DOINELE
MELE, de ADRIAN
BOTEZ
Adrian
Botez este un poet incomod şi original. Scrie poezie de multă vreme, a publicat
numeroase volume dense, cu mesaj. Poezia este un mod de viaţă, un loc unde el
pune în lumină o viziune proprie.
În
cartea Doinele mele*, apărută la
Editura Rafet, în anul 2019, el îşi aşează cuvintele în palma cititorului,
lămurind o bună parte din tot ce petrece cu fiecare, cu tot ce se întâmplă în
lume. Viziunea este una de ansamblu, poezia aducând tuşele necesare, pentru a
evidenţia căderea istoriei în superficialitate, durerea schimbării de la o
epocă la alta, loviturile primite de mintea omului, în plină mişcare, pe trecerea
de pietoni. El lansează şi un avertisment, teama de un final incomod a lumii este
persistentă. Căderea se simte în fiinţa omului, o boală devine viaţa trăită într-un stil aleatoriu.
Volumul
este structurat pe mai multe nivele, autorul fiind atent la mesajul general al
cărţii:
1. Doinele mele;
2. Lume, lume;
3. Poeţilor doinei, în veşnicie;
4. Epilog.
La
finalul cărţii, avem o scurtă biobibliografie a poetului, o personalitate
complexă şi dedicată a literaturii de azi, cu un titlu expresiv: Cine este Adrian Botez?
Răspunsul
vine, în principal, din lectura poemelor prezente.
Titlul
volumului este deschis, autorul face trimitere la influenţele folclorului
asupra poeziei sale, la sinceritate, la totala deschidere faţă de problemele
spirituale ale cititorului şi ale lumii. Partea spirituală domină poezia, un
dor special, după o lume pierdută, mătură cuvintele cu o iubire secretă, după
un Dumnezeu depărtat. O revoltă faţă de căderea în ruină a lumii, o reacţie de
suprasaturaţie faţă de acţiunea demonică, din viaţa oamenilor. O lume otrăvită
de superficialitate, de diletantism, de lipsa de cultură - se relevă din conţinutul
poemelor. Pe de altă parte, cultura poetului, un cărturar de ţinută, cu
proiecte proprii, cu dedicare pentru actul artistic, răzbate din volum. El nu
se joacă de-a poezia, mesajul are ceva din soliditatea unui demers religios. Misticul
are un loc aparte, versurile fiind potenţate de marile mituri ale lumii, de
legendele valahe bine structurate, de tainele creştine. Suferinţa domină cunoaşterea,
iubirea, revolta, cântecul de jale.
Valorile
spirituale domină peisajul poemelor, un romantism bine modelat de un realism
dur şi un existenţialism elegant fac, din fiecare poem, un ŢIPĂT. Lumea se mişcă într-un amurg temperat, un cântec de jale
atinge fiinţele, există o poartă a luminii, ceva de demult şi de departe, care
bântuie totul.
Lumea
este în evidentă cădere, resturile otrăvesc totul, până la stele, universul
pare că nu se mai susţine, este un frig universal, o toamnă întârziată în poeme
- ...şi, iată, GHILOTINA, în toiul
zăpezilor. Semnul revoltei celui integru în
faţa minciunii, a ipocriziei, a luării în posesie a întregii istorii, de
către omul căzut.
Pentru
Adrian Botez, Poetul este personajul vremurilor, el comunică, asemenea profeţilor,
în vârful picioarelor... - ...lumea
se blochează, în indivizi care nu mai ajung maturi. Personajul este Bătrânul poet tânăr (titlul unui poem)…
Umbrele
pun în evidenţă epilogul, unul al sfârşitului de lume, prezis de profeţi, de
gânditorii de toate religiile, de oamenii de ştiinţă. Este un secret care stă
în spatele sărbătorilor, poetul exclamă disperat: Ce lume ticăloasă oamenii-şi făcură! Şi, totuşi – mai
supravieţuieşte PATRIA, locul unde există saltul spre Hristos, spre
arhetipul integru, neatins de mizeria lumii. Moartea este învinsă de cântec,
de armonie, de starea de graţie.
În unele
poeme, Adrian Botez foloseşte cuvinte luate din activităţile zilnice, din
revoltele curente, din tristeţile provinciale. El le integrează în corpul
acestora, ca anticorpi meniţi să apere FRUMOSUL,
după un stil care îi este inconfundabil. Se recunoaşte modul de a scrie al
Poetului, încrâncenarea şi indignarea, suferinţa, aşa cum am arătat mai sus.
Un poem
dens, reprezentativ pentru viaţa artistului, este bine pus în pagină: „bagajele
vieţii mi le duce/ altcineva – înainte: eu/ rămân într-un/ clarobscur odihnitor/ liniştitor -
şi privesc din/ urmă – complet detaşat – cum nişte/ bagaje – ale/ unei vieţi –
înaintează/ singure – spre o calmă/ autoiertătoare lumină…” (Bagajele vieţii, p.44). Poemul acesta
condensează în el credinţele poetului, grafia lui este modernă, eliberată de
rigorile normelor literare obişnuite, deschisă mesajului spre absolut.
Absolutul,
iată, îl urmăreşte pe Poet, exercită o atracţie puternică: „e
frig – cuţitele se-ascut în viciu/ şi singuri înjunghia-ne-vom pe-altare/ e
frig - şi dumnezeul de serviciu/ s-a îmbrăcat în raze solitare” (Frig zelos, p. 48).
Atmosfera
este creionată cu tuşe groase, evidente: „…e o înserare/ perpetuă – înserare/ grea
şi/ firoscos gânditoare – ca nişte/ turme de bolovani – întorşi/ pe dos…”
(E o înserare perpetuă, p. 58). Chiar
Dumnezeu se revoltă în sine, entropia divină se descoperă poetului. Aceste teme
au marcat poezia lui Bacovia, bine analizată de critica literară. La fel,
poetul Aurel Pantea reia temele în cărţile sale. Titlurile lor sunt expresive: Negru pe negru, Nimicitorul, O înserare
nepământeană. La Adrian Botez, putem observa rădăcinile crezurilor valahe, influenţa
folclorului, ideile care au marcat evul mediu, preocupat de o viitoare
globalizare prin religie (Cabala
Nebunilor; Nălucirile abatelui Bernardo; Ion - Patria mea etc).
Marile
mesaje se comunică în stări dureros de reale: „acum e linişte de/ catedrală –
printre/ moleculele din sânge –mereu/ învrăjbite – ale staturii mele de/ ceas”
(Comunicate celeste în vârful picioarelor,
p. 77). Epica poemelor este escatologică, totul se petrece într-un timp stabilit
de Creator, un timp ieşit de sub controlul oamenilor: „cu un ceas după/ Sfârşitul Lumii”
(p. 78).
Poetul,
ca personaj în dinamica istoriei, are Chivără
de Poet, cu o privire de sus asupra cosmosului. Nimeni nu priveşte în ochi FULGERUL! Poetul, asemenea soldatului,
are coiful armatei divine, mintea îi este apărată, el se simte sub vraja
luptelor spirituale, peste zări alpine, peste zări marine… Este imaginea preluată
din valorile vechii lumi, a celor chemaţi.
Imaginea
morţii dezvăluie echilibrul între viu şi absenţă, între albastru şi neant.
Cităm: „te rezemi – cu spinarea – de un/ oarecare copac din pădure – vertical –
dar/ imemorial – asasinat de toamnă: pentru tine – însă/ acel copac fără viaţă
– e-un/ altar – o întreagă/ religie (falsificată – fireşte – de/ teoriile
tale): te simţi nevinovat ca un/ prunc - şi vinovat ca un diavol – în/ acelaşi
timp/ întomnat” (Moartea – superb
inumană, p. 82).
De reţinut
grafia poemului, versurile frânte de o forţă iraţional de raţională, linioare
care leagă ideile, în timp ce cuvintele sunt limitate - totul exprimă un zbucium,
o frământare care răscoleşte fiinţa. Este tehnica poetului de a lansa ŢIPĂTUL, semnul artistului aflat pe un
pod între două lumi. El nu cerşeşte, el dăruieşte, simte seminţele cum mişcă între
aceste lumi, nu există sfârşit, e doar o treaptă, viaţa are regulile ei, care
se perfecţionează, pentru că: „lumină ce-i tot mai crină/ scris şi lacrimă
ce-alină/ nu vorbi – numai priveşte/ sufletul tău povesteşte” (Drum spre lir, p. 106).
Cititorul
iniţiat va descoperi o lume în mişcare, o lume complexă, rădăcinile venite din
folclor sunt evidente, mesajul bazat pe cunoaştere exhaustivă, tonurile de doină şi imprecaţie dau o
lumină specială Cărţii. Sunt exerciţii, rugăciuni şi chemări asupra
fanteziei, un jurnal al unui prizonier al cărţilor, ruptă din Cartea Eternă. El se revoltă scriind,
se eliberează prin iluziile asupra adevărului brut. Martorii invocaţi de poet
sunt munţii, natura, apele, zăpezile atinse de ghilotinele istoriei.
El
exclamă cu pasiune: „în amurg adânc de seară/ sihăstriţi –
hulubii cântă/ dar nu-i văd – pe drum de ceară/ cântul mistic mă-nveşmântă/
păşesc lin – ca împăraţii/ prin mulţimea de tăceri:/ am fost vis al unei Graţii/
în grădina unei veri…” (În amurg
adânc de seară, p. 10).
Poetul
poate avea un loc în Raiul promis, chiar pe un drum de ceară…
Constantin
Stancu
Iunie
2019
*Adrian Botez, Doinele mele (poeme), 142 pagini, Râmnicu Sărat: Editura Rafet,
2019; coperta I: Peisaj de iarnă, la
munte. O carte dedicată soţiei, Elena; carte sponsorizată de Iustinian
Botez, fratele autorului.
Comentarii/Corespondenta
TR : Coperta la vol. "Doinele
mele" + recenzia domnului CONSTANTIN STANCU, la vol. "Doinele
mele" + ...noi poeme ("Sinteze anamnezice")...
Mult Stimate și Iubite
Maestre, Poet, Scriitor, Prof. Univ. Dr.Adrian Botez,
Simt o mare
bucurie și recunoștință (de fapt permanentă), în așteptarea celor zece (și nu
doar 2-3, ci ajunse la numărul de zece), volume, cărți, din opera Domniei voastre , care sunt pe drum
către mine. prin marea Dumneavoastră bunăvoință și generozitate.
Domnia
voastră pe lângă multe alte daruri aveți și darul de a vă situa pe lungimea de
undă a citiorului - și în cazul meu
- a unui beneficiar care ar dori să fie
merituos. Duhul meu este cum zice ecleziastul: cam nestatornic, și de
aceea rândurile pe care mi le scrieți mă înalță , mă fac meditativă și mă
readuc la calea care mereu se îngustează înaintea mea.
A beneficia
din partea unui mare Om , de a i se aprecia duhul mereu înăbușit, este o mare
milostenie, pentru care eu vă doresc multe binecuvântări și sănătate de la
Domnul.
Dacă aș
folosi ,,stihuiri” mai vechi aș spune că doresc să rămân sluga preaplecată a
înaltei Dumneavoastră bunăvoințe întru duh.
Trimit aceste
atașamente cu frumoase volume, cu
grupaje, care vă aparțin și considerații critice, către alte suflete nobile, care gândesc în dreptate, adevăr, talent, credință și
valorile morale și spirituale care il susțin și îl desăvârșesc pe om.
Închei cu cele mai frumoase gânduri și
speranțe întru duh,
Cu deosebită
stimă și mulțumiri,
Melania Rusu
Caragioiu
***
Stimata, distinsa si
draga doamna (si sora intru Duh), MELANIA RUSU CARAGIOIU
-
HRISTOS A INVIAT !
...Va rog
tare frumos, daca nu e cu suparare - sa-mi trimiteti o adresa postala, la care
sa ajunga ultimele 2-3 carti ale mele - si prin care sa aveti, in fata ochilor,
niste randuri corectate si (relativ) bine randuite...!!!!
M-am gandit
ca e mult mai comod sa cititi stihurile mele, cele atat de umile, stranse intre
copertile unei carti editate, decat sa le cititi de pe niste..."hartii
zburlite" (ma gandesc la paginile printate, fireste!).
...Multa,
multa sanatate! - domniei voastre si tuturor celor dragi si apropiati inimii
domniei voastre!
Doamne,-ajuta-ne,
ocroteste-ne si ne calauzeste, inspre Sfanta Lumina Ta!
Cu, mereu,
aceeasi admirativa pretuire si calda prietenie, fratie intru Duh,
Adrian Botez
P.S. : Stiu
ca e moda, de o vreme inccoace, ca, daca-ti trimite un amic (scriitor, dar,
deseori, NICI scriitor...) o carte, in plic, tu, destinatarul plicului cu
cartea, sa te simti obligat, moral, sa-i faci o recenzie, la cartea lui...
Asta
seamana, cumva, cu trimiterea juvatului de matase, de catre Inalta Poarta
Otomana, domnilor daco-valahi...
...NU! Eu nu
doresc altceva decat ca ale mele zdrentaroase stihuri SA FIE CITITE...Ca
STIHURI, pur si simplu, de catre iubitorii AUTENTICI de POEZIE! - ...iar nu, neaparat,
ca versificari ale nu stiu cui...!!!
...Ca ale
mele nemernicite versuri sa placa Duhului...iar nu sa terorizeze, pe un biet
om, oricare ar fi fiind el...pana si dushman declarat, "de moarte",
sa fie, eu nu-i doresc supliciul, ci recuperaea IUBIRII DE DUMNEZEU (...si de
semeni, daca e posibil...) !!!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu