Datorită
lor am ajuns „anti-semit”
Prof. univ.
dr. Ion Coja
10
August 2025
1 - Alexandru Graur
Cred că este util și intersant să lămuresc cum am
ajuns „anti-semit” fără să fiu anti-semit! Să precizez datorită cui am ajuns să
fiu anti-semit, adică să fiu considerat anti-semit! Fără să fiu „anti-semit”.
Cap de listă, Alexandru Graur, Marele profesor! Lui îi datorez integral și
cariera universitară pe care am avut-o! Cu marile avantaje pe care această
carieră le oferea înainte de 1990. E vorba în principal de prestigiul și
respectul de care se bucurau universitarii pe atunci. Iar cartea de vizită pe
care am avut-o, aceea de „elevul preferat al lui Graur”, cum mi se dusese
buhul, era copleșitoare! L-a impresionat teribil pe Petre Țuțea, celălalt ins
care mi-a modelat și direcționat traseul vieții! Un comunist ilegalist și un
legionar de legendă!… Cupajul perfect! Ehehe, să mai fi fost câteva sute sau
măcar zeci de comuniști ca Alexandru Graur, nu se mai întâmpla nimic memorabil
în decembrie 1989.
Cred că am fost iubit și prețuit de Alexandru Graur
mai mult decât meritam! Dar și recunoștința mea, câtă a fost, a fost din toată
inima, cu toată dăruirea! Din păcate – sau din fericire, Alexandru Graur nu
încuraja semnele de adulație, tehnica intrării pe sub pielea maestrului! Sobru
și apropiat totodată, îți impunea o distanță la care te simțeai bine să te
afli. În orice caz, i-am inspirat maestrului nostru multă încredere, de vreme
ce mie mi-a făcut confesiuni de care alți colegi nu au avut parte. M-am mirat
mai ales că m-a găsit pe mine potrivit să-mi povestească ciudățenia faptului că
aflându-se într-o delegație a Academiei Române la Beijing a găsit în cameră un
mesaj din partea B’Nai Brith-ului, prin care, printre altele, i se propunea o
întâlnire! Nu s-a dus la locul întâlnirii, poate pentru că era așa de departe:
tocmai în China! Nu mai țin minte cum am ajuns să-i văd carnetul de membru PCR.
Avea numărul 38, parcă. Număr mic, de ilegalist.
Ce fel de comunist era Graur? Mi-aduc aminte cum
conducea ședințele de învățămînt politic, veritabile lecții de gândire liberă,
ne-dogmatică, suplă, în respectul adevărului. La una din aceste ședințe, la
care participam toate colectivele de lingvistică, de la catedră a tras
concluzia pe marginea celor discutate de ceilalți colegi: Vedeți, de-aia mi-e
teamă mie când se anunță în ziare că s-au făcut îmbunătățiri.
În 1981 m-a chemat la „Editura Academiei”, unde avea
biroul de director. Aflase că se împlinise un an de când nu-mi mai plăteam
cotizația la sindicat. Mi-a cerut explicații pentru gestul meu, fără precedent
în toată Universitatea. Se simțea dator, doar fusesem angajat pe garanția
dumisale că voi fi un tovarăș de nădejde. I-am explicat întocmai cum se
petrecuseră lucrurile. Am încheiat cu cuvintele: o să-mi plătesc cotizația din
urmă, dar numai după ce într-o adunare generală de sindicat, în prezența președintei
sindicatului, le voi explica colegilor de ce nu mi-am plătit cotizația. Marele
profesor m-a privit amuzat și mi-a dat dreptate. Așa că până în decembrie 1989
eu nu mi-am plătit cotizația deoarece, avertizate de decizia mea, tovarășele
colege care dirijau sindicatele din Universitate, Angela Ioan și Ecaterina
Goga, n-au mai convocat nicio adunare generală. Le-ar fi fost greu să se
explice în fața colegilor pentru măgăria ce mi-o făcuseră.
Spun toate astea ca să se înțeleagă că tot așa, într-o
atmosferă dez-inhibată total, uneori de față și cu alți colegi, Alexandru Graur
a abordat și amintirile sale din perioada guvernării Mareșalului Antonescu. Nu
cunoșteam mai deloc subiectul! Așa că nu m-am priceput să-i pun întrebările pe
care i le-aș pune azi! Dar și așa, cele aflate au contat pentru mine enorm după
1990, atunci când am făcut primii pași, timizi și ezitanți, pe tărâmul minat al
„anti-semitismului” meu feroce și funciar! Da, ați înțeles foarte bine, îi
datorez mult lui Alexandru Graur, în calitatea mea de „anti-semit”. E nevoie să
repet?
Fără să fi beneficiat de discuțiile cu Alexandru Graur
tangente la acest subiect, probabil că nu l-aș fi abordat cu același aplomb. Pe
scurt, după 1990 am devenit „anti-semit” în primul rând datorită lui Alexandru
Graur. Repet: am devenit „antisemit” datorită lui Alexandru Graur! Datorită am
spus, nu din cauza…
De la Alexandru Graur am căpătat respectul
necondiționat pentru adevăr! Iar informațiile primite în discuțiile mele cu
„profesorul nostru” au intrat după 1990 în totală contradicție cu elucubrațiile
lui Moses Rozen & Co. Alde Lya Benjamin, Radu Ioanid, Jean Ancel… Cum să
merg pe mâna lor?! Cum să mă dezic de profesorul cel mai drag celor care i-au
fost studenți? Pe scurt: Un subiect pe care profesorul Graur l-a abordat de
câteva ori a fost perioada guvernării mareșalului Antonescu. L-am auzit incriminând
o singură persoană, pe Zaharia Stancu, care ar fi fost omul Siguranței, un
provocator. Niciun reproș la adresa Mareșalului ori a legionarilor. În anii
războiului Alexandru Graur a activat ca profesor și inspector școlar la
Centrala Evreilor din România, instituție care s-a ocupat de problemele
evreilor. Inclusiv de problema elevilor și studenților. Am înțeles astfel că
povestea cu eliminarea evreilor din școli sau din teatre era puțintel altfel:
autoritățile i-au izolat pe evrei de colegii lor români, deoarece printre evrei
se aflau mulți purtători și răspândaci ai ideilor bolșevice. Dar nu i-au lăsat
pe drumuri, la voia întâmplării, cum lasă să se înțeleagă haita de țuțeri ai
„rabinului roșu”, ci autoritățile românești i-au ajutat pe evrei să-și
organizeze o rețea proprie de școli și de Universități, iar Graur a funcționat
în acest cadru ca inspector școlar și profesor! Ne-a povestit o sumedenie de
amintiri din acea vreme, legate de învățămîntul pentru evrei!
Nicolae Cajal mi-a confirmat, prin Eugen Simion, că el
însuși a beneficiat de acest învățămînt, unde a făcut primii patru ani de
facultate. În toamna anului 1944 Nicolae Cajal, ca și alți tineri evrei, s-a
înscris la facultate direct în anul al V-lea. Făcuse primii patru ani la
facultatea evreiască, organizată cu sprijinul guvernului Antonescu.
În treacăt mi-a povestit Graur și cum a fost acuzat
după 23 august de câțiva evrei, cum că ar fi „colaborat” cu opresorul evreilor!
Acuzație care i s-a adus și lui Nandor Gingold, șeful Centralei Evreilor din
România. Cât erau de întemeiate aceste acuzații se vede și din detaliul că
Gingold a plecat din România în Israel, unde nimeni nu l-a mai acuzat de
trădare! Graur a rămas în România, ca un veritabil evreu pământean, având a mai
suferi din partea unor evrei de trei parale, cum a fost și Leonte Răutu, marea
sculă a ideologiei bolșevice!
Recomand celor care vor să afle adevărul despre acele
vremuri să cerceteze activitatea acestei organizații create sub tutela directă
a lui Ion Antonescu: „Centrala Evreilor din România”, despre care haitele
holocaustizante se feresc să aducă aminte, să sufle vreo vorbă! Un alt evreu -
citez din memorie, a apreciat că prin activitățile diverse ale „Centralei
Evreilor din România” evreii din România au făcut un exercițiu de
auto-guvernare care le-a folosit foarte mult după 1948, în Israel!
Alexandru Graur nu s-a sfiit să-mi spună și ce a fost
în Transnistria, drept care eu m-am simțit îndreptățit să mă mir: de ce după 23
august evreii nu s-au înrolat în armată să lupte împotriva germanilor?!
Răspunsul lui Graur: s-a considerat că muriseră prea mulți evrei „în celelalte
țări” și că măcar evreii din România, care se salvaseră cu toții, să nu mai fie
expuși morții! Se înțelegea din tot ce ne spunea maestrul despre acei ani că nu
au fost ani de suferințe mari, de genocid!
La o asemenea discuție, de față fiind și doamna Lucia
Wald, aceasta a pomenit de un văr care a murit la Iași în „duminica aceea” din
iunie 1941. Dar felul cum s-a purtat acea discuție despre Iași nu rima deloc cu
teza post-decembristă a asasinării a peste 10.000 de evrei! Versiunea oficială
înainte de 1990, susținută și de autori evrei, era că muriseră la Iași câteva
sute de evrei, exclusiv din vina germanilor, care s-au purtat la Iași ca o
armată de ocupație…
Scurtez povestea: după 1990, când Moses Rozen a lansat
acuzația de holocaust în Transnistria și de pogrom la Iași, eu m-am simțit
dator față de memoria marelui nostru profesor să-l invoc ca martor! Puteam „să
mă tac”? Am știut bine că nu-mi va fi ușor dacă preiau poziția celui care mi-a
fost ca un tată! Și nu mi-a fost ușor! Am avut multe de pierdut pentru
„curajul” de a mă opune rabinului Moses Rozen! Dar, slavă Domnului, devenind
…„anti-semit” nu mi-am pierdut respectul de sine, pentru mine însumi! Am considerat
că sunt dator să mă păstrez pe baricadele adevărului, alături de amintirea, mie
atât de dragă, a severității și intransigenței cu care maestrul meu privea
servitutea față de adevăr. Față de datoria de a onora calitatea de dascăl, de
om!
N-am invocat prea des numele lui Alexandru Graur.
Dovezile care îl confirmau erau prea multe, prea edificatoare! Dar acum, când
mă apropii de ultimele texte ce vor rămâne după mine, mă simt dator să fac
această precizare, pentru mulți cei care mă întreabă cum de am avut curajul să
mă pun „împotriva evreilor”! Îi corectez: împotriva „unor” evrei și alături de
alți evrei! Eu m-am pus pe linia de conduită a marilor evrei Alexandru Graur,
Wilhelm Filderman, Moshe Carmilly Weinberger, Barbul Bronstein, Nicolae Minei-Grünberg,
Alexandru Șafran, N. Steinhardt, Edgar Papu… Printre acești evrei îi număr și
pe cei trei frați Solomon Marcus, Marius Mircu și Marcel Marcian.
Pentru a afla cât a fost de anti-semit Ion Antonescu,
l-am convocat ca martor pe unul dintre cei mai cunoscuţi publicişti evrei din
acea vreme - Marius Mircu. La o jumătate de secol după consumarea
„holocaustului din România”, în cadrul unei dezbateri publice desfăşurate în
Israel, Marius Mircu consemnează, pentru ştiinţa tuturor evreilor deci, că prin
legile anti-semite ale guvernării antonesciene şi mai ales prin legea „Centralei
Evreilor din România”, „a fost creat în România un stat (evreiesc) în stat,
spre a-i menţine evrei, pe evrei“. În felul acesta au fost posibile unele
realizări cu totul extraordinare în contextul european de atunci şi nu numai de
atunci. Şi anume, în perioada 1940-1944, zice Marius Mircu
„- au fost redeschise toate şcolile
evreieşti din România, închise de regimurile precedente şi au fost înfiinţate
multe şcoli noi;
- a fost creată, pentru prima dată în
România, o universitate evreiască;
- au fost redeschise, pentru evrei,
spitalele evreieşti şi azilele de bătrâni care mai înainte fuseseră rechiziţionate
de armată;
- au fost reînfiinţate cele două teatre
evreieşti, de la Bucureşti şi Iaşi;
- au fost înfiinţate cantine gratuite
pentru evreii săraci;
- evreii aflaţi în lagărele de muncă
obligatorie sau în închisori au fost mereu aprovizionaţi cu îmbrăcăminte şi
medicamente;
- evreii deportaţi în Transnistria au fost
aprovizionaţi cu îmbrăcăminte, alimente, medicamente, unelte gospodăreşti şi
unelte specifice meseriaşilor;
- cu sprijinul «Centralei Evreilor din
România» au fost readuşi în România - deci salvaţi, din Transnistria cca 2.000
de copii orfani;
- autorii evrei şi-au putut publica o
serie de lucrări (numai eu am scos trei)…(…)
Nicicând, ca pe vremea lui Ion Antonescu,
«Teatrul Bareşeum» n-a avut şi nu va avea asemenea săli arhipline, deşi
funcţionau două săli;
Nicicând n-au făcut asemenea dever
cafenelele, ceainăriile, restaurantele evreieşti, magazinele alimentare evreieşti,
tot atâtea prilejuri de adunări evreieşti;
Urmăriţi colecţia «Gazeta evreiască» din
acei ani: pentru fiecare zi e anunţată cel puţin o manifestare evreiască,
spectacol de teatru/revistă, concert, conferinţă.
La 28 noiembrie 1940 (deci pe vremea
guvernării legionare - n.n.) evreii au obţinut de la Ministerul Educaţiei
Naţionale aprobarea pentru înfiinţarea „Colegiului pentru Studenţii Evrei“,
denumire sub care se ascundea caracterul universitar al cursurilor. (…) Toate
aceste cursuri universitare au fost frecventate în total de 2.000 de studenţi.
(…) Un sprijin important l-a acordat «Crucea Roşie din România» (preşedintele -
savantul medic Ioan Cantacuzino) care, cu acordul Ministerului Sănătăţii, a
ajutat «facultatea» evreiască de medicină să deschidă o policlinică pentru
practica studenţilor. Această policlinică a servit şi populaţia săracă din
cartier, în marea majoritate evrei. (…) Important a fost şi sprijinul acordat
de unele cadre didactice români din învăţământul superior de stat care au
ajutat la întocmirea programelor de învăţământ şi punerea la punct a cursurilor,
pentru a fi cât mai corespunzător celor de stat, ceea ce a fost esenţial pentru
viitorul studenţilor“.
Marius Mircu ne oferă şi mărturia altui evreu, la fel
de bine informat, dr. Theodor Lowenstein: „Aceste şcoli evreieşti din
România au fost unice printre ţările bântuite de fascism, au fost o componentă
a rezistenţei poporului evreu”. Şi concluzia aceluiaşi onest martor
Marius Mircu: „Dar dacă aceste şcoli n-ar fi fost susţinute de
oficialităţile româneşti, dacă nu ar fi fost tolerate de mareşalul Ion
Antonescu, ar fi putut exista acest „mic Israel“ din Bucureşti, anticipaţie a
Statului Israel?” (apud Teşu Solomovici, România iudaică, p. 389-392)
Cu alte cuvinte, eu nu am avut curajul de a mă
poziționa împotriva evreilor de soiul celor mai sus pomeniți!… Pomeniți de mine
cu respect și recunoștință! Doar lor le datorez anti-semitismul cu care am
devenit celebru!
Menționez și datoria de recunoștință pe care o am față
de cărțile domnului Alex Stoenescu, dar mai ales pentru informația pe care mi-a
dat-o la un moment dat, extrem de oportună: Moses Rozen a efectuat un lung
turneu de conferințe în Israel, prilej de a „stoarce” de la fraierii din
audiență câteva milioane de dolari de care ar fi avut nevoie ca să declanșeze
în România campania de promovare a acuzațiilor de genocid și holocaust! Cu
acest conținut SRI primise un raport detaliat din Israe. Cu alte cuvinte, dacă
am ajuns să fiu declarat anti-semit de indivizi ca Vainer sau Șapira ori Biriș,
eu n-am niciun merit special. „Anti-semitismul” meu se explică în primul rând
prin influeța avută asupra mea de evrei de seamă, în frunte cu evreul,
deopotrivă bun român, care mi-a fost mai mult decât profesor și mentor!
(Ion Coja, 31 octombrie 2016).

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu