Să învățăm a ne ridica deasupra a
ceea ce suntem
Prof. univ., regizor,
Octavian Grigoriu, Chişinău
12 Iunie 2019
În cele ce
urmează voi face un recurs, o retrospecție asupra ocupației părinților mei. De
fapt, tata a încercat multe meserii până a deveni actor la o vârstă fragedă,
dar până atunci a reușit, încă din copilărie, să fie implicat în unele
activități din cadrul colhozului, de care, mai târziu îşi amintea cu drag.
Bunăoară, a învățat să călărească la vârsta de 10-12 ani, putea să devină un
jochei, putea fi un sportiv de performanță, având o constituție de atlet, a
practicat și boxul, putea deveni și un pugilist remarcabil. Era foarte
puternic, chiar și după vârsta de 40 de ani, eu făceam judo și el mai venea la
haltere. Uneori se mai întâmpla să iasă pe tatami și îl simțeam viguros, deci,
natura l-a înzestrat cu niște calități fizice deosebite, în sens de vigoare
corporală nemaipomenită, dar a fost, dincolo de toate, și o fire plină de
noblețe. De fapt, firea artistică predomina în ființa lui și a fost o atracție
de sine stătătoare, nu l-a impus nimeni să frecventeze casa de cultură, unde
mergea și la cor, și la teatru și numai pe unde nu mergea, serile le petrecea
acolo. Deci, a fost un magnetism spre ceea ce numim noi creativitate inițiatică
infiltrată genetic în ființa lui. În general, mediul îl predispunea spre
această inițiere artistică, iar spiritul creator popular la noi este,
într-adevăr, foarte dezvoltat.
Dacă facem
comparație cu alte etnii, avem un popor atât de vast conturat pe diferite
direcții, probabil numai noi îl avem așa. La fel și mama... Îmi amintesc cu
drag de mama, păstrez o amintire caldă încă de pe când eram copil și ea
trebăluia prin casă sau spăla rufe și cânta. Cânta doine, cânta romanțe, chiar
și în limba rusă, nu știu de unde le-a învățat și le-a îmbibat în sine și atât
de duios sunau, cu atâta sentiment, iar nouă, copiilor, toate astea ni se
păreau firești. Abia când am crescut am realizat că, de fapt, am avut niște
părinți unici de felul lor. Și tata se întâmpla să ia un volum de versuri de
Eminescu sau de alt poet și citea cu voce tare și, din prima, era o lectură
care îți forma imagini, dar el o făcea din plăcere, își dădea frâu liber vocii
cum îi plăcea lui...
Mi-a plăcut
profesia părinților. Desigur, puteau să îmbrățișeze și alte profesii, dar tot
din domeniul artelor. Mama, înainte de a fi înmatriculată la Arte în clasa profesorului
Arcadie Plăcintă, a fost selectată de Vladimir Curbet pentru ansamblul „Joc”.
Tata, când a avut niște repetiții, pentru a se promova în filmul „Anna Pavlova”
al lui Emil Loteanu în rolul balet-meisterului Mihail Mordkin și lua lecții la
Teatrul Bolșoi, pedagogii de acolo îi spuneau: „Grigore, tu trebuia să te faci
balerin!” Părinții mei au fost deschiși pentru orice domeniu artistic. Tata
avea o caligrafie foarte curioasă, un gen de grafică, pe care, dacă o
parcurgeai cu ochii, simțeai caracterul, personalitatea și simțul critic,
ascuțit al realității pe care-l avea autorul acestui gen de scriere.
Tata știa
foarte bine să aprecieze miezul, nucleele literare, făcea lecturi serioase și
nu pur și simplu citea așa, ca pe un fel de beletristică. El revenea de multe,
multe ori la aceleași pasaje de text. Citea mult din Tomas Mann, din
Dostoievski, din Gabriel Garcia Marquez, etc. și nu doar citea, ci avea niște
reacții ale actorului implicat, se transpunea în eroii cărții, fiind și
spectator, și interpret. Ce să zic: aceste lecturi ale tatei erau pentru noi
cel puțin „teatru la microfon”. Tata cânta foarte bine. Ţin minte un episod,
era cred că prin anul 1989, pe când Prutul mai era „înfrumusețat” cu sârmă
ghimpată. Fiind grănicer la hotarul cu România, adeseori eram solicitat ca
translator, traduceam pentru șefii de pichete de pe malul stâng și cel drept al
Prutului. Într-o zi au venit la mine în vizită părinții. S-a întâmplat să se
întâlnească acolo și să facă cunoștință cu o familie de gospodari din Giurgiulești,
pare-se Pietraru le zicea, care erau oaspeți permanenți ai pichetului. I-am
luat cu noi și am stat împreună toată ziua pe malul Dunării. S-a închegat o
legătură atât de firească între acești oameni și părinții mei, de parcă se
cunoșteau de o viață. Au vorbit la unison, au avut o trăire românească la
unison, au cântat la unison niște cântece pe care eu le auzeam pentru prima
oară: „Vai, Dunărea mea!”, „Negri-s norii” și altele, despre Dunăre, cântece de
prin Dobrogea, etc. Mult mai târziu am început să le redescopăr, grație
Internetului, mirându-mă de unde oare le știau părinții mei, dar și acea
familie de gospodari din Giurgiulești, pentru că în acele vremuri ele nu se
difuzau în R.S.S. Moldovenească. Nu pot spune că ei erau naționaliști, dar erau
personalități cu demnitate națională. Tata, principial, uneori vorbea în limba
română. Pe atunci rar cine îndrăznea s-o facă.
Tata intra
adeseori în polemici cu prietenii și colegii de platou pe teme naționale, dar
aceștia, oameni cu adevărat sensibili, artistici, înțelegeau lucrurile corect
și nu se supărau. Tata știa cum să vorbească cu lumea, avea darul persuasiunii.
Avea prieteni în întregul areal sovietic și peste tot era îndrăgit, admirat. Nu
se impunea în mod agasant, el transpunea în afirmațiile sale niște reverberații
absolut artistice și dacă interlocutorul le pătrundea, clar lucru că era de
acord cu tata. Niciodată nu reproșa, el explica, convingea, era deschis pentru
orice conversații și nu numai pentru aceasta era admirat. Vorbea despre esența creativă
a națiunii pe care o reprezentăm și prin sensibilitatea căreia noi simțim
această lume miraculoasă.
Voiam să
precizez de ce noi, totuși, ne-am păstrat ca națiune. La români, relațiile
dintre părinți, copii, bunici... străbuni sunt foarte strânse. Chiar aceste
pomeniri la cimitir: mulți își exprimă nedumerirea față de ceea ce se întâmplă
la noi de Blajini. Unii chiar își pun întrebarea: de ce ne-ar trebui această
sărbătoare? Dar e o chestiune de memorie genetică, noi cu drag ne aducem aminte
de străbunii noștri. Mie mi se pare atât de firesc și de clar, și de salutar
acest ritual, această sublimă sărbătoare! Bineînțeles, fără excesele
„ritualice” care nu au nimic în comun cu pomenirea, cu rememorarea celor dragi,
plecați în eternitate. Și tatei îi plăcea să ia un pahar de vin la mormintele
dragi. De câte ori am fost cu el la cimitir, după ce mama a trecut la cele
veșnice - și nici nu puteam să nu vin cu el -, era foarte categoric, stătea
câte o jumătate de zi și se reculegea nu doar la mormântul mamei, ci își
amintea și-i pomenea pe o mulțime de prieteni care s-au făcut din vizitatori în
cetățeni stabili în acest țarc împânzit de cruci. Mulți, foarte mulți au fost
acei pe care i-am avut în anturajul viu și care au trecut pe celălalt tărâm.
Dincolo de
obligațiunile ancestrale de a crea ceva, căci asta îmi este pasiunea, transmisă
genetic - creația - mai încerc să fac și alte activități. Încerc să
supraviețuiesc din activitatea de businessman, deși asta nu-mi creează mare
plăcere, ba chiar îmi provoacă un disconfort sufletesc. Tot mai des mă prind la
gândul că vreau să-mi găsesc un refugiu, căci am atâtea idei, dar nu le pot
realiza, deoarece trăim în niște circumstanțe care ne obligă să devenim un fel
de tipi pragmatici, ca să ne putem câștiga existența noastră și a copiilor
noștri. Asta este realitatea, din păcate. Desigur, ar trebui să fiu mai
insistent în domeniul audiovizualului, să încerc, totuși, să mă afirm și să
câștig din această meserie, poate că, pe undeva, nu am insistat prea mult,
fiind mulți ani la televiziunea națională, încercând și niște proiecte de
documentare, de filme de ficțiune artistică. La un moment dat mi-am dat seama
că nu pot obține acele fonduri necesare pentru a face o capodoperă și atunci am
renunțat, m-am resemnat și pe undeva regret.
Dacă sunt
invitat să regizez, să zicem, un festival de recital, nu rareori mă prind la
gândul că mi-au creat o stare emoțională deosebită tocmai persoanele care nu
sunt actori formați. Totuși, actorul format are mai multe rezerve și are un joc
tehnic. Sunt niște clișee, niște calapoade care adeseori se repetă și eu le
văd. Actorul, cu cât este mai talentat, cu atât mai multe clișee duce în sine.
Ce făcea Loteanu? El încerca să anihileze experiența pe care o avea purtătorul
personajului și să înceapă să-l formeze de parcă ar fi fost proaspăt inițiat
într-un domeniu, încerca să-l modeleze în felul său, irepetabil. Un Iankovski
modelat de Loteanu nu mai există nicăieri. O astfel de deschidere, de
neajutorare în fața iubirii el a reușit s-o transmită, dar deoarece era cumva
dezaxată, poate nu i-a reușit chiar tot ce și-a propus, dar el o făcea la nivel
de intuiție, nu urmărea să-l dezarmeze pe actor și să-l prezinte în felul său
naiv și neputincios, dar simțea că aici e izvorul, e sursa inspirației și a
emotivității, când omul e deschis, e lipsit de apărare, nu folosește niște
scheme logice, actoricești, explicative, dar e pierdut în fața torentului și în
momentul acesta de rezistență devine erou, devine omul care pe loc renaște din
propria cenușă, ca pasărea Phoenix.
Dacă
actorul, mai ales după niște succese răsunătoare, devine plin de admirație față
de sine, gata, poți considera că s-a plafonat. În primul rând, nu se mai
regăsește în alte chipuri. Creativitatea presupune o stare inițial lipsită de
careva preconcepții. E foarte complicat procesul acesta al creării
personajului, el presupunând o neîncredere inițială. Ea, neîncrederea, îl pune
pe actor în situația de a căuta, de a se regăsi în altă piele: eu n-am
încredere în ceea ce sunt, eu trebuie să mă regăsesc, dar mă regăsesc în
postura personajului. E un proces psihologic destul de complex, dacă o faci pe
bune. Personajele, la un moment dat, pot să-l domine pe actor. Fratele meu
Traian, când a venit ultima dată acasă, mi-a spus: „Octavian, tu nu ai creat,
de aceea tu nu știi cum e să porți în tine toate personajele”. Traian era
foarte talentat, dar și foarte harnic, prodigios. El crea, la Teatrul
Tineretului din Piatra Neamț, unde se angajase după absolvirea Universității
Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică din București, câte 5-6 personaje
într-o singură stagiune. „Știi, - îmi zicea el, - textele acestea pe care le
treci prin corp, încep să te domine, apoi ele se refulează în subconștient și
stau acolo în formă latentă, gata oricând să te acapareze din nou. Astfel,
riscul de a-ți pierde identitatea, echilibrul, e mare. E un proces destul de
periculos”.
Traian juca
peste 200 de spectacole pe stagiune, juca foarte mult. Tata n-a avut o astfel
de experiență. El a profesat puțin în teatru, dar, în cinema, a creat niște
chipuri artistice, maiFam Grigoriu mult, niște nimburi imagistice de cinema,
ceea ce e ușor altfel. Ceea ce ține de aceste incursiuni a unor intruși în
esența psihologică a actorului, nu este deloc simplu să te debarasezi de această
stare. Dar te ajută detașarea și meditația. Un actor îmi spunea: „Trebuie să
găsești neapărat câteva zile în care să nu te gândești la nimic, să nu citești,
să dormi mult, să te plimbi, ar fi bine în sânul naturii, undeva pe malul unei
ape, adică să te smulgi din acel dramatism care, de fapt, formează teatrul și
arta teatrală.
Copilăria
este pentru oricine fericită, chiar și pentru niște copii nevoiași. Ea rămâne
pentru tot restul vieții ca o stare sufletească aparte, o stare de fericire. De
cele mai multe ori tata venea acasă noaptea, când noi dormeam. Somnul tatei de
dimineață era un fel de bucurie supremă. Dimineața, când ne trezeam și-l vedeam
dormind, trăiam clipe sublime de fericire, clipe de intensă bucurie că tata e
acasă. Nu-i deranjam somnul, dar însăși prezența și deja vibrația lui în casă
ne crea acea stare euforică. Deși acea fericire era sesizabilă și în timpul
așteptării, căci nu există fericire permanentă, precum nu există gheață care nu
se topește. La fel și în iubire, așteptarea contează, iubirea nu e o ardere
incandescentă permanentă, ci presupune și o așteptare a acestei incandescențe
cu fel de fel de momente și emoții. Mama nu-și trăia viața în niște așteptări
puerile. Era tot timpul ocupată. Dar e adevărat că pe tata îl aștepta mereu.
Fatalitatea
pentru mine e o nedreptate a destinului față de o persoană. M-am gândit mult:
de ce tata s-a stins atât de repede, de ce Traian? Mie mi se pare că noi ne
hotărâm destinul. Felul nostru de a fi ne determină să parcurgem un drum mai
lung, mai scurt, să ne atragem în niște drame suplimentare... Felul cum noi
începem să adunăm realitatea în forul nostru interior, așa realitatea
reacționează în noi. Șansele de a fi fericiți sunt foarte multe, dar noi suntem
mari maeștri în a le rata și a ignora impulsul inițial. Încerc și eu să explic
o tragedie, dacă există în genere vreo explicație...
Cândva am
avut un teatru aici, unde ne aflăm acum. Se intitula Studioul „Grigore
Grigoriu”. Era o sală cu 60 de locuri, deci puteam aduna 60 de spectatori la
reprezentațiile noastre. Am montat câteva spectacole, chiar băieții de la Arte
și-au prezentat aici spectacolul de diplomă, ”Omul și Gentilomul”, clasa
profesorului Emil Gaju. Deci, era deja un gen de activitate bine pusă pe roate.
Dar eu, fiind și businessman, precum v-am spus, am intrat în niște daravele,
poate pentru că am fost naiv și credul, iar businessmanul nu trebuie să fie
așa. Am fost nevoit să ofer spațiul în locațiune altui agent economic și să
închei, astfel, această activitate de creație. Nu a trebuit să fac lucrul
acesta! Am avut reproșuri dure din partea unor persoane care făceau aici artă
cu drag și fără să câștige careva onorarii. O făceau fiindcă le plăcea actoria.
Erau studenți de la Universitatea de Stat, unde aveam și clase de teatru în cadrul
secției Arte Frumoase. Mi-au zis: domnule profesor, de ce ați procedat așa? Nu
știam ce să le spun...
Cel mai mare
regret pe care îl am e că am făcut acest pas, dar v-am spus: situația creată
m-a obligat. Poate dacă perseveram mai mult în acest domeniu, nu se întâmpla ce
s-a întâmplat. Noi aveam intenții frumoase, planuri peste planuri, adunasem și
un colectiv de lăutari cu dansatori, am fost și în București de două ori, am
avut și câteva turnee internaționale, am cumpărat și un țambal, și un contrabas,
și o cameră video, voiam să fac filme, aveam cu toții cele mai frumoase
aspirații, și brusc s-a produs gestul meu necugetat, căci m-am lansat prea mult
în domeniul afacerilor, deși trebuia să mă limitez la ceea ce aveam. Aveam o
mică afacere care îmi oferea profit ca să pot mișca aceste lucruri de care v-am
povestit, orchestră, trupă de dansatori, teatru, puteam să mă mișc înainte,
fără mare efort.
Nu vreau să
deschid toate parantezele, nu știu dacă e cazul... Am fost atras în niște curse
care m-au determinat să pun locația în gaj și nu trebuia s-o fac. Multe lucruri
s-au întâmplat. Omul, când îți dă cuvântul de onoare și spune că-i așa, dacă
ești credul, crezi în ceea ce îți spune. Dar realitatea era cu totul alta. De
regulă, nu greșeam, reușeam să prind esența umană, dar sunt niște tipi în
societate care știu să se mascheze, sunt actori perfecți, doar că nu pe scenă,
ci în viață. Ei au un fel de simț al comportamentului unui om cumsecade.
Deseori se declară profund religioși etc. Dar, de fapt, în esență, sunt
altcineva. Pot scrie un roman despre ce mi s-a întâmplat, e o poveste cu barbă
lungă, dar asta e, ce am pierdut e bun pierdut.
Noi toți
suntem prinși într-o dramă inițiatică, toți. Psihologul Carl Gustav Jung spunea
că procesul putem să-l determinăm ca pe un proces de individuație. Individuația
înseamnă cizelarea personalității prin niște situații dramatice. Fiecare în
viață are propriul scenariu dramatic. Nu e scenariul Divinului, care e într-o
meditație perpetuă. Poate că pentru cineva e și o cale, dar nu cred că cineva
are în sine deja formată aspirația supremă, care reverberează la unison cu
Universul, că nu are nevoie de această individuație. Noi toți avem nevoie de
ea. Noi toți trebuie să ne învățăm a ne ridica peste ceea ce suntem la moment.
Știu că există progres spiritual. Eu știu de ce am fost pedepsit când am fost,
adică pentru mine lucrurile astea sunt plauzibile. Față de soartă nu am nici
cele mai mici pretenții. Dimpotrivă, cred că soarta a fost cu mine foarte
generoasă. Cred că lumea are atâtea miracole în jur, pe care le putem descoperi
non-stop, eu am și două exemple în acest sens: pe maeștrii Emil Loteanu și
Victor Voinicescu-Sotski. Ei descopereau lumea continuu, Victor o mai descoperă
și acum, acest lucru fiind inepuizabil, doar să poți să acumulezi și îți dai
seama că nu există o dimensiune a extazului de admirație. El poate fi și mai
imens. Cineva spunea că la un punct suprem noi ne topim în esența noastră, în
acest mare Univers devenim un tot întreg. Eu mai citesc și literatură vedică și
cărți de psihologie. Apropo: fata mea mai mare își face studiile la Facultatea
de psihologie a Universității din Iași, e la anul III. O parte din conspectele
disciplinelor pe care deja le-a studiat, le aduce acasă și eu le citesc cu mare
interes. Și acolo nu există un punct unic de a vedea lucrurile și a le
discerne, totul e o chestie de aproximație și asta ne creează individualitatea.
Pare că totul e perfect, mecanismul funcționează perfect, altceva e că sunt,
într-adevăr, deseori prea atroce catastrofele acestea care ne fac să formulăm
niște întrebări.
Am suferit
enorm pierderea mamei, a tatei, a fratelui Traian, dar trecerea mamei la cele
veșnice a fost pentru mine o catastrofă. Am avut și un vis profetic în acest
context, pot să-l Boldisor Veronica 2destăinui. Visam și aveam senzația căderii
într-o fântână fără fund, ca o gaură neagră. Mă sufocam, ceva mă strângea din
interior, mă presa. M-am trezit îngrozit, transpirat. Apoi am avut alt vis. Eu
rareori o visez pe mama, dar în acel vis ea a venit foarte calmă, a venit cu o
adiere de văzduh și cu un bătrân de o bunătate de care n-am mai întâlnit. Erau
împreună și mi-au explicat: „Octavian, tot ce trăim noi sunt niște schimburi de
energii și aspirații”. Nu pot să vă descriu, e imposibil să descriu aspectul
foarte și foarte sesizabil al acelor, nu le pot spune imagini, că nu sunt
imagini, ci transfigurări iconice care mi-au apărut în vis și în aceste
transfigurări existau acel bătrân și mama. Și au plecat, dându-mi senzația că
totul e o perpetuă transfigurare spirituală. În visul precedent eu cădeam
într-o fântână fără fund și nu găseam un punct de reper, un sprijin, era o
cădere continuă și iată că acest vis a oprit căderea.
Îmi amintesc
și eu, în acest context, de un epizod din viața mea. Lucram la Televiziunea
Națională, la Studioul artistic „Olimp”, și am filmat un scurt metraj - „Nevasta” - o adaptare după nuvela omonimă
de Liviu Rebreanu. Subiectul e simplu: nevasta își înmormântează bărbatul și nu
plânge, e ca o stană de piatră. Toți din jur o jelesc: ce drag i-a fost, cât
suferă, tocmai a încremenit, sărmana... Și tot așa! Ea a stat crispată până la
groapă și, odată întorși la masa de pomenire, după ce o băbuță a prins iar a o
jeli cu „ce drag i-a fost!”, femeia a luat asta drept bătaie de joc față de ea
și a răbufnit: „Nu mi-a fost drag! De ce să-mi fie drag? Toată viața m-a
chinuit, m-a bătut, i-am fost ca o slujnică...”
Băbuța care o jelise își făcu semnul crucii și zise cu voce tare, s-o
audă toți: „Tare mi-e frică să nu-si piardă mințile, sărăcuța... Ca prea i-a
fost drag”. Vedeți cât de diferit pot interpreta oamenii o tăcere, o răbufnire.
În filmul
nostru, în rolul nevestei s-a produs actrița Adela Calistru. Am filmat două
zile. Priveghiul, înmormântarea propriu-zisă și masa de pomenire. N-am vrut să
organizăm înmormântarea și așteptam un răposat dintr-un sat unde am stabilit
din timp că venim. Dar pentru priveghi am ales un administrator care să-l facă
pe răposatul. Îi spunea Grigore. Vă închipuiți? Când au sunat din sat că a
decedat o rudă de-a lui, ne-au spus că tot Grigore îl chema! Eu am văzut
reacția mamei administratorului. El avea aparat la inimă, avea aritmie. Când
l-am aranjat în sicriu, pe maică-sa a răzbit-o un plâns isteric. Noi nici nu
i-am cerut vreo reacție, pur și simplu, am adunat niște femei, precum că sunt
și ele la priveghi. Vă imaginați ce reacție a avut maică-sa într-o scenă
organizată! Erau lumini, era cameră, eram noi, se simțea că scena nu-i reală.
Dar ea a plâns pe bune.
Când am
filmat înmormântarea, ploua, era glod, eu asta și urmăream, o prindeam pe Adela
în prim-plan cu perspectiva din spate a acestor oameni îndurerați, care cu
adevărat își înmormântau un om apropiat. Ultima scenă, masa de pomenire, să ne
ierte Dumnezeu, dar iar n-am vrut s-o
organizăm. I-am zis Adelei: „Tu nici la masă să nu servești nimic, du-ți rolul
până la capăt”. La un moment dat ea a intrat în rol: „Nu mi-a fost drag! De ce
să-mi fie drag? Toată viața m-a chinuit, m-a bătut, i-am fost ca o slujnică...”
A început să rostească acest monolog și vă închipuiți? Câțiva moșneguți au luat
totul ca pe o realitate și, foarte nedumeriți, se întrebau unde, de fapt, se
află. „Ia uite ce spune, ia uite...” La un moment dat s-a rupt filmul, ei nu
sesizau că aici e ficțiune și că noi filmăm. Adela vorbea cu atâta patimă și
ei, rămânând la masa de pomenire, s-au prins într-o reprezentare
cinematografică și nu realizau ce se întâmplă în jur și au început să se
revolte. Cu atâta emoție au primit acest text! Cunoscându-l pe defunctul cu
care poate că au copilărit, au luat textul pronunțat de Adela ca pe ceva real.
Vedeți cum ficțiunea s-a infiltrat într-o realitate? De fapt, în viața noastră
deseori se întâmplă ca ficțiunea să modifice realitatea obiectivă.
Privitor la
deschiderii la baștina tatălui meu a unui cinematograf care-i poartă numele,
totul s-a întâmplat ca într-un sac cu multe dedesubturi. Ideea era să renovez
cinematograful, să avem activitate și la Căușeni, la baștina tatei, să venim cu
Studioul „Grigore Grigoriu” aici și să prezentăm spectacole. Eram prea aprig în
idei și pentru a le vedea realizate, mai aveam nevoie de bani suplimentari. Am
greșit că n-am mizat doar pe forțele proprii, apelând la persoane din afară,
crezând că acestea vor izbuti mai repede să obțină acești bani. Exista
proiectul, trebuia să fac mici pași, fără să forțez momentul, și atunci poate
că rămânea și Studioul, și cinematograful. Așa însă, Studioul a fost închis,
iar cinematograful, după îndelungi peripeții am reușit, totuși, să-l deschid
abia anul trecut, în noiembrie, cu mari sacrificii. Nu e vorba doar de
cinematograf, ci de o instituție culturală polivalentă. Există și o scenă
dotată cu toate cele necesare pentru prezentarea spectacolelor de către teatre
profesioniste. Deocamdată, au venit de mai multe ori cu spectacole Teatrul
„Luceafărul”, dar a fost și Teatrul „Mateevici”.
Soţia mea,
frumoasa actriţă Vitalia Grigoriu, care mi-a dăruit patru copii a primit două
distincții binemeritate: titlul onorific „Maestru în artă” și Premiul
Președintelui U.N.I.T.E.M. pentru actorie. Vitalia s-a bucurat, desigur, deși
ea face parte din categoria actorilor care nu dau din coate pentru distincții.
Ea își face meseria cu modestie, discreție și, de ce să n-o spun, cu talent. La
cinematograful din Căușeni s-a creat deja un nucleu care vine la activități
culturale de la sine, fără organizare din timp. Dar, din păcate, acest nucleu e
mic. Asta trebuie să ne pună pe gânduri: dacă se preferă barul în locul unui
concert, film, spectacol, înseamnă că societatea e contaminată de o boală
periculoasă. Pe 4 aprilie s-a proiectat filmul artistic „Poienile roșii”. Eu am
privit filmul cu aceeași satisfacție pentru a nu știu câta oară. Vârstnicii sunt
magnetizați de acest film, nu și tânăra generație. Tinerii de azi sunt
obișnuiți să privească filme de alt gen. Apoi, ei n-au obișnuința ecranului
mare, ci a ecranului telefonului mobil, care-i la 3 cm de la nas. Am scris și
un articol despre pericolul telefonului mobil utilizat în acest scop. Pentru
această zi de 4 aprilie, ziua de naștere a tatălui, am făcut și un
proiect-omagiu dedicat lui Victor Voinicescu-Sotski, protagonistul „Poienilor
roșii”. L-am invitat de la Paris la Căușeni, dar de data aceasta el n-a avut
posibilitatea să vină, așa cum a făcut-o la inaugurarea cinematografului.
Vârsta are un caracter individual. De ce zic asta? Pentru că Victor, ca
sensibilitate, este o persoană în apogeul aspirațiilor artistice. El a fost un
bun prieten al tatei, i-a consacrat și o poezie foarte frumoasă, cu care vreau
să încheiem această discuție:
Plânsul Baciului
La moartea
prematură a actorului Grigore Grigoriu/ Cădeau privirile sub coastele de
stânci/ Și jocul pasărea în cuib ni-l ciugulea/ Prin noi cu sângele un fir se
închega/ Ca plânsul baciului din ochii tăi adânci// E bună-rea menirea ce-o
prefer/ Nimic nu schimbă ora despărțirii/ În foșnetul răspunsului din cer/ Vom
fi învinși de clipa prăbușirii// O viață fragedă-n sclipiri de chihlimbar/ Ai consumat-o
prin mai multe vieți/ Cel plâns de baci în pumnul tău amar/ Vor indemna la pană
mulți poeți// Te-ai dus și tu cu ora ce-a sunat/ Nimic, nimic nu s-a schimbat
în lume/ Am fost, vom fi sau poate am visat/ Că Cel de Sus ne-a înzestrat cu-n
nume// Doar brazii neînvinși se leagănă cuminți/ Și hora crengilor în dansul
dezlegat/ Prin urletul de lup sub muntele uitat/ Vor scurge umbra în al lumii
minți.
Notă: Adaptare după un dialog
dintre Veronica Boldişor şi regizorul
Octavian Grigoriu despre părinţii săi, Vitalia şi Grigore Grigoriu
https://www.art-emis.ro/jurnalistica/sa-invatam-a-ne-ridica-deasupra-a-ceea-ce-suntem
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu