15 iunie 1889 și ecoul morţii lui Mihai Eminescu
“Mare este jalea şi durerea pe care azi o simte toată
suflarea românească, mare şi nemărginită precum a fost sufletul acestui
nemuritor”
”Constituţionalul”, 20 iunie 1889
Se împlinesc 130 de ani de când arheul culturii noastre își sfârșea
nefericita-i existență pământeană lăsând în urmă strălucirea eternă a
luceafărului geniului său. Este singura personalitate istorică căreia i se
sărbătorrește cu aceiași dăruire atât data nașterii (declarată astăzi și Ziua
Culturii Naționale), cât și data morții sale, prilej de evocare pioasă a celui
care a surprins ca nimeni altul chintesența istorică, spirituală și culturală a
neamului și spațiului său românesc..
Percepţia morţii poetului a fost diferită de-a lungul generaţiilor care
s-au succedat după moartea sa. S-a vorbit şi s-a scris mult, îndeosebi în epoca
comunistă, despre faptul că poetul a murit în mizerie şi sărăcie, uitat de
contemporani şi părăsit de prieteni, ca un geniu singuratec, neînţeles de
societatea în care a trăit. Însuşi G. Călinescu vorbea despre poeţii pe care “flămînda sărăcie, uneori numai
deşertăciunea, pentru o ticăloasă pomană însoţită de o mai ticăloasă laudă, îi
încovoia ” dar şi despre cei care “niciodată
n-au întins o mână cerşitoare către vreo mărire pământească…Aşa poet a fost
Eminescu” (G. Călinescu - Viaţa lui
Mihai Eminescu, Ed. Saeculum I.O. 1995, pg. 249).
Cu toate acestea, marea durere pe care moartea nefericitului poet a produs-o
la scară naţională, pentru Călinescu (considerat încă biograful ofcial al
poetului) nu a însemnat decât “cortegiul
însoţit de un număr mare de studenţi, gazetari şi prieteni… pe drum în dreptul
Universităţii, şi la mormânt, se ţinură cuvântări îndurerate şi banale, după
care, pe înserat, coşciugul fu coborât în groapă, între un tei şi un brad”
(idem).
Nimic despre imensa durere unanim exprimată în presa centrală şi locală de
pe întreg teritoriul ţării şi a provinciilor româneşti; nimic despre reacţia lumii
intelectuale, îndeosebi culturale şi academice; nimic despre reacţia
dăscălimii, elevilor şi studenţimii; în sfârşit, nimic despre tristeţea şi
durerea unui popor care trăia sentimentul că îşi îngroapă “gloria naţională”, aşa trăire dureroasă încerca România profundă a
acelor vremuri.
Târziu după moartea sa, a început să se vorbească mult despre faptul că
boala poetului, câştigată sau moştenită, l-a condus către alienaţie
sfârşindu-şi zilele în lumea vieţuitorilor ospiciului doctorului Şuţu, părăsit
de prieteni şi de lumea culturală. S-a vorbit, de asemenea, despre înscenarea
politică a “arestării ilegale” şi internării forţate în ospiciu,
înscenându-i-se o boală psihică, compromiţându-i astfel credibilitatea în ideea
de a-l scoate din viaţa publică, pentru că prin vocea sa ameninţa protipendada
politică şi economică a ţării şi chiar relaţiile statului român cu puterile
centrale.
Notorietatea poetului la nivel
naţional
Într-adevăr, prin creaţia şi atitudinea
sa intransigentă, Mihai Eminescu devenise o personalitate marcantă a timpului
său. Vocea sa, de la tribuna ziarului “Timpul”, se transformase într-o
adevărată instanţă acuzatoare pentru relele, nedreptăţile, corupţia şi jaful
naţional, aspecte pe care le sancţiona fără cruţare. Aşa încât lumea
intelectuală, breasla scriitoricească, lumea politică, “pătura superpusă”, tinerimea studioasă îl cunoşteau foarte bine din
publicaţiile vremii ca poet, dar şi în ipostaza de jurnalist şi analist
politic.
Poezia sa pătrunsese deja adânc în inima
tineretului. Versurile sale erau pe buzele tuturor, aşa încât vestea
derapajului psihotic, şi mai ales suferinţa ultimilor şase ani din viaţa sa, a
ajuns repede de notorietate publică. Nu puţini au fost aceia, mai ales din
lumea intelectuală, care au perceput şocul îmbolnăvirii poetului ca pe o dramă
la nivel naţional. Trebuie subliniat faptul că preocuparea pentru sănătatea
poetului a fost una reală şi constantă în toată această perioadă, ajungând să
intereseze cercuri din ce în ce mai largi: de la prietenii de la “Junimea” şi “Convorbiri literare”, la autorităţile locale: botoşănene, ieşene şi
bucureştene: de la societăţi şi asociaţii culturale, la oameni de teatru,
oameni de litere, oameni de bine şi chiar elevi, prin constituirea acelor
comitete pentru realizarea subscripţiilor publice în sprijinul poetului (vezi
cuvântul înainte al ediţiei Şaraga semnat de Cornelia Emilian). A nega, sau a
bagateliza aceste realităţi, ar fi o impietate şi un afront nemeritat adus
generaţiei poetului.
În acest context este evident că soarta
poetului devenise una de interes public, dovadă şi curatela judiciară
instituită în urma expertizei medicale din 23 martie 1889, din care au făcut
parte Titu Maiorescu, Mihai Brăneanu, D. Augustin Laurian, I.L.Caragiale şi
Ştefan C. Michăilescu − din nefericire hotărâtă prea târziu − dar şi
numeroasele referiri în presă cu privire la starea şi comportamentul poetului,
dintre care cele mai valoroase − prin durere şi compasiune − sunt cele ale lui
Alexandru Vlahuţă: “Şi când, ostenit de
acest joc curios de versuri sonore şi pustii, îşi lăsă tăcut privirea-n pământ,
figura lui îmbrăcă iarăşi acea expresie de tristeţe vagă – umbra acelui apus dureros al conştiinţei
care-i dedea în momentul acele înfăţişarea unui zeu învins, părăsit de puteri
şi umilit”(Al. Vlahuţă − Versuri şi
proză, Ed. Eminescu, 1986, pg. 292).
Vestea morţii lui Eminescu a căzut ca
un trăsnet asupra întregii naţiuni. Nu a existat organ de presă, central sau
local, care să nu relateze pierderea dureroasă resimţită de întreaga suflare
românească prin moartea poetului, care devenise încă din timpul vieţii un mit
recunoscut deja ca geniu. Deşi nici un act oficial nu a consacrat zilele de 15,
16, 17 iunie 1889, ca zile de doliu naţional, naţiunea română, prin durere şi participare,
a ridicat evenimentul la rang de funeralii naţionale. Pe tot cuprinsul
regatului şi provinciilor româneşti, sufletele cernite ale celor care l-au
preţuit şi admirat ca poet, au trăit momente de durere şi neputinţă în faţa
unui adevăr care a lovit năprasnic un popor.
Câteva exemple pot ilustra − cât se
poate de convingător − starea de spirit care domina o naţiune ce percepea
moartea poetului ca o adevărată tragedie. “durerea
celor care i-au fost prieteni, l-au cunoscut în tainele vieţii intime trebuie
să fie adâncă, mută şi sfâşietoare… Eminescu s-a stins după ce a strălucit ca
un Luceafăr… Moartea lui e o durere pentru întreaga cugetare românească după
cum durere fost-au pentru toţi şi suferinţele lui” titra ”Constituţionalul” în editorialul său din 17 iunie 1889.
În provincie, la Botoşani, ”Curierul Român” informează că “marele cugetător al ţării, cea mai măreaţă figură a literaturii
noastre moderne, cel mai original din toţi poeţii noştri contemporani, care a
dat un nou farmec limbii româneşti, întrupând în forme cu totul noi genialele
sale gânduri şi simţiri, nu mai este printre vii! Dup-o crudă şi-ndelungată
boală, nobilul şi melancolicul său suflet şi-a rupt barierele ce-l ţineau încă
legat de această vale a plângerii şi şi-a luat zborul spre lumea cea de veci,
spre lumea nemuririi pentru care a fost creat” (20 iunie 1889), iar
”Libertatea” din acelaşi oraş scria: “poetul
dragostei şi al melancoliei, cel mai ilustru bard al României şi unul din
însemnaţii poeţi ai Europei actuale, gloria ţării şi a neamului românesc s-a
stins…El nu mai simte azi greutatea lumii reale, aşa de zdrobitoare pentru
avânturile închipuirii lui generoase” (22 iunie 1889).
Iaşul (oraşul marii iubiri) consemna
prin ziarul ”Fulgerul” din 18 iunie
1889: “marele poet s-a stins după ce a
strălucit ca un luceafăr în înălţimea bolţii albastre”. Acelaşi ziar
reuşeşte poate cel mai veridic portret psihologic al poetului, atunci când pune
în evidenţă contrastul din gândirea eminesciană între mizeria vieţii reale,
pentru care manifesta “o repulsie şi un
mare dezgust judecând-o prin prisma pesimismului” şi imaginaţia din lumea
ideală pentru care a avut “o atracţie
deosebită şi de aceea o zugrăveşte cu cele mai admirabile culori”.
Iacob Negruzzi scria în ”Convorbiri
Literare”, “cu Eminescu s-a stins un mare
poet naţional, original în toate felurile; noi pierdem un amic iubit şi un
conlucrător dintr-acei al căror geniu au aruncat o lumină vie asupra
publicaţiunii noastre” (citat I Saizu, Eminescu
– cât veşnicia, Ed. Noel, 1996). În Transilvania ”Telegraful Român” afirma
că: “Eminescu a fost nu numai cel mai
mare poet român ci şi cel mai strălucit reprezentant al conştiinţei naţionale”.
Deşi unele date biografice vehiculate
de presa timpului erau contradictorii, totuşi, asupra suferinţei poetului
exista o unanimitate în a considera “lunga
şi cruda maladie a facultăţilor mintale, o boală ce nu iartă niciodată şi
târâie victima sa spre mormânt” (”Telegraful Român”, 18 iunie, 1889). Titu Maiorescu va avea inspiraţia să solicite
necropsia (cerută în mod expres) ce avea să confirme mărimea neobişnuită a
creierului (1490 gr, egal cu cel al lui Schiller) atins de o periencefalită
cronică difuză (fără examen microscopic), o degenerare grăsoasă a muşchiului
cardiac − care a stat la baza sincopei cardiace ce avea să constituie cauza
imediată a decesului − degenerescenţe asemănătoare fiind descrise şi la nivelul
ficatului şi rinichiului, aspecte deosebit de relevante pentru evaluările
anatomo patologice de mai tîrziu, evocatoare mai ales pentru excluderea
etiologiei luetice a bolii poetului și confirmarea intoxicației cronice cu
mercur folosit ca terapie.
Doliu şi funeralii naţionale − fără gir
oficial
Tragedia zilei de 15 iunie 1889 a fost dureros
resimţită de întreaga naţiune. Zăbranicul de doliu va acoperi întreg spaţiul
românesc prin durerea pe care a resimţit-o. “Aceasta
explică de ce funeraliile au avut caracter naţional, deşi nici un act oficial
nu fusese semnat în acest sens (I. Saizu, Eminescu – cât veşnicia, Ed. Noel, Iaşi, 1997).
Înhumarea a fost un moment care prin
amploarea desfăşurării lui s-a ridicat la nivelul geniului eminescian, deşi
poetul nu şi-a dorit niciodată o asemenea grandoare. “Niciodată - titra ziarul ”Lupta” (19 iunie 1889) – nu s-a văzut la o înmormântare o asistenţă
aşa de numeroasă şi cultă”. Şocul provocat de moartea poetului va îndurera
un întreg popor şi avea să adune laolaltă deopotrivă:
guvernanţi, politicieni, academicieni, oameni de artă şi litere, ziarişti, dascăli,
studenţi, elevi, prieteni, admiratori ca şi
contestatari. Guvernul conservator condus de Lascăr Catargi îşi asumă
cheltuielile de înmormântare, iar la iniţiativa lui Maiorescu s-a deschis o
listă de subscripţie pentru amenajarea mormântului.
Cu toate că dorinţa poetului a fost
alta, ceremonia înhumării avea să fie de o grandoare tăcută şi resemnată, plină
de sobrietate şi tristeţe, marcată de jale şi respect. Sicriul − singurul de
simplitatea dorită de Eminescu − a fost depus la biserica Sfântul Gheorghe cel
Nou − ctitoria lui Constantin Brâncoveanu − lângă catafalc fiind aşezate Poesiile (ediţia princeps), colecţia
revistelor ”Convorbiri Literare” şi
”Fântâna Blanduziei”.
Nenumărate cununi de laur şi coroane de
flori din partea Academiei Române, Presei Române, redacţii de ziare, societăţi
şi asociaţii culturale, Societatea Tinerimea Română, Societatea Studenţească
“Unirea”, admiratori, elevi şi studenţi, aveau să acopere catafalcul. O
persoană îndoliată va depune un buchet de “nu
mă uita” pe pieptul poetului. Era Veronica Micle.
Pelerinajul avea să dureze până în ziua
înhumării. Prin acest “perigrinaj complect” (”Războiul”, 18 iunie, 1889), o
lume îndurerată îşi lua rămas bun de la “poetul lor de suflet”, dovadă evidentă
a preţuirii de care s-a bucurat din partea poporului său. Oficialităţile au
fost reprezentate de trei prim miniştri (doi foşti şi cel în funcţie),
preşedintele Academiei Române în persoana lui Mihail Kogălniceanu, miniştri,
conducători de societăţi şi asociaţii, floarea literaturii şi ziaristicii române.
Serviciul religios a început la orele
17,30, după care a urmat primul discurs ţinut de Grigore Ventura, în care s-a
subliniat cu patos faptul că “Eminescu nu
a fost a nimănui ci a tuturor românilor” că, “lacrimile românilor se vor preface în roua roditoare şi binefăcătoare
sub razele luminoase ce va răspândi soarele amintirii poetului”, un discurs
avântat şi patetic care nu-l recomandă câtuşi de puţin ca executant al cabalei
antieminesciene invocată de adepţii acestei teorii. După discurs, corul bisericii “Domniţa Bălaşa” dirijat de Costache Bărcănescu va interpreta romanţa Mai am un singur dor pe versurile
poetului, care avea să răsune cu jale, melancolic şi dureros peste întreaga
mulţime.
Într-o tăcere tristă şi dureroasă,
sicriul este aşezat pe un dric tras de doi cai, cortegiul fiind condus de trei
jandarmi călare. Un lung şir de oameni se vor încolona pe lungul drum spre
cimitirul Belu (Şerban Vodă). La Universitate, D. Aug. Laurian, directorul
ziarului ”Constituţionalul” va sublinia în discursul său că “astăzi se înmormântează o glorie naţională…
ca poet un titan, ca ziarist un atlet… spinteca norii cu gândul şi găsea
dincolo de stele forme noi pentru cugetarea românească… .un ouvrier al
cugetării… El s-a stins prea devreme, nu înainte de a revărsa valuri de lumină
în cugetarea românească”.
Tot la Universitate, studentul la
litere, botoşăneanul Constantin Calmuschi, va vorbi în numele tinerimii române,
tinerime care a învăţat de la poet “cum
să se adâncească în meditaţie şi cum să se înalţe în gândire… pentru că umbra acestui vis a fost atât de mare, încât veacuri multe
falnic se vor simţi plutind şi însufleţind asupra celor ce te vor studia şi
admira” (”Adevărul”, 20 iunie 1889). Tot aici se va realiza şi o
imortalizare în tuş a evenimentului, prin care C Jiquidi − tatăl − va încerca
să surprindă grandoarea evenimentului.
Înainte de a fi coborât în mormânt,
doctorul Ion Neagoe va ţine ultimul discurs, un discurs emoţionant, încărcat de
durere, care a făcut ca toată asistenţa să lăcrimeze “mare este jalea şi durerea pe care azi o simte toată suflarea
românească, mare şi nemărginită cum a fost sufletul acestui nemuritor”.
Sicriul va fi coborât apoi pe unduirile melodice şi triste ale aceleeaşi Mai am un singur dor, interpretat de
acelaşi cor, lăsând în sufletul celor prezenţi “o puternică şi tristă amintire” pentru că se trăia senzaţia că “se îngropa nu numai un om ci tezaurul
poporului român”.
Cu sufletul greu şi inima cernită, Titu
Maiorescu şi amicii de la “Junimea” vor
rămâne până la acoperirea cu pământ a mormântului. În semn de respect din
partea tinerimii române, care efectiv îşi diviniza idolul, Ştefan Coşereanu −
elev la liceul Matei Basarab − şi studentul Simion Mehedinţi − viitorul
academician şi istoric creştin − vor veghea la mormânt până la ivirea
luceafărului şi lunii care, în acel amurg târziu, aveau să strălucească mai
frumos ca niciodată. “Să ne închinăm cu
tristeţe şi admiraţie în faţa acestui mormânt deschis prematur; trupul lui
Eminescu s-a dus însă inteligenţa lui a rămas printre cei vii (”L’Independence
Roumain”, 18 iunie, 1889), iar ”Libertatea”
din 22 iunie 1889 titra: “cuvine-se
dar astăzi când mormântul a închis pentru totdeauna pe cel mai ilustru dintre
fiii Daciei române să vărsăm pentru el o lacrimă de mustrare, pentru el, pe
care l-am avut şi n-am ştiut a-l preţui.”
Reflecţii
postume
Desfăşurarea tristului eveniment va fi
diferit apreciată de presa timpului. Cel mai aproape de adevăr pare să fi fost
”Universul Literar” săptămânal care apreciază evenimentul ca fiind de o “duioşie impunătoare”, aşa cum a fost şi
sufletul poetului. Un doliu naţional coborât în sufletul unui popor pe care,
din nefericire, posteritatea avea să-l perceapă altfel. Este necesară
precizarea că nimeni şi nimic din ceea ce a însemnat ultimele zile ale
poetului, nu a sugerat existenţa vreunei tentative de victimizare a sa din
partea vreunei conspiraţii sau organizaţii oculte.
Naţiunea l-a cinstit, presa l-a onorat,
mulţimea l-a venerat, prietenii l-au înconjurat cu aceeaşi preţuire din
totdeauna, iar contestatarii şi duşmanii au tăcut resemnaţi. Până şi Bogdan
Petriceicu Haşdeu, care-i minimalizase opera, i-a dedicat o pagină în revista
sa “o pagină în onoarea aceluia care face
onoare ţării sale” prin “o scurtă,
dar plină de adevăr izbitor şi crud, amintire despre Mihail Eminescu”
(”Telegraful Român”, 20 iunie, 1889), ca să nu mai vorbim de Alexandru
Macedonski care-şi încasase consecinţele
oprobriului public.
Perceput la moartea sa doar ca poet de
excepţie şi jurnalist militant, opera lui abia de acum va începe să fie pusă în
valoare. Mai bine de un secol de cercetare va continua să uimească generaţie
după generaţie de critici, prin evaluarea şi punerea în valoarea a vastităţii
şi diversităţii creaţiei sale, demonstrând că intuiţia contemporanilor asupra
genialităţii sale a fost una corectă, de aici şi emoţionanta despărţire de cel
ce avea să devină arheul culturii române. De aici şi contrastul izbitor între
realitatea momentului şi minimalizarea voită din partea celui care i-a scris biografia (G. Călinescu, n.n.).
Eminescu nu a fost un singuratic, deşi
a iubit singurătatea şi a căutat-o mereu. Nu a trăit izolat, nu s-a situat în
afara realităţilor vremii sale, ba din contra, el a fost o prezenţă vie,
receptivă la tot ce a însemnat cultură, viaţă socială, mediu politic, istorie,
eveniment cotidian, trecut, prezent şi viitor pentru neamul său. El s-a izolat
doar atunci când se retrăgea în meditaţie, gândire şi creaţie. Nu a fugit de
oameni, ci dimpotrivă, i-a căutat, înţelegându-i ca nimeni altul din vremurile
sale, mai ales din perspectiva istorică a neamului său. Nu a ştiut să mintă şi
a taxat necruţător nedreptatea, ipocrizia şi demagogia doar cu armele scrisului
său, fără ca să poarte acea “cocoaşă intelectuală”, atât de comună printre oamenii politici şi de cultură.
A ars la flacăra geniului său care până
la urmă i-au topit aripile gândirii şi imaginaţiei. Este ceea ce contemporanii
vedeau şi urmăreau cu încântare şi uimire, dar şi cu durere. Notorietatea sa
era una de nivel naţional şi suferinţa sa era bine cunoscută publicului larg.
În acest context, se ridică o întrebare de bun simţ. Cine, în asemenera
condiţii, şi-ar fi permis să pună la cale o conspiraţie sau un complot
antieminescian, fără ca acest lucru să nu fi devenit imediat public? În aceeaşi notă se poate ridica şi a doua
întrebare. Cum ar fi putut Maiorescu şi
junimiştii − Ventura, Simţion şi alţii − să participe la “arestarea ilegală” şi
izolarea sa ca alienat mintal, în ideea cinică şi bestială de a-l scoate din
viaţa publică într-o asemenea manieră grotescă? când toţi aceştia − şi mulţi,
mulţi alţii, ştiuţi şi neştiuţi − au asistat cu durere şi au participat cu ce
au putut la alinarea groaznicelor suferinţi pe care poetul le-a suportat în
ultimii şase ani din viaţa sa chinuită.
Desfid pe oricine consideră că a
trimite în străinătate pentru consult, asistenţă medicală şi sanatorizare este
o chestiune simplă chiar şi astăzi, cu atât mai mult la acea vreme şi încă cu
însoţitor, aşa cum amicii săi de la “Junimea”
în frunte cu Titu Maiorescu − un adevărat mecena pentru Eminescu − au
făcut-o în mod repetat. Din calvarul vieţii sale posteritatea avea să dezvolte
de o manieră fantezistă − dacă nu de-a dreptul cinică − nefericita teorie a
conspiraţiei, devenită subiect de roman, numai după ce această ipoteză a fost
lansată de cinicii de la ”Adevărul” în anul 1911, în ideea de a macula memoria
unui popor care şi-ar fi sacrificat idolul. Aceeaşi intenţie se poate intui şi
din preluarea nefericită a probabilităţii diagnostice de nebunie luetică,
dezvoltată apoi de câţiva medici neinspiraţi şi de o critică literară la fel de
neinspirată, culminând cu cinismul
călinescian, care va dori să aşeze pe fruntea olimpiană a poetului stigmatul
ruşinii alături de cununa geniului.
Aşa cum posteritatea − prin eforturile
admirabile ale criticii literare − a reuşit să pună în valoare arheitatea
creaţiei eminesciene, aceeaşi critică literară are obligaţia să izbăvească
imaginea poetului de stigmatul luetic şi de elucubraţiile biografice −
îndeosebi călinesciene − luetice sau sacrificiale, ridicându-l astfel pe omul
Eminescu la nivelul operei sale. Chestiune de bun simţ şi moralitate elementară
pentru critica literară, care are astăzi la îndemână instrumentele necesare
pentru promovarea adevărului privind viaţa martirică a celui care “a răsturnat muntele gândirii în marea
închipuirii” (A.D.Xenopol). Un pas important în această direcţie l-a făcut
− de o manieră onestă şi meritorie − criticul Nicolae Manolescu, care a avut
francheţea să valorizeze realitatea medicală din odiseea eminesciană
(”Adevărul” – 28 iunie, 2013). Pe aceeaşi traiectorie, a adevărului ştiinţific,
se înscrie şi criticul Theodor Codreanu, pentru care argumentul medical are
valoare ontologică (vezi − Eminescu în captivitatea „nebuniei”).
Dincolo de abordarea academică, istorică
și critică a geniului eminescian, poporul l-a simțit întotdeauna aproape, ca
cel care a reușit să-i exprime cel mai bine și într-un stil autentic; trăirile,
credința, aspirațiile și apartenența de neam și țară. Iată de ce și apusul său
va străluci de-a pururi în istoria neamului românesc.
Valeriu
Lupu – doctor în științe medicale
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu