Mihai Eminescu şi Basarabia (3)
Prof. dr. Gică Manole
26 Iunie 2019
„…Străinii sînt
colonizaţi în Basarabia, de Rusia, de la 1812 încoace”
În „Timpul”
din data de 22 februarie 1878 Eminescu publică un articol polemic la adresa
altui articol apărut în gazeta rusească „Le Nord”, care justifică cu argumente
false „cererea Rusiei”[1] de a i se retroceda Basarabia de către România.
Articolul are ca pretext o scrisoare a unui „domn X din Bucureşti”[2] adresată
directorului ziarului „Nordul”, „domn X” care era un spion al Rusiei la
Bucureşti, după cum cred eu. Pentru început Eminescu inserează un fragment în
limba franceză din ziarul „Nordul”, limbă în care, de altfel, era tipărită
publicaţia de propagandă a Imperiului rus. Apoi, fără ocolişuri şi zorzoane,
poetul naţional îi pune la punct pe spion şi pe autorul articolului din ziarul
rusesc spunându-le franc că numele „Basarabia” e numele medieval „al Ţării
Româneşti”[3], care vine de la dinastia românească „a Basarabilor”[4].
Eminescu
oferă o lecţie de istorie gratuită propagandiştilor ruşi informându-i că
„Mircea cel Bătrân, vestitul domn al Ţării Româneşti”[5], a luat parte la mari
lupte cu turcii alături de alţi regi şi principi europeni, printre care şi
„bătălia de la Nicopole”[6]. Mircea cel Bătrân a întins hotarele ţării sale
până la Nistru. Deci de la numele său partea de pământ dintre Dunăre, Mare,
Prut şi Nistru şi-a luat numele „de Basarabia”[7]. Aşadar, amintea apăsat
poetul naţional, adevăratul stăpân al acestor pământuri „este Ţara Românească,
Valachia Magna (subl. M. E.)” [8]. Din veacul al XIV-lea şi până la 1812, acest
pământ a fost stăpânit de Ţara Moldovei şi nu de nişte „tătari pe care generali
vestiţi… i-a cules de sub corturi”, „roiuri pe jumătate sălbatice, zice d.
X”[9]. Românii şi astăzi, nota Mihai Eminescu, sunt „majoritatea absolută în
Basarabia”, cu toate că Rusia „de la 1812 încoace”[10] a tot colonizat pe acest
pământ „străini” [11].
La
„1400-1500” [12] „tătarii d-lui X”[13] erau oştenii lui „Alexandru cel Bun”[14]
care semna „o convenţie cu negustorii din Lemberg”[15]. Exportând mărfurile lor
„spre părţile tătăreşti” negustorii din Lemberg vor plăti „la 12 cîntare în
Suceava 1 rublă de argint, în Iaşi 30 de groşi, în Cetatea Albă (Ackermann)
jum. rublă de argint, iar mergînd nu prin Cetatea Albă, ci prin Tighina, se va
plăti aici Vama Cetăţii Albe” [16]. Aşadar, notează cu ironie zdrobitoare Mihai
Eminescu, „Alexandru cel Bun era tătar” [17]! Mai departe, poetul naţional
citează o relatare a unui prelat rusesc de la 1420, Zosima, care, călătorind
„spre Locurile Sfinte prin Moldova”[18], a plătit vamă la trecerea peste Nistru
„moldovenilor”[19]. La Cetatea Albă, la „gura Nistrului”[20], faţa bisericească
a văzut că „stă un stîlp numit Fonar [fânariu], aici e şchelea pentru
corăbii”[21]. Eminescu informează cititorii că mărturia lui Zosima a fost
publicată la 1849, la Petersburg de istoricul rus „Saharov în Skazaniia ruskovo
naroda (subl. M. E.)”[22]. Conchide, deci, Mihai Eminescu: „Cetatea Albă era
deci… tătărască”[23]. Poetul naţional oferă cazul ambasadorului „regelui
Franţei” de la anul 1421 „cavalerul Guillebert de Lannoy”[24] care, călătorind
prin Moldova este prădat „lângă apa Nistrului” de hoţi. Se plânge domnului
Alexandru cel Bun, care era şi „domn al Cetăţii Albe”[25] fiind foarte mulţumit
că „hoţii prinşi au fost aduşi în lanţuri înaintea cavalerului şi i-au înapoiat
banii”[26]. Iarăşi conchide cu amărăciune şi sarcasm Mihai Eminescu: „Deci toţi
tătari sub corturi…”[27], „ciudaţi tătari”[28] adaugă ironic poetul naţional.
La 1475,
„din porunca lui Ştefan cel Mare”[29] arhitectul grec Theodor zideşte în
Cetatea Albă „un turn nou şi zid”[30] punând următoarea inscripţie: „Această
cetate s-a zidit în zilele preaevlaviosului Domn Io Ştefan Voievod…”[31]. Şi
încă o dată conchide poetul naţional: „Ştefan Vodă se ştie că-i tătar…”[32].
Acelaşi Ştefan Vodă „întăreşte prin hrisov lui Mihai Buzatul o moşie”[33], care
va fi contrasemnat şi de „d-nia lor Gherman şi Oană pîrcălabi de Cetatea Albă,
Ivaşcu şi Maxim, pîrcălabi de Chilia”[34]. „Boierii aceştia sînt tătari ca şi
Ştefan Vodă”[35]. Oferă încă un exemplu istoric, anume un atlas geografic de la
1513, publicat de „Essler şi George Ubelin la Strassburg”[36] „în care toată
Basarabia pînă la mare se vede ca făcînd parte din Moldova”[37]. „Dar
Strassburg e în Tartaria”[38], iarăşi îi ironizează pe cei de la „Nordul” Mihai
Eminescu.
Generalii
vestiţi „ca Rumianţof şi Sumarov”[39] au luat Basarabia cu sabia „de la
populaţii sălbatice care nu existau”[40]. Iată ce „meşteşug” au inventat domnii
de la Nord: „a te bate cu inamici care nu existau”[41], iar de această bravură
au fost în stare generali vestiţi ca cei doi citaţi mai sus „Ruminatof şi
Sumarof”[42]. Eminescu încheie formidabilul său articol dând ca un exemplu din
vremea sa privind adevăraţii stăpâni ai Basarabiei, anume: „D. Baron Stuart a
iscălit convenţia reunită”[43] alături de un tătar, „căci Kogălniceanu al cărui
bunic e cronicar moldovenesc, s-a sălbăticit în urmă şi a trebuit cules de sub
corturi de vestiţii Rumianţof şi Sumarof, de lângă apa Cogâlnicului, care curge
de-a lungul, prin mijlocul părţii de sud a Basarabiei”[44]. Numai că Rusia s-a
dovedit cu totul imună la sarcasmul şi ironiile geniului tutelar al poporului
român, ignorând dreptatea istorică.
„Însuşi numele „Basarabia” ţipă sub
condeiele ruseşti”
La data de 1
martie 1878, Mihai Eminescu continuă să aducă noi argumente istorice
infailibile în direcţia faptului că Basarabia dintotdeauna a aparţinut
patrimoniului istoric al poporului român. Şi de această dată, poetul naţional
scoate în evidenţă sofismele la care apelau ruşii pentru a reanexa sudul
Basarabiei. Eminescu răspunde la două gazete ruseşti care ilustrau poziţia
oficială a Rusiei, „Le Nord” şi „Viedomosti”[45]. Astfel, poetul naţional
informează cititorii „Timpului” de faptul că cele două gazete ruseşti susţin că
ruşii nu au anexat, la 1812, Basarabia „de la moldoveni, ci de la turci şi
tătari”[46]. Şi nu printr-o acţiune diplomatică „ci cu sabia”[47]. De asemenea,
la 1856, prin tratatul de pace de la Paris, Rusia a fost obligată să restituie
sudul Basarabiei nu „adevăraţilor lor proprietari”[48] (adică tătarilor de sub
corturi - n. ns.) „ci Moldovei”[49].
Tratatul de
la Paris, susţineau publicaţiile ruseşti, nu mai are niciun sens, a devenit
literă moartă. Moldova nu a fost implicată în vreun fel „la această
cesiune”[50], iar Rusia a dat Basarabia Moldovei la 1856 doar „pentru că era
cea mai apropiată vecină şi cel mai inofensiv stat”[51]. Dacă Moldova, la 1856,
speculau gazetele ruseşti, Rusia nu-i ceda niciodată Basarabia. La asemenea
alegaţii, toate neadevărate şi de rea-credinţă, Mihai Eminescu răspunde
tranşant, „cu documente în mînă”[52]: „Însuşi numele „Basarabia” ţipă sub
condeiele ruseşti”[53], deoarece Basarabia înseamnă ţara românilor, la fel cum
Rusia „înseamnă ţara ruşilor”[54].
La
„1370”[55] domnul românilor „Mircea I Basarab”[56], care se intitula „despotul
Dobrogei, Domn al Siliştei şi al ţărilor tătăreşti”[57] împinse hotarele „pînă
la Nistru de-a lungul ţărmului Mării Negre”[58]. Astfel, întărea Mihai
Eminescu, pentru sfârşitul „veacului al patrusprezecelea”[59] stăpânirea
românească asupra Basarabiei „e incontestabilă”[60]. La începutul secolului XV
Basarabia a intrat în stăpânirea Moldovei, în baza unor dovezi istorice certe,
înştiinţa poetul naţional cititorii. De-a lungul veacului XV „pîrcălabii
Cetăţii Albe, a Chiliei şi a Hotinului”[61] au iscălit uricele domneşti
„alături cu Domnii ţării”[62]. Este o certitudine istorică că Chilia, Hotinul,
Cetatea Albă, temelia Basarabiei s-au aflat în „proprietatea Moldovei”[63].
În veacul
XVI, Moldova intră „sub protecţia Porţii”[64] apoi are nenorocirea că „se
stinge dinastia Dragoşizilor, cum o numeşte Dim. Cantemir”[65]. După „fiii lui
Petru Rareş”[66], Moldova intră într-un „veac de tulburări”[67] fapt care a
permis turcilor „să ia în posesie - nu în proprietate - Cetatea Albă şi
Chilia”[68]. Apoi turcii îşi stabilesc „puncte de reazim în aceste două
cetăţi”[69], pentru ca în veacul XVII îşi „creează un al treilea reazim”[70],
ocupând Cetatea Hotinului. În „veacul al optsprezecelea, nefericitul Dimitrie
Cantemir se aliază cu ruşii”[71], după care Turcia pierde încrederea „în Domnii
pământeni şi trimite fanarioţi”[72]. Alianţa lui Dimitrie Cantemir cu Rusia a
fost o nenorocire istorică majoră deoarece „ne-a făcut să pierdem Domnia,
armata, dezvoltarea noastră intelectuală şi economică”[73]. Fără armată,
românii, deşi n-au pierdut proprietatea asupra pământului, nu au mai avut
„putere fizică”[74], iar fără domni pământeni şi-au pierdut „puterea
morală”[75], primind lovituri grele de la Turcia.
La
Passarowitz, Turcia declară Austriei „că nu poate ceda Moldova”[76] căci ţara
era „închinată, şi nu supusă cu sabia”[77]. Mai târziu însă „mai tîrziu cedează
Bucovina, iar în anul 1812 Basarabia”[78] nu prin luptă „cu sabia”[79], „ci
prin fraudă”[80]. Când s-a cedat Bucovina „s-au cumpărat delegaţii turci şi un
general rus”[81], iar când s-a pierdut Basarabia tot prin hoţie, căci
„delegaţii Rusiei” primiseră ordin „să-ncheie pace cu orice preţ”[82] deoarece
„intrase Napoleon I în Rusia”[83]. Moruzi, diplomatul Turciei fusese
„cumpărat”[84] de ruşi care, pe lângă bani şi aur, l-au asigurat că-l vor pune
domn în Moldova. La Bucureşti, în 1812, Moruzi n-a cedat toată Moldova Rusiei
„că atunci n-ar fi avut unde domni”[85]: „cedă deci jumătatea ei dintre Prut şi
Nistru”[86]. De asemenea, când s-a vândut Basarabia ruşilor, „o flotă engleză
stătea în Bosfor şi sili pe sultan să încheie pacea de la Bucureşti”[87]. După
ce sultanul „ridică mucul condeiului de pe tratat”[88], îl puse „pe o altă
hîrtie: sentinţa la moarte a lui Moruzi”[89].
„…pretinsul paralelism între politică
şi poezie…”
Şi articolul
din 2 martie 1878, unul scurt, Eminescu îl consacră aceleiaşi gazete „Nordul”
(„Le Nord”) care apărea la Bruxelles, care primise o scrisoare din România de
la un domn „Alecsandri”, care domn adresase o scrisoare „principelui
Gorciacoff”[90] cu prilejul cererii Rusiei de reanexare a Basarabiei de către
Rusia. „Le Nord” confundase pe autorul scrisorii „d. locotenent-colonel”[91]
Alecsandri cu poetul Vasile Alecsandri, fapt care-i oferă prilejul poetului
naţional să ironizeze gazeta rusească. „Le Nord”, deci, răspunsese poetului V.
Alecsandri pe când autorul scrisorii fusese „Ioan Alecsandri, fratele
poetului”[92].
Eminescu
constată că „Le Nord” confundând „pe poet cu omul politic”[93] Ioan Alecsandri,
îşi permisese să „dea lecţii poetului”[94], împărţindu-i „învăţăminte”[95]. Din
răspunsul gazetei ruseşti către V. Alecsandri, Eminescu a înţeles că respectiva
publicaţie considera poezia incongruentă cu domeniul politicii. Imediat, poetul
naţional nu scapă prilejul de a nota cum că „pretinsul paralelism între
politică şi poezie nu este exact”[96]: „Poeţi se găsesc foarte rar –
politicieni cîtă frunză şi iarbă”[97]. Valoarea sau nonvaloarea unui om
politic, postula Eminescu, ţin de împrejurări, „de mediul social, de
constelaţia puterilor”[98]. Un om lipsit de orice calitate „poate fi un
politician mare în împrejurări date”[99], pe când o mediocritate umană „nu va
fi sub nici o împrejurare un poet mare”[100].
Un poet mare
face o activitate „nobilă” în slujba omenirii, el se bucură „pe scara omenirii
de un rang înnăscut atît de mare încît pe lângă dînsul mulţi dintre principii
reali sînt numai nişte bieţi comedianţi”[101]. Politicienii practică „mizeria
înjosirii şi meschinătăţii omeneşti”[102], având ca ţintă „răpirea prin putere
şi amăgirea prin cuvînt”[103]. Se observă lesne că, sfârşitul articolului i-a
oferit poetului naţional ocazia ideală de a sublinia pentru cititori abuzurile
şi demagogia deşănţată practicate de politicienii liberali, care luaseră
puterea în România de mai bine de doi ani.
„A rosti numele Basarabia e una cu a
protesta contra dominaţiei ruseşti”
În zilele de
3, 4, 7, 10 şi 14 martie 1878, poetul naţional publică în „Timpul” un studiu
ştiinţific intitulat Basarabia, pe care gazetarul Eminescu l-a împărţit în şase
părţi. Le vom analiza pe fiecare în parte, nu înainte de a constata că demersul
jurnalistic, ştiinţific eminescian urmărea informarea opiniei publice asupra
adevăratei istorii a acestei provincii româneşti. Cu ajutorul studiului, Mihai
Eminescu scotea în evidenţă, o dată mai mult, nedreptatea strigătoare la cer pe
care Rusia o comitea faţă de România, reanexând sudul Basarabiei. Prima parte a
studiului poetul naţional l-a rezervat numelui şi întinderii Basarabiei (subl.
M. E.).
Pentru
început, Eminescu informează cititorii despre minciunile gazetelor ruseşti, şi
întru sprijinirea opiniei sale aduce cele scrise de ziarele „Nordul” sau „Le
Nord” şi „Viedomosti”, care tot repetau „cu stăruinţă că Basarabia” [104]
fusese cucerită de ruşi „cu sabia de la tătari şi de la turci”[105]. Eminescu
avea convingerea, în baza documentelor istorice, că din veacul XIV, nicio parte
din Basarabia n-a fost „a turcilor sau tătarilor”[106]. Basarabia aparţinuse
Ţării Moldovei, ca „stat constituit, neatîrnat”[107], deşi acest stat era
„slăbit şi încălcat în posesiunile sale”[108] de Turcia. Deci, Moldova era
proprietarul „locului” [100]. Deşi Moldova, domnii săi „ajunseseră atît de
slabi încît dreptul nostru era dezbrăcat de putere şi nu putea să se apere,
aceasta nu este o dovadă că Moldova a renunţat vreodată la dînsul”[110]. Un
drept asupra unui pământ al unei ţări, postula axiomatic Mihai Eminescu, „nu se
pierde decît prin învoirea formală de a-l pierde”[111]. O învoire pe care un
stat o acceptă prin ameninţarea cu forţa, „cu de-a sila”[112], acceptată din
„raţiuni de stat”[113], dacă nu este urmată de „o învoiere formală”[114] nu are
valabilitate juridică. Un teritoriu, un pământ al unui stat, acel stat îl
pierde „în momentul în care renunţăm la el”[115].
Mai departe,
Eminescu nota că punctul lui de vedere nu era doar al lui „ci chiar al
diplomaţiei ruseşti”[116] din ultimii 150 de ani: „De câte ori Rusia stipula
ceva în favorul Principatelor în tratatele ei cu Turcia”[117] ea făcea
trimitere obligatorie „la drepturile imprescritibile…, la capitulaţiile
Principatelor”[118]. În momentul când generalul „Rumianţof” purta război în
Ţările Române cu turcii „ştia… că locurile erau ale Moldovei”[119]. Ruşii când
au ocupat principatele le-au ocupat militar, aveau o administraţie
„trecătoare”[120], şi că de fiecare dată când se punea problema „unor chestiuni
de proprietate, unde puterea juridică a statului se manifestă, statul
moldovenesc hotăra pe acest pământ ocupat de turci”[121].
Până în
secolul XVII şi începutul secolului XVIII când se ajunse „la slăbiciunea
statelor noastre sub fanarioţi”[122], a cărei cauză de cădere e „tocmai
Rusia”[123] şi alianţa „nefericitului Cantemir cu Petru cel Mare”[124]
drepturile românilor asupra Basarabiei au fost indiscutabile, de neclintit. „Le
Nord” minte cu neruşinare scriind că „acest petec de pământ”[125] fusese
„locuit de tătari sub corturi”[126], şi că Basarabia datoreşte „scoaterea din
întuneric unor generali „d’un renom populaire” (subl. M. Eminescu), cu
Rumianţof şi Sumarow”. Numele de Basarabia, revine poetul naţional, este „un
nume care ţipă sub condeiele ruseşti”[127]. E de ajuns să rosteşti numele de
Basarabia, nota poetul naţional, şi deja protestezi „contra dominaţiei
ruseşti”[128]. Numele de Basarab, accentua Eminescu, data din vechime, „cu mult
înaintea vremii în care acest pământ devenise românesc”[129].
Însuşi
numele de Basarab, în sine, are, este o „istorie întreagă” [130]. Citează,
apoi, întru dovedirea dreptăţii pe care o are, Cronica lui Fazel-Ullah, medicul
hanului mongol „Mahmud Gazan Khan”[131], lucrare de la 1303, care, descriind
marea invazie mongolă de la 1240-1241 „povesteşte următoarele: În primăvara
anului 1240 principii mongoli trecură munţii Galiţiei, pentru a intra în ţara
bulgarilor şi a ungurilor. Orda care merge spre dreapta, după ce a trecut ţara
Aluta, îi ieşi înainte Bazaran-ban cu o armată, dar fu bătut. Cadan şi Buri au
mers asupra saşilor şi i-au învins în trei bătălii. Bugek trecu din ţara
saşilor, intrând în Kara-Ulaghi şi a bătut popoarele ulaghice”[132].
Aşadar,
concluziona Eminescu, tătarii au bătut pe Kar-Ulaghi, „adică pe
negri-valahi”[133], care aveau o armată condusă „de Basarab-han”. Citează,
apoi, un alt izvor istoric, Analles Polonorum Vetustiores, care scria că la
anul 1259, tătarii au înfrânt „pe basarabeni, pe titani, pe ruteni”[134].
Citează mai departe, o diplomă a regelui ungur Carol-Robert, de la 1332, în
care povesteşte „bătaia ce o păţise de la Basarab, fiul lui Tugomir, în ţara
noastră”[135]. Din „Tugomir”, Eminescu crede că „s-a născut Alexandru…, care a
trăit pe la 1360; din Alexandru s-a născut Vladislav şi Radu Negru, din Radu
Negru, Dan şi Mircea cel Mare (1418)”[136].
De la
„Tugomir” la „Mircea cel Mare”, nota Eminescu, Ţara Românească cunoscuse cea
mai mare întindere teritorială din istorie, „căci cuprindea Oltenia, Valahia
Mare, ducatele Făgăraşului şi Amlaşului din Ardeal, mare parte a Bulgariei,
Dobrogea cu cetatea Silistra, Chilia cu gurile Dunării şi ţările tătăreşti
nenumite mai de aproape”[137]. La acea vreme, accentua Eminescu, „Valahia”[138]
se numea în „documentele cele scrise latine”[139], în toate scrierile
contemporane, „Basarabia”[140]. În aceeaşi vreme, a Basarabilor, Moldova
„poseda teritoriul de la Hotin la Cetatea Albă”[141], căci la 1400, cavalerul
francez Guillebert de Lannoy se întâlneşte cu Alexandru cel Bun la Cetatea Albă
„oraş stăpânit de un pîrcălab moldovenesc”[142]. Aşadar, punea la colţ Eminescu
cele două ziare ruseşti, însusăşi diplomaţia rusească recunoştea că „Basarabia
era pământ românesc”[143], fapt pe care-l dovedise şi Miron Costin, cronicarul
„şi mare logofăt în Moldova”[144] în versurile „dedicate regelui
Poloniei”[145]. Eminescu făcea trimitere, desigur, la opera marelui cărturar
român numită Poema polonă.
În trecut,
întreba deloc retoric Eminescu, ce se numea şi „ce se numeşte astăzi
Basarabia?”[146]. Nu întreaga ţară dintre Prut şi Nistru e Basarabia, ci
această denumire e doar pentru „o fîţie spre sud, aşa cum ne-o arată Cantemir
în Descriptio Moldoviae”[147]. Deci, stabilea adevărul istoric Eminescu, „cele
patru ţinuturi: Bugeacul, Cetatea Albă, Chilia, Ismail” sunt Basarabia, „tot
ce-i deasupra e Moldova curată, războtezată, de la 1812 încoace”[148]. Doar în
ţinutul Bugeacului „au locuit tătari cu învoirea Domnilor Moldovei” [149], loc
în care tătarii s-au bucurat „de oarecare privilegii, concese de proprietarul
locului, care era statul Moldova”[150]. Într-o asemenea realitate istorică, de
la 1400 la 1812, românii moldoveni au fost stăpânii acestui pământ, şi nu nişte
tătari „de sub corturi” [151] cum scriu, minţind, ziariştii de la „Le
Nord”[152] şi „Viedomosti”.
„Trei ţinuturi: Cetatea Albă,
Tighina, Chilia, care erau echivalente cu tot restul Moldovei”
În partea a
doua a studiului său intitulat „Basarabia”, Mihai Eminescu revine, sintetizează
documentele istorice medievale, româneşti şi străine, care dovedesc că
Basarabia a aparţinut dintotdeauna patrimoniului istoric naţional românesc.
Desigur, că
poetul naţional foloseşte prilejul de a scoate în evidenţă minciunile scrise de
cele două gazete ruseşti, faţă de care adoptă o poziţie de sarcasm şi ironie
usturătoare. Eminescu reamintea cititorilor că „Le Nord” susţinea că Rusia
cucerise Basarabia „de la nişte cîrduri care locuiau sub corturi şi erau pe
jumătate sălbatice”[153], şi că la 1856, tratatul de la Paris n-a restituit
Basarabia „posesorilor legitimi”[154], adică respectivelor „cîrduri”, ci
Moldovei.
Faţă de
neadevărurile scrise şi susţinute de „Le Nord”, Mihai Eminescu reaminteşte că
„tătarii d-lui X” [155], care ar fi fost, la 1812, adevăraţi stăpâni ai
Basarabiei, „erau cam ciudaţi în felul lor”[156]. Astfel, la 1407, la Suceava,
domneşte Alexandru cel Bun, care, printr-un privilegiu dat negustorilor
polonezi, hotărăşte „ce vămi au să plătească negustorii poloni la Tighina
[Bender] şi la Cetatea Albă [Akkermann]”[157]. Apoi, la 1420, tot pe vremea lui
Alexandru cel Bun, „ierodiaconul rus Zosima”[158], scria că la Cetatea Albă
„voind să treacă Nistrul, a trebuit să plătească pentru trecătoare bir”[159].
Zosima stă două săptămâni la Cetatea Albă, după care pleacă „de la fînarul
aşezat chiar la gura Nistrului pe o corabie, către Sfintele Locuri”[160].
La 1421,
Ghillebert de Lannoy, „ambasadorul a doi regi apuseni”[161] stă, şi el, două
săptămâni la Cetatea Albă, se întâlneşte cu domnul ţării, Alexandru cel Bun,
iar, după ce face imprudenţa să se plimbe călare de-a lungul Nistrului, singur,
este prădat de hoţi. Plângându-se domnului ţării, acesta dă porunci aspre şi-i
prinde pe tâlhari „în câteva zile”[162], banii furaţi primindu-i pe „toţi
înapoi”[163]. Aşa de bine era administrat statul Moldova la acea vreme, fapt
care a stârnit mirarea, admiraţia cavalerului francez, „mirat de această
justiţie expeditivă”[164]. Mai departe, Eminescu dă un exemplu din vremea lui
Ştefan cel Mare, care, la 1475, „trimite la Cetatea Albă pe un arhitect grec,
anume Teodor, ca să facă un turn nou şi un zid nou la întăriri”[165]. În
hrisoavele domneşti „din acea vreme”[166], adică din veacul XV, alături de
domnii Moldovei „vedem”[167] „iscăliţi deodată cu Domnul, regulat, pîrcălabii
Chiliei, ai Cetăţii Albe şi ai Hotinului, care erau boieri mari…”[168]. Se
vede, notează cu ironie poetul naţional, „că tătarii de sub corturi ai d-lui X
aveau trecere pe atunci”[169].
Numai nume
„ciudate”[170] aveau „acei boieri tătari”[171], continuă în batjocură Mihai
Eminescu, desigur, la adresa „d-lui X” şi a gazetei „Le Nord”. Din hrisoave
răsar nume precum „Manoil, Stanciu, Albul spătar, Ioan Băiceanu, Hodeo Creţul
(corect: Hodco, aşa l-am găsit scris în D. R. H, A, vol. I - n.n.), Oanea
Pîntece, Tudor Vascanu, Giurgea lui Gaură… tot nume tătăreşti, de boieri de-ai
lui Alexandru Vodă”[172]. La Cetatea Albă, după privilegiul comercial de la
1407, negustorii poloni aduceau „postăv, vite albe, cai, peşte din
Brăila”[173], şi duc, importau din marea cetate românească „stofe cusute cu fir
de aur, stofe de mătase, vinuri din Grecia”[174]. Conchide, Mihai Eminescu:
„Erau luxoşi tătarii din Basarabia!” [175].
Un alt
exemplu istoric cu care Eminescu ilustrează studiul său este cel al celor „doi
fii, Ştefan şi Ilie, care şi-au împărţit ţara în două”[176], după moartea
tatălui lor, Alexandru cel Bun. În acest caz, poetul naţional citează
cronicarul polonez Matei Strykowski, care, în cartea sa „tipărită întîi şi
întîi la Koenigsberg la 1582”[177] notează „cum şi-au împărţit”[178] ţara
Moldovei cei doi fii ai lui Alexandru cel Bun: „Ilie a luat regiunea Nistrului,
Hotinul, Suceava, Iaşii, Tecuciul etc.” [179], „bietului Ştefan”[180] îi
rămăseseră „trei ţinuturi: Cetatea Albă, Tighina şi Chilia, care erau
echivalente cu tot restul Moldovei”[181]. Se vede, accentua Eminescu, că Ştefan
„ştia importanţa acestui petec de pămînt, căci n-a cerut nici Iaşii, nici
Suceava, ci s-a mulţumit cu aceşti tătari (subl. M. Eminescu) care locuiau sub
corturi şi purtau stofe lucrate cu fir de aur şi mătăsuri, beau vinuri din
Grecia şi stăteau în relaţii cu Genova şi cu Veneţia”[182].
Nici un
document istoric nu pune sub semnul întrebării, „nu contestă proprietatea
deplină şi netulburată a Moldovei asupra Basarabiei” [183]. Documentele
istorice citate, nota Eminescu, din veacul al XV-lea sânt o realitate de
necombătut, oameni şi cronici străini au vorbit, i-au cunoscut pe Alexandru cel
Bun, Ilie, Ştefan, Ştefan cel Mare; despre toţi aceşti domni „nu se poate
spune” [184] ca despre „Rurik şi Oleg”[185] „în care istoria e mit şi mitul
istorie”[186]. Cu aceste documente istorice în mână „nici un soi de subtilitate
diplomatică nu te scapă” [187], şi dacă susţii „poveşti şi drepturi închipuite”
[188] cu tătari găsiţi sub corturi „protestează boierul Manoil, pîrcălab de
Hotin, Stanciu de la Cetatea Albă şi-mpreună cu ei Tudor Vascanu, Ioan
Băiceanu, Oane Pîntece, Albu Spătaru şi ceilalţi” [189].
Chiar şi
„păgîn să fie omul” [190] şi în faţa adevărului „trebuie să zică: Adevărat, a
Moldovei e Basarabia” [191]. De când există „români pe acest pămînt”[192],
Basarabia este un pământ „de drept al nostru”[193], cu toate că „diplomaţii
sînt isteţi întru prefacerea dreptăţii întru terfeloage fără valoare”[194].
Puterea, tăria unui popor, postula definitiv Mihai Eminescu, „a stat totdeauna
în drept (subl. M. Eminescu) [195].” „Le Nord” ar vrea ca noi, românii, „să
renunţăm la dreptul nostru de bunăvoie”[196] să tăcem „molcom”[197] şi să jucăm
„după cum ni se cîntă” [198].
Oricât de
slab ar fi un drept lipsit de arme „şi de putere”, el e tot mai tare „decît
nedreptatea, tot mai tare decît neadevărul”[199]. Tătarii gazetei „Le Nord”
„n-au trecere, ci sînt pure invenţii pentru a arunca cu praf Europei,
neştiutoare de lucrurile noastre de la Dunăre”[200]. „Petecul acesta de
pămînt”, cum îl numeşte Rusia, pe care ar vrea „să-l sacrificăm prieteniei noastre”[201] cu ea, „nu are pentru noi nici un echivalent
în lume”[202]. Pământul acesta înseamnă „misiunea noastră istorică”[203], tăria
noastră. Când, la 1462, sultanul „Mohamet”[204] „intra în Ţara Românească
contra lui Vlad Ţepeş voievod”[205], un ostaş sîrb ce se afla în oastea
sultanului, „Constantin Mihailoviez de Ostraviţa”[206] îi spuse cuceritorului
oraşului lui Constantin cum că „oricine s-ar război cu românii, chiar să-i
învingă, numai pagubă are”[207]. Faptul s-ar datora, nota Eminescu, că „românii
nu sînt popor cuceritor”[208] şi tocmai din acest motiv „apără ce-i al lor cu
îndărătnicie”[209]. Înşişi turcii sfătuiau pe sultan „să nu facă război cu
românii”[210], deoarece n-aduce nici un folos, „ci pier numai o mulţime de
turci în zadar”[211]. Sultanul însă, le răspundea: „Pînă cînd românii stăpînesc
Chilia şi Cetatea Albă (subl. M. Eminescu), iar ungurii Belgradul sîrbesc, pînă
atunci nu vom putea birui pe creştini”[212].
Eminescu
citează cartea unde a identificat spusele lui Mohamed al II-lea: „Sbior Pisarow
Polschih, secţiunea a II-a, tom V, Warszawa, 1828”[213], fără, însă, a numi şi
pagina. Concluzionează poetul naţional: „…sultanul Mohamet ştia bine că acest
petec de pămînt (subl. M. Eminescu) nu-i de dispreţuit, şi dacă el zicea
aceasta la 1460, de ce să n-o zicem noi la 1878?” [214]. Încheierea articolului
stabileşte definitiv de ce două secole Rusia a tot stat cu ochii pe Basarabia:
„Pe cîtă vreme Basarabia este în mîinile noastre, Rusia nu va putea cuceri
Orientul”[215](subl. M. Eminescu).
Aranjament
grafic - I.M.
------------------------------------
[1-15] Mihai Eminescu, Opere
Politice, Ediţie integrală, alcătuită şi îngrijită de Cassian Maria Spiridon
Iaşi, Editura Timpul, 2008, p.83.
[16-42] Ibidem, op. cit. p.84.
[43] Mihai Eminescu făcea trimitere
la convenţia semnată la Bucureşti, la 4 aprilie 1477, între România şi Rusia,
avându-i ca semnatari pe Mihail Kogălniceanu şi baronul Stuart. Convenţia
prevedea acceptul României ca trupele ruseşti să tranziteze teritoriul său în
drum spre Balcani. Rusia, prin aceeaşi convenţie diplomatică, îşi ia
angajamentul că va respecta integritatea teritorială a României!
[44-75] Mihai Eminescu, Opere
politice, ed. cit., p. 85.
[76-104] Ibidem, op. cit. p.86.
[105] Ibidem, op. cit. p. 86-87.
[106-110] Ibidem, op.cit. p.87.
[111-134] Ibidem. Eminescu are
dreptate. Când un stat acceptă printr-un tratat cu un alt stat ca teritoriul
său de patrimoniu istoric să rămână acelui stat, acel stat a renunţat definitiv
la drepturile sale. Cazul cel mai nimerit este tratatul din 2 iulie 1997 dintre
România şi Ucraina, prin care Herţa, insula Şerpilor şi nordul Bucovinei sunt
abandonate definitiv Ucrainei de către odiosul preşedinte de atunci Emil
Constantinescu.
[135-153] Ibidem, op. cit. p.88.
[154-191] Ibidem, op. cit. p.89.
[192-215] Ibidem, op. cit. p.90.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu