Magda Ursache
Scrisoare întredeschisă
Domnule Varujan Vosganian,
Am citit și recitit scrisoarea
dvs. către „dragii confrați”. Nu pot să nu vă răspund. Și asta pentru că nu
vreau să mai traversăm „vremi sărace”/de restriște pentru scris și scriitori.
Da, fără cultură (și încredere, credință în ea) suntem într-un pustiu, deșert
și alte sinonime.
Ne pricepem să deșertificăm
spațiul nostru cultural. Cât despre cei care manifestă dispreț pentru cultură
și educație (nu puțini), ei merită tot disprețul. Mai ales când sunt
batjocoriți „cei duși cu apusul pe umeri”, cum formulați dvs.. Și-l aprob pe
N.Breban, pentru care atacul la Cioran al Martei Petreu denotă „carierism
cultural josnic”. Cică intrarea în Academie ar fi justificată prin „noutatea
temelor”. O fi blasfemierea lui Dumnezeu „înnoire tematică”? Ambasadorul Muraru
vrea să-l interzică pe Țuțea, arestat în 12 aprilie 1948 și executând 13 ani de
detenție. Nu se spală de mizeria asta nici în cele 7 băi ale imobilului de lux,
plătit din banii românilor nevoiași, a căror istorie n-o place istoricul frate
geamăn.
D. Stăniloae e blasfemiat
continuu, deși trebuie trecut în rândul sfinților. Ca și Mircea Vulcănescu,
rămas „criminal de război”, conform sentinței unui Tribunal al poporului, stalinist. Toleranța noastră e de
cele mai multe ori ridicolă, mai ales în vremi neprielnice, când e nevoie de un
dezinfectant violent pentru cei care îl neagă pe martir. Deranjează cuvintele
sale? „Fără religie și istoricitatea lui Iisus, lumea e un imens pustiu de sare
și cenușă.” Și-mi vin în minte „ouăle demonice”, ca să le spun ca Bulgakov, din
care a expandat lozinca laicității republicane, la 1789: „Spânzurați popii cu
mațele regelui.” Zis și făcut după „cotitura” din 1944, dar și în zilele noastre,
când i se ridică statui lui Marx și lui Stalin, iar Lenin rămâne neîngropat.
Solidarizarea breslei ar fi prima
necesitate. Or, între generații e multă ură, iar ura condamnă fără argumente. Bătrânii
sunt etichetați uzați, demodați, perimați, terminați. S-a început, după acel
Decembrie, cu reactivarea lui Mihail
Ilovici , un negativist găeștean, cerând penibil, într-un manifest, Arderea Bătrânilor! Un autor de conspecte plat didactice de la
Universitatea „Cuza”, pe care nu-l mai numesc, a susținut că respectul pentru
valori românești ține de... ceaușism. Au urmat violuri voioase asupra
capodoperelor, de la Miorița la Moartea căprioarei. Un prozator și politician din Zalău și-a găsit titlul :
Să ardă cărțile! De ce ? Pentru că
sunt „gunoiul trecutului”.
Arderea a tot e obsesia lui CTP.
Vrea arderea poemelor lui Nichita Stănescu, în calitate de mânz sec, pesemne. Numai
că focul nu are putere, cartea arsă e mai puternică decât flăcările. La Red
Bradbury, în Fahrenheit 451, „reacționarii” memorează cărți care
sunt planificate pentru ardere. Ficțiune?
În închisorile comuniste a fost realitate. În cei 18 ani de Aiud însângerat
și alte temnițe, „reacționarul” Grigore Caraza a memorat mii de versuri din
Radu Gyr și Nichifor Crainic, puși iarăși la index. Gyr a stat închis cam
jumătate din viața de om matur, iar un poem social i-a adus condamnare la
moarte.
„Antisemitul”, după Al.Florian, a
înființat Teatrul evreiesc Barașeum ,
primul din Europa.
În replică, am scris o carte
intitulată Ridică-te, Gyr,
ridică-te Crainic!, iar un
coleg scriitor m-a apostrofat: „Ție ți s-a făcut de pușcărie.” Se vede treaba
că am capacitate delictuală.
În ce mă privește, apreciez
solidaritatea, nu și complicitatea de grup, grupare, gașcă de combinagii și
cățărători. Am cerut Expresivitate și cinste!, pe urmele lui Caragiale („Cinste
și gramatică!”), acum cer Etică și estetică!
Dvs. cereți „demnitate etică”, de
acord. Numai că aceia care și-au păstrat demnitatea sub regim comunist nu sunt
celebrați cum s-ar cuveni. Așteptăm să vorbească în locul lor mormintele,
gropile comune? Ion Lazu s-a zbătut să le ridice o troiță în curtea USR.
Proiect respins, pentru că în lista lui erau legionari ca Vasile Militaru, unul
dintre cei mai demni poeți pușcărizați politic. De o demnitate fantastică! Acum
nu se confundă legionnaire cu legionar, ca să se întoarcă Neagu Djuvara în
mormânt?
Și trebuie să se încheie odată cu
„dovezile” CNSAS. Cezar Ivănescu a murit din cauza acuzelor nefondate. Sau ne
obișnuim cu normalitatea nefirescului?
Nea Gogu Rădulescu, înscris în GDS antum, deține, în Comana, și uliță cu numele
lui, și statuie. Mircea Vulcănescu nu le
poate avea? Nici Mircea Eliade, că nu vrea Manea, nici Cioran, că nu vrea Marta
Petreu. După 46 de ani în exil, autorul
capodoperei Dumnezeu s-a născut în exil,
Vintilă Horia, n-ar merita o statuie? Zigu Ornea l-a avut în grijă pe Dobrogeanu-Gherea.
Nu cumva să rămână fără grup statuar de păstrat, iar un bust foarte modest al
lui Goga, într-un colț de Copou, a fost hulit la Iași. La hulă suntem
neîntrecuți. Ce nu știu hunterii, care țintesc tot ce este amprentat național,
e că, imediat după ocuparea României de sovietici, bustul lui Goga din Rotonda
scriitorilor din Cișmigiu a fost decapitat.
Avem Ziua Culturii, dar dispar
instituții de cultură, muzee, biblioteci... La sate e și mai rău. Când am aflat
că edificiul central al Muzeului Național al Literaturii Române e revendicat,
în urma unei decizii judecătorești aberante, mi s-a părut glumă proastă. N-a
fost. Noul proprietar a cerut chirie de 30.000 de euro anual. Primarul General
n-a alocat suma. Mihai Sturdza a decis evacuarea : la 125 de ani de la moartea
lui Mihai Eminescu, în 15 iunie. Ce-a mai contat protestul salariaților?
Și, pentru că știm cum se trăia
pe Planeta maimuțelor, se pare că vrem să inversăm procesul darwinian (contestat
de însuși Darwin, care, spre sfârșit, renunțase la teoria sa evoluționistă, supranumită
„evanghelia dracului”, și citea Psalmii), să asistăm nepăsători la
transformarea omului în maimuță, renunțând la etnie, religie, limbă. Des-figurăm
istoria: pentru Boia, Unirea e doar o ipoteză. Vă mai amintiți de Sorin Mitu și
de „miturile” lui, împotriva etniei și originile ei? Iar proaspătul ministru al
Învățământului, prof.univ. Daniel David, ne vrea analfabeți funcționali la
materia istorie: o oră (pe săptămână) și să mor! Formare civică fără
cunoașterea trecutului? Când s-au comemorat, în 2001, 400 de ani de la moartea
tragică a lui Mihai Viteazul, la Cluj, într-un ziar de limbă maghiară, Szabo
Csaba a înșirat o droaie de mistificări, nerozii, minciuni. Că Bathory l-ar fi
convins pe voievod să renunțe la independența Țării Românești , în favoarea
Transilvaniei, că victoriile au fost ale lui Bathory cu oamenii lui, la Târgoviște,
Giurgiu, București, că secuii au câștigat bătălia de la Șelimbăr...Cum să
replici dacă nu știi istorie?
A ajunge de la Tisa pân' la
Nistru, e, ca-n istoria lui Roller,
obiectiv fascist. Pe vremea școlarizării mele, țăranii desculți, „fantomele
albe” de la Mărășești erau, după Roller, ...imperialiști. Însă știam de la
părinți și de bunii profesori de liceu 5 cuvinte: „Pe aici nu se trece.”
Trebuie să recunoaștem că nu
suntem departe de distrugerea identității lingvistice (avem două state
românești, dar și două limbi, româna și moldovineasca. Pentru Constantin Barbu,
am ajuns la apocalimbă, după cum ne vorbim
limba, „comoara din adâncuri”. Odată cu digitalizarea, dispare și scrisul de
mână, chiar dacă mai există Ziua Caligrafiei. Eu mă trag din Homo Gutenbergensis
(mulțumesc, Șerban Foarță!) nu din Homo Zappiens. Mândruță, inevitabilul
teleast, saluta cartea pe dischetă. Argument: cu discheta nu te mai poți șterge
în fundul curții. Cu „Dreptatea”, da, poți; și cu „Adevărul”.
Exprimarea e liberă, spațiu e
destul (avem reviste culturale fără număr, deși cele mai bune dispar, ca „Pro
Saeculum” din Focșani), dar e ocupat de diletanți. Iar călătoria diletanților
duce spre premii literare acordate sub egida prieteniei. Un președinte de juriu
i-a dat premiu gras, la Scriitorul anului, nevestei sale. Și i-am dat dreptate
lui Nicolae Panaite, care, în „Expres cultural”, a afirmat curajos că „sunt
susțineri pentru unii în detrimentul altora”.
Apele evaluării, o, sunt destul
de tulburi.Topurile? N-au valoare, de vreme ce cocoață foarte sus veleitari care știu să se afirme. Avem
bucătari celebri, celebrați ca poeți ai păstârnacului, o filosoafă în chiloți
roșii ocupă raftul librăriei Cărturești, lângă Dinu Noica, alta e oripilată de
scrierile lui Goma, atacat de lunetiști literari din toate pozițiile și luptând
de unul singur. Scriitori care ar trebui să conteze sunt marginalizați, iar tot
soiul de primate sunt scoase en vedette, conform Dictaturii Fun. O fi
mai profitabil să scrii maculatură decât literatură? Cititorii sunt împinși
spre lecturi guilty pleasure de Danielle Steal și alte
autoare fără stil. Consumismul a biruit prin Dan Brown și Coelho. Cică să nu ne
luăm (prea) în serios. Pas cu pas spre uniformizare culturală (pardon, sub-culturală!),
prin cancel culture, prin „cărți trecătoare”, cum le-a numit G.Călinescu,
batjocorit de habilitatul Ghiță de la Craiova. Dar Eminescu n-a fost ironizat
de unii și de alții, chiar de ziua lui?
Christian Schenk se simte pe
dreptate nedreptățit pentru munca uriașă, pe peste 50 de ani, de a propaga
cultura română peste hotarele ei: 380 de autori, clasici și contemporani, în
antologii, iar procesul de difuzare e în dinamică. Și n-a confundat cultura cu
culturnicii. Și-a dat demisia din Uniune, Filiala Iași, nu pentru că acolo n-a
fost respectat și iubit, ci ca să tragă un semnal de alarmă: de ce USR nu are o
secție de traducere a literaturii noastre în străinătate? Că ICR știm ce și pe
cine promovează. Încă o vorbă vă mai spun privind scoaterile din Uniune. Știu
că a nu tolera ce nu-i de tolerat nu-ți aduce mulți prieteni dintre oficialii
trecători ca apele, dar a-ți spune deschis opinia nu trebuia să ducă la pedeapsa excluderii. Oare cei
refuzați ca membri, pentru opinii contrare,
n-ar fi cazul să fie reprimiți (dacă o vor) în Uniune? Octavian Soviany
merită indemnizație de demnitate. Și Liviu Antonesei, și Alexandru Petria, și Claudiu
Komartin.
Cum merg lucrurile, Un.Scr.R.
(scriu așa, pentru că sigla USR nu mai e a noastră) va deveni loc interzis
celor talentați. Moștenim de la Traian Iancu „trepte tarifare”, avem ne-scriitori
(porțile Uniunii sunt cam vraiște), scriitori de rând și excepții. Cum îi
deosebim? După juma de pensie sau după indemnizație de merit? Dar câți
politruci nu dețin așa ceva! La noi, la Ieș', profitorilor realismului
–socialist, șefi peste „puncte de cultură”, cum li se zicea teatrelor și
editurilor, li s-a asigurat o existență prelungită și confortabilă prin
indemnizația aceea. Ca bonus, sunt și cetățeni de onoare.
Ce-a fost bun trebuia păstrat.
Editurile profesioniste, CAR-ul, casa de odihnă de la Cumpătu... Un cămin, un spital,
un mouroir ar fi prea mult? Oare
copiilor nu le pasă că părinții pleacă neîmpăcați? Scrie presa că pe DRP l-au
trecut prin spitale și azil. N-avea nici telefon (confiscat). Niculae Gheran a
suferit mult că fiul era neinteresat de munca lui, de 50 de ani, pentru
Rebreanu.
Da, am câștigat dreptul de a scrie
ce și cum gândim, nu planificați de cenzură, dar am pierdut drepturile de autor,
gratuitatea tiparului, prezența în librării... Am spus librării? La Iași, sunt
puse în locuri dosnice, ne-la-locul lor. De la cărți epurate din biblioteci și
topite, am ajuns la biblioteci desființate.
În ce mă privește, sunt de un
optimism nemărginit, dar sper să îndreptați ce-i de îndreptat, ca Președinte al
Uniunii, începând cu sigla.
Multe s-ar rezolva respectând un decalog al scriitorului. Eu
l-am redus la trei porunci indispensabile: răbdare, credință, iubire.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu