luni, 18 august 2025

Alexandru Stanciulescu - DOAR O VORBĂ.....! Cu GÂND DE SEARĂ - MINILECTURĂ

 




DATORNICUL NEMILOS

- SF. ILARION FELEA -

 

De ce trebuie să iertăm?

«Doamne» întreabă Apostolul Petru, «de câte ori îmi va greşi fratele meu şi eu îi voi ierta lui? Până de şapte ori? Răspuns-a Iisus lui: Nu-ţi zic ţie să ierţi până de şapte ori, ci până de şaptezeci de ori câte şapte». Dacă ne luăm după tabla înmulţirii, vedem că numărul iertării nu este numai şapte, ci el se ridică până la patru sute nouăzeci.

Evanghelia Domnului vrea să ne spună prin aceasta că suntem datori să iertăm celor ce ne greşesc, nu numai de şapte ori, ci fără încetare, adică totdeauna. De ce trebuie să iertăm de atâtea ori, ne lămureşte pilda cu talanţii şi dinarii.  A se vedea Evanghelia: aici

 

Explicarea talanților și cine sunt datornicii

Împăratul e Dumnezeu; socoteala e judecata lui Dumnezeu. Datornicii suntem noi oamenii. Suma de zece mii de talanţi este datoria uriaşă pe care o avem noi în faţa lui Dumnezeu, darurile mari pe care le-am primit noi de la El: sufletul, mintea, sănătatea, puterea braţelor, pe care noi le întinăm şi spurcăm cu tot felul de fărădelegi.

Talanţii erau în vechime bani de aur, mari şi scumpi, iar dinarii, bani mici şi fără o valoare deosebită. Talanţii sunt datoriile noastre mari faţă de Dumnezeu, iar dinarii sunt datoriile noastre mărunte, pe care le avem unii faţă de alţii.

Dumnezeu este iubire şi ne iubeşte, ne iartă. Bunul şi milostivul Dumnezeu ne ascultă rugăciunile şi ne iartă mulţimea păcatelor noastre. Nu stă cu temniţa şi cu trăsnetul după noi, ca să ne pedepsească pentru toate păcatele, după cum ar cere dreptatea.

Dar iată că sunt între noi oameni răi, neîndurători, ca şi cei cu bârna în ochi, care nu se uită la talanţii datoriilor pe care ni le iartă Dumnezeu. Ci numai la dinarii cei mici, la datoriile cele mărunte, la greşelile cele neînsemnate, pe care le avem unii faţă de ceilalţi.

 

„Nu-l iert nici mort!”

Câţi nu sunt gata să-şi sugrume pe aproapele lor pentru orice greşeală? Câţi dintre noi nu ne arătăm neîndurători faţă de cei ce ne greşesc sau ne sunt datori câţiva „dinari” mărunţi şi fără mare preţ? „Nu-l iert!” ; „Nu-l iert nici mort!” – De câte ori nu auzim astfel de cuvinte, deşi ele nu se potrivesc nicidecum în gura unui creştin.

Cine nu iartă greşelile aproapelui său, care i-a greşit, este ca şi sluga duşmănoasă şi neîndurată, care-şi sugruma fără milă prietenul, pentru o sută de dinari, uitând că Stăpânul Dumnezeu numai cu ceva mai înainte i-a iertat datorii de păcate neasemănat mai mari.

Din cuprinsul şi din tâlcuirea pildei cu datornicul nemilos, se văd bine legăturile nedrepte, raporturile abuzive dintre oameni, când nu mai ţin seama de Dumnezeu. Se vede lămurit cum orice om şi mai ales cel „tare” e ispitit să asuprească şi „să sugrume” pe cel slab, deşi e mai datornic decât el a face bine, decât rău (după ce Dumnezeu i-a iertat datoria lui cea mare şi grea). Şi peste tot se înţelege: care sunt datoriile omului faţă de Dumnezeu şi faţă de semeni; datoriile mari (talanţii) şi datoriile mici (dinarii).

Din credinţa şi din constatarea aceasta, conducătorii Bisericii Creştine Ortodoxe, într-un sobor ţinut în anul 1948, au adresat un apel către creştinii din lumea întreagă. Să-şi unească puterile şi să apere pacea şi frăţia dintre oameni în spiritul iubirii creştine, ca „mult pătimitoarea omenire” să fie cruţată şi ferită de un nou război. „Omul să fie frate pentru om, nu fiară…”, spune apelul.

 

Raport de iubire sau de sugrumare între oameni?

Cuvintele acestea trebuie să le ţinem în minte şi să le urmăm cu sfinţenie. Prin ele ne vorbeşte Biserica lui Hristos, religia creştină. Între oameni trebuie să fie – în interesul fericirii lor – raporturi evanghelice, de iubire, de ajutor, de pace, de frăţie, de iertare, nu de sugrumare. Că toţi oamenii sunt fraţi şi fii ai aceluiaşi Tată. Ei nu sunt lăsaţi să se sfâşie ca fiarele, ci ca fraţii să se iubească, să se ajute şi să se ierte.

Noi, creştinii, suntem datori să ne iertăm unii pe alţii, pentru că şi Tatăl ceresc ne iartă. Și datoriile pe care ni le iartă El sunt uriaşe, datorii pe care noi nu le putem plăti. Pe când datoriile dintre noi sunt mici şi deci cu atât mai obligaţi să ni le iertăm.

Împărăţia lui Dumnezeu este acolo unde domneşte iubirea, pacea şi iertarea. Fiecare creştin iartă şi e dator să ierte din inimă greşelile fraţilor săi, încredinţat că numai aşa pot să fie iertate şi păcatele lui. Altfel cine dintre noi mai îndrăzneşte să zică: „Tatăl nostru… Şi

ne iartă nouă greşelile noastre precum şi noi iertăm greşiţilor noştri…”

 

(Extras din „Pildele Mântuitorului”, de Pr. Ilarion Felea

 

 

 

GLASUL CERULUI

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

              „Cerurile spun slava lui Dumnezeu si facerea mâinilor Lui o vesteste taria. Ziua zilei spune cuvânt si noaptea noptii vesteste stiinta” (Psalmul 18, 1-2). Acest mesaj fara cuvinte, dar atât de graitor, pe care ni-l transmit cerurile despre cum le-a creat Atotputernicul Dumnezeu a ajuns pâna la noi si el „vorbeste” si este înteles în toate limbile. Dupa ce Fiul lui Dumnezeu S-a întrupat, vorbesc acum despre slava iubirii lui Dumnezeu pentru neamul omenesc si despre slava creatiei, Evanghelia si Sfânta Biserica, vorbesc si ne învata prin glasul propovaduitorilor Evangheliei, al celor ce savârsesc Sfintele Taine si rugaciuni – pastori duhovnicesti, citeti, cântareti –, prin dangatul clopotelor, tinând seama însa si de „predica” pe care o „rosteste” cerul cu luminatorii sai. Propovaduirea prin viu glas este însa mai vie, mai patrunzatoare, poate convinge mai bine. Tot pamântul, întreaga lui viata, spune slava lui Dumnezeu.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 69

 

 

 

CINE IL POATE FACE FERICIT PE OM?

- Cuviosul Bonifatie de la Teofania -

 

            Pentru o faptura întelegatoare (rationala) nu este bun care o poate face fericita, în afara de Dumnezeu, caci binele fiintei zidite din nimic vine nu de la ea însasi, ci de la Cel care a zidit-o. În unire cu El, este fericita; despartita de El, e nefericita.

 

Cuviosul Bonifatie de la Teofania, Bucuria de a fi ortodox, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 92






IOAN PROCA

CERȘETORUL PENTRU HRISTOS

 

Cerșetor pentru Hristos

„Voi sunteți lumina lumii; nu poate o cetate aflată pe vârf de munte să se ascundă. Nici nu aprind făclie și o pun sub obroc, ci în sfeșnic și luminează tuturor celor din casă. Așa să lumineze lumina voastră înaintea oamenilor, încât să vadă faptele voastre cele bune și să slăvească pe Tatăl vostru Cel din ceruri (Matei 5:14-19).

Lumină a fost și viețuirea sfântă a lui Ioan Proca de la Tutova, (Bârladul de astăzi), zis Lumânărică. „Cerșetorul pentru Hristos”[1], cumpăra cu banii primiți drept milostenie clopote, veșminte, candele și cele de trebuință pentru bisericile care duceau lipsă de ele, sau ajuta sărmanii care nu aveau cu ce trăi.

„Se spune că Lumânărică «sosea ca din cer», acolo unde era nevoie de ajutor. Era un vas ales prin care Dumnezeu lucra. Iubea lumina și sunt convins că cei ce iubesc Lumina ajung să fie fiii Luminii în Împărăția cerurilor, în cămările sfinților”.

 

Orfan dar plin de Dumnezeu

A văzut lumina zilei pe la anul 1782. Rămânând orfan de mic copil, a ajuns în grija unei femei credincioase care i-a sădit în suflet dragostea de Dumnezeu și l-a învățat să împartă pe la biserici, lumânări. Va primi în schimbul lor, lumina cea nematerialnică, lumina veșniciei.

Îndemnat de o tainică chemare lăuntrică, după ce va împlini vârsta de 20 de ani, primește să poarte crucea cerșetoriei pentru Hristos până la sfârșitul zilelor lui, străbătând pe jos, de la un capăt la celălalt, ținutul străvechi al Moldovei. Pașii lui obosiți își vor afla odihna în pridvoarele bisericilor unde poposea ca să se însingureze în rugăciune sau să ia parte la slujbe.

Lumânărică nu avea nici casă, nici masă, nici vreo grijă pentru ziua de mâine și așa a petrecut până când „a plecat” la Vistierul tuturor bunătăților. Sărac în cele trecătoare, însă bogat în cele nepieritoare, și-a agonisit avuția cea veșnică în Împărăția atotmilostivului Dumnezeu.

 

Dăruia ce câștiga săracilor

Pentru Lumânărică, fiecare mână întinsă în care punea ceea ce, la rândul lui, primea în dar, era un prilej de întâlnire cu Fiul Împăratului ceresc. Cu El, zi și noapte, împreună pătimea, cu El se împărtășea din ospățul nemuritor al darurilor cerești. Trăia neîncetat în Hristos pentru că urma întocmai cuvântul viu și nemincinos al Evangheliei Domnului: „Căci flămând am fost și Mi-ați dat să mănânc; însetat am fost și Mi-ați dat să beau; străin am fost și M-ați primit; gol am fost și M-ați îmbrăcat; bolnav am fost și M-ați cercetat; în temniță am fost și ați venit la Mine (…). Adevărat zic vouă: întrucât ați făcut unuia dintr-acești frați ai Mei prea mici, Mie Mi-ați făcut” (Matei 25: 31-46).

Vreme de 40 de ani, sfântul de la Tutova a mângâiat sufletele sărmanilor și a împărțit danii la bisericile nevoiașe.

A plecat din lumea aceasta, smerit și tăcut, precum i-a fost și viața. Trupul său neînsuflețit a fost găsit într-o dimineață la poarta casei unei văduve, Maria Scarlat Miclescu, mama viitorului mitropolit al Moldovei și Patriarh al României, Calinic Miclescu[2].

 

„A murit un sfânt”

„A murit un sfânt”, mărturisea mitropolitul Filaret Apamias Beldiman, rudă cu doamna Maria Scarlat Miclescu, venit să-l prohodească pe Lumânărică, purtătorul luminii celei neînserate, la locul de veci de la biserica Tălpălari din Iași. Peste ani, rămășițele pământești ale vrednicului de pomenire mitropolit, Filaret, se vor odihni în aceeași criptă, lângă cerșetorul Lumânărică.

La ceasul despărțirii de efemerul lumii, scriitorul Costache Negruzzi, pe atunci primar al Iașilor, scria în publicația locală, Calendar pentru poporul român. Almanah de învățătură și petrecere pe anul 1844: „Lumânărică nu mai este! Desculț, cu capul gol, încins cu o funie și cu traista în șold, Lumânărică pân-n ziuă colinda toate bisericile, împărțind lumânări și cerșitorind, nu pentru dânsul – lui nu-i trebuia nimică – ci pentru alții”[3].

 

Sfântul de la Tutova

„Trei zile ținu glasul clopotelor! Trei zile, Iașii au fost în jale”, mărturisea și renumitul istoric, publicist și om politic, Al. Papadol Calimah, completând întrebările retorice ale poetului, Mihail A. Corradini, așezate în versuri: „Ce este acest grav dangăt de clopot pentru morți,/ acest dangăt plin de taină,/ Care de trei zile întregi se înalță spre ceruri?/ Este oare un prinț sau un episcop,/ Demnități pe care doar Dumnezeu le cercetează./ Este oare un bogat tămâiat care pleacă spre lumea cealaltă?/ Nu! Este un om oarecare, fără nume de slavă./ Este un biet cerșetor, cel pe care lumea îl plânge astăzi”[4]… Un „biet cerșetor” care a biruit lumea și a îmbogățit-o cu „sărăcia” duhului său, izvorâtă din harului Duhului Sfânt.

Sfântul de la Tutova continuă să uimească mintea celor care trăiesc între hotarele mărginite ale materiei. Lumina faptelor lui de milostenie luminează, până astăzi, tuturor, îndemnându-ne să-i urmăm pilda de viețuire, așa încât candela sufletului nostru să rămână pururea aprinsă.

 

[1] cf. Gheorghe Samoilă, Viața sfântă a lui Ioan Proca zis Lumânărică (1782-1842), Ed. Pim, Iaşi 2010.

 

[2] cf. Ion N. Oprea, Lumânărică, Sfântul de la Tutova și epoca în care a trăit, Ed. Pim, Iași, 2009, pp. 7-8.

 

[3] cf. Gheorghe Samoilă, op.cit., pp. 20-21.

 

[4] cf. Ion N. Oprea, op.cit., p. 240.

 

(Articol publicat în Revista Atitudini Nr. 86

 

 

 

CORABIA INVIFORATA

- Sfantul Tihon din Zadonsk -

 

          Vezi pe mare o corabie care este înviforata de valuri si se afla în primejdie. Întelege de aici ca asemenea si viata noastra se primejduieste în marea acestei lumi, ravasita de multe feluri de nevoi ca de niste valuri. Si prin aceasta te vei învata a te ruga si a suspina adesea cu osârdie catre Hristos, Cârmuitorul cel Preaîntelept, pentru ca El sa nu-i îngaduie corabioarei tale a se îneca în valurile pustiirilor, ci s-o povatuiasca cum sa ajunga la limanul cel lin si neprimejduit al vietii celei vesnice.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 70

 

 

 

VASUL OLARULUI

- Parintele Paisie Olaru -

 

             Sa te lasi în mâna Domnului, ca lutul în mâna olarului. Olarul, când vrea sa faca o oala mai de pret, o da de doua-trei ori prin foc, o caleste si o ciupeste pâna se face dupa placerea lui.

 

Parintele Paisie Olaru, Parintele Paisie duhovnicul, traducere de editie ingrijita de Arhimandrit Ioanichie Balan, Ed. Mitropoliei Moldovei si Bucovinei, Iasi, 1993, p. 94.





FALSA FERICIRE CA SATISFACERE A NARCISISMULUI

- ARHIM. VARNAVA -

Fericirea personală

Atunci când scâncim pentru cei care ne-au nedreptățit și ajungem să avem probleme sentimentale și psihice, în realitate, de vină este narcisismul nostru rănit și micimea noastră. Deoarece nu am reușit să primim în adâncul inimii smerenia și să spunem lui Dumnezeu: „Am greșit!”. Nu L-am iubit în mod real pe Dumnezeu. Nu am înțeles că Dumnezeu este fericirea noastră.

Ne imaginăm că fericirea este rațiunea noastră și satisfacerea nevoilor noastre sufletești. Acolo este problema noastră a tuturor. Ne reorientăm

și pierdem adevărata fericire. De aceea, suntem neputincioși să iertăm și să iubim cu adevărat. Adeseori, omul râvnește după o fericire personală,

înțeleasă prin putere, prin atingerea țelurilor și a așteptărilor sale, prin depășirea inferiorității, prin dădăcirea egoismului și satisfacerea narcisismului

său hipertrofic. De aceea, rămâne mereu sărac și flămând. Creează încontinuu înlăuntrul său și în jurul său diferite nevoi și cere altora să i le satisfacă.

 

Fericirea nu ești tu însuți!

Acesta este necazul și adevărata sărăcie! Nu putem să-l acceptăm pe cel care ne nedreptățește și care ne trădează, dacă nu învățăm să iertăm.

Ne vom lovi de ceilalți încontinuu și ne vom contrazice, din moment ce și celălalt acționează după măsura dreptății sale, a nevoii și a interesului său.

Și atunci, care dintre oameni poate fi împlinit? Care va odihni pe celălalt?

Numai acela care a înțeles că fericirea nu este el însuși, nu este în puterea sa, ci sinele său cuprins în trupul lui Hristos. Este însuși Hristos, pe care L-a întâlnit prin propria lui smerenie și sărăcie. Omul smerit caută liniștea. Nu se frământă să câștige de fiecare dată. Dobândește capacitatea de a vedea și de a deosebi stările, de a vedea realitatea celuilalt, nevoile lui existențiale și ale sufletului lui. Se împotrivește cu orice chip să se folosească de celălalt, pentru că înțelege că strivirea celuilalt se poate să-i aducă o oarecare mulțumire trecătoare și ieftină. Dar nu va putea niciodată să găsească bucuria cea nestricăcioasă și veșnică, nici nu va gusta vreodată adevărata fericire.

 

Cum găsim fericirea autentică?

Omul smerit, atunci când înțelege că comportamentul  lui rănește pe aproapele său, va prefera cu orice preț să-l respecte și să-l prețuiască pe acesta, trecând cu vederea propriul său interes. Respectul profund față de celălalt arată adevărata lui valoare, chiar dacă aceasta nu se manifestă în forme exterioare, chiar dacă nu se vede cu ochii trupești.

Valoarea omului nu se arată numai prin cultura sa intelectuală și spirituală, ci mai ales în măsura respectului său față de ceilalți. Cel smerit se golește pe sine însuși, ca să îmbogățească pe celălalt. Pentru că a întâlnit pe Cel ce singur este Fericit, are puterea să părăsească interesele sale și să-i zidească pe cei din jur. A dobândit puterea de a ierta și de a oferi celorlalți premisele aflării bucuriei și adevărului.

 

(Extras din cartea „Fericirile, răspunsul dat lumii”, de Arhim. Varnava Iangos)

 

 

 

T I M P U L

- Arhiepiscopul Iustinian Chira -

 

           Traieste clipa! Pentru ca trecutul e tot trecut orice am face, viitorul e tot viitor orice am face, prezentul este numai în posesia noastra. Bucura-te de prezent, de ceea ce Dumnezeu ti-a rânduit, nu sta mereu cu fata înspre trecut sau cu fata înspre viitor, caci pierzi prezentul. Ce valoare vor avea faptele noastre, gândurile noastre, lucrurile pe care le facem noi azi, pentru cei de mâine?… Ma impresioneaza foarte mult când vad cum înghite timpul totul si numai ceea ce este drept, cinstit, curat ramâne si este mai puternic decât timpul.

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Cuvintele Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca, 2009, p. 129




CURGEREA APEI

- Sfantul Tihon din Zadonsk -

 

             Vezi ca din muntii cei înalti apa se scurge spre vaile de jos. Din aceasta învata ca Dumnezeul cel Preaînalt priveste catre cei smeriti dintru înaltimea Sa si revarsa râuri de daruri peste inimile lor, dupa cum citim: „Dumnezeu celor mândri le sta împotriva, iar celor smeriti le da har” (1 Petru 5, 5). De aceea, trebuie sa ne smerim pentru a ne învrednici de mila Lui. Sfântul Ioan Gura de Aur asa ne graieste: „Cum ar putea cineva sa dobândeasca har înaintea lui Dumnezeu? Cum altfel, daca nu prin smerita cugetare? Caci Dumnezeu «celor mândri le sta împotriva, iar celor smeriti le da har»; iar «jertfa lui Dumnezeu: duhul umilit» si «inima smerita Dumnezeu nu o va urgisi»” (Omilia întâi la prima Epistola catre Corinteni). Iar în ce sta smerenia, Sfântul Ioan ne învata tot aici, cu câteva rânduri mai jos: „De îl vei necaji pe un om smerit, de-l vei umili sau îi vei spune ceva, el va tacea si va îndura cu blândete. Si unul ca acesta are o asemenea pace cu toti, încât nu poate fi rostita în cuvinte”.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 94.

 

 

 

H A R T I A

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

               Daca manânci peste masura, devii om pamântesc, fara suflet, sau trup fara suflet. Daca postesti, atragi harul Duhului Sfânt în tine, devii om duhovnicesc. Daca iei o hârtie poroasa fara s-o înmoi în apa, ea ramâne usoara si, într-o cantitate mai mica, poate fi ridicata în sus de vânt. Daca o treci prin apa, se îngreuiaza si poate cadea jos îndata. Asa e si cu sufletul. O, cât de mult trebuie sa ni-l pazim cu postul!

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 265

 

 

 

METANIE LUI DUMNEZEU

- NICHIFOR CRAINIC -

 

 

~*~

 

Tu, cel ce te ascunzi în eterna-Ți amiază

Și lumea o spânzuri în haos de-o rază,

Metanie Ție, Părinte!

Izvod nevăzut al văzutelor linii,

Mă scalzi și pe mine în unda luminii

Un mugur de carne fierbinte.

Sunt duh învălit în năluca de humă,

Sunt om odrăslit dintr-un tată și-o mumă,

Dar sunt nerăspunsa-ntrebare.

Ce glas destoinic să-mi spună-ncotro e

Oceanul de somn ce icnind fără voie

M-a-mpins și pe mine-n mișcare?

Nici maica nu știe ce tainică normă

Îmi dete din carnea-i vremelnica formă,

Neant înflorit în minune.

Căci toate izvoadele umbrelor noastre

Roiesc mai presus de arhangheli și astre

Din veșnica Ta-nțelepciune.

În ceruri, Părinte, sunt abur în aburi

Și-asemeni cu apa ce-ngheață pe jgheaburi

Prind coaja de carne din spațiu.

Tu cugeți, se naște; voiești și durează;

Respiri și-nflorește; iubești și vibrează

De-adâncul luminii nesațiu.

De Tine mi-e foame, de Tine mi-e sete,

Fac dâră de umbră acestei planete

Cu spuma de soare pe creste;

Și-n saltul credinței gustând veșnicia,

Din pulberea lumii îmi strig bucuria

Că sunt întru Cel care este!

Puzderii de stele ascunse-n amiază,

Făpturile-n tine de-a pururi durează

Și-n spațiu vremelnic colindă.

A fi, bucurie eternă și sfântă!

O vrajă a toată lumina răsfrântă

De-a gloriei tale oglindă.

 

 

-~*~-

Pr. Alexandru Stanciulescu - Barda,
Parohia Malovat, jud. Mehedinti, Romania
tel. 0724 998086




CE-I CEREM EUROPEI?

- MIHAI EMINESCU -

 

Cedarea Bucovinei

S-au împlinit o sută de ani de când Austria, voind să stabilească comunicațiunea între Ardeal și Galiția, a luat în stăpânirea sa o parte din Moldova. Curtea din Viena nu avea niciun drept asupra bucății de pământ, pe care o cerea și pe care în urmă a și luat-o, era însă interesul apărării puternicul argument, pe care își întemeia cererea.

Împărțindu-se Polonia, Austria luase partea despre miazăzi și astfel câștigase o provincie, care se megieșea cu Ardealul fără ca să comunice cu dânsul. De la hotarele Moldovei până la Maramureș munții stau ca un zid nestrăbătut încât, fiind atacată Galiția despre miazănoapte ori despre răsărit, era peste putință a da trupelor, ce o ar fi apărat, ajutor grabnic din Ardeal.

Două provincii megieșe ale aceleiași împărății, cari nu comunică decât prin o a treia și cu un înconjur foarte mare, erau o anomalie foarte jignitoare atât pentru apărarea hotarelor, cât și pentru administrație și comerț. Curtea din Viena trebuia dar să caute a stabili între aceste două provincii comunicația pe cea mai scurtă cale, care, după dezvoltarea terenului, era cu putință, și această mai scurtă cale era prin Moldova și anume prin trecătoarea Bârgăului. Astfel luarea Bucovinei era o consecință firească a împărțirii Poloniei și cererea Austriei de a i se ceda câteva districte din Moldova, deși nu era întemeiată pe drept, era justificată prin niște interese, a căror legitimitate numai anevoie o vom putea pune la îndoială.

 

Problema Basarabiei

Tot spre a stabili o comunicație, Rusia a luat Basarabia și acum, o sută de ani după cedarea Bucovinei, cere să-i retrocedăm partea, ce ni s’a înapoiat din această Basarabie. Țarul nu avea niciun drept recunoscut pe care și-ar fi putut întemeia această cerere atunci, când a luat teritoriul din Nistru până în Prut, și cu atât mai puțin are acum vreun drept, cu care ar putea lua partea ce ni s’a înapoiat din acest teritoriu. Cererea nu ar fi dar justificată decât prin interesele, ce are Rusia de a stabili comunicația între Basarabia rămasă încă rusească și între Bulgaria. (...)

Astăzi, când chestiunea retrocedării Basarabiei pune pe poporul român, ba, putem zice, chiar întreaga Europă în fierbere, este datoria noastră a ne lămuri și a lămuri pe Europa asupra împrejurărilor, în virtutea cărora această chestiune se pune. Este un curent de două sute de ani, de care Europa suferă ca de o boală cronică. Europa suferă; noi însă, cari am stat aci, între Turci și Ruși, mereu am fost zguduiți și mereu suntem apucați de puternicul curent.

 

România - mereu un zid între Răsărit și Apus

Mai înainte, trei veacuri stăturăm mereu sub arme, mereu în luptă, mereu un zid de despărțire între apus și răsărit; iar după o muncă uriașă de trei veacuri au început alții a se bate peste capetele noastre.

Cinci sute de ani din viața noastră a fost o luptă necurmată; cu toate aceste astăzi, după ce Europa ne-a dat douăzeci, numai douăzeci de ani de pace, în ciuda zguduirilor bolnăvicioase prin care am trecut chiar și în această vreme, astăzi ieșim la iveală ca un popor întinerit și plin de putere proaspătă.

Nu cerem de la lume decât putința dezvoltării pacinice, nu voim decât să putem fi un strat de cultură în această parte înăsprită a Europei, nu stăruim decât ca popoarele de la apus să se încredințeze că interesele noastre sunt identice cu ale civilizațiunii și că suntem un popor vrednic de misiunea ce ni se cuvine. Dovadă ne este trecutul, pe care l-am putut purta fără de a fi pierdut ceva din individualitatea și trăinicia noastră.

 

(Extras din Mihai Eminescu, Basarabia – Numele și întinderea ei în Timpul, 3 martie 1878

 

 

 

MIREASMA CEA BUNA

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

             Buna mireasma care vine din caditul tamâierii ne aduce aminte mereu ca sufletele si trupurile noastre – temple nezidite de mâna omeneasca – trebuie sa reverse necontenit buna mireasma a harului Duhului Sfânt si a virtutilor: curatia, sfintenia, blândetea, smerenia, nerautatea, simplitatea, sinceritatea, buna- vointa, compasiunea, îngaduinta, rabdarea, nefatarnicia, iubirea de dreptate, ascultarea, milostivirea.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Liturghia: Cerul pe pamant, traducere de Boris Buzila, Ed. Deisis, Sibiu, 1996, p. 124

 

 

 

VERGILE PEDEPSELOR

- Sfantul Teofan Zavoratul -

 

Tu nu Te tulburi când Te superi si nu Te mânii când pedepsesti. Daca Te-ai mânia când pedepsesti, lumea nu Ti-ar putea îndura mânia.

Loviturile Tale sunt pline de dragoste; pedeapsa Ta arde cu focul îndurarilor Tale; Iubitor fiind, nu urmaresti decât binele chiar si atunci când bati.

Vergile pedepselor Tale sunt taiate din pomul milostivirii Tale: când se ating de cineva, toate loviturile sunt aducatoare de mare bine.

 

Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire sau cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 191.

 

 



PROFEȚIA SF. GHEORGHE PELERINUL (LAZĂR)

 

Și-a profețit sfârșitul pământesc

„Eu am să mor când s-or tulbura popoarele și la moartea mea va fi sărbătoare și vor trage toate clopotele din țară”.

În tihna orășelului de la poalele Cernegurei, timpul curge liniștit, depănându-și parcă zilele și nopțile în cadența psalmilor care răsună din inima turnului lui Ștefan. Câteodată târgoveții curioși îl zgândărea pe Moșul albit de ninsoarea anilor cu întrebarea: „Dar știi când vei părăsi această lume?”. Răspunsul lui grabnic și hotărât cade ca trăsnetul peste frunțile încrețite de mirare și de îndoială ale negustorilor iscoditori. „Când va fi o mare sărbătoare și se vor învrăjbi popoarele. La moartea mea o să tragă clopotele din toată țara!”.

Pe 15 august 1916, de praznicul Adormirii Maicii Domnului, România îmbrăca haina cernită a Primului Război Mondial. Clopotarul Bisericii Domnești a Sfântului Ioan Botezătorul urca grăbit în mlădiosul turn ca să sune mobilizarea generală când chipul senin și luminos, dar inert al lui Moș Gheorghe Lazăr i-a atras privirea. În chilia sa rece și sărăcăcioasă, fericitul pelerin al lui Hristos pornise în călătoria fără întoarcere către hotarele Împărăției de veci.

Sub cerul sticlos al lui Gustar, mii de credincioși, împreună cu un sobor de 50 preoți, își vor lua rămas bun de la vajnicul lor rugător, petrecându-l pe ultimul drum ca să fie înhumat în cimitirul orașului în același cojoc de care nu se dezlipise o viață întreagă, cu toiagul și îndrăgita lui Psaltire alături.

 

Sfintele moaște ale Cuviosului Gheorghe. Minunea

Focul rugăciunii neîncetate și al nevoinței izbăvitoare de patimi va continua să ardă în sufletele ucenicilor care s-au lăsat modelați de povățuirea duhovnicească a lui Moș Gheorghe.

Unul dintre ei, Protosinghelul Damaschin Trofin, stareț al Mănăstirii Râşca-Suceava, va face demersurile trebuincioase ca în anul 1934 să strămute osemintele fericitului nevoitor de la Piatra-Neamț la Mănăstirea Râșca. Însă, dincolo de Târgu-Neamț, la intersecția cu drumul care duce spre Văratec, caii care purtau căruța cu sfintele oseminte s-au oprit, refuzând să meargă mai departe. Zadarnic s-a trudit părintele Damaschin să-i urnească din loc.

Vrerea Cuviosului era să se odihnească în altă parte. Abia după ce caii au luat-o în galop spre Văratec și nu s-au oprit decât în fața Mănăstirii, starețul Damaschin a deslușit dorința lui Moș Gheorghe. Sfântul se voia găzduit între zidurile ctitoriei Sf. Paisie Velicikovski și a Sf. Cuvios Iosif, cu hramul Adormirea Maicii Domnului.

Canonizarea

Așezate în gropnița de sub altarul Bisericii, sfintele moaște vor aștepta răbdătoare să iasă la lumină mai bine de 100 de ani, până în anul 2018 când Tomosul sinodal al B.O.R. a proclamat canonizarea Sf. Gheorghe Pelerinul cu dată de prăznuire, la 17 august.

„Cu cât mai fierbinte dragostea, cu atât mai înflăcărată rugăciunea. Cu cât mai desăvârșită dragostea, cu atât mai sfântă viața”, obișnuia să spună un alt mare trăitor al rugăciunii din secolul trecut, Sf. Siluan Athonitul. Pentru că cine iubește mai mult, acela se află mai aproape de Hristos.

Sf. Gheorghe Pelerinul a făcut din porunca dragostei de Dumnezeu și de aproapele, crezul vieții lui, iar făgăduința făcută de Hristos robilor Săi s-a învederat în ființa bătrânului nevoitor ca un legământ sfânt care va dăinui peste negura timpului vremelnic, în lumina neapusă a veșniciei: «Voiesc ca acolo unde sunt Eu și slujitorul Meu să fie. Cât aveți Lumina, credeți în Lumină, ca să fiți fii ai Luminii» (Ioan 12:26, 36).

 

(Extras din Revista Atitudini Nr. 56, dedicată Sf. Gheorghe Pelerinul

 

 

BARAJUL

- Parintele Arsenie Boca -

 

Sa va duceti sa vedeti cum e un baraj. Daca barajul e tare, rezista la presiunea apei, daca e slab se rupe si nu mai produce lumina si strica pe unde se duce apa, iar daca nu se rupe barajul, apa se urca pâna la turbine si pe urma produce curent; daca nu, nu produce. Asa e si cu omul. Adica omul sa aiba un baraj, care, când vin ispitele, sa reziste la presiunea ispitelor, sa nu cedeze. Ca daca cedeaza la ispite, atunci nu mai produce lumina. Daca nu cedeaza atunci da si Dumnezeu ajutor si începe sa produca omul lumina.

 

Parintele Arsenie Boca, Marturii din Tara Fagarasului despre Parintele Arsenie Boca, Ed. Agaton, Fagaras, 2004, p. 65

 

 

 

PRIVILEGIUL ADEVARAT

- Sfantul Nectarie al Eghinei -

 

La vârsta batrânetii, odata cu pregatirea pentru plecarea sa din lume si cu apropierea de sfârsitul vietii, omul dobândeste privilegiul de a cunoaste mai multe despre viata viitoare decât a putut s-o faca în toate celelalte etape ale vietii si de a se distinge într-un mod care nu mai poate fi întâlnit la nici o alta faptura dintre cele create. Vârsta senectutii dezvaluie chipul fapturii morale si duhovnicesti.

 

Sfantul Nectarie al Eghinei, Un portret al omului, traducere de protopresbiter dr. Gabriel Mandrila, Ed. Sophia / Metafraze, Bucuresti, 2015, p. 23

 --

Pr. Alexandru Stanciulescu - Barda ,
Parohia Malovat , jud. Mehedinti, Romania
tel. 0724 998086








Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu