duminică, 10 august 2025

Mihai Caba - Teatrologul Victor Ion Popa şi crezul creaţiei sale

 



Teatrologul Victor Ion Popa şi crezul creaţiei sale

Mihai Caba

10 August 2025

 

 „... Marele meu sprijin în viaţă e tocmai ăsta: convingerea că ridicarea unui om este în munca şi strădania lui. În creşterea lui adevărată, iar nu în dărâmarea sau ponegrirea altora” (Victor Ion Pop                       

 La 29 iulie curent, s-au împlinit 130 de ani de la naşterea teatrologului Victor Ion Popa, cel care, prin opera sa scriitoricească, dramatică, regizorală şi pedagogică de mai târziu, avea să-şi aducă o contribuţie de seamă la evoluţa teatrului românesc în perioada interbelică.

Să mai fie, oare. cineva dintre mai vechii spectatori îm-pătimiţi ai spectacolelor desfăşurate de-a lungul timpului pe scenele teatrelor româneşti fără să fi văzut memorabila şi savuroasa comedie  „.Take, Ianke şi Cadâr” şi, implicit, fără să nu şi-l amintească pe dramaturgul Victor Ion Popa, autorul acesteia?  Chiar n-aş putea să cred contrariul, din moment ce, după fulminantul succes al premierei acesteia din 25 martie 1932, fiind pusă în scenă la Teatrul „Maria Ventura” din Bucureşti, într- o distribuţie remarcabilă, avându-i ca protagonişti pe actorii de mare prestigiu ai vremii, Alexandru Giugaru (Take), Gheorghe Timică (Ianke), Ion Sârbul (Cadâr), de atunci încoace, de-a lungul celor peste 90 de ani trecuţi, piesa lui Victor Ion Popa „Take, Ianke şi Kadâr”, nepierzându-şi actualitatea mesajului ei de bună înţelegere interetnică, este inclusă în repertoriul permanent al teatrelor din toată ţara, bucurându-se mereu şi mereu de o aceeaşi caldă apreciere în rândul spectatorilor.

Şi nici n-ar putea să fie altfel, din moment ce Victor Ion Popa, celebrul autor al piesei, cu umor fin, cu dialoguri comice şi vivace, reuşeşte să redea atmosfera provincială a unui târg românesc din perioada interbelică, în care cei „trei fraţi” de negoţ, un român, un evreu şi un turc, fiecare în parte reprezentând un „tipar” caracteristic grupului său etnic, având trăsături şi accente specifice, ce produc un pitoresc comic de situaţii, reuşesc să trăiască într-o armonie prietenească şi o remarcabilă toleranţă reciprocă. A fost suficientă apariţia neaşteptată a doamnei Otilia, ca armonia lor să se transforme într-o rivalitate reciprocă, plină de momente hazlii, pentru a-i atrage simpatia. Totul se termină printr-o „simplă floare”, cu care Ianke îi câştigă inima doamnei.

În precizarea unor reputaţi critici teatrali aflăm că sursa de inspiraţie a scrierii piesei „Take, Ianke şi Cadâr” a fost pentru Victor Ion Popa tocmai zona de negoţ a Podului Pescăriei din  oraşul Bârlad, acolo unde, în vieţuirea autorului, „se înghesuiau multe şi mărunte dughene de peşte, coloniale, lumânări, săpun, fierărie şi alte articole necesare traiului”, iar cei trei negustori chiar au trăit aici;  Cadâr fiind identificat în persoana negustorului român, Gheorghe Bizim, „care vindea gaz, borş şi mărunţişuri”, fiind poreclit „Turcu”, deoarece numele de Bizim în limba turcă avea corespondentul românesc: „al meu”, adică „om de încredere”.  Ianke era de fapt negustorul evreu, Iţic Pincu Finkelstein, „care avea o tinichigerie, de unde se puteau cumpăra şi alte lucruri trebuincioase în gospodărie”, iar Take  i-a fost sugerat autorului de un alt negustor român, pe nume Peiu, „care vindea mărfuri de încălţăminte, ghete, bocanci şi cizme”.

Peste ani, cuprins de nostalgia trăitoare în pitoreasca atmosferă bârlădeană de atunci, Victor Ion Popa o va reînvia cu un talent desăvârşit în celebra sa piesă.   

Fără tăgadă, cu un puternic mesaj al convieţuirii interetnice, bazat pe o prietenie trainică şi un respect reciproc, rezultat direct al schimbărilor petrecute în societatea românească interbelică, piesa „Take, Ianke şi Cadâr” a lui Victor Ion Popa reprezintă şi astăzi o valoroasă contribuţie românească adusă actualului context european.

Dar chemarea lui Victor Ion Popa înspre dramaturgie s-a făcut mult mai devreme, astfel că un alt mare  „succes de scenă şi public” autorul l-a avut cu trei ani mai devreme, cu piesa „Muşcata din fereastră”, o spumoasă comedie în 3 acte, a cărei premieră. din 4 octombrie 1929, a inaugurat sala Studio a Teatrului  Naţional,  director în vremea aceea fiind Liviu Rebreanu. Sub regia lui Paul Gusty şi cu o însemnată distribuţie  actoricească, cuprinzând pe: Ion Sârbul, Grigore Mărculescu, Ion Cernea, Ionescu Ulmeni, Toto Ionescu şi Irina Nădejde, comedia lui Victor Ion Popa, redând o frumoasă poveste de dragoste dintre doi tineri, ce se petrece într-un sat din zona Călmăţuiului (locul copilăriei autorului), în finalul căreia iubirea lor reuşeşte să învingă mentalitatea părinţilor aflată sub imperiul  învechitelor prejudecăţi ale începutului de secol al XX-lea.

Desigur, opera dramatică şi scriitoricească a lui Victor Ion Popa, n-avea cum să-i scape ilustrului critic literar Eugen Lovinescu, astfel că, în volumul său de „Memorii”, îl va portretiza în chip strălucit, ca fiind „printre ultimii povestitori sămănătorişti moldoveni de mare talent”, căruia îi acordă calificativul de „om al Renaşterii”.

Despre scriitorul şi teatrologul Victor Ion Popa şi-au exprimat valoroase „păreri critice” numeroşi istorici, critici literari şi de artă  ai vremii, între care, Tudor Vianu, Alexandru Vlahuţă, Nicolae Tonitza, G.Tutovanu, Tudor Pamfile, George Călinescu ş.a.

Peste ani, în 1995, la sărbătorirea centenarului naşterii lui Victor Ion Popa,  preşedintele de onoare al Academiei Bărlădene, literatul academician C.D.Zeletin avea să-şi facă cunoscută poate cea mai completă apreciere asupra personalităţii acestuia, considerând-o:  „cea mai fascinantă, cea mai sensibilă, cea mai fecundă şi cea mai felurită în manifestările artistice, fiind una dintre primele figuri renascentistice, în sensul universalităţii, ale artei româneşti – ca poet, prozator, dramaturg, biograf, desenator, pictor, sculptor, regizor şi actor, director de scenă şi profesor de conservator, director de teatru şi creator (unul dintre primii) de scenarii radiofonice, jurnalist, plăsmuitor de formule noi în teatru şi în exprimarea artistică a vieţii săteşti, dar şi tehnician multiplu obsedat de reveria leonardescă a <zborului>; el a uluit contemporanii săi prin câte a putut să înfăptuiască într-o viaţă de om şi aceea scurtă”.

Dar, ajuns la momentul când cititorul devine din ce în ce mai imteresat de cunoaşterea pe de-a-ntregul a complexei personalităţi a lui Victor Ion Popa, se cuvine să-i satisfacem curiozitatea, depămându-i pe îndelete „firul biografic” al vieţii şi creaţiei acesteia, îndeletnicire  necesară, nu tocmai facilă, care determină o atentă aplecare peste  informaţiile mai vechi sau mai noi ale biografilor şi exegeţilor care au făcut-o deja.

Potrivit acestor „surse” credibile, să pornim, dară, depănarea  propusă a... firului , al cărui început porneşte de la momentul marcat pe „răbojul” timpului nestatornic,  29 iulie 1895, când s-a născut în familia de învăţători Ion şi Aspasia (născută Pavelescu) Popa, primul fiu al acesteia, ce a primit la botez prenumele de Victor  

Dacă asupra datei naşteriii lui Victor Ion Popa nu există niiciun dubiu între biografi, în ceea ce priveşte locul naşterii divergenţele continuă şi astăzi; cei mai mulţi susţin că această naştere a avut loc în oraşul Bârlad, însă alţii, e drept, mai puţini, afirmă că aceasta a avut loc în localitatea rurală Călmăţui, aparţinătoare astăzi comunei Griviţa din judeţul Galaţi. Putem trece peste această „incertitudine” parcrgându-i opera literară,  din care se poate afla lesne că în copilărie Victor Ion Popa a fost impresionat, deopotrivă, atât de viaţa provincială a Bârladului, cât şi de locurile pitoreşti ale Călmăţuiului, care-i vor inspira scrierile de mai târziu.

Recent, însă, mai exact în 2022, graţie cercetărilor întreprinse de preotul dr. Florin Ţuşcanu de la Roman, putem afla din eseul acestuia „Dreptul la neuitare”, că în perioada  1897 – 1902 familia de invăţători Ion şi Aspasia Popa s-a aflat cinci ani în satul răzeşesc Porceşti, astăzi Moldoveni, din judeţul Neamţ, sat „cu oameni harnici şi gospodari”, ca urmare a transferului de la 1 septembrie 1897 la Şcoala din Porceşti, ridicată în 1882, „având două clase şi locuinţă pentru învăţătpri”. Ajuns la vremea primelor învăţături, Victor Ion Popa va urma aici cursurile clasei a I-a primară (1901-1902) , „treminată cu media 8,49 - locul I” şi cursurile clasei a II-a primară (1902-1903), „terminată cu media 7.96 - locul II”, În  răstimpul trăitor de la Porceşti, familia Popa s-a mărit cu încă doi copii, Neculai şi Virginia. Pentru ca Victor să poată termina şcoala primară, familia de învîţători Popa se transferă din 1903 la Şcoala din Călmăţui, unde Victor a urmat cursurile ckaselor a III-a şi a IV-a primară, încheiate în vara lui 1905.

Era în perioada în care învăţământul  şcolar românesc din mediul rural cunoştea o înflorire, după ce acesta fusese desfiinţat în 1872, din lipsa fondurilor. Cum în 1895 , din iniţiativa lui Spiru Haret, s-a înfiinţat la Iaşi „liceul model” cu denumirea Liceul Internat „C.Negruzzi”, propus anume ca aici să acceadă şcolarii merituoşi din mediul rural al ţării, iată că elevul sârguincios Victor Ion Popa din Călmăţui a devenit „bursierul” acestuia din toamna anului 1905, beneficiind aici de o instrucţie educativă „elitistă”.

Ca elev la Liceul Internat „C. Negruzzi”, până în 1912, Victor Ion Popa a urmat aici cursurile celor trei clase gimnaziale şi în continuare, cursurile primelor 2 clase de liceu, după care se transferă la secţia reală a Liceului Naţional, devenind absolvent „cu diplomă de bacalureat” în 1914. Ca elev „internatist”, încă din 1907, pe când era director Calistrat Hogaş, Victor Ion Popa „scrie prima sa încercare dramatică cu titlul  «Tragedie cumplită , strict actuală»”, iar în 1912 „îşi face debutul literar cu poezia «Linişte», pe care o semnează cu pseudonimul G.A,Hamza”. Dovedind talent la desen, tot în etapa liceeană, „va debuta şi ca desenator, ilustrând revista ieşeană «Versuri şi proză»”.

În toamna lui 1914 Victor Ion Popa se înscrie la Conservatorul ieşean şi pentru scurt timp devine şi studentul Facultăţii de Drept al Universităţii. Pentru a se putea întreţine acceptă să fie şi pedagog la Liceul Internat, al cărui elev remarcabil fusese.

La Conservator, timp de doi ani, până în 1916, se va instrui în arta desenului, dar şi în arta actoriei, în care se va desăvârşi ulterior.

Fiind vreme de război, părăseşte viaţa universitară şi se înscrie la Şcoala de ofiţeri de rezervă de la Botoşani, „pe care a absolvit-o în jumătate de an”, devenind în martie 1917, sublocotenent al Regimentului 12 Infanterie de la Bârlat, „dizlocat în zona Soveja”, cu care se avântă în vâltoarea luptelor crâncene de pe aliniamentul Mărăşti - Oituz, „unde este rănit de o schijă”. Se reface repede şi se întoarce pe front „în mijlocul soldaţilor săi, ridicându-le moralul, dar este rănit şi a doua oară”.

Memoriile sale de război, „formate dint-o serie de scene bine închegate”, vor fi mărturisite mai târziu în volumul „Floare de oţel”, editat în 1930.

Din acest moment bioografic, viaţa lui Victor Ion Popa va urma un curs trepidant în toată desfăşurarea ei, pe care o sintetizăm:

1917-1918, paricipant activ la cenaclul literar al Academiei Bârlădene

1918, actor la Teatrul Naţional Iaşi

1919-1922, se stabileşte la Bârlad şi se căsătoreşte la Iaşi cu actriţa Getta Kernbach. Aici  scrie piesa „Ciuta”, piesa de debut, a cărei premieră a avut loc pe 13 sept. 1922, la Teatrul Naţional Bucureşti, semnând regia împreună cu Vasile Enescu, fiind apoi reprezentată şi la Teatrul Naţional din Iaşi. Pentru această piesă primeşte Premiul Asociaţiei Criticilor Dramatici, însemnând consacrarea sa teatrală

1923-1924,  părăseşte Bârladul şi devine ajutor de pictor la T.N. Bucureşti, dar şi secretar al Societăţii Scriitorilor Dramatici. Este şi redactor al Revistei copiilor şi tinerimii din Bucureşti. Activează în cadrul Grupării teatrale „Atelier”, unde predă cursul de Istorie a Costumului şi a Decorului. Devine director de scenă la Teatrul Popukar Bucureşti şi montează  piese la Teatrele Naţionale din Craiova şi Cernăuţi.

1925-1926, pictor şi scenograf la T.N. Bucureşti, perioadă în care scrie piesele: Păpuşa cu piciorul rupt şi Pufuşor şi Mustăcioară, traduce şi pune în scenă piesa  lui G.B.Shaw Profesiunea doamnei Warren.

1927-1929, director general al T.N. din Cernăuţi, unde montează peste 40 de premiere şi reluăări. Aici crează primul teatru românesc de păpuşi şi marionete şi deschide un ciclu de audiţii muzicale însoţite de conferinţe.

1929-1933, regizor la Teatrul „Maria Ventura”, perioadă în care scrie comedia de succes Muşcata din fereastră şi editează romanul Floare de oţel, amintite.

1933-1938, perioadă dedicată exclusiv scrisului, în care crează piesele Shakespeare în infern, Vicleimul, Acord familiar, Cuiul lui Pepelea, mai multe piese într-un act, legate de lumea satului, Mironosiţele, Apa vie, Take, Ianke şi Kadâr, cum şi romanele: Velerim şi Veler Doamne, pentru care primeşte Premiul Societăţii Scriitorilor RomâniA fost odată un război, Sfîrlează cu fofează, Maistoraşul lui Aurel, ucenicul lui Dumnezeu şi volumele de nuvele: Poveste cu prunci şi moşnegi  şi Ghiceşte-mi în cafea.

 

Pe lângă impusa „corvoadă” a scrisului, găseşte „resurse” să se mai ocupe şi de alte însărcinări, cum ar fi: inspector delegat cu organizarea teatrukui sătesc (1934), imple-,  mentarea proiectului lui Dimitrie Gusti privind înfiinţarea Muzeului Naţional al Satului (1936), expune la Paris machete de decoruri de teatru, pentru care i s-a conferit Legiunea de onoare a statului francez (1937), înfiinţează Teatrul muncitoresc „Muncă şi voie bună”, fiind şi directorul acestuia (1938).

1939-1942, activează la Teatrul din Sărindar, perioadă în care scrie piesele de teatru: VeveriţaZece milioane, Cantonament buclucaş şi volumul de nuvele Bătaia.

1943, fiind atras de cinematografie, devine directorul Oficiului Naţional Cine-matografic (O.N.C.) şi în paralel activează ca profesor suplinitor la catedra de „Dicţiune, dramă şi comedie” a Conservatorului bucureştean. La 1 februarie 1943, pentru întreaga sa activitate polivalentă, teatrală şi scriitoricească, prin Decret regal, este distins cu Ordinul Meritul Cultural, în grad de Cavaler, clasa I.  

 1944, fiind vreme de război, demisionează de la Teatrul „Muncă şi voie bună” şi devine regizor la Teatrul „Comedia”, condus de Sică Alexandrescu (azi Odeon),  Aici, timp de aproape doi ani, necruţându-se deloc, îşi pune în evidenţă remarcabilul său talent regizoral şi, printr-o  muncă neobosită, reuşeşte să pună în scenă piese de mare succes la public şi foarte bine apreciate de cronicarii teatrali.

Dăruindu-se cu totul activităţii teatrale şi aflându-se într-un surmenaj accentuat, la 30 martie 1946, în vârstă de 50 de ani, Victor Ion Popa părăseşte prea devreme şi  prea grăbit „scena” vieţii sale, îndurerând toată „suflarea” scenei româneşti şi nu numai.

Despre ceea ce a însemnat Victor Ion Popa în societatea şi teatrul românesc interbelic ne va destăinui mai târziu  maestrul Radu Beligan, „unul dintre ucenicii săi”, în amintirile sale cuprinse în volumul „Note de insomniac” (Ed.Artprint, 2001), din care compilez succint: „ Mă consider şi eu un actor fericit, pentru că l-am cunoscut bine, mi-a îndrumat paşii spre teatru. (...) Mi-aduc aminte de acele repetiţii, cum nu mai întâlnisem pe atunci. Ştia să creeze o atmosferă caldă, prietenească, fără ţipete şi urlete, nu era niciodată panicard. Parcă te lua de mână şi te conducea la întâlnirea cu rolul. (...) Avea o figură prelungă, fruntea înaltă şi părul vâlvoi, gura mică. Figura emana blândeţe, ochii pătrunzători erau ajutaţi de un zâmbet şăgalnic. În timpul repetiţiei avea o măsuţă pe care trona o <stacană> de cafea de la Cofetăria Nestor, de jos, şi alături două-trei pachete de ţigări; prietenii glumeau spunând că face economie de chibrituri şi d-aia aprinde ţigară de laţigară.”

N-a fost de mirare că şi după sfârşitul autorului celebrei piese „Take, Ianke şi Cadâr”, Radu Beligan a jucat stagiuni întregi la Naţionalul bucureştean în chip magistral rolul lui Take, avându-i alături pe celebrii actori, Marin Moraru şi Gheorghe Dinică, reuşind împreună un spectacol de răsunet, intrat definitiv în  „videoteca de aur” a teatrului românesc. Mai mult ca sigur, maestrul Radu Beligan, având un acelaşi „spirit negruzzist”, ca şi Victor Ion Popa, fiindu-le insuflat pe    Marin Moraru, R. Beligan şi Gh.Dinică rând din perioada Liceului Internat ieşean, între cei doi teatrologi s-a legat o strânsă comuniune sufletească, rămasă neştearsă în timp.

Fără îndoială, după cum afirmă cei mai mulţi biografi şi exegeţi, sfârşitul prematur al renumitului teatrolog Victor Ion Popa, s-a datorat uriaşei sale dăruiri complexei activităţi teatrale, întreţimută în extremis prin viciile dăunătoare, cafeaua şi ţigara.

Mult regretat, în chiar anul 1946. cel al sfârşitului său neaşteptat, Editura  bucu-reşteană Boema îi scoate primul volum postum, intitulat „Cântecele mele”.

Cu o posteritate mereu luminoasă, neatinsă de convulsiunile regimurilor politice care s-au tot succedat în România de după cel de al 2-lea război mondial, seria reeditărilor scrierilor lui Victor Ion Popa a tot fost continuată de-a lungul anilor, fiind îngrijită de redutabili exegeţi, care s-au aplecat sub semn rememorator peste strălucita-i operă: Teatru (1958), Velerim şi Veler Doamne şi Floare de oţel (1958 şi 1985), Scrieri deapre teatru, cu prefaţa lui Radu Beligan (1969), Ghiceşte-mi în cafea (1972),, Un om îndurerat (1973), Mic îndreptar de teatru (1977), Muşcata din fereastră, cu prefaţa lui Valeriu Râpeanu (1984).

 Mai mult, în 1977, renumitul regizor Sergiu Nicolaescu îi ecranizează romanul Velerim şi Veler Doamne în filmul - dramă, denumit „Osânda”, avându-i în distribuţie ca protagonişti pe redutabilii actori ai timpului: Amza Pellea şi Ioana Pavelescu; film ce a repurtat de-a lungul anilor un mare succes de public, cum şi cronici favorabile primite din partea comentatorilor filmologi.

Cum era şi normal, numele lui Victor Ion Popa, eminentul om de cultură şi fiu al Bârladului, va apare în 1956, ca strălucită efigie, pe frontispiciul Teatrului de la Bârlad, a cărei primă atestare în documentele vremii este făcută, undeva pe la 1890. Şi tot ca o normalitate firească, evenimentul noii denumiri primite a fost marcat pe scena Teatrului Victor Ion Popa de la Bârlad cu spectacolul inaugural „Take, Ianke şi Cadâr”.  De atunci şi până astăzi, la cei 130 de ani ai naşterii autorului teatrolog, Victor Ion Popa, acest spectacol de mare succes, „făcând parte din repertoriul permanent, a avut peste 600 de reprezentaţii, în cinci variante de montări scenice”, precum se menţionează în istoricul teatrului.

Nu mai departe, în acelaşi firesc al normalităţii, nici Academia Bârlădeană , fondată în 1915, nu se lasă mai prejos  întru cinstirea lui Victor Ion Popa şi, astfel. în 21 mai 2015, la sărbătorirea centenarului acesteia, lansează, în Sala Mare a Teatrului Victor Ion Popa, deosebitul album: „Victor Ion Popa. Artistul şi criticul plastic”, realizat la Editura Sfera Bârlad în condiţii grafice excelente de către autorul - exeget bârlădean Cătălin Andrei Teodoru. Tomul de aproape 800 de pagini, „structurat cum şi-ar fi dorit şi artistul”, cuprinde însemnate note biografice, aprecieri exprimate de-a lungul vremii, portrete, desene, caricaturi,          V.I.Popa – Autoportret    sculpturi şi variate informaţii, care întregesc cum nu se poate mai bine personalitatea polivalentă a lui Victor Ion Popa.

Vorbind despre personalitatea „rar întâlnită” a lui Victor Ion Popa, găsesc ca binevenită şi aprecierea exegetului Ştefan Cristea, exprimată în monografia ce i-a fost dedicată (Ed. Minerva, 1973):: „Victor Ion Popa şi-a dăltuit în cultura românească un profil fascinant în care laturile personalităţii sale artistice s-au manifestat într-un echilibru rar întâlnit”.

 

N-aş putea să închei această scriere fără „să dau cuvântul” şi celui omagiat la 130 de ani de la naştere, Victor Ion Popa: „A cântat în mine o pasăre. Dar a cântat nelămurit. Aşa de nelămurit încât nu ştiu nici măcar ce pasăre a cântat. Iar dacă ai căta bine, ai vedea că toată truda şi împrăştierea mea porneşte din nevoia să aflu ce pasăre a fost.”

Răspunsul este lesne de aflat: În Victor Ion Popa a cântat, cântă şi va cânta de-a pururea... o pasăre măiastră!








Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu