miercuri, 27 august 2025

Mircea Eliade - De ce sunt intelectualii lași?

 



Mircea Eliade: De ce sunt intelectualii lași?

 

Ați văzut vreodată un “intelectual” în timpul unei crize politice, sau unei mari prefaceri internaționale?

 

Nu numai că e uluit și neinformat; asta încă nu ar fi o rușine prea mare. Dar e de-a dreptul înspăimântat, e copleșit de frică, e paralizat de panică. Umblă aiurit, pune întrebări oricui, ascultă pe oricine îi vorbește, are o încredere oarbă în orice dobitoc politic – și tremură pentru viața și libertatea lui ca cel din urmă dintre sclavi. Numai atunci își dă el seama ce puțin s-a “interesat” de viața socială din jurul său. Și caută pretutindeni sprijin, adăpost, încurajare. Renunță la orice demnitate personală, uită cu desăvârșire misiunea lui istorică: frica face din el o lichea sau un sclav.

 

De câte ori plutesc în aer psihoze politice, de câte ori se întâmplă sau se așteaptă ceva grav – o revoluție, o reformă acerbă, un atentat, o schimbare esențială a ordinii sociale – bietul “intelectual” român își pierde mințile. (Firește vorbesc numai de “intelectualul” pur, de cel fără aderență cu partidele sau grupurile politice.)

 

Încearcă atunci să facă cele mai umilitoare tranzacții; și nu de ordin concret, politic, ci tranzacții fără nici un profit, fără nici o eficacitate. Mărturisește oricărui om întâlnit că aprobă anumite gesturi politice, că și el a gândit așa, că bine se face ce se face etc. În noaptea insurecției comuniste de la atelierele Grivița, am întâlnit un excelent romancier care, aflând de cele ce s-au întâmplat, mi-a deschis repede ultimul său roman, apărut în zilele acelea ca să-mi arate că și el a promovat o revoluție socială și antiburgheză.

 

Poate că așa era. Dar nu lucrul acesta e semnificativ. Ci faptul că excelentul romancier s-a grăbit să-și caute puncte de contact cu o mișcare socială despre care nu știa nimic, nu știa cine o face și contra cui, dacă are sorți de izbândă și de eficacitate etc. Nu știa nimic. Scos din preocupările lui “intelectuale”, i-a fost frică. Tot așa cum le-a fost frică tuturor intelectualilor creștini de succesele “Gărzii de fier” – și au început să o aprobe nu pentru că le convenea programul “Gărzii”, ci pentru că se temeau să nu fie suspectați și persecutați după o eventuală victorie a ei. Nu am nimic de zis contra “Intelectualilor” care trec de o parte sau alta a baricadei îndemnați de o anumită conștiință socială sau națională. Dar îmi repugnă lașitatea intelectualilor apolitici care își descoperă deodată aderențe cu o mișcare socială în pragul izbânzii (sau care numai pare astfel).

 

Și ei nu fac asta din interes, căci cei mai mulți n-au nimic de câștigat, ca “intelectuali”, dintr-o asemenea mișcare. O fac pur și simplu din frică, din lașitate. Frică ce își are rădăcina în lipsa de conștiință “funcțională” (dacă ni se iartă expresia), în lipsa conștiinței că ei, “intelectualii”, reprezintă – în pofida oricărei violențe și a oricărei prostii politice – singura forță invincibilă a unei națiuni. Dacă orice intelectual și-ar da seama ce reprezintă el în societatea românească și, mai ales, pe cine reprezintă el – puțin i-ar păsa atunci de orice revoluție, de orice război, de orice criză politică. Mare sau mică, biruită sau victorioasă, o națiune nu înfruntă eternitatea nici prin politicienii ei, nici prin armata ei, nici prin țăranii sau proletarii ei – ci numai prin ce se gândește, se descoperă și se creează între hotarele ei. Ceasul de azi sau de mâine poate fi stăpânit de oricine; poate fi stăpânit chiar de dușmani; fără ca o națiune să piară. Forțele care mușcă din eternitate, forțele care susțin istoria unei țări și-i alimentează misiunea ei – n-au nimic cu politicul, nici cu economicul, nici cu socialul. Ele sunt purtate și exaltate numai de către “intelectualii” unei țări, de avangarda care singură, pe frontierele timpului, luptă contra neantului. Atâtea provincii romane, admirabil civilizate, au pierit pentru totdeauna pentru că n-au existat secole creiere care să domine masa amorfă și efemeridele istoriei, să creeze valori sufletești, să nutrească o cultură. Aproape toate republicile sud-americane trăiesc aceeași existență periferică, semi-istorică, așteptând ca timpul să le suprime geografia și neantul să le înghită actuala lor viața “politică”.

 

Deci asta reprezintă “intelectualii”: lupta contra neantului, a morții; permanenta afirmare a geniului, virilității, puterii de creație a unei națiuni. Și, ca atare, n-au de ce să se teamă, să intre în panică și să se umilească în fața unei mișcări politice cu șanse de succes. Mai întâi, pentru că orice mișcare politică își are rădăcinile în ideile unui intelectual sau unui grup de intelectuali. (Nu vorbesc, firește, nici de guverne, nici de legislații abstracte, ci de revoluții, de forme de reacțiuni concrete, istorice).

 

Și în al doilea rând, pentru că nici o revoluție și nici un act politic nu privește direct pe intelectuali. Poate privi, în orice caz, numai interesele lui de breaslă, confortul lui, familia lui. În ceasul în care ceva se întâmplă politic, deci se consumă – intelectualul se află cu mult înainte, ocupat să creeze ceva care să muște din eternitate, sau să facă ceva care numai după mulți ani va fi precipitat în stradă, va căpăta valoare politică.

 

În ceasul unei revoluții sau unei crize, intelectualul adevărat se află prea departe ca să se mai poată întoarce înapoi. El a trecut demult pe acolo. Ceea ce pare nou pentru mase, este demult trăit, asimilat, consumat pentru el.

 

Indiferență față de politică, de prezentul politic? Nicidecum. Ci numai toleranță și înțelegere. Dai o mână de ajutor și treci mai departe. Dar în nici un caz nu merită să-ți pierzi cumpătul, să-ți ieși din fire și să pactizezi cu oricine – uitând că nimeni nu poate avea dreptul de a pactiza cu tine. Îți pierzi libertatea? Asta nu ți-o poate lua nimeni. Îți primejduiești situația materială? Asta privește familia ta nu pe tine. Îți riști viața? Ei și? Acel pe care îl reprezinți nu moare niciodată. Dacă crezi altfel, renunță la “intelectualitate” și fă-te om politic.

 

Mircea Eliade

 

 

https://www.cotidianul.ro/mircea-eliade-de-ce-sunt-intelectualii-lasi/

 

 

 

 

Criza autorității intelectuale în România

De la Mircea Eliade (1934) la România anului 2025

 


1. Introducere: De ce contează Mircea Eliade azi

Pe 1 noiembrie 1934, Mircea Eliade publica în ziarul Vremea eseul „De ce sunt intelectualii lași?”.
Era un text provocator, scris într-o epocă de frământări politice și sociale intense: ascensiunea fascismului, mișcările comuniste, grevele muncitorești și instabilitatea guvernamentală. Eliade denunța atunci frica, oportunismul și lipsa de conștiință de rol a intelectualului român.

Ceea ce frapează însă, aproape un secol mai târziu, este actualitatea mesajului. Deși contextul s-a schimbat radical — trăim în democrație, în Uniunea Europeană, conectați la rețele globale — criza autorității intelectuale din România persistă, dar a căpătat forme noi.


2. Eliade și rolul intelectualului: între eternitate și frică

În 1934, Eliade formulează două idei fundamentale:

1.    Intelectualul autentic creează eternitate.
Politica, economia, războaiele și crizele sunt efemere; cultura, ideile și creația rămân.
Intelectualul este „avangarda” care „luptă contra neantului” și asigură continuitatea unei națiuni.

2.    Intelectualul român interbelic era dominat de frică.

o   Frica de persecuție și marginalizare.

o   Frica de a pierde confortul personal.

o   Frica de a rămâne irelevant.
Din această frică derivă oportunismul: pactizarea cu mișcările sau puterile dominante, fără o convingere reală.

Această viziune este romantică, elitistă și provocatoare: Eliade cere intelectualului să fie purtător de sensuri, nu comentator de conjuncturi.


3. De la 1934 la 2025: ce s-a schimbat

România de azi este o societate complet diferită de cea interbelică:

  • Nu mai există teroarea fizică de atunci (arestări arbitrare, cenzură brutală).
  • Avem acces la internet, presă liberă, social media.
  • Intelectualii pot vorbi deschis, fără riscul pierderii vieții.

Și totuși, frica a rămas, dar s-a metamorfozat. În loc de frica de persecuție, avem frica de irelevanță. În loc de frica de închisoare, avem frica de „cancel culture” și de pierderea vizibilității.
Autoritatea intelectualului clasic, care domina presa și universitățile în secolul XX, este acum diluată și contestată.


4. Trei crize recente care au expus fragilitatea intelectualilor români

A. Pandemia COVID-19 (2020–2022)

Pandemia a fost testul suprem al lucidității pentru intelectualii români:

  • O parte au devenit portavoce a autorităților, promovând restricții și vaccinare necritic, chiar când datele erau contradictorii.
  • Alții au devenit rebeli de serviciu, alimentând neîncrederea în știință și instituții.
  • Foarte puțini au oferit analize echilibrate, integrând perspectiva medicală, etică, socială și economică.

Eliade ar fi spus: intelectualii au pactizat fie cu frica, fie cu ratingul.


B. Războiul din Ucraina (2022–prezent)

Invazia Rusiei a divizat din nou spațiul intelectual:

  • Mainstream-ul pro-occidental: Liiceanu, Pleșu, Cornea ș.a. au susținut necondiționat Ucraina, NATO și UE.
  • Intelectualii „pragmatici”: au cerut neutralitate strategică, invocând „interesele României”.
  • Curentul pro-rus: minoritar, dar vocal, s-a manifestat mai ales online, alimentând propaganda Kremlinului.

Eliade ar fi criticat două lucruri:

1.    Alinierea necritică a elitei culturale cu discursul dominant.

2.    Lipsa dezbaterilor serioase despre identitatea, securitatea și viitorul cultural al României în contextul geopolitic.


C. Populismul și fragmentarea autorității (2023–2025)

Cea mai mare schimbare recentă este ascensiunea pseudo-intelectualilor mediatici:

  • Podcasturi, TikTok, YouTube și platformele alternative au creat noi lideri de opinie, fără pregătire academică, dar cu vizibilitate uriașă.
  • Partide precum AUR sau SOS capitalizează această energie „anti-sistem”, folosind influenceri ca vectori culturali.
  • Intelectualii clasici (Liiceanu, Patapievici, Cărtărescu) sunt marginalizați, considerați „rupți de realitate” de noile generații.

Eliade ar fi văzut aici confirmarea temerilor lui: intelectualul creator a cedat terenul zgomotului mediatic, iar lumea ideilor a fost înlocuită de lumea trendurilor.


5. Tipologia intelectualului român în 2025

Inspirată de Eliade, putem clasifica azi patru tipuri dominante:

Tip intelectual

Atitudine

Forță

Slăbiciune

Intelectualul conformist

Se aliniază cu mainstream-ul politic și mediatic

Legitimitate instituțională

Pierde relevanța publică

Intelectualul rebel

Contestă autoritățile, adesea fără alternativă coerentă

Audiență mare

Devine instrument al populismului

Intelectualul creator

Creează sensuri și valori pe termen lung

Profunzime culturală

Marginalizat mediatic

Pseudo-intelectualul mediatic

Domină pe rețelele sociale, simplifică realitatea

Influență masivă

Superficialitate, manipulabilitate


6. De ce s-a prăbușit autoritatea intelectualului clasic

Există trei cauze principale:

1.    Fragmentarea spațiului public
Internetul și social media au înlocuit monopolul presei și al universităților.
Autoritatea nu mai e centralizată, ci distribuită viral.

2.    Politizarea excesivă
Intelectualii sunt percepuți drept „afiliați politic”, ceea ce le erodează credibilitatea.

3.    Spectacularizarea culturii
Algoritmii social media premiază emoția, nu analiza.
Intelectualii „clasici” nu concurează eficient cu influencerii pentru atenția publicului.


7. Ce ar spune Eliade azi

Cred că Eliade ar lansa un dublu avertisment:

  • Intelectualii români au uitat misiunea lor „de eternitate”: s-au lăsat absorbiți de reacții imediate, rating și confort personal.
  • Dacă elita culturală nu revine la creație autentică, gândire critică și curaj intelectual, spațiul public va fi preluat definitiv de pseudo-intelectuali mediatici și propagandă populistă.

8. Concluzie

Criza autorității intelectuale în România nu este doar o problemă a intelectualilor, ci una a societății.
Ne aflăm într-un moment de tranziție culturală:

  • pe de o parte, avem o elită clasică, tot mai irelevantă pentru noile generații;
  • pe de altă parte, un val de creatori digitali, influenți, dar adesea superficiali;
  • iar între ele, o masă de intelectuali confuzi, prinși între „eternitate” și algoritmul de trending.

Dacă vrem să depășim această criză, trebuie să regândim rolul intelectualului:

  • nu doar ca analist al prezentului,
  • ci ca arhitect al viitorului cultural.

Fără o renaștere a intelectualului creator, România riscă să devină, cum avertiza Eliade, o „provincie a neantului”: o societate zgomotoasă, dar lipsită de direcție.

 

 

INTERVENTIE  George M  ChatGPT











Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu