năzuinţa de a mai face să existe încă o
carte şi încă una, şi încă una. Iar faptul însuşi că acestea se nasc
echivalează cu încredinţarea unei datorii ce s-a îndeplinit în felul ei, oricât
de puţin semnificativ, căci important ar fi, până la urmă, că ele vor exista.
Şi mai mult ca sigur că vor face bine cuiva, cândva, într-un loc oarecare de pe
Pământ”. (ibid. p. 27)
Scoborâtor din
zenitul demnităţii zamolxiene protostrăbune, Gabriel Artur Silvesti a re-aprins prin suferinţa, jertfa şi
dăruirea sa pentru cultul şi cultura Neamului, flacăra în „Constelaţia Luceafărului”, în care să strălucească permanent şi
dumnezeieşte Icoana României Tainice.
Un fiu
strălucit al Naţiunii noastre, un trăitor profund al Bisericii celei Una, un
ctitor de suflete, profesorul şi doctorul Pavel
Chirilă, făcând radiogafia spirituală a Neamului se raporterază şi el şi ne
raportează şi pe noi ce-i responsabili şi asumaţi hristic ca trăire, la o Românie Tainică, la o Românie Mistică: „Totuşi, România are încă un destin imprevizibil, datorită celui mai
mare număr de biserici şi mănăstiri construite şi raportate la numărul de
locuitori, faţă de alte ţări europene, datorită numărului mare de martiri din
închisori, datorită pustnicilor care există în România (chiar mai mult decât
cred ierarhii) şi care trăiesc în asceză maximă, dându-şi viaţa Mântuitorului
în post şi rugăciune, datorită unor creştini simpli-marele anonim-care umplu
bisericile Duminica, datorită unor preoţi săraci care liturghisesc cu bucurie
şi fără cârtire în parohiile lor”. (Prof. Univ. Dr. Pavel Chirilă-Întâmplări
din Biserică şi Spital. Dialog consemnat de Răzvan Codrescu. Ed. Christiana,
Bucureşti, 2014, p. 93)
Criticul
literar Nicolae Georgescu, un bun
prieten şi colaborator de seamă al eruditului filosof al culturii, releva
faptul că: „Artur Silvestri este unul dintre cei care au conştientizat, au
individualizat un curent de idei, un grup alcătuit din indivizi care uneori
nici nu se cunoşteau între ei. Este ceea ce, în sociologie, se numeşte o
şcoală de gândire: intelectuali răspândiţi pretutindeni care se regăsesc în
modul de a înţelege realitatea”. (ibid. p. 34)
Sub „Lampadarul Luceafărului” unde Gabriel Artur Silvestri a
aprins lumina în creaţia multor scriitori aflaţi sub vremea Orizonturilor
roşii, asupra sa s-a abătut taifunul
autocroniştilor, al paradoxului: cărţile lui trudite cu migală, cu bună
întocmire, rămân nepublicate mult timp.
Gabriel Artur Silvestri-unul dintre descălecătorii protocronismului culturii
vechi creştine şi a celei clasice valoroase a bătătorit potecile istoriei
scotocind după chipurile luminate ale Elitei Neamului Dacoromân acoperite de
lutul nepăsării, de negura uitării ori de îngroparea
de către pigmeii şi epigonii Literaturii române, recuperând
sau descoperind valorile nemuritoare ale spiritualităţii creştin ortodoxe, (cum
mărturiseşte eminescologul Theodor
Codreanu) ca: opera protoromânului Martinus de Bracara (sec. VI d. Hr.) sau
opera Voievodului Dobrogei-Ioancu (sec. XIV), s-a aplecat, asupra
Arhetipului Călugărilor sciţi, a sprijinit cercetările şi traducerea Codexului
Rohonczi de către Viorica Enăchiuc, a înfiinţat edituri şi publicaţii etc.
Toate acestea i-au adus multe prietenii, a format în jurul său o adevărată
mişcare naţională în cultură”. (ibid. p. 69)
Noul „Cristofor
Columb” al Noii Geografii
Literare, s-a regăsit pe sine în atitudinea creatoare îndrumându-şi paşii
către Biserica neamului ctitorind în chipul Mitropolitului Ardealului Antonie Plămădeală, Modelul Omului Mare: „În
lumea în care trăim (mărturiseşte Părintele Profesor Theodor Damian), unde valorile autentice se pierd pe zi ce
trece, unde meschinăria, vulgaritatea, învârteala şi alte atitudini asemenea
acestora sunt în plină ascensiunne, ideea de model în primul rând şi
apoi cea de om mare, îmi apar ca fiind imperative morale absolut
necesare azi, când societatea în care trăim este în derivă. Conceptul de
model al omului mare sună a fi menit să salveze o civilizaţie, fie că Artur a
intenţionat asta sau nu, fie că a spus-o şi deci a conştientizat-o, fie că doar
a intuit-o”. (ibid. p. 76)
Reputatul
sociolog, critic şi scriitor Adrian Dinu
Rachieru îl conturează pe Micul Călinescu astfel: „Cu gust semi-profetic, Artur Silvestri
palpa originismul cultural, umplea goluri, evidenţia <<orele
astrale>> şi răspunsul autohton”. (ibid. p. 96)
Dincolo de
jertfă şi iubire, într-un Peisaj
lăuntric al unor Galaxii paralele, poeta şi
prozatoarea Melania Cuc, brodează
chipul Maestrului: „Artur Silvestri avea caracter, avea cuvânt de onoare şi se bucura cu
adevărat să dăruiască, nu să primească... Veşnicirea lui este răspândită în
monadele pe care le-a împărţit ca un nabab prin toată România Tainică-o Ţară
care îi aparţine... Artur Silvestri a fost un semn de la Dumnezeu pentru a ne
demonstra că totul ţine de noi, de verticalitatea cu care privim lucrurile
esenţiale... S-a frânt ca o prescure, pentru noi, fiecare”. (
p.112-113, 125, 157)
Unul dintre
Marii Duhovnici şi Mărturisitori ai Ortodoxiei, pătimitor al prigoanelor şi
persecuţiilor atee din veacul al XX-lea,
Părintele Arhimandrit Arsenie Papacioc ne arată măsura trăirii creştinului
autentic, a ortodoxului mistico-ascetic prin excelenţă: „Nu este vorba de cum trăieşti,
ci ce trăieşti”, călăuzire care vine după îndemnul lăsat de unul dintre Stâlpii Bisericii lui Hristos, Sfântul Maxim Mărturisitorul (+662): „Rugându-vă să faceţi şi să lucraţi cele
bune tuturor oamenilor cu luare aminte, şi cu multă cercare, şi făcându-vă
tuturor toate, după cum are nevoie fiecare dintre voi”. (Arhimandrit
Arsenie Papacioc-Singur Ortodoxia, Constanţa, 205, p. 82, 96)
Binecunoscutul
istoric din Bremen-Germania, Viorel
Roman, clarifică lucrurile în simplitatea lor profundă: „România Tainică a lui Artur
Silvestri refuză în mod categoric formele fără fond, care domină şi astăzi
piaţa ideologică de la Porţile Orientului. Convins că nu trebuie să ne ploconim
pentru a avea dreptate, el căuta rădăcinile culturii şi civilizaţiei românilor
şi lupta pentru depăşirea superficialităţii şi a occidentalizării fără noimă a
ţării”. (ibid. p.130)
„Mulţi
oameni de cultură, artişti şi creatori (remarca renumitul medic şi
scriitor Dimitrie Grama), sunt
limitaţi de un egoism feroce şi de invidie şi tocmai aceste manifestări nefaste
Artur a încercat să le combată prin atitudinea sa altruist-superioară...M-a
impresionat mult la Artur dragostea lui faţă de originea şi istoria românilor
şi, ca o continuitate normală a acesteia, angajamentul lui în toate problemele
de păstrare şi afirmare a tot ceea ce este frumos şi bun la români”. (ibid.
p. 151)
Marele Pedagog
român Virgiliu Radulian. colaborator
şi susţinător al filosofului culturii,
conchidea că: „Artur Silvestri avea sentimentul responsabilităţii vremurilor ce le
trăim. Cred că a fost o făclie a contemporaneităţii noastre... A fost
întotdeauna drept şi demn, om luminos, credincios, optimist şi senin
sufleteşte, încrezător în puterea binelui şi a credinţei, smerit şi modest,
muncitor şi harnic, dăruit total cauzei românismului, a naţiei noastre... L-aş
compara cu Dimitrie Cantemir pentru spiritul lui enciclopedic, cu Eminescu
pentru forţa sentimentului şi cu oameni de ştiinţă ca George Emil Palade,
pentru asiduitatea studiului, a documentării...” (ibid. p. 158, 167)
Poetul,
eseistul şi jurnalistul Lucian Hetco-redactorul
şef al revistei Agero – Stuttgart –
Germania, consemna la rându-i: „Având conştiinţa nemărginirii, a
eternităţii, a tragismului intelectualului român, opera lui Artur Silvestri-şi
nu mă refer aici doar la cartea scrisă, ci în special la fapta Omului Mare ce a
fost-nu mai este astăzi nici tainică şi nicidecum ascunsă, ori de factură
dizidentă, ci este de acum înainte un punct de reper pentru orice intelectual
ce se respectă, chiar şi pentru cei ce i-au purtat sâmbetele”. (ibid.
p. 175)
Poeta şi
prozatoarea creştină Mariana Gurza,
îl surprinde pe Artur în nimbul său mistic:
„Avem nevoie de o <<hrană a
spiritului>> şi Artur Silvestri a înţeles acest lucru. Într-o lume în
care criza morală se adânceşte, dânsul a vrut să ne pregătească pentru
suflet... Îl vedeam în noapte ca pe un călugăr venit din altă lume, aplecat
spre cărţi vechi, spre chipuri domneşti ce au făcut istorie. O minte luminată
ce încerca să vadă dincolo de noi, viaţa. Era ca o rugăciune în noapte pentru
noi care trudeam în <<grădina>> sa. O voce puternică, un suflet
cald, o modestie neînţeleasă decât la schiturile din munţi. Parcă începusem din
nou să învăţ să merg, să văd, să citesc. Se crease o armonie a clipei care este
unică. Eram mereu elevă în faţa dascălului gata să beau din apa fântânii plină
de înţelepciune. Dragostea de neam, de ţară şi de loc mi le puteam exprima. Am
putut să mă întorc în timp, pentru a vedea drumul moşilor mei marcaţi de
trecerea timpului. Mereu găseam elemente comune. Ceva dincolo de om, dincolo de
spaţiu şi timp... Întâlnirea mea cu Artur Silvestri a fost un dar de la
Dumnezeu... A <<zidit>> ceva în noi, a înveşmântat
<<cetatea>> în straie ale biruinţei”.(Artur Silvestri-Aşa
cum l-am cunoscut, op. cit. p. 201; Mărturii tulburătoare, Carpathia, 2009, p.
155-156)
Cunoscutul
eminescolog şi poet Teofil Răchiţeanu referindu-se
la lupta, elanul, zelul, buna credinţă şi conştiinţa de foc a Dacului
ce ardea pentru Neam, pentru veşnicie afirmă: „Artur Silvestri a fost un om cu
idei mari, o personalitate complexă, din stirpea marilor noştri enciclopedişti,
de tipul lui Haşdeu, Pârvan sau Eliade”. (Op. cit. p. 206)
Torţa
spiritului, vehemenţa luptei pentru cinste, dreptate, creştinism, onoare,
adevăr, demnitate şi locul arhimeritoriu al Naţiei noastre în lumea Culturii
ortodoxe universale, convingerea în puterea harului sfânt care nu i s-a luat
Neamului drag, l-a angajat pe Românul Gabriel Artur Silvestri la o
responsabilitate moral-religioasă prea înaltă, cât divinul Cehlău. Nu
întâmplător Artur era fascinat şi mândru de acest Kogaion dac al nemuririi
noastre.
„Scrierile
sale, mărturiseşte scriitoarea noastră româncă din Canada-Elena Buică, adevărate
străfulgerări de idei cu înţelesuri adânci în care binele este înfrăţit cu
frumosul, impresionează şi prin demnitatea mesajului.
A
fost un om profund religios. Religia a fost axa scrierilor şi a vieţii sale”.
(ibid. p. 208)
Eseista şi
poeta Maia Cristea-Vieru ne îndeamnă
să-l îmbrăţişăm pe Artur Silvestri ca
fiind: „a fost şi va rămâne un far, unul
dintre cele mai minunate modele umane ale acestei epoci, în care tocmai modelele şi caracterele
lipsesc”. (ibid. p. 216)
Ca o mlădiere
a spiritului, Gabriel înflorea în oamenii pe care şi-i alegea cu migală, cu
dorire, cu duh, îi sădea apoi în sufletul său pentru a înmiresma Marea Grădină
a Maicii Domnului nostru.
Gabriel Artur Silvestri era conştient
că Neamul nostru care făcea parte din prima Familie a lumii, din Zorii
Creaţiei, binecuvântată de Bunul Dumnezeu prin înseşi numele care i le-a dat: pelasg, trac, scit, bes, agatârş, get, ilir,
dac, român, nume care a odrăslit în întreaga
omenire, re-nume care a cunoscut cel
dintâi Scrisul, Cultura, Monoteismul, Monahismul, Mistica isihastă,
Înţelepciunea Bătrânilor, Sibilele-profetese, Sihaştrii şi Schivnicele
nemuritoare nu putea deci, să nu
aibă Tezaurul Izvoarelor sale scrise, chiar dacă nemurirea sălăşluia pururea în
faptele măreţe ale Marilor Daci.
Bunul Dumnezeu-Ziditorul a toate ne-a
hărăzit ca Neam o Aură specială, cu harismele ei divine, deosebite de alte
naţii şi anume: Autoritatea demnităţii spiritului ca apoteoză Domnească, de a conduce,
de a călăuzi, de a dobândi iubirea dumnezeiască şi de a o împărţi tuturor. Nu
aveam nevoie să devenim imperiu ca să o demonstrăm sau să o certificăm în
scris. Trebuia doar să ne păstrăm fidelitatea faţă de Atotcreatorul, menirea şi
dăruirea noastră în lume.
Măreţia
noastră spirituală era atât de înaltă în omenire, încât ar fi fost dezonorant
pentru Noi să râvnim la orice, altceva sau la oricine, altcineva.
Aleşii Fii ai
Daciei Mari-iluştrii traco-dacologi şi urmaşii urmaşilor lor, începând cu: Hestia,
Zamolxis, Orfeu, Burebista, Deceneu, Decebal, Socrate, Herodot, Sfinţii
Apostoli: Andrei, Pavel, Ioan, Filip, Marcu, Matei, Luca; Marii sfinţi Părinţi
şi Împăraţi: Ioan Gură de Aur, Vasile cel Mare, Grigorie de Nazianz, Nicolae de
Mira-Lichiei, Sf. M. Mc. Gheorghe, Sf. M. Mc. Dimitrie, Sf. M. Mc. Mina, Sf. M.
Mc. Pantelimon, Maxim Mărturisitorul, Ioan Damaschin, Ioan Casian, Gherman,
Timotei I, Alexandru Macedon, Constantin cel Mare, Teodosie cel Mare, Justinian
cel Mare, Heraclius, Asan I, Petru şi Ioniţă Caloian-Asan; Marii Voievozi:
Mircea cel Bătrân, Neagoe Basarab, Vlad Ţepeş, Ştefan cel Mare, Petru Cercel,
Mihai Viteazul, Şerban Cantacuzino, Constantin Brâncoveanu, Dimitrie Cantemir,
Tudor Vladimirescu, Nicolae Mavrocordat, Grigore al III-lea Ghica, Regina
Maria, Prinţii: Nicolae I, Alexandru Ghica, Alexandru Cantacuzino, Gheorghe
Cantacuzino-Grănicerul, Mihail Sturdza, Gheorghe Brătianu, prinţesa
Ileana-Maica Alexandra; Ierarhii de seamă: Niceta de Remesiana, Nicolae Olahus,
Andrei Şaguna, Varlaam, Dosoftei, Antim Ivireanu, Melchisedec Ştefănescu,
Visarion Puiu, Gurie Grosu, Bartolomeu Stănescu, Efrem Enăchescu, Irineu
Mihălcescu, Justinian Marina, Nestor Vornicescu şi toţi ceilalţi dimpreună cu
dânşii, trăitori şi jertfitori ; Marii cărturari, pedagogi, poeţi, filosofi,
istorici, artişti şi preoţi: Xenopol, Haşdeu, Nicolae Densuşianu, Gheorghe
Lazăr, Mihail Eminescu, Mihail Kogălniceanu, Nicolae Paulescu, Vasile Pârvan,
Al. Papiu Ilarian, Gheorghe Manu, Corneliu Z. Codreanu, Ion I. Moţa, Vasile
Marin, Nicoleta Nicolescu, Valeriu Gafencu, Radu Gyr, Nichifor Crainic, Ioan
Ianolide, Ion Banea, George Uscătescu, Horia Sima, Vasile Cristescu, Ion
Nistor, Ioan Lupaş, Ion Moga, Ştefan Pascu, Dan. Rădulescu-Weg, D.D. Roşca,
Constantin Papanace, P.P.Panaitescu, Simion Bărnuţiu, Simion Mehedinţi, Ciprian
Porumbescu, Constantin Brâncuşi, Maria Tănase, George Enescu, C.
Rădulescu-Motru, Faust Brădescu, Romulus Vulcănescu, Mircea Nicolau, Iordache
Nicoară, Traian Golea, Dimitrie Găzdaru, Ion Claudian, Constantin Gane, Silviu
Dragomir, Iuliu Moldovan, Platon Chirnoagă, Aristide Zdru, Dan Botta, Gh.
Buzatu, Traian Cotigă, Gheorghe Furdui, Mircea Dumitrescu, Alexandru Popşor,
Mircea Morărăscu, Gheorghe Grecu, Gheorghe Jijie, Zaharia Marineasa, Sf.
Nicodim de la Tismana, Diac. Coresi, Pr.
Dumitru Bălaşa, Pr. Dimitrie Bejan, Pr. Ilie Imbrescu, Pr. Ilarion Felea, Pr.
Vasile Ţepordei, Pr. Sergiu Roşca, Ierom. Gheorghe Ghelasie, Pr. Constantin
Galeriu, Pr. Gheorghe Calciu-Dumitreasa, Arhim. Arsenie Boca, Arhim. Arsenie
Papacioc, Pr. Vasile şi Haralambie Vasilache, Ierom. Victor Bliţ, Nicolae
Gaiţă, Dimitrie-Ciolanu, Antonie Grigoraş, Stavrofora Nectaria, Stavrof.
Nicodima Vasilache, Stavrof. Veronica Gurău, Maica Mihaela Portase, Maica
Mihaela Iordache, Arhim. Nil Dorobanţu, Arhim. Nicodim Măndiţă, Arhim Mina
Dobzeu, Arhim. Iustin Pârvu, Pr. Vasile Boldeanu, Pr. Constantin Sârbu, Pr.
Ioan Glăjar, Arhim. Ioanichie Bălan, Ieroschimonahul Daniill Tudor, Teodor M.
Popescu, Nae Ionescu, Mircea Eliade, Mircea Vulcănescu, Ovidiu Găină, Ovidiu
Papadima, Ioan Petru Culianu, Petre Ţuţea, Ernest Bernea, Vasile Băncilă, Radu
Mărculescu, Vladimir Dumitrescu, Vasile Conta, Ilariu Dobridor, Lucian Blaga, Vasile
Voiculescu, Pan. Vizirescu, Sextil Puşcariu, Gherghe Sofronie, Aurelian şi
Traian Ionaşcu, Emil şi Iuliu Haţieganu, Eugeniu Speranţia, Maica Teodosia
Zorica Laţcu, Anastasia Sica Popescu, Aron Cotruş, Ioan Alexandru, Vasile
Posteucă, Virgil Mateiaş, Virgil Maxim, Andrei Ciurunga, Dumitru Leontieş,
Octavian Goga, Mihai Rădulescu, Nicolae Stroescu-Stânişoară, Dan Lucinescu,
Monahul Ioasaf, Pr. Gheorghe Dincă, Demostene Andronescu, Gheorghe Iscru, Ioan
Scurtu, Radu Teodoru, Ion Vlăducă, Gh. Jipa Rotaru, Marin Naidim, Cornel
Bîrsan, Dragoş Vasile Pâslaru, Mircea Platon, Tudor V. Cucu, Petre C. Baciu,
Ion Coja, Ilie Tudor, Dan Puric, Aspazia Oţel- Petrescu, Dinu Zamfirescu,
Vasile Parizescu, Vasile Danion, Pavel Chirilă, Costion Nicolescu, Răzvan
Codrescu, Sorin Dumitrescu, Viorica Enăchiuc, Alexandru Nemoianu, George Roca,
Gheorghe Şeitan, Adrian Botez, Pr. Mihai Andrei Aldea, Gabriel Boholţ, Mugur
Vasiliu, Theodor Codreanu, Ion Măldărescu, Radu Mihai Crişan, Ben Todică, Radu
Botiş, Dimitrie Grama, Florentin Smarandache, Ioan Miclău, Mariana Gurza,
Aurelia Satcău, Dumitru Ionescu, Marius Finca, Maica Onufria Codreanu, Maica
Gregoria, Vasile Manea şi atâţia alţii la fel de Mari, Mărturisitori şi
Martiri, ştiau şi ştiu de marele atentat al Apusului, al Ocultei, care a
încercat să frângă spiritul nemuritor al Daciei Mari, prin distrugerea
Izvoarelor scrise care, atestau identitatea, cultura şi continuitatea
spirituală a Neamului nostru Dacoromân, scăpând de la pieire doar părticele de
fragmente împrăştiate în vasta operă clasică a omenirii.
Duşmanii
din lăuntru şi din afară au distrus cea mai mare parte a izvoarelor scrise, dar
geniile, eroii, martirii, cuvioşii şi sfinţii au mărturia Neamului scrisă în
ceruri, unde cei răi nu pot niciodată ajunge.
Marele General,
om de ştiinţă, scriitor, pictor Vasile
Parizescu i-a conturat cu mult sârg şi căldură sufletească
portretul-icoană: „A strâns bucurie cu bucurie, fericire cu fericire, lacrimă cu lacrimă
şi le-a prins în sufletul său dogoritor, însetat şi luminat ca izvoarele unui
fluviu şi ca strălucirea unui răsărit, într-un ocean de ceruri, într-un
imposibil finit al infinitului şi, toate, nu mărgăritare, nu diamante, nu
stele, ci pământeşti împliniri, de la începuturi şi până departe, încoace, spre
zilele şi timpurile noastre de oameni modeşti în aparenţă, dar cu suflete şi
minţi luminate, oameni care au reuşit să strângă şirurile gândurilor scăpate,
ca prin minune, din subconştientul lor, în istorii şi creaţii ale semenilor din
moşi-strămoşi aflaţi pe meleagurile Grădinii Maicii Domnului.
A
strâns cu migală, ardoare şi răbdare toate gândurile bune legate de creaţia
poporului nostru, de patrimoniul lui, de esenţa rădăcinilor lui şi de inima
istoriei lui zbuciumate, pline de biruinţe nemaiîntâlnite în alte istorii, dar,
din păcate, nescrise şi neştiute decât din rarele impresii cuprinse în marile
cronici şi documente aşternute de puţinele personalităţi străine, care, cu
multă dreptate în suflet, nu se temeau să scrie despre acel neam ce ocupa
teritoriul de la Nistru până la Tisa şi spre nord ceva, şi spre sud mai mult,
şi care întindea simbolica horă a sacrificiului propriu, pentru a stăvili
năvala hoardelor sângeroase cu suflete crude de diavol.
A
strâns cu pasiune, cu grijă de părinte, cu grijă de apostol, toate rândurile
scrise de alţii-mari oameni dotaţi şi patrioţi-publicându-le unde reuşea, cu
sacrificiul său material, numai şi numai să nu se piardă acele pietre preţioase
ale românismului, ale noastre, ale tuturora şi care compuneau patrimoniul sfânt
al oamenilor născuţi pe aceste meleaguri de peste douăzeci de secole-cunoscând
matematic ce va fi în viitor, că naţiunea noastră nu va dispărea şi că acesteia
trebuie să-i rămână simbolica avere, clădită împreună cu ceilalţi, şi de el-de
acel om care, cu eforturile minţii sale şi-a transcris pe foaia albă,
neştiutoare, valoarea scriiturii ce se va aşterne, înnegrid-o cu semnele venite
de undeva, de un <<undeva>> neştiut, transmis de Unica voinţă
Dumnezeiască celui ales pentru a întregi patrimoniul cu peste 200 de cercetări
şi studii de istorie literară română, cu peste 50 de cărţi şi mai mult de 2 500
articole de promovare a culturii”.
(Aşa cum l-am cunoscut. Op. cit. p. 98-99)
Dimensiunea
spiritului său multidimensional prin binecuvântarea şi harul Logosului l-a
concretizat în ctitor al Culturii dacoromâne, conferindu-i autoritatea
misionară de Apostol al spiritualităţii.
Omul de
creaţie: Dascălul, Geniul, Duhovnicul, Sfântul, potriveşte, făptuieşte şi
înnoieşte sensul spiritual al Culturii Naţiei sale, dându-i măreţia, funcţiunea
şi dimensiunea unei ordini superioare universale: „În acest fel, sublinia
Marele filosof creştin Ernest Bernea, a făptui înseamnă a fi activ interior, a
rodi pe calea credinţei şi dragostei, înseamnă creaţie.
Fapta
în înţeles de colaborare a omului la opera lui Dumnezeu este legată de sensul
adânc şi permanent al trecerii omului prin lumea aceasta.
Omului
nu-i este îndeajuns să cunoască cuvântul lui Dumnezeu, nu-i este îndeajuns să
aibă credinţă şi să de-a ascultare înnoirii, ci trebuie să lucreze neobosit, să
fie <<un împlinitor cu fapta>>”. (Ernest Bernea, Îndemn la
simplitate. Ed. Vremea, Bucureşti, 2006, p. 56)
Urmând Calea
care strălumina Modelul omului mare, Gabriel Artur Silvestri a mers până la
capăt, redându-ne şi înfiindu-ne Frumuseţii României creştine cunoscute
şi necunoscute în toată splendoarea ei: „Aşadar, precum o ţară are bogăţii naturale,
spune marele Fiu creştin ortodox al României Tainice Dan Puric, tot aşa are şi bogăţii sufleteşti. Iar aceste bogăţii sufleteşti care
ţâşnesc la suprafaţă în credinţa, tradiţia şi cultura şi în final, în spiritualitatea unui neam,
dau sens acestui popor în lume. Lovind în ele înseamnă că vrei să-l scoţi din
istorie. Haideţi să ne luăm libertatea să le apărăm! Căci ce sunt, în ultimă instanţă,
credinţa, tradiţia şi cultura noastră, dacă nu acele neclintiri sufleteşti de
care ne-am agăţat disperaţi la vreme de furtună!?
Ele
sunt acele rosturi adânc izbăvitoare care ne-au refuzat virtutea de a rezista
politic la suprafaţă, în văzul lumii, pentru a ne dărui vocaţia strămoşească de
a dăinui ca neam, pe dedesubt, în văzul lui Dumnezeu”. (Dan
Puric-Suflet românesc. Bucureşti, 2013, p. 130)
În ceea ce mă
priveşte mărturisesc că personal nu l-am cunoscut pe Gabriel Artur Silvestri-Părintele
meu spiritual în Taina vocaţiei scrisului.
În sihăstria
mea din Cetatea lui Bucur, comunicam
în taină cu Dumnezeu, cu Neamul meu şi cu poporul drept măritor creştin prin
adorarea Mântuitorului, prin supravenerarea Maicii Domnului, prin aleasa
venerarea a Sfinţilor şi Martirilor, prin căutarea şi cunoaşterea
Mărturisitorilor aflaţi în viaţă şi prin ei, a celor urcaţi la ceruri, prin
cinstirea Marilor înaintaşi de pe fiecare treaptă de misiune, vocaţie, jertfire
şi slujire a Neamului şi a lui Dumnezeu.
Referirile
mele în scris, în manuscris, despre diversitatea lucrurilor şi a esenţelor lor,
însumau cca. 3000 de pagini, după 30 de ani de informare, de căutare, de
selectare a valorii, de găsire, de aflare a tuturor lucrurilor care sunt
circumscrise Lui, în şi prin Hristos, manuscrise în stare latentă, spontană,
puse la dospit poate, dar sub sigiliul smereniei.
Numai că,
Dumnezeu a vrut altfel: l-a hărăzit pe ArturSilvestri să mă caute...
De fapt
înainte ca Artur să purceadă la drum în aflarea mea, eu deja plecasem mai de
mult în calea sa, prin interferenţa şi comuniunea cu multe locuri şi
personalităţi pe care Dacul Gabriel
Silvestri le-a îmbrăţişat cu căldură şi suflet.
Ceea ce pot
spune în încheierea acestei prime părţi a studiului, responsabilităţii şi
mărturisirii mele de credinţă ortodoxă-literară este următorul lucru:
Gabriel Artur Silvestri este permanent cu
noi, alături de Marii Luminători ai Neamului nostru ortodox dacoromân,
veghindu-ne, călăuzindu-ne, îndrumându-ne şi bucurându-se de bucuria noastră
care se răspândeşte în tot mai mulţi Ucenici ai spiritului filocalic biruitor.
Bunul Dumnezeu să-i mântuiască sufletul. Amin!
Ciclul: Filocalia Suferinţei şi a Jertfei
(Brusturi-Neamț, 30 noiembrie
2014 - Sfântul Apostol Andrei)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu