Scrisoare
pastorală
Foaie
periodică, gratuită a Parohiei
Malovăţ-Mehedinţi
Anul
XXII(2022), nr. 481(1 – 15 Noiembrie)
Dragii mei enoriași!
Ștergerea memoriei. Într-una din zilele trecute ne-am trezit că în Bârda
au apărut pe la toate colțurile ulițelor tăblițe, pe care scria…. denumirea
,,străzii”. Dintotdeauna țăranii noștri au socotit că în satul lor sunt drumuri
principale și secundare, adică ulițe. Străzi știau că sunt numai la oraș.
Trecem însă peste asta. Problema era că denumirile de pe tăblițele indicatoare
nu aveau nimic comun cu denumirile de veacuri ale ulițelor respective. Peste
tot erau doar nume de păsări și de flori! În multe cazuri erau menționate flori
de care nici nu s-a auzit în zona noastră. Spre exemplu, ,,Drumul Mare”, numit
astfel din generație în generație, a devenit acum ,,Strada Coriandrului”.
Personal declar cu mâna pe inimă că până la vârsta mea nu cunosc această plantă
sau floare. În flora din zona noastră nu există. Fiecare uliță își avea
,,povestea” ei. Spre exemplu, ,,Portița” amintea de vremea când acolo se
termina Mahalaua Lucheștilor, adică partea de sat a moșnenilor, iar în imediata
vecinătate, pe drumul principal era ,,Poarta Mare”. Aceste ,,porți” și
,,portițe” existau în realitate și ele se închideau în timpul nopții, ca nu
cumva animalele ce ar fi ieșit din curți să se ducă libere la câmp, în recolte.
Acum avem acolo ,,Strada Ciocârliei” și ,,Strada Brumăriței”. Exemplele ar fi
multe.
Am luat legătura cu
primarul și l-am întrebat cu ce-au greșit consătenii mei de și-au bătut joc de
ei în așa hal? Mi-a explicat că așa au fost indicațiile ,,de sus, de la
București”, iar acestea au fost în conformitate cu ,,directivele europene”,
ca-n mediul rural să se dea denumirile de ,,străzi” numai cu nume de păsărele
și de floricele. Listele cu denumirile au fost aprobate de minister numai dacă
s-au conformat indicațiilor. Pentru ca să dea denumirea unei personalități
locale, naționale sau unui eveniment istoric, trebuiau documentații și aprobări
speciale, trebuia să se deplaseze un reprezentant de la Ministerul Culturii și
să studieze problema, bașca o serie de taxe suplimentare….! Ce mai! M-a convins
pe deplin că încă o dată se verifică
zisa bătrânului Miron Costin că ,,Nu sunt vremurile sub oameni, ci bietul om sub
vremi!”
Parascovenia s-a
repetat și în Malovăț. M-aș fi așteptat ca acolo Profesorul Universitar Dr.
Pătru Meilă, fostul director al Spitalului ,,Grigore Alexandrescu” din
București, autor de tratate de Pediatrie, redactor-șef al revistei
,,Pediatria”, să aibă și el dreptul ca ulița copilăriei lui să fie numită
,,Strada Dr. Pătru Meilă”. Aiurea! Acolo e ,,strada Garofiței!” La fel
scriitorul, poetul, traducătorul și medicul Pan Izverna sau Prof. Univ. Dr. Ion
Popescu, director general în Ministerul Afacerilor Externe, autor de nenumărate
cărți de economie și tehnică, personalități de referință în istoria satului și
în cultura națională. Nici vorbă de așa ceva!
Ar fi fost de
așteptat ca un reprezentant al autorității locale să se deplaseze în prealabil
și să discute cu localnicii ca să afle denumirile vechi, tradiționale și pe
acelea să le pună. Noile ,,denumiri” ne vor fi trecute pe buletine, în actele
de proprietate ca delimitări. Despre denumirile vechi … . tăcere.
Această tâmpenie nu
este singura venită de la doamna Europa. Amintiți-vă că de toponimele noastre,
adică denumirile locurilor, nu se mai vorbește în actele cadastrale de după
Revoluție. De la patru ani am știut că am loc în Bucium, la Pivniță, la
Caminic, în Dealul Mare etc. De-aș trăi încă o sută de ani de acum încolo și
tot n-aș ști în ce număr de bloc, în ce număr de tarla și ce număr de parcelă
am petecul meu de loc. Am făcut atunci
memorii peste memorii, Domnul Deputat Alexandru Bălănescu a avut o intervenție
în parlament, dar degeaba. Așa era directiva europeană….!
Am botezat câțiva
copii născuți în Italia, ai căror părinți erau români plecați de aici. Pe
certificatul de naștere nu mai erau numele părinților. Copiii aceia n-aveau
tată, n-aveau mamă, erau făcuți de…o mătușă a lor! În curând se va proceda și
la noi la fel!
În manualele școlare
se restrânge tot mai mult Istoria Patriei, iar felul cum este încadrată istoria
românilor în istoria universală te face să te simți mic, umilit, să nu ai nici
un respect față de marii înaintași și de realizările lor. Nu este de mirare
apoi să vezi atâția tineri vorbind cu dispreț față de România și de poporul
român. Am avut în istoria noastră nenumărate personalități de talie națională
și internațională, dar despre acestea nu se vorbește sau sunt în mod voit
denigrate. În schimb, ideea că suntem un popor de hoți, de cerșetori, de leneși
etc. este promovată pe toate canalele de informații. Produsele noastre
agricole, industriale, artizanale, culturale nu au nici o valoare. Cele străine
sunt promovate și ne sunt impuse. Hrana noastră tradițională, așa cum am
moștenit-o de mii de ani, trebuie s-o schimbăm. Distrugem animalele și vom
crește în schimb lăcuste, gândaci, viermi și alte bazaconii cu care ne vom hrăni. Exemplele ar putea
continua.
Mă întreb și întreb:
unde sunt oamenii noștri politici, partidele politice, parlamentarii,
miniștrii, instituțiile abilitate ale statului? Nu înțelege nimeni că este o
lucrare sistematică de ștergere a memoriei acestui popor? Nu ia nimeni
atitudine? Ni se vorbea de Uniunea Europeană că e patria libertății și
democrației. Am ajuns să n-avem nici libertatea de a numi o uliță, de a ne
învăța istoria, de a mânca ce trebuie, ce ne place, de a trăi în normalitate?
Nu vede nimeni că e vorba de ruperea legăturilor dintre generații, dintre
oameni și pământul pe care s-au născut și au crescut ei și înaintașii lor și pe care trebuie să-l
lase moștenire urmașilor? Problema este foarte serioasă și ea trebuie de
urgență înscrisă în rândul problemelor de securitate națională!
*
Cuvinte părintești. Redăm mai jos câteva
învățături ale Sfinților Părinți privitoare la Binele ce se cuvine să-l
facem fiecare din noi, binele din noi și din jurul nostru.
,,Este frumos a voi bine altora şi a arăta prin fapte dărnicie, cu
condiţia de a nu aduce cu aceasta pagubă, ci folos. Dacă ar voi cineva să arate
dărnicie risipitorului voluptos, pentru continuarea risipei sale,
adulterinului ca răsplată pentru acţiunea sa adulteră, atunci n-ar mai fi
aceasta binefacere... Când ne arătăm darnici cuiva, care proiectează planuri
contra patriei, care apoi cu banul binefacerii străine caută a strânge în jurul
său oameni netrebnici, aceasta înseamnă a aduce pagubă altora, nu folos(….).
Când voieşte cineva să răsplătească o binefacere, atunci se are în vedere mai
mult intenţia decât mărimea sumei(….). Buna-cuviinţă este legată de binele
moral, în aşa fel, că nu poate fi despărţită de el. Căci ceea ce se cuvine
este, într-adevăr, şi bine moral, şi invers, se cuvine ceea ce este bine moral.
Se poate spune că deosebirea constă mai mult în cuvânt, decât în lucrul însuşi.
De simţit se poate simţi că este o deosebire, de explicat însă nu se poate...
Binele moral se poate compara cu sănătatea şi puterea, cuviinţa cu graţia şi
frumuseţea corpului. Se pare, într-adevăr, că frumuseţea are o poziţie mai
înaltă decât sănătatea, cu toate acestea frumuseţea nu poate fi fără sănătate,
nici să fie despărţită de ea, căci, unde lipseşte sănătatea, nu se poate vorbi
în mod propriu despre graţie şi frumuseţe. Tot în acelaşi mod, binele moral
cuprinde în sine cuviinţa, aşa că aceasta pare a izvorî din acela, dar nu
poate exista fără el. Binele moral este, deci, ca şi puterea şi sănătatea în
toată lucrarea noastră; cuviinţa, din contră, este oarecum formaţia aceluia şi
numai în gândire poate fi despărţită de el, altminterea este unită cu el în
mod real(…). Atât de mare este strălucirea binelui moral, că liniştea
conştiinţei şi posesiunea sigură a nevinovăţiei, care rezultă deseori, aduc
viaţa fericită”(SF. AMBROZIE); ,,Fă bine celui ce te nedreptăţeşte şi-ţi vei
face prieten pe Dumnezeu”(SF. ANTONIE CEL MARE).
*
Albotina. Domnul Dr. Ivo Gheorghiev, președintele Asociației Vlahilor/Românilor din Bulgaria, ne-a trimis o
poezie a răposatului Milan Anghelov Coșoveanu, un vlah din zona
Vidinului. Era un poet popular, care-și cânta gândurile și dorurile, bucuriile
și necazurile, speranțele și decepțiile în versuri. A scris mult, dar n-a ajuns
să publice nimic. Dăm mai jos una din poeziile dumnealui, Albotina. Nu
suntem noi în măsură să apreciem valoarea literară a poeziei, dar supunem
atenției cititorului nostru limba ,,vlahă”, pe care o folosește ,,vlahul”
autor. Numai orb și surd să fii, ca să nu zic prost, ca să nu observi că e
vorba de una și aceeași limbă, limba românească, așa cum limba moldovenească e
una și aceeași cu cea românească, limba aceluiași popor, pe care vitregiile
vremii l-au sfâșiat în bucăți! Iat-o:
,,Întotdeauna m-am
gândit,
Ce nume alb e Albotina.
Demult cu el ne-am
pomenit,
De când vorbeau aici
latina.
Vreau, cum arată, să vă
spun
De ce pe Cronică e
scrisă.
Spre neuitare s-o depun
Într-un poem, într-o
revistă.
Poiană mare, lângă râu,
Alături dealuri şi pădure
O ocolesc, un fel de
brâu,
Ca adăpost în vremuri
dure.
Aici, departe de păgân,
De sabia lui sângerată,
Cu crucea neamului în
sân,
În mănăstirea-n stei de
piatră
Tăiată-n mal, pe deal în
sus,
Trăiau ca sfinţii nişte
oameni,
Salvând credinţa în Iisus,
Păstrând tradiţia şi
neamul.
La ei veneau, de
sărbători,
Ţărani din satele vecine
Cuprinşi de sete, ca
prigori,
Să bea din apele
creştine.
Veneau din zori, de la
Fundeni,
Boşneacu, Rabova, Dilina,
Veneau văleni şi pădureni
La mănăstire-n Albotina.
Călugării îi cununau,
Îi botezau, le dau
putere,
Apoi, cu drag, ei semănau
Viaţa lor, fără durere.
O floare rară – Frăsânel,
Numai la
Albotina-nfloare.
Măcar un singur firicel
Veneau să rupă mic şi
mare.
Se spune că e fericit
Cine prin ierburi o
găseşte
Şi dacă pleci cu
ea-nchitit,
Mult inima îţi încălzeşte.
Şi iar, din timp
necunoscut
Strămoşii au
descoperit-o.
De-atunci, o
datin-a-nceput:
Să vină-n zi deosebită
„La Frăsânel”. Veneau cu
toţi
Să caute această floare,
Ca floarea magică „de
colţ”.
Veneau pe jos, veneau
călare.
Veneau în lunea după
Paşti
Cu exclamări „ho-ho” şi
„hai”
Şi parc-aici din nou te
naşti
Şi parc-aici te simţi în
Rai.
Priviţi pe dealuri cum
cobor
În vale, jos, la Albotina
Într-un desen multicolor
Scăldat de îngeri cu
lumina,
Nemaivăzut într-un alt
loc
Decât aici, „la Mănăstire”
Unde românii din Timoc
Mai vin şi azi, fără
oprire.
Vechi, obiceiul n-a fost
rupt,
Precum nu seacă „Apa
Rece”
Un viitor şi un trecut
La Albotina, pe potece,
Sub Mănăstire
se-ntâlnesc.
De vorbă stau, pe lângă
mese,
Rudenii, prieteni,
povestesc
Despre necazuri şi
succese.
Poate că ştiţi, n-a fost
uitat
Şi un alt nume, „Apa
Rece”,
Un loc aproape scufundat
Pe unde rară lume trece.
La „Apa Rece” petrecea
Cu ceata lui, haiducul
Stângă.
Duşmanul îl înfricoşa
Şi-n faţa lui pornea să
plângă.
Iar „vin haiducii”
de-auzea,
La uşi punea tot drug de
fier,
Ştia că Stângă îi mâna,
Chema de la Vidin ascher.
Raeaoa Stângă apărea.
Lupta cu mare vitejie.
Durerea lumii, îl durea
Şi greutatea sub robie.
Vreodată abătea şi el
La Mănăstirea-n stei de piatră.
Intra în rai la Frăsânel
Între mulţimea-mpreunată.
Cu alte ţoale prefăcut
Cu barba haiducească rasă
Pentru duşmani necunoscut
Numai ţăranii să-l
cunoască.
El undeva-n mulţime sta.
Grozavul Stângă. Bea,
mânca,
Înconjurat de ceata sa
Privirea-n colţuri
arunca.
Mulţimea pricepea că sânt
Haiduci. Vitejii,
nefricoşii.
Îi salutau, le dau pe
rând
Mâncare, vin şi ouă
roşii.
Aproape, lângă masa lor,
Plângea lăuta a lu Gilă
Şi povestea cu mare dor.
De Stângă povestea, cu
milă.
În multe locuri arde foc
Încep să sfârâie-n
frigare
Colea, colo şi miei se
coc
Cântând se-ngână
lăutarii.
Cum strigă valea lângă
râu!
Ridică iarba hori rotate
Bătrâni şi tineri prinşi
de brâu
Îşi joacă jocu-n
demnitate.
Ei parcă soarelui vorbesc
Să dea el, tuturor,
lumină
Şi toţi visează şi-şi
doresc
Alt viitor, mai bun, să
vină.
Noi credem despre cei
ce-s morţi
Că stau în lume nevăzută,
Dar ei ne văd, ieşind
prin porţi
Cum traversăm în vremea
scurtă.
Gândim că au nevoi şi ei
Cum e şi-n viaţa
pământeană.
„La Frăsânel” le frigem
miei
Şi-i împărţim ca la
pomană.
Le dăm şi potolite hori,
Hori amintirii,
întristate.
Suspină mame şi feciori
De tată, soră sau de
frate.
Spre casă pleacă uşuraţi
Cu suflet liniştit
ţăranii.
La Albotina, nu uitaţi,
Rămân cu oile ciobanii
Şi Mănăstirea-n deal
pietros,
Legende ascunzând,
comoare.
A fost aşa. Aşa a fost.
Va fi şi-n ziua
următoare.
A fost aşa. Aşa va fi
Până e vie rădăcina
Şi până când va străluci
În ochii noştri Albotina.
Bate vântule şi spune
Cum a fost aici odată
Traiu-n satele române
Viaţă rece şi brumată.
Sate singure lăsate
Cu destinul lor să lupte
Şi de vii înmormântate
De duşmani-balauri supte.
Bate, vântule. Acuma
Încă mai mişcăm lăstare.
Bate şi răsfiră bruma
Să nu cadă pe altare.
*
Mănăstirea de la Albotina(III). În două din numerele precedente ale ,,Scrisorii pastorale” relatam pe larg cu
privire la demersurile ce s-au făcut pentru construirea unei mănăstiri la
Albotina, în nordul Vidinului, la locul unde se află mormântul Sfintei
Cuvioasei Teofana Basarab. Între timp s-au mai făcut câțiva pași, care ne dau
speranță că acest proiect va reuși. Urmare demersurilor făcute, un director
general de la Ministerul Românilor de Pretutindeni de la București s-a
prezentat la Albotina și a asigurat pe românii/vlahii de acolo, că ministerul
pe care-l reprezintă este dispus să suporte până la jumătate din suma necesară
construirii mănăstirii. Cu acest prilej, s-a descoperit că mănăstirea veche,
complexul monastic rupestru de acolo, este de câteva decenii sub egida UNESCO,
inclusiv zona din jur. Iar comuniștii bulgari au aprins anvelope auto în 1972
în acel complex….! Conform legii, în spațiile din zonele intrate sub egida
UNESCO nu se aprobă construcții noi.
A apărut însă o rază
de speranță. Domnul Dr. Ivo Gheorghiev, președintele
vlahilor din Bulgaria, deține o pădure în imediata vecinătate a zonei cu
pricina și este gata s-o doneze pentru ca să se construiască acolo mănăstirea.
Mai mult, vlahii/românii de acolo sunt dispuși ca mănăstirea să fie
româno-bulgară și în ea să se oficieze, alternativ, slujbe în română și
bulgară. Aceasta ar ușura mult dialogul cu oficialitățile bulgare, politice și
bisericești. Un alt proiect foarte îndrăzneț, dar care nu poate fi tratat cu
nepăsare, este acela al înființării la Albotina, la locul unde este mănăstirea
veche săpată în piatră a unei necropole
regale, având în vedere că Sfânta Cuvioasa Teofana Basarab a fost fiică de
domn român, regină bulgară, mamă de țar bulgar. Iată cum limpezește Dumnezeu
lucrurile și cele ce păreau cu neputință la oameni în urmă cu 1-2 ani sunt cu
putință astăzi, dacă pune și Dumnezeu o mână de ajutor!
*
In memoriam: Prof. Marius Buzatu. A
plecat dintre noi de mulți ani, dar malovicenii nu l-au uitat. Și nu numai ei! Zeci de generații de elevi, care i-au trecut
prin mână, atât la Malovăț, cât și la școlile pe unde a mai predat își amintesc
de dânsul cu tot respectul cuvenit.
Era fiul regretatului Preot Stelică Buzatu din
Malovăț. Rămăsese, împreună cu fratele, Prof. Ion Buzatu, în casa bunicilor din
satul Magheru. Absolvise Facultatea de Litere. Fusese repartizat la Malovăț și
făcea zilnic naveta între Malovăț și Magheru cu bicicleta.
Era un bun profesionist. Își iubea misiunea de
dascăl și o făcea cu drag, punând suflet în tot ceea ce clădea în sufletul
nostru. Dânsul mi-a sădit iubirea de limba și literatura română, m-a îndemnat
și m-a încurajat ca un părinte să scriu. Discuta cu mine în recreații și-n
afara orelor și-mi deschidea orizonturi noi, cum nimeni altul n-a mai făcut-o.
Era frățos, sufletist, prietenos. ,,- Cu cei buni sunt pâine, cu cei răi
sunt câine!” obișnuia să spună adesea. Că a fost pâine a dovedit-o cu
prisosință cu orice prilej și mulți au înfulecat din el; că a fost ,,câine” cu
cineva nu știu să se fi întâmplat așa ceva vreodată.
Orele sale de limba română erau ca o
liturghie. Îl urmăreau și cei mai buni și cei mai slabi. Știa să se facă
înțeles și plăcut în expunere. Nu ieșeai de la ora dumnealui fără lecție
învățată. Știa carte și se străduia să ne transmită și nouă cât mai mult din
cele ce știa dânsul. Împletea întotdeauna lucrurile serioase cu gluma, cu amintirile hazlii din viața sa.
Aceasta făcea ca orele dânsului să fie plăcute, frumoase, foarte educative. Era
sfios ca o fată mare, manierat, respectuos, gata să-ți dea un sfat sănătos. Era
un om popular, modest în vorbă și în port. Nimic din morga și eleganța Domnului
Trandafir. Își vizita cu plăcere elevii acasă. De mai multe ori a fost pe la
mine la nedeia de la Bârda. A vrut să vadă hora satului și l-am însoțit acolo.
A fost, alături de Domnul Diriginte Alexandru
Vlad, printre puținii care m-au încurajat să merg la seminar. Fiind
la curent cu încercările mele literare, îndrumându-mi corespondența cu
,,Scânteia Pionierului” și cu alte publicații ale vremii, mă sfătuia de multe
ori: ,,- Când vei fi mare, să-mi dedici o poezie, așa cum i-a dedicat
Eminescu profesorului său de limba română, Aron Pumnul!” Din păcate, am
scris puțin despre dânsul, deși l-am avut mereu în suflet ca pe cel mai scump
inimii mele, ca pe cel mai bun profesor de limba română, cu care m-a
binecuvântat Dumnezeu prin școlile prin care am trecut. Lecțiile de sinteză de la sfârșitul clasei a
opta, menite să fie prezentate la examenele de admitere la liceu, erau superbe.
Și azi îmi amintesc de introducerile unora din ele.
În viața personală a fost un om nefericit. Nu
a fost căsătorit niciodată. Cred că iubea o ființă imaginară, ideală,
desăvârșită, căreia nu i-a găsit
corespondent în realitate niciodată. Cred că era un romantic rătăcit într-un
veac arid. Spunea adesea: ,,- L-am iubit întotdeauna pe Eminescu și-i știu
pe de rost majoritatea poeziilor, dar la licență nu mi-am luat subiect din
Eminescu, ci din Coșbuc! Eminescu e ca o mare, ca un ocean, pe care nu-l poți
cuprinde într-o viață, pe când Coșbuc e ca un râu limpede, în care poți pescui
și cu mâna!”
Nici pentru profesorii de la Malovăț, cu care
a fost coleg, nu a fost o carte ușor de citit. A fost o enigmă, un singuratic
și un romantic, un visător, un poet, care a evadat din realitate și a trăit
într-o lume a literaturii, a poeziei, a frumuseților desăvârșite.
Venise la noi, la școala de la Malovăț, o
tânără profesoară de matematică, Domnișoara Dobre Maria. Nu era căsătorită. O
vedeam mereu cu Domnul Profesor Marius Buzatu. Cred că erau îndrăgostiți unul
de altul. Poate ar fi realizat o familie fericită, dar n-a fost să fie.
Profesorii de la Malovăț mi-au spus mai târziu, că în seara în care se
înțeleseseră ca el să-i facă fetei o vizită acasă și să-i ceară mâna la
părinți, el a patrulat până noaptea târziu pe stradă, fredonând romanța Pe
lângă plopii fără soț, dar n-a avut curajul să sune și să intre.
Sufletul Domnului Marius Buzatu avea o
frumusețe rară, asemenea frumuseților limbii române. Îi plăcea adesea să recite
sau să cânte poezia lui Eminescu, Pe lângă plopii fără soț…! Cred că în
poezia aceea se regăsea pe sine, fiindcă mereu a trecut pe lângă fericire, dar
niciodată n-a gustat-o!
Îmi povesteau mai târziu profesorii de la
Malovăț, că Domnul Marius era bolnav, internat în spital. Cineva, dornic de
o glumă de prost gust, a dat telefon la
școala de la Malovăț și a spus că Domnul Marius este mort în spital și că nu
vine nimeni să-i ridice trupul de la morgă. Oameni săritori și buni colegi,
profesorii de la Malovăț, cu mic cu mare, bărbați și femei, au cumpărat
coroane, sicriu și tot ce mai trebuia și s-au dus cu ele la spital, ca să-l
ridice pe ,,răposatul” lor coleg și să-i facă ei cele rânduite. Erau îmbrăcați
în doliu și plângeau ca pe unul din propria lor familie. La morgă nu l-au
găsit. Era undeva, în curtea spitalului, la umbra unui pom, pe o bancă, unde
juca table cu cineva, așteptând ziua următoare, când trebuia să fie externat!
Dumnezeu să te ierte, dascăl scump al
copilăriei mele!
*
File
de jurnal – 13 ian. 1984(I). ,,Doamne, robul Tău, Alexandru preotul, Te roagă în
genunchi să binevoiești a veni mai curând din concediu! Negustorii, Doamne, au
intrat în Casa Ta, Ți-au scos adevărul și dreptatea la mezat. Am lătrat,
Doamne, destul, dar mi-s mâinile legate, sabia mea nu-i ascuțită, iar biciul
prea mic, ca să mi-i plesnesc cum se cuvine. Am încredere în Tine, Doamne, în
documentele ce le dețin în arhiva parohiei și în oamenii cinstiți, care cred că
mai există în lumea aceasta.
Sunt obosit, Doamne! Mi-e sufletul bolnav de îndoieli,
de frământări, de disperare. Nu știu dacă voi reuși sau dacă voi fi înfrânt de
Ivănescu sau de mafioții săi, nu știu care va fi prețul victoriei sau gustul
înfrângerii; știu doar că Parohia Malovăț are dreptate, iar eu i-o apăr în mod
cinstit și dezinteresat; mă frământ, fiindcă aceste ape tulburi mă murdăresc
și-mi tocesc nervii și sănătatea.
Fie, Doamne, aceasta pedeapsa pentru păcatele mele;
sunt disperat, Părinte, fiindcă mi-e groază de întuneric, de orbire. Medicii
mă-ncurajează, dar petele negre progresează. Ei îmi dau voie să citesc și să
scriu cât mai mult, dar eu observ că puterea de muncă mi-a slăbit, că timpul de
lucru trebuie să-l scurtez, că nu mai sunt cel ce-am fost! Pedepsește-mă,
Doamne, dar nu-mi lua puterea și mijloacele de-a munci! Lasă-mi, Doamne,
deplinătatea simțurilor mele atâția ani cât am de trăit! Tu cel ce dai tuturor
gâzelor vedere, ba chiar și orbilor le-ai dat, Te rog, Doamne, nu mă uita nici
pe mine! Lasă-mi atât din lumina ochilor, cât să pot munci și să mă pot bucura
de frumusețile, pe care Tu le-ai dat lumii. Nu-Ți cer, Doamne, averi și măriri,
Îți cer sănătate pentru a putea să fiu preot demn, slujitor credincios al Casei
Tale. Nu mă îndoiesc o clipă de existența Ta, dar Te rog fierbinte, fă să
treacă de la mine paharul acesta. Amin!
De pe data de 3 ianuarie am întrerupt Jurnalul, fiindcă
s-au întâmplat multe. În zilele de 2-3 am fost cu Botezul în Malovăț, pe 4
în Bârda. Peste tot am fost primit sărbătorește și cu suflet cald. E mare lucru
a fi preot și a câștiga încrederea oamenilor. Când oamenii te respectă și te
iubesc, iar tu poți să le fii util, ți-e drag ca să trăiești. Nu cred că există
pe lumea aceasta vreo misiune mai nobilă decât preoția. Alături de ea, dar ceva
mai jos, aș situa medicina, justiția și pedagogia. Toate făcute însă cu cinste
și demnitate.
Pe data de 5 ianuarie am fost la Tr. Severin. Am
trecut pe la Judecătorie, dar raportul de expertiză al Doamnei Georgeta Marin
încă nu sosise.
Pe 6 Ianuarie a fost Boboteaza. Am făcut slujbă la
Bârda. A fost biserica plină de lume. Sfințirea Aghiasmei am făcut-o cu
Părintele Ionică Sfetcu. M-am dus apoi, la ora 10.30, la Malovăț. Împreună cu
Părintele Gheorghe Sfetcu și cu Părintele Stelian Buzatu am făcut și acolo
slujba Aghiasmei Mari. A fost foarte multă lume și acolo. Am avut apoi ședință
cu Consiliul Parohial.
*
Ajutoare și donații. În această perioadă parohia noastră a primit câteva
ajutoare și donații, astfel: Doamna Dr.
Ionescu Mihaela-Aritina din Curtea de Argeș a mai donat 1.931 lei, completând suma de 5.250 lei cu care a achitat cartea Folclor din Mehedinți. Doamna Ilinca
Luminița-Vica din Tr. Severin: 500
lei; Doamna Petruța Freund din Germania: 420 lei; Doamna Elisabeta Leferenz din Nȕrnberg(Germania): 243 lei; Domnul Tănase Aurel din
Germania, fiu al satului Bârda: 240 lei;
Domnul Popescu George-Laurențiu din Tr. Severin, fiu al satului Malovăț și Domnul Hurduc Romeo din Malovăț: câte 200 lei; Doamna Ing. Doina Teșilă din
Tr. Severin,fiică a satului Malovăț, Domnul
Bazavan Ion din Tr. Severin, fiu al satului Malovăț, Domnul Ing. Dumitru Mucioniu din Tr. Severin și Doamna Mema Mariana din Tr. Severin,
fiică a satului Bârda: câte 100 lei; Doamna Rolea Violeta din
București, fiică a satului Bârda: 50
lei;
Domnul Ivașcu Vasile din Bârda a mai adăugat 50 lei pentru contribuția de cult, totalizând până acum 350 lei.
Dumnezeu să le
răsplătească tuturor!
Am început
distribuirea volumului Folclor din
Mehedinți. Fiecare familie din parohie poate să primească gratuit câte un exemplar, cu condiția să vină la
biserică, să ia cartea și să semneze de primire. Cei din afara parohiei, care
au ajutat parohia noastră cu cel puțin 100
lei în perioada 1 Dec. 2021 – 30 Nov. 2022, vor primi prin poștă
această carte, cu excepția fiilor celor
două sate, care mai au rude aici și acestea vor putea să le ridice
cărțile de la biserică.
Precizăm că acest dar
a fost posibil datorită donației de 52.250
lei, pe care a făcut-o Doamna Dr.
Ionescu Mihaela-Aritina din Curtea de Argeș. Dumnezeu să-i răsplătească
jertfa!
În ziua de Joi, 8 Dec. vom efectua o vizită la Școala
Ajutătoare din Tr. Severin și vom duce 60
porții de mâncare(ciorbă de
perișoare, sarmale cu mămăligă, ceafă la grătar cu piureu, cozonac, suc și apă
minerală), 9 perechi galoși
îmblăniți, 9 perechi papuci de baie, 9 costume de pijama și 9 costume de
trening. Orice donație în acest sens este binevenită.
*
Excursii-pelerinaje. În ziua de luni, 14 Noiembrie, am organizat o
excursie-pelerinaj pe următorul traseu: Tr.
Severin – Bârda – Malovăț – Motru - Tg. Jiu - Mănăstirea Vișina - Mănăstirea
Lainici – Petroșani – Hațeg - Mănăstirea Prislop - Mormântul Părintelui Arsenie
Boca - Cetatea Sarmisegetuza - Caransebeș(catedrala) – Mănăstirea Piatra Scrisă
– Orșova - Tr. Severin – Malovăț - Bârda. Au participat 47 enoriași din Malovăț, Bârda, Tr.
Severin, Laz și Colibași. A fost o acțiune reușită. Să sperăm că în anii
viitori vom mai face multe altele. Doamne ajută!
*
Publicații. În această perioadă preotul Dvs. a reușit să mai publice câteva materiale,
astfel: Părintele Arhim. Neonil Ștefan, în
,,Bibliotheca Septentrionalis”, Baia
Mare, 21 oct. 2022, ediție on-line(https://
ebibliothecaseptentrionalis.wordpress.com); ,,Scrisoare
pastorală” – 479, ,,Bibliotheca
Septentrionalis”, Baia Mare, 24 oct. 2022, ediție și on-line(https://ebibliothecaseptentrionalis.wordpress.com); în ,,Armonii culturale”, Adjud, 24 nov. 2022,
ediție on-line(https://armoniiculturale.ro); In memoriam: Pamfil Șeicaru, în ,,Armonii culturale”, Adjud, 7
nov. 2022, ediție on-line(https://armoniiculturale.ro);
,,Scrisoare
pastorală” – 480, în ,,Armonii
culturale”, Adjud, 7 nov. 2022, ediție on-line(https://armoniiculturale.ro);
în ,,Bibliotheca Septentrionalis”,
Baia Mare, 8 nov. 2022, ediție și on-line(https://ebibliothecaseptentrionalis.wordpress.com); In memoriam: Ioan Alexandru, în ,,Armonii culturale”, 10 nov. 2022, ediție
on-line(https:// armoniiculturale.ro/category/eseu);
In memoriam: Theodor Costescu, în ,,Obiectiv mehedințean”, Tr. Severin, an.
XXIV(2022), nr. 1154(10 nov.), p. 12; In
memoriam: Nichita Stănescu, în ,,Armonii
culturale”, Adjud, 12 nov. 2022, ediție on-line(https://armoniiculturale.ro/category/aniversari); Ion Rusu-Șirianu, în ,,Armonii culturale”, Adjud, 15 nov. 2022,
ediție on-line(https://armoniiculturale.ro/category/eseu);
Puterea Duhului, în ,,Obiectiv mehedințean”, Tr. Severin, an.
XXIV(2022), nr. 1155(17 nov.), p. 12; Prot.
Dr. Petru Buburuz, în ,,Armonii
culturale”, Adjud, 17 nov. 2022, ediție on-line(https://armoniiculturale.ro/ category/eseu); Cioburi colorate, în ,,Națiunea”, București, an. XI(2022), 21
nov., ediție on-line(https://ziarulnatiunea.ro); Amintiri despre Mitrop. Acad. Nestor Vornicescu, în ,,Observatorul”, Toronto(Canada), 21 nov.
2022, ediție și on-line(http://www.observatorul.com);
Naiul lui Zamfir, în ,,Armonii culturale”, Adjud, 23 nov. 2022,
ediție on-line(https://armoniiculturale.ro);
*
Simpozioane. În ziua de 1 Noiembrie, preotul Dvs. a participat la
Simpozionul internațional ,,Obârșiile Neamului Românesc”, organizat de către
Academia Daco-Română și alte instituții culturale la Palatul Parlamentului din
București. Au participat cca. 100 oameni de cultură din țară și din
străinătate, din diverse domenii de activitate, dar în special istorici.
Preotul Dvs. a ținut comunicarea Sfânta
Cuvioasa Teofana Basarab în contextul politic al sud-estului european medieval.
S-au acordat câte 12 minute fiecărui vorbitor. Preotul a renunțat la textul
scris și a vorbit liber. Dacă juriul a văzut că-i merge gura și-n sală se-auzea
musca zbârnâind, l-a lăsat să vorbească o jumătate de oră, deși.. . ar mai fi
avut multe de spus. Cei prezenți în sală au fost foarte surprinși de subiectul
abordat, fiindcă era aproape necunoscut în lumea culturală românească. Preotul
a fost însoțit de tânărul enoriaș al parohiei noastre Stănciulescu Bogdan-Andrei. De! Ucenicie!
*
Program. În cursul lunii decembrie avem următorul program de
slujbe: 3 Dec.(Malovăț-Bârda); 4 Dec.(Bârda); 6 Dec. (slujbă la Bârda, pomeniri la Malovăț, la ora 12.30); 10 Dec(Malovăț-Bârda); 11 Dec. (Malovăț); 17 Dec.(spovediri și împărtășiri în Bârda, la biserică și în sat); 18 Dec.(Bârda); 19 Dec.(spovediri și împărtășiri în Malovăț, la biserică și în
sat); 20, 21, 22 Dec.(colindul cu
Crăciunul în Malovăț); 23, 24 Dec. (colindul
cu Crăciunul în Bârda); 25 Dec.(Malovăț);
26 Dec.(Bârda); 27 Dec.(pomeniri dimineața la Bârda; slujbă la Malovăț); 31 Dec. (Bârda - Malovăț). În restul timpului, la orice oră din zi sau din noapte,
preotul poate fi găsit la biserică, acasă, la telefon: 0724. 99. 80. 86,
ori pe adresa de e-mail: stanciulescubarda@gmail.com.
Sănătate, pace și bucurii să vă dea Dumnezeu!
Pr.
Al. Stănciulescu-Bârda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu