sâmbătă, 23 august 2025

Mihai Caba - Zoe Dumitrescu-Buşulenga - Maica slujitoare a literaturii române

 



Zoe Dumitrescu-Buşulenga - Maica slujitoare a literaturii române

Mihai Caba

24 August 2025

 

Poezia ţine, după părerea mea, de partea cea mai ascunsă, cea mai intimă a fiinţei noastre. Poezia este aproape cu o rugăciune. În poezie  te cufunzi pentru a te cu frumuseţe. În rugăciune intri pentru a te integra absolutului.(Zoe Dumitrescu-Buşulenga). 

Să mai fie cineva dintre românii instruiţi ai zilelor noastre fără să nu fi auziti în decursul vieţii, fie şi în treacăt, despre uriaşa personalitate a doamnei Zoe Dumitrescu-Buşulenga, rafinata româncă intelectuală, de mare anvergură umanistă şi de însemnată cultură academică naţională şi internaţională a ultimei jumătăţi a secolului al XX-lea? După umila mea intuiţie, nu pot crede şi nici măcar să-mi pot închipui vreodată că ar mai putea exista vreun conaţional ignorant în această privinţă.

Categoric, NU! Şi când fac această afirmaţie cu un vădit iz axiomatic, desigur, am în vedere popularitatea extinsă de care s-a bucurat de-a lungul anilor  în toate domeniile vieţii culturale româneşti, pe care domnia sa a slujit-o cu deplin devotament, printr-o implicare totală şi un înalt unanism, probate în calităţile profesionale recunoscute de istoriografia naţională, cele de cercetător, critic şi istoric literar, eseist, filosof şi pedagog.

Păstrându-şi intacte verticalitatea gândirii şi statura morală, doamna Zoe Dumitrescu–Buşulenga, cu vehemenţa-i caracteristică, în  „perioada de tristă amintire” nu s-a sfiit să-i critice pe cei care, voit sau silit, încercau cu rea credinţă să abată cultura şi literatura română de la cursul ei firesc şi normal. În acest sens, este de notoreitate îndelungata sa strădanie de a scoate opera eminesciană la adevărata sa lumină, ferind-o cât s-a putut de mult de mistificările şi interpretările injuste ale fostului regim politic al României.

Urmare a aplecării şi aprofundării creaţiei lui Mihai Eminescu, doamna Zoe Dumitrescu-Buşulenga, prin editarea volumele sale despre viaţa şi opera Poetului, elaborate cu asupră de măsură de-a lungul unor ani  îndelungaţi dedicaţi unor atente şi minuţioase cercetări întreprinse, intitulate: Eminescu (1964), Eminescu - cultură şi creaţie (1976), Eminescu şi romantismul german (1986), cu ediţia a II-a revăzută şi adăugită (1999) şi Eminescu. Viaţă-Creaţie-Cultură (1989), dar şi prin numeroasele conferinţe susţinute şi interviuri acordate în cadrul unor ample manifestări pe plan intern şi extern închinate cinstirii celui ce râmâne pentru totdeauna Luceafărul poeziei româneşti, poate fi considerată, potrivit părerilor exprimate cu clarviziune de către biografii şi exegeţii săi, ca fiind unul dintre cei mai renumiţi eminescologi ai României.

Ca un corolar al devoţiunii domniei sale pentru Eminescu şi opera sa. îi putem desprinde temeincia afirmaţiei exprimate: „Eminescu îmbracă mii de forme şi ipostaze care-l apropie de oricine îi rosteşte numele şi-i citeşte opera. De inegalabilul nostru poet ar trebui să ne apropiem cu emoţie negrăită, deoarece el este mai mult decât un poet de geniu. El a realizat cea mai vastă sinteză a gândirii şi sensibilităţii poporului român”.

Înspre apusul vieţii sale, precum de altfel şi mărturiseşte: „am socotit că un creştin intelectual trebuie să-şi petreacă ultimii ani ai vieţii aşa cum se făcea pe vremuri, şi mai cu seamă soţiile care rămâneau singure, se retrăgeau la mănăstiri”, doamna Zoe Dumitrescu–Buşulenga, vicepreşedinte al Academiei Române, director la „Accademia di Romania” din Roma, membră a „Academiei de Ştiinţe şi Studii Europene” din Franţa şi câte alte responsabilităţi îndeplinite, a ales să se retragă la Mănăstirea Văratec, „locul preferat ani îndelungaţi pentru deprinderi duhovniceşti”, acolo unde s-a şi călugărit, devenind în felul acesta Maica Benedicta, inedită postură monastică din care, încercând să se apropie de Dumnezeu, a continuat să slujească la fel de bine literatura română, „dedicându-se lecturilor duhovniceşti, rugăciunii şi convorbirilor spirituale, îndeosebi cu tinerii care treceau pragul chiliei sale”.

De aici şi titlul evocator al eseului dedicat personalităţii  celei ce a fost şi va rămâne de-a pururea în Lumina Veşniciei, Zoe Dumitrescu-Buşulenga. Însă, pentru o mai bună înţelegere şi din respectul ce-l datorez întotdeauna iubiţilor cititori, se cuvine ca în continuare să întreprind un cât de util „escurs biografic” în viaţa şi prodigioasa-i activitate „de o viaţă” a celei evocate, compilând şi ordonând edificator adnotările şi sublinierile preţioase oferite de numeroşii săi biografi şi exegeţi. Conform „unisonului” acestora, la 20 august 1920, în familia bucureşteană a părinţilor săi, Nicolae Dumitrescu, de profesie jurist – tatăl şi a Mariei (n.Apostol), filolog – mama, s-a născut copila ce a primit la botez prenumele de Zoe, - în greceşte însemnând viaţă - , ales deliberat de către instruiţii săi părinţi.

A trecut de atunci un întreg veac şi încă cinci leaturi , cum ar spune cronicarul...

Încă din anii copilăriei micuţa Zoe avea să fie atrasă spre cunoaşterea limbilor franceză şi germană, „datorită cărţilor pe care tatăl său i le punea la dispoziţie”. În acelaşi timp, bunicul matern, preotul Gheorghe Apostol, „a deprins-o pe nepoţica sa, Zoe, cu spovedania, împărtăşania şi viaţa bisericească a credinţei ortodoxe”, sădindu-i în sufletul ei de copil înaltul sentiment al îndumnezeirii, rămas luminos în toată viaţa ei.

La vremea învăţăturii şcolare urmează cursurile Şcolii Centrale din Bucureşti şi frecventează în paralel Conservatorul Pro-arte, unde a luat lecţii intensive de muzică, de pian şi de vioară, remarcându-se şi printr-o promiţătoare exprimare artistică. Despre acest „episod muzical” câţiva dintre biografi aveau să noteze cu luare aminte:  „A iubit foarte mult muzica şi ar fi devenit, probabil, o faimoasă muziciană, dacă n-ar fi trebuit să renunţe la această pasiune după ce s-a îmbolnăvit de tuberculoză.”. Sfătuită de medicul curant, profesorul  Marius Nasta, care i-a explicat pe îndelete „că nu va mai putea continua pentru moment studiile muzicale pe motivul unei suprasolicitări fizice dăunătoare bolii”, dat i-a şi sugerat „să se îndrepte spre o profesie mai puţin solicitantă din punct de vedere fizic”,  în atari condiţii potrivnice, tânăra Zoe Dumitrescu decide să-şi îndreapte paşii spre Universitatea bucureşteană, acolo unde, ca studentă, urmează cursurile juridice şi filologice, „la fel ca  părinţii săi”. Despre această „cotitură a vieţii sale” avea să se confeseze mai târziu, întrevăzând-o „ca un deget de Sus, care m-a mânat. Eu nu i-am spus destin. I-am spus Dumnezeu!” Şi, astfel, de aici încolo îşi urmează neabătută „vocaţia de a forma suflete, prin comunicarea ca profesor”.

În 1947, termină studiile universitare, obţinând „diploma de licenţă”, în ştiinţe filologice, de anglo-germanistică şi istoria artelor, în timp ce la ştiinţe juridice „teza” i-a fost respinsă, nefiind conformă cu noua jurisdicţie a prezentului. Era anul în care familia Dumitrescu „a pierdut totul, şi case şi pământuri şi pensia tatei”. Debusolată şi rămasă singură, ajunge să se „formeze” la Institutul Pedagogic „Maxim Gorki” de la Moscova, acolo „unde nu erai întrebat de unde vii? şi ce studii ai?, după cum va destăinui mai târziu. Aici va fi numită preşedinte al Comitetului Studenţilor Români de la Moscova.

Se întoarce la Bucureşti în toamna lui 1948, şi ocupă postul de asistent universitar la Catedra de Literatură Universală şi Comparată a Facultăţii de Litere. Aici, dovedindu-şi soliditatea cunoştinţelor asimilate în timpul studenţiei, va parcurge în continuare toate treptele didactice universitare şi, devenind  profesor în 1975, a preluat  conducerea acestei însemnate catedre. Până atunci, în 1970, şi-a obţinut în mod strălucit doctoratulsusţinându-şi cu distincţie teza de mare cuprindere, intitulată: Renaşterea-Umanismul-Dialogul artelor, care avea să-i ofere, în 1972, postura de Visting Professor al Universităţii din Amsterdam şi, apoi, în 1973, directoratul  Institutului de Istorie şi Teorie Literară  „George Călinescu” din Bucureşti, după ce îndeplinise, cu rezultate remarcabile, ani de-a rândul şi postul de cercetător al acestuia.

Cu o prestaţie excelentă ca redactor la Editura de Stat (1949) şi la Editura pentru  Literatură (1950-1957 57), cu editarea primelor sale volume în calitate de istoric literar şi istoric al culturii, între care: Ion Creangă, Ed. pentru Literatură (1963), Eminescu, Ed. Tineretului, col. Oameni de seamă (1964), Surorile Bronte, (1967), Sofocle şi condiţia umană, Ed.Albatros (1974), cu o popularitate a personalităţii sale aflată mereu în ascensiune, Zoe Dumitrescu, devenită şi Buşulenga după căsătoria cu Apostol Buşulenga, la 1 martie 1974 este admisă ca membru corespondent al Academiei Române.

Despre viaţa universitară, ca studentă şi apoi ca asistent la catedră îşi va aminti mai târziu şi va nota întocmai: „Am intrat în facultate într-o vreme amarnică… Eminescu era făcut socialist, toată cultura românească se transforma într-o cultură pre-comunistă. La seminarii faceam contrariul a ceea ce se făcea la cursuri. Studenţii au simţit imediat asta, omul tânar înţelege repede aceste lucruri, şi atunci toţi veneau la mine. Am început cu Eminescu, fiindcă el era ţinta tuturor. Încercam să-l arăt în lumina adevarată, cât se putea, fiindcă eram controlaţi. Am făcut tot felul de acrobaţii, de interpretări de text, ca să ajungem indirect la adevăr; acestea s-au spus cu jumătate de gură”

Desigur, pentru cine a cunoscut direct sau indirect situaţia politică a României de după cel de al 2-lea Război Mondial, când noul regim pre-comunist român, instalat de către  Armata Roşie eliberatoare,  impusese în plan intern o  severă condiţionare a apartenenţei la politica partidului comunist tuturor celor care doreau să acceadă ierarhic în viaţa social-culturală românească, cu greu îşi poate explica acum propulsarea de atumci a doamnei Zoe  Dumitrescu-Buşulenga în diferitele posturi încredinţate, mai ales că domnia sa nu se abătuse în niciun fel de la condiţia sa de intelectual cu verticalitate morală şi credinţă nestrămutată.

Ei, bine! Dacă până în 1966 ea reuşise să „dribleze noua doctrină care încerca să se încuibe la noi ...marxismul, dublat, fireşte, de ateism”, cum a şi notat mai târziu,  în 1966, imediat după instalarea noii conduceri la vârful partidului, situaţia intelectualilor neafiliaţi s-a înrăutăţit atât de mult încât, pentru supravieţuire, cei mai mulţi au reuşit cum - necum să ia calea exilului. Pusă într-o astfel de situaţie-limită, Zoe Dumitrescu nu are decât singura alternativă, cea a înscrierii în partidul unic! Însă, ca o bună creştină şi credincioasă ortodoxă, decizia înscrierii a luat-o numai după ce s-a spovedit preotului duhovnic, iar acesta i-a dat binecuvântarea că...  „nu face un păcat” din asta.

Urmarea firească a „ne-păcatului” comis n-a fost prea dificil să fie întrevăzută, astfel că, după cum atestă şi „sursele”, în perioada 1969-1974, Zoe Dumitrescu- Buşulenga a fost propulsată ca membră a Comitetului Central al PCR şi, apoi, în două legislaturi la rând  (1975-1980 şi 1980-1985), a fost deputată în Marea Adunare Naţională.       Desigur, numai aşa şi nu altfel, i-a fost deschisă calea doctoratului.

Abordând în teza de doctorat o temă de largă culturalitate universală: Renaşterea, Umanismul şi Dialogul Artelor, pe care a tratat-o cu o profundă şi minuţioasă cercetare, fără niciun fel de ingerinţă politică, în 1970, cum deja s-a menţionat mai sus, Zoe Dumitrescu-Buşulenga, obţine cu strălucire doctoratul în ştiinţe umaniste; faptul având  conotaţii favorabile şi în planul cultural european. Poate de aceea, extinzându-şi tot mai mult cercetările în domeniul respectiv, peste un an, în 1971, va edita la editura Univers valorosul volum: Renaşterea, umanismul şi dialogul artelor, iar în 1975 va scoate şi ediţia a II-a, revăzută şi adăugită. În paralel, adâncindu-se în studii de comparatistică, în 1973, va finaliza volumul: Valori şi echivalente umanistice, escurs critic şi comparatist, Editura Eminescu, care s-a bucurat de o largă apreciere critică.

Bună cunoscătoare şi exegetă a Bibliei, „cea mai mare carte a umanităţii”, cum o considera, chiar şi în plină „epocă atee”, atât la prelegerile de la catedră, cât şi la seminarii, în mod discret, ignorând apriga vigilenţă a regimului, „le vorbea studenţilor săi despre Biblie, despre adevărurile şi sensurile ei actuale, indicându-le deseori să lecturteze şi să interpreteze anumite texte din Cartea Sfântă şi să le pună în context cu cele predate”. O bună mărturie în acest punct sensibil al profesoratului doamnei Zoe Dumitrescu ar putea să-i fie adusă, dacă ar mai fi trăit, de  către poetul creştin Ioan Alexandru – vulturul iconic al poeziei româneşti -, care , fiindu-i student, i-a fost încurajată poetica sa militant – creştină. Ba mai mult, peste ani, poetul Ioan Alexandru, ajuns asistent la Universitatea „Babeş-Bolyai” din Cluj,  în scurt timp a fost dat afară sub pretextul că ar fi făcut „propagandă legionară”, fiind astfel nevoit să se ascundă de „ochii Securităţii” prin satele pescăreşti din Delta Dunării. Aflând de  „caz”, după cum mărturiseşte unul dintre exegeţi: „profesoara Zoe Dumitrescu l-a luat ca asistent al său şi aşa poetul Ioan Alexandru a putut să ţină la Universitatea Bucureşti un curs de ebraică veche , prin care a putut să facă, în plin regim comunist, o puternică misiune creştină, datorită căreia foarte mulţi dintre studenţii de atunci s-au bucurat de comoara de sacralitate a Bibliei”.

Iar ca toate să fie fără niciun „dubiu”, e bine să mai semnalez că în 1972, apare la Editura Ştiinţifică şi Enciclopedică din Bucureşti, în colecţia „Biblioteca Orientalis”, volumul „Cântarea Cântărilor”,  în traducerea din ebraică  a poetului Ioan Alexandru, având un studiu introductiv semnat de Zoe Dumitrescu- Buşulenga (sic!).

Aflată într-o situaţie politică specială, nu de puţine ori i-a fost solicitat ajutorul în rezolvarea unor situaţii culturale alarmante. Mă opresc doar la una dintre ele, cea a filosofului Constantin Noica prin care o implora:  „Implor bunăvoința dumneavoastră și prezența în acțiune spre a salva Văcăreștii din ghiarele edililor ce vor să facă acolo un amplu hotel!” Şi Zoe Dumitrescu-Buşulenga şi-a făcut cunoscută ... „prezenţa în acţiune” şi în căte altele de acest fel.

O altă latură importantă a culturalităţii sale enciclopedice a constituit-o folclorul naţional, spre care şi-a  aţintit mereu privirea sa iscoditoare. Numai astfel putem să-i înţelegem atenta sa preocupare de a îngriji alcătuirea unor volume colective edificatoare, între care putem să enumărăm: Mioriţa, Ed.Albatros, 1972, pe care l-a prefaţat, Meşterul Manole, Ed. Albatros, 1976, cu o prefaţă atotcuprinzătoare, dar şi teme de sinteză , precum: Mihai Eminescu. Omagiu (1889-1979), Ed. Filaret, 1979,  Istoria literaturii române. Studii., Ed. Academiei Române, 1979, cuprinzând mai multe studii personale, Antologia poeziei româneşti, Ed. Didactică şi Pedagogică, 1984.

Invitată în străinătate la multiple manifestări culturale, face astfel şi un adevărat periplu cultural european, ale cărui „însemnări estetice desprinse din Grecia, Italia, Anglia, Suedia, Olanda şi Franţa” le consemnează  în volumul „Periplu umanistic”, Ed. Sport - Turism, 1980, prin care a sporit interesul cititorilor de toate vârstele.

Adâncită în studiile sale literare, pe care le-a făcut mereu cunoscute prin publicarea acestora în mai multe reviste de specialitate, precum:  Manuscriptum, România literară, Secolul 20, Synthesis şi îndeosebi în Revista de istorie şi teorie literară, al cărei directorat l-a deţinut, în 1982, Zoe Dumitrescu-Buşulenga le adună şi le editează, în  volumul Itinerarii prin cultură, Ed. Eminescu, grupate în patru mari capitole: I. Portrete pentru o istorie a culturii române, II. Literaturi străine, III. Miscellanea, IV. Gânduri de umanist; volum care îi va încununa recunoaşterea strălucitelor sale merite în cultura şi literatura română şi nu numai.

Nepierzându-şi pasiunea pentru muzică manifestată încă de la vârsta fragedă a copilăriei, împreună cu valorosul muzicolog, Iosif Sava, în perioada 1986-1994, va edita la Cartea Românească cele trei volume, inspirat intitulate: Muzică şi literatură.

Şi dacă tot am ajuns la merite şi onoruri aduse distinctei personalităţi academice a doamnei Zoe Dumitrescu-Buşulenga, atunci se cuvine să i le şi cunoaştem: Ordinul Meritul Cultural, clasa a II-a (1971),  Ordinul bulgar Sf. Metodiu şi Chiril (1977), Ordine al Merito della Repubblica Italiana, în grad de Comandor (1978)  şi în grad de Grande Ufficiale (1996), Premiul special al Uniunii Scriitorilor din România (1986 şi 1989), Premiul Herder (1988), Premiul Adelaide Riston (1993), Ordinul Naţional Pentru Merit, în grad de Ofiţer (2003).

Până la Evenimentele din ´89 îşi întregeşte iubirea pentru Eminescu şi geniala lui creaţie, prin editarea ultimilor două volume ce i-au fost dedicate Poetului, mai sus menţionate. De altffel, după cum s-a şi confesat:  „marile sale iubiri au fost Eminescu şi Enescu, iar bărbatul vieţii sale a fost Apostol Buşulenga, soţul său, un om admirabil de o cultură clasică remarcabilă, care cunoştea latina şi greaca, un om lângă care a petrecut 45 de ani minunaţi”. N-a fost de mirare când, întrebată într-unul dintre interviurile acordate: care ar fi în accepţiunea sa bărbatul ideal?, răspunsul dat a fost unul fără echivoc: „am căutat pe cineva care să lupte pentru perfecţiune mentală, pentru că am nevoie de cineva cu care să conversez şi care să mă stimuleze din punct de vedere intelectual.” Iar acest bărbat a fost găsit cu adevărat în persoana lui Apostol Buşulenga, iubitul ei soţ.

Alteori a fost întrebată despre modelul absolut de viaţă pe care l-a urmat întrutotul, iar răspunsul nu s-a lăsat prea mult aşteptat: „Modelul meu absolut a fost Tudor Vianu. Eleganţa lui omenească… E adevărat, olimpianismul lui era rece sau părea rece. Profesorul părea distant, nu puteai să ţi-l reprezinţi decât la catedră. Cu o seriozitate maximă, el oficia… Pentru el, cultura era sacră. Meseria de profesor era pentru el un sacerdoţiu. E adevarat că studenţii erau mult mai atraşi de cursurile lui Călinescu, pentru că la el era spectacol. Avea o alură uşor histrionică, el juca. Nu ştiai dacă vorbeşte serios sau în dodii, tocmai pentru că nu putea spune adevărurile în mod direct, în acea perioadă. Tudor Vianu şi George Călinescu au fost, în acele vremuri, stelele Universităţii”. Însă, adevărata sa recunoaştere şi consacrare a venit imediat după Revoluţia din ´89. când, în 22 ianuarie 1990, Zoe Dumitrescu-Buşulenga devine membru titular al Academiei Române, iar, imediat, la noua alegere a conducerii acesteia, din 2 februarie 1990, este aleasă vicepreşedinte al celui mai înalt for academic al României, deţinând şi preşedenţia Secţiei de Filologie şi Literatură a Academiei Române.

Potrivit biografilor săi, din 1991 şi până în 1997, Zoe Dumitrescu-Buşulenga primeşte directoratul Accademiei di Romania de la Roma, consacrându-şi toată energia pentru a face tot mai bine cunoscută cultura română în Europa, devenind în acelaşi timp şi membră a Acdemiei de Ştiinţe şi Studii Europene din Franţa, iar din 1993 şi membră a Academiei Europeea de la Londra. După toţi aceşti ani petrecuţi în Italia, în care şi-a exercitat cu strălucire rolul de ambasador cultural al României în toată Europa, la întoarcerea în ţară, nu pregetă  „să pună mâna pe Eminescu şi pe Sadoveanu, ca să-şi refacă limba”.

Rămasă total surprinsă de involuţia culturii româneşti în perioada de după ´89, se va confesa cu amărăciune: „Azi, pentru mine personal, pentru cei puţini rămaşi din generaţia mea, spectacolul lumii contemporane este dezarmant. Mă simt într-o mare nesiguranţă, pentru că toată tabla de valori în care am crezut s-a zguduit. N-aş vrea să spun că s-a şi prăbuşit. Suntem însă neliniştiţi, puţin nedumeriţi, suntem şi trişti; ceea ce se petrece pe planetă nu-ţi dă senzaţia unei liniştiri iminente. (...) Nădăjduiesc că omenirea o să-şi revină din această clipă de orbire, care cam durează”.

Din nefericirea prezentului, „clipa de orbire” încă mai durează...La începuthl celui de al treilea mileniu, răvăşită după imensa pierdere a celui ce i-a fost permanent alături timp de 45 de ani, Zoe Dumitrescu-Buşulenga se retrage în „oaza de linişte şi credinţă” a Mănăstirii Văratec, sfântul lăcaş nemţean de o spiritualitate aparte, acolo unde de mai bine de 30 de ani obişnuia să-şi petreacă fiecare vară, „urmând invitaţia prietenei sale Valerica Sadoveanu”, soţia răposatului mare scriitor, Mihai Sadoveanu. Şi aşa, după cum a şi mărturisit: „din ce în ce mai mult m-am apropiat de Văratec, am cunoscut Văratecul, am cunoscut celelalte mănăstiri dimprejur, m-am împrietenit cu preoţii, cu stareţii, cu călugării”.

Aici, în „casa cu un cat a maicii Benedicta Braga”, Zoe Dumitrescu-Buşulenga şi-a găsit loc de popas îndelungat „pentru aflarea lui Dumnezeu şi regăsirea de sine”, dar şi pentru atmosfera aparte „a unui cenaclu spiritual de sihăstrie academică şi multă nobleţe intelectuală”, cum l-a definit părintele-scriitor, Bartolomeu Anania, pe care l-a frecventat cu regularitate „o întreagă pleiadă de oameni de cultură”.

Tot aici, ca o adevărată măicuţă a acestui lăcaş de sfinţenie, care este Văratecul, doamna Zoe reuşeşte „să stabilească foarte uşor punţi de comunicare cu oamenii, cu tineri de la Teologie, cu călugări, cu scriitori şi cu toţi cei care-i trec pargul casei”, prin susţinerea unor convorbiri literare despre necesitatea păstrării lecturii„intraţi în zona computerului am pierdut plăcerea de a citi. Umanismul culturii se sprijină pe lectură, nu pe imagini fugitive. Pierderea obişnuitei lecturii este pericolul cel mai mare care ameninţă planeta, pentru că slăbeşte intelectul, puterea de gândire şi te face să uiţi limba.”, despre postmodernismul culturii: „Când e atâta frumuseţe pe lume, cum pot să mă duc să mă uit la firimituri, când eu am bucuria întegrală a frumuseţii?”, despre cuviinţă„La noi, la români, exista o cuviinţă. Anumite cuvinte nu se pronunţau – nu erau nişte tabuuri, dar exista o pudoare. Acum < cuviinţă >, cuvântul acesta, a dispărut din dicţionar” şi câte alte şi multe subiecte de larg interes. Spun exegeţii: „Era o plăcere s-o asculţi”.

 Dedicată întru totul vieţii monahale de la Mănăstirea Văratec, văzută ca o „minune vie”, după cum o şi evocă: „Pentru mine Văratecul continuă să rămână o minune vie, pe care oricine dorește să intre în sufletul românesc nu are cum să o ignore. Trebuie să intri aci, ca să iei pulsul vieții spirituale românești dintotdeauna”, Zoe Dumitrescu, alias Maica Benedicta (după numele măicuţei Benedicata Braga, decedată), întreţine aici, în perioada 1999 – 2004, o serie întreagă de dialoguri cu scriitorul Fabian Anton, trecând în revistă „chipurile de lumină” ale marilor personalităţi culturale ale României, „care în ultimul veac au poposit pentru o clipă sau mai mult la Văratec”.                          

Maica Benedicata

Din nefericire, volumul „Chipuri de lumină la Mănăstirea Văratec”, cel la care Zoe - Maica Benedicta a ţinut foarte mult, a fost editat postum, abia în 2018. Spre sfârşitul vieţii, în 2005, urmându-şi neabătută calea aflării lui Dumnezeu, se călugăreşte, primind numele monastic dorit: Maica Benedicta. În anul următor, pe 20 mai 2006, aflată la Iaşi, pe un pat de spital, academiciana Zoe Dumitrescu-Buşulenga, devenită Maica Benedicta, pleacă în lumea vie a Veşniciei, fiind înhumată, după cum i-a fost şi dorinţa, la Mănăstirea Putna. Au trecut de atunci 19 ani de neştearsă amintire a celei ce a fost şi va rămâne de-a pururea Zoe Dumitrescu-Buşuşlenga, Maica Benedicta, care şi-a închinat toată viaţa  slujirii literaturii române.

Mormântul de la Putna  - Ca un binemeritat şi pios omagiu ce i-l aduc, găsesc de cuviinţă să compilez finalul izbutitului „Portret în mozaic”  al scriitorului ieşean Grigore Ilisei:

 „Binecuvântez clipa când Dumnezeu mi-a scos-o în cale pe Doamna Zoe Dumitrescu-Bușulenga, Maica Benedicta, după numele ei de călugărie, primit la mănăstirea Petru Vodă. Am putut astfel cunoaște nu doar poienile cele înflorite și înmiresmate ale operei sale, ci și priveliștile la fel de încântătoare ale minunatului său suflet. Și am izbutit, totodată, să deslușesc câte ceva din unitatea osmotică dintre omul cu statură morală și splendoare lăuntrică și opera lui, fruct pârguit al unui spirit dintre cele alese.”










Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu