Prof. Valentina Lupu
La editura Magic Print Oneşti în 2014 a apărut o carte
foarte consistentă şi unică întitulată “Miniaturi vocale pe versuri eminesciene
– romanţe şi lieduri” de Gheorghe Sărac, în format A4, cu 440 pagini conţinând
partituri muzicale.
Volumul este prefaţat de profesor
universitar doctor Viorel Cosma – doctor Honoris Causa al universităţilor de
artă din Chişinău şi Iaşi, sub genericul “Poezia eminesciană, hrană spirituală,
esenţială a muzicii româneşti”. Face sublinierea că versul eminescian este prin
el însuşi muzică şi că abordarea sub aspect muzical este extrem de dificilă şi
nu la îndemâna oricui. Însuşi George Enescu care aprecia încă din copilărie
poeziile luceafărului socotea piscul eminescian mult prea înalt spre a fi
cucerit cu mijloacele tehnice chiar performante ale muzicii.
Teama lui Enescu de a nu se ridica la nivelul poeziei eminesciene
era una comună în rândul muzicienilor aşa încât abordarea muzicală a versului
eminescian era o adevărată provocare.
Volumul alcătuit de Gheorghe Sărac conţine 144 romanţe şi lieduri
grupate în patru secţiuni;
– romanţe pe versuri de Mihai Eminescu – 80
(voce)
– romanţe pe versuri de veronica Micle – 6
(voce)
– lieduri pe versuri de Mihai Eminescu – 52
(voce şi pian)
– lieduri pe versuri de Veronica Micle – 6
(voce şi pian)
Ceea ce este remarcabil în
alcătuirea acestei adevărate antologii muzicale este şi faptul că adună la un
loc partituri ale mai multor muzicieni pentru aceiaşi poezie, ceea ce sub
aspectul diversităţii percepţiei muzicale şi a drumului parcurs în timp,
condensează în paginile sale o adevărată istorie. Chiar dacă există o diferenţă
între poezia eminesciană şi a lui Veronica Micle autorul aşează inspirat 12
romanţe şi lieduri aparţinând poetei, tocmai pentru a sublinia şi prin vers şi cântec
celebritatea istorică a cuplului. Pentru lumea muzicală şi literară, apariţia
acestei antologii, reprezintă un adevărat eveniment de cultură prin care
generaţiile tinere pot cunoaşte valorile noastre şi că prin această realizare
ne ridicăm la nivelul marilor culturi.
De altfel Gheorghe Sărac, unul din
oaspeţii constanţi a meleagurilor noastre din ultimii 20 de ani, este o voce
cunoscută a romanţei şi liedului românesc prin interpretările înregistrate şi
difuzate în massmedia noastră, inspirate atât din lirica eminesciană, cât şi
din lirica lui Vasile Alecsandri, George Coşbuc şi Octavian Goga.
Pasionat în opera sa de conservare şi redare a ceea ce are mai
valoros cultura noastră, Gheorghe Sărac se dovedeşte şi un inspirat culegător
de bijuterii muzicale pe care le pune la dispoziţia interpreţilor, de o manieră
profesională şi artistică. Prin această operă Gheorghe Sărac parcurge încă un
pas important în cunoaşterea eminesciană, cunoaştere la care trudeşte de
aproximativ 20 de ani prin contribuţii importante izvorâte din patriotismul şi
naţionalismului său nedezminţit.
Încheiem prin ceea ce muzicologul Viorel Cosma observa în finalul
prefeţei sale “orice partitură pe versurile Luceafărului poartă o fărâmă din
sufletul lui Eminescu, omul nepereche al culturii româneşti, care a respirat
atmosfera muzicală a timpului său” fiindcă, după cum spunea Slavici “prin toate
fibrele lui cântau natura şi iubirea, pădurea şi izvoarele, păsările şi
astrele. Cânta până şi masa lui de brad, iar el cânta… scriind”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu