CADOURILE
-
Sfantul Ioan din Kronstadt -
Folositi darurile Mele, nu fiecare pentru sine, în mod
egoist, ci ca si copiii mei care au totul în comun; daruiti celorlalti cu inima
buna roadele lucrului mâinilor Mele, amintindu-va ca vi le-am daruit în masura
bunatatii Mele parintesti, a iubirii Mele de oameni, a darniciei Mele.
Asa este într-o familie. Atunci când tatal, mama sau
un frate face cadouri, acestea sunt date tuturor copiilor, tuturor fratilor.
Iar daca fratii si surorile traiesc în dragoste reciproca, ei nu se simt
fericiti, nici satisfacuti daca tatal sau fratele lor a lasat deoparte pe unul
dintre ei, sau nu i-a dat unuia dintre ei acelasi lucru ca si celorlalti. De ce
aceasta? Pentru ca în dragostea lor reciproca ei se simt ca un singur trup, ei
sunt una, o singura persoana. Astfel trebuie sa fiti fiecare dintre voi. Iar Eu
voi sti sa va rasplatesc pentru aceasta dragoste, care Îmi este atât de
placuta.
Daca sunt darnic cu cei care nu-Mi împlinesc poruncile
Mele – „unui om i-a rodit tarina din belsug” (Luca 12, 16) – nu voi fi oare
darnic cu adevaratii Mei copii, carora le-am pastrat cum se cuvine toate
bunatatile Mele? Voi fi cu siguranta! „Voi milui pe cine vreau sa miluiesc si
Ma voi îndura de cine vreau sa ma îndur” (Romani 9, 15).
Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea
intru Hristos, traducere de diac. Dumitru Dura, Ed. Oastea Domnului, Sibiu,
1995, p. 132
FIREA
NECUVANTATOARE
-
Sfantul Nectarie al Eghinei -
Cât de lamurit se arata întelepciunea lui Dumnezeu în conservarea firii
necuvântatoare! Cât de întelept le-a rânduit pe toate si le-a asigurat
perpetuarea! Care dintre animale ar putea sa-si asigure perpetuarea în
conditiile în care nu ar avea un instinct înnascut, care sa se manifeste de-a
lungul etapelor vietii sale? Nici unul, desigur, pentru ca ar fi nimicite odata
cu aparitia lor, întrucât nu au capacitatea de a învata si de a se educa unele
pe altele din cauza ca le lipsesc ratiunea si timpul necesar si din cauza ca
organele corpului lor sunt incapabile de a face asa ceva si, totodata, din
cauza lipsei mijloacelor de educare. Prin urmare, animalele aveau nevoie de o
întelepciune înnascuta si Dumnezeu le-a daruit-o. În consecinta, animalele sunt
irationale si nu sunt înzestrate cu o putere intelectuala care sa le dicteze
actele lor pline de întelepciune. Asadar, numai omul este fiinta rationala,
pentru ca întelepciunea sa este nelimitata si are întregul univers ca obiect de
studiu, dezvoltându-se si progresând prin puterea si activitatea sa.
Sfantul Nectarie al Eghinei, Un portret al
omului, traducere de protopresbiter dr. Gabriel Mandrila, Ed. Sophia /
Metafraze, Bucuresti, 2015, p. 60-61
MĂNĂSTIREA
PALTIN
-
MAICA DOMNULUI MÂNGÂIETOAREA -
O nouă icoană făcătoare de minuni se află acum la
Mănăstirea Paltin, icoana Maicii Domnului Mângâietoarea și Izvorâtoarea de
lacrimi de mir. Icoana este o copie pictată după originalul grecesc, care se
află la biserica „Sfântul Dimitrie”, din Nea Elvetia Vironas, aflată în
apropierea Atenei și este denumită Maica Domnului „Parigoritria”, Izvorâtoarea
de mir și Plângătoare. Această icoană s-a arătat făcătoare de minuni, în timpul
pandemiei Covid, când a început să izvorască șuvoaie întregi de lacrimi de mir,
din ochii îndurerați ai Preasfintei Născătoare de Dumnezeu. Ziua ei de
prăznuire este în data de 8 septembrie.
Cum a început să plângă icoana
Icoana a început să plângă și să izvorască mir în anul
2020, în ziua de 8 septembrie, la prăznuirea marii sărbători a Nașterii Maicii
Domnului. Preasfințitului Daniil, Mitropolitul de Kesariani, Vironas și Ymitos,
ne relatează pe scurt faptul săvârșirii acestei cutremurătoare minuni a Maicii
Domnului:
„În Sfânta noastră Mitropolie, în Biserica „Sfântul
Dimitrie”, din Nea Elvetia Vironas, s-a manifestat pe 8 septembrie, anul 2020,
în timpul săvârșirii Sfintei Liturghii, faptul minunat al plângerii/lăcrimării
icoanei Maicii Domnului nostru, cea numită «Mângâietoarea» (Αγία Εικόνα της
Υπεραγίας Θεοτόκου και Αεί Παρθένου Μαρίας, η επονομαζόμενη «Παρηγορήτρια», η
Δακρυρροούσα και Μυροβλύζουσα).
Domnul „singurul care face minuni” (Ps. 76, 14-15), a
îngăduit să se întâmple acest fapt minunat și mai presus de fire spre
mângâiere, sprijin și întărire a credincioșilor, care ne încredințează de
promisiunea Domnului și Dumnezeu: „Niciodată nu vă voi lăsa pe voi”!
Încredințați fiind că Dumnezeu nu a părăsit pe poporul său din pricina mulțimii
păcatelor și a puținei credințe.”
Vindecări minunate
Icoana a fost pictată în Mănăstirea „Sf. Ioan
Botezătorul” din Seres, după icoana Maicii Domnului Mângâietoarea din Sf. Munte
Athos, mănăstirea Xenofont. Însă doar cea din Vironas izvorăște lacrimi de mir
și săvârșește nenumărate minuni, biserica Sfântului Dimitrie de acolo devenind
deja loc de pelerinaj, pentru pelerinii din întreaga lume. Credincioșii se
ating cu mirul izvorât din ochii preadulci ai Maicii lui Dumnezeu și primesc
tămăduire. Pe site-ul bisericii Sf. Dimitrie (și el izvorâtor de mir), sunt prezentate
și câteva minuni impresionante ale icoanei Maicii Domnului Plângătoare.
În urma unui accident de mașină, o fetiță fusese
transportată la spital cu leziuni cranio-cerebrale. Starea ei era atât de
gravă, încât fetița se afla în comă, nu putea nici să deschidă ochii sau să
vorbească. Medicii erau pregătiți de o posibilă intervenție chirurgicală.
Câteva zile mai târziu, Nikitiadis, tatăl fetiței, s-a
dus la icoana Maicii Domnului pentru a se ruga. A luat mir pentru a-și unge
fiica, în speranța unei vindecări.
Patru zile mai târziu, spre surprinderea medicilor,
sănătatea fetiței s-a schimbat considerabil, dând semne de vindecare. 24 de
zile mai târziu, a fost complet recuperată.
Icoana Maicii Domnului vine și la Mănăstirea Paltin
Acum credincioșii se pot închina la o copie a acestei
icoane și la mănăstirea Paltin, unde va fi prăznuită solemn luni, 8 septembrie,
la prăznuirea Nașterii Maicii Domnului.
Mulțumim tuturor donatorilor care au făcut posibilă
aducerea acestei icoane minunate în mănăstirea noastră, închinată de către
Părintele Arhim. Justin Pârvu, ocrotirii Maicii Domnului! Și o rugăm pe
Preasfânta Născătoare de Dumnezeu să mângâie și să tămăduiască rănile trupești
și sufletești ale tuturor celor ce au contribuit dar și celor ce se vor închina
icoanei ei!
Într-o societate întunecată de păcat, unde dragostea
dintre oameni este mult slăbită și parcă nimănui nu îi mai pasă de suferința
ta, Maica Domnului ni se arată ca o Mângâietoare și ajutătoare. Când nimeni nu
mai plânge alături de tine, Maica Domnului vine să plângă ea. Să nu uităm
niciodată dragostea și lacrimile Maicii Domnului vărsate pentru noi!
ALĂPTAȚI
CU LAPTE MATERN
-
SF. PAISIE AGHIORITUL -
Copilul se educă din pântece
Educația copilului începe din pântecele mamei. Dacă
femeia însărcinată se supără și se mâhnește, atunci și pruncul se tulbură
înlăuntrul ei. Iar dacă se roagă și trăiește duhovnicește, atunci pruncușorul
din pântecele ei se sfințește. De aceea, femeia când e însărcinată, trebuie să
spună «Doamne Iisuse...», să citească puțin din Evanghelie, să psalmodieze, să
nu se neliniștească.
Dar și ceilalți să fie cu luare-aminte, să nu o
mâhnească. Și astfel, copilul care se va naște va fi sfințit. Iar părinții nu
vor avea necazuri cu el nici când e mic, nici când va crește mare.
Laptele bun de alăptat
Apoi, după ce se naște copilul, pe cât se poate, mama
trebuie să-l alăpteze cât mai multă vreme. Laptele mamei dă sănătate pruncilor.
Copiii, când sunt alăptați, nu sug numai lapte, ci și dragoste, afecțiune,
mângâiere, siguranță și astfel își formează un caracter puternic.
Dar și pe mamă o ajută alăptarea. Atunci când mamele
nu-și alăptează pruncii, apar anumite probleme în organismul lor, și se poate
ajunge chiar până la tăierea sânului. Mai demult, o mamă putea să alăpteze
copilul vecinei dacă aceea nu avea lapte. Pe când astăzi, multor mame le vine
greu să-și alăpteze și proprii copii!
Mama care se lenevește și nu-și alăptează pruncul,
transmite lenevia acesta și copilului ei. Mai demult, cutiile de lapte
concentrat aveau desenate pe ele o mamă cu un prunc în brațe. Acum au o mamă cu
niște flori în brațe! Mamele nu-și mai alăptează copiii, iar aceștia cresc
nemângâiați. Și atunci, cine o să le dea afecțiune și dragoste? Cutia cu lapte
de vacă?
Copiii sug din sticla «înghețată» și le îngheață și
lor inima. Apoi, când cresc, caută mângâiere în sticla de la cârciumă. Beau ca
să-și uite de griji și așa ajung alcoolici. Copiii când nu primesc afecțiune,
nu vor avea nici ei de unde să dăruiască afecțiune și așa o ținem lanț. Apoi
vin mamele la mine: «Părinte, roagă-te pentru copilul meu că a luat-o pe căi
greșite!»”.
Când copiii văd că părinții lor se iubesc și se
prețuiesc, că se poartă cu bună cuviință și se roagă, toate acestea se
întipăresc în sufletul lor. De aceea spun că cea mai bună moștenire pe care
le-o pot lăsa copiilor este evlavia lor”.
(Extras din cartea „Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia”, de Mitrop.
Ierotheos Vlachos)M
S
F E R A
-
Sfantul Vasile cel Mare -
Gândeste-te la cuvintele lui Dumnezeu, care strabat
creatia! Au început de atunci, de la facerea lumii, si lucreaza si acum si merg
mai departe pâna la sfârsitul lumii. Dupa cum sfera, daca se împinge si este pe
un loc înclinat, merge la vale datorita constructiei sale si a însusirii
locului, si nu se opreste înainte de a ajunge pe un loc ses, tot asa si
existentele, miscate de o singura porunca, strabat în chip egal creatia, supusa
nasterii si pieirii, si pastreaza pâna la sfârsit continuarea spetelor, prin
asemanarea celor ce alcatuiesc speta. Din cal se naste un cal, din leu un leu,
din vultur un vultur si fiecare din vietuitoare îsi pastreaza speta prin
continui nasteri pâna la sfârsitul lumii. Timpul nu strica, nici nu pierde
însusirile vietuitoarelor, ci, ca si cum acum ar fi fost facute, merg vesnic
proaspete împreuna cu timpul.
Sfantul Vasile cel Mare, Omilii la
Hexaemeron, traducere de Pr. Dumitru Fecioru, Ed. IBMBOR, Bucuresti, 1986, p.
171
ROADELE
OMULUI
-
Sfantul Ignatie Briancianinov -
Ramura roditoare se pleaca spre pamânt, apasata de
multimea si greutatea roadelor sale. Ramura stearpa creste în sus,
înmultindu-si mladitele sale neroditoare.
Sufletul bogat în virtutile evanghelice se cufunda în
smerenie din ce în ce mai adânc, si în adâncurile acestei mari afla
margaritarele cele de mult pret: darurile Duhului.
Trufia este semnul neîndoielnic al omului desert, rob
al patimilor, semnul sufletului în care nu are nici o intrare învatatura lui
Hristos.
Nu judeca pe om dupa cele din afara ale sale, nu-ti da
cu parerea despre el ca este trufas, ori ca este smerit. „Nu judecati dupa
înfatisare”, ci „dupa roadele lor îi veti cunoaste” (Ioan 7, 24; Matei 7, 16).
Domnul a poruncit sa-i cunoastem pe oameni dupa faptele lor, dupa purtarea lor,
dupa urmarile faptelor lor. „Stiu eu trufia ta si rautatea inimii tale” (1 Regi
17, 28), i-a zis lui David aproapele sau, dar Dumnezeu a dat marturie pentru
David: „Aflat-am pe David, robul Meu; cu untdelemnul cel sfânt al Meu l-am uns
pe el” (Psalmul 88, 21). „Nu cum va cauta omul va vedea Domnul: caci omul va
cauta la fata, iar Dumnezeu va cauta la inima” (1 Regi 16, 7).
Sfantul Ignatie Briancianinov, Despre
inselare, traducere de Adrian si Xenia Tanasescu-Vlas, Ed. Schitul romanesc
Lacu, Sfantul Munte Athos, 1999, p. 106-107
CUVÂNT
SUPERB LA TĂIEREA CAPULUI SF. IOAN BOTEZĂTORUL
-
SF. IOAN GURĂ DE AUR -
O, nelegiuire!
O, ospăț drăcesc! O, adunare satanică! O, joc
nelegiuit și plată a unui joc și mai nelegiuit! S-a săvârșit cea mai blestemată
ucidere din toate uciderile! Cel ce merita să fie încununat și să i se strige
numele în gura mare este ucis! Biruința demonilor stă la masă, iar chipul
biruinței este vrednic de fapta săvârșită!
Îndoită crimă! Și că a jucat și că a plăcut! Și a
plăcut atât de mult, că plata jocului a fost crima!
Când a văzut la ce grozăvie a dat naștere jurământul
său, s-a întristat Irod, ne spune evanghelistul, deși el la început l-a aruncat
în temniță. De ce se mai întristează? Așa e virtutea! Și răii o admiră și o
laudă! Dar, o, Irodiadă, femeie nebună! Și tu ar fi trebuit să-l admiri pe
Ioan! Și tu ar fi trebuit să i te închini lui, că el căuta să te scape de
păcat! Dar nu! Irodiada pune la cale crima, întinde cursa și cere favor
drăcesc.
Pentru ce, Iroade, nu te-ai temut de ceea ce-i mai
cumplit? Dacă te-ai temut că ai martori pentru călcarea ta de jurământ, cu mult
mai mult trebuia să te temi că ai martori atât de mulți pentru o crimă atât de
nelegiuită.... Când ar fi trebuit să mulțumească lui Dumnezeu că în ziua aceea
l-a adus la lumină, Irod tocmai atunci îndrăznește acele fărădelegi. În ziua în
care trebuia să dezlege pe cel legat, atunci adaugă lanțurilor uciderea.
Cine a greșit mai mult față de Sf. Ioan Botezătorul?
Irod a făcut două mari nebunii: prima, că a făcut
stăpână pe gândurile și voința lui pe fata aceea atât de nebună și beată de
patimă, care nu se dădea înapoi de la nimic. A doua că s-a legat cu jurământ.
Da, Irod a fost atât de nelegiuit, dar mai nelegiuită
decât toți a fost Irodiada; și decât fiică-sa și decât tiranul. Că ea a fost
arhitectul tuturor acestor nelegiuiri......
Dumnezeu însă a îngăduit și nici n-a dezlănțuit
trăsnet din cer ca să ardă chipul acelei nerușinate, nici n-a poruncit să se
despice pământul și să înghită tot acel ospăț nelegiuit. N-a făcut asta și ca
să încununeze cu și mai mari cununi pe drept, și ca să lase mare mângâiere
celor care vor suferi mai târziu pe nedrept.
Să răbdăm nedreptățile ca Ioan
Să auzim, așadar, acestea toți câți facem fapte de
virtute, dar suferim necazuri de la oamenii răi! Că și atunci Dumnezeu a
îngăduit să fie junghiat cel care a trăit în pustie, ... cel mai mare profet
dintre toți profeții, decât care altul mai mare n-a fost între cei născuți din
femei, a îngăduit Dumnezeu să fie înjunghiat de o femeie desfrânată și
stricată, omul care apăra legile dumnezeiești.
Gândindu-ne la aceasta, să îndurăm cu curaj oricât am
suferi.
... Lucrul acesta l-a făcut atunci și Irodiada,
nădăjduind că prin uciderea lui Ioan păcatul său are să-i fie uitat și
acoperit. Dar a ieșit cu totul altceva, că Ioan a strigat mai tare după ce a
fost ucis. Răutatea se uită însă numai la prezent, ca și cei cuprinși de
friguri, care cer apă rece atunci când nu trebuie. Dacă Irodiada n-ar fi ucis
pe auzatorul ei, păcatul ei n-ar fi ajuns atât de cunoscut... Păcatul nu se
ascunde prin adaos de păcate, ci prin pocăință și mărturisire.
Toți drepții suferă, nu pentru cei care suferă
nedreptăți, ci pentru cei care fac nedreptăți, pentru că aceștia sunt cei care
suferă nedreptățile. Nici Ioan Botezătorul n-a suferit vreo nedreptate, ci cei
care l-au ucis.
Tu, însă, ocărăști, vorbești de rău pe semenul tău ...
Sfinții n-au făcut așa, ci îi plâng pe păcătoși mai mult decât să-i blesteme.
Să facem și noi tot așa! Să plângem pe Irodiada și pe toți care sunt la fel ca
ea.
(Extras din Omiliile Sf. Ioan Gură de Aur
la Evanghelia după Matei)
BUCHETUL
DE FLORI
-
Sfantul Luca al Crimeei -
Am primit un buchet de flori. O, câta frumusete delicata, fermecatoare, este
cuprinsa în aceste splendide mici creatii ale lui Dumnezeu! Si pe lânga
aceasta, cât sunt de minunate prin micimea, prin simplitatea lor plina de
smerenie! Dantelariile fine ale micilor inflorescente albe, albastrii si roz,
violete si albastre ne privesc cu ochii curati ai petalelor si ai corolelor lor
si revarsa asupra noastra minunata lor mireasma. Oare nu este evident ca
aceasta este o propovaduire tacuta a curatiei duhovnicesti? Trebuie sa ai o
inima cu totul împietrita ca sa nu auzi acest glas al lui Dumnezeu, care rasuna
atât de limpede în simplitatea si în frumusetea formelor materiale ale naturii.
Este adeverit ca femeile iubesc foarte mult florile si aceasta face cinste
inimilor lor.
Sfantul Luca al Crimeei, Puterea inimii,
traducere de Evdochia Savga, Ed. Sophia, Bucuresti, 2010, p.
M
I O P I A
-
Sfantul Ioan din Kronstadt -
Sa încercam sa ne tamaduim de miopia sufletului si sa nu ne preocupam doar de
cele vremelnice, pamântesti; sa cautam a deslusi cu ochii mintii ce ne asteapta
mâine – viata cea fara de sfârsit – si sa ne înaltam inimile spre patria cea de
sus. Este, într-adevar, o miopie fara seaman a sufletului nostru nemuritor a
privi numai la prezent, la cele vazute, perceptibile prin simturi si care
convin doar unor senzatii trupesti, si a nu privi înspre veacul viitor, la
„Cele ce ochiul n-a vazut si urechea n-a auzit si la inima omului nu s-au suit”
– bunatati – pe care Preabunul si Preaînteleptul Dumnezeu le-a gatit celor ce-L
iubesc pe El (1 Corinteni 2, 9). Ne dam seama oare de ce ne-a lipsit miopia,
careia ne-am dat de bunavoie? Ne-am lipit ca mustele de dulcetile pamântesti si
nu mai vrem în ruptul capului sa ne dezlipim de ele! Fericit cel ce
dispretuieste dulcetile lumii acesteia! Fericirea aceluia nu va avea sfârsit!
Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in
Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 224-225
Mulțumiri!
Mulțumesc cordial tuturor prietenilor și neprietenilor
mei, care au binevoit să-mi adreseze urări de bine și de sănătate cu prilejul
zilei mele onomastice, care au avut doar intenția s-o facă dar au uitat, cât și
Dumneavoastră tuturor celor care citiți aceste rânduri și vă rog să primiți și
din partea mea aceleași urări de bine și de sănătate.
Vine o vreme, când ai impresia că prietenii sunt tot
mai puțini, că cei mai mulți au plecat în lumea tinereții fără bătrânețe,
că ești tot mai singur. Zilele aniversare și mijloacele acestea electronice de
comunicare între oameni îți dovedesc contrariul. Descoperi atunci că sunt sute
de oameni care te respectă, poate chiar te iubesc, care-ți adresează urări și
gânduri bune. Toate acestea sunt ca o gură de oxigen, pe care ți-l oferă
societatea. Înțelegi atunci nu numai că nu ești singur, dar că oamenii au nevoie
de tine, de munca ta, de prezența ta în mijlocul lor, de cuvântul tău și de
dragostea ta pentru ei.
La mulți ani cu sănătate, pace și bucurii, dragii mei
de aproape și de departe!
Pr. Al. Stănciulescu-Bârda
SFATURI
PENTRU RUGĂCIUNEA INIMII
-
GHERON IOSIF -
Către un tânăr care a întrebat despre Rugăciunea
inimii sau a minții
Iubitul meu frate întru Hristos, îţi doresc să fii
bine. Astăzi am intrat în posesia scrisorii tale şi îţi dau răspuns la toate
câte îmi scrii. Informaţiile pe care mi le ceri nu cer nici timp şi nici
osteneală pentru a ţi le oferi.
Pentru mine, rugăciunea minţii este ca meşteşugul
fiecăruia (ca meseria fiecăruia), din moment ce o lucrez de mai bine de
treizeci şi şase de ani.
Când am venit eu la Sfântul Munte am căutat dintru
început pe pustnicii care lucrau rugăciunea. Pe atunci - acum patruzeci de ani
- erau mulţi care aveau viaţa înlăuntrul lor. Oameni ai virtuţii. Bătrânei
plini de zile. Dintre aceştia ne alegeam duhovnicul şi pe ei îi aveam
îndrumători.
A lucra rugăciunea minţii înseamnă a te sili pe tine
însuţi să spui continuu rugăciunea cu gura. Fără întrerupere. La început
repede; să nu aibă timp mintea să nască gânduri trecătoare. Să ai atenţia
concentrată numai asupra cuvintelor: „Doamne Iisuse Hristoase, miluieşte-mă”.
După mult timp se obişnuieşte mintea şi o spune de la sine. Şi te îndulceşti de
ea ca şi când ai avea miere în gură. Şi doreşti să o spui mereu (să o tot spui
). Dacă o laşi, îţi pare foarte rău.
De la minte la inimă
Când mintea ajunge să se obişnuiască şi să se umple -
să o înveţe bine - atunci o trimite şi în inimă. Pentru că mintea este cea care
hrăneşte sufletul. Lucrarea ei este aceea de a coborî în inimă tot ceea ce vede
sau aude, fie bun, fie rău. Deoarece în inimă este centrul puterii spirituale
şi trupeşti a omului, este tronul minţii. Deci, când cel care se roagă îşi
păzeşte mintea să nu-şi imagineze nimic şi este atent numai la cerinţele
rugăciunii, atunci respirând uşor, cu oarecare efort şi voinţă, o coboară în
inimă şi o ţine înlăuntru şi spune cu ritm rugăciunea: „Doamne Iisuse
Hristoase, miluieşte-mă”.
La început spune de câteva ori rugăciunea şi respiră o
dată. După aceea, când mintea se obişnuieşte să stea în inimă, spune la fiecare
respiraţie o dată rugăciunea: „Doamne Iisuse Hristoase” inspirând, şi:
„miluieşte-mă” expirând. Aceasta se face până când harul dumnezeiesc va umbri
şi va lucra în suflet. După aceasta, totul este contemplaţie ( vedere
duhovnicească ).
Sfaturi practice despre rugăciune
Rugăciunea se spune peste tot; stând jos sau în
picioare, culcat în pat sau mergând. „Neîncetat rugaţi-vă, daţi mulţumire
pentru toate”, spune Apostolul. Nu numai înainte de culcare trebuie să te rogi.
Este nevoie de multă strădanie. Când oboseşti, aşează-te. Apoi iarăşi
ridică-te. Să nu te ia somnul.
Toate acestea se numesc „lucrare”. Tu arăţi lui
Dumnezeu voinţa ta. Apoi totul depinde de Acesta, dacă îţi va da sau nu.
Dumnezeu este începutul şi sfârşitul. Harul Lui lucrează totul. El este puterea
mobilizatoare.
Iar cum se întâmplă aceasta, cum lucrează iubirea,
ştii. Trebuie să păzeşti poruncile. Când te scoli noaptea şi te rogi, când vezi
un bolnav şi îţi este milă de el, când vezi pe văduvă sau pe orfan, pe bătrân
şi ai milă de ei, ajutându-i, atunci te iubeşte Dumnezeu. Mai întâi Acela te
iubeşte şi îţi reaşează harul Său. Apoi noi dăruim din ale Sale: „ale Tale
dintru ale Tale”.
Rugăciunea inimii și înșelările de la diavol
Dacă voieşti să-L găseşti numai prin rugăciune, să nu
scoţi nicio răsuflare fără rugăciune. Să fii atent numai să nu primeşti nici un
fel de năluciri. Deoarece Dumnezeu este fără formă de închipuit, fără culoare.
Este mai presus de orice închipuire. Nu putem să-L comparăm cu nimic. Este
prezent ca o dulce şi abia perceptibilă suflare în cugetele noastre.
Starea de reculegere, de pătrundere vine când te
gândeşti la cât de mult L-ai supărat pe Dumnezeu, Care este atât de milostiv,
atât de plin de iubire, Care S-a răstignit şi toate le-a îndurat pentru noi.
Toate acestea şi multe altele câte a suferit Domnul, dacă te gândeşti la El,
îţi vor aduce starea de reculegere duhovnicească.
Dacă vei putea să spui rugăciunea neîncetat şi cu
voce, în două-trei luni o vei deprinde. Şi te va umbri harul şi te va răcori
binefăcător. Numai să poţi să o spui cu voce şi fără întrerupere. Când o va
prelua mintea, atunci vei înceta să o mai spui cu gura. Şi iarăşi, dacă mintea
o lasă, începe de la sine a o spune gura. Toată strădania este necesară atunci
când o spui cu gura, până când se va deprinde, la început. Apoi, în toţi anii
vieţii tale, o vei spune cu mintea fără osteneală.
…Eu sunt sigur că vei afla rugăciunea. Să nu te
îndoieşti. Numai să baţi direct la uşa milostivirii dumnezeieşti şi Hristos îţi
va deschide. Cu neputinţă să nu-ţi deschidă. Iubeşte-L mult ca să primeşti
mult. În dragostea ta pentru El, multă sau puţină, stă şi darul, mult sau
puţin.
(Extras din Mărturii din viaţa monahală,
publicat și în Revista Atitudini Nr. 25, dedicată Sf. Iosif Isihastul
ODAIA
LUMII
-
Parintele Dumitru Staniloae -
Am putea compara lumea cu o camera plina de tot felul
de lucruri, iar slava dumnezeiasca, cu lumina soarelui. Cu cât e mai întunecata
camera, cu atât se vad mai putin lucrurile din ea. Si cu cât napadeste pe
geamuri mai multa lumina, cu atât lucrurile din ea se vad mai clare si mai
frumoase.
Ratiunile lucrurilor din lume, departe de a deveni de
prisos dupa vederea descoperita a lui Dumnezeu, ne vor ajuta sa întelegem
fecunditatea Ratiunii divine, vor fi chiar o exemplificare a ei, asa cum razele
soarelui sunt o exemplificare si o manifestare a luminii Lui. Desigur atunci
vom privi direct la Soarele dreptatii, sau la lumina Lui si numai indirect la
ratiunile lucrurilor, pe când acum nu vedem tâsnirea directa a luminii din
soare, ci numai iradierea ei estompata din lucruri. Cu alte cuvinte, când vom
contempla pe Dumnezeu direct, vom contempla ratiunile lucrurilor în El Însusi,
nu în lucruri, ca acum, deci cu mult mai iluminate, mai adânci, mai explicate.
Parintele Dumitru Staniloae, Ascetica si
mistica ortodoxa, Ed. Deisis, Manastirea Sf. Ioan Botezatorul, Alba Iulia,
1993, p. 14-15
JOACA
RESPONSABILA
-
Sfantul Ioan din Kronstadt -
Viata pe care o traim acum nu este o gluma, o joaca,
desi oamenii o iau drept gluma sau joaca. Se joaca iresponsabil cu timpul care
le-a fost dat spre a-si pregati vesnicia, se joaca cu cuvinte fara rost. Se
aduna în ospetie, stau si palavragesc, apoi încep sa se joace, într-un fel sau
altul. Se aduna la teatru, unde totul nu-i decât joaca, distractie; se
distreaza cei de pe scena, se distreaza si cei ce-i privesc. Unii îsi petrec
timpul folosindu-si calitatile intelectuale, altii slabiciunile omenesti, altii
în fapte caritabile sau în a scrie sau vorbi frumos. Se mai pot ocupa cu
mâncatul si cu bautul în exces, în loc sa manânce si sa bea doar cât le este
necesar, se preocupa de îmbracaminte, îsi pierd timpul îngrijindu-se de
persoana lor, se distreaza pe seama ispravilor copiilor, în loc sa-i educe în
credinta , evlavie, frica de Dumnezeu. Pentru unii ca acestia toata viata e o
distractie. Vai de cei ce iau viata drept o distractie!
Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in
Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 323
CURGEREA
APEI
-
Sfantul Tihon din Zadonsk -
Vezi ca din muntii cei înalti apa se scurge spre vaile de jos. Din aceasta
învata ca Dumnezeul cel Preaînalt priveste catre cei smeriti dintru înaltimea
Sa si revarsa râuri de daruri peste inimile lor, dupa cum citim: „Dumnezeu
celor mândri le sta împotriva, iar celor smeriti le da har” (1 Petru 5, 5). De
aceea, trebuie sa ne smerim pentru a ne învrednici de mila Lui. Sfântul Ioan
Gura de Aur asa ne graieste: „Cum ar putea cineva sa dobândeasca har înaintea
lui Dumnezeu? Cum altfel, daca nu prin smerita cugetare? Caci Dumnezeu «celor
mândri le sta împotriva, iar celor smeriti le da har»; iar «jertfa lui
Dumnezeu: duhul umilit» si «inima smerita Dumnezeu nu o va urgisi»” (Omilia
întâi la prima Epistola catre Corinteni). Iar în ce sta smerenia, Sfântul Ioan
ne învata tot aici, cu câteva rânduri mai jos: „De îl vei necaji pe un om
smerit, de-l vei umili sau îi vei spune ceva, el va tacea si va îndura cu
blândete. Si unul ca acesta are o asemenea pace cu toti, încât nu poate fi
rostita în cuvinte”.
Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in
imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia,
Bucuresti, 2011, p. 94.uă exemplare, câte unul pentru fiecare parte.
NU
VĂ CERTAȚI ÎN FAȚA COPIILOR!
-
SF. PAISIE -
De ce nu ne ascultă copilul?
Când copiii văd că părinții lor se iubesc și se
prețuiesc, că se poartă cu bună cuviință și se roagă, toate acestea se
întipăresc în sufletul lor. De aceea spun că cea mai bună moștenire pe care
le-o pot lăsa copiilor este evlavia lor.
Atunci când copilul nu ascultă și se poartă urât, pe
undeva este o pricină. Poate că a văzut scene nepotrivite sau poate că a auzit
cuvinte murdare în casă sau în afara ei. În orice caz, în cele duhovnicești, îi
ajutăm pe copii mai ales prin exemplul nostru, nu prin constrângere.
Însă cel mai mult, îi ajută mama prin pilda ei, prin
ascultarea și respectul față de soț. Dacă are altă părere decât el într-o
anumită privință, niciodată să nu și-o exprime în fața copiilor ca să nu o
exploateze vicleanul. Niciodată să nu zdruncine încrederea copiilor în tatăl
lor, ba chiar dacă tatăl greșește, mama să-i găsească îndreptățiri. Dacă, de
pildă, se poartă urât, ea să le spună copiilor așa: «Tata e obosit pentru că nu
a dormit toată noaptea ca să termine o treabă urgentă, iar asta o face pentru
voi».
Nu vă certați în fața copiilor!
Mulți părinți se ceartă în fața copiilor dându-le
astfel o lecție proastă. Bieții copii suferă, iar apoi părinții le fac toate
mofturile ca să-i mângâie. Se duce tatăl să-l împace pe copil: «Suflețelul meu,
ce vrei să-ți cumpăr?». Se duce apoi și mama, îl răsfață și ea, iar în cele din
urmă, copiii cresc plini de nazuri și de pretenții. Iar dacă părinții nu pot să
le dea tot ce vor, copiii îi amenință că-și iau viața.
Văd cât de mult îi ajută pe copii pilda cea bună a
părinților.
– Părinte, o mamă poate să-i facă rău copilului ei
printr-o dragoste fără discernământ?
Sigur că poate! Când o mamă, de pildă își vede
copilașul că merge mai greu și spune: «Sărăcuțul, nu poate să meargă»
și-l poartă mereu în brațe, în loc să-l țină de mânuță, atunci cum o să învețe
copilul să meargă pe picioarele sale? Da, mama o face din dragoste pentru
copil, dar îl vatămă prin puterea ei lipsită de discernământ.
Am cunoscut un tată care-și ducea fiul de mână la
frizer, deși terminase armata. «L-am adus pe băiatul meu să-l tunzi, vezi cât
costă și spune-mi când termini ca să vin să-l iau». L-a nenorocit pe copil.
(Extras din cartea „Sfantul Paisie
Aghioritul isi face autobiografia”, de Mitrop. Ierotheos Vlachos).
KILOMETRAJUL
INIMII
-
Sfantul Ioan din Kronstadt -
„Cautati mai întâi Împaratia lui Dumnezeu si dreptatea Lui si toate acestea se
vor adauga voua” (Matei 6, 33). Cum, în ce chip sa cautam mai întâi Împaratia
lui Dumnezeu? Iata cum. Sa presupunem ca vrei sa faci un drum undeva, pentru o
treaba oarecare, mergând pe jos, cu un vehicul sau pe apa; roaga-te lui
Dumnezeu sa-ti calauzeasca mai întâi caile inimii si dupa aceea pe cele ale
calatoriei pe care vrei sa o faci, sa te îndrepteze mai întâi pe caile vietii,
potrivit poruncilor Sale. Trebuie sa doresti aceasta din toata inima si sa te
rogi de mai multe ori în acest sens lui Dumnezeu. Cunoscându-ti dorinta sincera
si stradania de a-I respecta poruncile, Domnul îti va îndrepta, putin câte
putin, toate caile tale.
Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in
Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 257
CAMPUL
INFLORIT
-
Sfantul Luca al Crimeei -
Seara, pe un câmp înflorit, multime de floricele se întorc catre soare, de
parca i-ar înalta lui Dumnezeu o rugaciune de seara, iar dupa asfintit adorm
adânc, pentru ca dimineata, îndreptându-se spre rasarit, sa întâmpine iar
soarele cu rugaciunea de dimineata, plina de bucurie. Mireasma florilor este
ofranda adusa lui Dumnezeu. Florile sunt cadelnite. Nuferii se deschid larg sub
cerul senin, se îndulcesc de lumina si aer, îsi aduna petalele si se cufunda în
apa atunci când se înnopteaza.
Sfantul Luca al Crimeei, Puterea inimii,
traducere de Evdochia Savga, Ed. Sophia, Bucuresti, 2010, p. 74-75.

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu