miercuri, 13 august 2025

ALIANTA FAMILIILOR - CONSERVATORISMUL FARA CRESTINISM E MORT!

 



CONSERVATORISMUL FARA CRESTINISM E MORT!

August 14, 2025

 

Fără crestinism, conservatorismul este mort.

„Fără credință, a avertizat apostolul Pavel acum aproape 2000 de ani, este cu neputință să-I fim plăcuți lui Dumnezeu”. La fel este și conservatorismul fără credință in Dumnezeu: un gol, o doctrină goală, o vorbărie fără sens, o privire în întuneric. Procesul de separare a conservatorismului de credință a început deja. O amenințare reală pândește sub învelișul conservatorismului european și, într-o măsură mai mică, american: dispariția sa prin expulzarea creștinismului.

Anul 2025, anul conservatorismului

Într-un fel, 2025 este anul conservatorismului. O serie de aniversări și evenimente conservatoare converg în acest an. La începutul anului, Donald Trump a fost învestit în funcția de președinte conservator al Americii, fiind propulsat în funcție în noiembrie 2024 de extinderea conservatorismului în America.

Anul acesta, conservatorii europeni reflectează asupra vieții și crezului politic al prim-ministrului Thatcher, născuta acum 100 de ani. Acum 75 de ani, Convenția Europeană a Drepturilor Omului (cunoscută anterior sub numele de Convenția pentru Apărarea Drepturilor Omului și a Libertăților Fundamentale) a luat ființă ca un document conservator, conceput pentru a proteja drepturile și libertățile fundamentale ale cetățenilor și pentru a limita puterea și influența statului.

Dincolo de Atlantic, conservatorismul este, de asemenea, celebrat cu fast. Anul acesta, conservatorii comemoreaza viața și filosofia lui William Buckley, cel mai cunoscut conservator din America, născut în 1925. În „God and Man at Yale / Dumnezeu și omul la Yale”, Buckley a stabilit fundamentele conservatorismului postbelic în America. El a postulat că linia de demarcație dintre conservatori și restul era credința în Dumnezeu. A fi conservator, predica el, însemna a avea credință în Dumnezeu. A fi altceva decât conservator însemna a-L respinge pe Dumnezeu.

Aniversarea a 100 de ani de la procesul Scopes din 1925 în America a generat, de asemenea, o renaștere conservatoare în 2025, axată pe conservatorism și credință ca manifestări ale revelației, mai mult decât rezultatul experienței empirice. Conservatorismul din Hollywood cunoaște, de asemenea, o creștere, întruchipată simbolic în acest an în viața și cariera actoricească a lui Clint Eastwood, care anul acesta împlinește 95 de ani. Prezența actorilor creștini conservatori la Hollywood se extinde, la fel ca și enclavele creștine conservatoare din Silicon Valley. Conservatorismul în literatura americană este redescoperit și anul acesta odată cu comemorarea a 190 de ani de la nașterea celui mai mare scriitor al său, Samuel Clemens, alias Mark Twain.

Biografiile conservatorilor

Biografii despre unele dintre marile exemple de conservatorism american au fost publicate cu mult succes deja în acest an: Buckley, Eastwood și Twain. Atât ei, cât și alții, merită citite. O adevărată tentă conservatoare străbate viețile, scrierile și gândirea lor, precum și a altora.

Triumful conservatorismului, cel puțin în aparență, se manifestă și în 2025 în politicile tradițional conservatoare pe care liderii europeni de stânga sau cu înclinații spre stânga le-au adoptat recent sau încearcă să le implementeze: migrație, azil, criminalitate, imigrație, economie, politici sociale, suveranitate națională. Implicit, asta este o dovada că wokeismul a eșuat și politicile de stânga au dat faliment.

Conservatorismul are o tradiție lungă, dar ultimii ani au demonstrat că parcursul său nu este liniar. Nu evoluează după chipul și asemănarea fondatorilor săi, dar pare să se împotmolească. Burke este considerat doar marginal relevant astăzi. Locke este din ce în ce mai exclus din conversațiile conservatoare. Jurisprudența conservatoare a lui Blackstone este atacată în epoca de astăzi, în care se ignoră tot mai mult principiile juridice tradiționale și jurisprudența.

Impotmolirea conservatorismului

Conservatorismul se împotmolește în principal pentru că, în ultimii ani, s-a detașat, mai mult sau mai puțin intenționat și cu un anumit grad de conștientizare, de rădăcinile sale creștine. Atât fondatorii cât și inițiatorii conservatorismului au fost cu toții creștini, nu doar cu numele, ci și cu faptele, gândirea și învățăturile lor. Lista este lungă: Burke, Locke, Blackstone, Wilberforce, Churchill, printre alții.

Thatcher a fost, de asemenea, o credincioasa ferma, la fel ca și Ronald Reagan. Buckley a fost un catolic devotat, chiar dacă nu neapărat pios. Și Twain avea respect pentru Creator și a vorbit cu respect și pe larg despre învățăturile, miracolele și Nașterea Imaculată a lui Hristos. Pe scurt, aceștia și alți lideri conservatori au văzut conservatorismul ca pe o expresie politică a creștinismului.

Lecția care trebuie învățată din toate acestea este că conservatorismul separat de credință, și în special de învățăturile tradiționale ale creștinismului, nu este conservatorism. Creștinismul i-a dat conservatorismului viață și savoare, iar fără el conservatorismul devine lipsit de viață și învechit. Un chimval zăngănitor, o zgârietură pentru ureche.

În ultimii ani se observa o presiune deliberată de a goli conservatorismul de esența sa creștină, în special în Europa.

Conservatorii seculari (o anomalie care nu-și merită numele) se plâng de faptul că conservatorii sociali sunt o povară pentru conservatorism în general, uitând, desigur, că conservatorii creștini au fondat conservatorismul și că, cel puțin în America și America Latină (și din ce în ce mai mult si în Africa), ei sunt linia sa de salvare. Ceea ce face conservatorismul european o excepție, o versiune foarte diluată a conservatorismului autentic.

Conservatorismul social

Insistența conservatorilor sociali privind căsătoria tradiționala, a dreptului la viață al copiilor nenăscuți, a opoziției față de avort, a opoziției față de transgenderism, a opoziției față de wokeism - spun conservatorii seculari - este contraproductivă și responsabilă pentru înfrângerile conservatorilor la urne. Aceștia preferă, în schimb, conservatorismul fiscal, o anumită doză de naționalism și opoziție față de globalism. În timp ce conservatorii sociali îmbrățișează idealurile conservatoare ale conservatorilor seculari, cei din urmă nu îmbrățișează idealurile celor dintii. A fost un succes remarcabil al lui Trump să fuzioneze, chiar dacă doar pentru o perioadă, cele două fluxiuni de conservatorism din America.

Cu toate acestea, cele două grupuri se îndepărtează din ce în ce mai mult. Acest lucru nu va funcționa pe termen lung. Coloana vertebrală a conservatorismului american de astăzi, precum și a conservatorismului latino-american, este formată din creștini conservatori, bărbați și femei credincioși propulsați la acțiune în primul rând și mai mult decât orice altceva de credința lor. Ei votează candidați conservatori tocmai pentru că sunt animați de valori pe care le consideră imuabile și puse în pericol de wokeism. Ei nu renunță și posedă o intenționalitate formidabilă care lipsește în rândul conservatorilor seculari.

Conservatorismul secular

În timp ce conservatorii sociali sunt organizați și disciplinați, conservatorii seculari nu sunt. Primii constituie un bloc electoral solid, disciplinat și foarte previzibil de la o alegere la alta. Aceștia tind să susțină candidați care reflectă valorile lor personale și imperativele morale. Se adună în weekenduri în campusurile creștine din America, indiferent de rasă, vârstă sau etnie. Din punct de vedere politic, gândesc și acționează la fel, în cea mai mare parte.

Conservatorii seculari sunt cel mai adesea instabili, imprevizibili, nu posedă un crez, o ideologie convingătoare sau structurată. Conservatorii sociali au o carte de referință permanentă care le dictează acțiunile și le informează conservatorismul, în principal Biblia, precum și scrieri ocazionale ale unor intelecte rafinate care le întăresc conservatorismul, cum ar fi „The Conservative Mind / Mintea conservatoare” de Russell Kirk sau, mai recent, „Conservatism: a Rediscovery / Conservatismul: o redescoperire” de Yoram Hazony. (Și Hazony este un susținător al insuflării credinței în narațiunea conservatoare). Cărțile mobilizatoare pe care conservatorii sociali le împărtășesc le orientează gândirea și le ancorează profund viziunea asupra lumii.

Editorialistul New York Times și scriitorul catolic Ross Douthat a subliniat și a abordat recent această dilemă majoră într-un interviu fascinant cu Allie Beth Stuckey, o influencer evanghelică conservatoare pe rețelele de socializare. Stuckey a explicat loialitatea și supunerea față de principiile creștine ca fiind principalul factor motivator pentru creștini să umple rândurile conservatoare din America. [Link: https://www.nytimes.com/.../interesting-times-allie-beth...] Stuckey nu este un caz izolat, ci unul dintre mulții influenceri creștini care au luat prin forță conservatorismul și politica americană. Pentru ei, principiul „căutați mai întâi Împărăția lui Dumnezeu” este un imperativ de la care nu pot fi dislocați. Influenceri creștini pe rețelele de socializare precum Stuckey și televangheliștii proeminenți, l-au pus pe Trump la Casa Albă.

Un conservatorism lipsit de credință este o problemă specifică a conservatorismului european. Este, de fapt, o obstrucție și o deviere de la conservatorismul autentic. Dacă Europa nu trece printr-o trezire spirituală și culturală majoră și nu se „naște din nou”, scenariul american sau latino-american nu poate fi reprodus în Europa. Ceea ce înseamnă că dispariția Europei și a conservatorismului european este doar o chestiune de timp.

Conservatorismul „născut din nou” al Europei necesită o infuzie de credință și o sursă de inspirație solidă, de neclintit și testată: creștinismul biblic. Și pentru ca acest lucru să se întâmple, toți cei care se consideră conservatori au nevoie și de o reînnoire personală.

Încă o dată, fără credință, conservatorismul este mort.

ARTICOLUL 16 DIN DECLARATIA UNIVERSALA A DREPTURILOR OMULUI

Articolul 16 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului afirma: "Cu incepere de la implinirea virstei legale, barbatul si femeia, fara nici o restrictie in ce priveste rasa, nationalitatea sau religia, au dreptul de a se casatori si de a intemeia o familie. ... Familia constituie elementul natural si fundamental al societatii si are dreptul la ocrotire din partea societatii si a statului". Familia romana isi cere drepturile. Aceste drepturi le pledam, le-am pledat din 2006 incoace, si vom continua sa le pledam. Sunt cele mai pretioase dintre drepturi dar si cele mai abuzate azi. Pretuiti-le!

 

ALIANTA FAMILIILOR DIN ROMANIA

Str. Zmeica nr. 12, sector 4, Bucuresti

Fax 0318.153.082

www.alianta-familiilor.ro








Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu