MAMA SI COPILUL -
Arhiepiscopul Iustinian Chira
O mama buna îsi creste copilul în
cântec sfânt si rugaciune. Acestea sunt primele daruri pe care o mama, o femeie
crestina, le poate face copilului ei. Cântecul de leagan si rugaciunea, murmurate
usor, linistesc si dezvolta în firea noului nascut sentimente nobile si curate.
Mama si copilul sunt doua fiinte care nu pot fi despartite. Cine nu cinsteste
pe mama întristeaza si raneste adânc pe fiul mamei. Cine iubeste pe fiu aduce
cea mai mare bucurie mamei. Asa este în viata noastra a tuturor. Asa este si în
viata cea dumnezeiasca, în viata cea cereasca.
Arhiepiscopul Iustinian Chira,
Cuvintele Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca,
2009, p. 68-69.
CETATENIA - Cuviosul Bonifatie de la
Teofania
Sunt doua feluri de iubire, care
nasc doua cetatenii: iubirea de Dumnezeu ne face cetateni ai Ierusalimului de
Sus, iubirea de lume – cetateni ai Babilonului. Pune-ti singur întrebarea: „Ce iubesti?”,
si vei afla al cui cetatean esti.
Cuviosul Bonifatie de la Teofania,
Bucuria de a fi ortodox, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia,
Bucuresti, 2011, p. 103-104.
Scrisoare pastorală
Foaie periodică, gratuită a
Parohiei Malovăţ-Mehedinţi
Anul XVIII(2018), nr. 380(16
–31 August)
Misiunea
Ortodoxiei azi. Mântuitorul Iisus Hristos a înființat o singură religie
și o singură Biserică, cea creștină. De-a lungul celor două mii de ani de
existență, creștinismul a trecut prin multe încercări grele. Pentru ,,vina” de
a fi creștini au murit nenumărați oameni nevinovați, au fost schingiuiți alții.
Numeroși au fost dușmanii religiei creștine, dar n-au reușit s-o desființeze.
Dimpotrivă. Astăzi, religia noastră numără aproximativ 2,4 miliarde de creștini
răspândiți în toată lumea. Nu este țară în care să nu fie și creșini; nu este
limbă în care să nu se fi tradus Biblia. Religia creștină continuă să se extindă
și azi și va continua până când ,,va fi o turmă și un
Păstor”, upă cuvntul Mântuitorului. Sfinții Apostoli și apoi urmașii lor,
episcopii, preoții și diaconii, au urmat îndemnul Mântuitorului: ,,Mergând,
învățați toate neamurile, botezându-le în numele Tatălui și al Fiului și al
Sfntului Duh!” A rezistat religia creștină tuturor încercărilor și dușmăniilor,
fiindcă temelia ei a fost Hristos, iar
împreunălucrător cu creștinii a fost Duhul Sfânt. Biserica lui Hristos
va rezista până la sfârșitul veacurilor, ,,iar porțile iadului nu o vor birui
pe dânsa”.
Religia creștină nu a fost
nimicită de forțe externe ei, fie că au fost politice, fie religioase, dar s-a
împărțit de-a lungul timpului în numeroase fracțiuni sau părți și, din păcate,
continuă să se împartă. Când se vor reuni toate acestea și vor forma iarăși
,,cămașa cea una” a lui Hristos este taina lui Dumnezeu. În secolul al
V-lea, după Sinodul al IV-lea de la
Calcedon(451) s-au desprins Bisericile Necalcedoniene sau Ortodoxe Orientale;
în secolul al XI-lea, după Marea Schismă din 1054, Bserica s-a împărțit în
Ortodoxă și Romano-Catolică; în secolul al XVI-lea, din Biserica
Romano-Catolică s-au desprins Bisericile Protestante, iar din secolul al
XIX-lea, din Biserica Romano-Catolică și din cele Protestante s-au desprins o
puzderie de culte neoprotestante.
Poporul român a fost creștinat de
Sfântul Apostol Andrei și de ucenicii lui și a păstrat cu sfințenie religia
creștină două milenii. Biserica Ortodoxă a fost singura instituție de pe pământ
românesc cu existență neîntreruptă. Putem spune că doar familia o întrece ca
vechime. Ea a fost reazim și dătătoare de speranță, ea a fost legătura dintre
om și Dumnezeu. În jurul ei s-au adunat românii ca puii în jurul cloștii la
vreme de restriște și de grele încercări. Ea a contribuit la formarea poporului
și limbii române, la formarea statului român și la menținerea conștiinței
unității naționale. Chiar dacă românii au fost despărțiți politic și
administrativ în state de sine stătătoare, prin limbă, prin religie, prin
tradiții, muzică, port, datini și obiceiuri, ei și-au menținut conștiința că
formează unul și același popor și atunci când condițiile istorice i-au permis,
și-a refăcut unitatea ca pe ceva firesc, normal. Biserica a fost cu poporul
român și la bine și la rău. În tinda bisericilor și a mânăstirilor au
funcționat primele școli; în mânăstiri s-au tipărit primele cărți în limba
română, care s-au răspândit apoi în toate părțile locuite de români; în
mânăstiri au funcționat primele spitale (bolnițe), primele orfelinate, primele
azile. Preoți și călugări au fost prezenți cu sutele în războaie, asigurând
asistența religioasă și sanitară ostașilor. Mânăstirile au servit adesea ca loc
de refugiu și de rezistență pentru soldații români; ierarhi și preoți au făcut
parte din delegații diplomatice, slujind interesele neamului. Biserica a
stimulat dezvoltarea culturii și artei. Dacă scoatem elementul religios din
literatură, muzică, pictură, arhitectură, sculptură etc., artele noastre ar rămâne
foarte sărace și nereprezentative. Biserica nu și-a uitat fiii răspândiți în
lume din diferite motive, a ținut legătura cu ei și a continuat să le fie
călăuzitoare spre mântuire și spre păstrarea conștiinței de români. Astăzi avem
în lume sute de parohii românești, multe episcopii și mitropolii, iar românii
socotesc bisericile din comunitățile lor ca pe o a doua casă.
Astăzi, religia creștină în general
se confruntă cu mari probleme. Religii străine desfășoară o activitate
prozelitistă fără precedent. Islamismul, budismul, hinduismul, confucianimul, religiile
africane, scientiste, religii ,,fabricate” de tot felul de indivizi și
impostori, caută să acapareze cât mai mulți adepți, în detrimentul religiei
creștine. Biserica Romano-Catolică pierde teren pe zi ce trece. Nemulțumiri
acumulate de secole izbucnesc azi tot mai des. Este destul ca să se ivească un
scandal oarecare, pentru că starea de spirit și nemulțumirea masei de
credincioși reapare cu multă vehemență. Luxul și bogăția clerului catolic au
îndepărtat pe credincioși. Orgoliile papei și ale unor ierarhi au trezit
dușmănia multor puteri politice. A rămas de neuitat umilința împăratului german Henric al IV-lea,
când a stat trei zile desculț, în zăpadă, la porțile palatului papal de la Canossa,
ca să-i ceară iertare papei și să fie repus în drepturi. A rămas de neuitat
inchiziția, abuzurile unor papi, ierarhi și preoți, imoralitatea unora. Astăzi
nu se mai miră nimeni, când vede imensele catedrale apusene goale, transformate
în săli de spectacole, închiriate altor culte. A dispărut duhul, care dădea
putere Bisericii și asigura unitatea creștinilor romano-catolici. Multe din
aceste catedrale și biserici sunt dărâmate, iar credincioșii trec la alte
culte. Anul trecut, spre exemplu, numai în Europa au fost demolate 2.700 de
biserci catolice. Din păcate, tot în Europa, anul trecut s-au construit… 11.000
de moschei musulmane!
De câteva decenii emigrează românii
spre țările vestice, în special cele europene, dar și cele de pe continentul
american. Niciodată în istoria sa poporul român nu a cunoscut un fenomen de
genul acesta de o asemenea amploare. Peste patru milioane de români, în special
tineri și copii trăiesc azi în Occident. Majoritatea lor țin legătura cu Patria
și Biserica-mamă prin parohiile de care aparțin acolo unde s-au stabilit.
Bisericile românești, ortodoxe, de acolo sunt arhipline în duminici și
sărbători. Prin biserici se organizează tot felul de activități religioase,
culturale, sociale. Parohiile și eparhiile românești din străinătate editează
cărți și reviste în limba română, țin simpozioane și sesiuni de comunicări
privind istoria românilor, limba și cultura lor. Parohiile organizează școli în
limba română pentru copiii românilor de acolo, serbări în limba română, cu
muzică, dansuri, port și mâncare românească. Prin biserici romnii se simt mai
aproape de casă, iar povara dorului de țară, de cei dragi și de locurile natale
nu mai este așa de grea. Aceeași situație este și în sânul comunităților de
emigranți creștin-ortodocși proveniți din alte țări.
Într-un asemenea context
politico-social și religios, creștinilor ortodocși emigranți le revin câteva
îndatoriri sfinte, înaintea lui Dumnezeu și înaintea neamurilor din care fac
parte. Fie că sunt români, fie sârbi, bulgari, greci, ruși sau de alte
naționalități, ei sunt creștini ortodocși. Ei au uimit pe occidentali cu
*
Sfaturi
părintești. Observ în ultimul timp o descărcare de furie din partea
societăţii civile asupra tagmei preoţeşti, dar, ceea ce este mai
înspăimântător, că același lucru se întâmplă și din partea credincioşilor
ortodocşi. Mă frapează, însă, şi faptul că aproape nimeni, nici cleric, nici
laic, nu ia o atitudine de apărare sau, măcar de abordare directă a problemei.
Ştiu că voi deschide, cutia Pandorei, dar dacă nimeni nu o face…?!
Vedem, fără să dorim
uneori, în mass-media, cazuri negative de preoţi şi nu intrăm în detalii, că au
grijă, oricum, alţii să ni le detalieze. Automat ni se creează impresia că
suntem pierduţi ca Biserică, căci ”dacă preoţii sunt aşa cum sunt, ce să mai
ceri omului simplu? Biserica a pierdut…”
Stop! Hai să fim
realişti. Şi, când spun realişti, mă refer să nu fim nici ca struţul, care bagă
capul în pământ, ci să vedem real cum stau lucrurile, adică să ne asumăm ce
este adevărat şi nu poate fi contestat, dar să vedem şi celelalte lucruri din
umbră.
La o conferinţă
preoţească – nu au relevanță detaliile – ne-a vorbit un preot foarte fain care,
la acest capitol spunea că s-a întâlnit cu cineva foarte supărat pe preoţi.
Acesta îi spunea: preoţii aşa, preoţii dincolo, preoţii cutare, păcătoşi etc.
– Ia spune, măi
omule, câţi preoţi de care zici matale cunoşti sau ai auzit?
– Păi o mulţime!
– Bine, dar hai să
numărăm mulţimea.
– Păi, ăla de a făcut
aia… Unu. Ăla cu treaba aia. Doi. Ăla de la ştiri…’’ etc… Pe la şase, şapte,
deja nu mai ştia. Deci se şi exagerează foarte puternic.
Oricum ar fi,
raportat la numărul total de preoţi, procentul celor cu probleme reale este
infim. De foarte multe ori nu se iau în calcul multe aspecte. Vedem ştirea brută,
dar nu ştim exact cum a ajuns preotul în situaţia respectivă. Ştim că a făcut
greşeala, dar putem noi să ştim tot drumul sufletesc pe care a mers până să
ajungă să facă lucrul respectiv? Ştim că din punct de vedere spiritual,
diavolul atacă pe om cu tehnica paşilor mărunţi şi reuşeşte de multe ori să
facă pe om să cadă. Noi nu vedem însă nici contextul, nu ştim stresul,
problemele din familie, ispitele, lucrarea celui rău care au contribuit ca el
să cadă. Dar, mai important, după cădere nu ştim dacă nu cumva s-a ridicat.
V-aţi gândit că poate chiar apariţia în presă era singura cale prin care un
preot s-ar fi îndreptat în privinţa unui lucru şi Dumnezeu, în înţelepciunea
Sa, se foloseşte de această situaţie pentru a-şi ridica păstorul care devenise
o oaie pierdută?
Pe lângă acest
aspect, să avem în vedere că e bine totuşi că se întâmplă să se afle şi
lucrurile nedorite. Nu spune Hristos că toţi suntem un trup, mădulare fiecare
în parte (I Cor 12, 27)?
Un trup sănătos,
atunci când se infectează, aruncă afară puroiul. Unul bolnav, de cancer, să
zicem, ţine ascunsă tumoarea şi atunci când e depistată e, de multe ori, prea
târziu. E bine aşa? Societatea, taxează şi elimină, „elementele’’ care nu sunt
conforme, dar nu ca să se distrugă. Rana nu puroiază ca să omoare trupul, ci ca
să-l cureţe. Desigur, pe moment doare. Şi pe noi ne doare când vedem un membru
al Bisericii că nu calcă drept, mai ales dacă este preot, că dacă te loveşti la
un deget, tot trupul suferă. Deci să dăm slavă lui Dumnezeu că e aşa.
În altă ordine de
idei, cum ajung unii preoţi, să nu calce a preot? Simplu. Cel puţin pe vremea
cât eram eu în seminar, erau unii colegi înscrişi doar pentru că aşa au vrut
părinţii. Lor nu le plăcea, dar părinţii vroiau cu orice preţ să-şi vadă
odraslele în reverendă şi, probabil, să se simtă în al nouălea cer că au copil
preot. Unii au renunţat când au intrat la facultate, alţii nu. Au mers din
reflex şi nu cu toată inima. Dacă tot au făcut un seminar, o facultate de
teologie, acum unde să se mai ducă? Şi atunci, sigur că nu fac cu toată inima
misiunea la care s-au înjugat.
Atenţie! Preoţii nu
cresc în copaci! Nu faci pepiniera de preoţi în mediu cât mai steril, pui numai
ce e bun şi când se coc, culegi preoţii şi îi distribuii în parohii. Preoţii
cresc în familii de oameni. Se nasc, sunt educaţi aşa cum îi educă mama,
școala, etc. Deci preoţii, până la urmă, sunt şi ceea ce este societatea. Ea dă
preoţii. Aşa cum e societatea, aşa sunt şi preoţii. Ai un procent de oameni
buni, alţii mai puţin buni, alţii mai răi? Atunci din acelaşi procentaj sunt şi
preoţii. Societatea dacă avea oameni mai duhovniceşti în alte epoci şi decenii,
aşa erau şi preoţii. Acum, defapt, cum îi vedem pe ei, aşa suntem noi, sunt tot
ai noştri, sunt dintre noi. Nu au coborât din cer, nu au crescut din copaci.
Un factor, de
asemenea, decisiv în formarea imaginii şi, uneori chiar al caracterului
preotului este soţia lui sau altfel spus preoteasa. Chiar dacă tu vrei o viaţă
austeră şi modestă, ce faci dacă preoteasa nu vrea? Hai, cei cu piatră în mâna
asupra preoţilor, ce răspundeţi? Aici nu sunt lucruri simple de Da sau Nu şi
atât. E vorba de o familie, în care preot e doar unul. Ceilalţi membri sunt
„oameni normali”. Se poate ajunge şi la divorţ. Bine, o să spuneţi că el şi-a
ales-o aşa. Fals, de foarte multe ori omul se schimbă în timp. Ce faci când tu
vrei să îţi iei o maşină simplă şi ea va una scumpă, când tu nu crezi că e bine
să te duci în concediu la cel mai scump restaurant şi ea vrea, chiar cu preţul
de a te îndatora pentru asta?
De multe ori preoţii
se căsătoresc cu fete care ulterior devin medici, judecători, avocaţi sau, mai
ştiu eu ce, cu salarii destul de bune, care să permită o viaţă mai bună. Poţi
tu să condamni pe soţia ta la austeritate doar pentru că tu eşti preot? Dar nu
numai asta. De ce vedem pe cei care au? Vă spun că presa scoate în evidenţă
doar cazurile bombastice. De ce presa nu vorbeşte despre mulţimea de preoţi
care de multe ori abia îşi duc traiul de azi pe mâine, preoţii de la sate
sărace, care sunt considerabil de mulţi? Ştiu personal un preot cu trei copiii
care mi-a zis: „Eu în post mănânc branză şi lapte!” M-am smintit. Apoi a
continuat: „…doar atât am de pe la oameni care şi-au făcut milă. Nu-mi permit
să-mi cumpăr mâncare de post.”
Câţi ştiu că mai mult
de jumătate din preoţi nu au casa lor personală, ci locuiesc doar în cea a
parohiei, care e temporară? Pe ei de ce nu-i filmează nimeni?
Şi presa are nevoie
de ştiri şi caută senzaţionalul. Nu e senzaţional dacă un preot găzduieşte în
casa lui o mamă cu copii de pe drum, dacă ajută nu ştiu câţi săraci, dacă a
convins nu ştiu câţi tineri să nu se sinucidă, dacă a împăcat familii în pragul
divorţului, dacă a dat sens în viaţa cuiva prin vorbele sale, dacă a convins pe
cineva să nu mă bea, să nu se mai drogheze, dacă… dacă. E senzaţional dacă a
greşit cu ceva. Mântuitorul spune că de ar fi viaţa unui om o singură zi, tot
ar cădea în păcat. De ce să avem asemenea pretenţii de la un preot? Aţi auzit
vreo unul care spune că e fără de păcat?
Iarăşi, mulţi nu ştiu
presiunea sufletească şi psihică şi ispitele care vin asupra unui preot. Nu
vreau să par copilăros în gândire, dar dacă ar fi să comparăm o situaţie
dintr-un teatru de război, când e pierdută cel mai sigur lupta de către
adversar? Atunci când cade comandantul sau generalul. La jocul de şah,
capturezi câte piese vrei, dar când ai luat mat, nu mai contează cine a
capturat mai multe piese. Aşa şi diavolul ştie că cea mai mare reuşită e atunci
când cade un păstor sufletesc. Paguba e enormă pentru turmă. De aceea şi
ispitele sunt enorme asupra unui preot. Nu toţi rezistă la fel, unii mai cad.
Important este să se ridice, iar Dumnezeu ştim că ne aşteaptă până pe patul
morţii.
Referitor la ispite,
o să vă povestesc ceva personal, real, care mi s-a întâmplat. Eram diacon la
Mitropolia din Iaşi, nou hirotonit, nici nu ştiam bine să săvârşesc cele ale
slujbei. Atunci când se termină Sfânta Liturghie, de obicei, diaconul este cel
care consumă Sfintele Taine, adică Sfânta Împărtăşanie care rămâne în potir
după ce s-au împărtăşit credincioşii. Ce să vezi, în timp ce consumam, gânduri
cumplite cu tot felul de imagini şi tentaţii incontrolabile, ca un vifor, peste
psihicul meu, chiar în timp ce mâncam cele Sfinte. M-am tulburat grozav şi, cu
chiu-cu-vai, cu mintea şi cu sufletul răvăşite, mi-am sunat duhovnicul.
Problema e că atunci când îţi vin în minte tentaţii şi gânduri spre păcate pe
care le-ai mai gândit sau făcut, asta e, e din vina ta, din pornirile tale
pătimaşe pe care încă nu le-ai stăvilit, dar atunci erau lucruri pe care nici
în cap nu le-am avut vreodată. Gânduri care nu avuseră niciodată ecou în mine.
Duhovnicul m-a
liniştit şi mi-a zis: „Sunt păcatele persoanelor pe care tu le-ai pomenit şi
pentru care tu te-ai rugat la Sfânta Liturghie. Persoanele se află simbolic în
miridele pe care tu le consumi alături de Trupul şi Sângele lui Hristos.’’
Pentru cei ce nu ştiu, miridele sunt acele firimituri de pâine din cadrul
slujbei Sfintei Liturghie care se scot din prescuri în numărul celor pomeniţi
în ziua respectivă la Sfânta Liturghie. Ele nu alcătuiesc şi nu se prefac în
Trupul lui Hristos, ci ne reprezintă pe noi şi pe cei care se pomenesc spre
iertarea păcatelor prin spălarea în Sângele Domnului.
Deci am conştientizat
că, deşi Hristos iartă păcatele, totuşi pentru că preotul este împreună
lucrător cu Hristos la mântuirea omului, El îi dă de cele mai multe ori şi din
paharul suferinţei crucii omului sau oamenilor pe care Hristos îi ajută prin
mijlocirea sa ca preot.
De aceea, să nu
judecăm preoţii. E uşor să fii pe margine şi să arunci piatra. Eu am fost în
ambele situaţii, adică şi mirean şi acum preot. E mult mai complicat acum…
Un alt exemplu cu
care aş vrea să şi închei, deşi sunt foarte multe de spus: La spovedanie se
întâmplă să simt de multe ori un pietroi în spate, un fel de ghiara care mă
apasă psihic, dar, chiar şi fizic uneori. Când mă ridic, ea rămâne ca o povară.
Deşi alteori vorbesc ore în şir cu oamenii, nu se întâmplă asta. Când
spovedesc, da. Ea trece doar la Sfânta Liturghie după ce mă împărtăşesc.
Alteori mă ridic de
la spovedanie şi cu ispitele altora, că le auzi şi n-ai cum să faci abstracţie
de ele şi vă zic, nu e uşor. Preotul, uneori, la propriu cară păcatele
oamenilor. Uneori mai şi cade. Să nu-l judecăm! Să ne rugăm pentru el!
Pr. Mihai Marian
Macuc
*
Rugă
către Maica Domnului. ,,Cum Te vom numi pe Tine, Fecioară, ceea ce
pe robii Tăi cei cuprinşi de mâhnire îi ridici la lumina izbăvirii şi picuri în
suflete untdelemnul milostivirii spre înecarea durerilor celor de multe feluri?
Nu ne părăsi în ceasul necazurilor şi mai cu seamă când norii grei ai
deznădăjduirii se ivesc pe bolta inimii noastre. Cu ale Tale stăruitoare
rugăciuni dobândeşte iertare păcatelor noastre şi ne întăreşte pe piatra
credinţei. Primeşte din nevrednicele noastre mâini flori de cuvinte
mulţumitoare şi ne împărtăşeşte de mireasma pocăinţei celei mântuitoare.
Ca Una Ce eşti Bucuria
creştinilor, cercetează şi sufletul meu cel cuprins de lanţurile întristării şi
îl călăuzeşte către izvorul dumnezeieştii liniştiri. Adapă-l din apa pocăinţei
şi îl curăţeşte de toată răutatea, ca să aducă roade de fapte bună şi să se
izbăvească de focul cel veşnic. Bucuria celor necăjiţi eşti cu adevărat, căci
numai Tu iei în mâinile Tale de Maică durerile noastre şi ai putere a ridica
din adâncul deznădăjduirii pe cei ce te cinstesc pe Tine.
Mărire purtării Tale de grijă!
Mărire milostivirii Tale Preacurată, prin care scoţi pe toţi din adâncurile
cele mai de jos ale păcatului şi îi povăţuieşti la calea mântuirii. Nu ne
părăsi nici pe noi până în sfârşit, ci în ceasul înfricoşător al morţii să ne
fii sprijinitoare, solindu-ne iertare şi mântuire de la Hristos, ca să Te
cinstim pe Tine cu mulţumire în veci, strigând: Bucură-Te, Maica Luminii Celei
neapuse, Pământul roditor de mântuire, Oglinda înţelepţilor, Bucuria celor
smeriţi, Binecuvântarea rugătorilor!”
*
Prea
târziu, mamă! O poezie cu
acest titlu ne-a trimis o cititoare a ,,Scrisorii
pastorale”. Păcat că nu se cunoaște autorul, poezia fiind foarte emoționantă.
Iat-o:
Creştem şi tot puii mamei
suntem,
greşim dar în ochii ei n-avem nici o vină
şi avem toate drepturile din lume,
îi ascundem multe, dar ea simte starea noastră,
putem să avem toate bogăţiile pământului,
ea tot vrea să ne mai dăruiască,
putem să ştim câte-n lună şi-n stele,
ea tot ne mai dă un sfat,
nu e nevoie să ne străduim să ne iubească
ea ne iubeşte implicit, necondiţionat, fără limite.
Iar noi nu observăm
când îi răsar firele albe,
pentru noi este mereu tânără,
nu vedem când puterile-i scad,
noi o ştim întotdeauna puternică
pentru că ea face ce-i cerem
şi multe în plus,
nu ne oprim să-i ştergem lacrimile,
care-i inundă ochii uneori,
nu-i cunoaştem dorinţele, temerile, durerile,
ale noastre sunt mai importante.
La un moment dat îi auzim
ultimul strigăt, ultimul geamăt,
ultimul suspin înainte de a pleca.
Ne trezim dintr-un somn prelung
împovăraţi de lucrurile nespuse la timp,
conştientizând că suntem eroii negativi
dintr-o poveste pe care doar EA
a făcut-o cea mai frumoasă.
Înţelegem prea târziu
că toate rătăcirile de moment,
ezitările de circumstanţă,
amânările fără motiv
ne-au împiedicat să-i spunem
simplu şi la timp:
MAMĂ, te iubesc.
Te rog, iartă-mă!”
*
File de jurnal – 14 mai 1982. ,,Ieri l-am dus pe tăticu și pe unchiu-meu Dumitru Pârvănescu în pădure
la Husnicioara(la Gârdanu) să aleagă lanteți de curte. Șoferul Dragotoniu n-a
mai venit după noi, așa cum promisese. Am avut noroc cu un coleg al său,
Frumosu Viorel, vărul fostului meu coleg de seminar, Frumosu Adrian din Cârjei,
care, cu un troliu, mi-a încărcat lemne cum nu s-au văzut în Bârda. După mai
multe peripeții și multă teamă de miliție, am ajuns cu bine acasă(…).
În
Severin a fost mare scandal la coadă, la un centru de mezeluri. Veniseră
cârnăciori proaspeți. S-au lovit cu pumnii, și-au ropt părul, nasturii și
hainele. Să te ferească Dumnezeu să cazi jos într-o asemenea învălmășeală.
Ești, pur și simplu, strivit în picioare. Nimeni nu-și mai amintește că ești
om. Care poate să reziste trăiește, care nu, n-are decât să moară. Acesta să
fie, oare, ,,omul nou” și mentalitatea sa, după cum l-au creat vremurile și
orânduirea în care trăim?
Unchiu-meu Sandrică s-a certat cu moș Ghigă, tatăl său și bunicul meu.
În curtea moșului, pe locul unde am avut noi casă, a crescut dragavei. Toată
săptămâna l-am dus pe moș Ghigă la piață cu un sac sau doi de dragavei. Era și
el bucuros că poate să-și cumpere câte ceva din banii lui. Nea Sandu s-a
supărat rău, că moșul ,,l-a făcut de râs”.
*
Ajutoare și donații. În
această perioadă, parohia noastră a primit câteva ajutoare și donații,
astfel: Domnul Bogdan Gheorghe-Gabirel din
Germania, fiu al satului Malovăț: 225
lei; Domnul Petre Ionuț-Mihai din Tătărani(PH): 110 lei; Domnul Oproiu Gheorghe din Germania, Domnul Săvescu Victor din
Danemarca, Domnul Grecu Grigore din
Tr. Severin, fii ai satului Malovăț și Doamna Filip Cornelia din Tr. Severin:
câte 100 lei; Doamna Mayers Daniela din
New-York(SUA): 80 lei; Doamna Leonte
Daniela din Buzău(BZ): 70 lei; Doamna
Ciurel Elisabeta din Tr. Severin, fiică a satului Bârda: 50 lei;
Domnul
Luca Vasile a dat 50 lei pentru cișmele.
Doamna
Ionașcu Maria din Malovăț a mai achitat 200 lei pentru contribuția de cult, totalizând până acum 518 lei; DoamnaLuca M. Ana din Bârda a
achitat 100 lei pentru contribuția
de cult.
Le mulțumim cordial tuturor!
Dumnezeu să le răsplătească!
*
În cursul lunii august am donat pâine
credincioșilor participanți la slujbe, astfel: 3 aug.(Malovăț): 235 pâini; 6 aug.(Malovăț): 105 pâini; 12 aug.(Bârda): 178 pâini; 15 aug.(Bârda): 210 pâini; 19 aug.(Malovăț): 239 pâini; 26 aug.(Bârda): 155 pâini. Așadar, în luna august s-au
donat 1.122 pâini.
Copiilor participanți la slujbe și
s-au donat și ciocolate. De asemenea, li s-a donat câte o ciocolată și copiilor
care au venit la împărtășit și spovedit la Sf. Mărie:
Totodată, în luna august s-a vândut pâine
credincioșilor cu prețul de achiziție de 0,70
lei/buc. astfel: 6 aug.(Malovăț): 60
pâini; 12 aug.(Bârda): 622 pâini; 15
aug.(Bârda): 90 pâini; 19
aug.(Malovăț): 61 pâini; 26
aug.(Bârda): 645 pâini. Așadar, în
luna august s-au vândut la prețul de 0,70
lei 1.478 pâini.
*
Acele familii care nu au
posibilitatea să cumpere cele necesare pentru școală și copiii sunt în pericol
de a abandona școala, sunt rugate să ia legătura cu preotul și vom vedea care
sunt posibilitățile concrete de a le ajuta.
*
Plăți. În luna august am efectuat câteva plăți mai mari,
astfel: 4.400 lei tipografiei pentru
cărți; 1820 lei brutăriei pentru
pâinea donată și cea vândută în august; 1775
lei protoieriei pentru lumânări; 712
lei impozit; 350 lei cișmeaua de la cimitirul din Bârda; 300 lei poștei pentru colete; 248 lei ciocolată pentru copii; 208 lei materiale pentru cișmeaua și
gardul cimitirului de la Bârda(robineți, vopsea, ciment); 83 lei geam pentru biserica de la Malovăț; 50 lei pentru internet și altele mai mici.
*
Excursii-pelerinaje.►
Miercuri, 29 august, de ziua Tăierii Capului Sf. Ioan Botezătorul, parohia noastră a organizat o
excursie-pelerinaj la Mânăstirea Schitul Topolniței, cu ocazia hramului. Participarea a fost gratuită. Au
participat 40 enoriași din Malovăț,
Bârda și Izvorul Bârzii. Pe lângă aceștia, au mai mers mulți enoriași din
parohie cu mijloace proprii de transport. Slujba a fost oficiată de către Prea Sfințitul Episcop Nicodim împreună
cu un sobor de preoți. Totul a decurs normal, obișnuit, doar un aspect a lăsat
de dorit și anul acesta, ca și în anii trecuți. Un număr mare de polițiști și
jandarmi au dirijat circulația. Începând de pe la ora 8, mașinile au fost
oprite în sat, în Schitul de Jos. De acolo până la mănăstire este o distanță
destulde mare, care trebuia parcursă pe jos. Pentru unii nu era o problemă, dar
pentru alții, bătrâni, bolnavi, era. Am văzut multe mașini plecând spre casă,
de îndată ce s-a impus restricția. Este regretabilă această măsură de-a dreptul
abuzivă, mai ales că, peste Topolnița,
vis-á-vis de mânăstire, era un tăpșan pe care puteau
staționa cca. 300 autoturisme. Staționau doar două! Topolnița era așa de mică,
încât și copiii ar fi putut s-o treacă.
Cu ani în urmă, la Polovragi, era
o restricție asemănătoare. Autoturismele, autocarele și autobuzele erau
obligate să oprească la bâlci. De acolo până la mănăstire mai sunt cca. 2 km.
Am făcut un memoriu de protest la Inspecoratul de Poliție Gorj, anexând și un
articol pe care-l publicasem în ,,Datina” pe această temă. Am primit răspunsul cu
scuzele de rigoare și am fost asigurat că anomalia nu se va mai repeta. Am mai
fost la Sf. Ilie de mai multe ori de
atunci încoace, dar nu am mai fost oprit la bâlci. Deci, se poate. O adresă din
partea stăreției de la Topolnița cred că ar rezolva și problema semnalată mai
sus.
►La o dată încă nestabilită, parohia noastră organizează o excursie-pelerinaj pe următorul
itinerar: Bârda - Malovăț - Tr. Severin
- Mânăstirea Gura Motrului(MH) - Strehaia (mânăstirea) - Craiova(orașul,
mânăstirea Jitianu, mânăstirea Coșuna, seminarul teologic)- Tr. Severin – Malovăț
- Bârda. Costul este de 25 lei/pers. Până la închiderea acestei ediții,
s-au înscris 10 persoane.
►La cererea unor enoriași, încercăm
să organizăm la înceutul lunii octombrie o excursie – pelerinaj în jud. Vâlcea,
pe următorul traseu: Tr. Severin-Tg.
Jiu-M-rea Horezu-M-rea Bistrița-Rm. Vâlcea-M-rea Cozia-M-rea Turnu-M-rea
Frăsinei-M-rea Dintr-un lemn-M-rea Govora-Tg.Jiu-Tr. Severin. Va costa
aprox. 50 lei.
►La cererea unor enoriași, la
începutul lunii noiembrie încercăm să organizăm o excursie-pelerinaj la Mânăstirea Prislop.
*
Publicații. În această perioadă, preotul Dvs. a reușit să
mai public câteva materiale, astfel: Biserica
și Marea Unire, în ,,Națiunea”, București, 17 iul. 2018, ediție on-line(http://www.ziarulnatiunea.ro/category/confluente-istorice);
Bogăția tinerilor, în ,,Națiunea”, București, 26 aug. 2018,
ediție on-line(http://www.ziarulnatiunea.ro/religiespiritualitate);
,,Scrisoare
pastorală” – 379, în ,,Armonii culturale”, Adjud(VN), 25 aug. 2018,
ediție on-line(http://armoniiculturale.ro/category/scrisoare-pastorala);
în ,,Observatorul”, Toronto(Canada), 4 sept. 2018, ediție on-line(http://www.observatorul.com); Cuvioasa Teofana Basarab, fiica
domnitorului Basarab I al Țării Românești și țarina țaratului bulgar, în
vol. Sfinți ortodocși români din afara
granițelor(vol. realizat și îngrijit de Doamna Georgeta Bidilică-Vasilache), Cluj-Napoca, Editura Studia, 2018, pp. 169-178.
Parohia noastră a republicat în
această perioadă cartea preotului Dvs. Călăuză
Biblică și cartea Pr. Simion Desrobitu, Dumnezeu, îngeri și demoni.
Patriarhia Română a comandat parohiei noastre
un număr important de exemplare din cartea Călăuză
Biblică. Slavă Domnului!
*
Zâmbete.
☺,,Dragă mamă
soacră, te rog să nu-mi mai dai sfaturi cum să-mi cresc copiii. Am aici
unul crescut de tine și te asigur că e un dezastru! A ta noră”; ☺,,Aveți purici?”
,,- Da!” ,,- Și i-ați tratat?” ,,- Nu, că nu sunt bolnavi!” ☺Titlul unui
capitol dintr-o carte: ,,Spune-mi cum ai murit, ca să-ți spun cum ai trăit!”
☺Reclamă
într-o vitrină: ,,Servim pâine prăjită de mai multe ori pe zi”; ☺ ,,– Ce au făcut oltenii la
inundație?” ,,– Au legat găinile de gâște ca să nu se înece!” ☺ ,,– Știi să acorzi primul
ajutor?” ,,– Da, bineînțeles!!!” ,,– Ce faci în cazul în care se împiedică
cineva și cade?” ,,– Râd!!!” ☺ Bulă
vine de la școală. Mama îl întreabă: ,,– Ai ieșit la tablă?” ,,– Da!” ,,– Și ce-
ai făcut?” ,,– Am șters-o!” ☺Nu-ţi
băga în cap toate fleacurile, fiindcă nu-ţi mai rămâne loc pentru prostie!
*
Botezuri.
Nunți. În ziua
de 18 aug. am oficiat Taina Sfântului Botez pentru Micu Eric-Valentin, fiul Domnului Micu Claudiu-Valentin și al Doamnei
Brebu Georgiana-Andreea din Londra(Anglia), în ziua de 19 aug. pentru Voican Arianna-Gabrielle-Myriam, fiica Domnului Voican Doru-Gabriel și a Doamnei Voican Rodica-Teodora din
Nantes(Franța), iar în ziua de 25 aug. pentru Săvescu Andra-Maria, fiica Domnului
Săvescu Victor și a Doamnei Săvescu
Alina din Halsnaes(Danemarca). Să le
trăiască! În ziua de 18 aug. am oficiat Taina Sfintei Cununii pentru Domnul Micu Claudiu-Valentin și Doamna Brebu Georgiana-Andreea din
Londra(Anglia), iar în ziua de 19 aug. am oficiat ,,Nunta de Aur” pentru Domnul Borcilă Dumitru și Doamna
Borcilă Mirela-Natalia din Italia.
Dumnezeu să le ajute!
*
Anunț.
Începând cu data de 1 Sept. slujbele
din duminici și sărbători vor începe la ora
9.
*
Program. În cursul lunii septembrie avem următorul program de
slujbe:1 Sept.(Bârda-Malovăț); 2 Sept.(Malovăț); 8 Sept.(pomeniri dimineața la Bârda; slujbă la Malovăț); 9 Sept.(Bârda); 14 Sept.(slujbă la Bârda; pomeniri la ora 12 la Malovăț); 15 Sept.(Bârda-Malovăț); 16 Sept.(Malovăț); 22 Sept. (Malovăț-Bârda); 23
Sept.(Bârda); 29 Sept.(Bârda-Malovăț);
30 Sept.(Malovăț). În restul timpului, la orice oră din zi sau din noapte,
preotul poate fi găsit la biserică, acasă, la școală, la telefon: 0724. 99. 80. 86, ori pe adresa de
e-mail: stanciulescubarda@gmail.com. Sănătate, pace și bucurii să vă
dea Dumnezeu!
Pr. Al. Stănciulescu-Bârda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu