CONSTANTIN MOŞINCAT – RĂZBOIUL
ROMÂNILOR ARDELENI
GHEORGHE CONSTANTIN NISTOROIU
„Cine ne vorbea din adâncuri? Cine ne
lămurea?
Ne vorbeau strămoşii. Toate şirurile de
înaintaşi
jertfiţi cu gândul la hotare şi la
strălucirea neamului.
Ne vorbea Ştefan cel Mare, din gropniţa de
la Putna:
<<Dacă duşmanul vostru va cere
legăminte ruşinoase
de la voi, atuncea mai bine să muriţi prin
sabia lui, decât
să fiţi privitori, împilării şi ticăloşiei
ţării noastre.>>
Ne vorbeau mormintele şi ne vorbea sângele
românesc!”
(VASILE POSTEUCĂ)
Orădeanul istoric militar, Colonelul
(r), dr. Constantin Moşincat a
pornit dârz, drept, demn pe urmele demnităţii şi onoarei înaintaşilor săi care
au lăsat posterităţii tot ce au avut ei mai bun: cinstea, munca, vorba bună,
credinţa străbună, curajul, răbdarea, respectul, numele binecuvântat, fapte
alese, frumuseţea sufletului lor brodată în regalele costume populare şi-n
dăruirea fără măsură, patriotismul, jertfa, dragostea de Dumnezeu, „adevărate Icoane de încă ne exprimată
recunoştiinţă,” care i-au lăsat drept moştenire: Adevărul, Iubirea, Onoarea, Patria şi Dumnezeu.
Admirabila sa Operă încadrată
între frontierele istoriei militare: Marşul
spre Marea Unire. Războiul românilor ardeleni, Campania 1916 a Diviziei 11
Infanterie, se adaugă cu demnitate celorlalte lucrări de referinţă care au
fost şi vor mai fi scrise.
Cuvântul Înainte este urzit
dintr-o aleasă ţesătură de idei, cuvinte şi recunoştiinţă de istoricul Comandor (r) prof. univ. dr. Jipa Gheorghe Rotaru,
membru titular al Academiei Oamenilor de
Ştiinţă din România.
În şirul lucrărilor
fundamentale, în pantheonul memorialisticii, în lumina altor noi izvoare de
arhivă se află Colonelul (r), dr. Constantin Moşincat, „un profund cunoscător şi cercetător al
istoriei contemporane româneşti, cu ample contribuţii ştiinţifice în domeniile
care îi sunt cel mai aproape de suflet, istoria Ardealului şi istoria militară
românească.” (pag. 5)
Munca titanică adunată cu
migală de albină, strânsă cu strădanie de furnică, cu dârzenia Ostaşului de
carieră, cu vigilenţa istoricului des încercat, l-a înrolat spre ofensiva
frontului Arhivelor Militare Române, Austriece şi Ungare, peste care a presărat
polenul memoriilor personale, cu nectarul moşilor şi strămoşilor nepreţuiţi la
justa lor măsură, onoare, cu alte monumentale monografii şi lucrări de esenţă.
„Ineditul absolut al acestei lucrări l-am
putut descifra în capitolul de bază Războiul românilor ardeleni pentru
neatârnare. Subiect tabu în istoriografia românească dinainte de 1990,
aspectele vizând contribuţia ostaşilor rămâni transilvăneni la războiul
Puterilor Centrale împotriva Antantei, din care a făcut parte şi Regatul român,
sunt minuţios şi în detaliu analizate, începând de la faza de pregătire a
războiului şi mobilizarea armatei imperiale şi apoi pe parcursul operaţiilor.” (pag. 8)
Istoricul militar, orădean, Colonelul (r), dr. Constantin Moşincat, îşi elaborează strategia militară, prin pana
sriitorului iscusit, printr-o contribuţie esenţială, ce se adaugă la temelia
conştiinţei unităţii de neam, aşezată merituos în amvonul conştiinţei
universale, probând mai întâi unitatea acestei
lucrării în cadrul unicităţii ei, căruia destinul i-a îngăduit să pună în
lumina sa taborică: sufletul românesc încărcat
de Eroism, de Demnitate, de Jertfă, de
Biruinţă, de Cruce, de Înviere.
„Fără a exagera sau generaliza faptele,
trebuie să recunoaştem,
continuă comadorul Jipa Gheorghe Rotaru, că
fără profesionalismul, dăruirea, dar mai ales, patriotismul col. r. dr.
Constantin Moşincat şi nu orice fel de patriotism, ci unul local ardelenesc,
care nu poate fi cu nimic confundat, studiul unor asemenea subiecte ar fi rămas
sterp, arid, poate chiar de nepătruns pentru cei cărora li se adresează.
Oricum, pentru istoriografia românească, pentru specialişti, cartea de faţă
rămâne ca un reper de bază pe lângă care nu se poate trece de către cei ce se
vor apleca asupra problematicii războiului nostru pentru întregirea neamului.”
(pag. 12)
Capitolul II, Contextul European de Alianţe este deschis de magistrala remarcă a
savantului istoric Nicolae Iorga: „Ungurii
şi evreii de la Pesta pot să se laude că măcelul acesta fără pereche de mare şi
hâd ei l-au voit, ei l-au aţâţat, ei l-au adus. Asupra lor trebuie să cadă
blestemele tuturor celor ce vor muri, ce vor rămânea schilozi, ce nu vor mai
avea sprijin şi pâine.” (Nicolae Iorga, Războiul
cel mare, în Neamul românesc, An V,
nr. 27 Iulie 1914)
În contextul geopolitic
european al veacului al XIX-lea, privind configurarea marilor state şi
reconfigurarea alianţelor, autorul ne relevă dincolo de fulgerile şi tunetele
războiului, starea monarhică, intrinsecă a Românului valah, parte bisericească
şi parte lumească, cea de credinţă şi cea de datorie, cea de iubire şi cea de
jertfă: „Înainte de a purcede să-şi facă
datoria de oştean, el nu uită să-şi împlinească datoria de creştin. Preoţii
satelor s-au sculat deci în faptul zilei, luminările bisericuţelor de lemn s-au
aprins şi după ce au ascultat sfânta liturghie, în ecteniile pentru călătorie,
cei chemaţi s-au cuminecat toţi după rânduiala legii creştineşti. Şi-au mai
făcut o cruce, şi apoi, în sclipirea dimineţii de vară, nesfârşitele cete albe
au început a roi spre marginea oraşelor– să se înşiruie sub pajura
împărătească.” (p.24)
Capitolul III, Războiul Românilor Ardeleni pentru
Neatârnare, debutează cu subcapitolul Strămoşii
mei plugari.
Bravul Colonel orădean dr. Constantin Moşincat care, şi-a dăltuit
destinul pe Osia imperială a Neamului nemuritor thraco-geto-dac, ne
mărturiseşte cu mândrie de Român descendenţa sa regală din Dinastia milenară a
Strămoşilor Daci. „Ei, strămoşii mei, au
avut cu siguranţă un ideal, şi s-au îngrijit de nevoile casei lor, au mers pe cărarea lor, plină de asperităţi, la
fel cum a fost şi drumul ţării pe
care marii luminători duceau naţia spre cultura originală, populară, ori
tradiţională specifică zonei locului. Ei, trăitori în satele din Ardeal,
această frumoasă <<Grădină a lui
Dumnezeu>>..., au învăţat şi cultivat: voia bună pentru munca
ordonată, simţul ordinei, înţelegerea binelui obştesc şi al spiritului creştin,
respectul pentru lege, şi nu în cele din urmă demnitatea şi mândria solidară de român.” (pag. 31)
Strămoşii autorului, acest grande
Cavaler prin educaţie creştină şi formaţie ostăşească, şi-i glorifica sub
pecetea şi heraldica lor ancestrală de la pelasgi: „conscrişi documentelor de evidenţă al voluntarilor de la Darniţa sau
Roma, la depunerea jurământului de fidelitate, faţă de tronul Regatului
României, pe crucile cimitirelor de pretutindeni, ori în evidenţele morţilor
din lagărele de prizonieri: ortodocşi
plugari...Libertatea era înţeleasă de ei ca mod slobod de a se asocia
familial, a construi în clacă case după nevoi şi a munci cât le era de
trebuinţă, de a petrece şi a proiecta viitorul, după placul lor. Unirea, şi
puterea ei o manifestau zilnic în muncă: la facerea crucilor de grâu şi secară,
la cositul ierbii şi clăditul înalt al fânului şi cazalului de paie. Voia bună,
de la hora din bătătură, doina şi bocetul le pigmenta şi le făcea păcută viaţa.
Au cântat din frunza codrului şi au zis, în gând ori la horele din bătătura
satului, ce ştiau: Doina lui Lucaciu, Marşul lui Iancu, imnul Deşteaptă-te române!, Sara pe deal, La oglindă, etc.” (pag. 31-32)
Născut în satul Răduleşti, reflectat în podoaba sa
mirifică, sub pavăza Bunicului Gavrilă,
erou al răboiului de Reîntregire, sub călăuza binecuvântată a Bunei Floarea, sub dogoritoarea dragoste a
mamei Ana, sub dârzenia, nefrângerea
şi neaplecarea tatălui Vasile, istoricul nostru de prestigiu
şi admirabilul Oştean se înregimentează şirului său străbun cuminecat în
Potirul rubiniu al onoarei, al jertfei, al martiriului, al izbânzii, care circumscrişi
Biruinţei lui Hristos, sunt de fapt
şi Strămoşii noştri, ce ne înnobilează, alături de Duhul Sfânt – Proniatorul
Neamurilor Creştine Ortodoxe, în care se „poate
naşte Omul excepţional, om care, poate întrupa cel mai înalt ideal de umanitate
al vremii sale.” (pag. 36)
Am avut privilegiul divin al
unui Întregitor de Neam creştin ortodox, al unui Erou între Eroi, al unui ales
Martir, al unei renaşteri spirituale creştin naţionaliste, care ne-a conferit
libertatea unei monarhii pururi româneşti şi pururea suverană.
„Pentru egalitate şi libertate, pentru neatârnarea lor, ardelenii au purtat propriul lor război: războiul pentru drepturi şi libertăţi
politice şi sociale şi o dimensiune
spiritual umană-culturală.” (pag. 39)
Bunul Dumnezeu – Mântuitorul nostru Iisus Hristos prin preţuirea Daciei
Mamei Sale - Fecioara Maria, şi a Lui, deci, ne-a dăruit Omul providenţial al
fiecărei epoci: Zamolxis, Burebista, Decebal, Gelu, Mircea cel Bătrân, Alexandru
cel Bun, Vlad Ţepeş, Ştefan cel Mare, Iancu de Hunedoara, Petru Dimitrie
Cercel, Mihai Viteazul, Petru Rareş, Matei Basarab, Vasile Lupu, Constantin
Brâncoveanu, Dimitrie Cantemir, Horia, Tudor Vladimirescu, Iancu, Bălcescu, Cuza,
Antonescu, Cavalerul Ziditor de Conştiinţă, preoţi, ierarhi şi cărturari de inimă, de suflet, de
simţire românească, cu celebra ASTRA,
Telegraful român, Gazeta Transilvaniei, Foaia
pentru minte, inimă şi literatură a nemuritorului George Bariţiu, Tribuna, care înrolase în DIVIZIA
NAŢIONALĂ toată intelectualitatea din Ardeal, Banat şi Crişana, Familia, Foaia Poporului, atâtea glasuri
rostite, atâtea voinţe grăite, atâtea atitudini îndreptate „împotriva trufiei ungureşti s-au ridicat şi alte publicaţii. Preotul (de
fapt protopopul) Ioan Moţa, alături de dr.
Silviu Moldovan, redactor, şi Aurel Popovici Barcian în Revista Orăştiei, care au luat atitudine faţă de parastasul Mileniului, pripăşirii în
Europa a „civilizaţiei hunice de sub şaua calului”. Căci vor fi având ei de ce se bucura, dar noi? Pentru că de 1.000 de
ani ne calcă în picioare orice drept, ne smulg rodul muncii noastre din mâini
şi se îmbuibă ei din el.” (Pr. Ioan Moţa, 42 de ani de gazetărie, Orăştie, 1935; Col. r. dr. Constantin
Moşincat, Preotul Ioan Moţa gazetar şi
luptător pentru drepturile românilor, militant pentru unire, în Art – Emis,
2017)
Abnegaţia, adevărul,
îndârjirea, curajul, credinţa, zelul, viaţa Părintelui Protopop Ioan Moţa se răspândea în toate
revistele naţionaliste din Ardeal, Banat şi Crişana, prin 16.000 de exemplare, electrizând
românii de la un capăt la altul prin idealul lor.
„Unirea a fost marele vis pentru care Ioan Moţa a trudit neîncetat. De pildă
la apariţia, şi apoi susţinerea Foii
interesante când auzea de un român vrednic printr-o faptă a sa, prin
suferinţa sa, imediat îi cerea fotografia şi istoria şi le publica în gazetă...Prin
calendarele tipărite în culori, precum şi prin numerele de la praznicele de
Paşti şi Crăciun, preotul Ioan Moţa anima sufletul românesc. Actul Marii Uniri
a fost alcătuit din izbânzi mici la care Ioan Moţa a clădit.” (pag. 46)
Peste cuvântul azuriu scris cu pană de seraf, în afară de lupta sa,
dincolo de dreapta sa credinţă, deasupra jertfei sale, prin zenitul
naţionalismului său, protopopul Ioan
Moţa a dăruit Neamului şi lui Dumnezeu, două vieţi încununate de
martiriu: sufletul său şi inima fiului său Ioan
Moţa ce s-a adus jertfă curată pe altarul Patriei şi al Cerului, alături de
Vasile Marin, apărând demnitatea Crucii lui Hristos.
Un alt cotidian în care
flutura flamura naţionalismului românes era Libertatea,
a aceluiaşi inimos părinte protopop, care a susţinut la cerea lui Maniu un
plebiscit privind participarea sau neparticiparea liderilor ţărănişti la
încoronarea regelui Ferdinand în 1922, la Alba Iulia. Rezultatul a fost 80% pro
participare. În 1925, un ordin de la Direcţia
Presei, cerut de un mozaic a suspendat Libertatea,
fiindcă tipărea şi o rubrică permanentă: Ce mai fac neamurile lui Marmorosch. Când s-a împlinit vremea şi
ţărăniştii au ajuns la guvernare în 1927, împărţind daruri în dreapta şi în
stânga ardelenilor care au pătimit sub huno-ungro-maghiari, „Pe părintele Ioan Moţa darnicii dăruitori, l-au uitat, deşi a pribegit peste 4 ani cu întreaga
familie.” (Pr. Ioan Moţa, 42 de ani de gazetărie..., op. cit., p. 82)
L-au uitat, fiindcă ţărăniştii
n-au uitat că protopopul s-a dus la încoronarea regelui, dar faptele sale,
îndemnul său, lupta sa, izbânda în marele Ideal, l-au aşezat la loc de cinste
în galeria Gazetarilor iluştri. „Foile şi
gazetele sale cu siguranţă au fost aşternute în locul abrosului pe masa străbunilor mei.” (pag. 51)
La temelia statelor naţionale
în cadrul naţiunilor lor creştine au stat întotdeauna marile virtuţi:
Suferinţa, Lupta, Golgota, Jertfa, Crucea şi Învierea, nu lozincile masonice
ale Revoluţiei oculte franceze, incinerate de cugetarea istorică a profetului
nostru Mihail Eminescu: „Libertatea e
libertatea de a exploata, egalitatea e egalitate de a deveni tiran ca şi
vecinul meu, fraternitatea un moft ilustrat prin ghilotină.” (p. 52)
Poporul român, Naţiunea
dacoromână şi-au păstrat demnitatea naţionalismului creştin ortodox întru
lumina străbunilor, strămoşilor, profeţilor, eroilor, martirilor,
mărturisitorilor şi sfinţilor lor. „Poporul
român va jertfi averea şi sângele său pentru Tron şi Patrie, însă nici odată nu
se va lepăda de legea şi limba sa, de pământul, de credinţele şi tradiţiunile
sale strămoşeşti. Pentru nimenea şi pentru nimic în lume nu îşi va jertfi
neamul românesc sufletul său:
naţionalitatea sa.” (pag. 63)
Jertfa Ardelenilor, Jertfa Bucovinenilor,
Jertfa Basarabenilor, Jertfa Moldovenilor, Jertfa Dobrogenilor, Jertfa
Muntenilor, Jertfa Oltenilor, într-un cuvânt: JERTA VALAHILOR a fost Darul Sufletului lor frumos, a fost Inima
lor curată pe care a primit-o Bunul Dumnezeu, de la Fiii Săi prea iubiţi,
cărora le-a adus Izbăvirea. Idealul lor n-a fost utopie, ci marea Biruinţă.
Nădejdea s-a întrupat în cugetul poporului în adunarea de la Ileanda Mare: „Cât de târziu, însă tot vom învinge, căci noi luptăm sub steagul lui
Dumnezeu! Steagul nostru este poporul,
şi cel mai mare general din fruntea oştirei noastre este însuşi bunul Dumnezeu!”
(pag. 70)
La plinirea vremii divine
s-au adunat Munţii, s-au strâns Apele, s-au fremătat Codrii, s-au întins Câmpiile, s-au săltat Dealurile, s-au îmbrăţişat Doinele, s-au trâmbiţat Legendele, s-au urnit Chemările, s-au pornit Noroadele!
„Simţeai căldura sufletelor, bătăile egale ale inimilor. Nu mai erau
conducătorii veniţi din patru unghiuri ale Ardealului, nu mai erau zece mii de
suflete, zece mii de oameni, veniţi de la Ampoi de la Ocna Sibiului, pe Mureş
şi de pe Târnave. Din miile de dureri s-a închegat o durere, din mii de doruri
s-a făcut un dor, din miile de suflete, un suflet. Un suflet, care îşi constată
ranele şi cauţi înţelepţeşte leacul.” (pag. 73)
Ziarele, gazetele ardelene
strigau la rândul lor şi ele cu graiul condeierilor: „Românii se pregătesc de luptă. Mihai Viteazul arată către Ardeal.”
Tot către Ardeal a arătat şi
marele patriot supranumit <<Leul din Siseşti>>.
„Chemat parcă de Pronia divină să facă religie din cultura şi istoria
naţională, dr. Vasile Lucaciu a fost
la amvon călăuză pentru popor, la tribună port-drapel al interesului naţional,
iar printre străini un adevărat apostol al neamului său.” (pag. 81)
Tribunul părinte îl ruga
stăruitor, arzător pe Mântuitorul nostru Hristos, pentru a ne reda onoarea,
terfelită de hoardele creştine barbare: „Tu
ştii, că Românul numai pentru onoarea sa se luptă; nu lăsa, ca onoarea noastră
să fie călcată de cei orbiţi de trufie. Oh Doamne! Curmă suferinţele poporului
Tău ca în pace să-ţi putem servi Ţie, părintele nostru! şi ca în ziua cea mare,
când seamă ne vei cere despre viaţa noastră pe pământ, cu conştiinţă liniştită
să-Ţi putem răspunde: << O Doamne
în lume cât am stat, În ochii ei plini de-admirare, pe Tine te-am
reprezentat!>> (Rugăciune rostită în Biserica Sfântul Gheorghe – Bucureşti,
cf.mărturiei dr. Viorel Câmpean)
Mobilizarea imperială clama
belicos prin oficioasele sale de le Budapeste şi Viena:
„Cătră popoarele mele!”, apoi în pas alergător guvernul
huno-ungro-maghiar, tuna imperios că „fiecare
cetăţean este gata să-şi sacrifice ultima picătură de sânge pe altarul
patriei.” (Foaia poporului, an
22, nr. 29, Ediţie specială, Duminică, 13/ 26 Iulie 1914, p. 1-2)
La toate aceste chemări la oaste, aleargă plecăciunea
obedientă şi cârja slugarnică a ierarhului Elie Miron Cristea: „pentru împlinirea datoriei celei mai sfinte şi supreme pentru tron şi patrie...,
să aibă încredere în Dumnezeu şi să lupte cu mult curaj, să se afirme ca
apărători demni ai patriei şi adepţii
cei mai cinstiţi ai tronului.” (Drd. Mihai Georgiţă, O pastorală a episcopului Miron Cristea
adresată soldaţilor români din armata austro-ungară, în Cetatea Bihariei nr. 5/ 2006, p. 6-10)
Ierarhul, ca şi alţi confraţi înconvoiaţi
de aur peste aur, Meţianu, Mangra, Ioan Papp care, nu-L mai slujeau pe
Împăratul ceresc, ci pe cel lumesc. Ierarhul, ca şi alţi vlădici împovăraţi de
averi covârşitoare, nu-şi mai chemau fiii la viaţă întru Hristos, ci la moarte
întru stăpânul împilator. Halal ierarhi!
Iată cât de fidel îşi slujea „patria” Miron Cristea, înfierând PATRIA
MUMĂ: „România, spre marea noastră
durere, a călcat făgăduiala de credinţă, a rupt peceţile contractului în chip
perfid şi-a ridicat arma asupra patriei
noastre (...), îndemnând poporul să nu se lase amăgiţi de sentimente
aşa-zis fraterne, ci să dovedească în continuare aceeaşi vitejie pe câmpul de
luptă şi devotamentul faţă de tron.” (Marius Eppel, Vasile Mangra. Activitatea politică. 1875-1918, Presa universitară
clujeană, Cluj-Napoca, 2004, p. 281-284)
Halal Casă Regală care şi-a ales ulterior un
astfel de struţo-cămilă patriarh-prim ministru!
„Firesc se pune întrebarea: de ce Miron Cristea, viitorul patriarh al
României Mari, şi ceilalţi înalţi prelaţi, iar din ordinul lor, toţi preoţii,
ai celor două biserici româneşti din Ungaria, au încurajat românii ardeleni din
eparhii ca să lupte pentru cauza austro-ungară, care de atâtea ori s-a arătat
ostilă cauzei româneşti!? Cum de, când nici clopotele n-au scăpat de
rechiziţii, mai existau resurse pentru a continua suişul spre nenorocire?”
(Antonie Plămădeală, Documente, acte şi
corespondenţă rămase de la Elie Miron Cristea, Sibiu-1986)
Din partea cârjaliilor
(purtătorii de cârje, le-ar fi stat mult mai bine în cârje, G.C.N.), ierarhul Clujului Nicolae Ivan, „în 21 Iulie 1916, pune la stâlpul infamiei
pe poetul Octavian Goga şi pe
luptătorul, numit <<Leul din
Siseşti>>, pr.
greco-catolic Vasile Lucaciu, într-un articol plin de murdărie, ce n-ar fi
putut fi scris într-un mod mai infamat nici măcar de un iredentist ungur!... La
Bucureşti continuă campania de a constrânge guvernul să iasă din neutralitate
şi să intre în război alături de Rusia, pentru a lua Ardealul... Ei au o
credinţă falsă, că Monarhia Austro-Ungară se va prăbuşi, dar ea va exista
pentru că existenţa ei e o necesitate
pentru Europa şi pentru că, dacă
n-ar exista ar trebui să fie creată!...România, căreia fiinţa i-a dat patria
noastre Ungaria, căci Radu Negru de la Făgăraş a întemeiat principatul Ţării
Româneşti, Dragoş din Maramureş a întemeiat principatul Moldovei şi cu
sprijinul Monarhiei Haabsburgice s-a ridicat şi s-a întărit România modernă(...)
România în mod perfid a ridicat arma
asupra patriei noastre (...). Unde
vă este şi în ce se arată patriotismul vostru, români ucigători de fraţi (...)
Voi întindeţi graniţele voastre în
hotarele noastre, voi creşteţi puterea voastră, venitele voastre dezbrăcând pe
alte naţiuni (...)Acela care cu
vorbe viclene pe buze, cu dorul de jaf în suflet, vine în hotarele noastre,
nu-i frate, ci cel mai păgând duşman. Faţă de noul duşman care râvneşte în chip
atât de păcătos la ştirbirea şi la stricarea hotarelor noastre, vom lupta cu
vitejie şi credinţă.” Semnează:
Mitropolitul Vasile Mangra, Episcopii, Miron Cristea de Caransebeş, Nicolae
Ivan de Cluj şi Ioan Papp de Arad. (http// www, ortodox net/article Greşelile BOR, Trădări de neam şi atitudini
nedemne)
Pastorală demnă de un nedemn,
infam, fariseu şi mişel vlădică. Mai mult Iudă, decât vlădică. Halal ierahi! Bine că n-au ajuns toţi
patriarhi, căci şi-ar fi slujit cu osârdie/ osândire PATRIA cea MARE.
La întronizarea ca mitropolit
Vasile Mangra şi-a încheiat oficiosul discurs caiafic:
Trăiască iubita noastră patrie
ungară!
„Demnul” mitropolit fariseu şi-a dat viaţa pentru patria sa dragă maghiară, sinucigându-se
la Budapesta în 14 Octombrie 1918.
După Reîntregirea oficială a
României, s-a purces la cea de-a doua mobilizare a Armatei Române, pentru
dezrobirea Ardealului. Între 16 Aprilie-22 Noiembrie 1919, Transilvania este
descătuşată, iar generalul Traian Moşoiu devine guvernatorul ei.
Patria
ierarhilor ciocoi, patria
asupritorilor, nu cea a asupriţilor care gemeau sub apăsarea jugului barbar
imperial, era corect denumită ca „închisoarea popoarelor”.
Braţele armatei habsburgice
cuprindeau aripa austriacă-Landwer şi cea maghiară-Honved. Statistica anului
1910, reţinea o infimă reprezentare a gradelor ofiţereşti pentru români, faţă
de germani şi hunii, rămânând la fel şi după mobilizare: 10/ 1000, comparativ
cu armata română care depăşea 53 %. Cu ce s-a prezentat Ardealul prin cele 8
Cercuri de recrurtare privind mobilizarea din 1 August 1014, pentru habsburgi: „fiecare câte un regiment cu 4 batalioane a
1000 de soldaţi, adică 32.000 oameni,
la care se mai adaugă şi Regimentele de honvezi din 3 Cercuri cu câte 3
batalioane, cu un efectiv total de 9.000.
Corpul XII Armată a plecat pe front cu 11
regimente, preponderent româneşti, cu un efectiv de 41.000 militari de toate gradele şi armele. Conform statisticii
realizate de Teodor V. Păcăţianu, în 1923, din totalul populaţiei româneşti de 2.979.614, din cele 24 de judeţe din Transilvania unită
(două au rămas în afară – Micherechiu şi Ugocea), 449.796 au luat parte activă ca soldaţi pe front,
alţi 34.578 la partea sedentară, arestaţi sau internaţi 1784. Pentru
faptele de arme au fost decoraţi 44.101 ostaşi
români. Au murit în serviciul <<patriei>> 41.739, iar 11.275 morţi
în temniţe, pribegie, spitale şi boli, 25.406
invalizi de război, 37.898
răniţi, 29.839 dispăruţi fără urmă.
Au rămas 38.630 văduve de război, 79.226 orfani.”
(Teodor V. Păcăţianu, Jertfele românilor din Ardeal, Banat, Sătmar
şi Maramureş, aduse în războiul mondial din anii 1914-1918, în Transilvania, an
IV, Ianuarie – Februarie 1923, nr. 1-2, p. 32-54)
Alte mari jerte de sânge ale
românilor ardeleni înrolaţi sub jugul habsburg: Regimentul 51 Cluj, 3.400 din 4.000; Regimentul 63
Bistriţa, 60% din efectiv; Divizia 7
Infanterie Oradea, 11.000 din
18.000; Regimentul 82 Odorhei, 4.819,
din 5.330, Regimentul Sighet, 2.000
din întregul efectiv. (I. I. Şerban, Românii
în armata austro-ungară în anii primului război mondial)
La toate aceste mari pierderi aduse
de români se adaugă şi imensa umilire din partea ofiţerior huno-maghiari,
completată de urgia PĂDURII
SPÂNZURAŢILOR!
Capitolul IV, Biserica şi Datoria de Ostaş, este
prefaţat de motto-ul părintelui doctor Sebastian Stanca:
„A fi român în ţara ungurească
era o crimă în faţa cârmuitorilor acestei ţări, clădite, din veac, pe temelia
fărădelegilor. Iar cel ce cuteza să dea glas credinţei sale româneşti fără
sfială, purta pecetea trădătorului de patrie şi era scris cu slove de osândă în
catastifele negre ale stăpânirii. Şi osânda cea mai grea căzuse asupra
slujitorilor altarului, pentru că stăpânirea ungurească înţelesese că preoţii
români au fost vestalele, care au ţinut pururea vie flacăra credinţei naţionale
în sufletul poporului românesc.”
[Sebastian Stanca (1878-1947),
preot, dr., participant pe front în armata austro-ungară. Contribuţia preoţimii române din Ardeal la războiul pentru întregirea
neamului (1916-1919), Ed. Argonaut, Ed. Episcopiei Devei şi Hunedoarei,
Cluj-Napoca-2015]
Demnitatea şi onoarea românilor a fost refăcută de marii comandanţi, de
temerarii ofiţeri şi de bravii ostaşi care cu vitejia lor fără seamăn s-au
jertfit la Nunta Neamului, pentru Patrie şi Biserică până la sacrificiul
suprem.
Iată cum suna ordinul unuia
dintre cei mai distinşi militari ai Armatei Române, generalul Ioan Dragalina în Bătălia de la Jiu: „Trupa care nu mai poate să înainteze, să
moară pe poziţie, iar comandanţii care vor da ordinul de retragere vor fi de
îndată trimişi sub escortă şi judecaţi. Voi fi fără milă faţă de aceia care se
uită înapoi în loc să se uite înainte, faţă de aceia care părăsesc poziţia şi
fug din faţa inamicului.” (A.M.R., fond
serviciul istoric)
Bravul General urcat în Ceata Eroilor Patriei şi a
Martirilor Neamului dacoromân.
Bine ar fi fost să fi avut şi
ierahi de seama bravilor noştri generali biruitori-martiri!
Şi atunci, dar şi acum!
Bătălia de la Jiu a fost una dintre cele mai încrâncenate şi mai dârze
bătălii ale primului război mondial, cu izbânda noastră în prima parte, cu
victoria inamicului în partea a doua. Comandanţii, ofiţerii, soldaţii s-au
întrecut pe sine, s-au încleştat ca leii, dar până la urmă inamicul i-a
covârşit. Colonelul Anastasiu,
Comandantul Grupului Jiu, menţiona
în raportul său către generalul Cocorăscu: „nu
am mai putut rezista, având efective în ofiţeri şi trupă, foarte mult slăbite.
Am pus, domnule general, la dispoziţia ţării şi neamului meu, pe lângă
trei copii, tot ce Dumnezeu mi-a dat ca suflet, trup şi minte. Regret din
suflet că a fost imposibil să ajungem la rezultatele ce speram, când nu
cunoşteam îndeajuns forţele inamicului. Ar fi un păcat să mă învinuiască cineva
de acest rezultat.” (Raport nr. 82/ 4 noiembrie 1916, p. 237)
Voluntară-cercetaş şi instruită
din marş de fratele ei, Ecaterina
Teodoroiu s-a alăturat Regimentului
18 Gorj. A căzut prizonieră, dar a scăpat singură, a fost rănită, dar
dârzenia a vindecat-o. Fecioara gorjeancă a înfruntat toate greutăţile, a
înfruntat inamicul, dovedindu-se model de erou pentru cei din jurul ei, soldaţi
şi ofiţeri. Faptele sale de arme au încununat-o cu „Virtutea Cercetăşească” de aur. La propunerea ministrului secretar
de stat al Departamentului de Război, nr. 12678 din 10 Noiembrie 1916, prin
Înalt Decret nr. 191 din 10 Martie 1917:
„domnişoara Teodoroiu Ecaterina din Legiunea de Cercetaşe <<Domnul Tudor>> a fost distinsă cu Medalia <<Virtutea
Militară>> de război clasa a II-a pentru vitejia şi devotamentul ce a
arătat pe câmpul de luptă, s-a distins în toate luptele ce Regimentul 18
Infanterie a dat cu începere de la 16 octombrie 1916, dând probe de vădită
vitejie, mai ales în luptele ce s-au dat la 6 Noiembrie 1916, în apropiere de
Filiaşi. A fost rănită de un obuz la ambele picioare.” (Marian Moşneagu, Legenda Ecaterinei Teodoroiu: Ce spun
Arhivele Militare, în Historia. ro)
Dincolo de mari izbânzi,
dincolo de pierderi grele a venit catastrofa ocupării unui teritoriu cu 3,5
milioane de locuitori şi peste 100.000 kmp.
„Jafurile au însumat peste 2 milioane tone de cereale, 1 milion tone de legume,
300.000 tone alimente diverse, 600.000 cai, 2,8 milioane vite, cca 30.000 tone
carne de pasăre etc.” (pag. 180)
Restul cuprinsului necuprins de mine, în acest
omagiu pe care îl aduc cu mare bucurie şi veneraţie autorului şi operei
militare de excepţie, excelând în raţiune şi în gândire logică, utilizându-şi
toată muniţia şi tactica sinergică în asalturile pline de izbândă în domeniul
concretului-activitate creatoare şi natura practicului-înfăptuirea obiectivelor,
cu puterea de a se ridica la înălţimea râvnită, cu strategia de pătrundere în
adâncimea dorită, cu infanteria imaginaţiei, cu cavaleria perspicacităţii, cu
aviaţia capacităţii de observare, cu artileria iuţelii minţii privind
prevederea devenirii obiectivismului ca matcă a adevărului, lucrarea aşterne cu precădere surprize
plăcute, emoţii cardinale în care se celebrează fapte istorice, fapte eroice,
fapte legendare, fapte româneşti prin excelenţă, fapte creştine aureolate de o
adâncă dimensiune ortodoxă, oferind sublimul momentelor eroice, răspândind
bucuria preludiului jertfei ca misiune vocaţională îndeplinită şi idealul - astrul
călăuzitor măreţ înfăptuit, le veţi găsi după parcurgerea tuturor paginilor cu
scenele sincerităţii elogios încolonate Adevărului, de autorul istoric militar.
Colonelul dr. Constantin
Moşincat a smuls pelinul sterilităţii ştiinţifice şi i-a îndulcit
frumuseţea prin mireasma expresiei literare, devenind astfel – marele Erou al Oradei – Stegarul lui Mihai
Viteazul.
Am avut privilegiul și onoarea Domnule
Colonel dr. Constantin Moşincat să vă
cunosc !
Mă rog la Bunul Dumnezeu să vă aducă puterea de a rezista în bătălia ce
continuă, din păcate, sub diverse alte forme pentru Ardeal !
T R A N S I L V
A N I A
„Transilvania
clopot mut/ Limba ţi s-a smuls din rădăcină/ Pe cînd graiul tău bolborosea/ La
răscruce rugă pe colină.// Tot ce-ai spus, puţinul tău cuvînt/ E un ţipăt de
mărturisire/ Încă nu văzuseşi pe pământ/ Decât lacrime şi cimitire.// Graiul
tău umbla neprihănit/ Pe obraz încă nu licărea/ Decît harul păcii şi sfinţie.//
Transilvania clopot îngheţat/ În azur icnind fără de limbă,/ Smulge-mă de-aici
de pe pământ/ Şi-n bătaie sacră mă preschimbă.// Să-nceapă jeluirile străvechi/
Pe limba şi-n fiinţa noastră/ Ca şoarecii în horă îngroziţi/ Să sară-n foc din
templu pe fereastră.// Şi-această holdă sugrumată-n glii/ Să iasă pe coline
străvezie/ În adierea vîntului de răsărit/ Să treacă vinu-n sînge pe vecie.//
Tu bronzul sunător să fii/ Eu boţul vineţiu de suferinţă/ Să se audă iarăşi din
păduri/ Chemarea la iubire şi voinţă!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu