GLASUL
UNUIA CARE PREDICĂ ÎN PUSTIU?
În
prefața la cartea „Cu brațele-aripi”
(Editura PIM, Iași, 2020) a
zbuciumatului om de creație polivalent
din îndepărtata Australie, veșnic îndrăgostitul și îndoruratul de tot ce e
românesc Ben Todică, îl asemănam pe autor cu un copil însetat și nerăbdător să
afle tot ce nu știe despre lucrurile și oamenii din jur, drept care îl și
numisem „Un mare Deceluș” (de la întrebarea „De ce?”). Era, de fapt, un truc,
un procedeu de a atrage atenția cititorului: formulează o întrebare și,
întrucât nimeni nu-i răspunde, cearcă singur a se dumeri, explicând,
argumentând, comentând.
Iată că în noua sa carte de
crochiuri publicistico-literare (nici nu știi cum să le numești mai exact, aceste dorne
învolburate de gânduri diseminate ale jurnalistului, eseistului, comentatorului
politic și cultural român, realizatorului a numeroase filme de scurt și lung
metraj de la Antipozi: povestiri scurte, schițe, improvizații, secvențe
cinematografice comentate, meditații filozofice, eseuri cu titlul poetic (cum
ne-a deprins poetul în cuget și simțiri
Ben Todică) „Din Abis în Divin și invers”, alcătuită din 45 de eseuri
axate, în fond, pe aceeași arie tematică
și aproape același mod de tratare ca și precedenta, „maturizatul” deja Deceluș,
actualul rebel luptător cu inamicii
văzuți/numiți sau, mai degrabă, nevăzuți/nenumiți, dar lesne
subînțeleși, renunță la a mai pune
întrebări de copil curios (nu mai recurge decât, arare, la a formula întrebări
retorice, care nici nu necesită răspunsuri, ele accentuând convingerea în
veridicitatea comentariilor, tâlcuirilor date de autorul însuși), ci purcede
direct la comentariu, punând la fel de curajos și hotărât ca și mai înainte
diagnosticul și încercând să sugereze remedii pentru tratarea virtualei sau
realei maladii constatate.
Cu
certitudine, ea continuă seria precedentelor trei cărți de articole-eseuri,
astfel că, odată cu publicarea ei, trilogia temerarului Ben Todică, așa cum
fuseseră „botezate” de câțiva dintre exegeții creației sale (Valeriu Lupu,
Mariana Gurza, Vasilica Grigoraș ș.a.)
cele două apariții editoriale anterioare
din același ciclu, trece deja în …cvadrilogie. Să-i dea Domnul sănătate,
minte și pană ascuțite autorului, ca să ajungă, împreună cu noi, cititorii lui
fideli, și la cvincvagintologie, ba chiar și – balzacian - la centologie!
Așadar, excluzând improvizația cu „Deceluș”-ul din Prefața
la precedenta carte de eseuri „Cu brațele-aripi” (2020), comentariile de atunci
ale subsemnatului rămân, de fapt,
valabile, la distanță de doi ani, și pentru prezentele crochiuri ale lui
Ben Todică din cartea pe care o prefațăm aici: „Din Abis în Divin și invers”
(2022), deși ne referim la alte texte, uneori – și la alte nume și la altă
secvență de timp. Căci și în textele din această carte transpare, pe de o
parte, fiorul spațiului mioritic al copilăriei și adolescenței creatorului
român: Iezerul din Puieștii Vasluiului – Ciudanovița bănățeană cu minele ei de
uraniu (în primul deceniu de viață în țara de adopție Australia, după ce
reușise să-și achiziționeze, prin muncă istovitoare în mai multe locuri și prin
economisiri de neconceput, o casă încăpătoare de mai mare frumusețea, nu
pregetă să și-o schimbe pe una mai modestă, iar cu banii rămași – să
întreprindă o călătorie spre Ciudanovița, pentru a-și revedea părinții,
surorile, cumnații, cunoscuții de școală, de muncă și de trai, locurile natale.
În vis, ca prin film, aceeași nelipsită regină Nefertiti îl poartă
de mână prin mina de uraniu, în care a lucrat, dar și prin alte locuri
cunoscute din Ciudanovița, „parte din existența mea”, cum ni se confesează
sentimentalul la senectute. Acest spațiu mioritic autorul îl extinde, în
visurile sale, suficient de explicabil, și asupra colțului mirific de la
Antipozi, unde își duce existența de la 1979 încoace); pe de altă parte,
mărturisirea de dragoste fără de margini
față de cântecul de leagăn cu care îl adormea mama în nopțile de Iezer,
vocea duioasă a celei care i-a dat naștere; respect, dragoste, admirație față de personalitățile de
creație din Țară, pe care le cunoaște, cum e firesc astăzi (mai ales în
pandemia care ne-a ținut închiși în casă și în locurile în care ne-a prins),
virtual, prin internet, dar le admiră talentul și scrisul și poziția socială
activă, atât de necesară în timpul nostru grăbit, ucigător de inițiativă și
implicare, copleșit de tendința de căpătuire, de avariție, de indiferență față
de semeni, de natură, de frumos și sublim:
poeta și eseista Ana Blandiana, unul din inițiatorii și conducătoare,
timp de zece ani, a „Alianței Civice”, întemeietoare,
împreună cu Romulus Rusan, a Memorialului Victimelor Comunismului și ai
Rezistenței de la Sighet, membru-corespondent al Academiei Române; fostul
muncitor din subterană, prozatorul ingenuu Pavel Rotundeanu-Ferghete din comuna
Recea-Cristur, județul Cluj, care scrie în dulcele, irepetabilul, extrem de
frumosul, intraductibilul în alte idiomuri ale lumii grai local, în limba
străbunilor, bunilor și a părinților, azi „în adâncuri înfundată”; un fel de
Creangă contemporan al Banatului, pe care generosul B. Todică din depărtatul
Melbourne și profesorul și înzestratul cu har de critic literar Dan Șalapa din
țară l-au scos din anonimat, ajutându-l să iasă cu creația sa originală la
lumina tiparului; dna profesoară de
educație fizică și sport din Vaslui Elena Anușca-Doglan, făuritoare de elevi
olimpici, organizatoarea renumitului Festivalul-Concurs Internațional de
Gimnastică și Dans „Prietenia”, aflat la cea de-a XXXVIII-a ediție, la care a
participat, prin zoom, și omniprezentul cu spiritul său iscoditor Ben Todică,
originar din Iezerul Vasluiului, cu mândrie și invidie albă că pământenii lui,
copii și adolescenți, au parte de un asemenea entuziast al prieteniei și
sănătății („Prietenia” – soluția salvării);
prolificul poet și publicist, profesorul Adrian Botez din Adjud, creator
muncit de gândul de a fi ,,neînțeles pentru curajul de a gusta din fructul
înțelepciunii, de a privi spre înălțimi” și încurajat de un alt neînțeles de la marginea pământului („Zborul e un vis,
frate în duh”); poeta Melania Rusu-Caragioiu din Canada, militantă pentru
păstrarea dulcelui grai matern și în țara adoptivă („Oare sunt OSKAR?”);
mândria filială de rezistența românilor ca popor mândru și demn, oriunde, pe
glob, i-ar fi mânat, nemiloasă, ca pe ciulinii Bărăganului, soarta; credința și
convingerea nestrămutată a autorului în posibilitatea de a-ți păstra identitatea, conștiința națională
numai prin limbă, istorie, credință,
cultură, obiceiuri, datini, creația populară orală; focul veșnic nestins și
mistuitor al dorului de acasă, pe care îl poartă cu duioșie până la trecerea în
lumea umbrelor românul autentic din diasporă. Urmează, apoi, dezamăgirea
distrugătoare, după ani de zile de lipsuri și suferințe, salahorire și
umilință, până la împietrirea
sufletului, în visul unei societăți libere, al democrației, al realizării numai
prin muncă cinstită, al obținerii
bunăstării de către orice imigrant; descoperirea altei realități, „crude
și nedrepte”, decât a celei visate, râvnite, a unei prăpastii de netrecut între
bogații și săracii lumii capitaliste, a dependenței absolute a omului de rând
de puterea banului, averile nesăbuite ale plutocraților și poziționarea lor în
societate, voința patronului, măreția corporațiilor, tăvălugul globalizării,
instaurarea noilor ordini mondiale; înțelegerea rolului exploatator,
constrângător, distrugător și manipulator al capitalismului dezvoltat în viața
celor mulți, harnici, onești, care îi sporesc bogățiile și trăinicia ș.a.
Excesiv
de modest la prima vedere, rezervat în etalarea cunoștințelor în conversațiile
cu alte persoane, acest muncitor de rând, nevoit să lucreze acolo unde în viața
de pribeag i-a surâs angajarea, autodidact, dar și școlit polivalent ca
pregătire profesională continuă (de la fotograf amator, sudor, creator de filme
de scurt metraj, electrician, instalator
de conducte de linii electrice, mecanic-mașinist,
operator-proiecționist, operator TV, regizor de sunet până la realizator de
emisiuni radiofonice și televizate, crainic, scriitor), este, de fapt, o
persoană citită, cultivată, versată în varii și vaste domenii ale științei
(politologie, istorie, arheologie, filozofie, mitologie, filologie) și
tehnicii, culturii și artei (etnografie, folclor, pictură, sculptură, grafică).
Crochiurile lui sunt populate nu numai de personaje biblice (Iisus Hristos,
Moise), mitologice și/sau fantastice (Zeus, Zamolxis, Sfarmă-Piatră,
Strâmbă-Lemne, Roza-Rozalina), ci și de personaje reale istorice și/sau din lumea contemporană,
de la cele mai benefice: oameni de știință (Pitagora, Giordano Bruno, Galileo
Galilei, Einstein, Nietzsche, Freud, Harari, Michio Kaku), ingineri-inventatori
(Nikola Tesla, Iohann Heinrich), scriitori (Shakespeare, Montaigne, Arundati Roy, Eminescu, George
Anca), muzicieni (Beethoven, Mozart, Verdi), actori, regizori, cineaști
(Charlie Chaplin, Tarkovski, Lean, Herzog, Lukas, Elizabeth Taylor, Richard
Burton, Francis Ford Coppola, Oliver Stone, Stela Popescu, Arșinel, Tamara
Buciuceanu, Dan Puric, Andrei Zincă), sculptori, pictori (Brâncuși, Van Gogh,
Salvador Dali), interpreți de muzică modernă (Elvis Presley, John Lennon, Billy
Holidays, Whitney Houston, Nina Simone, Dina Ankudinova, Angelina Jordan) la cele mai blamate sau malefice pentru
destinele omenirii: ideologi (Marx, Engels, Lenin, Goebbels), politicieni,
conducători despoți, tirani (Nero, Vlad
Țepeș, Stalin, Hitler, Ceaușescu), democrați, semi- sau pseudodemocrați (Roosevelt, Churchill, Kennedy, Reagan, Clinton,
Obama, Bush, Trump, Biden, Gorbaciov, Putin, Macron, Xi Jinping, Thatcher,
Merkel, Iliescu, Gelu Voican Voiculescu, Iohannis), mari bancheri și finanțatori, implicați în treburile publice și dirijarea
orientărilor și deciziilor (Rockefeller, Soros, Gates, Musk).
Serios
în cele mai multe cazuri până la acribia unei „cârtițe de bibliotecă”,
vehement, în calitate de publicist, în relevarea și combaterea racilelor
societății capitaliste contemporane ca personajul principal din romanul
„Tăunul” de scriitoarea de origine irlandeză Ethel Lilian Voynich (a se vedea
eseurile „Trădarea semenului”, „Să vă fie rușine!” ș.a.), Ben Todică poate fi
(și este!), în același timp, ca scriitor, un spirit inventiv gen SF, dar și
bășcălios ca multe personaje din schițele și povestirile lui Caragiale sau hâtru
și șugubăț ca moș Nichifor Coțcarul al lui Creangă ori ca orice țăran român
mucalit vorbind în childuri, cu subînțelesuri. De aceea este necesar a vedea
unde vorbește serios Moromete al nostru și unde
o dă pe cotite, se exprimă aluziv, solomonic sau esopic, zâmbind
șmecherește din colțul ochiului. Ca să nu mai vorbim că toate relatările,
evocările, ilustrările tezelor enunțate sunt redate filmic, secvențial,
trecându-se de la lume și fapte reale la altele improvizate, imaginare, ireale,
acestea derulându-se și împletindu-se caleidoscopic, purtându-te ca într-un
film de psihanaliză modern (una din schițe chiar poartă acest titlu: „Kino”).
Se complace în a filozofa fin, a emite
verdicte, adevăruri, uneori silogismele
luând formă de paradoxuri (de ex., în „Libertatea nu există”: „Ești liber cât
ești mic, naiv și ignorant. Liber de griji. Pe măsură ce crești și înveți nu
mai ești liber. Libertatea nu există”. Sau, în meditația „Unde este Dumnezeu?”:
„Dialogul nostru cu Dumnezeu se face
prin subconștient, care e comun întregului univers. […] Dumnezeu este subconștientul” etc. etc.).
Noutățile
cărții încep cu titlul: „Din Abis în Divin și invers”. Semnificația profundă a
titlului cărții nu reiese, cum ne-am putea aștepta, din bagatela cu același
nume, în care, în vis, autorul relatează, caragialesc, despre niște stări
personale plăcute (chiar frivole) în întâmplări mai mult impersonale și
neplăcute. De la grotesc până la sublim (alias: de la abis până la divin), vrea
să spună autorul, care se identifică în
mod deliberat cu personajul schiței, nu-i decât un pas. Într-un fel te comporți
în stare normală și în altul – în stare de excitare. Unul ești ca actor în
culise și cu totul altul ca actor pe scenă. Sensul „zborului în zigzag” (Vasilica
Grigoraș), care te poate înălța, dar și coborî, rezultă din conținutul întregii
cărți. Din sărăcia fizică, dar mai ales din cea spirituală, din mizeria,
izolarea, singurătatea, neputința de a prospera, mocirla, prăpastia în care
ne-a adus societatea astăzi, sugerează autorul scrierilor, ne putem smulge
numai prin respectarea principiului armoniei proprii civilizației umane de la
descoperirea acestuia încă din antichitate (a se vedea în acest sens exemplele
edificative din primul eseu, „Harmonica civilizației”), putem urca, prin înnobilarea
sufletului, în paradisul posibil chiar
în această lume a noastră, de pe planeta Pământ, într-o lume curată, deschisă, sinceră,
divină, lume a înțelegerii, armoniei și bunăstării, lume a lui Dumnezeu (să ne
„dumnezeim”, cum îi place să se exprime), și lucrul acesta îl putem face numai
prin trudă onestă, morală înaltă, cumsecădenie, bunătate, respect reciproc,
întrajutorare, solidaritate, unire, comuniune, socializare, armonie în natură
și în societate, credință, dragoste. Renunțarea la toate acestea, la
„îndumnezeire”, întâi și-ntâi, distrugerea armoniei între ființe și lucruri, ne
avertizează tot el, dedarea exclusivă la dezmățul lumesc, subjugarea omului de
către om, spălarea pe creier, părăsirea credinței în ceva sfânt, înălțător,
divin ne poate duce la cădere „din divin
în abis”, la bălăcire în băltoacă, vegetare, îndobitocire, supunere oarbă
atotputerniciei banului, profitorilor hrăpăreți, asupritorilor locali,
colonizatorilor. Omul este o creație divină, sufletul lui pur este divin. Golirea
sufletului de ceea ce are el mai curat, dat de la Cel-de-Sus, indiferența,
sodomizarea, sclavizarea lui îl aruncă pe om în abis, în infernul de pe pământ.
Revenirea omului la umanism, credință,
bunătate, armonie cu cei din jur și cu natura, „din abis în divin”, la
divinul din el este o cale grea, îndelungă, dar nu imposibilă, și anume la o
astfel de conștientizare, în care crede cu toată suflarea, ne cheamă autorul („Eliminarea
umanismului – spargerea Băncii divine”).
Autorului
nu-i este indiferentă nici una din problemele actuale ale omenirii, nici cele
pemanente, despre care scria în precedenta carte, nici, cu atât mai mult, cele
noi, pe care le abordează riscant de curajos, asupra cărora filozofează
nemijlocit sau în vis și pe care le tratează diogenic de simplu și convingător:
vibrația din natură, rolul vindecător al ei („Stele oprite din devenire”,
„Scule sau Dumnezei (SF 6)”); distrugerea armoniei din natură și a celei din
societate („Harmonica civilizației”); bisexualitatea speciei umane și moda homosexualismului,
lesbianismului și a altor nenumărate -isme („Eliminarea umanismului –
spargerea Băncii divine”); molima pandemiei care s-a abătut, distrugătoare,
asupra omenirii („Pandemia – o treaptă stelară (I)”, „Pandemia – o călătorie
stelară (II)”, „Vaccinul – bâlbâială pentru imunitate”); naționalism și
patriotism („Integritatea speciei – un semn de întrebare”); războiul din
Ucraina; Putin și Zelenski; gazul rusesc și politica coordonată a statelor
europene („Părerea unui simplu om sau
„Bine ați venit pe Planeta mea!”), bocancii lui Stalin și legile de la
Bruxelles; digitalizarea („Coșmar erotic tehnodigital”); microcipurile:
blocarea și deblocarea lor („Colonii și mobre digitale”); omul și robotul
(„Conștiința e oceanul, tehnologia – o mică insulă”); statul și corporațiile,
distrugerea prin politici fiscale a întreprinderilor mici și mijlocii
(„Integritatea speciei – un semn de întrebare”); distrugerea conștiinței de
sine a omului muncitor, orbirea, păcălirea, lipsirea de libertate, schilodirea,
îndobitocirea lui până la robotizare („Scule sau Dumnezei (SF 6)”); caracterul
manipulator al internetului și al altor mijloace de comunicare în masă într-o
lume capitalistă care tinde spre globalizare și uniformizare, ținerea omului în
căpăstru („Căpăstru … pentru cine?”);
scriitorul rebel (așa cum e freneticul Ben Todică!) și rolul acestuia în
educarea, luminarea, trezirea conștiinței maselor subjugate („Nu e vântul, sunt
obstacolele”); inteligența artificială: avantaje și pericole; competiția dintre
SUA și China în dirijarea semnalelor de comunicare de o anumită frecvență prin
sistemul telefonic 5G; controlul asupra gândirii, orientarea ei în direcția pe
care o dorește proiectantul; fuzionarea, într-un viitor ce ni se pregătește
intens, a inteligenței umane cu cea
artificială; transferul de la trăirea conștientă la cea din subconștient („Infernul
din dosul curții sau control total”, „Benule, ce se întâmplă cu tezaurul
meu?”); avatarurile, reîncarnarea omului, evoluția subconștientului; ADN-ul
părinților și al copiilor funcție de schimbarea mediului, căsătoriile mixte,
interferențele culturale („Eliminarea umanismului – spargerea Băncii divine”)
etc.
Las
cititorului interesat plăcerea de a savura salturile minții sclipitoare de la o
problemă la alta, derularea variatelor secvențe filmice, caracterul abrupt al
sentințelor și cel inconfundabil al scrisului lui Ben Todică. Nu înainte, însă,
de a face lumină asupra întrebării din titlul acestei prefețe.
Le
doresc tuturor autorilor cititori inteligenți.
Nicolae MĂTCAȘ,
prof. univ. dr., poet, publicist
Chișinău-București,
27 august 2022.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu